جمعه, 10 فروردين 1403

 



چکیده جوهری از محمد مؤذنی چیمه، دبیر انجمن علمی دانشجویی ایده اول (انجمن کارآفرینی)

واحد13در اوایل سده شانزدهم میلادی کسانی را که در کار ماموریت نظامی بودند کارآفرین خواندند و پس از آن نیز برای مخاطرات دیگر نیز همین واژه با محدودیتهایی مورد استفاده قرار گرفت.
از حدود سال 1700 م به بعد درباره پیمانکاران دولت که دست اندر کار امور عمرانی بودند، از لفظ کارآفرین زیاد استفاده شده است.
کارآفرینی و کارآفرین اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و همه مکاتب اقتصادی از قرن شانزدهم میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه های خود تشریح کرده‌اند.
جوزف شومپیتر با ارائه نظریه توسعه اقتصادی خود در سال 1934 که همزمان با دوران رکور بزرگ اقتصادی بود، موجب شد تا نظریه او در خصوص نقش محوری کارآفرینان در ایجاد سود، مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل وی را (پدر کارآفرینی) لقب داده‌اند.
علیرغم اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا از اواخر دهه 1970 به بعد موضوع کارآفرینی توجه جدی شده و حتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه هم از اواخر دهه 1980 این موضوع را مورد توجه قرار داده اند، در کشور ما تا شروع اجرای برنامه سوم توسعه، توجه چندانی به کارآفرینی نشده بود.
حتی در محفل علمی و دانشگاهی نیز به جز موارد بسیار نادر، فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته بود. مشکل بیکاری و پیش بینی حادتر شدن آن در دهه 1380 موجب شد که در زمان تدوین برنامه سوم توسعه، موضوع توسعه کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد.
گروه ایده اول با هدف ایجاد زمینه مناسب در میان دانشجویان و شناسایی قشر مستعد و توانمند چه به لحاظ علمی و چه پروژه‌های اجرایی، در صدد ایجاد یک محیط امن و تخصصی برای ایجاد و آموزش کارآفرینی بین دانشجویان می‌باشد.

واحد13

امید است که با تکمیل شدن اعضاء علمی و اجرایی این گروه به زودی بتواند با توان مضاعف بین دانشجویان ظاهر شده و این قشر توانمند را به فعالیت در این زمینه دعوت به همکاری و همیاری نماید.
اولین قدم در این راستا، دادن ایده‌های جالب برای امور اجرایی انجمن‌های علمی دانشجویی می‌باشد، که گروه ایده اول در اولین گام خود طرح اولیه برنامه ایران در آینه مجازی را در محفل پربار انجمن علمی دانشجویی مطرح نمود که به خواست خدا و کمک و همیاری دوستان، این طرح اجرایی گردید.
منتظر حضور شما در روز سه شنبه 8 مهرماه 1393 در سالن خوارزمی (همایش ایران در آینه مجازی) هستم.
محمد موذنی چیمه
دبیرانجمن کار آفرینی

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.