جمعه, 10 فروردين 1403

 



قلم و دانشجو

هوای آلوده

n00068375-b copy
هوای پاک = تنفس آسوده= انسان سالم
ما انسانها برای ادامه ی حیات وزندگی خود باید محیط وشرایطی را مهیا سازیم که بتوانیم به راحتی وخوبی وهرچه بهتر درآن زندگی کنیم ،پس باید خود را باشرایط ومحیط سازگار کنیم. سازگاری،بامحیطی که خودما سازنده آن هستیم- باید برای پاکیزگی وسالم ماندن آن تلاش کنیم. درحقیقت عواملی که درمحیط وجوددارند جواب اعمالی هستند که خودمان عامل اصلی آنها هستیم. اگربتوانیم محیطی که درآن زندگی می کنیم سالم ،پاک وعاری از هرگونه آلودگی باشد بدون تردید جوابی که محیط درمقابل به ما می دهد شادابی وطراوت روح ماست. گسترش شهر ها ،کارخانه ها، درشهرهای بزرگ خود باعث آلودگی محیط و بوجود آمدن- بیماریهای گوناگون می شود.

اگر بخواهیم به عامل اصلی اشاره کنیم باید این را بگویم که من شهروند در تهران یا در کلانشهرهای دیگر، گزینه‌ای به جز استفاده از خودروی شخصی ندارم. اگر سیستم حمل و نقل عمومی ما به ویژه سیستم حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌های سریع‌السیر گسترش یافته بود و تردد را در سطح شهر کاهش می‌دادیم،
و این خود باعث کاهش آلودگی هوا می شد
در هوای آلوده باید برخی مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی‌کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند.
مصرف غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن هستند هم توصیه می‌شود؛ هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می‌شود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در دراز مدت می‌تواند بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند. برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی افزایش دهید. سبزیجات و میوه‌هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.
به امید هوای پاک در تهران
نویسنده: مهدی کاردان





نويسنده : مهدی کاردان

این کاربر 19 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.