پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



دانشگاه کار آفرین

نجات دریاچه ارومیه چند سال طول می کشد

images2به گزارش مهر، حمید چیت چیان در دیدار با نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد دریاچه ارومیه باید حقایق را به مردم بگوییم و توقع بی‌مورد ایجاد نکنیم گفت: ما به 10 تا 15 سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم دریاچه ارومیه را به وضع سابق برگردانیم و هرگونه شعار و وعده تبلیغاتی و سیاسی که به دور از حقیقت باشد، خیانت به دریاچه ارومیه و مردم است.
وزیر نیرو اظهارداشت: برای نجات دریاچه ارومیه تمام توانمان را به کار می‌گیریم و اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب کشاورزی اعمال کنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد. چیت چیان افزود: این وزارتخانه تمام توان خود را برای نجات دریاچه ارومیه به کار خواهد گرفت.
وی مهم‌ترین علت خشک شدن دریاچه ارومیه را توسعه بی‌رویه زمین‌های زیرکشت در چند سال اخیر ذکر کرد و بیان داشت: در اطراف دریاچه ارومیه حدود 150 هزار هکتار زمین زیرکشت وجود داشت که پس از مدتی این میزان به 480 هزار هکتار رسید؛ یعنی در منطقه 330 هزار هکتار افزایش زمین‌های زیر کشت را شاهد هستیم.
به گفته چیت چیان، این زمین‌ها در مجموع سالانه به سه میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب نیاز دارند و این میزان دقیقا مقدار آبی است که می‌تواند دریاچه را احیا کند؛ در حقیقت ما برای احیای دریاچه ارومیه سالانه به سه میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم.
وزیر نیرو ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که موجب خشکی دریاچه ارومیه شده تغییر اقلیم است که در کل جهان و از جمله در کشور ما و در ارومیه نیز اتفاق افتاده است به گونه‌ای که با افزایش یک تا دو درجه‌ای دمای هوا، میزان تبخیر آب دریاچه افزایش یافته و از سوی دیگر حجم بارش‌های سالانه کم و مصارف آب شهری و روستایی اضافه شده است.
وی تاکید کرد: ما برای نجات دریاچه ارومیه آنچه از دستمان برمی‌آید، انجام می‌دهیم که بخشی از اقدام‌ها شامل فراهم کردن مقدمات انتقال آب از رودخانه‌هایی همچون ارس و ... به دریاچه ارومیه است و در این راستا از مشاوره کارشناسان داخلی و خارجی مانند کارشناسان فرانسوی و چینی سود بردیم.
چیت چیان خاطرنشان کرد: در بحث انتقال آب به دریاچه ارومیه موضوع محیط زیست بسیار حایز اهمیت است و نباید نجات دریاچه ارومیه، موجب بروز پیامدهای بدتری در محیط زیست شود. وزیر نیرو تصریح کرد: اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب کشاورزی اعمال کنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد.
وزیر نیرو در ادامه به نقش جهاد کشاورزی به عنوان یک سازمان موثر در این راه اشاره کرد و افزود: جهاد کشاورزی موظف است با آموزش کشاورزان و آگاه سازی آنان برای تغییر در الگوی کشت، ضمن بالا بردن بازده کشاورزی و کاهش مصرف آب در این بخش،‌ مازاد آب باقیمانده را به دریاچه ارومیه هدایت کند.
وی از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه به جلوگیری از تبخیر آب‌های سطحی اشاره کرد و اظهارداشت: نباید در منطقه به دنبال افزایش سطح زیرکشت باشیم و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب را به سمت دریاچه ارومیه هدایت کنیم.
چیت چیان با بیان اینکه در دیدار با ریاست جمهوری از دکتر روحانی درخواست کرده است تا فرد مشخصی به عنوان مدیر پیگیری برای احیای دریاچه ارومیه مشخص شود گفت: هم اکنون کارها با یک سازماندهی منسجم به سرعت در حال انجام است.
وزیر نیرو یادآور شد: نجات دریاچه ارومیه نیازمند همت ملی و همه جانبه مردم، نمایندگان و دولت است تا بتوان دریاچه را از این بحران خطرناک رهایی بخشید.
پیش از سخنان وزیر نیرو، نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در خصوص مسائل مربوط به دریاچه ارومیه و حوضه آبریز آن، افت فشار برق در منطقه و فرسودگی شبکه برق استان و مسائل مربوط به انتقال آب از رودخانه ارس به استان آذربایجان شرقی و دریاچه ارومیه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نويسنده : صولت شکوهی نیا

این کاربر 9 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.