پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



ایران و جهان

دانستنیهایی در مورد طلا

IMG15024108
مصارف و کاربردهای طلا :
مصارف و کاربردهای طلایکـی از گسـترده ترین زمیـنه ها درکاربـرد طـلا، استفاده جهـت ساخت زیور آلات و جـواهرات می‌باشد. به جهت پیشرفت علم و همچنین مشخصات منحصر به فرد طلا، استفاده از طلا در تکنولوژی پیشرفته و در ساخت محصولات طبی نوین و زیست سازگار رو به فـزونی است؛ به عنـوان مثـال میتوان از کاربـرد طلا در ساخت پروتز های دندانـی و یا ایمپـلنت یاد کرد، همچنـین با پیشـرفت تکنولوژی خالص سازی مواد، فلز طلا با درجه خلـوص ۹۹۹۹۹ و عاری از فلزات سنگین تولید شده که باعث ایجاد لاین های جدید مصرف طلا به صورت خوراکی و به صـورت طلای آرایشی شده است. طلا در گذشته به صورت روکش دندان استفاده میشده و در طب آیوردا از جایگاه ویژهای برخوردار است. مرکز ملی پزشکی مـکمل و جایـگزین ایالات مـتحده آمریـکا استفـاده از طلا در هامیـوپاتی، گـلد تراپـی، سـوزن های انرژی درمانی و آیـوردا را تایید نموده است. طلا به عنوان جایگزین انرژیکی به جای انرژی خورشید کاربرد دارد به همین خاطر در جوامعی که به علت نوع پوشـش ویژه مردم و یا به علت ویژگی خاص جغرافیایی از نور آفتاب به میزان کافی بهره مند نیستـند، استفاده از طلا به صورت خوراکـی یا گلد تراپـی و استفـاده موضعی از طلا به صورت ماسک جوان کننده بسیار سودمند است.
از نمک های طلا در درمان بیماری های آرتروزی به صورت تزریق در مفصل استفاده میگردد. همچنـین با پیشرفت علم نانو و ساخت نانو ذرات طـلا، این فلز از جایگاه ویژهای در درمان انواع بدخیم سرطان برخوردار شده است.
gold
نفت طلای سیاه
اکتشاف نفت :
از گذشته تا به امروز روشهای متفاوتی برای اکتشاف نفت بکار برده شده است. در آمریکا برای کشف نفت به گورهای سرخ پوستان نقب می‌‌زدند. نفت یابی دیگر، کلاهی کهنه بر سر می‌‌گذاشت و در چمنزاری می‌‌دوید تا اینکه کلاه می‌‌افتاد و وی آن محل را حفاری می‌‌کرد. در روزهاي اوليه اكتشاف نفت در ايالت تگزاس آمريكا اكثر چاه هاي نفت  به صورت اتفاقي و در حين حفاري براي آب پيدامي شد و يا در اطراف چاه هاي قبلي و در مجاورت چشمه های نفتی حفاري مي شد و از آنجايي كه آمريكا سرشار از منابع نفتي در اعماق سطحي بود و شايد كمي خوش شانسي اين قمار بازان با زمين را خيلي زود ثروتمند كرد اما ديري نپاييد كه خسارت هاي سنگين مالي به خاطر نرسيدن به چاه هاي نفت جستجوگران اين طلاي سياه را به فكر راه هاي ديگري انداخت. به مرور زمان و با پيشرفت علم زمين شناسي نفت حفاران جستجو برای طاقدیس ها را یکی از راههای معتبر کشف نفت يافتند زيرا به خاطر شكل هندسي خاص آن جايي  براي به تله افتادن نفت است.امروزه مي دانيم كه حدود ۷۰٪ مخازن نفت جهان را طاقديس ها تشكيل مي دهند .
در اوایل قرن بیستم اکتشاف نفت بر مبنای نقشه برداری سطحی تاقدیسها بود.در میانه دهه ۱۹۲۰، بکارگیری روشهای ژئوفیزیکی اکتشاف نفت را وارد مرحله تازه‌ای نمود. روش های لرزه ای و گرانشی در یافتن نفتهای گنبدهای نمکی سواحل خلیج مکزیکو ایالات متحده بسیار کارآمد بوده است.
در سالهای بعد روشهای چاه نگاری الکتریکی، صوتی و پرتوزایی مورد استفاده وسیعی قرار گرفتند. سپس استفاده از عکسهای هوایی بخصوص در مناطق فاقد پوشش گیاهی بسیار کارآمد نشان دادند.
امروزه با وجود کامپیوتر روشهای چندبعدی سنجش از دور و ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی سطحی ابزار جدید مهمی می‌‌باشند.
saffron
زعفران طلای سرخ
زعفران با نام علمي كركوس ساتيوس از خانواده زنبقيان مي باشد. در برخي منابع، مثلا در دائره المــعارف آمريكانا ذكر شده است كه اين كلمه از كريكوس كه نام منطقه اي در سيليسيا واقع در شرق مديترانه مي باشد گرفته شده است. عده اي مبداء زعفران را ايالت قديم ماد ايران مي دانند، برخي از محققين نيز خاستگاه زعفران را در منطقه وسيعتري از كره زمين شامل يونان، تركيه، آسياي صغير و ايران مي دانند. ايرانيان ضمن صدور زعفران به بسياري از نقاط جهان باستان، خواص آن را به يونانيها، روميها، چينيها و اقوام سامي از جمله عربها معرفي كردند و شيوه زراعت آن را در سده هاي اول تا چهارم هجري به امم اسلامي پيرامون مديترانه آموختند. به اين ترتيب كه نخستين زعفران زارها به وسيله ايرانيان تبعيد شده توسط معاويه در نواحي شام داير شدند، سپس كاشت زعفران در شمال افريقا و اندلس (اسپانياي اسلامي) وصقليه (سيسيل) رواج يافت و اقوام ايراني همچون رستميان و بنوطبري در انتقال فرهنگ زعفرانكاري مؤثر بودند.زعفران کاربردهای گوناگونی دارد که مصارف عمده ی آن شامل غذایی و دارویی و شیمیایی (صنعتی)است .
مصارف غذایی :
در تهیه مواد خوراکی مانند سوسیس و مارگارین- کره و پنیر و صنایع لبنی - کیک و دسر و ژله و نوشابه - شکلات و نوشیدنی‌ها - سوپ و برنج و مرغ استفاده می‌شود.
مصارف درمانی :
زعفران به علت دارا بودن مواد تلخ موجب سهولت هضم غذا می‌شود.تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که‌ ترکیبات فعالی چون و انواع دیگری از کارتنوئیدها در زعفران وجود دارند که می‌توانند حالت توموری بافت‌ها را کاهش دهند و خاصیت ضد سرطانی دارند و نیز می‌توانند میزان چربی سرم خون را کاهش داده و از ایجاد حالت هیپولیفمیک در سرم خون جلوگیری کند، اکسیزناسیون بافت‌ها را افزایش داده و نیز می‌تواند از اختلالاتی نظیر آلزایمر و پارکینسون به طور قابل ملاحظه‌ای جلوگیری کند. همچنین از زعفران در درمان دامنه وسیعی از اختلالات جسمی مانند زکام، نفخ، سوء‌هاضمه، یرقان، هپاتیت، اسپاسم و دیابت و ... و نیز به عنوان یک ماده اشتهاآور، نشاط‌آور، محرک معده و ... استفاده کرد.
مصارف صنعتی:
از زعفران در صنعت برای رنگ آمیزی ابریشم و نخ ... استفاده می‌شود.
گردآورنده: پیمان فروردین
نويسنده : پیمان فروردین

این کاربر 7 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.