شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 


daneshjo jadid
 راهنمای دانشجویان و اخبار دانشجویان ورودی جدید  
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
pajoh2 copy
کارکاه ها و نشست های تخصصی  مجازی    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
paziresh1111111
پذیرش دانشجو بدون کنکور ، ثبت نام از طریق سایت    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
anjoman1
سامانه آموزش مجازی   
برای ورود به سامانه کلیک نمایید
anjoman1
ارسال سوال و درخواست
از طریق تیکتینگ
  
(پاسخگویی آنلاین)

10 copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy
ثبت نام ، انتخاب واحد ، پرداخت شهریه 

12 copy copy copy copy copy copy copy 1 copy
زمان ثبت نام،انتخاب واحد ،
حذف و اضافه و برنامه هفتگی 

anjoman1
 انجمن های علمی دانشجویی
و سامانه آموزش مجازی 

karvarzi copy
اخبار کارورزی 
فرهنگ و هنر مرکز 13 


تحقیق درس کاربینی در خصوص روابط عمومی بانک مسکن

 

ساختار سازمانی بانک مسکن

و

اداره کل روابط عمومی بانک مسکن




رشته :

کارشناسی روابط عمومی افکارسنجی


 اردیبهشت 92

 

 

تاریخچه بانک و بانکداری در ایران 

بانکداری در ایران از قرون وسطی تا اوایل قرن نوزدهم منحصر به فعالیت‌های صرافی بود. صرافی‌های بزرگی در تبریز، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و بوشهر یعنی مراکز تجاری عمده آن دوره وجود داشتند. در این دوره هیچ موسسه دولتی یا بانک خارجی در کشور فعالیت نداشت و نقل و انتقال وجوه در داخل یا در خارج توسط صرافان انجام می‌گرفت. موسسات صرافی عمده آن روزگار شامل تجارت‌خانه برادران تومانیانس، تجارت‌خانه جمشیدیان، تجارت‌خانه جهانیان و شرکت اتحادیه بودند که فعالیت اکثر آنها تا قبل از سال 1300 هجری شمسی متوقف گردید.

 اولین بانکی که در ایران تاسیس شد، شعبه یک بانک انگلیسی بود که مرکز آن در لندن و حوزه فعالیت آن جنوب آسیا به‌ویژه هندوستان می‌بود. این بانک، "بانک جدید شرق" خوانده می‌شد. در سال 1266 هجری شمسی ابتدا شعبه‌ای در تهران ایجاد کرده و سپس به ایجاد شعب در اصفهان، بوشهر، تبریز، رشت، شیراز و مشهد اقدام نمود. در سال 1269 هجری شمسی، بانک دارایی‌های خود را به "بانک شاهی ایران" که این بانک نیز بانکی انگلیسی بود، فروخت و از آن پس بانک شاهی ایران جانشین بانک جدید شرق شد.

 

 

 

 

 

 

 

بانک شاهی ایران

رویتر انگلیسی با اعطای وام به ناصرالدین شاه قاجار امتیازات بزرگی از وی گرفت که یکی از آنها حق تاسیس بانک بود. در سال 1267 هجری، امتیاز اول لغو شد و امتیاز دیگری به‌مدت 60 سال که اساس آن تشکیل بانک شاهی و انحصار انتشار اسکناس بود به وی اعطا گردید. مقر این بانک لندن بود و بانک تابع قوانین انگلستان بود. بانک از سال 1269 کار خود را آغاز کرده و "اولین اسکناس بانکی" را در ایران منتشر نمود. در سال 1309 حق انحصاری نشر اسکناس از بانک خریداری شد و به بانک ملی ایران واگذار گردید. این بانک تا سال 1327، یعنی پایان مدت امتیاز 60 ساله خود در ایران فعالیت کرد و سپس تا سال 1331 نیز بدون مجوز تحت نام "بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه" به‌کار خود ادامه داد.

بانک استقراضی ایران

پس از تاسیس بانک شاهی، امتیاز تاسیس بانک دیگری به‌نام "بانک استقراضی ایران" به یکی از اتباع روسیه تزاری واگذار شد. مدت امتیاز این بانک 75 سال بود. بانک در سال 1270 هجری شمسی با افتتاح یک اداره مرکزی و شعباتی در چند شهر شمال کشور کار خود را آغاز کرد. در سال 1277 دولت روسیه کلیه سهام این بانک را خرید و آن را تحت کنترل بانک دولتی پترزبورگ درآورد. در سال 1301 بر اساس توافق قبلی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق، بانک به دولت ایران واگذار شد. این بانک هیچ‌گاه نتوانست سپرده قابل ملاحظه‌ای جذب کند و در انجام فعالیت‌های بانکی چندان موفق نبود. در سال 1312 این بانک در بانک کشاورزی ایران ادغام شد.

بانک عثمانی

بانک عثمانی یک بانک انگلیسی بود که با سرمایه مشترک انگلیس و فرانسه در ترکیه امروزی تاسیس شد. این بانک در سال 1301 شعبه‌ای در تهران و شهرهای غربی ایران تاسیس نمود.

بانک روس و ایران

بانک ایران و روس در سال 1303 از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق و به‌منظور تسهیل مبادلات بازرگانی بین دو کشور تاسیس شد. اداره مرکزی آن در تهران بود و شعباتی نیز در شهرهای شمالی ایران داشت. فعالیت بانک در ابتدا منحصر به انجام امور مالی موسسات بازرگانی وابسته به دولت شوروی در ایران و مبادلات بازرگانی بین دو کشور بود. بانک روس و ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها بانک خارجی بود که در ایران به عملیات بانکی اشتغال داشت. مرکز قانونی بانک تهران بود و فعالیت‌های آن بر اساس قوانین بانکی ایران صورت می‌گرفت.

بانک‌های ایرانی

فکر تاسیس یک بانک جدید با سرمایه و مدیریت ایرانی قبل از انقلاب مشروطیت، یعنی ده سال قبل از تاسیس بانک شاهی ایران به‌وجود آمد. در این زمان "حاج محمدحسین" که از صرافان بزرگ بود، پیشنهاد تاسیس بانکی با سرمایه مشترک دولت ایران و مردم را به ناصرالدین شاه ارائه داد، اما متاسفانه طرح مورد موافقت قرار نگرفت. پس از استقرار مشروطیت، نمایندگان اولین دوره مجلس تاسیس یک بانک ملی را خواستار شدند، اما سرمایه لازم فراهم نیامد.

اولین بانک ایرانی در سال 1304 به نام "بانک پهلوی قشون"، از محل وجوه بازنشستگی نظامیان و برای سامان دادن به امور مالی ارتش به‌وجود آمد. سپس نام آن به "بانک سپه" تغییر کرد. فعالیت‌های بانکی این بانک در آغاز تاسیس محدود بود. در سال 1305 با استفاده از وجوه صندوق بازنشستگی کشور، "موسسه رهنی ایران" تاسیس شد. این موسسه که تحت نظارت وزارت دارایی فعالیت می‌کرد، در مقابل اخذ وثیقه منقول به افراد وام به بهره پایین ارائه می‌کرد. این موسسه پس از تاسیس بانک ملی ایران، جزیی از این بانک شد و از سال 1318 که بانک رهنی به‌وجود آمد، به "بانک کارگشایی" تغییر نام یافت.

بانک ملی ایران

قانون اجازه تاسیس بانک ملی ایران در 14 اردیبهشت 1306 به‌وسیله مجلس شورای ملی تصویب شد. بر اساس این قانون، دولت مکلف شد که بانکی به‌نام "بانک ملی ایران" تاسیس کند. سرمایه بانک 15 میلیون ریال در نظر گرفته شد. در سال 1307 بانک ملی با سرمایه 20 میلیون ریال تاسیس شد و علاوه‌بر مسئولیت نگاهداری حساب‌های دولت، حق نشر اسکناس نیز در سال 1311 به این بانک واگذار شد.

بانک ملی ایران از همان ابتدای تاسیس شکل شرکت سهامی را داشت و سرمایه اولیه آن یعنی 20 میلیون ریال به 20 هزار سهم هزار ریالی (13500 سهم با نام و 6500 سهم بی‌نام) تقسیم شده بود. اما در سال 1317 انتقال سهام بانک به غیر دولت ممنوع شد. سرمایه بانک در سال 1314 به 300 میلیون ریال و در سال 1331 به 2 میلیارد ریال افزایش یافت. بانک ملی با توجه به محدودیت‌های نظام بانکی تا پیش از سال 1335 کلیه وظایف بانک مرکزی در اقتصاد را نیز به‌عهده داشت. پس از تاسیس بانک مرکزی وظایف مزبور به این بانک واگذار گردید.

 

 

یک تومانی دوره ناصرالدین شاه قاجار

 

ایجاد بانک‌های خصوصی در ایران

با وجود عدم منع قانونی تاسیس بانک در ایران و با وجود توسعه بانک‌های ملی و سپه و بانک‌های خارجی، هیچ بانک خصوصی با سرمایه ایرانی تا بعد از جنگ جهانی در کشور تاسیس نشد و در نتیجه فعالیت‌های بانکی در سراسر کشور، در دست چند بانک باقی ماند. با تصویب اولین طرح برنامه عمرانی کشور در سال 1327، نیاز به وجود موسسات اعتباری افزایش یافت. در تیرماه 1328 دولت به‌منظور کمک مالی به واحدهای تولیدی خصوصی، "بانک برنامه" را ایجاد کرد. سپس "بانک بازرگانی ایران" به‌عنوان اولین بانک خصوصی به‌صورت شرکت سهامی در بهمن ماه 1328 تاسیس شد و در سال 1329 فعالیت‌های بانکی خود را آغاز کرد. از سال 1329 تا سال 1350، 21 بانک خصوصی در ایران تاسیس شد. علاوه‌بر این "بانک اقتصادی ایران" در سال 1338 تاسیس و در سال 1341 منحل گردید. "بانک ایران و غرب" نیز که در سال 1338 تاسیس شده بود، در سال 1343 به "بانک اعتبارات تعاونی توزیع" تغییر نام یافت. از سال 1351 تا سال 1357، ده بانک دیگر نیز در ایران تاسیس شد. تعداد شعبات بانک‌ها در سال 1357 بالغ بر 8270 شعبه بود.

بانک مرکزی ایران

در سال 1339 "بانک مرکزی ایران" با سرمایه 3600 میلیون ریال از محل تفاوت ارزیابی پشتوانه اسکناس تاسیس شد. به‌موجب قانون پولی و مالی کشور، فعالیت‌های غیرانتفاعی بانک ملی ایران مانند نشر اسکناس، بانکداری دولت و عملیات مشابه آن به بانک مرکزی واگذار گردید. بانک که در مرداد ماه 1339 رسما کار خود را آغاز کرد، مسئولیت اداره نظام پولی و اعتبار و کنترل سازمان بانکی کشور را به‌عهده گرفت. سرمایه بانک مرکزی در سال‌های بعد افزایش یافت.

 

 

قوانین بانکداری

"اولین قانون بانکی کشور" در سال 1334 به تصویب کمیسیون‌های مشترک دو مجلس رسید و برای اولین بار مقررات خاصی برای تشکیل بانک و عملیات بانکی به اجرا گذارده شد. بر اساس این قانون، بانک طبق مقررات عمومی تشکیل شرکت‌ها و قانون تجارت باید تاسیس شود. علاوه‌بر این هیاتی به‌نام هیات نظارت بر بانک‌ها برای نظارت و مراقبت در اجرای قانون بانکی و کنترل سازمان و عملیات اعتباری بانک‌ها به‌وجود آمد. اجازه تاسیس بانک، تعطیل بانک پس از تاسیس، اجرای سیاست پولی و اعتباری کشور، اجازه معاملات ارزی بانک‌ها و تنظیم مقررات خاص ناظر بر روابط بانک‌ها و مشتریان آنها به این هیات محول شد. این قانون شامل 5 قسمت بود که به‌ترتیب به تاسیس بانک، سرمایه و اندوخته بانک‌های داخلی و خارجی، حدود عملیات بانک‌ها با اشاره به عملیات ممنوع و ذخایر قانونی، هیات نظارت بر بانک‌ها، مقررات ناظر بر تطبیق وضع بانک‌های موجود با قانون بانکداری و مقررات مربوط به انحلال بانک‌ها اختصاص یافته بود. در سال 1339 قانون دیگری که جامع‌تر از قانون اولیه بود، به‌نام "قانون بانکی و پولی کشور" به‌تصویب دو مجلس رسید. این قانون تا 18 تیرماه 1351 اجرا و در تاریخ مزبور قانون جدید پولی و بانکی کشور به‌تصویب رسید که امروزه نیز بخش‌های عمده‌ای از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

ملي شدن بانكها

دولت ايران، يك سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي (سال 1979) ، در جهت حفظ حقوق صاحبان سپرده و سرمايه‌هاي ملي، ‌بكار انداختن چرخهاي توليدي صنعت كشور و تضمين بازپرداخت سپرده‌ها و پس‌اندازهاي مردم، ‌بانكهاي ايران را ملي اعلام كرد

ادغام بانكها

ادغام بانكها پس از ملي شدن آنها ا نجام گرفت. بطوريكه، بانكها پس از ادغام از 37 بانك، به 6 بانك تجاري و 3 بانك تخصصي تقسيم بندي شدند. بانكهاي تجاري شامل : بانك رفاه، بانك ملي ايران، بانك صادرات ايران، بانك تجارت، بانك ملت و بانك سپه مي‌باشند. بانكهاي تخصصي نيز شامل: بانك كشاورزي، بانك مسكن و بانك صنعت و معدن مي‌باشند

اركان بانكها

پس از ملي شدن بانكها در ايران اركان بانكها بشرح ذيل تغيير يافت:
مجمع عمومي بانكها       شوراي عالي بانكها     هييت مديره هر بانك     مدير عامل هر بانك

مجمع عمومي بانكهامتشكل ازمقامات ذيل مي باشد:

وزير امور اقتصادي و دارايي

وزير صنايع
وزير بازرگاني
وزير جهاد و كشاورزي
وزير مسكن وشهرسازي
رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف مجمع عمومی بانک ها :

به منظور ايفاي وظايف وزارت امور اقتصادي و دارايي در زمينه تنظيم سياست‌هاي اقتصادي و مالي كشور و ايجاد هماهنگي در امور مالي و اجراي سياست‌هاي مالي، و با توجه به مفاد تبصره 72 قانون بودجه اصلاحي سال 1352 و بودجه سال 1353 كل كشور و نيز تمامي اساسنامه‌هاي شركتهاي دولتي كه بعد از سال 1353 به تصويب رسيده و طي آن نمايندگي سهام دولت در مجامع عمومي شركتهاي دولتي، از جمله، بر عهده وزير امور اقتصادي و دارايي قرار گرفته است، معاونت امور بانكي، بيمه و شركتهاي دولتي به نمايندگاني از طرف وزير امور اقتصادي و دارايي رسالت دارد كه هدف ها، برنامه‌ها و فعاليت‌هاي شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها را در چارچوب مقررات جاري و در راستاي برنامه‌هاي كلي اقتصادي و مالي كشور به صورت هماهنگ راهبري نمايد تا شركت‌هاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها كه هر ساله در حدود 60 درصد بودجه كل كشور را به خود اختصاص مي‌دهند و نقش فعال و مؤثري را در اقتصاد كشور دارند، به تدريج جايگاه خود را در اقتصاد كشور ارتقاء بخشند و موجبات انسجام بيشتر در امور مالي و اقتصادي كشور را فراهم آورند.

هدف اين معاونت بهينه‌سازي و ارتقاي كيفيت تصميمات وزير امور اقتصادي و دارايي از طريق گردآوري، سازماندهي و تجزيه و تحليل اطلاعات و تهيه گزارشهاي موردي و ادواري مورد نياز ايشان درخصوص شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها و همچنين ارايه نظريات كارشناسي و مشورتي به ايشان و يا نمايندگان ايشان، به منظور اتخاذ تصميم نسبت به وظايف محوله در مجامع عمومي كه حسب مورد رياست يا عضويت در آنها را عهده‌دار هستند.

 

 

 

 

 

 

 

وظايف مجمع :

الف ـ برقراري ارتباط مستمر با شركتهاي دولتي، بانكها، بيمه‌ها و دستگاههاي اجرايي ذي‌ربط به منظور دريافت اطلاعات و گزارشهاي موردي و ادواري.

ب ـ اظهارنظر نسبت به گزارشهاي واصله در ارتباط با موارد دستور جلسات مجامع عمومي شركتهاي دولتي، بانكها، و بيمه‌ها براي وزير امور اقتصادي و دارايي كه از طرف مديريت‌ها يا واحدهاي ذي‌ربط تهيه مي‌شود، حسب مورد.

ج ـ شركت در جلسات مجامع عمومي شركتهاي دولتي به نمايندگي از طرف وزير و اتخاذ تصميم درخصوص دستور جلسات در حدود وظايف مجامع عمومي با رعايت اساسنامه شركت و قوانين و مقررات مربوط، از جمله در موارد زير:

1ـ بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به خط مشي و برنامه‌هاي پيشنهادي هيأت مديره، بانكها و بيمه‌ها براي دوره عمليات سال بعد.

2ـ بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به بودجه سالانه، اصلاح بودجه و متمم بودجه پيشنهادي شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

3ـ بررسي و اتخاذ تصميم درخصوص صورتهاي مالي و گزارشهاي هيأت مديره و بازرسان قانوني و حسابرسان شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

4ـ ارزيابي عملكرد هيأتهاي مديره و مديران عامل شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها براساس گزارشهاي دريافتي مربوط

5ـ اتخاذ تصميم در مورد نصب و عزل مديرعامل و اعضاء هيأت مديره شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

6ـ اتخاذ تصميم در مورد ميزان حقوق و مزاياي مديرعامل و اعضاء هيأت مديره شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

7ـ اتخاذ تصميم نسبت به انتخاب بازرس قانوني و حسابرس شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

8ـ اتخاذ تصميم در مورد ميزان حق الزحمه بازرس قانوني و حسابرس شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

9ـ اتخاذ تصميم نسبت به ميزان اندوخته‌ها و نحوه تقسيم سود شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

10ـ تصميم نسبت به مطالبات لاوصول و كفايت ذخيره مطالبات مشكوك‌الوصول شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

11ـ تصويب آئين‌نامه‌هاي مالي، معاملاتي، استخدامي و ساير آئين‌نامه‌هاي مورد عمل شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

12ـ اتخاذ تصميم درباره سازش و ارجاع امور شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها به داوري و همچنين استرداد دعوي (در مواردي كه در اساسنامه جزو وظايف مجمع عمومي باشد)

13ـ اتخاذ تصميم در مورد اخذ وام و اعتبار از بانكها و مؤسسات اعتباري

1ـ اتخاذ تصميم در مورد مشاركت و سرمايه‌گذاري شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها در شركتها و مؤسسات

15ـ اتخاذ تصميم در مورد فروش دارائيهاي ثابت وامحا و حذف دارائيهاي شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

16ـ اتخاذ تصميم در مورد تغيير مواد اساسنامه شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

17ـ اتخاذ تصميم درخصوص انحلال شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

18ـ اتخاذ تصميم نسبت به تغيير سرمايه شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها

19ـ بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به ساير موضوعاتي كه با رعايت اساسنامه و قوانين و مقررات مربوط در دستور جلسه مجامع عمومي شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها قرار مي‌گيرد.

دـ تهيه مقدمات و برگزاري مجامعي كه رياست آنها با وزير امور اقتصادي و دارايي است.

هـ ـ راه‌حل يابي و اعلام نظر درخصوص مسائل و مشكلاتي كه وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسسات دولتي و تعاوني و خصوصي، شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها به وزارت امور اقتصادي و دارايي منعكس مي‌كنند.

وـ پيگيري رفع نقايص و نارسايي‌هاي موجود در حسابهاي شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها كه توسط بازرسان قانوني و حسابرسان گزارش مي‌شود و همچنين پيگيري اجراي تصميمات متخذه در مجامع عمومي شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها.

ز ـ ‌ارائه رهنمودهاي لازم به هيأتهاي مديره شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها به منظور بهبود امور حسب مورد.

ح ـ اظهارنظر نسبت به طرحها و لوايح پيشنهادي مربوط به شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها با هماهنگي واحدهاي ذي‌ربط.

ط ـ اظهارنظر در مورد تصويب‌نامه‌ها و آئين‌نامه‌ها و ساير مقررات مربوط به شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها و اصلاحيه‌هاي مربوط.

ي ـ سرپرستي و نظارت بر مديريت‌ها و واحدهاي تابعه.

ك ـ انجام ساير اموري كه عنداللزوم وزير امور اقتصادي و دارايي ارجاع مي‌كنند.

ل ـ ارائه گزارشهاي ادواري و موردي به وزير محترم امور اقتصادي و دارايي درخصوص كم و كيف عملكرد شركتهاي دولتي، بانكها و بيمه‌ها به منظور استحضار ايشان و حسب نهادهاي بازرسي و نظارتي.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شوراي عالي بانكها از افراد ذيل تشكيل شده است:

رييس كل بانك مركزي ايران
مدير كل بانك ملي ايران
نماينده وزارت امور اقتصادي و دارايي
نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي
نماينده وزارت مسكن وشهرسازي
نماينده وزارت جهاد و كشاورزي
نماينده وزارت بازرگاني
نماينده وزارت صنايع ومعادن


تعداد اعضا هيات مديره و وظايف آنان بر طبق اساسنامه هر بانك مي باشد.  مدير عامل هر بانك بر اساس پيشنهاد شوراي عالي بانكها و از طرف مجمع عمومي بانكها منصوب مي شود.

تغييرسيستم بانكداري

از اقدامات مهم دولت پس از پيروزي انقلاب اسلامي، خارج نمودن سيستم بانكداري در ايران از حالت ربوي به غير ربوي (بانكداري اسلامي) بوده است. قانون بانكداري بدون ربا، درسال 1362 در مجلس شوراي اسلامي ايران به تصويب نمايندگان مجلس رسيد

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه بانک مسکن

بانك مسكن در25 ديماه سال 1317 باتاسيس " بانك رهني ايران "بعنوان بانكي تخصصي درامرمسكن وساختمان با سرمايه اوليه دويست مليون ريال بمشارکت وزارت دارائی و بانک ملی ايران فعاليت خودراآغازكرد.    موضوع فعاليت بانك مسكن ، موضوعات بانكي مرتبط باامرمسكن راتشكيل مي داد. پرداخت تسهيلات دربرابررهن اموال غيرمنقول باهدف خريد، احداث وتكميل ، تعميرواعطاي اعتباربه شركتهاي ساختماني بخش عمده فعاليت هارادربرمي گرفت .    بدنبال پيروزي انقلاب اسلامي دركشور، بانك مسكن درسال 1358 براساس لايحه قانوني اداره اموربانكهامصوب 17/3/1358 شوراي انقلاب اسلامي ، ازادغام بانكهاي رهني ايران ، ساختمان ، شركت سرمايه گذاريهاي ساختماني بانكهاي ايران وسايرشركتهاي پس اندازووام مسكن كوروش ، اكباتان ، پاسارگاد، درتهران ودرشهرستانهاشركت هاي پس اندازووام مسكن مشهد، تبريز، شيراز، اصفهان ، اهواز، گيلان ، همدان ، كرمانشاه ، مازندران ، گرگان ، سمنان وآبادان تشكيل گرديد.

تركيب جديدكه تحت عنوان “ بانك مسكن “ فعاليت هاي بانكي خودرادربخش ساختمان شروع نمود، طيف غالب آن راازهرحيث بانك رهني ايران تشكيل مي داد، ودرواقع بانك مسكن تداوم فعاليت بانك رهني ايران درقالب جديداست كه بابرخورداري ازپيشينه وتجربيات طولاني خودحركتي نوين راآغازنموده وازسال 1323 به خانه سازي مبادرت ورزيده است  

همچنين درراستاي توسعه فعاليتهاي تخصصي بانك درامرساخت وسازمسكن بعنوان يك رسالت اجتماعي بانك مسكن درسال 1369 وباهماهنگي وزارت مسكن وشهرسازي اقدام به ايجادشركت سرمايه گذاري مسكن نمودكه فعاليت بيش ازيك دهه اين شركت موجب تامين مسكن بخش عظيمي ازهموطنانمان بارعايت استانداردهاي ملي وقانوني گرديده است .

بانك مسكن افتخاردارد با شبکه گسترده خود درسطح كشوربه عنوان بنگاه اقتصادي معتبرعلاوه برتوليد واحدهاي مسكوني ، درجهت اعطاي تسهيلات وخدمات بخش مسكن شامل تسهيلات مضاربه ، اجاره به شرط تمليك و خريدتجهيزات پزشكي ، افتتاح حسابجاري ، صدورانواع ضمانتنامه ها، حوالجات ، خدمات چك فاكس ، چك مسافرتي ، انواع امورارزي واعتباراسنادي و انواع خدمات الکترونیکی فعاليت نمايد.

اولین مدیرعامل بانک رهنی آنتوان خاشاب بود و اولین مدیر عامل بانک مسکن پس از انقلاب آقای ابتهاج (1358) و مدیر عامل کنونی آقای شریفی می باشند.

تا کنون 19 مدیر عامل در بانک مسکن مدیریت کرده اند که احمد فرشچیان بیشترین مدت مدیریت را داشته است (16 سال)

لازم به ذکر است در ابتدای شکل گیری بانک رهنی کل کارکنان آن 20-30 نفر بودند و حکم رییس بانک رهنی را مدیر دارایی به وزیر پیشنهاد می دادند و در نهایت شاه آن راابلاغ می کرد.

 

وضعيت نيروي انساني بانک مسکن تا پایان مهر ماه 91

تعداد کل پرسنل بانک مسکن در پایان مهر ماه 11904 نفر می باشد که :          

تعداد 10456 نفر معادل (88%) مرد و تعداد 1448 نفر معادل (12%) خانم می باشد

از این تعداد 1228 نفر در ادارات مرکزی و 1810 نفر در مدیریت ها(ستاد 3038 نفر) و 8866 نفر در شعب (صف) مشغول کار می باشند

ضمنا تعداد کل بازنشستگان 2700 نفر می باشد

در حال حاضر بانک مسکن دارای 1234 شعبه در سراسر کشور می باشد که از این تعداد 202 شعبه در تهران و 1228 شعبه در شهرستان ها دایر می باشد.

از نظر تحصیلات : 5078 نفردیپلم و زیر دیپلم- 1017 نفر فوق دیپلم 5286 نفر لیسانس و 248 نفر فوق لیسانس و بالاتر

 

در حال حاضر 10 بانک دولتی و 10 بانک خصوصی در شبک بانکی کشور فعالیت می کنند.

کل پرسنل شبکه بانکی : 000/200 نفر         تعدادکل شعب : 000/18 شعبه

بانک ملی : تعداد شعب : 400/3 شعبه   تعداد پرسنل : 000/34 نفر

بانک صادرات : تعداد شعب : 200/3 شعبه   تعداد پرسنل : 000/30 نفر

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف سيستم بانكي کشور

 

سيستم بانكي كشور با توجه به ماده يك قانون عمليات بانكي بدون ربا و ماده 10 قانون پولي و بانكي كشور مصوب 18/4/1351 براي رسيدن به اهداف زير فعاليت مي كند :

 

اول : استقرار نظام پولي و اعتباري بر مبناي حق و عدل به منظور تنظيم گردش صحيح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد اقتصادي كشور بنابراين هدف سيستم بانكي اين است نظامي را ايجاد كند كه در آن همه افراد واجد شرايط مشابه در جامعه بتوانند از مزايا و امتيازاتي كه بانكها اعطاء مي كنند برخوردار باشند و اعطاء اين امتيازات و مزايا بايد به نحوي باشد كه موجبات سلامت اقتصاد كشور را فراهم و با تنظيم صحيح گردش پول و اعتبار موجب رشد اقتصاد بشود.

 

دوم : فعاليت در جهت تحقق اهداف و سياستها و برنامه هاي اقتصادي دولت با ابزارهاي پولي و اعتباري

امروزه دولت ها براي ادامه امور جامعه وتوزيع عدالت مجبور به نظارت ومداخله در امور اقتصادي هستند ودر پاره اي از موارد با انجام اعمال تصدي مبادرت به فعاليت هاي تجاري مي نمايند تا نيازهاي جامعه را برطرف كنند. براي حسن اداره امور ورفع اين نيازها دولت ها مبادرت به تنظيم برنامه هاي كوتاه مدت يكساله و يا بلند مدت 5 ساله مي نمايند. اجرا اين برنامه ها نياز به اتخاذ سياست هاي مالي وپولي دارد وچون دولت ها قادر به تامين تمامي وجوه لازم براي ارجا اين برنامه نيستند لذا از ابزارهاي پولي واعتباري بانك ها استفاده مي كنند. پس يكي از اهداف بانك ها اين است كه وجوه مورد نياز براي اجرا برنامه هاي اقتصادي دولت را ( كوتاه مدت ويا بلند مدت) تامين كنند.

 

سوم : ايجاد تسهيلات لازم جهت گسترش تعاون عمومي و قرض الحسنه از طريق جذب و جلب وجود آزاد و اندوخته هاي مثل پس اندازها و سپرده ها و بسيج و تجهيز آن در جهت تامين شرايط و امكانات كار و سرمايه گذاري به منظور اجراي بند 2 و 9 از اصل 43 قانون اساسي صحبت از تامين استقلال اقتصادي جامعه و ريشه كن كردن فقر و محروميت و برآوردن نيازهاي انشان در جريان رشد با حفظ آزادگي است. براي رسيدن به اين مقصود در اين اصل طرقي پيش بيني شده است از جمله تامين شرايط و امكاناتي كه براي رسيدن به اشتغال كامل در شكل تعاوني از طريق اعطاي وامهاي بدون بهره و يا ساير طرق مشروع است. بند 9 اين اصل تاكيد بر افزايش توليدات كشاورزي ، دامي و صنعتي براي تامين نيازهاي عمومي و رهائي از وابستگي دارد.

يكي از اهدافي كه سيستم بانكي تعقيب مي كند اين است كه بتواند وجوه مازاد بر هزينه هاي جاري اشخاص را جذب ونگهداري كند وبراساس سياست ها و برنامه ريزي هاي اقتصادي كشور درجهت اجراي بندهاي مذكور در اصل 43 قانون اساسي به كار برد.

 

 

چهارم : حفظ ارزش پول و ايجاد تعادل در موازنه پرداختها و تسهيل در مبادلات بازرگاني

پول در واقع ارزشي دارد كه اين ارزش بستگي به قدرت ابرا آن در جامعه و مبادله آن با كالا دارد. با توجه به رشد جمعيت نياز به كالا زياد مي شود و در واقع زماني كه عرضه كالا وخدمات به قدري كم باشد كه تناسبي با تقاضا نداشته باشند قيمت كالا افزايش يافته ودر نتيجه از ارزش پول كاسته مي شود بنابراين براي حفظ ارزش پول بايد به چاره جويي پرداخت.

يكي از اهدافي كه بانك تعقيب مي كند اين است كه با تنظيم صحيح گردش پول وايجاد تعادل در موازنه پرداخت ها موجبات حفظ ارزش پول را فراهم كرده همچنين سهولت در مبادلات بازرگاني را فراهم كند.

 

پنجم : تسهيل در امور پرداختها و دريافتها و مبادلات و معاملات و ساير خدماتي كه به موجب قانون بر عهده بانك گذاشته ميشود.

امروزه دامنه معاملات بسيار گسترده است، روزانه معاملات متعدد ومتنوعي با توجه به ساختار اقتصادي كشور صورت مي گيرد واين اصل پذيرفته شده كه واسطه انجام معاملات وخدمات معيار سنجش ارزش آنها پول است واگر معاملات بخواد به صورت نقدي انجام شود( قبض و اقباض پول) با كمبود پول ومشكلات ناشي از هزينه ضرب سكه وچاپ وحفظ ونگهداري اسكناس مواجه خواهيم بود. بنابراين يكي از اهداف بانك ها اين است كه موجب تسهيل دريافت ها و پرداخت ها شده ومانع از قبض واقباض فيزيكي پول گردند.

انجام حوالجات، صدور چك هاي بانكي وبه كارگيري ساير روش هاي تضمين پرداخت تمهيداتي است كه بانك ها براي جلوگيري از گردش فيزيكي پول انديشيده اند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف بانك مسكن :

 

1- پرداخت تسهيلات در برابر رهن اموال غير منقول به منظور خريد و يا واريز بدهي از خريد واحد مسكوني ، احدث ، تكميل و تعمير ساختمان

 

2- افتتاح حساب جاري ، پس انداز و قبول سپرده اعم از ديداري و يا مدت دار

 

3- انتشار و فروش اوراق مشاركت و اوراق قرضه مسكن بر اساس قوانين و مقررات مربوطه

 

4- اعطاي تسهيلات و يا اعتبار به سازندگان واحدهاي مسكوني ارزان قيمت و متوسط قيمت

 

5- دريافت تسهيلات و يا اعتبار از منابع داخلي

 

6- صدور ضمانت نامه هاي مربوط به طرح هايي كه ضمانت نامه هاي اوليه آن را خود قبلا صادر نموده است و صدور ضمانت نامه به منظور دريافت تسهيلات و اعتبار از ساير بانك ها در برابر رهن مازاد اموال غير منقول سازندگان مجتمع هاي مسكوني

 

7- اعطاي تسهيلات مسكن به سازندگان مجتمع هاي مسكوني در برابر ضمانت نامه بانكي

 

8- اعطاي تسهيلات به واحدهاي صنعتي سازنده مصالح ساختماني

 

9- انجام ساير عمليات بانكي كه به موجب قوانين و مقررات براي بانك ها ممنوع نباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

منشور اخلاقی کارکنان بانک مسکن
بهترین مردمان : سودمندترین آن ها برای مردم هستند پیامبر اکرم(ص)

بهترین معلم و راهنما، نفس بیدار انسان است که همواره با او و مراقب اوست. اما بی‌شک گاهی همه ما برای رسیدن به کمال و موفقیت نیازمند هدایت و آگاهی یکدیگر هستیم.
براین اساس کارکنان بانک مسکن برای تکریم مشتریان منشور اخلاقی ذیل را سرلوحه و راهنمای خود قرار داده‌اند.

*ما کارکنان بانک مسکن بر این اعتقادیم که در گردش کار بانک، مشتری «اصل» است از همین رو انجام خواست‌های بحق و جلب رضایت او را بر خود فرض می‌دانیم.

*ما کارکنان بانک مسکن بر این اعتقادیم که رعایت ادب، احترام، تکریم توام با رفتاری صمیمانه و دوستانه در برخورد با مشتریان و ارباب رجوع وظیفه ما است .

*ما کارکنان بانک مسکن بر این اعتقادیم که خوب گوش دادن به سخن مشتریان، مهمترین اصل در برقراری ارتباط درست است و لذا تلاش برای دستیابی به این مهم را لازم می‌دانیم.

*ما کارکنان بانک مسکن براین اعتقادیم که وقت شناسی ، تعهد و دقت در عرصه خدمات مطلوب بانکی به مشتریان و رعایت حقوق ایشان، از مهمترین وظایف ما می‌باشد.

*ما کارکنان بانک مسکن بر این اعتقادیم که امانت‌داری، صداقت، تواضع و مسوولیت پذیری پشتوانه محکم اعتماد مشتریان به بانک می‌باشد لذا کوشش در آراستن خویش به این صفات را واجب می‌شماریم.

*ما کارکنان بانک مسکن بر این اعتقادیم که راهکارهای جدید خدمات بانکی و اصلاح امور از طریق پیشنهادها و رهنمودهای مشتریان به دست می‌آید. از این رو نقد پذیری را نشانه بلوغ و رشد یک بانک می‌دانیم.

*ما کارکنان بانک مسکن بر این اعتقادیم که فراهم آوردن امکانات، آرامش خاطر مشتریان و انجام به موقع و سریع امور و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعان از اساسی‌ترین وظایف ما می‌باشد.

*ما کارکنان بانک مسکن بر این اعتقادیم که باید ضمن تکریم و تلاش برای جلب رضایت مشتریان با اتکا به خداوند متعال در پی تحقق اهداف یک بانک پاسخگو باشیم.

*ما کارکنان بانک مسکن بر این اعتقادیم که مبنای ارزیابی عملکرد ما ، نظرات و میزان رضایت شما مشتریان عزیز و مراجعه کنندگان گرامی است .
*و بالاخره ما کارکنان بانک مسکن بر این اعتقادیم که سعی ما در جلب رضایت مشتریان، و تلاشی است در انجام وظیفه پاسخگویی

 

 

 

 

 

تاريخچه اداره روابط عمومي بانک مسکن

سازمان اوليه بانك بعد از ادغام طي چند سال ابتداي تشكيل شامل 10 اداره مركزي بوده است اداره روابط عمومي نيز به عنوان دانش مردم داري از زماني ظهور كرد كه مديران سازمانها در برابر جامعه احساس مسووليت كردند و قرار گرفتن روابط عمومي در كنار مدير با نقش مشاوره اي ضرورت هر سازمان تلقي گرديد.

اداره روابط عمومي در بانك مسكن با درك و شناخت جايگاه خود در شبكه بانكي با تجهيز به ابزار استفاده از تكنيكها و روشهاي مورد نظر از سال 1364 به عنوان دايره دفتر و روابط عمومي به ايفاي رسالت خود پرداخت. با توسعه فعاليت بخش روابط عمومي و با عنايت به اهميت جايگاه آن از سال 1370 به اداره روابط عمومي تبديل شد. اين اداره از بخش هاي دبيرخانه، دايره امور فرهنگي و ارتباطات ، دايره دفتر حوزه مديريت ، گروه مترجمين تشكيل شده بود. همچنين به لحاظ دستيابي به سطح استانداردهاي روابط عمومي و به منظور گسترش سطح فعاليتهاي اين بخش در مناطق مختلف ، افرادي متخصص به عنوان كارشناس روابط عمومي در هر مديريت مستقر تا امور مربوط به آن استان را پيگيري و به مركز منعكس نمايند.

  در حال حاضر اداره روابط عمومي با 9 بخش در قسمتهاي امور فرهنگي امور مناسبتها ، تبليغات ، اطلاع رساني ، افكارسنجي و تكريم ارباب رجوع ، انتشارات و ارتباطات رسانه اي ، كتابخانه ، تشريفات و دفتر و بايگاني و همچنين گروهي از كارشناسان در زمينه مالي (حسابداري ) مترجمي ............ فعاليت مي كنند.

 

 

آشنايي با ساختار اداره روابط عمومي :

   روابط عمومي هر سازمان براي ايفاي نقش هاي اطلاعاتي، ارتباطي، مراودات با محيط داخلي و خارجي، سازگاري و كمك به مديريت در سنجش محيط و تصميم گيري، به عنوان يك واحد تخصصي- مشاوره اي فعاليت مي كند .اداره روابط عمومي راه ارتباطي مردم با سازمان و بالعكس است و به گونه اي عمل مي كند كه تصميمات سازماني مبتني بر آراي عامه و مخاطبان ويژه يا مطلوب سازمان باشد و روابط عمومي در واقع بازوي مديريت و در خدمت مخاطب است.

اداره روابط عمومي براي ايفاي نقش ها و رسالت واقعي خود نيازمند ساختارهاي مناسبي است. اين ساختارها عبارت است از : ارتباطات با رسانه ها ، سنجش افكار ، برنامه ريزي و اعتبار بخشي روابط عمومي، ارتباطات فرهنگي ، تبليغات، اطلاع رساني كه موارد زير نمونه هايي از اين ساختار است:

- تهيه بريده جرايد حاوي اخبار مطبوعات درباره سازمان و توزيع آن بين مديران سازمان ( واحد انتشارات )

- برگزاري جشنواره ها، نمايشگاهها براي آشنايي مردم با دستاوردهاي سازمان (واحد ارتباطات فرهنگي )

- اعزام خبرنگاران به نقاط مختلف كشور براي باز ديد از فعاليتهاي مهم سازمان و تهيه خبر و گزارش از مراسم ها ( واحد انتشارات و ارتباطات رسانه اي )

- تحليل مستمر و منظم مطبوعات و نشريات تخصصي حوزه مربوط به فعاليت سازمان (واحد افكارسنجي)

- سنجش افكار عمومي و انجام نظر سنجي هاي درون و برون سازماني (واحد افكارسنجي)

- انجام تبليغات محيطي و مجازي و ....... (واحد تبليغات)

- نظارت بر حسن اجراي طرح تكريم ارباب رجوع و بررسي ميزان رضايت مشتريان (واحد تكريم ارباب رجوع )

- ارائه خدمات كتابخانه­اي (واحد كتابخانه)

- ارائه اطلاعات به مشتريان و كاركنان از طريق مركز مشاوره ، اينترنت، اينترانت (واحد اطلاع رساني )

- برنامه ريزي ، اجرا و نظارت و شركت در نمايشگاهها ، گردهمايي­ها و سمينارها (واحد امور فرهنگي و تشريفات )

- انجام امور هنري (واحد انتشارات و ارتباطات رسانه­اي)

 

اهداف روابط عمومي :

1- روابط عمومي بايد به نوعي حلقه اتصال و نقطه ارتباطي بين مديريت و ارباب رجوع باشد.

2- تعامل با ديگران و سازمانها به منظور مشاركت ذهني و عملي آنها در برنامه هاي اجرايي

3- بكارگيري ابزار مدرن براي رسيدن به روابط عمومي پويا و خلاق

4- ايجاد بستر تفاهم و همكاري و جلب اعتماد عمومي و اعتماد سازي سازمان

5- جلب مشاركت و همفكري همه جانبه مخاطبان در تصميم گيري هاي سازمان

6- توسعه و ساماندهي نظام اطلاع رساني و اطلاع يابي در چارچوب وظايف سازمان

7- ايجاد بستر مناسب براي گفتمان مستمر ومنظم بين سازمان و مخاطبان آن

8- تثبيت ، تقويت و كمك به زمينه سازي تحقيق سياستهاي اجرايي سازمان

9- پيش بيني بحران هاي بالقوه و كمك به پيشگيري از وقوع آن در حوزه فعاليتهاي سازمان

10- مشاركت در رفع مشكلات و حل مسايل سازمان                      

11- ارتقاي سطح دانش و آگاهي هاي عمومي در راستاي اهداف سازمان

12- گسترش مطالعات و پژوهش هاي روابط عمومي در سطح اهداف و سياستهاي سازمان

13- شناساندن اهميت وارزش روابط عمومي و لزوم استفاده از آن مخصوصا به مديران و مسوولان سازمان

14- برقراري ارتباط متقابل بين مردم و مسولين و جلب همكاري و بسط تفاهم عمومي، آگاهي مردم از عملكرد سازمان، آماده نمودن اذهان عمومي در اجراي طرحها و برنامه ها و ايجاد محيط مناسب براي رشد فضائل اخلاقي و كاركنان در چارچوب ضوابط و معيارهاي نظام

15- بازنگري و تحول و ارتقاء ساختاري در روابط عمومي

16- تحقق و پژوهش هاي لازم ( نياز سنجي، نظر سنجي) به منظور برخورد حرفه اي و كارشناسانه با مسائل

17- انجام امور فرهنگي، مذهبي و ملي رسانه اي

18- برقراري ارتباط متقابل بين مردم و مسئولين

19- جلب همكاري و بسط تفاهم عمومي

20- آگاهي مردم از عملكرد سازمان

21- آماده نمودن اذهان عمومي در اجراي طرحها و برنامه ها

 

وضعيت نيروي انساني روابط عمومي بانك مسكن از نظر سوابق تحصيلي و جنسيت

بيشتر نيروهاي روابط عمومي را زنان تشكيل مي­دهند معادل 5/65 درصد از کل كاركنان روابط عمومي را .

همچنين بيشتر نيروهاي روابط عمومي را افرادي تشكيل داده­اند كه داراي تحصيلات عالي بوده­اند يافته­ها حاكي از آن است كه 2/67 درصد از كاركنان روابط عمومي از تحصيلات دانشگاهي برخوردار بوده­اند كه در اين ميان افراد داراي مدرك كارشناسي بيشترين فراواني را به خود اختصاص داده­اند افراد زير ديپلم تنها 9/6 درصد از كاركنان را شامل مي­شوند .

همان طور كه ملاحظه مي شود ميانگين تحصيلات در بين زنان بيش از مردان بوده است . همكاران مرد روابط عمومي حدود (70 درصد) تحصيلات ديپلم و زير ديپلم داشته­اند . در صورتي كه فقط 2/13 درصد از زنان در اين رده ­هاي تحصيلي بوده­اند.

 

جنسيت

سوابق تحصيلي

زن

مرد

جمع كل

تعداد

درصد

تعداد

درصد

تعداد

درصد

زير ديپلم

0

0

4

20

4

9/6

ديپلم

4

2/13

10

50

15

9/25

فوق ديپلم

5

2/13

1

5

6

3/10

ليسانس

24

5/60

3

15

26

8/44

فوق ليسانس و بالاتر

5

2/13

2

10

7

1/12

جمع كل

38

100

20

100

58

100

 

 

اهم وظايف دايره انتشارات و ارتباطات رسانه اي:

1- سياستگذاري ، تهيه و چاپ نشريات داخلي بانك (تهيه متن ،صفحه آرايي، طراحي و ....)

2- حضور خبري در شعب و ادارات، سمينارها، جلسات و ... و براي تهيه گزارش

3- ارتباط خبري با كارشناسان روابط عمومي مديريتهاي شعب استان

4- قبول آگهي تبليغاتي براي درج در نشريات

5- تهيه گزيده مقالات مديران

6- تهيه بريده جرايد        

7- صدور و انتشار بيانيه هاي مطبوعاتي

8- برگزاري كنفرانس هاي مطبوعاتي و هماهنگي براي مصاحبه هاي مطبوعاتي

9- هماهنگي با مطبوعات در زمينه چاپ آگهي هاي بانك

10- بررسي و سياستگذاري براي حضور خبري بانك در رسانه ها و هماهنگي با خبرنگاران

11- تهيه و ارسال جوابيه به نشريات

12- آرشيو امور رسانه اي و مطبوعاتي

13- پيشنهاد ، تهيه و ارسال خبر به خبرنگاران (از طريق SMS و ديگر رسانه ها)

14- امور مربوط به شوراي مديران (دعوتنامه- صورتجلسه و غيره)

15- تهيه مطالب و ويراستاري تمامي اقلام اطلاع رساني و انتشاراتي (تقديرنامه، بروشورها، تراكت ...

16- سياستگذاري و برنامه ريزي در خصوص تمامي امور اطلاع رساني و انتشاراتي

17- طراحي و صفحه آرايي تمامي امور هنري و تبليغاتي بانك پوستر، استند، بيلبرد، تقويم، كارت

18- طراحي و صفحه آرايي تمامي امور اطلاع رساني / انتشاراتي بانك (دفتر تلفن، ماهنامه، ....)

19- طراحي و صفحه آرايي تمامي امور مطبوعاتي (اوراق بهادار، مسكن كارت ها، بن كارت و ... )

20- نظارت بر چاپ تمامي امور هنري، تبليغاتي، انتشاراتي و مطبوعاتي

21- امور فيلمبرداري و مديريت و نظارت بر امور تصويربرداري از اماكن بانك

22- امور عكاسي و مديريت و نظارت بر امور عكاسي از اماكن بانك

23- تهيه آرشيو عكس و فيلم بانك

24- امور خطاطي و خوشنويسي

25- سياستگذاري در خصوص نحوه طراحي و اجراي تابلوهاي بانك

26- سياستگذاري براي تهيه و توزيع تمامي اقلام اطلاع رساني و انتشاراتي بروشورها و تراكت

27- تهيه گزارش نهايي عملكرد مديريتها (در حوزه خبر و به صورت دوره اي)

29- تهيه بانك اطلاعاتي و متون لازم (براي ارسال sms و ... ديگر پيام هاي خبري

30- ارائه پيشنهادها و استفاده از طرحهاي خلاقانه به منظور پيشبرد اهداف دايره انتشارات

 

اهم وظايف دايره تكريم ارباب رجوع و افكارسنجي

 

1- تحليل محتواي مطبوعات                                  

2- بررسي در خصوص طرق برقراري ارتباط با مردم و جمع آوري آمار و اطلاعات

3- بررسي عملكرد اداره و تهيه گزارشهاي عملكرد دوره اي اداره

4- بررسي عملكرد كارشناسان روابط عمومي مديريتها و تهيه گزارشهاي دوره اي

5- تهيه پرسشنامه و استخراج آمار و ارائه گزارش

6- انجام نظرسنجي هاي درون سازماني و برون سازماني

7- ايجاد هماهنگي با كارشناسان روابط عمومي مديريتها در امور محوله

8- تعيين اعتبار بودجه مديريتها بطور ساليانه (با هماهنگي دواير)           

9- پژوهش و تحقيق در نحوه ارائه خدمات بانكي به مشتريان

10- اعلام نيازهاي نرم افزاري و سخت افزاري كارشناسان روابط عمومي(لوازم سمعي و بصري)

11- تهيه گزارش نهايي عملكرد در مديريتها در بخش بودجه

12- تهيه بانك اطلاعاتي لازم براي ارسال sms

13- مسئووليت دبيرخانه طرح تكريم ارباب رجوع

14- نظارت بر نحوه اجراي طرح تكريم (بازديد از شعب)

15- سنجش اثربخشي تبليغات                                        

16- نظارت بر اجراي بازرسي طرح تكريم

17- استفاده از روشها و ابزارهاي نوين پژوهش و تحقيق

18- مطلعه مستمر و ارائه راهكارهاي مناسب جهت پيشبرد اهداف روابط عمومي بر اساس تحقيق و پژوهشهاي انجام شده

 

اهم وظايف دايره تبليغات:

1- برنامه ريزي، سياستگذاري و تدوين برنامه هاي تبليغاتي بانك و نظارت بر حسن انجام آنها

2- برنامه ريزي تبليغات محيطي ( فضاهاي خارجي و داخلي بانك) و نظارت بر حسن انجام آنها

3- برنامه ريزي و اجراي تبليغات راديو و تلويزيوني بانك  و نظارت بر حسن انجام آنها (مانيتورينگ پخش)

4- برنامه ريزي جهت تبليغات اينترنتي     

5- تهيه دستورالعمل و برنامه ريزي خريد و توزيع هداياي تبليغاتي مشتريان (اخذ مصوبه، تامين بودجه واعلام وصول) و نظارت بر حسن انجام آنها

6- برنامه ريزي و تهيه جدول ارسال پيامهاي تبليغاتي (از طريق مختلف sms و اينترنت و غيره)

7- پيشنهاد بودجه ساليانه تبليغاتي بانك

8- برنامه ريزي چاپ و توزيع تقويم ساليانه

9- امور مربوط به جوايز و برنامه هاي قرض الحسنه

10- برنامه ريزي و اجراي تبليغات صوتي تصويري داخلي شعب

11- تهيه فيلم هاي آموزشي

12- حمايتها و مشاركتهاي مالي (با موضوع تبليغات)

13- تهيه گزارش عملكرد تبليغاتي مديريتها (بصورت دوره اي)

14- تهيه Brief براي امور تبليغاتي بانك (با هماهنگي مسئوولين اداره)

15- مطالعه مستمر ابزار نوين تبليغاتي و ارائه طرحهاي خلاقانه و استفاده از نوآوري براي پيشبرد امور مقدماتي

16- بررسي نظرگاههاي تخصصي و اخذ مشاوره از متخصصان تبليغات

 

اهم وظايف دايره امور فرهنگي و مناسبت­ها:

1- برنامه ريزي و اجراي مسابقات داخلي ( قرآن- كتابخواني- احاديث هفته و ...)

2- برنامه ريزي براي اجراي نمايشگاه­ها، گردهمايي­ها ، سمينارها و مراسم داخلي

3- ارسال پيام­هاي فرهنگي براي كاركنان از طرق مختلف(sms و اينترنت و ...)

4- برنامه ريزي و اجراي مراسم قرض الحسنه (قرعه كشي يا اهداي جوايز)

5- برنامه ريزي و برگزاري جشنواره هاي هنري، فرهنگي و تبليغاتي

6- حمايت هاي مالي از امور خيري                

7- برگزاري مراسم ملي و مذهبي در سطح بانك

8- برگزاري مراسم تجليل از ايثارگران و خانواده شهدا (همكاران)

9- مراسم بزرگداشت روز زن و اهداي هداياي مربوطه

10- تهيه جدول و پلاكاردهاي مناسبتي (مناسبت­هاي فرهنگي، ملي و مذهبي)

11- امور مربوطه به جلسات شوراي امور فرهنگي (مكاتبات ، صورتجلسات ، پيگيري­ها و ....)

12- تهيه و اجراي تقويم اجرايي امورفرهنگي (بطور ساليانه)

13- تهيه و ارائه گزارش­هاي دوره اي فرهنگي به سازمان­هاي مرتبط

14- تهيه بانك اطلاعاتي(شناسنامه فرهنگي پرسنل)

15- پيشنهاد تهيه هداياي فرهنگي

16- ارائه گزارش عملكرد مديريتها در بخش فرهنگي (بصورت دوره­اي)

17- پيشنهاد و تهيه بليت­هاي بازديد از اماكن فرهنگي

18- ارائه ايده هاي نو و خلاقانه در حوزه امور فرهنگي

19- پيشنهاد طرحهاي مناسب جهت نهادينه نمودن فرهنگ سازماني

 

 

 

 

 

 

 

 

اهم وظايف دايره تشريفات و برگزاري مراسم

 

1- برنامه ريزي در رابطه با مراسم فوت تولد و ازدواج همكاران (يا خانواده آنان)

2- تصدي امور سالن هاي بانك

3- هماهنگي براي انجام ماموريت­هاي داخلي و خارجي مديران و همكاران (تهيه بليت هواپيما و كارت پروازو.... )

4- توزيع روزنامه و شيريني و ... بين ادارات مركزي (طبق برنامه تعيين شده)      

5- مقدمات برگزاري جلسات و سمينارها و نظارت بر حسن اجراي آنها.

6- نظارت و تعويض پلاكاردها و پرچمهاي ادارات مركزي

7- ارسال اقلام تشريفاتي جهت مديريتهاي شعب و ادارات مركزي (جرايد و مجلات ، برچسبها ، پرچم و ... )

8- تكثير DVD و VCD­هاي بانك

9- انجام امور تشريفاتي بانك

10- تهيه بانك اطلاعاتي همكاران (جهت ارسال sms هاي تشريفاتي)

11- نصب و نظارت بر تابلو اعلانات ساختمان­ها ادارات مركزي

12- اجراي نمايشگاه­ها و سمينارها و گردهمايي و ...

13- انجام امور اجرايي اداره در خارج از بانك (توسط پيك اداره)

 

 

 

اهم وظايف دايره اطلاع رساني:        

1- سياستگذاري و برنامه ريزي جهت ايجاد بستر لازم براي راه اندازي روابط عمومي الكترونيك

2- ارائه اطلاعات و اطلاع رساني پيرامون خدمات بانك به مشتريان از طريق مركز مشاوره، اينترنت و اينترانت

3- بررسي انتقادات و پيشنهادات مشتريان و پاسخ به درخواست مشتريان و نامه هاي مردمي از طريق پست الكترونيك ، تلفن و نامه ...

4- راه اندازي و اخذ اطلاعات جهت ارائه از طريق سايت هاي اينترنت و اينترانت بانك

5- بروز رساني سايت انگليسي زبان بانك

6- بروز رساني سايت بانك (اينترنت و اينترانت)

7- راه اندازي و بروز رساني ماهنامه و نشريات الكترونيكي بانك

8- بررسي و تلخيص دستورالعمل ها و بخشنامه هاي بانك

9- بروز رساني نرم افزارهاي پاسخگويي و اطلاع رساني

10-اجرا و ارسال پيام هاي بانك از طريق SMS

11- تهيه گزارشهاي كارشناسي و تحليل محتواي اطلاع رساني براي مديريت بانك

12- حضور كارشناسي در نمايشگاههاي اطلاع رساني و تخصصي بانك

13- تهيه گزارش عملكرد مديريتها در بخش اطلاع رساني، اينترنت و ... (بصورت دوره اي)

14- نگهداري بانك اطلاعاتي مورد نياز در بخشهاي تبليغاتي ، اطلاع رساني، فرهنگي و ... جهت ارسال sms، email و ...

15- مطالعه مستمر و ارائه طرح هاي نو و خلاقانه به منظور رسيدن به روابط عمومي الكترونيك

 

- مركز مشاوره و اطلاع رساني

در اجراي طرح تكريم مشتريان و جلب رضايت ارباب رجوع ، مركز مشاوره و اطلاع رساني بانك مسكن (call center) در بهمن ماه سال 1385 و همزمان با بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انتقلاب اسلامي راه­اندازي گرديد.

   كارشناسان مجرب مستقر در اين مركز همه روزه از ساعت 30 : 7 الي 17 و پنج شنبه­ها از ساعت 30 : 7 و الي 15 : 14 پاسخگوي هر گونه سوال در زمينه خدمات و عمليات بانكي مشتريان محترم مي­باشند.

اين مركز علاوه بر اطلاع رساني و پاسخگويي در خصوص خدمات و تسهيلات بانك مسكن و انتقادها و پيشنهادهاي مشتريان را به صورت 24 ساعته دريافت و با ارائه آن به واحدهاي مربوطه و اعمال پيگيري ، سعي دارد تا پاسخ قانع كننده­اي به مشتريان گرامي ارائه دهد.

   آدرس پست الكترونيك اين واحد جهت ارائه هر گونه نظر و پيشنهاد به شرح ذيل مي­باشد.

In این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

In fo @bank-maskan.org

 

 

 

گروه كارشناسان

معمولا تركيب نيروي انساني هر سازمان را مي توان به سه گروه كارمندان ، كارشناسان و مديريت ( پايوران) تقسيم كرد.

گروهي كه در بين اين گروها، نقش مهم و حياتي در تحقق اهداف سازمان دارند كارشناسان هستند چرا كه كارشناسان بار اصلي كار را به دوش دارند آنها بايد مهارتهاي لازم را در زمينه تخصص كاري آموخته باشد.

اگر چه در هر بخش از روابط عمومي كارشناس مرتبط با همان قسمت و در حوزه كاري همان دايره وجود دارد اما كارشناساني مستقل از دواير نيز در اداره روابط عمومي فعاليت دارند كه با توجه شرح وظايف آنها زير نظر مستقيم مدير اداره روابط عمومي فعاليت مي كنند كه عمده فعاليتهاي آنها به شرح ذيل مي باشد.

1 - انجام بررسي هاي لازم و تجزيه و تحليل هاي مورد نياز در زمينه هاي مسائل اقتصادي و بانكي ارجاع   شده به اداره

2- انجام بررسي هاي لازم و تجزيه و تحليل هاي مربوط در زمينه مسائل روابط عمومي و تبليغات و ارائه راهكارهاي پيشنهادي

3- ارائه پيشنهادهاي اصولي در زمينه چگونگي و نحوه حضور بانك در صحنه هاي مختلف به منظور بهره مندي بيشتر

4- مطالعه و تحقيق در خصوص استفاده از فناوري هاي جديد و بهبودروش­هاي كار در ارتباط با حوزه روابط عمومي

5- بررسي و تجزيه و تحليل ضوابط ، مقررات و چارچوبهاي قانوني در ارتباط با امور روابط عمومي و ارائه پيشنهاد و راهكارهاي لازم

 

اهم وظايف كارشناس مالي

1-          مطالعه و بررسي قوانين، مقررات و آيين نامه هاي مربوط به امور مالي و تشخيص انطباق با انجام امور در اداره روابط عمومي

2-          پيش بيني و برآورد هزينه هاي مربوطه به تبليغات و روابط عمومي و تنظيم بودجه سالانه روابط عمومي با همكاري ديگر دواير، تشكيل سر فصل هاي مورد نياز و كنترل حسابهاي مربوطه

3-          دريافت گزارش­هاي مالي بطور مستمر و رسيدگي به مغايرت­هاي احتمالي در آنها

4-          نگهداري تنخواه و پرداخت صورت حسابهاي مربوطه به امور جاري روابط عمومي

5-          بررسي حسابها و قراردادهاي مربوط به تبليغات، انتشارات و .....

6-          پرداخت صورتحساب­هاي متفرقه (هزينه طراحي، چاپ، قدرالسهم­ها، حق اشتراك با نشريات و.....)

7-          دريافت وجه نقد و كارت هديه بصورت علي الحساب جهت برگزاري مراسم، همايش ها و گردهمايي ها.

8-          دريافت سكه جهت اهدا به مناسبت هاي مختلف (روز زن، بازنشستگان، مسابقات قرآن و كتابخواني، تقدير از همكاران و.......)

9-          شركت در جلسات كارشناسي، تنظيم گزارشها به منظور اجرايي نمودن كار و فعاليت مورد نظر در دواير اداره روابط عمومي

10-      برنامه ريزي وتعيين استراتژي­هاي مناسب با فعاليت هاي اداره روابط عمومي به منظور انجام امور طبق برنامه

11-      تجزيه و تحليل و بررسي انطباق فعاليت­هاي انجام شده با شرح برنامه هاي پيش بيني شده و ارائه راهكارهاي مناسب براي رفع مشكلات

12-      بررسي و پرداخت صورتحساب­هاي مطبوعات، صدا و سيما، بيلبردهاي تبليغاتي

13-      تهيه گزارش­هاي آماري مربوط به هزينه هاي تبليغاتي در سر فصل هاي مختلف از جمله IT ، قرض الحسنه، ......

14-  هماهنگي و مكاتبه با صدا و سيما، شركت ها، و ..... در ارتباط با فيش هاي مالياتي، مطالبات، تخفيفات و .....

اهم وظايف مترجم بانك مسكن :

 

1-               ترجمه نامه ها، مقاله ها و بروشورها و ... از زبان انگليسي به فارسي و بالعكس

2-               ترجمه متون تخصصي ارجاع شده از زبان انگليسي به فارسي به منظور استفاده مسوولان و كارشناسان

3-               ترجمه متون تخصصي و عمومي جهت درج در نشريات بانك

4-               ترجمه يا تلخيص متن مقاله هاي تخصصي مرتبط بابانك به منظور ارائه در همايش ها

5-               برنامه ريزي به منظور انجام ترجمه هاي متن هاي ارجاعي به ترتيب اولويت وصول

6-               حضور در جلسات و همايش هاي بانك جهت انجام وظيفه مترجمي به هنگام حضور مهمانان خارجي

7-               به روز نگهداري سايت انگليسي بانك

8-               بررسي مجلات، روزنامه ها و سايت­هاي انگليسي و انتخاب و ترجمه متون و مقالات مناسب با شرح وظايف اداره روابط عمومي و امور بانكي

9-               ترجمه ايميل هاي مشتريان از انگليسي به فارسي و ترجمه پاسخ ايميل ها از فارسي به انگليسي

10- ترجمه اطلاعات كارت ويزيت همكاران سراسر كشور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهم وظايف دايره دفتر و بايگاني:

 

1- ثبت نامه هاي وارده و صادره و گزارشات داخلي

2- ارسال مراسلات (نشريات و ...)

3- تهيه و توزيع مطبوعات و ملزومات اداره

5- پيگيري هاي نامه هاي مردمي (پاسخ به مراجعات بعدي آنان)

6- بايگاني نامه هاي وارده

7- انجام امور خدماتي اداره

8- پيگيري نامه هاي ارجاعي به ادارات (از ادارات)

9- كنترل اثاثيه و كدگذاري و كنترل اموال

10- دبيري جلسات داخلي اداره

11- امور دفتر رئيس و معاون اداره (منشي دفاتر)

12- امور نمابر اداره و نامه هاي فوري (Fax)

13- تنظيم و نصب Filer براي روساي دواير

14- انجام امور ماشين نويسي                               

15- ثبت و اعلام حضور و غياب همكاران

قسمت تكثير:

16- تكثير بخشنامه­ها و قرارداداها و ... كه از طريق ادارات مركزي ارجاع مي گردد و تكثير فرمهاي غير چاپي آنها

17- تكثير فرم ها و گزارشات و درخواستهاي همكاران در حد امكان

18- انجام امور تكثير موارد مورد نياز شركتهاي وابسته به بانك

19- تكثير در امور تبليغات بانك و اطلاعيه هاي شعب تازه تاسيس

20- تكثير جزوات آموزشي اداره آموزش

 

- دايره كتابخانه

           

كتابداري علم ذخيره سازي،حفاظت و اشاعه اطلاعات دانش بشري است. در واقع كتابخانه به مجموعه اي از اطلاعات و منابع و خدمات اطلاعاتي گفته مي شود كه توسط يك سازمان نگهداري و اداره مي شود. و هر گاه شرايط رشد كتابخانه در يك سازمان فراهم آمد آن سازمان مراتب ترقي را طي مي كند.

هدف از راه اندازي دايره كتابخانه در سازمان:

بطور كلي كتابخانه داراي اهدافي به شرح ذيل مي باشد:

1- آموزش و ارتقاء سطح علمي افراد

2- اطلاع رساني، فراهم آوردن امكانات پژوهشي جهت كاركنان

3- تعالي بخشيدن به روح و فكر كاركنان

4- ايجاد تفريح وتفنن و پر كردن اوقات فراغت

 

 

 

 

  اهم وظايف دايره كتابخانه:

1- خريد، سازماندهي، آماده سازي و نمايه سازي كتب، مجلات، لوح فشرده و ...

2- ارائه خدمات كتابخانه اي

3- خدمات ميز امانات و ميز كتب مرجع

4- مديريت كتابخانه هاي فرعي (آموزش) مديريتهاي شعب

5- مديريت كتابخانه اينترنتي

6- سياستگذاري براي خريد روزنامه ها

7- ارائه گزارش عملكرد كتابخانه مديريتها (بصورت دوره­اي)

8- تهيه بانك اطلاعاتي و متون لازم براي ارسال sms

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان

 

2285649

نويسنده : مریم حاجی رحیمی

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-18 11:11
خوبه ولی کاش مطلبی ازخودتون هم اضافه میکردید.
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.

  1. آموزش
  2. فرهنگی و پژوهشی
  3. اخبار کلاسها
  4. کانون های مشاوره
  5. سرفصل دروس
  6. مدیران گروه
  7. ثبت نام و ورود
  8. انجمن ها
  9. دسترسی سریع
  10. آموزش های کوتاه مدت (تک درس - تک پودمان)
  11. ارسال درخواست پشتیبانی (تیکت)
در 1403/01/17
اطلاعیه-کنسلی-کلاس-ها
به اطلاع می رساند شنبه 18 فروردین کلیه کلاس ها کنسل می باشد.
در 1402/11/11
اطلاعیه-شرایط-ثبت-نام-کارشناسی-برای-دانشجویان-ترم-آخر-کاردانی-فاقد-گواهی-فراغت-از-تحصیل
دانشجویان ترم آخر کاردانی که هنوز گواهی فارغ التحصیلی آنها صادر نشده است در صورت تمایل برای ثبت نام در مقطع کارشناسی می توانند، با مراجعه حضوری به مرکز پس از چک کردن دروس پاس شده  از روی سرفصل دروس و...
در 1402/11/11
اطلاعیه-اخذ-دروس-معرفی-به-استاد
قابل توجه دانشجویان ترم آخر کاردانی و کارشناسیبا توجه به بخشنامه جامع علمی کاربردی ، دانشجویانی که برای فراغت از تحصیل دارای حداکثر دو درس باقی مانده با شرایط زیر می باشند میتوانند این دروس را به...
در 1402/11/10
اطلاعیه-درخواست-تجدید-نظر-نمره-تو-سط-دانشجو-مورخ-10-و-11-بهمن
دانشجویان گرامی ، برای درخواست تجدیدنظر فقط روزهای 10 و 11 بهمن فرصت دارید که در سامانه هم آوا درخواست  خود را در مقابل درس مورد نظر را ثبت نمایید. ضمنا پاسخ تجدید نظر روزهای 12 و 13...
در 1402/10/12
کنسلی-کلاس-درس-استاد-خاوندی-مورخ-1402-10-12
قابل توجه دانشجویان گرامی: کلاس درس استاد خاوندی ،مورخ 1402/10/12 برگزار نمی گردد. TRANSLATE with x ...
در 1401/09/02
برگزاری-نمایشگاه-کتاب-به-مناسبت-هفته-کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب؛کتاب رخساره های گردشگری ایران مورد توجه و استقبال دانشجویان مخصوصا رشته...
در 1401/05/25
گزارش-تصویری-مراسم-سوم-امام-حسین-ع-مرکز-فرهنگ-و-هنر-واحد-13
در روز سوم امام حسین(ع) مراسم عزاداری به همت مدیر مرکز خانم صفاپو و بخش فرهنگی دانشگاه و با حضور گرم میهمانان عزادار امام حسین(ع) برگزار گردید. در ابتدای مراسم حاج...
در 18/12/1401
کلیه کلاس های دانش خانواده استاد رمضانی در سال 1401 کنسل و تایم کلاس متعاقبا اعلام میگردد.
در 13/12/1401
کلیه کلاس های استاد عظیمی روز شنبه مورخ 1401/12/13 لغو میباشد.
در 11/12/1401
کلیه کلاس های استاد کشاورزیان از تاریخ 13 اسفند الی 19 اسفند تشکیل نمیشود.
در 10/12/1401
کلاس های استاد هشترودی روز چهارشنبه مورخ 1401/12/10 لغو میباشد.
در 09/12/1401
کلیه کلاس های استاد سلطان محمدی روز پنجشنبه مورخ 12/11 لغو میباشد.
moshaver karafari

ravan shenakhti

moshaver mazhabi
در 1401/06/13
سر-فصل-دروس
بخش : سر فصل دروس
در 1401/06/12
سر-فصل-دروس-کاردانی
  This page is in Chichewa   Translate to...
بخش : سر فصل دروس
به زودی ...
  • ارسالي جهت نمايش وجود ندارد
 فیلم-آموزشی-انتخاب-واحد       
  


در 1399/02/20
برگزاری-کارگاه-آموزشی-بورس-و-سرمایگذاری
قابل توجه دانشجویان ، اساتید و علاقمندان به شرکت گارگاه آموزشی بورس و سرمایه گذاریبه اطلاع کلیه علاقمندان میرساند واحد فرهنگ و هنر مرکز 13 تهران در راستای آموزش های کوتاه مدت خود اقدام...