شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



عملکرد شرکتهای بازرگانی بااستفاده از ارز مبادلاتی

بسمه تعالی

 

گزارش کاربینی حسابداری

دانشجو:اعظم السادات فرهادی قمی

استاد رهنما :سرکارخانم صلح میرزایی

 

 

مقدمه    

باسپاس فراوان از پیشگاه خداوند مهربان که توانستم توفیق آن راپیدا کنم تادوباره بیاموزم آنچه راکه نمیدانستم.

 

عنوان : عملکرد شرکتهای بازرگانی بااستفاده از ارز مبادلاتی

 

فهرست مطالب :

1 – تاریخچه حسابداری

2 – وضعیت نیازکشوربه حسابدار

3 – وظایف حسابدار

4 – نرخ ارز (ریت ارزی)

5 – عملکرد شرکتهای بازرگانی بااستفاده از ارز مبادلاتی

 

 

 

تاریخچه پیدایش حسابداری:

حسابداری زبان تجارت خوانده می‌شود. زیرا از طریق تهیه گزارش‌های مالی، اطلاعات لازم را درباره‌ی واحدهای اقتصادی در اختیار اشخاص ذینفع و ذیعلاقه قرار می‌دهد. برای پردازش اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی موثر بر سازمان‌ها و واحدهای تجاری و گزارش اثرات این گونه رویدادها به تصمیم‌گیرندگان، طراحی شده است.در رم و یونان باستان حسابداری پیشرفته ای وجود داشته و نوعی حساب جمع و خرج تنظیم می شده است. یک جمعدار، یک مامور دولت و یا شخصی که محافظت پول یا دارایی دیگری به او محول بوده است. در مقاطعی از زمان حساب خود را به اربابش پس می داده است. برای این کار فهرست تفصیلی از دریافتها و پرداختها بر حسب پول، وزن یا مقیاس دیگری تهیه می شد که جمع آن دو مساوی بود.فهرست پرداخت شامل مبالغ پرداختی، کالای فروخته شده و یا به مصرف رسیده در طول یک دوره بعلاوه مانده پول و کالایی بود که نزد جمعدار باقی مانده و باید به ارباب تادیه می شد. این نوع حسابداری تا قرون وسطی ادامه یافت.همانطور که ملاحظه فرمودید، حسابداری باستانی تنها جنبه های محدودی از فعالیتهای مالی را در بر می گرفت و یا سیستم جامعی که کلیه عملیات مالی حکومت را ثبت و ظبط کند و یا به نگهداری حساب معاملات تجاری بپردازد.اطلاعات مربوط به معاملات روزمره، اساس تهیه گزارش‌های مالی را تشکیل می‌دهد. در واحدهای بازرگانی، فعالیت‌هایی نظیر خرید و فروش کالا، خرید ماشین آلات و پرداخت هزینه‌های جاری مانند اجاره، حقوق، بهای آب و برق از جمله معاملات روزمره است

 

 وضعیت نیاز کشور به این رشته
 آموزش حسابداران و شرکت مؤثر آنها در فراهم‌آوری اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای توسعه پایدار در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران اهمیت فراوانی دارد. چرا که وجود اطلاعات دقیق، اعتماد برانگیز، بموقع و مربوط به فعالیت‌های اقتصادی، نه تنها لازم بلکه حیاتی است. علاوه بر این اطلاعات مالی حاصل از فعالیت‌های اقتصادی که بوسیله نظام‌های حسابداری گزارش می‌شود، می‌تواند از انحراف مسیر پیش‌بینی شده ، اتلاف منابع اقتصادی و اخلال در برنامه‌های توسعه اقتصادی جلوگیری کند.فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته مشکلی در زمینه کار ندارند ؛ چون هر فرد سرمایه‌گذار و هر مؤسسه اعتباری برای سرمایه‌گذاری یا اعتبار دادن به حسابدار نیاز دارد.

همچنین فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلیه مؤسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند.

حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی.
حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی.
حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب.
حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی.
حسابداری بیمه : در مؤسسات بیمه .
حسابداری بانکها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها .


iStock 000004641886XSmall

وظایف حسابدار:

1-    اداره سيستمهاي حسابداري و دفترداري به نحو كارا و موثر مطابق با قوانين و مقررات مالي و قانوني .

2-    انجام اقدامات لازم در زمينه پرداخت حقوق و دستمزد .

3-    ثبت به موقع و به تاريخ وقوع كليه وقايع مالي در دفاتر دستمزد .

4-    تهيه دفاتر مالي ، تراز عملكرد ، بودجه ، حساب سود و زيان و ساير صورتهاي مالي .

5-    نگهداري حساب ريالي انبارها ، اموال و محاسبه قيمت تمام شده و قيمت فروش محصولات .

6-    بررسي و تعيين انحرافات و مغايرتهاي احتمالي در پرداختها و هزينه ها ، ضايعات خريد و مصرف مواد و قطعات ، ساعات كار تلف شده ، اقلام انبارها و موارد مشابه .

7-    تهيه خلاصه وضعيت وصوليها ، پرداختها ، مطالبات ، بدهيها ، نقدينگي شركت و ارائه آن به مديريت مالي  .

8-    بررسي ، تهيه و تنظيم ، كنترل و تائيد كليه اسناد حسابداري .

9-    صدور اسناد مربوط به پرداخت كسورات بيمه ، ماليات ، وام و …

10-      صدور اسناد صندوق و دريافت و پرداختهاي نقدي . 

11-      انجام كليه خدمات كامپيوتري مربوط به فعاليتهاي مالي شركت .

12-      ارائه گزارشات مختلف از فعاليتهاي مالي به صورت مستمر و ارائه آن به مدير مالي .

  13 -      انجام ساير امور محوله از طرف مدير مالي  .

 

index 

نرخ ارز:

 بعداز جنگ جهانی دوم وقدرت گرفتن کشورها وتشکیل صندوق جهانی پول مقیاس ارز کشورها براساس مقدارسرمایه ارزی آن کشور قرارگرفت .

نرخ ارز (ریت ): تعيين نرخ ارز در هر كشور تابع قوانين همان كشور ميباشد به عبارتی دیگر مبلغی به پول ملی است که بابت خرید یک واحد مبادله ازهر ارز پرداخت می شود.مثلا در كشورهاي پيشرفته تعيين نرخ ارز در بازار ارز تعيين ميشود و دولتها چنانچه نياز به تغيير در نرخ ارز داشته باشند براي دخالت همانند يك مشتري در بازار اقدام به افزايش تقاضا يا عرضه مي نمايند تا با اين كار قيمت را بالا يا پائين بياورند . در برخي از كشورها تعيين نرخ ارز توسط بانك مركز بعنوان اصلي ترين عرضه كننده ارز در كشور تعيين ميشود در اين حالت تعيين نرخ از آزادي عملي كمتري برخوردار است و دربرخی ازكشورهابصورت چند نرخي يا تك نرخي توسط بانك مركزي نرخ ارز كنترل ميشود ارز هر روزه توسط بانك مركزي بصورت نرخ خريد و نرخ فروش اعلام ميشود ضمنا در كنار بانك مركزي صرافي ها هم نرخ ديگري را كمي متفاوت با نرخ بانك مركزي است اعلام مي نمايند.
بطورمثال:

اگرکالایی را معادل 1 دلار آمریکا خریداری کرده باشیم وبخواهیم بدانیم که این یک دلاردرازای چه میزان نرخ درکشورایران می باشد میگوییم » 1$ معادل 33000 ریال ایران است .

بطورمثال:

اگرکالایی را درعمارات متحده عربی معادل 1دلارآمریکا خریداری کرده باشیم وبخواهیم بدانیم که این درازای چه میزان نرخ درکشورامارات می باشد میگوییم » 1$ معادل 3.6750 درهم امارات میباشد.

 

عملکرد شرکتهای بازرگانی بااستفاده ازارز:
1- برخي از شركتها يك نرخ ارز در ابتداي دوره مالي براي عمليات خود تعيين مي كنند و تا پايان سال مالي يا حداقل تا زماني كه نرخ ارز تغييرات قابل ملاحظه ننموده است با همان نرخ كليه عمليات خودرا ثبت و نگهداري مي كنند و در پايان سال اقدام به تسعير مانده حسابهاي خود مي نمايند

الف- مزيت استفاده از اين روش سهولت كاربري آن است بدليل عدم وجود نرخهاي متفاوت.

ب - ايراد اين روش اين است كه چنانچه تغييرات نرخ ارز نسبتا زياد باشد قسمتي از هزينه‌ها و درآمدهاي عملياتي به حساب سود و زيان تسعير ارز منتقل ميشود.

2- برخي از شركتها در ابتداي هر ماه يا دوره هاي مشخص نرخ ارز را تغييرداده و عمليات ماه يا دوره قبل را با نرخ جديد تسعير مي نمايند.

الف- مزيت استفاده از اين روش در سهولت كاربري آن است.

ب - در اين روش چنانچه تغييرات نرخ ارز نسبتا زياد باشد باز هم مقدار البته كمتراز روش قبل هزينه و درآمدهاي عملياتي به سود و زيان تسعير منتقل ميشود.
3- برخي از شركتها بصورت روزانه از نرخهاي جاري استفاده مي كنند و در پايان سال يا مقاطع مورد نظر اقدام به تسعير ارز مي نمايند.

الف - مزيت اين روش اينست كه كليه عملياتي كه به قيمت‌تمام‌شده تاريخي بايد ثبت شوند مثل خريد مواد اوليه و دارائي ثابت به روش صحيح ثبت ميشوند.

ب - ايراد اين روش وجود نرخ هاي متعدد ارز است كه هزينه و زمان زيادي را براي كنترل مي طلبد.

 

««« دراین قسمت طی مشاهدات انجام شده درساعات کاربینی ,شمارا بانحوه عملکرد شرکت بازرگانی شیرینکارکه درزمینه قطعات الکترونیکی ونوت بوک فعالیت دارد, آشنا خواهم کرد که علاوه برمعاملات ریالی ,اعتباری , معاملات ارزی نیز انجام میدهند وبصورت روزانه ازنرخهای جاری دربازارکاراستفاده میکنند.

 

شرکت بازرگانی فوق ازواحدهای زیر تشکیل میشود:

1 – واحد فنی,پشتیبانی ؛ وقتی یک نوت بوک به مشتری فروخته میشود غیراز مبلغ کالا,مبلغ دیگری به عنوان گارانتی 6ماهه پس ازفروش به آن اضافه می شود.هرزمان که خریدار دراین مدت شش ماه به مشکلی برخورد کند نوت بوک خودرا به واحد پشتیبانی می آورد تا دراسرع وقت توسط تعمیرکارتعمیروعیب یابی شود/.  

jjjjjjjj

 2 – واحد بازرگانی ؛ مدیر بازرگانی یا مدیرخرید وفروش که فعالیت خودرا مربوط به معامله کالاوارز را دراین واحد انجام می دهند.مدیر بازرگانی تصمیم میگیرد بنابه تقاضای بازارومشتریان چه نوع کالا وچه مدل ازآن کالا وهمچنین سیاست قیمت گذاری را درجهت خرید وفروش آن را به فروشنده فروشگاهی ارانه می دهد/.

hhhhhhhhhh

 3 – واحد مدیریت ؛ دراین واحد مدیرعامل شرکت به کلیه مسائل مربوط به شرکت وفروشگاه رسیدگی میکنند ودرنهایت اولین وآخرین شخصی هستند که تصمیمات مهم رابعد ازجلساتی که باواحد بازرگانی برگزارمی شود رااتخاذ می نمایند/.

4 – واحد مالی ؛ حسابداری شرکت وفروشگاه دراین واحد صورت میگیرد.تمامی فرآیند یک معامله بازرگانی ثبت وضبط می شود.درواحد مالی ابزارآلاتی ازجمله سیستم نرم افزاری حسابداری ,دستگاه فکس که گزارشات بانکی ازطریق آن بدست کمک حسابدارمی رسد,ماشین حساب جهت استفاده حسابداردرتهیه صورتهای مالی ,قفسه ای فلزی که اسناد واطلاعات شرکت به تاریخ وشماره های سند حسابداری درزونکن نگهداری می شود/.

mmmmm

فعالیتهای روزانه حسابدار:

- جمع آوری فاکتورهای خرید وفروش ازفروشندگان فروشگاه.

- ثبت فاکتورهای خرید وفروش درسند حسابداری .

- جمع آوری برگه های ورود وخروج انباراز انباردار ومطابقت بافاکتورها از لحاظ مقدارکالا.

- اختصاص کد مخصوص به کالاها وانتقال آنها به سیستم حسابداری .

- دریافت برگه درخواست چک ازمسئول بازرگانی .

      - صدورچک براساس برگه درخواست مسئول بازرگانی دروجه شرکت فروشنده کالا.

      - کنترل مدرک چک وتاریخ سررسید چک توسط مدیرمالی .

      - تحویل چک به شرکت فروشنده کالا درمقابل اخذ رسید .

      - تهیه لیست ماهانه حقوق کارکنان و بیمه وثبت هزینه های شرکت وفروشگاه .

      - تهیه لیست مانده بدهکاری و بستانکاری اشخاص وشرکتها .

      - مطابقت مانده مبلغ صندوق باموجودی واقعی درصندوق باهماهنگی صندوقدار .

       - مطابقت مانده موجودی بانک و همچنین برآورد مغایرت بانکی .

       - ارائه مدارک فوق به بایگانی جهت ضبط اسناد .

       نحوه خرید ارزی کالا توسط مدیر بازرگانی :

      خرید ارز بصورت ال سی زمانی است که دوشرکت کمپانی خریداروفروشنده به دلیل نداشتن اعتماد کاری برای انجام معاملات خودازیک واسط که مورد تأیید دوطرف معامله باشد استفاده می کنند که سیستم بانکی این عمل راانجام می دهد که دراینجا بانک حق العمل کار می باشد.

      شرکت بین المللی آلفا دردبی پیش فاکتوری مضمون به مدل کالا ,رنگ و مبلغ فی کالا که طی توافق بعمل آمده 1640درهم *100 دستگاه نوت بوک جمعأ بمبلغ 164,000 درهم ارزامارات متحده عربی را به شرکت شیرینکار ارسال میکند. مدیربازرگانی پس از رؤیت وتأیید پیش فاکتور ارزمورد تأیید رابررسی مبلغ ریال چک را بهمراه %8 بابت هزینه حق العمل کاری که بانک اعلام داشته و بامضای مدیرعامل رسیده است را به حساب بانک (حق العمل کار) پرداخت می کند ورسیدپرداخت رابه شرکت آلفا فکس می کند تاشرکت فوق مطمئن شود که پول را به حساب حق العمل کاری واریزکرده ایم .

      دراین مرحله ازمعامله مدیرمالی سند چکی راکه دروجه حق العمل کار واریز شده را به صورت زیر درسیستم حسابداری ثبت مینماید.          

        تاریخ 91/10/01   پیش خرید کالا     1/594/080/000 ریال 

                                           اسناد پرداختنی     1/594/080/000 ریال

           پیش خرید کالا ازشرکت آلفا به شماره چک ######    

 

در این مرحله سند چک به تأیید بانک وصول گردیده ومهروصولی بانک درآن ثبت شده است وحسابدار ثبت زیررا انجام می دهد.

       تاریخ 91/10/11    اسناد پرداختنی     1/594/080/000 ریال

                                                بانک       1/594/080/000 ریال

       بابت وصول چک شماره ###### از بانک

 

شرکت آلفا پس ازرؤیت رسیدبانکی , مدارک ارسال کالا ازقبیل (اصل فاکتور,مدارک حمل ونقل وکنترل کیفی کالا)را به بانک واسط ارائه می دهد.دراین زمان بانک %8 رابه عنوان حق العمل کاری از کل مبلغ خریدار(شرکت شیرینکار) کسرومابقی رابه حساب فروشنده(شرکت آلفا) واریزمی نماید وفروشنده کالارا به یکی از بنادرتجاری ایران ارسال می کند.دراین مرحله ازمعامله شخص حقیقی براساس بارنامه شرکت کالاها راتحویل انبارشرکت می دهدومبلغی به عنوان باربری از صندوقداردرازای رسید پرداختی صندوقداردریافت می کند.

انباردار موظف است تعداد ورنگ کالای واردشده را باپیش فاکتورآن کالا تطبیق دهد وپس ازآن اصل فاکتور رابه مسئول مالی ارائه دهد.

حسابدار مبلغ دقیق ارزی هرکالا رابرآورد کرده و به همراه مبلغ حمل ونقل شخص حقیقی وهزینه هایی ازقبیل (هزینه حق العمل کاری, وهزینه طرح شبنم یابرچسب کیفی کالا) که درگمرک جمهوری اسلامی تهیه میشودرا محاسبه وقیمت تمام شده کالا را بدست می آورد.

الف – محاسبه نرخ ارزخریداری شده به ریال ؛ درایران هریک درهم درامارات 9000 ریال می باشد.

ب – ازآنجایی که درطول ارسال کالا به انبار ارزش ارز فزونی یافته پس تسعیرارز به حسابی بنام تعدیل نرخ وارداتی ثبت می گردد و قیمت کالای آماده برای فروش محاسبه می شود.

 

    1640 درهم *9000 ریال = 14/760/000 ریال تبدیل ارزعربی به ریال برای یک دستگاه

    14/760/000 ریال *100 دستگاه = 1/476/000/000 ریال جمع کل خرید ریالی

    1/476/000/000 ریال *%8 = 118/080/000 ریال بابت هزینه حق العمل کاری

تعداد 100 دستگاه نوت بوک ازقرار هردستگاه 600/000 ریال بابت حمل ونقل وباربری از بندرتجاری تا انبارشرکت.

100*600/000 ریال = 60/000/000 ریال هزینه حمل ونقل وباربری

خرید 100 عدد برچسب طرح شبنم از گمرک جمعأ بملغ 4/000/000 ریال                             

 نرخ ارز از زمان پیش فاکتور تا به امروز 300 ریال افزایش یافته است.نتیجه میگیریم که ریت درهم عمارات از 9000 ریال به 9300 ریال افزایش ارزی داشته .بنابراین برای آنکه قیمت کالا را با افزایش نرخ تورم به روز محاسبه کنیم تفاضل بین دوریت را در درهم خرید ضرب میکنیم ومبلغ ریالی بدست آمده را به قیمت تمام شده هرکالا تسعیرمینماییم.                                                                                                          

1640 درهم * 300 ریال = 492/000 ریال

 

جدول محسبات خرید ارزی کالا

شرح

تعداد

فی

جمع

خرید نوت بوک به ریال

اضافه میشود %8 حق العمل کاری

اضافه میشود هزینه حمل ونقل

اضافه میشود هزینه طرح شبنم

100

100

100

100

14.760.000

1.180.800

600.000

40.000

1.476.000.000       ریال

118.080.000          ریال

60.000.000              ریال

4.000.000             ریال

قیمت تمام شده کالای خریداری شده

اضافه میشود تسعیر نرخ ارز به سود

100

100

16.580.800

492.000

1.660.704.000         ریال

49.200.000                 ریال

قیمت آماده برای فروش

 

100

17.072.800

1.707.280.000       ریال

                                                                                        

 

ثبت حسابداری جدول محاسبات خرید کالا بصورت ارز تسعیری به شکل زیر می باشد:

 

تاریخ 91/10/28 خرید کالا   1/525/200/000 ریال

   هزینه حق العمل کاری        118/080/000   ریال

هزینه باربری                   60/000/000     ریال

   هزینه کنترل کیفی کالا         4/000/000       ریال

                    پیش خرید کالا                                1/594/080/000 ریال

                   درآمد حاصل از تسعیر ارز                   49/200/000     ریال

                    صندوق                                           64/000/000     ریال

   جمع اقلام سند              1/707/280/000 ریال        1/707/280/000 ریال      

                              ==========               ==========                    

بابت خرید 100دستگاه نوت بوک ازشرکت آلفا

 

 

 

 

                                                                                   پایان

 

نويسنده : اعظم السادات فرهادی قمی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.