چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومي الکترونيک و دیجیتال

59 6c Fixd

روابط عمومي الکترونيک به لحاظ مفهومي فرقي با روابط عمومي سنتي ندارد . در روابط عمومي الکترونيک ما از کاغذ استفاده نمي کنيم و شايد وجه تمايز اصلي روابط عمومي الکترونيک  و روابط‌‌عمومي سنتي به لحاظ شکلي در همين نکته نهفته باشد؛ چون همه ابزارند و معمولا از ابزار براي رسيدن به اهداف که در فلسفه وجودي هنر هشتم نهفته شده استفاده مي شود.

به طور کلي، اينترنت کار کارشناسان روابط عمومي را آسان تر کرده است. کارگزاران روابط عمومي به واسطه استفاده از پايگاه ها و سايت ها و پست الکترونيک با سرعت بيشتر به مخاطباني بيشتر دسترسي پيدا مي کنند.

يکي از مزيت هاي اصلي روابط عمومي الکترونيک، تعاملي بودن آن است. کارگزاران روابط عمومي مي‌ توانند از طريق تريبون هاي آزاد فهرست پستي با همکاران خود در سراسر جهان تعامل داشته باشند و اينترنت اين تعامل را آسان تر کرده است.

در فرم سنتي روابط عمومي، انتقال اطلاعات به طور ناقص صورت مي گيرد و هزينه هاي زيادي صرف اشتباهات مي شود. به اعتقاد دکتر مارلو ، اين اشتباهات و افزايش هزينه ها سبب شده تا کارگزاران روابط عمومي به استفاده از خدمات فناوري اطلاعات به ويژه روابط عمومي الکترونيک گرايش بيشتري پيدا کنند.

همچنين از روابط عمومي الکترونيک مي توان براي توسعه طرح هاي موجود روابط عمومي استفاده کرد که باعث توسعه فعاليت هاي سنتي آن نيز مي شود. به علاوه روابط عمومي الکترونيک، رابطه موجودبين متخصصان روابط عمومي و روزنامه نگاران را تغيير داده و اين امر نشانگر اين است که روابط عمومي از پوسته يک شغل رابطه يي صرف خارج خواهدشد و به جايگاه شايسته و بايسته خود دست مي يابد.

مساله ديگر که در اين زمينه مي توان به آن اشاره کرد اين است که روابط عمومي الکترونيک يک چرخه خبري 24 ساعته به وجود آورده است ، يعني مخاطبان سازمان شما در هر زمان و مکان که اراده کنند مي توانند به مطالب مورد دلخواه خود دست پيدا کنند.در واقع، روابط عمومي الکترونيک محدوديت هاي موجود را از بين برده است . شما در روابط عمومي الکترونيک با تک تک مخاطبان در ارتباط هستيد.


نقاط ضعف و قوت روابط عمومي الکترونيک چيست؟

ظاهرا نقطه ضعفي در روابط عمومي الکترونيک وجود ندارد . همه ما بايد توجه داشته باشيم که روابط‌عمومي الکترونيک يک فن برتر و مدرن است که در اختيار کارگزاران روابط عمومي قرار گرفته است. در آمريکا بيش از 95 درصد کارگزاران روابط عمومي دارايpc  متصل به اينترنت هستند و بخش اعظم فعاليت هاي آنها از طريق اينترنت صورت مي گيرد . در آلمان بيش از 60 موسسه و شرکت دولتي و خصوصي از روابط عمومي الکترونيک براي تسريع در اطلاع رساني و برقراري ارتباط سريع با مخاطبان استفاده مي کنند


مفهوم روابط عمومي الکترونيکي و ديجيتالي

روابط عمومي ديجيتالي عبارت است از:‌استفاده از فناوري ديجيتالي خصوصا کاربردهاي مبتني بر وب سايت‌هاي اينترنتي براي افزايش دسترسي و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطي به کاربران و سازمان‌ها و نهادها و دريافت اطلاعات از طريق آن

اين روش زمينه بالقوه‌اي براي کمک به ايجاد رابطه‌اي ساده، روان و مؤثر بين سازمان‌ها و نهادها و ارائه خدمات ارزان قيمت و فوري به کليه گروههاي کاربر را فراهم خواهد کرد.

روابط عمومي الکترونيکي و ديجيتالي در واقع فضائي در خدمت کاربر قرار مي‌دهد که در آن کاربر، به راحتي به اطلاعات دست پيدا کرده و نياز خود را مرتفع مي‌کند.

ويژگي‌هاي روابط عمومي الکترونيکي و ديجيتالي

روابط عمومي در جوامع اطلاعات آينده نقش مهمي در امر اطلاع رساني بهينه، ارائه سرويس‌ها و خدمات به تک تک افراد جامعه خواهد داشت. ويژگي‌هاي خاص روابط عمومي ديجيتال سبب تسهيل دسترسي شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نياز و کاهش هزينه‌ها خواهد شد.

-در روابط عمومي الکترونيکي بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين هدف نيست بکه وسيله است وسيله‌اي در جهت ارائه خدمات و سرويس‌هاي مورد نياز به مخاطبان.

-روابط عمومي ديجيتالي در قيد زمان و مکان نيست. خدمات و اطلاعات در تمامي روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان قرار مي‌گيرد.

-روابط عمومي ديجيتالي ارتباطي دو سويه بين سازمان ها و مردم حاکم مي‌کند.

- مخاطب در روابط عمومي ديجيتالي جمع نيست بلکه فردي است. در روابط عمومي الکترونيکي بايد پاسخگوي تک تک اعضاي جامعه اطلاعات بود.

 

شکوفه غفاري آزاد

مسئول روابط عمومي اداره تبليغات اسلامي لارستان فارس

نويسنده : محمد مؤذّنی چیمه

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.