شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



بررسی میزان اعتماد به نفس بر میزان گرایش به جرم زنان سرپرست خانوار منطقه 3 تهران

 

اسکن222

عنوان پژوهش : 

بررسی میزان اعتماد به نفس بر میزان گرایش به جرم زنان سرپرست خانوار منطقه 3 تهران

مقدمه : از بین طیفهای گوناگون اجتماع، زنان سرپرست خانوار از جمله اقشار آسیب پذیری هستند که به دلیل ظرفیت های پایین انطباق با میدان زیستشان و خلاء حمایتی از سمت اَبرنهادهای کوچک نخستینِ خانواده، چه در سطح هسته ای یا گسترده و نیزفقدان یا ضعف یا گسیختگی رشته های پیوند با گروههای همالان و ثانویه و منابع خرد و میانه وکلان قدرت و در نهایت عدم شناخت توانمندیهای فردی و گروهی و هدفمندسازی آنها بیش از پیش در معرض آسیبهای اجتماعی و ارتکاب جرائم قرار دارند.

در این میان آنچه که می تواند جای خالی ستونهای خاموش مالی را برای این قشر پر نماید، ستونهای روشن و جاری شبکه های ارتباطی بین فردی و درون گروهی و بین گروهی است که می تواند هم کارکردهای پولی و مالی را دربر گیرد (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم) و هم کارکردهای عاطفی، حمایتی، مدیریتی، فرهنگی را. بنابراین مجموعه صنایع بالقوه و بالفعل عمل متقابل، تعهد، اعتماد، وفاداری و هنجارها و ارزشها و ضمانت های اجرایی متقابل می توانند شرایط لازم را جهت به نظم کشیدن زندگی بی پناه این طیف فراهم نمود. در واقع این نوع سرمایه، آسانسورِ سقوط این قشر در بیراهه هایی با برچسب هویتی نوین تلقی می گردد. اعتماد، یکی از عناصر کلیدی حوزه ی مفهومی سرمایه اجتماعی است. کاربست ستون سازیهای پویا و فراگیر اقتصادی، روانی، اجتماعی، فکری همچون چسب گیرایی موجبات پیوندِ بازه ای و فرابازه ای بین اتمهای اَبرکالبد جامعه گردید. و توان بازتابیشان را در عرصه های خرد و میانه و کلان ارتقاء می دهد. اعتماد در این طیف نیمه لطیف تابلوی سبزی جهت برون رفت از انزوای گزنده و تحریک کننده ی حرکت گام به گام در غرقاب هنجارگریزیهای پی در پی اجتماعیست. نقطه ی آغاز این ستون سازی از درون فرد و به توانمندی های آشکار و تلاش در جهت شناسایی و شناساندن توانمندیهای پنهانشان می باشد و سپس به مرحله ی اعتماد بین شخص و اعتماد تعمیم یافته و نهادی توسعه می یابد و همین ظرفیت الهامی ابتکاریست که حلقه های ارتباطی مانا را در این قشر رقم زده و موجب پس انداز ذخایر سرشارِ عمیقترین سرمایه ناتمام بشری یعنی سرمایه اجتماعی می شود .

 

Attachments:
FileDescriptionFile size
Download this file ( عزیزیان بررسی اعتماد اجتماعی بر میزان گرایش به جرم زنان سرپرست خانوار منطق~.pdf)مقاله علمی کاربردی1256 kB
نويسنده : ابراهیم عزیزیان فام

استاد

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.