پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



گزارش تکمیلی از کرسی آزاد اندیشی با محوریت روابط دختر و پسر

کرسی آزاد اندیشیپیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها ، مرکز آموزش عالی علمی کابردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران به همت بسیج دانشجویی واحد 13 و با هماهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران ، در راستای ایجاد محیطی امن برای بیان آزاد و ناصحانه اندیشه ها در دانشگاه و تقویت و نهادینه سازی سنت حسنه گفتگوی آزاد و چندجانبه در محیط دانشگاه اقدام به برگزاری اولین کرسی آزاد اندیشی با موضوع روابط دختر و پسر نمود .
این کرسی که بیست و نهم مرداد ماه در تالار خوارزمی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران با حضور مسئولین دانشگاه ، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع ، تنی چند از مدیران گروه های آموزشی و مدرسین و با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد، نمایندگان موافق و مخالف برقراری روابط دختر و پسر ، در قالب دو گروه سه نفره از دانشجویان در سه نوبت هفت دقیقه‌ای تحت نظر استاد داور پیرامون چگونگی اینگونه روابط ، محاسن و معایب آن ، و آثار و تبعات حاصل از برقراری اینگونه روابط به گفتگو نشستند و بدنبال راهی برای پرداختن صحیح به برقراری رابطه سالم و بدور از مضرات متداول در جامعه و دانشگاه ، به ارائه نظرات خود پرداختند.
پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسطآقای عادل بابایی، سرکار خانم غروی مجری برنامه ضمن عرض خیرمقدم به بیان اهداف کرسی و اعلام موضوع گفتگو پرداخت :
روابط دختر و پسر برای ازدواج درست است یا خیر ؟ برخی میگویند اصلا چه لزومی دارد روابط داشته باشیم و برخی دیگر روابط کاملا آزاد را تجویز می-کنند ... نظر شما چیست ؟
با قرعه‌کشی میان دو گروه، بحث با اظهار نظر گروه موافق آغاز شد و در هفت دقیقه نخست، مهدی خلج امیرحسینی از این گروه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به تاریخچه اینگونه روابط در دوران پیش از اسلام (حضرت موسی ع) ، تأکید کرد که برقراری ارتباط میان دختران و پسران در همه عرصه‌های اجتماعی ضرورت صد در صدی دارد و لازمه پویایی و پیشرفت هر جامعه ای داشتن ارتباط میان همه اعضای آن دانست و برضرورت برقراری ارتباط میان این دو تأکید کرد .
در هفت دقیقه دوم کرسی نوبت به گروه منتقد (مخالف) رسید و در آن آقای ابراهیم ابوالمعصومی با اشاره به آمار منتشر شده توسط مرکز پژوهشهای مجلس درخصوص افزایش میزان روابط نامتعارف و نامشروع و کاهش سن اینگونه روابط ، 3 عامل اصلی در برقراری اینگونه روابط را برشمردند :
  •   پایین آمدن سن بلوغ که ناشی از استفاده نامعقول و نادرست از اینترنت ، ماهواره و تلفن همراه در سنین پایین و عدم نظارت خانواده ها بروی این مسائل .
  • تعداد کم فرزندان خانواده و ازطرفی مشغله فراوان کاری والدین موجبات خلأ ارتباطی فرزندان را فراهم و باعث کمبود محبت و درنهایت سوق دادن فرزندان به ارتباط با افراد دیگر میگردد که تبعات خاص به خود را در بر خواهد داشت .
  • نبود تفریحات سالم در بین جوانان اعم از دختران و پسران که موجبات پر کردن اوقات فراغت با برقراری روابط ناسالم را رقم میزند .
با پایان یافتن مهلت گروه منتقد، در دور دوم حیدری از گروه موافق با بیان اینکه ویژگی‌های دختران بیش از خانواده در جامعه اهمیت دارند، بر ضرورت پرورش این ویژگی‌ها در جامعه تأکید و لزوم برقراری ارتباط براساس موازین و چهارچوبهای اخلاقی را ملاک ارتباط دختر و پسر دانستند و هرگونه ارتباط خارج از این قواعد و اصول را منافی با مقولات اخلاق و شرع دانستند و بعنوان یکی از اعضای گروه موافق با برقراری ارتباط منطقی بین دختران و پسران صحبت داشتند .
در ادامه آقای سیاوش دانیالی مدرس دانشگاه در مهلت قانونی خود بعنوان مخالف دوم به تبعات ارتباط بی قید و بند پسران و دختران اشاراتی نمودند و در مقوله ازدواج گفتند که برای ازدواج باید از اندورنی خانه دختری برای ازدواج پیدا کرد چراکه بجهت فقدان آگاهی لازم در مبانی ، اصول و معیارهای انتخاب همسر ایده آل الزاما میبایست از تجربیات بزرگترهای خانواده بهره برد  و همچنین ایشان به مضرات کار بیرون از خانه برای دختران و زنان اشاره داشتند و حضور دختران در جامعه را منافی با اصول و قواعد شرعی و عرفی ندانستند ، ولی این حضور و روابط نباید منجر به ایجاد روابط احساسی نامتعارف که موجبات ایجاد خدشه در روحیات حساس دختران و زنان شود . وی خاطرنشان کرد : هنگامی که زن پا به پای مرد فعالیت کند، از آنجا که در زمان حضور در منزل نیز مجبور به انجام وظایف خانه‌داری است، توان و طراوت وی کاهش می‌یابد.
در دور پایانی گفتگوها ، آقای اسکندری بعنوان موافق سوم به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند و ضمن اشاره به پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطی اعم از اینترنت و شبکه های اجتماعی بر لزوم برقراری ارتباط جهت ایجاد شناخت بیشتر و درنهایت انتخاب گزینه مناسب برای ازدواج تأکید داشت . وی با بیان اینکه بسیاری از بانوان جامعه امروزی ایران با تکنولوژی آشنایی ندارند، ادامه داد: برای تربیت بهتر فرزندان امروزی، حمایت از آنان در مواجهه با موضوعاتی همچون کنکور، انتخاب همسر و سایر موقعیت‌های زندگی، باید دختران و زنان در جامعه حضور داشته و با شرایط امروزی آن آشنا باشند.
همچنین محمد اسدی به عنوان عضو سوم گروه مخالف ، دیدگاه‌های موجود در رابطه با زن و دختران را شامل دو نوع اومانیستی و تولیدی خواند و اظهار کرد: آنچه که در ایران مورد توجه قرار دارد، نگاه اسلامی و دیدگاه تولیدی است که بر اساس آن ضمن اختصاص نقش محافظت از نسل به آقایان، تربیت نسل به زنان و دختران سپرده شده است و به آموزه های اسلام بر ضرورت برقراری روابط دختران و پسران براساس موازین شرعی و عرفی تأکید نمود .
اسدی با تقسیم انواع ارتباط به ارتباط کلامی و ارتباط لمسی ، لزوم ارتباط کلامی را اجتناب ناپذیر دانست و برای آن نیز چهارچوبی قائل شد ، چراکه در روابط کلامی بلحاظ حساسیتها موجود ، میبایست روحیات طرفین (پسر و دختر) مورد توجه قرار گیرد تا دستخوش عواطف و احساسات غیرمنطقی و گناه آلود نشود . همچنین درخصوص ارتباط لمسی نیز بر ضداخلاقی بودن اینگونه ارتباطات تأکید و مغایر با مباحث شرعی و عرفی دانستند . و در پایان خطاب به گروه موافق این سئوال را مطرح نمودند که شما که دم از برقراری ارتباط دختران و پسران میزنید یک چهارچوب ارتباطی مشخص به حاضرین ارائه دهید تا با رعایت اصول اخلاقی نسبت به عدم وارد شدن خدشه به روحیات حساس خانمها قدم برداریم که با سکوت موافقان همراه بود .
 واحد13 در ادامه گفتگوها حجه الاسلام و المسلمین دهقان بعنوان استاد داور کرسی آزاد اندیشی به جمع بندی موضوع پرداختند .
  •   چگونگی ارتباط دختران و پسران در حد سلام و عیلک باشد . نه اینکه جزوه در خانه دادن و یا رفت و آمدهای شخصی آنچنانی .
  •    تأکید بر ازدواج دانشجویی ، آنهم با خواستگاری پسر از خانواده دختر خانم . ترجیحا ترم اول .
  •    ویژگی دختر خانم ها : جنس لطیف و مظهر معشوقگی
  •    ویژگی آقا پسرها : دارای ویژگی طلب کردن و خواستن و عاشقی .
  •    هرگونه ارتباط در موضوع ازدواج را به جاری شدن صیغه عقد دائم منوط نمودند ، چراکه موجبات برقراری روابط احساسی و عاطفی موجب ایجاد محدودیت برای طرفین و فریب و نادیده شدن معایب و اشکالات از دیدگاه طرفین خواهد شد .
واحد13در پایان مجری محترم  ، نتیجه گیری بحث را به این ترتیب قرائت نمودند ؛
  •   در دین مبین اسلام که برای همه شئون بشر برنامه دارد برای روابط بین دو جنس بشر نیز حساسیت به خرج داده شده است و برای آن روابطی تعیین گردیده .
  •   آیه 26 سوره نور : « الطیبات لطیبین و الطیبون لطیبات » زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاک .
  •   فرمایش حضرت امام خمینی (ره) آنچه که ملتها را میسازد فرهنگ آن جامعه است .
در پایان مراسم از اعضای گروه های موافق و مخالف به جهت بیان صریح و شفاف دیدگاه ها و نظراتشان با اهداء جوائزی تقدیر بعمل آمد .

واحد13با تشکر از آقایان سینا جم و حمیدرضا تمیم داری  برای تهیه گزارش تصویری

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.