جمعه, 31 فروردين 1403

 



گزارش جنجالی برگزاری کرسی آزاد اندیشی اعتماد و امنیت در فضای فضای

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران کرسی آزاد اندیشی با موضوع اعتماد و امنیت در فضای مجازی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بعدازظهر پنج شنبه مورخ 97/01/30در سالن همایش ساختمان زرتشت برگزار گردید .

این برنامه به همت و تلاش انجمن علمی دانشجویی مدیریت کسب و کار و تبلیغات تجاری و بازاریابی؛ با راهنمایی و نظارت استاد ارجمند جناب آقای دکتر علی پور اشراف انجام شد.

این کرسی که به داوری جناب آقای دکتر صدرا برگزار گردید .در آغاز مراسم جناب آقای دکتر صدرا به بیان توضیحاتی در خصوص فضای مجازی پرداختند.


ایشان فرمودند در حال حاضر، اینطور به نظر می‌ رسد...

که همه ما در جایی به نحوی قربانی حملات سایبری شده‌ایم. رخنه‌های اطلاعاتی می‌تواند گذرواژه‌های میلیون‌ها کاربر را برملا کند، که غالبا سالها ناشناخته باقی می‌ماند. که به این معنی است که هویت شما، حتی بدون اینکه خودتان خبر داشته باشید، ممکن است در خطر باشد. لذا تضمین امنیت سرویس‌ها و کاربردهای اینترنت، فاکتور بسیار مهمی در ایجاد اعتماد در کاربران و بکارگیری این بستر می‌باشد. کاربران باید اطمینان داشته باشند که اینترنت، کاربردهایش و تجهیزاتی که به آن متصل هستند، به اندازه کافی برای انجام فعالیت‌های آنلاین، در برابر تهدیداتی که وجود دارد، امن هستند. شبکه های اجتماعی خارجی همچون تلگرام موجب نگرانی دولتمردان کشور قرار گرفته است چراکه باوردارند که اطلاعات کاربران در معرض خطر می باشد و این تهدیدی برای جامعه امروزی می باشد.

سپس با توجه  به اهمیت موضوع گروه های منتقد (مخالف و موافق به مباحثه و بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در خوص موضوع مربوطه در حد 10 دقیقه پرداختند. مناظره با گروه مخالف آغاز گردید و با توجه به امنیتی شدن بیش از اندازه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مخالفت خود را با فیلترینگ شبکه های اجتماعی به عرض مخاطب رساندند. فرهنگ سازی و دادن حق انتخاب به کاربران از جمله نکات کلیدی گروه مخالف بود. از طرفی گروه موافق نیز نظرات خود را بیان داشتند و با توجه به سیاست های کشور و قوانین موجود، فیلترینگ را یک موضوع طبیعی و حق مسلم دولت دانستند. چراکه سرورهای شبکه های اجتماعی خارجی با خروج ارز از کشور به اقتصاد کشور لطمه وارد می کنند و همچنین مدیران این نوع شبکه ها می توانند دسترسی کاملی به اطلاعات مخاطبان داشته باشند و امنیت کشور را به مخاطره بیاندازند. از جمله مثال های بارز این گروه مارک زاکربرگ خالق فیسبوک بود که در اتفاقی تازه به دلیل سواستفاده از اطلاعات کاربران به دادگاه فدرال آمریکا فراخوانده شده است.

گروه مخالف نگاه عموم جامعه برای به رسمیت شناختن آزادی در شبکه های اجتماعی را یک ضرورت دانستند و تأکید داشتند بایستی شبکه های اجتماعی خارجی وجود داشته باشند و فاصله زیادی میان امنیت این شبکه ها با نمونه های ایرانی آن است. در ادامه گروه موافق اذعان داشتند مردم ما بودند که شبکه های اجتماعی همچون تلگرام را بزرگ کردند و اگر همین حمایت از نمونه های داخلی شود در آینده ای نزدیک، شاهد رشد شبکه های اجتماعی داخلی نیز خواهیم بود.

دراین کرسی آزاد اندیشی که هدایت آن بر عهده سرکار خانم عمادی نماینده محترم دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی –کاربردی بود دانشجویان بر سرموضوع فیلترینگ فضای مجازی و فواید و مضرات آن در فضای کنونی به بحث و گفتگو پرداختند.


در پایان آقای دکتر صدرا به عنوان داور برنامه با ساختاری طنزآلود به نقش شبکه های اجتماعی در عصر جدید پرداختند و با ارائه آمارهای مالی از این نوع شبکه ها به عنوان بنگاه های اقتصادی یاد کردند که با هدف درآمدزایی به وجود امده اند.در نهایت به گروه های موافق و مخالف و دانشجویان شرکت کننده در بحث هدایایی به رسم یاد بود اهدا گردید .

امید است که شاهد این فعالیت ها و جنبش های عظیم علمی - فرهنگی دانشجویی ازسوی دانشجویان مرکز با نظارت مدرسین توانمند بیشتر باشیم.

در خاتمه از دانشجویان عکاس برنامه کمال تشکر و سپاس را دارم که با سعه صدر خود تا پایان مراسم مسئولین و بخش فرهنگی مرکز را یاری نمودند . انشالله در برنامه های آتی از این بزرگوارن تقدیر و تشکر به عمل آورده خواهد شد.

سرکار خانم فاطمه حیدری ، جناب آقای مسعود عطار هادی


نويسنده :

مدیر سایت