جمعه, 10 فروردين 1403

 



آخرین دستاوردهای انرژی هسته ای در ایران

uast13.ir
به گزارش گروه روابط عمومی و فرهنگی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
؛ بیستم فروردین به نام روز ملی فناوری هسته ای نامگذاری شده است که جمهوری اسلامی ایران در روز 20 فروردین ماه 1385 از طریق افتتاح پروژه راه اندازی دومین مجموعه جدید سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای نطنز با ورود به مرحله صنعتی غنی سازی اورانیوم، به بزرگترین دستاورد فناوري تاریخ خود دست یافت
.


اين موفقيت موجب شد تا ايران به فناورى غنى‌سازى اورانیوم و راه اندازى یک زنجیره کامل غنى سازى توسط سانتریفیوژهاى ساخت ایران دست يابد. در پی این موفقیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ايران را در زمره کشورهای صاحب تکنولوژی غنی‌سازی اورانیوم قرار داد.

توليد راديو دارو گامي در جهت ارتقا سلامت جامعه

داروهای نشاندار رادیواکتیو که به بیمار تزریق یا خورانده می‌‌شوند، به رادیو داروها معروف هستند. با توجه به اهمیت این نوع داروها در درمان برخی بیماری‌ها سازمان انرژی اتمی ایران توانست به تولید انبوه رادیو داروی مولیبدن 99 - تکنسیم M99 دست یابد.

این ماده دارویی که در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌هایی که نیاز به اسکن از ماهیچه‌های قلبی، مغز استخوان، غدد بزاقی، تیروئید، پاراتیروئید، شش‌ها، کبد و کلیه دارد كاربرد دارد.

ماده مولیبدن 99 - تکنسیم M99 در حال حاضر تنها در چند کشور از جمله بلژیک، کانادا، آفریقای جنوبی، هلند، انگلیس، چین و هند تولید می شود و ایران جزء معدود کشورهای تولید کننده این رادیو داور است.

دستاوردهای جدید

دو حوزه چرخه سوخت و کاربرد پرتوها در زندگی به شرح تفکیک شده زیر می‌باشد:

1- چرخه سوخت: پایه و اساس فعالیت هسته‌ای بر منابع و مواد اولیه استوار می‌باشد موضوعی که می‌بایست در این برهه از زمان (که ایران اسلامی از بدیهی‌ترین حقوق مسلم خود به عنوان یک عضو NPT، یعنی تامین ماده اولیه محروم می‌باشد) مورد توجه ویژه‌ قرار گیرد.

از اواسط سال 90، با تجزیه و تحلیل شرایط حاکم و با بسیج تمامی مقدورات کشور و اصلاح برخی روش‌های مدیریتی و تمرکز بر حوزه سه‌گانه اکتشاف، استخراج و فرآوری ماده اولیه، نتایج چشمگیر و غیرقابل تصوری حاصل گردید که بدون شک موید عنایت خاص خداوند می‌باشد. از جمله کشف ذخایر و منابع جدید اورانیوم در سه حوزه ارائه می‌گردد.

1/1- در حوزه اکتشاف: پس از بررسی‌های دقیق، ذخایر و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد 4.5 برابری نسبت به 35 سال گذشته از 1527 تن اورانیوم، به 6871 تن منابع جدید اورانیوم افزایش پیدا کرد و در حوزه منابع زمین‌شناسی نیز، با بدست آمدن رکورد 5 برابری نسبت به 3 دهه گذشته، از 6650 تن اورنیوم به 33000 تن ذخایر جدید اورانیوم رسید.

به دست آمدن این رکورد تاریخی در اکتشاف اورانیوم که حاصل تلاش شبانه‌روزی متخصصان صنعت هسته‌ای است، با روش‌های مختلفی از جمله پیمایش زمینی گروه‌های اکتشافی، انجام مطالعات زیر - سطحی در مناطق مرکزی، جنوب، جنوب شرق، شمال شرق، غرب و شرق کشور محقق شده و منجربه افزایش چند برابری ظرفیت‌های داخلی تامین مواد اولیه صنعت استراتژیک هسته‌ای گردید.

1/2 - در حوزه استخراج: بهره‌برداری از معادن شماره 1 و 2 اورانیوم ساغند.

این معادن با تاریخچه شناسایی حدود 30 سال و آماده‌سازی حدود 18 سال، همچنان بنا به دلایلی روند عادی خود را طی می‌نمود که با عنایت به توضیحات فوق و با بهره‌گیری از روش‌های مدیریتی جدید و توانمندی پیمانکاران، به لطف خداوند متعال به نتیجه رسیده و این معادن رسما افتتاح و در چرخه تامین مواد اولیه صنعت هسته‌ای ایران اسلامی قرار خواهد گرفت.

1/3 - در حوزه فرآوری: حلقه نهایی و مکمل دو حلقه قبلی اکتشاف و استخراج، یعنی فرآوری می‌بایست به نتیجه نهایی می‌رسید. همگان مستحضرید که جمهوری اسلامی ایران در سنوات قبل تولید کیک زرد را در مجتمع معدنی و فرآوری بندرعباس بصورت آزمایشی و در مقیاس کوچک با تولید سالیانه حدود 10 تن آغاز نموده بود.

2- کاربرد پرتوها در زندگی: کاربرد پرتوها در زندگی خصوصا پزشکی، کشاورزی، صنعت اگر در مقام اول بهره‌مندی از صنعت استراتژیک هسته‌ای نباشد، بدون شک همپای تولید برق و انرژی، جزء مهم‌ترین عناصر قابل بهره‌برداری خواهد بود. در این عرصه، طراحی و تجهیز و ساخت شتاب‌دهنده‌ها جزء مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اجزا و مسائل می‌باشد که به فضل الهی این گره نیز بدست جوانان دانشمند و متفکر ایران اسلامی گشوده شده و اولین شتاب‌دهنده صنعتی کشور به همراه 5 رادیوداروی درمانی:

1-         (153Sm-EDTMP(kit اتمام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور

2-         185Re-Sulfocolloid در حال انجام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور

3-         99mTc-Ciprofluxcin اتمام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور

4-         90Y-Colloid در حال انجام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور

5-         177Lu-EDTMP اتمام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور

uast13.ir


قرار گرفتن ایران در میان کشورهای تولید کننده سوخت پاک از طریق گداخت هسته‌ای

همجوشی (گداخت) هسته‌ای یا فیوژن فرآیندی عکس عمل شکافت هسته‌ای است. در فرآیند همجوشی هسته‌ای هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌های سنگین‌تر قادر به تولید انرژی هستند.

ایران در منطقه خاورمیانه تنها مرکزی است که در حوزه گداخت  هسته‌ای فعال است. ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که در پروژه ایتر در زمینه گداخت هسته‌ای فعالیت دارد.

رآکتور گداخت هسته‌ای ایتر (International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER یکی از پروژه های پر هزینه جهان است که قرار است با استفاده از همجوشی هسته ای انرژی پاک دریافت شود.

ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که در پروژه ایتر همکاری دارد و فعالیت هایی در زمینه گداخت هسته ای دارد.
نويسنده : طیبه قیاسوند

کارشناس ارشد آموزش