جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



حضور دانشجویان مدیریت تبلیغات تجاری در نمایشگاه مطبوعات

واحد13تهران
در هفته اخیر دانشجویان گروه های مدیریت تبلیغات تجاری در ارتباط با درس های رفتارشناسی و بازاریابی،تیزر تبلیغاتی و هنر و رسانه  در مورخ چهارشنبه 22 آبانماه با همراهی استاد گرانقدر سرکار خانم آذر رسولی از نمایشگاه بین المللی مطبوعات دیدن نمودند .




در هیچ کجای جهان نمی توان نمایشگاهی را با شرکت خبرگزاری ها، روزنامه ها و مجلات پیدا کرد. از این رو نمایشگاه مطبوعات تهران را می توان نمونه یی منحصر به فرد در دنیا دانست. در این گزارش بیشتر درباره جزییات این موضوع صحبت کرده ایم.

با توجه به اینکه در عصر انفجار اطلاعات با استفاده از فناوری های نوین در فضای مجازی به سر می بریم، تا اندازه یی از اقبال افکار عمومی به رسانه های سنتی و به ویژه مکتوب کاسته شده و اهمیت فضای مجازی در عرصه ی اطلاع رسانی و خبر افزایش یافته است.
با توجه به ویژگی های نمایشگاه بین المللی مطبوعات تهران نمی توان مشابهی در عرصه های جهانی برای آن پیدا کرد؛ چراکه نمایشگاه مطبوعات در تهران به طور ویژه بر موضوع رسانه های ارتباطی و خبری سنتی و نوین تاکید دارد در حالی که تمرکز دیگر نمایشگاه ها بر حوزه های فناوری های نوین است.
گفته می شود هر سال حدود ٧٠٠ رسانه در ٩ گروه عمومی و خانواده، دین و اندیشه، فرهنگی- هنری، سیاسی- اقتصادی، آموزشی - تخصصی، محلی و منطقه یی، موسسه های مطبوعاتی، روزنامه ها و خبرگزاری ها در نمایشگاه مطبوعات تهران مشارکت دارند. این نشان از گستردگی و سختی کار دارد.
در دنیا نمایشگاه های رسانه یی به طور عمده بر فضای مجازی و دستاوردهای نوین آن تمرکز دارند. البته در حاشیه ی برخی اجلاس ها یا نمایشگاه ها در مقیاس کوچک تر به موضوع رسانه و خبررسانی به صورت نمایشگاهی پرداخته می شود.
بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات تهران در حالی برگزار می شود که بخش قابل توجهی از فعالیت و تمرکز این نمایشگاه نیز بر فضای مجازی و رسانه های دیجیتال صورت گرفته و مطبوعات سنتی کشور هم بخشی از آن را تشکیل می دهند.
در عرصه ی بین المللی مهمترین نمایشگاه هایی که بتوان آن را مشابه با نمایشگاه مطبوعات تهران به شمار آورد با عنوان جشنواره یا نمایشگاه های رسانه یی برگزار می شوند که تمرکز خود را بر حوزه های دیجیتال قرار داده اند.
یکی از مهمترین نمایشگاه های رسانه یی هر ساله در سنگاپور برگزار می شود. این رویداد یکی از مهمترین رخدادهای نمایشگاهی است که در زمینه ی اطلاع رسانی، فضای مجازی، رادیو تلویزیون برگزار می شود؛ قرار است دوره بعدی آن در ماه ژوئن سال آینده ی میلادی (خرداد 1395) برگزار شود. بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی فناوری های چند رسانه یی سنگاپور به همراه چند کنفرانس با همکاری و برنامه ریزی «موسسه آسیا پاسیفیک در زمینه توسعه رادیو تلویزیون و عرصه های نوین» برگزار می شود و «Broadcast Asia 2016» نام دارد.
جشنواره ی رسانه یی سنگاپور افزون بر حوزه های خبری و اجتماعی به حوزه های جنبی در خصوص رادیو تلویزیون و سینما نیز می پردازد. این نمایشگاه با توجه به زیرساخت های نوین این کشور با استقبال گسترده جهانی و بین المللی به ویژه از آسیا روبه رو می شود. در نمایشگاه امسال که چند هفته قبل برگزار شد نیز هزاران تن از افراد متخصص در این حوزه شرکت کردند.
یکی از مهمترین بخش های این نمایشگاه به رسانه های دیجیتال می پردازد و افراد برجسته یی از حوزه ی اطلاع رسانی در آن مشارکت دارند. امسال نیز از مدیران شبکه ی اجتماعی توییتر و برخی مدیران ارشد رسانه یی شبکه های رادیو تلویزیونی در این رویداد شرکت داشتند.
همچنین در شهریور ماه سال آینده، نمایشگاه فناوری اطلاعات و تجهیزات چند رسانه یی دیگری در مقیاسی کوچک تر در اندونزی برگزار می شود. این نمایشگاه نیز به رسانه های دیجیتال نوین خواهد پرداخت.
از دیگر نمایشگاه های رسانه یی قابل توجه که نزدیک به یک ماه پیش در آمریکا برگزار شد، پنجمین نمایشگاه و جشنواره ی رسانه های دیجیتال «ووداستاک» بود که عمده تمرکز خود را بر عرصه ی فضای مجازی و انتقال اطلاعات و اخبار در شبکه های اجتماعی قرار داده بود.
جشنواره رسانه های جهانی (World Media Festival) نیز از جمله جشنواره های رقابتی است که به طیف گسترده یی از اقدامات رسانه یی از رادیو تلویزیون، سینما، تارنماها، شبکه های اجتماعی، وب تی وی و حتی تولیدات مکتوب می پردازد. در این رقابت که از سال 2000 میلادی و با تحول در عرصه های فناوری اطلاعات شروع شد، تولیدات بسیاری از کارشناسان و بنگاه های حوزه ی ارتباطات مورد بررسی قرار می گیرد.
تمرکز اصلی این جشنواره ی رسانه یی، مسایل مربوط به اروپا است. به عنوان نمونه، این جشنواره موضوع اصلی فعالیت نمایشگاه سال آینده خود را توریسم (گردشگری) قرار داده است. بر این اساس تجار و فعالان، در این حوزه و در کنار بنگاه های اطلاع رسانی رقابت می کنند. جشنواره ی سال 2016 در ماه می (بهار سال 1394) در هامبورگ آلمان برگزار می شود.
جشنواره رسانه یی نیویورک نیز از جمله بزرگترین رویدادهای جهانی در عرصه ی ارتباطات و رسانه به شمار می رود. دوره ی پیشین این نمایشگاه نیز چند هفته قبل برگزار شد. فناوری های رسانه یی و به ویژه تجهیزات حوزه ی چند رسانه یی محور این رویداد رسانه یی بوده است.
البته با عنوان جشنواره های رسانه یی رویدادهای دیگری نیز در نقاط گوناگون جهان برگزار می شود که می توان از نمایشگاه رسانه یی بلفاست در ایرلند یا نمایشگاه رسانه های آسیا پاسیفیک نام برد که مباحث خبررسانی در آن ها چندان چشمگیر نیست.
به جرات می توان گفت که نمایشگاه مطبوعاتی که اکنون شاهد برگزاری آن در تهران هستیم رویدادی منحصر به فرد است که در عرصه های بین المللی نمی توان به راحتی مشابهی برای آن پیدا کرد.
نمایشگاه مطبوعات تهران که در آن طیف گسترده یی از رسانه های خبری شرکت می کنند از یک طرف شاهد مشارکت تعداد زیادی از روزنامه ها و نشریه ها و مجله ها به عنوان رسانه های سنتی است و از طرف دیگر این نمایشگاه در عرصه ی فضای مجازی نوین نیز دخالت دارد. خبرگزاری ها، پیام رسان ها و برخی شبکه های اطلاع رسانی در آن مشارکت می کنند و حتی 2 رسانه ی جمعی رادیو و تلویزیون نیز در حوزه ی مکتوب در آن حضور دارند.
نکته ی مهم دیگر اینکه امسال بیش از 20 نماینده از رسانه های کشورهای کویت، ایتالیا، عراق، ترکیه، آلمان، روسیه، ژاپن، آمریکا، فرانسه، لبنان و چین نیز جهت معرفی رسانه ی متبوع خود در میز تخصصی بخش بین الملل نمایشگاه مطبوعات حضور دارند و این نمایشگاه را از شکل ملی به شکل بین المللی تغییر داده اند.
در سال های گذشته، طرح مسایل زیست محیطی و جنبش صرفه جویی در مصرف کاغذ در کنار تقویت جایگاه فناوری های نوین در زندگی بشر باعث شده است تا نگاه به عرصه ی فضای مجازی و استفاده از ظرفیت های اینترنت رشد چشمگیری داشته باشد.
گرچه در عرصه ی جهانی شکل سنتی انتقال اخبار و ارایه ی اطلاعات هنوز در حال انجام است اما روزبه روز بر محبوبیت و استفاده از شکل های نوین آن به ویژه استفاده از فضای مجازی در عرصه های رسانه یی و خبررسانی افزوده می شود. به همین دلیل است که بسیاری از نمایشگاه ها، به این امر رویکردی تخصصی پیدا و بر انتقال اطلاعات و اخبار در حوزه ی مجازی تمرکز کرده اند. ما نیز از این امر جدا نیستیم و بهتر است در حوزه ی اطلاع رسانی، تمرکز کشور از بخش سنتی به سمت حوزه های مجازی و نوین تغییر جهت دهد.

واحد 13تهران
نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.