جمعه, 10 فروردين 1403

 



چای و گفتگو

گفتگوی خبرگزاری فارس با کودکان فال فروش

گفتگوي فارس با كودكان فال‌فروش موبايل‌دار
فال
حتي كودكان فال فروش هم صنف دارند و براي ارتباط با يكديگر و اطلاع از قوانين جديد صنف از موبايل بهره مي‌گيرند.جاويد 11 ساله با دادن شماره موبايل

به گزارش«جهان» و به نقل از فارس، شهرداري تهران از 22 ارديبهشت سال 85، در پي افزايش بي‌رويه متكديان ايراني و مهاجران در سطح شهر تهران، با كمك نيروي انتظامي، كميته امداد و بهزيستي اقدام به جمع آوري متكديان از سطح شهر تهران كرد.
بعد از گذشت سال‌ها از اجراي اين طرح هنوز در برخي از نقاط شهر شاهد حضور شديد متكديان، كودكان خياباني و اتباع بيگانه هستيم.
از روز گذشته شهرداري تهران بار ديگر در يك طرح ضربتي جمع آوري كودكان كار كه اصولا از ميان اتباع بيگانه هستند؛ را آغاز كرد.شهرداري اين افراد را جمع آوري مي‌كند ولي هيچ سازماني مسئوليت اين افراد را نمي‌پذيرد و به گفته خود كودكان متكدي، سازمان بهزيستي آنها را يك روز نگه داشته و بعد آنها را رها مي‌كند.
روز گذشته به همراه گروهي از خبرنگاران و ماموران گشت زني شهرداري تهران به سراغ تعدادي از اين كودكان رفتيم. اين كودكان به قدري در كار و رفتار با ماموران شهرداري حرفه‌اي شده‌اند كه نمي‌توان از آنها حرف راست شنيد. وقتي با آنها حرف مي‌زني هر دفعه يك مدل پدر و مادر دارند يك دفعه ايراني، يك بار پاكستاني و در يك مرحله افغاني.
اين افراد با وجود سن كم ، كاملا براي شغل‌هاي كاذب و تكدي‌گري آموزش ديده‌اند.صحبت‌هاي برخي از آنها شنيدني است.
*2 ساعته 6 هزار تومان درآوردم
فرشاد كه 9 سال بيشتر ندارد و به گفته خود كلاس اول است،شيشه‌هاي خودروها را پاك مي‌كند.
وي مي‌گويد: روزانه بيش از 10 هزار تومان درآمد دارد و با بردارش ابتداي بزرگراه نواب كار مي‌كند. وي از ماموران مي‌خواهد او را رها كنند تا پيش برادرش برگردد.
فرشاد كه لباس مناسبي هم بر تن دارد و لاغر اندام است مي افزايد: در حال حاضر بزرگترين آروزي من برگشت پيش برادرم است تا با او شيشه‌هاي خودروهايي كه پشت چراغ قرمز ايستاده‌اند را پاك كنيم.
فرشاد مي گويد: ما چندين بار دستگير شده‌ايم.در بهزيستي با من بدرفتاري مي‌كنند و بعضاً ما را كتك مي‌زنند و بعد از چند روز نيز ما را رها مي‌كنند. الان نيز غمي نداريم چون دوباره آزاد مي‌شويم و به فعاليت خود ادامه مي‌دهيم.
فرشاد از جيبش كلي پول مچاله شده در مي‌آورد. وقتي پول‌ها را شمرد بيش از 6 هزار تومان بود كه مدعي است اين پول‌ها را ظرف 2 ساعت كار بدست آورده است. يكي از دخترهاي فال فروش با حالت لاتي به فرشاد گفت: «اگر فول تا شب كار مي كردي؛ امروز بيش از 30 هزار تومان كاسب بودي ولي حيف كه ماموران كاسبيت رو كساد كردن.»
*فال فروش موبايل‌دار
هنگامي كه در حال مصاحبه با فرشاد بوديم؛ ماموران شهرداري پسري را كه از اعتماد به نفس بسياري بالايي برخوردار بود آوردند و سوار خودروي جمع آوري كودكان كار كردند. پسر 11 ساله بلند قامت خود را جاويد معرفي كرد و گفت: هر چند بار هم كه منو بگيريد دوباره بر مي‌گردم و فال فروشي مي‌كنم من از اين كار روزانه 20 تا 30 هزار تومان درآمد دارم و خرج خانواده 5 نفره خود را كه در كرج هستند، مي‌دهم.
وي گفت: من اصلا دوست ندارم به مدرسه بروم چون در مدرسه مرا كتك مي‌زنند.
جاويد كه پسر بسيار مودبي است، مي‌گويد: من از ساعت 11 صبح تا 10 شب در حال كار هستم و در آمد خوبي هم دارم و تا به الان چند بار دستگير شده‌ام اما بلافاصله آزاد شده‌ام. جاويد موبايل هم دارد و به قول خودش بسيار پولدار است. حتي شماره موبايل خود را به ما داد تا با وي تماس بگيرم و ببينيم چقدر زود آزاد مي‌شود.
*در صنف فال فروش‌ها كار مي‌كنيم
سميه دختر 11-10 ساله‌اي با قد بلند و چشمان مشكي كه سر دسته بقيه دخترهاي فال فروش است، مي‌گويد: هنگامي كه در حال فال فروشي هستم برخي مواقع مورد سوء استفاده قرار مي‌گيريم و حرف‌هاي زشتي به ما مي‌زنند.
سميه كه از شغل فال فروشي بسيار راضي است، گفت: من براي تأمين زندگي خانواده‌ام كار مي‌كنم.ما به صورت فاميلي با هم كار مي‌كنيم. صنف فال فروشي داريم.
وي با حالت پرخاشگري تأكيد مي‌كند كه ما گدا نيستيم. فال فروشيم و با گدا خيلي فرق داريم.ما لباس‌هاي زيبا داريم كه بعد از اتمام كار آنها را تنمان مي‌كنيم.
*فال فروش 4 ساله به خبرنگاران لال معرفي شد
احسان 8 ساله فال فروش كه با بردار زاده 4 ساله‌اش دستگير شده است، مي‌گويد: ما افغاني هستيم و روزانه 15 تا 20 هزار تومان در آمد داريم.
بردارم معتاد است و بچه 4 ساله‌اش را به زور به سر كار مي‌فرستند. من به بردارم «التماس» مي‌كنم كه بهزاد كوچك است او را نفرست، من كار مي‌كنم و خرج شما را هم مي‌دهم ولي برادرم به زور بهزاد را با من مي‌فرستد.
احسان اجازه نمي‌دهد بهزاد كلامي حرف بزند و مي‌گويد او زبان ندارد، لال است در صورتي كه بهزاد به خوبي مي‌توانست حرف بزند.
*ما فال فروش‌ها را از گداها جدا كنيد
همزمان كه خبرنگار صدا وسيما در حال گفتن پلاتو با مضمون طرح جمع آوري گدايان بود، ناگهان يكي از پسرها با صداي بلند و كلمات كوچه خياباني خطاب به خبرنگار مذكور گفت: «حاجي؛ ما كه گدا نيستم. هي مي‌گي گداها را جمع كردند. ما فال فروشيم. ما رو از گداها جدا كن.»
* پوشيدن لباس پاره مد است
محمد 10 ساله كه تبعه كشور افغانستان است، مي‌گويد: فال‌ها را بسته‌اي 2 هزار تومان مي‌خريم و بعد 10 هزار تومان مي‌فروشيم.
به گفته محمد، روزانه 20 تا 30 هزار تومان از راه فال‌فروشي درآمد دارد و تمام پول خود را صرف خريد لباس مي‌كند. از وي پرسيدم اگر تمام پول خود را لباس مي‌خري پس چرا لباست پاره است، گفت: خانم لباس پاره مد است.
*زنم را از پدرش خريدم
مردي كه همراه همسرانش در حال تكدي‌گري بود، توسط ماموان دستگير شد. اين مرد كه به گفته خودش 20 ساله است به همراه زن 12 ساله و 14 ساله‌اش و فرزندان 8 و 10 ماهه خود (كه هر كدام از فرزندان متعلق به يك زن بود) در نازي آباد دستگير شد.
اسم اين مرد كه گلبهار بود و خود را از اهالي پاكستان معرفي كرد در رابطه با فعاليت خود، مي‌گويد: زنش را هنگامي كه طفلي بيش نبوده از پدرش خريده و وقتي به سن بلوغ رسيده با وي ازدواج كرده است.
سكينه يكي از زنان اين مرد مي‌گويد: پدرم پولي از گلبهار نگرفت و مرا به وي داد. ما خانواده‌ فقيري بوديم. گلبهار فقط خرج مرا داد تا من بزرگ شوم و حالا نيز زن وي هستم. گلبهار به جز من چند زن ديگر نيز دارد.
*من با در شهر مصاحبه كردم با شما مصاحبه نمي‌كنم
هنگامي كه دوربين فارس به سراغ يكي از كودكان فال فروش رفت پسرك فرار كرد و نگذاشت تصويرش گرفته شود.
وقتي علت را از وي جويا شديم، گفت: من با در شهر مصاحبه كردم، تصويرم از شبكه 5 پخش مي‌شود.اما نمي دانم تصوير شما از كجا پخش مي‌شود.
امتناع از قرار گرفتن در مقابل دوربين تنها مربوط به كودك فال فروش نبود؛ كودكان ديگر نيز با وي هم عقيده بودند و با بيان جملاتي همچون «نگذاريد از شما عكس بگيرند فردا عكستان را بر در و ديوار شهر مي‌زنند» مانع از عكس انداختن ديگر كودكان فال فروش مي‌شدند.
*70 درصد كودكان كار اتباع بيگانه هستند
سيد نجم الدين محمدي، مدير كل امور آسيب‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در جمع خبرنگاران در خصوص ادامه طرح جمع‌آوري متكديان و جمع آوري كودكان كار كه جزء اتباع بيگانه هستند، گفت: طرح‌هايي كه در سطح شهر تهران به ضرورت توسط شهرداري تهران انجام مي‌شود، جهت سالم‌سازي شهر و شهروندان است.
وي با اشاره به اينكه از 2 سال پيش طرح جذب و شناسايي متكديان در سطح شهر تهران آغاز شده است، گفت: در حال حاضر امروزه شاهد 3 مركز شبانه‌روزي، يك اردوگاه و سه گرم خانه در سطح شهر تهران هستيم.
به گفته مدير كل امور آسيب‌هاي اجتماعي شهرداري تهران، سال گذشته با توجه به برودت هوا هيچ بي‌خانماني در تهران بر اثر سرما فوت نكرده است.اين در حالي است كه در سال 83 شاهد فوت تعدادي از بي‌خانمانان در سطح شهر تهران بوده‌ايم.
وي با اشاره به اينكه كار جذب و ساماندهي كودكان فرار از سال 83 در سطح شهر تهران آغاز شده است گفت: اين كودكان را در پايانه‌ها، راه‌آهن و غيره شناسايي و ساماندهي مي‌كنيم و در سال گذشته بيش از 5 هزار و 600 كودك فرار از سطح شهر تهران جمع‌آوري كرديم.
مدير كل امور آسيب‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در خصوص كودكان كاري كه در سطح شهر در حال فعاليت هستند و بعضي مواقع دست به تكدي‌گري و دست‌فروشي مي‌زنند ، گفت: عموما اين افراد اتباع بيگانه هستند و بايد براي جمع‌آوري و ساماندهي آنان اقدامات خاصي انجام دهيم.
محمدي اضافه كرد: اين سوال است كه اتباع بيگانه چگونه وارد كشور مي‌شوند اگر غيرقانوني است بايد رد مرز شوند و اگر قانوني‌ است اين افراد بايد قوانين كشور را رعايت كنند.
مدير كل امور آسيب‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در خصوص كودكان متكدي كه با خانواد‌ه‌هاي خود اقدام به اين كار مي‌كنند، گفت: در دو سال گذشته بعضي مواقع كه اين افراد را جمع‌آوري مي‌كرديم با حكم قاضي و توسط شهرداري تهران آنها را رد مرز مي‌كرديم. محمدي با اشاره به اينكه امروزه شاهد حضور متكديان و كودكان كار در سطح شهر تهران هستيم، گفت: حل اين مشكل نيازمند همكاري جدي تمام سازمان‌هاي ذي‌ربط هستيم و شهرداري تهران آمادگي خود را در اين زمينه اعلام مي‌كند.
وي با بيان اين مطلب كه در چند سال گذشته در حوزه كودكان فعاليت‌هاي مختلفي در شهرداري تهران صورت گرفته است، گفت: گزارش عملكرد شهرداري تهران در حوزه كودكان در سال گذشته در مركز منطقه‌اي وابسته به يونيسف كه در اردن برگزار شد، از سوي شهرداري ارايه شد و بر اساس اين گزارش شهر تهران را به عنوان شهر دوستدار كودك در دو سال آينده انتخاب كردند.
وي گفت: اين كودكان بعد از جمع‌آوري بايد به بهزيستي و ارگان‌هاي ذي‌ربط منتقل شوند. به گفته محمدي، 70 درصد كودكان كار اتباع بيگانه هستند كه عمدتا از كشور پاكستان و افغانستان وارد كشور شده‌اند.
مدير كل امور آسيب‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در پايان گفت: در 6 ماهه اول سال اطلاعات و آمار مربوط به كودكان را جمع‌آوري و بعد آنها را ساماندهي خواهيم كرد.
نويسنده : مجید قاسمی

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 مجید قاسمی 1392-11-10 21:01
بسیار متشکر از سرکار خانم میرزایی که این مطلب را تأیید نمودند.
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.