جمعه, 10 فروردين 1403

 



چای و گفتگو

دانشمندان اکنون می توانند ذهن ما را بخوانند

                                                       7a46b66afbceea57daf15b11358e901c
این ایده سال های سال است در داستان ها و فیلم های علمی-تخیلی به شدت پیگیری شده و به اشکال گوناگون جلوه ای از واقعیت به خود گرفته است. اگر از سال های گذشته همراه با نارنجی بوده اید احتمالا موفقیت دانشمندان ژاپنی را در استخراج تصاویر از مغز انسان به یاد دارید. اما این مسیر هر روز تکمیل تر می شود و محققان قدم های بیشتری در جهت بهبود آن بر می دارند.
حالا محققان دانشگاه Radboud شهر نایمیخن  در هلند موفق شده اند به طور عملی راهی پیدا کنند که ذهن افراد را بخوانند. یا به شکل دقیقتر، استفاده از مدل ریاضی ویژه ای برای رمزگشایی از حروف الفبایی که سوژه هنگام اسکن های تحلیلی ام آر آی به آنها نگاه می کند. این روش تکاملی بر روش های گذشته به حساب می آید.
عکس های منتشره نشان می دهد که محققان به شیوه ای دست یافته اند که می توانند حروف واقعی را درون اسکن مغزی سوژه تشخیص دهند، البته راهکار آنها هنوز دقت لازم را ندارد.
شیوه کار به این گونه است که آنها تصاویر MRI‌ بخش بینایی قشر خاکستری مغز را به ۱۲۰۰ مکعب کوچک تقسیم کرده اند و هنگام تماشای یک حرف خاص الفبا توسط سوژه، این مکعب ها به صورت تصادفی روشن می شوند. البته انتظار می رود که الگوی روشن شدن آنها واقعا تصادفی نباشد. زیرا هنگام مشاهده حروف، بخش های خاصی و طبق یک الگوی ثابت مرتبا روشن می شوند. و این الگو به محققان اجازه داد تا مدل آنها را آموخته و سپس تشخیص دهند با هر الگو چه حرفی به تصویر کشیده می شود.
سپس آنها با این مدل ریاضی یک قدم فراتر رفته و آن را روی اسکن های MRI اعمال کردند. لذا موفق شدند حروف را به شکلی که ما آنها را تشخیص می دهیم، به تصویر بکشند. شاید شیوه کار کمی حیله گرانه و با کلک همراه باشد، اما رویکرد محققان در این راه، همانند آن چیزی است که در واقعیت انسان ها برای تشخیص سریع چیزها بر پایه حافظه شان (و آنچه که از قبل به یاد دارند) از آن استفاده می کنند.
و از آنجایی که چنین روشی در انسانها به خوبی کارآیی خود را نشان داده، منطقی است که دانشمندان هم همین رویکرد را در کارهای شان دنبال کنند و آزمایشاتی را توسعه دهند که سرانجام علاوه بر حروف ساده الفبا، آنها را به بازسازی چهره انسان از درون ذهن قادر می سازد.
شما فکر می کنید چقدر دیگر تا از راه رسیدن دستگاه هایی که به راحتی ذهن انسان را می خوانند فاصله داریم؟
نويسنده : علی رضا شمشیری

این کاربر 10 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.