شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 


daneshjo jadid
 راهنمای دانشجویان و اخبار دانشجویان ورودی جدید  
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
pajoh2 copy
کارکاه ها و نشست های تخصصی  مجازی    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
paziresh1111111
پذیرش دانشجو بدون کنکور ، ثبت نام از طریق سایت    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
anjoman1
سامانه آموزش مجازی   
برای ورود به سامانه کلیک نمایید
anjoman1
ارسال سوال و درخواست
از طریق تیکتینگ
  
(پاسخگویی آنلاین)

10 copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy
ثبت نام ، انتخاب واحد ، پرداخت شهریه 

12 copy copy copy copy copy copy copy 1 copy
زمان ثبت نام،انتخاب واحد ،
حذف و اضافه و برنامه هفتگی 

anjoman1
 انجمن های علمی دانشجویی
و سامانه آموزش مجازی 

karvarzi copy
اخبار کارورزی 
فرهنگ و هنر مرکز 13 


کاربینی سرکار خانم خدیجه خوران لنگرودی

باسمه تعالی

مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی(هماورد مهارتی)
 
واحد13تهران



کاربینی چیست؟شناخت کامل رشته تحصیلی و مشاغل قابل احراز پس از طی تحصیل. درس کاربینی یک درس مهارتی است که در نظام آموزش

مهارتی و پذیرفته شدن دانشجو در مقاطع کاردانی-کارشناسی حرفه ای ارائه درس کاربینی به صورت یک درس عملی به ارزش یک واحد در ترم اول در

نظام آموزش مهارتی الزامی است . انتظار می رود که
دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل بتواند از یک طرف به عنوان یک فرد دانشگاهی

اعتقاد به بکارگیری شیوه های علمی را در خود نهادینه نماید از طرف دیگر باید این فرد بتواند
به عنوان یک فرد کاری در جامعه قلمداد شود یعنی شخصی

که توانسته است با تمرین و ممارست مهارت های فنی را در خود ایجاد کرده و اعتماد به نفس کاری را در خود تقویت نماید و پشتکار و تلاش کار را به طور

مستمر پیگیری نماید. کاربینی، ابزاری است برای اینکه دانشگاه بتواند کارکردهای خود را در عرصه آموزش، فناوری وفرهنگی به نحو احسن ایفا نماید.

هرچند این ابزار به تنهایی کافی نیست و برای این مهم باید همه ارکان دانشگاه و نظام مهارت وفناوری در یک تقسیم کار ملی ایفای نقش نمایند. اما

محیط کار واقعی می تواند جامعه پذیری فرد را برای پذیرش در جامعه تخصصی آینده خود افزایش دهد. محیط کار واقعی می تواند فرد را با ریسکهای مالی،

روانی واجتماعی بازار آشنا ساخته تا بتواند با ریسک کمتری در آینده به فعالیتهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی
بپردازد و ارزش افزوده بیشتری در جهت

تولید ملی به ارمغان آورد. کاربینی در محیط کار واقعی، کسب مهارت و دانش صرف نیست بلکه این درس در این محیط باید بتواند هنجارهای قالب بر یک

محیط کاری موفق را در فرد درونی نمايد.
اهداف اين درس شناخت مشاغل مورد نظر، تشریح جریان کار و فعالیت‌ها، شناخت مواد و تجهیزات، ابزار و

ماشین آلات مربوطه شناخت جایگاه شغلی مورد نظر و نقش آن در ماموریت آن حوزه شغلی شناخت موضوعات و مسائل جانبی شغل مورد نظر مانند

ایمنی، اقتصادی، سختی، پیچیدگی کار بدین ترتیب برای رسیدن به اهداف فوق، واحد هماورد مهارتی در نظر دارد تا دانشجویان عزیز در محیط کاری

مرتبط با رشته تحصیلیشان قرار گرفته و از نزدیک با فضای کار، تجهیزات، سیستم‌های مربوطه آشنا شوند.




الف) مشخصات کاربین:

نام : خديجه                                    نام خانوادگی:   خوران لنگرودي   

شماره دانشجویی:94138049190041     مقطع تحصیلی: کارشناسی  


رشته تحصیلی:
مدیریت فرهنگی ـ برنامه ریزی


 
..............................................................................


ب) مشاغل قابل احراز:

v  مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟

کارشناس اطلاعات و جهانگردی؛ کارشناس امور فرهنگی؛ كارشناس امور اجتماعي؛ مديريت واحدهاي فرهنگي؛ مدير تشريفات سازماني؛ كارشناس نظارت و ارزشيابي فعاليتهاي فرهنگي؛ کارشناس امور بین‌الملل؛ کارشناس میراث فرهنگی؛ مديريت موزه؛ کارشناس روابط‌عمومي در سازمان‌ها بنابر وظايفي كه بر عهده دارند.



v  رشته تحصیلی شما در محیط کار چه نقشی را ایفا می‌کند؟

در هر سازمان برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبین سعی می‌شود از افراد مطلع و توانا استفاده کنند از آنجائی که رشته امور فرهنگی بر گرفته از فرهنگ اجتماع و سازمان محل خدمت می‌باشد می‌توان چنین گفت: تهيه و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، هنري، سمعي و بصري - اردوهاي فرهنگي -توسعه كتابخانه - ايجاد نمايشگاه محصولات فرهنگي - نظارت بر جسن اجراي برنامه‌هاي لازم در زمينه بهره‌برداري‌هاي آموزشي، فرهنگي با همكاري واحدهاي ذيربط - درج مطالب علمي، بهداشتي و فرهنگي به صورت پوستر و بروشور و سايت مربوطه - تهيه و ارائه گزارش‌هاي فعاليت‌هاي انجام شده به مسئول مربوطه - پييشنهاد برنامه‌هاي فرهنگي كوتاه مدت، ميان مدت، بلندمدت - نظارت بر توليد محصولات و رويدادها و فعاليت‌هاي فرهنگي با توجه به دستورالعمل‌هاي موجود



v  چه توانمندی‌های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟

توانمندي‌هاي شخصيتي: برخورداري از معلومات همه جانبه و وسيع، شور و شوق و تمايل زياد به دانستن همه چيز و كوشش در آموختن هر چه بيشتر، توانايي در انجام امور محوله، استعداد خاص در برقراري ارتباط با گروه ها و افراد مختلف (روابط عمومي بالا)، داشتن استعداد و ذوق هنري در زمينه‌هاي مختلف، برخورداري از ظرافت فكري و حس ابتكار و خلاقيت، آشنايي با اصطلاحات خاص مسائل فرهنگي و هنري، داراي استعداد خاص روانشناسي خصوصاً در زمينه هنري و فرهنگي، آشنايي به زبان‌هاي مختلف (زبان رايج دنيا)، آشنا به آداب و رسوم و فرهنگ ديگر ملل جهان، دارا بودن قدرت مشاوره در امور مربوطه، مقتصد بودن و توجه به بودجه و اعتباري كه در اختيار ايشان گذاشته مي‌شود، برخورداري از صفت خويشتن داري و تسلط بر اعصاب و رعايت اصول و مبادي ادب و تربيت، آشنايي با نقاط ديدني و فرهنگي كشور، داشتن سعه صدر و همدلي و صداقت و دقت و مسئوليت پذيري.

توانمندي‌هاي جسمي: برخورداري از سلامت جسمي و رواني، داشتن آراستگي و خوشرويي.



v  شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟

با توجه به اینکه فرهنگ نقش بسیار مهمی در جامعه ایفاد می‌کند بنابراین رشته‌هایی همچون مدیریت امور فرهنگی نیز دارای جایگاه مهمی است و این نکتهچه در داخل و چه در خارج از کشور دارای جایگاه بالایی خواهد بود. در واقع می‌توان چنین گفت امور فرهنگی هر کشور می‌تواند در هر شاخه‌ای فعالیت داشته باشد گاهی معرفی فرهنگ یک جامعه است و گاه خدماتی و گاه فروش یک کالا که در نهایت می‌توان گفت؛ فعالیت‌های امور فرهنگی شامل : فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای فروش یک کالا، ارائه خدمات با یک ایده مرکب از تبلیغات، شهرسازی، فعالیت‌های پیشبردی، بسته بندی، نمایش در محل فروش نمایش‌های تجاری و رویدادها، مديريت مراكز تفريحي و فرهنگي، مديريت گردشگري، مديريت ميراث فرهنگي، مديريت روابط عمومي، راهنماي تورهاي گردشگري، مديريت امور فرهنگي ايرانيان خارج از كشور، مديريت موزه و ... .



v  تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟

از زماني كه نياز به كسب درامد بوده پس مديريت هم که بر چگونگي انجام كار و اهداف کارنظارت داشته نیز بوده و با علم روز هم دستخوش پيشرفت و تحول گرديده و همینطور از زمانی که کلاً جوامع بوجود آمده‌اند فرهنگ هم برای پیشبرد اهداف افراد جامعه در کنار آن متولد شده است پس چه در ایران چه در کل مشاغل مربوط به فرهنگ و مدیریت فرهنگی از زمان‌های بسیار دور استفاده می شده چه به صورت قانونمند و چه به صورت تجربی و خودجوش.

اين رشته، يك رشته تازه و نوپا است. در سازمان‌ها، دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و... در دو يا سه سال اخير به وجود آمده است. در بعضي از سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرائي (غيرپزشكي) كشورمان، واحدي تحت عنوان "معاونت فرهنگي" همزمان با تأسيس آن سازمان و دستگاه ايجاد شده؛ و از رشته‌هاي مديريت دولتي، صنعتي و... استفاده مي‌شده. اما در سازمانها و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، در يك يا دو سال اخير واحد معاونت فرهنگي ايجاد شده كه خوشبختانه رشته مديريت امور فرهنگي هم در آن سازمان‌ها استفاده مي‌شود و كاربرد دارد.

مدیر امور فرهنگی، اصطلاحی است که اگرچه در برخی کشورهای پیشرفته سالیان زیادی است که مد نظر مدیران قرار گرفته است ولی در کشور ما سابقه چندانی ندارد و مروری به جایگاه بخش فرهنگ در چند برنامه کلان اقتصادی - اجتماعی کشور که در سال‌های قبل و بعد از انقلاب اجرا شده است صحت این ادعا را کاملاً روشن می‌کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی از سال ۱۳۶۳ تشکیل گردید و اصول سیاست فرهنگی کشور در جلسه ۲۸۸ مورخ پس از شور و بررسی بسیار به تصویب نهایی رسید.



v  شرایط شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:

1. سختی و پیچیدگی

2. قوانین و مقررات انجام کار

3. مباحث ایمنی و بهداشت

4. مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)

1. سختی و پیچیدگی: نبود یک برنامه مشخص برای ايجاد توسعه امور فرهنگی ـ معطوف نبودن نگاه‌ها در حوزه فرهنگی به محصولات و کالاهای فرهنگی و عدم توجه مطلوب و شایسته به اهل فرهنگ و اندیشه ـ نبود راهبردهای مناسب برای حمایت از فرهنگی خلاق و نوآور و نهايت اصولاً کار با انسان‌ها و رسانه‌ها به دلیل داشتن سلیقه، علایق و احساسات مختلف دارای حساسیت می‌باشد. کارکنان امور فرهنگی باید دارای دقت، تمرکز، حوصله و بردباری زیاد باشند. چنانچه خبری نادرست منتقل شود ممکن است خسارت جبران ناپذیری را بدنبال داشته باشد كه جبران ناپذير باشد.

2. قوانین و مقررات انجام کار: بی‌ثباتی و نبود قوانین و مقررات و سیاست‌های مرتبط با کارشناسان و كاردانان فرهنگی ـ عدم تفکیک مدیریت و رعایت مالکیت معنوی در نظام‌های کسب و کار فرهنگی کشور ـ عدم درک درست تطبیقی از روندهای جهانی کسب و کار و فناوری‌های فرهنگی و برنامه‌ریزی متناسب با آن.

3. مباحث ایمنی و بهداشت: هدف اصلی ایمنی،نگهداری و ارتقای سلامتی نیروی انسانی شاغل مي باشد. بهداشت رواني كار به اين معنا كه حجمی که در سیستم کار به یک یا چند نفر برای انجاموظیفه اختصاص یافته است به اندازه باشد. در محیط کار عوامل فیزیکی، زیست شناختی،اجتماعی و فرهنگی که فضای فرد را احاطه کرده است مناسب باشد.

فشارکاری (یا بار خارجی) : مجموع شرایط خارجی و خواسته‌ها درسیستم کار که در جهت بر هم زدن حالت فیزیولوژیکی و روانی فرد عمل می‌کنند.

تنش کار (یا عکس‌العمل‌های داخلی): تأثیر فشار کار بر روی شخص دررابطه با ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی و خستگی ناشی از کار پيش بيني شده باشد. ایمنی به معنی سلامت، امنیت و آسایش است و دوری یا فرار از خطر، ایمنی کامل یعنیمصونیت در برابر هر نوع آسیب، جراحت و نابودی و ظرفیتآسیب‌رسانی و صدمه به کارکنان، خسارت به وسایل، تجهیزات، ساختمان‌ها و از بین بردنمواد یا کاهش قدرت کارآیی در اجرای عملی از قبل تعیین شده باشد.

4. مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه‌های شغلی): با توجه به نقش روابط عمومی در تسهیل ارتباطات درون سازمان و ایجاد بسترهای لازم برای افزایش راندمان كاری و انگیزه‌های شغلی بايد به موارد بسياري توجه گردد و انگيزه مناسب بوجود آوريم. بسیاری از ما در طول خدمت كاري، ناخشنودی شغلی، فشاركاری و نیاز به رهایی از مشكلات مرتبط با حرفه را تجربه كرده‌ایم. اما مسلم انگيزه‌اي براي ادامه داشته‌ايم. در اين خصوص با توجه به شغل و حرفه‌اي كه با آن روبرو هستيم، انگيزه متفاوت مي‌باشد. از جمله: علاقه‌مندي به حرفه ـ احساس آرامش و سلامتي داشتن در محيط كار از نظر فيزيكي و اجتماعي ـ وجود رابطه مناسب با همكاران در محيط كار ـ وجود قوانين حاكم وقابل قبول در محيط كار براي شاغلين ـ از نظر فرهگي: مشاركت‌ در برگزاري‌ سمينارها و گردهمايي‌هاي‌ تخصصي‌ و عمومي‌ سازمان‌ ـ پوشش‌ تبليغي‌ ساختمان‌ها و فضاهاي‌ عمومي‌ سازمان‌ در گراميداشت‌ ايام‌ و مناسبت‌هاي‌ ويژه‌ ـ تدوين‌ و اجراي‌ طرح‌ جامع‌ تبليغات‌ براي‌ فضاسازي‌ فرهنگي‌ ـ تبليغي‌ در ساختمان‌ها و محوطه‌ها ـ اجراي نمايشگاه‌ها در خارج‌ و داخل‌ سازمان‌ ـ اعلام برنامه‌ كنفرانس‌ها و سمينارها ـ شركت در نمايشگاه‌هاي مرتبط و ارائه فعاليت‌ها ـ حضور در سمينارهاي مرتبط و اطلاع‌رساني ـ برگزاري آيين‌ها و مراسم ملي ـ مذهبي ـ وضعیت در آمدی و اقتصادي ...........



v  شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟

با توجه به اینکه فرهنگ نقش بسیار مهمی در جامعه ایفاد می کند بنا بر آن رشته‌هایی همچون مدیریت امور فرهنگی نیز امر مهمی است و این نکتهچه در داخل و چه در خارج از کشور مثل مدیریت در مراکز فرهنگی و هنری. جایگاه رشته مدیریت فرهنگی در همه جوامع یکسان است و پاسخی است به مسائل فرهنگی جوامع مختلف و در همه جوامع برای بررسی معضلات و تاریخچه فرهنگی و اجتماعی لازم است و وجود یک مدیر برای هدایت و هماهنگی آن معضلات در جهت ارتقاء جامعه و رسیدن به اهداف جوامع ضروری است و تمامی مشاغلی که با فرهنگ مرتبطند به گونه‌ای درصدد رفع مشکلات و نیازهای فرهنگی جامعه هستند.

نويسنده : خديجه خوران لنگرودي

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.

  1. آموزش
  2. فرهنگی و پژوهشی
  3. اخبار کلاسها
  4. کانون های مشاوره
  5. سرفصل دروس
  6. مدیران گروه
  7. ثبت نام و ورود
  8. انجمن ها
  9. دسترسی سریع
  10. آموزش های کوتاه مدت (تک درس - تک پودمان)
  11. ارسال درخواست پشتیبانی (تیکت)
در 1403/01/17
اطلاعیه-کنسلی-کلاس-ها
به اطلاع می رساند شنبه 18 فروردین کلیه کلاس ها کنسل می باشد.
در 1402/11/11
اطلاعیه-شرایط-ثبت-نام-کارشناسی-برای-دانشجویان-ترم-آخر-کاردانی-فاقد-گواهی-فراغت-از-تحصیل
دانشجویان ترم آخر کاردانی که هنوز گواهی فارغ التحصیلی آنها صادر نشده است در صورت تمایل برای ثبت نام در مقطع کارشناسی می توانند، با مراجعه حضوری به مرکز پس از چک کردن دروس پاس شده  از روی سرفصل دروس و...
در 1402/11/11
اطلاعیه-اخذ-دروس-معرفی-به-استاد
قابل توجه دانشجویان ترم آخر کاردانی و کارشناسیبا توجه به بخشنامه جامع علمی کاربردی ، دانشجویانی که برای فراغت از تحصیل دارای حداکثر دو درس باقی مانده با شرایط زیر می باشند میتوانند این دروس را به...
در 1402/11/10
اطلاعیه-درخواست-تجدید-نظر-نمره-تو-سط-دانشجو-مورخ-10-و-11-بهمن
دانشجویان گرامی ، برای درخواست تجدیدنظر فقط روزهای 10 و 11 بهمن فرصت دارید که در سامانه هم آوا درخواست  خود را در مقابل درس مورد نظر را ثبت نمایید. ضمنا پاسخ تجدید نظر روزهای 12 و 13...
در 1402/10/12
کنسلی-کلاس-درس-استاد-خاوندی-مورخ-1402-10-12
قابل توجه دانشجویان گرامی: کلاس درس استاد خاوندی ،مورخ 1402/10/12 برگزار نمی گردد. TRANSLATE with x ...
در 1401/09/02
برگزاری-نمایشگاه-کتاب-به-مناسبت-هفته-کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب؛کتاب رخساره های گردشگری ایران مورد توجه و استقبال دانشجویان مخصوصا رشته...
در 1401/05/25
گزارش-تصویری-مراسم-سوم-امام-حسین-ع-مرکز-فرهنگ-و-هنر-واحد-13
در روز سوم امام حسین(ع) مراسم عزاداری به همت مدیر مرکز خانم صفاپو و بخش فرهنگی دانشگاه و با حضور گرم میهمانان عزادار امام حسین(ع) برگزار گردید. در ابتدای مراسم حاج...
در 18/12/1401
کلیه کلاس های دانش خانواده استاد رمضانی در سال 1401 کنسل و تایم کلاس متعاقبا اعلام میگردد.
در 13/12/1401
کلیه کلاس های استاد عظیمی روز شنبه مورخ 1401/12/13 لغو میباشد.
در 11/12/1401
کلیه کلاس های استاد کشاورزیان از تاریخ 13 اسفند الی 19 اسفند تشکیل نمیشود.
در 10/12/1401
کلاس های استاد هشترودی روز چهارشنبه مورخ 1401/12/10 لغو میباشد.
در 09/12/1401
کلیه کلاس های استاد سلطان محمدی روز پنجشنبه مورخ 12/11 لغو میباشد.
moshaver karafari

ravan shenakhti

moshaver mazhabi
در 1401/06/13
سر-فصل-دروس
بخش : سر فصل دروس
در 1401/06/12
سر-فصل-دروس-کاردانی
  This page is in Chichewa   Translate to...
بخش : سر فصل دروس
به زودی ...
  • ارسالي جهت نمايش وجود ندارد
 فیلم-آموزشی-انتخاب-واحد       
  


در 1399/02/20
برگزاری-کارگاه-آموزشی-بورس-و-سرمایگذاری
قابل توجه دانشجویان ، اساتید و علاقمندان به شرکت گارگاه آموزشی بورس و سرمایه گذاریبه اطلاع کلیه علاقمندان میرساند واحد فرهنگ و هنر مرکز 13 تهران در راستای آموزش های کوتاه مدت خود اقدام...