پنج شنبه, 30 فروردين 1403

 



18 مهرماه سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی

واحد13تهران

دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات وفناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و افزایش مهارت های حرفه ای دانشآموختگان، در تاریخ 81 مهرماه سال 1371 تصویب و در سال 1373تاسیس گردید و پذیرش دانشجو عمالً دو سال پس از آن آغاز شد. اکنون21 سال از حیات علمی واجرایی این دانشگاه می گذرد، دانشگاهی که به طور یقین در تاریخ علمی و آموزشیموردنیاز کشور نقطه عطفی محسوب می شود. دانشگاه جامع علمی کاربردی از بدوتاسیس، همواره به عنوان یک د انشگاه توانسته با رشدی موزون و هماهنگ از لحاظکمی وکیفی و با بکارگیری و سازماندهی امکانات مادی و انسانی دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی، نسبت به برگزاری دوره های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی وکارشناسی ناپیوسته اقدام کند. اما فراتر از این، عملکرد دانشگاه جامع علمی کاربردیاز بسیاری جهات دیگر نیز قابلیت آن را دارد که به عنوان منشاء تحول شناخته شود.اگر در نظام آموزشی، اعتقاد رایج بر این است که دانشجویان علم و دانش فراگیرند، اما در آموزش های علمی کاربردی ساختار متفاوتی مطرح است. یعنی پیش از آنکه آموختن دانشی خاص مدنظر باشد، بیشتر کسب مهارت و یادگیری حرفه ای خاص مدنظر است. به صورتی که در برنامه های آموزش علمی کاربردی، محوریت و اصالتآموزش بر مهارت یا فناوری خاصی متمرکز است و طرح مسائل علمی نیز در ارتباط باآن معنی پیدا می کند.
از سوی دیگر این دانشگاه در راستای ارتقای کیفیت دوره های آموزش علمی کاربردیطرح هایی همچون انسجام بخشی، رتبه بندی مراکز آموزشی، عدم صدور مجوز برایمراکز آموزشی فاقد امکانات، سامان دهی شهریه ها و تدوین رشته های جدید موردنیازبازار کار، بازنگری برنامه های درسی موجود توسعه و گسترش دوره های کارشناسیناپیوسته به عنوان نیازهای اساسی بخش های مختلف اقتصادی و ... را به مورد اجراگذارده که نتایج بسیار ارزشمندی را نیز به همراه داشته است. شایان ذکر است با توجهبه جایگاه دانشگاه، شورای گسترش آموزش عالی، اجرای کار ورزی برای آموزش واشتغال دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها را نیز به این دانشگاه محول نموده است.
ضمن اینکه وجود امکانات آموزشی جدید نظیر آزمایشگاه های پیشرفته و تجهیزات مدرن در محیط آموزشی و در یک کالم نلفیق علم و عمل با حضور مد رسان توانا وصاحب نظر در رشته های خاص، شرایطی را به وجود آورده که دانشگاه جامع علمیکاربردی از لحاظ کیفی نیز در سطح باالیی قرار گیرد.
ضرورت راه اندازی دوره های علمی کاربردیدر جوامع پیشرفته، فرآیند رشد و توسعه پایدار به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با آموزش های تقاضا محور دارد. بدان معنی که آموزشعلوم در راستای نیازهای جامعه شکل می گیرند. در آموزش های تقاضا محور یا به عبارتی آموزش های علمی کاربردی، محور و تکیه آموزش، مبتنی بر فناوری(تکنولوژی)است.
به طور مثال انواع فناوری ها از قبیل ماهی گیری، دریانوردی،زراعت، معماری، پرورش زنبور عسل، تولید و فرآوری خشکبار، کشتی سازی، فوالد،گرافیک، واحد 13تهرانجوشکاری به ترتیب دارای سطوح مختلفی از فناوری ساده تا پیچیده می باشندو اگر این فناوری ها در آموزش های علمی کاربردی مطرح می باشند، هدف این که با استعانت از شرایط محیط کار به یادگیری علوم خاصی پرداخته شود تا علم و مهارت در
کنار یکدیگر ارائه شوند. بر همین اساس جایگاه آموزش های علمی کاربردی حاشیه ایو جنبی نیست، بلکه دارای جایگاهی بنیادی در آموزش عالی است و امروز این نظامآموزشی نوین یکی از ارکان آموزش عالی تلقی می شود که می تواند تمام ابعاد زندگیو تمام زمینه ها و حرف را در برگرفته و اکثر سطوح فناوری از ساده ترین مهارت ها تاپیچیده ترین فناوری ها را شامل شود.
بهره گیری از آموزش های علمی کاربردی در دهه های گذشته باعث گردیده که چنینآموزش هایی، فناوری های تولیدی و ساختار خدماتی دگرگون شود که به عنوان نمونهمی توان از موقعیت کشورهای انگلستان، آلمان، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی در دهههای گذشته و کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی و ... در سالهای اخیر یاد کرد.
باید اذعان داشت که سیر تحول و گردش تکاملی آموزش های علمی کاربردی در ایراننیز جدا از ساختارهای اجتماعی، فرهنگی هستند، سرمایه گذاری در راه عملی کردناهداف صنایع کشور، بخش خدماتی به طور گسترده، بکارگیری علم در صنعت نیزمحسوب می شود.
ایجاد دانشگاه جامع علمی کاربردی با رسالت پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، کشاورزی کشور مطرح گشته و درسال 1731 به تصویب شورای عالی انقالب فرهنگی رسید و این دانشگاه در سال1373 عملا فعالیت خود را آغاز نمود. به موجب اساسنامه دانشگاه، هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی فراهم نمودن شرایطی است که مشارکت سازمان ها و دستگاه هایاجرایی را در بخش دولتی و غیردولتی برای تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیازبخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جلب نماید، به نحوی که دانش آموختگان هریک از موسسات وابسته به این دانشگاه برای کاری که به آنها محول می شود، دانش ومهارت الزم را کسب نمایند.
نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.