سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



فعالیتهای روابط عمومی سازمان صداوسیما (درس کاربینی)

رسانه ملي و فراگير سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران كه خود به عنوان روابط‌عمومي نظام ايفاي نقش مي‌كند ، به منظور حصول به نظام ارتباطي جامع و پويا ، برقراري و تنظيم ارتباطات و مناسبات كارآمد درون و برون سازماني ، تدارك بسترهاي لازم براي تسهيل جريان تعامل متقابل اين رسانه با جامعه مخاطبين در سطح داخل و خارج از كشور، از ساختار مناسبي برخوردار است و « روابط‌عمومي سازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي» از جمله عناصر مهم ساختار اين رسانه است.

روابط‌عمومي سازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران علاوه بر تمهيدات و اقدامات گسترده براي فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم تحقق حصول به مأموريت‌هاي فوق الذكر ، اهداف مهم : ايجاد همدلي، تقويت و اعتلاي تعلقات و تفاهمات و فرهنگ سازماني و ايجاد محيط الهام بخش در جهت پاسداشت حيثيت مردمي انقلابي متناسب با شأن و ماموريت سازمان صدا و سيما و كاركنان اين دانشگاه عمومي در افكار عمومي داخل و خارج از سازمان صدا و سيما را نيز دنبال مي‌كند.

روابط‌عمومي سازمان صدا و سيما با برخورداري از ساختار ، تشكيلات و شرح وظايفي جامع كه به عنوان الگويي براي ساير روابط‌عمومي ها كاربري يافته است از پنج حوزه مديريتي «ارتباطات» «ارتباطات با مجامع و سازمان‌ها» « اطلاع رساني و انتشارات» «امور فرهنگي ، تبليغات و موزه» «هماهنگي واحدهاي روابط‌عمومي» (در معاونت‌ها ،‌ شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني و مراكز استانها)  تشكيل و فعال شده است . از جمله وظايف مهم روابط‌عمومي صدا و سيما كه در بيش از 60 عنوان اصلي تعريف شده است ، مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

1- برنامه ريزي براي تنوير افكار عمومي و اجراي شيوه‌هاي مناسب براي رشد كمي و كيفي« ارتباطات» درون و برون سازماني از جمله نحوه برقراري ارتباط و آشنايي با مخاطبان سازمان ، اطلاع رساني درسطح سازمان از طريق انتشار هفته‌نامه و همچنين تدارك شرايط و فراهم نمودن زمينه تعامل سازمان با ، مخاطبان و رسانه‌ها .

2-شركت در مجامع ، ستادها، شوراهاي مختلف كشوري در سطح جامعه به نمايندگي از سوي سازمان صدا و سيما براي تمهيد اقدامات لازم رسانه‌اي و ارتباطات مشترك .

3-تدارك مقدمات ايجاد مردم‌سرا ، تشكيل و اداره موزه صدا و سيما ،‌ برگزاري مراسم و تدارك مسابقات قرآني و عقيدتي با هدف توسعه ارتباطات درون و برون سازماني و جلب مشاركت همكاران ، همچنين تنظيم روابط‌ دو جانبه و دو سويه با مخاطبين.

4-ايفاي نقش سخنگويي و نمايندگي واعلام مواضع سازماني.

5-گردآوري ، جمع‌بندي و تحليل نظرها و ديدگاه‌هاي اقشار مختلف مردم ، نخبگان ، رسانه‌ها ، مراكز و دستگاه‌ها از يك سو و كاركنان سازمان صدا و سيما ( افكار سنجي درون سازماني ) با هدف بازيابي فضاي فكري و فرهنگي كاركنان از سوي ديگر از طريق:

1-5 طراحي و اجراي نظام جامع ارتباطات سازماني ، تبليغات درون سازماني و طرح نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها

2-5 طراحي ، تشكيل و اداره شوراي امور فرهنگي كاركنان ، برگزاري مراسم و برنامه‌هاي فرهنگي در رويدادهاي مناسبتي طول سال .

همكاري و تعامل با رسانه‌هاي مكتوب و سايت‌هاي خبري.

 درباره اهمّ اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي بعمل آمده در جهت ايجاد تحول ، همخوان با نيازهاي سازمان صدا وسيما و هماهنگ با استراتژي افق رسانه ، مي‌توان به موارد كلي ذيل اشاره داشت:

- طراحي ساختار، تشكيلات و وظايف عمده روابط‌عمومي ، تصويب و پياده‌سازي آن در سطح سازمان.

  -فعال ساختن متجاوز از شصت نهاد روابط ‌عمومي در شبكه‌هاي مختلف راديوئي و تلويزيوني ، مراكز صدا و سيما ، معاونت‌ها و حوزه‌هاي مختلف.

- گسترش كمّي و كيفي ارتباطات در ابعاد درون و برون سازماني و مشاركت با دستگاه‌ها و نهادهاي علمي ، فرهنگي واجرايي كشور براي انجام وظايف و ماموريت‌هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي و اطلاع رساني.

 -گسترش و تقويت ارتباطات مردمي در اشكال مختلف آن در تهران و مراكز استانها از طريق سيستم ارتباط با مخاطبان، 162 .

-راه‌اندازي سايت و شبكه ارتباطي اينترنتي گسترده روابط‌عمومي سازمان به نشاني :    Pr. Irib.ir

6 -گسترش زمينه‌هاي تحليل و پردازش اطلاعات دريافتي از مخاطبان براي ارائه به برنامه‌سازان كه اين امر تسهيلات لازم را براي ارتباط با مخاطبان در سراسر كشور فراهم ساخته است.

 نگاهي به ترکيب نيروي انساني ، فعاليتها و اقدامات دربخشهاي مختلف :

همكاران روابط‌عمومي در سطح سازمان ، از تحصيلات حداقل كارشناسي در رشته‌هاي مختلف ارتباطات و روابط‌عمومي برخوردارند و طبق الگوي نيروي انساني مصّوب در شرايط حاضر بدليل حجم بالاي وظايف جاري ، امكان اجراي برنامه‌هاي آموزشي در عرصه افزايش دانش و توان حرفه‌‌اي همكاران در رشته‌هاي خبر، عكاسي ، مديريت روابط‌عمومي ، تحليل محتوا و .... باهمكاري حوزه‌هاي آموزشي فراهم شده است.

ساختار تشكيلاتي روابط‌عمومي به رغم عدم تمركز در اجرا ، از سياست‌گذاري ، هدايت و برنامه‌ريزي متمركز برخوردار است . از اين رو هرچند از بُعّد مناسبات و ارتباطات تفاوت‌هايي از حيث كمّي در روابط‌عمومي شبكه‌هاي مختلف راديوئي و تلويزيوني مشاهده مي‌شود ليكن اين واحدها در اصل از هدايت متمركزي برخوردار بوده و تحت نظارت و هدايت كلي اداره كل روابط‌عمومي سازمان قرار دارند و اين بخش از فعاليت‌هاي روابط‌عمومي در صدا و سيما واجد اهميت و حساسيت فوق‌العاده‌اي است و برنامه‌ريزي ستادي اين واحدها در مديريت هماهنگي واحدهاي روابط‌عمومي طراحّي و هدايت مي‌شود.

فعاليت در بخش ارتباطات مردمي و حوزه ارتباط با سازمان‌ها و مجامع به دليل گستردگي ، اهميت و حساس بودن وظايف آنها ، فعاليتي دو سويه محسوب مي‌شود. اين اهميت اولاً به خاطر اعتقاد و باور رسانه ملّي به ايجاد ارتباط دو سويه در جامعه و ثانياً‌ بواسطه تاثير گذاربودن نقش رسانه دربرقراري ارتباط متقابل مردم و نهادهاي خدمتگزار است.

با اين ترتيب كاركردهاي رسانه صدا و سيما در سراسر كشور ، به صورت كاملاً آشكار و درمعرض قضاوت دائمي مخاطبين قرار دارد و توجه رسانه ملي به برقراري ارتباطات دو سويه با مخاطبين براي شناخت نيازها و سلايق مخاطب و باور اين رسانه بر توفيق به شرط جلب رضايت مخاطب ، موجب گرديده تا اين حركت همراه با بهره‌گيري از خلاقيت‌ها و ابتكارات در تعميق اين ارتباطات زمينه‌ساز توفيقات رسانه‌اي باشد و تحقق و استمرار اين موقعيت همواره در دستور كار اداره كل روابط‌عمومي قرار دارد.

از سوي ديگر باور عميق مجموعه مديريتي اين رسانه به نقدهاي سازنده و ايجاد بستر اصلاح مستمر كاركرد رسانه‌اي است و اداره كل روابط‌عمومي مسئولان و برنامه سازان را به صورت روزانه در جريان ديدگاه‌ها و نظرهاي مخاطبين كه از مجاري مختلفي بدست مي‌آيد قرار مي‌دهد و عمدتاً‌ اين نظرات درمسير بهره‌ برداري هدايت مي شوند . در خصوص جرايد و سايت‌هاي خبري نيز پاسخگويي به مطالبي كه برخي از مطبوعات با انگيزه‌هاي گروهي و جناحي مطرح مي‌كنند، در برنامه كار روابط‌عمومي اعتبار چنداني ندارد و در اين باره اعتماد و قضاوت عمومي جامعه ملاك ارتباطات روابط عمومي و اقدامات و فعاليت‌هاي  رسانه‌اي صدا وسيما است.

 چگونگي انتقادات به مسئولان و برنامه سازان

كليه مطالب جرايد و نظرهاي مخاطبان كه از طريق نامه و تلفن ، نظرهاي اينترنتي و پيام كوتاه درباره صدا وسيما عنوان مي‌شود ، درتك ‌برگ‌ها و بولتن‌هاي روزانه در اختيار رئيس سازمان ، قائم مقام ، مسئولان و برنامه‌سازان شبكه‌ها قرار مي‌گيرد . بديهي است مطالب اين بولتن‌ها در مسير بررسي و اطلاع رساني تحليلي در فعاليت‌هاي جاري روابط‌عمومي سازمان هدايت و برگزيده‌اي از اين نظريات عند الزوم به طور منظم در اختيار جلسات شوراهاي سياستگذاري و معاونين سازمان قرار مي‌گيرد.

خوشبختانه امروز حرفه و هنر روابط‌عمومي، به عنوان پيش نياز همه مديريت‌ها در سطح سازمان مطرح است و عملكرد اداره كل روابط‌عمومي نشان دهنده رويكردي است كه مسئولان و همكاران اين حوزه نقش خود را به طور عمده در بهينه سازي فعاليت‌ها و اقدامات ارتباطي ، فرهنگي و تبليغي ، متناسب با شئونات سازمان و استفاده از ارتباطات براي كنترل و تنظيم روابط سازماني و انساني در درون و خارج سازمان و تشويق مخاطبان براي ارائه نظرها و انتقادها به مديران ارشد، مسئولان و برنامه‌سازان مي دانند. در چند سال اخير امر تزئين ، چراغاني ، فضا سازي و تبليغات محيطي ، تهيه و نصب پلاكارد و پوستر و.... به پيمانكاران واگذار شده و تفكر غالب بر عملكرد مديريت ها ، معطوف به نوآوري و خلاقيت دركاركردها و حوزه مسئوليتي آنها است.

در مديريت حاضر وظيفه اصلي روابط‌عمومي شناسائي مشكلات و ايرادهاي ارتباطي و پرداختن به مسائلي است كه به طور مستقيم بر روند اجراي ماموريت سازمان تاثير مي‌گذارد و در نگاه جديد ، روابط‌عمومي از ارائه فعاليت‌هاي غير ضروري بر حذر مي‌شود و اين مجموعه ، سازمان را به سمتي سوق مي دهد كه با بهره‌گيري از تكنيك‌ها ، مهارت‌ها و راهبردهاي مختلف ، به روند اجراي برنامه‌هاي كلان سازمان در چارچوب استراتژي افق رسانه كمك نمايد و براي نيل به اهداف پيش روي ، نگرش مديران به قبول اين باور معطوف و تقويت گرديده كه روابط‌عمومي كاركرد ارتباطي مجموعه سازمان است و پذيرش مقبوليت و حفظ شخصيت آن ، سازمان را براي دستيابي به اهداف خود ياري   مي بخشد.

 

اهم فعاليتهاي همکاران درروابط عمومي حوزه معاونت سياسي :

1- تهيه خبرهاي داخلي مربوط به حوزه معاونت سياسي اعم از تهيه خبرهمايشها ، بازديدهاي سازمانهاي مختلف و نمايندگان مجلس و هيئت هاي خارجي ازحوزه معاونت سياسي که شامل بازديد ازواحد مرکزي خبر ، اداره کل اخباراستانها ، اداره کل اخبارخارجي ، اداره کل اخبارداخلي ، اداره کل پخش اخبار سيما ، اداره کل پخش اخبارصدا ، شبکه خبر، اداره کل اخباروبرنامه هاي سياسي جام جم ، باشگاه خبرنگاران جوان ، اخبارچند رسانه اي و سايت هاي مربوط به نيوزروم ، انفورماتيک ، فني و ... و همچنين تهيه خبرازافتتاح استوديوهاي جديد خبرو انعکاس آن درهفته نامه داخلي سازمان .

DSC 0077

عکس شماره 1 بازديد نمايندگان مجلس ازاستوديوي پخش اخبارسيما

 DSC 0063

عکس شماره 2 بازديد نمايندگان مجلس ازاستوديوي پخش اخبارسيما

 DSC 0132

عکس شماره 3 بازديد نمايندگان مجلس ازاستوديوي پخش اخبارسيما

 

2 ارتباط با مخاطبان درون سازماني و برون سازماني ازطريق ضبط تلفني پيامهاي آنان اعم از پيشنهاد ، انتقاد ، سوژه هاي خبري و غيره و بازشنوايي و تجزيه وتحليل پيامها با حضورکارشناسان روابط عمومي و پژوهشگران معاونت سياسي و انتقال آن ازطريق برنامه تحت وب به مسئولان حوزه معاونت سياسي و سردبيران و خبرنگاران .

 

3- هماهنگي هاي لازم براي برگزاري همايشها و سمينارهاي داخلي و استاني حوزه معاونت سياسي .

 DSC 0068

           عکس شماره 4 سمينارافق رسانه و مباحث مربوط به انتخابات رياست جمهوري يازدهم باحضور                       رئيس سازمان صداوسيما درجمع مديران ارشد رسانه ملي

 

4- برگزاري سمينارهاي منطقه اي و کشوري :

الف ) سمينارهاي منطقه اي :

دراين سمينارمعاونان اطلاعات واخبارصد اوسيماي مراکزاستانها به صورت منطقه اي که هرمنطقه به 5 مرکز تقيسم شده اند آخرين روشها ، طرحها ، الگوهاي توليد و پخش ، نمونه هاي توليدي آن منطقه ، سياست و روشهاي جديد سازماني درتوليد و پخش و همچنين فرآيند توليد و پخش متناسب با تعاريف سازماني درآن منطقه را به بحث و تبادل نظرمي گذارند .

اين همايش فصلي و بامشارکت معاونان خبرهرمرکزبه همراه توضيحات اوليه هرمعاون تشکيل و تصميمات لازم باري توليد وپخش خبرآن منطقه متناسب با نيازهاي مخاطبان محلي اتخاذ مي شود .

ب ) سمينارهاي کشوري :

اين سمينارهر3 ماه يکبار(فصلي) دريکي از مراکز استانها تشکيل مي شود . دراين همايش 33معاون خبروهمچنين مديران ستادي حضوردارند . بررسي آخرين سياست ها و روشهاي جديد سازماني ويژه توليد و پخش ، چگونگي پوشش خبري و تصويري مناسبتهاي تقويمي ازجمله 22 بهمن ، روز قدس ، انتخابات مجلس شوراي اسلامي ، انتخابات رياست جمهوري و ... و همچنين آسيب شناسي ، بازنگري دوباره خواني و تعريف جديد فرآيند توليد و پخش دراين همايش بررسي و تصميم هاي اجرايي اتخاذ مي شود .

 

5 - آموزش :

باتوجه به پيش نيازهاي تعريف شده آموزش متناسب با الگوهاي نيروي انساني ، کلاسهاي آموزشي کارگاهي تطبيقي و کاربردي باشرکت خبرنگاران و سردبيران معاونتهاي اطلاعات واخبارصداوسيماي مراکزاستانها متناسب با شغل تعريف شده درتهران يا يکي ازمراکز حضورمي يابند و با بهره مندي از استادان مربوطه مباحث ازپيش تعريف شده متناسب با سرفصل هاي آموزشي سازمان به آنها ارايه و سپس آزمون پايان آموزشي گرفته مي شود و به پذيرفته شدگان مدرک مربوطه اعطاء و درترفيع شغلي آنان محاسبه مي شود .

 DSC 0118

عکس شماره 5 برگزاري دوره هاي آموزشي براي خبرنگاران وسردبيران معاونتهاي اطلاعات واخبارمراکزاستانها

 

6- ارتباط وتعامل با سازمانها و ارگانهاي مختلف و هماهنگي براي بازديد سردبيران و مديران و خبرنگاران و همکاران از طرحهاي ملي درحال اجرا درسراسرکشور .

 DSC 0091

عکس شماره 6 بازديد خبرنگاران و سردبيران حوزه معاونت سياسي ازهواپيمايي هما

 

7- تهيه فيلم ازجشنهاي داخلي درمناسبتهاي مختلف ملي و مذهبي و تهيه کليپ هاي مختلف و همچنين به تصويرکشيدن پشت صحنه زحمات همکاران سختکوش معاونت سياسي دربخشهاي مختلف خبري و فني حوزه معاونت سياسي .

8- برگزاري مسابقات قرآني و کتابخواني و اهداء جوايزبه نفرات برگزيده .

 DSC 00017

عکس شماره 7 اهداء لوح تقديربه همکاراني که درمسابقات قرآني برگزيده شده اند

 

9- درمناسبتهاي ملي ومذهبي اقدام به نصب بنر و دراعياد آذين بندي و پذيرايي ازهمکاران .

DSC 0356

عکس شماره 8 آذين بندي به مناسبت نيمه شعبان

DSC 0064

عکس شماره 9 پذيرايي ازهمکاران به مناسبت نيمه شعبان

10- برگزاري اردوهاي دوره اي يک روزه و چند روزه براي همکاران و خانواده هاي آنان به مراکز تفريحي و زيارتي .

DSC 0026

عکس شماره 10 برگزاري اردوهاي تفريحي براي خانوادة همکاران

 

11- استخراج احاديث و جملاتي از بزرگان ديني با منابع معتبرو نصب آن درتابلو اعلانات و همچنين نمايش آن برروي مونيتور .(تقويم تاريخ)

DSC 0355

عکس شماره 11 تقويم تاريخ واحاديث ونمايش آن برروي مونيتور

 

12- بخش سمعي و بصري : تهيه فيلمهاي سينمايي و آموزشي و صوتي رسانه هاي تصويري کشور که داراي مجوزهستند براي استفاده همکاران و خانواده هاي آنان .

DSC 0005

عکس شماره 12 واحد سمعي بصري حوزه معاونت سياسي

 DSC 0006

عکس شماره 13 واحد سمعي بصري حوزه معاونت سياسي

13- نصب اطلاعيه هاي داخلي حوزه معاونت سياسي و ديگرقسمتهاي سازمان درتابلو اعلانات براي اطلاع عموم همکاران و همچنين تهيه و چاپ بنرهاي تسليت براي همکاراني که سوگوار شده اند و شرکت درمراسم ترحيم آنان .

 

با تشکر

سيد هادي حسيني

دانشجوي کارشناسي روابط عمومي

گرايش رسانه پودمان اول

بهمن ماه 91

نويسنده : سید هادی حسینی پنجکی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 10:24
سلام/خوبه و با تشکر از زحمات شما/سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.