جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



فرم کاربینی سازمان اسناد و کتابخانه ملی

مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی (هماورد مهارتی)

عنوان شغل:
آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟ خیر اما با توجه به اینکه در مدرسه با والدین دانش آموزان در ارتباط هستم می توانم با آنها تعامل بهتری داشته باشم .
مشخصات محیط کار مورد بازدید:
نام و نشانی محیط واقعی کار مورد بازدید

تهران، بزرگراه شهید حقانی (شرق به غرب) ابتدای خیابان کوشا، ساختمان آرشیو ملی

نوع محیط واقعی کار مورد بازدید

دولتی

تعداد تقریبی کارکنان

بیش از70 نفر (مدیران ـ کارشناسان ـ پرسنل اداری ـ تشریفات ـ پذیرایی ـ خدمات)

زمینه فعالیت

مطالعاتی ـ تحقیقاتی ـ پژوهشی

بخش تحقیق و توسعه (R&D)

دارد

سازمانهای ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی

نمایندگیهای خارج از کشور ـ نمایندگیهای خارجی داخل ایران و نمایندگیهای خارج

نام سازمان و یا شرکت بازدید شده: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
یکی از ارکان مهم آرشیو ملی در ایران، شورای اسناد ملی است. اموری چون تشخیص اوراق زاید قابل امحاء و تصویب فهرست مشروح آنها، تصویب آیین نامه­های مربوط به نحوه بررسی نقل و انتقال پرونده های راکد و اسناد ملی، تصویب آیین نامه های مربوط به تنظیم و نگهداری اسناد ملی و گذاشتن آنها در دسترس عموم و همچنین تدوین تعریف دمات در خور ارائه بر عهده این شوراست. شناسایی و فراهم آوری اسناد ملی ـ ارزشیابی سوابق اداری ـ شناسایی و انتقال اسناد با ارزش نگهداری دایم ـ اسناد خریداری و اهدایی و ...
رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
هر سازمان، وزارتخانه و یا شرکتی جهت موفقیت و کسب موقعیتهای برتر، برقراری ارتباط با مخاطبین خود را از اولویتهای سازمان می داند لذا مرکز آرشیو ملی ایران نیز از این امر مستثنی نیست و اداره ای تحت عنوان اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل را در این سازمان دایر نموده که اهم وظایف آن عبارتند از: وظیفه ساماندهی مخازن و نگهداری اسناد آرشیوی، تهیه و تدوین مجموعه­ها و فهرستهای اسنادی، اطلاع رسانی و برقراری ارتباطاتآرشیوی که بر عهده اداره کل اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت اسناد سازمان می باشد. همچنین برگزاری نمایشگاههای اسناد، همایشها، نشستهای تخصصی و بازدیدهای آرشیوی در این اداره انجام می شود.
مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
یکی از ارکان مهم آرشیو ملی در ایران، شورای اسناد ملی است. اموری چون تشخیص اوراق زاید قابل امحا و تصویب فهرست مشروح آنها، تصویب آیین نامه های مربوط به نحوه بررسی و نقل و انتقال پرونده های راکد و اسناد ملی، تصویب آیین نامه­های مربوط به تنظیم و نگهداری اسناد ملی و گذاشتن آنها در دسترس عموم و همچنین تدوین تعرفه خدمات درخور ارائه، بر عهده این شورا است. با توجه به این قانون، خاستگاه بخش انبوه و اصلی اسنادی که در سازمان نگهداری و ارائه می شود، دولتی است.
چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
نوآوری و خلاقیت ـ احساس مسئولیت کاری و اخلاقی ـ سلامت جسمانی کامل ـ داشتن آگاهی های لازم روز _ دارابودن رشته تحصیلی مرتبط ـ آشنایی با علوم اجتماعی (کلیات مدیریتی، روانشناسی و علوم سیاسی و روزنامه نگاری)
از جمله توانمندیهای شخصیتی و جسمی میتوان به عوامل اصلی ارتباطات نام برد: محتوای کلام ـ تن صدا ـ بلندی صدا ـ تماس چشمی ـ حالت چهره و همچنین گامهای اساسی در این رابطه: که عبارتند از: گوش کردن ـ صریح و صادق بودن ـ همدلی و همدردی ـ احترام به طرف مقابل ـ مخالفت نمودن به شیوه مناسب و شناخت نسبی به مهارتها و سایر رشته های مرتبط ـ دستیابی به خلاقیت و نوآوری ـ نگرش علمی پیدا کردن به ابعاد مرتبط شغل خود
شرایط شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد ذیل توضیح دهید:
1 ـ سختی و پیچیدگی کار:تنوع در این رشته حرف اول را می زند چرا که برخورد با روزنامه نگارها، صدا و سیما، مجلات، تعامل با روابط عمومی سازمانها و ارگانهای مرتبط و ... می باشد و از عمده سختیهای این کار عدم پاسخگویی مدیر روابط عمومی به بعضی از اطلاعات مربوط به سازمان می باشد.و اکثر اطلاعات را خط قرمز سازمان تلقی می کند در صورتی که بسیاری از اطلاعات می تواند محرمانه نباشد و به راحتی در اختیار مخاطبین قرار گیرد.
2- قوانین و مقررات انجام کار:
قوانین و مقررات دولتی عموماً در هر سازمانی رعایت شئونات اسلامی ـ وابستگی به نظام جمهوری اسلامی ایران و باتوجه به حجم بالای کار حضور به موقع در محل کار جزو مقررات موجود در سازمان است. مخاطب محوری و پاسخگویی و رعایت ادب و احترام از جمله قوانین و مقررات حاکم در روابط عمومیها می باشد.
3- مباحث ایمنی و بهداشت:
متأسفانه در بسیاری از سازمانهای دولتی بحث ایمنی و بهداشت همکاران در اولویتها قرار نگرفته است.
4- مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی):
برقراری و ارتباط با موسسات و سازمانهای داخلی و خارجی، چاپ و نشر روزنامه و مجلات برقراری ارتباط با خبرنگاران تنوع مخاطبین و تنوع فعالیتهای در حوزه روابط عمومی از جمله جاذبه های این رشته می باشد.
شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
1- امنیت شغلی: داخل بیشتر از خارج است. البته این مورد در خصوص نیروهای رسمی صادق است و در خصوص نیروهای قراردادی یا غیررسمی امنیت شغلی وجود ندارد.
2- درآمد: خارج بیشتر از داخل است.
3- انگیزه شخصی و روحیه هکاری و کار تیمی: با توجه به اینکه نه امنیت شغلی و نه درآمد کافی وجود دارد لذا خارج بیشتر از داخل است.
4- سهم کارمند در تولید ناخالص ملی: خارج بیشتر از داخل است.
بهره وری و حرکت به سمت اهداف سازمانی: با توجه به مراتب فوق و مشاهداتی که شد، خارج بیشتر از داخل است.
منظور از خارج کشورهای توسعه یافته و یا نزدیک به آن (کشورهای گروه 20) است.
تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟
اولین روابط عمومی در ایران در شرکت نفت ایجاد شده در سال 1330 توسط حمید نطقی و نخستین بار درکشور آمریکا تاسیس شده است . اما از ابتدای تاریخ بشر تاکنون همواره افراد هوشمندی بوده اند ، که این شناخت را در جهت ارتقای خود با دیگران به کار گرفته اند و نوعی روابط عمومی را در کارهایشان اعمال   کرده اند . در تمامی دوره های دموکراسی از جمله جمهوری روم گرفته تا نظام کنونی ، رساله ها ، مقاله ها ، سخنرانیها و دیگر قالب های خطابه به قصد سلطه به افکار عمومی بکار گرفته شده است .  
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟ خبرنگاری ـ فناوری ارتباطات و اطلاعات ـ شبکه­های اجتماعی ـ هنر و رسانه ـ سمعی و بصری ـ تبلیغات
خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟ عکاسی و روزنامه نگاری، که مرتبط با روابط عمومی می باشد که نحوه تهیه خبر و چگونگی ارسال خبر را تنظیم می کند.خبرنگاری، تهیه خبر و اطلاع رسانی به کلیه افراد در درون سازمان و برون سازمان می باشد.
چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟کامپیوتر ـ پرینتر ـ ویدئوپرژکتور ـ دوربین فیلمبرداری ـ تلفن ـ دستگاه کپی ـ اسلاید ـ گوشیهای ترجمه ـ ضبط صوت ـ موبایل و ...
به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می­شود؟
از طریق نظر و افکار سنجی- جمع آوری اطلاعات در زمینه های مرتبط با ایده آلهای سازمان همچنین استفاده از نیروهای خارج از سازمان، شور و مشوریت با کارآفرینان به نام و ...
به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟ با توجه به اینکه روابط عمومی با بسیاری از موسسات و مراکز تحقیقاتی بین المللی در ارتباط میباشد لذا حضور کسانی که از
معلومات کافی برخوردار باشند ضروری به نظر میرسد کسانی که با زبان خارجی آشنا باشند و اطلاعاتی از کشور میهمان داشته باشند. همچنین آگاهی به زبانهای خارجی ـ آشنایی با تشریفات ـ آگاهی از دیپلماسی سیاسی و فرهنگی آگاهی از اخبار و اطلاعات موجوددر سازمان و سازمانهای دیگر و ...
آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟ با توجه به تنوع فعالیتهای روابط عمومی بله
نويسنده : کبری فتحی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.