جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



گزارش كاربيني رشته روابط عمومي

                  باسمه تعالي
         مركز آموزش علمي كاربردي فرهنگ و هنر 13 تهران
        معاونت فرهنگي و دانشجويي
         دفتر ارتباط با صنعت و كارآفريني(هماورد مهارتي)
                                                        
·        آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است؟ انواع ارتباط آن را بيان فرماييد.
خیراما به نوعی فارغ التحصیل روابط عمومی در همه جا فرصتهای شغلی دارد در اصل با آگاهی به این رشته و ارتباط درون سازمانی مانند طرح تکریم ارباب رجوع و همچنین نحوه تعاملات با درون و بیرون شرکت می توان به نحوه احسن در هر شغلی از این رشته استفاده کرد
·        مشخصات محيط كار مورد بازديد:
مرکز روابط عمومی جهاد کشاورزی: که این روابط عمومی تشکل از؛ دفتر ریاست که مدیر کل روابط عمومی جهاد کشاورزی در آنجا مشغول به خدمت است و معانین مرکز به ترتیب اداره ارتباطات مردمی اداره انتشارات- اداره تجهیز و پشتیبانی- اداره ارتباط با رسانه ها- اداره سمعی و بصری- اداره مطالعات افکار عمومی و برنامه ریزی ارتباطی- اداره تبلیغات و نمایشگاهها

·        نام سازمان يا شركت بازديد شده:
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی

·        فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست؟
·        برنامه ریزیهای بلند مدت برای آینده جهاد کشاورزی
·        برناامه ریزی برای ارتباط بین کارکنان و مردم با وزیر
·        ایجاد سیستم پاسخگویی به ارباب رجوع
·        تحلیل اطلاعات در کلیه موضوعات مختلف
·        هماهنگی جلسات برگزار شده در دفتر و هماهنگی پذیرایی جلسات
·        اجرای بهترین راهکار

·        رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين شركت دارد؟
ارتباط با ارباب رجوعان و مشتریان شرکت می تواند فایده های بسیاری داشته باشد افکار سنجی (نظر سنجی) مردم و نظریات و خواسته های آن می تواند ما را به بهترینها سوق دهد و از طریق ارتباط با آنان می توانیم خواسته هایشان را متوجه شویم و روابط عمومی نقش ارتباط (مانند پل ارتباطی) با مردم را دارد که این یکی از کارهایی است که برعهده روابط عمومی می باشد.

·        نوع سازمان چيست؟
نوع سازمان دولتی می باشد.

·        تاريخچه تأسيس:
جهاد سازندگي در 27 خرداد ماه 1358 با فرمان رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) به منظور فراهم آوردن نهضتي همه جانبه براي مبارزه با فقر و محروميت بجا مانده از رژيم گذشته و توسعه و عمران روستائي به وجود آمد. جهاد سازندگی به وزارتخانه‌ای در دولت تبدیل شد و سرانجام با ادغام در وزارت کشاورزی، نام وزارت جهاد کشاورزی را بخود گرفت.
روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی از ادغام روابط عمومی و وزارت جهاد سازندگی کشاورزی سابق به وجود آمده است که از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.

·        مراحل انجام كار در اين مؤسسه چگونه است؟
پس از تهیه یک مطلب توسط کارشناس روابط عمومی و تنظیم آن سپس به رییس اداره مربوطه ارجاع و جهت تائید نهایی به رئیس مربوطه ارجاع می گردد و بعد از تائید به دفتر مدیرکل و پس از تائید مدیرکل به دفتر وزیر ارسال می شود برای تائید نهایی و امضاء.

·        رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد؟
روابط عمومی به مانند یک قلب در وزارتخانه است زیرا تمامی عملکرد وزارتخانه را تجزیه و تحلیل می کند و تمامی اطلاعات را به وزیر، رسانه و کلیه بازخوردها را مورد توجه قرار دهد.

·        چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است؟
-        نوآوری و خلاقیت
-        احساس مسئولیت کاری و اخلاقی
-        احساس مسئولیت کاری و اخلاقی
-        داشتن آگاهی های لازم روز و اطلاعات آنلاین
-        سلامت جسمانی کامل
-        دارابودن رشته تحصیلی مرتبط
-        آشنایی با علوم اجتماعی (کلیات مدیریتی، روانشناسی و علوم سیاسی و روزنامه نگاری)

·        شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد:
1- از آنجا که روابط عمومی با مردم ارتباط دارد لذا سختی و پیچیدگی خاص خود را دارد چون باد فن مذاکرهوارتباط برقرار کردنرا بداند باید به خواسته هایمردمی گوش سپرده و از خواسته های آنها مطلع گشته و روی آن تجزیه و تحلیل کرد تا بتوان ارباب رجوع به خواسته هایشان برسند و نتیجه مطلوب بدهد
2- قوانین و مقررات انجام کار: قوانین و مقررات در هر شغلی می باشد که این قوانین شالوده هر موفقیت است و باعث رشد و انظباط و مسئولیت می شود و با اشراف به قوانین و مقررات و عمل به آن می توان از هرج و مرج جلوگیری کرد.
3- بهداشت بهترین واژه می باشد بهداشت درمحیط کار زندگی خانواده به بهداشت فردی منتهی می شود که بهداشت فردی ضامن رشد و بقای جامعه سالم است بهداشت و ایمنی در محیط کار هم از لحاظ روحی و جسمی مهم است و می تواند نقش بسزایی را در پیشبرد اهداف هر فعالیت و سازمانی را داشته باشد.
4- کسی می تواند موفق در رشته یا کارش باشد که مغایر با افکار و ایده هنای او نباشد لذا باتوجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی در گزینش شغل و روحیات فرد بسیار اهمیت دارد و شغلی که برای فرد جاذبه و انگیزه آور نباشد به مروردر فرد سردی و بی رغبتی ایجاد می کند.

·        شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد؟
شغل روابط عمومی در کشورهای خارجی از جایگاه بالایی برخوردار است و شغل پر درآمدی است زیرا یک روابط عمومی فعال همیشه و در حال اطلاع رسانی به درون سازمان و برون سازمان می باشد و همچین بازخورد این اطلاعات را روابط عمومی تجزیه و تحلیل می کند. اما متأسفانه در ایران به اندازه خارج پر رنگ نیست

·        تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است؟

اولین روابط عمومی در ایران در شرکت نفت ایجاد شده در سال 1330 توسطآقای حمید نطقی و نخستین بار در کشور آمریکا تاسیس گردید که دریافتند که فقط از طریق روابط عمومی است که می توان اذهان عموم را جذب نمود و به فعالیت خودشان رونق بخشند.
·        مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد:
خبرنگاری - روانشناسی- گویندگی- روزنامه نگاری- مددکار اجتماعی- امور بازرگانی امور اطلاع رسانی و اطلاع یابی 137 شهرداری 118 اطلاعات تلفنها
 
·        خصوصيات هريك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد:
روزنامه نگاری و عکاسی که مرتبط با روابط عمومی می باشد که نحوه تهیه خبر و چگونگی ارسال خبر را تنظیم می کند. خبرنگاری، تهیه خبر و اطلاع رسانی به کلیه افراد در درون سازمان و برون سازمان می باشد. مسئولیت پذیری کاری و اخلاقی که با درون سازمانی و برون سازمانی مرتبط است.

·        چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست؟
تجهیزاتی مانند: وسایل ارتباطی مثل دوربین ، رایانه، موبایل ، نمابر، تلفن، لب تاپ، سیستم پیامک و ...

·        به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود؟
از طریق نظرسنجی و افکار سنجی (از مدعوین و کارمندان و غیره) - جمع آوری اطلاعات در زمینه های کاری مربط با کارمنان از نیروهای خارج از سازمان می تواند استفاده کرد.

·         به نظر شما چه مهارت هايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد؟
-        در امور فرهنگی هنری سازمان خود خلاقیت ایجاد کنیم و ارتباط درون و بیرون سازمانی خد را به نحوه بهتری انجام داد.
-        دستیابی به خلاقیت و نوآوری
-        شناخت نسبی به مهارتها و سایر رشته های مرتبط
-        نگرش علمی پیدا کردن به ابعاد مرتبط شغل خود

·        آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد؟
بله رشته تحصیلی شیرینی است که وقتی وارد شدم تازه به گستردگی آن پی بردم و فردی که در روابط عمومی مشغول به کار می باشد باید از نظر فرهنگی در سطح بالایی باشد و کلیه اصول و ادب و اخلاق حسنه برخوردار باشد تا با مراجعین خود به بهترین صورت برخورد نماید و باید از سطح علمی بالایی برخوردار باشد و نسبت به موضوع شغل خود تماماً تسلط داشته باشد.
نويسنده : زینب محمداسمعیلی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.