یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



بازدید از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی

باسمه تعالي
مركز آموزش علمي- كاربردي فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگي و دانشجويي
دفتر ارتباط با صنعت و كارآفريني (هماورد مهارتي)

·         آیا شغل شما با رشته شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟
بله - کارشناس امور آگهي­هاي اداره كل روابط­عمومي وزارت نفت
·         مشخصات محیط کار مورد بازدید:
روابط عمومی وزارت جهاد كشاورزي تشکیل شده از: دفتر مدیر کل روابط عمومی جهاد، معاونین مرکز ،            اداره ارتباطات مردمی ، اداره انتشارات، اداره تجهیز و پشتیبانی، اداره ارتباط با رسانه ها، اداره سمعی و بصری، اداره مطالعات افکار عمومی و برنامه ریزی ارتباطی، اداره تبلیغات و نمایشگاهها.
·         نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی
·         فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
-         ايجاد سيستم آمار و اطلاعات واحدهاي مختلف جهاد
-         ایجاد سیستم پاسخگویی به ارباب رجوع
-         برنامه ریزی های بلند مدت برای آینده جهاد
-         نحلیل اطلاعات در کلیه موضوعات مختلف
-         هماهنگی جلسات برگزار شده در دفتر و هماهنگی پذیرایی جلسات
-         برنامه ریزی برای ارتباط بین کارکنان و مردم با وزیر
-         اجرای بهترین راهکار
·        رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
ارتباط با مشتریان شرکت می تواند فایده های بسیاری داشته باشد، افکار سنجی مردم و نظریات و خواسته های مشتریان می تواند ما را به سمت بهترین ها هدایت کند و از طریق ارتباط با آنان است که می توانیم خواسته هایشان را دریابیم و روابط عمومی نقش ارتباط با مردم را دارد البته این یکی از کارهایی است که برعهده              روابط عمومی می باشد.
·         نوع سازمان چيست؟
دولتی
·         تاریخچه تاسیس:
روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي از ادغام روابط عمومي و وزارت جهاد سازندگي كشاورزي سابق به وجود آمده است كه از سال 1380 فعاليت خود را آغاز كرده است.
·         شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
شغل روابط عمومی در کشورهای دیگر به خصوص در کشورهای پیشرفته از جایگاه بالایی برخوردار می باشد زیرا یک روابط عمومی فعال همیشه در حال اطلاع رسانی به درون سازمان و برون سازمان می باشد و همچنین بازخورد این اطلاعات را روابط عمومی تجزیه و تحلیل می کنند و همان طور كه مطلع­ايم بسياري از پيشرفت­ها در شركتهاي بازرگاني و اقتصادي جهان بخاطر امر تبليغ و اطلاع­رساني دقيق و به موقع مي باشد كه مي توان نقش والايي در شكوفايي سازمان مربوطه داشته باشد.              
·         تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
اولین روابط عمومی در ایران در سال 1330 توسط مرحوم دكتر حميد نطقي و دكتر اعتمادي در شرکت نفت ایجاد شده و تخستین بار در کشور آمریکا تاسیس شده است.
·         مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
امور فرهنگي و ارتباط با رسانه­ها، انتشارات و تبليغات ، امور آگهي­هاي مناقصه و مزايده ، خبرنگاری ،                روزنامه نگاری، عكاسي، برگزاري جشنواره و نمايشگاهها، فعاليتهاي سمعي و بصري.
خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
انتشارات و تبليغات: وظيفه او ايجاد نشريات درون سازماني و نشريات ادواري در سازمان مطبوعه خويش           مي باشدكه مي تواند با نشريات درون سازماني خويش نقش والايي در اطلاع­رساني جامعه از آن سازمان و يا وزارتخانه خود داشته باشد.
امور فرهنگي و ارتباط با رسانه­ها: تنظيم خبر و ارائه آمار و اطلاعات درون سازماني و ارتباط آن با رسانه­هاي جمعي از جمله: جرايد و رسانه هاي تصويري و رسانه هاي آنلايني مي باشد.
روزنامه نگاری: نحوه تهیه خبر و چگونگی ارسال خبر را تنظیم می کند و در سطح آگاهي جامعه نقش خطيري را ايفا مي نمايد، ايجاد تيتر خبري كه در يك لحظه بتواند خواننده را ميخ كوب و به متن خبر راهنمايي و دلالت نمايد همچنين يك روزنامه نگار بايد با ارايه مقالات و سرمقالات خود بتواند بازگوكننده خبرهاي جامعه براي مخاطبين خود باشد و استنباط نمايد جامعه اي كه در آن ايفاي نقش مي كند تشنه چه مطالب و اموري باشد.
خبرنگاری: وظيفه آن تهیه خبر و اطلاع رسانی به کلیه افراد چه در درون سازمان و چه در برون سازمان                می باشد كه با خبرهاي به روز و حرفه اي خود نيز مي تواند در تمام زمينه ها و ابعاد مثمرثمر واقع شود. چنانكه در اين زمينه نيكسون مي گويد: نقش يك خبر و مقاله از نظر من از يك لشكر نظامي مفيدتر و كارسازتر خواهد بود.
·         چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
وسایل ارتباط جمعي از قبيل: راديو، تلويزيون، رایانه، موبایل ، تلفن، نمابر، لپ تاپ، اسكنر و ... .
·         به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
افراد با تجربه مي توانند با ارائه نظرات و پيشنهادات همچنين تجزيه و تحليل سازنده خودشان در كارآفريني و ايجاد شغل نقش آفرين باشند.
·         به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
1-    برخورد و موضع­گيري دقيق در برابر جرائد و ارباب جرائد
2-    شناخت و آگاهي از مسائل روز
3-    شناخت نسبی به مهارتها و سایر رشته های مرتبط
4-    دستیابی به خلاقیت و نوآوری
5-    نگرش علمی پیدا کردن به ابعاد مرتبط شغل خود
6-     حرفه­اي شدن در رشته مربوطه
·         آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بله ، افرادی که در كار و حرفه روابط عمومی وارد مي شوند و دنياي خبر و اطلاع­رساني را براي خود انتخاب   مي كنند، نبايد از سر اجبار و بلاتكليفي بلكه از سر شوق شيفته و عاشق حرفه و شغل خود باشد و هماهنطور كه مي دانيم حرفه روابط­عمومي امري مشخص و روزانه مثل امور بانكي و اداري محض نيست كه تنها بايد ارباب رجوع خاص ارتباط داشته باشد بلكه مخاطبان روابط عمومي كاركنان، مديران ، ارباب جرائد ، رسانه هاي جمعي ، سمعي و بصري و حتي اساتيد دانشگاهها و دانشجويان مي باشد. پس ارتباط با چنين اقشاري بايد با درايت و تيزبيني خاص توأم باشد.
·         مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
پس از تهیه یک مطلب توسط کارشناس روابط عمومی زماني كه خبري تهیه و تنظیم می گردد بايد مسئول مربوطه آن را بازبيني و سپس به رئیس بالاتر ارجاع دهد و پس از تائید نهایی به دفتر مدیر کل ارسال مي گردد و مدیر کل با اضافه يا كم كردن مطلب مورد نظر آن را به دفتر وزارتي جهت رؤيت و امضاي وزير محترم آن سازمان ارائه مي نمايد.
·         رشته تحصیلی شما در محیط کار چه نقشی دارد؟
نقش قلب یک وزارتخانه را دارا می باشد، زیرا باید تمامی عملکرد وزارتخانه را آناليز و تجزیه و تحلیل نماید و تمامی اطلاعات را به صورت دقيق و درست به مدير و وزیر آن سازمان ارسال نمايد.
·         چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
1-    درايت و تيزبيني
2-    نوآوری و خلاقیت
3-    احساس مسئولیت کاری و اخلاقی
4-    سلامت جسمانی کامل
5-    داشتن آگاهی های لازم روز
6-     دارابودن رشته تحصیلی مرتبط
7-    آشنایی با علوم اجتماعی (کلیات مدیریتی، روانشناسی و علوم سیاسی و روزنامه نگاری)
8-    برخورد با مسائل انتقادي
·         شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1-    بايد از سختی و پیچیدگی و خواسته­های افراد یا مشتریان مطلع بود و آنها را تجزیه و تحلیل کرد و خواسته هایشان را به نتیجه مطلوب برسانیم.
2-    قوانین و مقررات انجام کار: قوانین و مقررات کلید رشد هر شغل و حرفه می باشد و با تدوین قوانین و مقررات مناسب و اشراف نسبت به آنها مي توان شغل فرد را ارتقاء داد و از هرج و مرج جلوگیری کرد.
3-    بهداشت چه در محیط کار و چه در محیط خانواده هر دو در نهایت به بهداشت فردي منتهی می شود و بهداشت فردی ضامن رشد و بقای جامعه سالم است بهداشت و ایمنی در محیط کار هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی از ضروریات است و می تواند نقش بسزایی را در پیشبرد اهداف هر نوع فعالیت داشته باشد.
4-    هر فرد در شغلی می تواند موفق باشد که آن شغل مغایر با افکار و ایده های او نباشد. لذا با توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی در گزینش شغل و روحیات فرد بسیار حائز اهمیت است و حرفه ای که برای فرد فاقد جاذبه باشد به مرور زمان در فرد ایجاد دلسردي و دلزدگي خواهد کرد.
jahad1
نويسنده : فاطمه ملکی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.