دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



جايگاه روابط عمومي و ضرورت آن در سازمان ها

اولين چيزي که در ذهن تداعي مي شود آن است که روابط عمومي در کجاي سازمان قرار گرفته؟

رابطه مديريت با روابط عمومي يک رابطه افقي و همسطح است اگر اين رابطه عمودي و از بالا به پايين باشد روابط عمومي نمي‌تواند معجزه کند. برخي صاحب نظران وظيفه يک مسئول روابط عمومي با تدبير و دانا را اين مي دانند که قدرت توجيه مشکلات مدير سازمان را داشته وبرحل آن فائق آيد. به نظر آنها روابط عمومي مهره اي از مهره‌هاي مديريت نيست اگر چه بازوي اجرايي آن است و بايد به عنوان يک فرد حرفه اي فاصله و استقلال خود را حفظ کند .

از طرفي نهاد روابط عمومي براي اثر گذاري و ايفاي نقش مؤثرتر نيازمند تغيير نگرش، متناسب با نياز هاي زمانه است و پذيرش مسئوليت در آن بايد توأم با دلبستگي و عشق باشد که با چاشني عقل و انديشه و برنامه ريزي و پيگيري به بار بنشيند. نگرش بنيادي و ريشه اي در روابط بسيار مهم است و هدف هاي آينده در هر مقطع زماني، بايد از پيش ترسيم شود زيرا نگاهي که در روزمرگي اسير شود گرفتار انجماد و ايستايي خواهد بود بر اساس تجارب علمي و توصيه هاي علمي مناسب ترين حرکت‌ها در روابط عمومي ، برنامه هايي است که دست کم يک دوره چند ساله را پوشش دهد .

تا همين سالهاي اخير در ترکيب هيئتهاي مديره شرکتهاي اقتصادي جايي براي مديران روابط عمومي نبود ، چون نهاد روابط عمومي نتوانسته بود نقش خود را در توسعه انساني و صنعتي اثبات کند . اما امروز کمترهيئت مديره اي است که خود را از ديدگاههاي ارتباطي بي نياز بداند و نقش روابط عمومي را ناديده بگيرد به اين ترتيب مشاهده مي کنيم که تغيير نگرش آغاز شده لازم است تا رسيدن به مقصد نهايي ، اين فرايند را تقويت و تکميل کنيم تا گوهر ارتباط مورد نياز شکل گيرد و آثار خود را به ظهور رساند.

يكي از مهمترين عواملي که جايگاه يک سازمان و موسسه را در ميان افکار عمومي جامعه تقويت مي کند، وجود يک روابط عمومي منسجم و قدرتمند است که مي تواند هر سازمان و موسسه اي را در رسيدن به اهداف خود ياري کند. روابط عمومي يک موسسه و سازمان با مخاطبان خود در دو سطح ارزيابي مي شود كه عبارتند از :

 الف ) توجه به افکار عمومي جامعه اي که در آن جامعه، سازمان مزبور فعاليت مي‌کند.

 ب ) و ديگري شکل گيري و جهت گيري افکار عمومي به سمت فعاليت هاي سازمان و توجه بيشتر به آن .

بديهي است هر سازماني وظايف و مسئوليت هائي دارد که روابط عمومي نيز بر پايه آن وظايف شکل گرفته و انجام وظيفه مي‌کند. به عنوان مثال وظايف و جايگاه روابط عمومي در سازمان اقتصادي با وظايف و جايگاه روابط عمومي در يک واحد فرهنگي، خبري و رسانه اي متفاوت است.

بنابراين روابط عمومي در يک ديدگاه تخصصي نوعي مديريت با عملکردي آگاهانه، پيوسته و برنامه ريزي شده است که شکل گيري افکار عمومي منطبق با سياست هاي سازمان را رسالت بزرگ خود مي داند که بر اساس آن مي توان ميان ارکان مختلف سازمان و افکار عمومي حسن تفاهم ايجاد کرد.

نويسنده : محمدابراهيم حسني

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.