سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



وظايف روابط عمومي موفق :

     گرچه مجموعه وظايف يك روابط عمومي، به روش‌هاي كليشه‌اي دنياي ارتباطات و تبليغات ختم نمي‌شود، و هرگز نمي‌توان آن ها را محدود و محصور در يك سري رفتار و برنامه‌ها كرد، اما روابط عمومي براي وصول به موفقيت سازماني، نبايد بدون برنامه حركت كند، بلکه بايد خيلي هدفمند، منظم و قاعده‌مند  باشد تا بتواند در راستاي انجام وظايف، موفقيت حاصل نمايد. در اينجا به بعضي از وظايف يك روابط عمومي با رويكرد نوين و متمايل به قرن ۲۱ به صورت مختصر پرداخته مي شود‌:

۱- ارائه مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان.

۲- حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و ... این در حالی محقق می شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.

۳- همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.

۴- برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.

۵- ارتباط تنگاتنگ با اینترنت ،خبرگزاری ها ،وب سايت ها و وبلاگ ها .

۶- توجه به اطلاع رساني آنلاين و داشتن حداقل يك سايت و يا وبلاگ تخصصي براي  سازمان و اداره.

۷- ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.

 ۸ انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.

۹- روابط عمومي موفق، نه ، «توجيه گر»است، نه «تبيين گر»، بلكه «تحليل گر» است.

۱۰- صداقت دركار روابط عمومي ، نقش بسيار مهم و سازنده اي دارد وسبب جلب اعتماد می شود. پس نباید «صداقت کاری»

     راحتی برای یک لحظه از نظر دورنگه داشت.

۱۱- روابط عمومی، مهندسی ارتباط رضایت مندانه و پایدار است. پس مسئول روابط عمومی بايد.

 در برقراري  «ارتباط رضایت مندانه » بین دستگاه متبوع و مخاطبان بکوشد.

۱۲- روابط عمومی آیینه تمام نمای یک مؤسسه می باشد. بنابراین نباید «بزرگ نمایی» ویا «کوچک نمایی» پیشه كرد، بلکه

     بایستی، مسائل وتنگناها را «همان گونه كه هست» منعكس نمود.

۱۳- چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآورده های سازمانی.

۱۴- خروج روابط عمومی از موضع «انفعالی» به موضع «فعال»

۱۵- برای شرکت در مراسم و مناسبت های مختلف دعوت از خبرنگاران  فراموش نشود.

۱۶ موضع گیری شخصی و سیاسی  در تنظیم خبر دخالت داده نشود .

۱۷- اجرای سیستم مکانیزه خبر رسانی (روابط عمومی الکترونیک) جدی گرفته شود .

۱۸- باید به تمامی رسانه ها و خبرنگاران آنها احترام گذاشت، تبعیض بین خبرنگاران باعث دلسردی خبرنگاران نسبت به روابط

     عمومی و عدم انعکاس مناسب اخبار خواهد شد .

۱۹- این هنر روابط عمومی است که به اندازه قابلیت و توان رسانه ها از آنها به نفع سازمان بهره ببرد.

۲۰- مسئول روابط عمومي بايد با نصب العین قراردادن عبارت مشهور «خیر الکلام ما قل و دل» و تنظیم اخبار در حجم کم، و

     بیان اصلی ترین و مهمترین عناصر خبری «کوتاه نویسی» را تجربه نماید.

۲۱- خوش برخورد بودن ، لازمه ي كار روابط عمومي است

۲۲- سرعت عمل وایفای نقش مؤثر و ارزنده در مواقع حساس و بحراني ، عامل بسيار مهمي در موفقيت و كارآمدي يك  روابط

     عمومي است

۲۳- مدیریت تابلوی اعلانات و به روز کردن مطالب آن .

۲۴- برقراری تعامل مطلوب و سازنده بين اداره یا سازمان مربوطه با سازمان ها، ادارات، نهادها و اشخاص حقيقي و حقوقي.

۲۵- تهيه گزارش فعاليت  واحدها و جمع بندي آن به صورت گزارش ماهانه ، فصلي و سالانه .

۲۶- پاسخگو كردن دستگاه اداري وخصوصي دربرابر مخاطبان وقائل شدن احترام براي ارباب رجوع و افكار عمومي.

نويسنده : محمدابراهيم حسني

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.