یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



کاربرد روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی

1)      تعاملي بودن : به مفهوم دوسويه شدن و وارد شدن ويژگي‌هاي‌ كانالهاي بين فردي و جمعي به طور همزمان و تغيير مفهوم جريان يكسويه اطلاعات

2)      جمع‌زاديي : به اين معني كه اكنون كنترل سيستم‌هاي ارتباطي از توليد‌كنندة پيام و مصرف‌كنندة پيام منتقل شده و به مرور به ارتباطات تفريقي تخصصي و تبديل پخش پهن به پخش محدود انجاميده است.

3)        ناهمزماني : امكانات جديد در پخش و ضبط ويدئويي باعث غلبه بر عنصر زمان شده و كابر حالا قابليت كنترل و ارسال و دريافت پيام را از جنبه  زماني دارد. با اين امكان مي‌توان بر جبر زمان غلبه كرد. همانند دستگاه ويدئو.

4)      تمركززدايي : حالا مركزيت با فرستنده ها نيست بلكه با افراد است. ارتباطات مثل پست، سفارش‌پذير شده است و مي‌تواند پيام هركس را به خود او برساند. اين امر در دوران غلبه ارتباطات جمعي يكسويه وجود نداشت.

5)   ظرفيت باند : انفجار اطلاعات از همين منظر مطرح است. ظرفيت باند به ميزان ورودي اطلاعات به يك مجموعه اطلاق مي‌شود و يك ويژگي رقابتي به حساب مي‌آيد. ادغام شركت‌هاي بزرگ در يكديگر اكنون با همين هدف افزايش ظرفيت باند صورت مي‌گيرد.

6)      انعطاف‌پذيري : اين امر باعث شده است تا هر وقت كه اراده كنيم بتوانيم وارد سپهر اطلاعات شويم. در چنين حالتي زمان و مكان معنا ندارد.

7)      كاستن از زمان اخطار : رسانه‌هاي نوين دوسوية ارتباطي زمان اخطار يعني فاصلة ارسال تا دريافت پيام را به حداقل رسانده‌اند. پخش زنده يكي از اين مصاديق است.

8)      گسترش دامنة پذيرش و كاستن از توزيع كنندگان : يعني افزايش مخاطب و پياده شدن تئوري دستان كمتر در توزيع كه به انحصار در پخش مي‌انجامد.

روح الله شهبازی- دانشجوی کارشناسی روابط عمومی گرایش رسانه

PR

نويسنده : روح الله شهبازی

این کاربر 5 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 11:41
مطلب خوبی است ولی کاربینی نیست
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.