جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



کاربینی امور رسانه - شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ

بسمه تعالي
مركز آموزش علمي – كاربردي فرهنگ و هنر واحد 13 تهران
معاونت فرهنگي و دانشجويي
درب ورودی شرکت
 عنوان شغل : مشاور مدير آموزش و پرورش در فضاي آموزشي (مدارس)
 آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بيان فرمائيد ؟ بله . از آنجا كه رشته روابط عمومي به گونه اي با كليه مشاغل در سازمانهاي مختلف كشور در ارتباط مي باشد ، بنابر اين مي توان گفت هر كس در هر شغلي اعم از دولتي و يا خصوصي ، از بخش هاي مختلف رشته روابط عمومي بهره خواهد برد . بويژه آن دسته از مشاغل و يا حرفه هايي كه در نحوه ارائه خدمات ، نياز به ارتباط با دريافت كنندگان خدمات دارند .از همين رو شغل بنده نيز به عنوان مشاور مدير آموزش و پرورش در فضاي آموزشي (مدارس)  با رشته روابط عمومي در ارتباط مي باشد. نقش روابط عمومي در آموزش و پرورش به شكلي است كه هنر ارتباطات رو به خوبی در دانش آموز تقويت مي كند و فرق يك ارتباط هنجار وناهنجار را  تعريف ميكند و در شخصيت دانش آموزان نهادينه مي شود . روابط عمومی افراد براساس احترام متقابل و ارزش انسانی تنظيم می شود و نه تنها درادارات وسازمان ها ،بلکه درهر خانه‌اي روابط عمومی به عنوان يك هنر ارزنده می تواند باعث ترقی وکمال آسايش افراد گردد.
مشخصات محيط كار مورد بازديد :
 
شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
نشاني : تهران : انتهاي خيابان كارگر شمالي - شهرك والفجر- بعد از استخر صدف – انتهاي خيابان سوم
تلفن : 88057090       دورنگار : 88039417       پست الكترونيك : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نام سازمان و يا شركت بازديد شده:
شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
 فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست ؟
بخش توزيع نيرو به سبب آنكه رابط بين صنعت برق و مشتركان است ، نقشي چند سويه بر عهده دارد كه بعنوان اهداف بنيادين به شرح ذيل مي باشد .
نقش فني براي نگهداري ، راهبري و توسعه شبكه هاي توزيع
پذيرش و خدمات رساني به مشتركان و تأمين رضايت ايشان و فروش انرژي برق به عنوان يك كالاي اقتصادي
 حفظ ارتباط و هماهنگي با بخش هاي بالا دست صنعت برق ، بطوريكه مجموعه صنعت برق از اين رهگذر بتواند به فرايند توليد و عرضه برق ادامه دهد .
رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين شركت دارد ؟
روابط عمومي از منظر فني و مديريتي ، نماينده مردم در صنعت برق به شمار مي رود. با توجه به اينكه شناخت افكار عمومي و نفوذ در آن براي جلب رضايت افكار عمومي سازمان‌ها از وظايف اصلي روابط عمومي است و در اين رابطه وظايفي چون بسترسازي، برجسته سازي فرهنگ سازي، اعتمادسازي ، سخنگويي و تبليع را بر عهده دارد و همچنين به مجموعه اي از فعاليتهاي ارتباطي شامل ارتباط با رسانه ها ، ارتباطات مردمي ، آموزش انتشارات ، امور فرهنگي و نمايشگاهي ، افكار سنجي و پشتيباني مي پردازد ، لذا روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق نيز در راستاي اهداف شركت در حيطه موارد فوق به ايفاي نقش مي پردازد . از اين رو ، برقراري ارتباط بين مردم و مسئولين شركت، اخذ درخواست هاي مردمي و انعكاس به واحد هاي زيربط ، انجام نظر سنجي هاي ميداني ، انجام فعاليتهاي فرهنگي در حوزه مديريت مصرف برق و آموزش هاي همگاني از عمده ترين نقش هاي روابط عمومي در شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ مي باشد و همچنين با توجه به اجراي هدفمند شدن يارانه ها، نقش روابط عمومي در عبور موفقيت آميز از اين دوران بسيار حساس است.
 
نوع سازمان چيست ؟
           دولتي  √            عمومي                 خصوصي
تاريخچه تأسيس ؟
در سال 1264 هجري شمسي اولين مولد برق با نام گرام با قدرت 3 كيلو وات به فرمان ناصرالدين شاه و توسط حاج امين الضرب جهت تأمين روشنايي كاخ سلطنتي گلستان و تكيه دولت بهره برداري گرديد. به نوعي در همه كتابهايي كه در مورد صنعت برق تاريخ نگاري شده ، از حاج امين الضرب به عنوان پدر برق ايران ياد مي شود . در سال 1285 اولين كارخانه برق به قدرت 400 كيلو وات در محل كارخانه چراغ گاز ( خيابان چراغ برق فعلي ) توسط حاج امين الضرب جهت روشنايي مردم به بهره برداري رسيد . در آن هنگام ساعات روشنايي از اول مغرب تا 7 ساعت بعد بوده است . اما در سال 1310 برقراري برق در تهران شبانه روزي شد . در سال 1327 سهمي از اعتبارات كشور بر اساس اولين برنامه هفت ساله عمراني كشور به توسعه برق كشور اختصاص داده شد و در سال 1343 قانون وزارت آب و برق تصويب و در سال 1348 شركت توليد و انتقال نيروي برق تحت عنوان توانير تأسيس گرديد .
حسب قانون استقلال شركتهاي توزيع نيروي برق در استانها ( مصوب مجلس شوراي اسلامي) ، از تاريخ 1/7/86 شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ ، شركت توزيع نيروي برق نواحي جنوب و شرق استان تهران و شركت توزيع نيروي برق غرب استان تهران تشكيل و از تاريخ 15/8/86 رسما" كليه اختيارات ، تأسيسات ، دارايي ها و .... برق منطقه اي تهران به اين شركت منتقل گرديد .
 
 مراحل انجام كار در اين موسسه چگونه است ؟
از جمله مأموريت هاي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ موارد ذيل مي باشد:
خريد و فروش جزئي و كلي انرژي برق .
 ايجاد و توسعه شبكه و تأسيسات نيرو رساني .
ايجاد توسعه ، بهينه سازي و خريد شبكه و تأسيسات توزيع نيروي برق در حوزه فعاليت شركت .
اجراي طرحهاي غير انتفاعي از محل منابع عمومي .
بهره برداري ، تعمير و نگهداري شبكه ها و تأسيسات توزيع نيروي برق متعلق به شركت .
همكاري با شركت برق منطقه اي در جانمايي بهينه پست هاي توزيع .
راهبري و پايش شبكه توزيع برق .
ارائه خدمات مورد نياز براي دسترسي ساير عرضه كنندگان به شبكه هاي توزيع به منظور خريد و فروش وجابجايي (ترانزيت ) برق
خريد ، فروش و جابجايي برق .
 انجام اقدامات لازم براي اطمينان از تأمين مستمر برق ، از جمله عقد قرارداد هاي خريد و يا پيش خريد از عرضه كنندگان، ، با رعايت مقررات بازار برق و تحويل آن به مشتركين .
 ارائه خدمات به مشتركین و فراهم نمودن امكانات لازم براي قبول تقاضاي جديد و واگذاري اشتراك و يا تغيير ظرفيت اشتراكهاي موجود در حوزه فعاليت شركت .
 مديريت بار ، مصرف و تقاضاي انرژي برق در جهت مصرف بهينه برق .
 بهره برداري ، تعمير و نگهداري تأسيسات و تجهيزات برق متعلق به سايرين در صورت اخذ مجوز هاي لازم .
 حمايت از پژوهش هاي كاربردي و انجام فعاليتهاي تحقيقاتي مرتبط با بخش توزيع از طريق مراجع تخصصي و ذيصلاح.
 حمايت از توسعه ظرفيت هاي مشاوره اي و پيمانكاري و فن آوري هاي جديد به منظور كاهش هزينه ها و افزايش
بهره وري و ارتقاء سطح خدمات به مشتريان .
فروش برق به صورت عمده به موسسات برق به منظور تحويل به مصرف كنندگان
برون سپاري امور مطالعاتي و عمليات اجرايي رقابت پذير اعم از بهره برداري ، تعمير و نگهداري ، توسعه و بهينه سازي شبكه و تأسيسات و ارائه خدمات مشتركين .
ارائه خدمات به وزارت نيرو در اجراي ماده 4 قانون سازمان برق ايران و يا ساير قوانين و مقررا ت.
انجام ساير فعاليت هايي كه شركت توانير براي تحقق اهداف خود در بخش توزيع به شركت محول مي نمايد .
فراهم نمودن امكان استفاده از دارايي هاي شركت جهت ارائه خدمات زير بنايي توسط ساير اشخاص در ازاي دريافت ما به ازاي آن در چارچوب دستورالعمل هاي مربوطه .
رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد ؟
در فضای رقابتی جديد، خوشنامی، هويت و اعتبار از اهميت ويژ‌اي برخوردار است. گسترش خوشنامی سازمان و شرکت و خنثی سازی شايعات بد عليه شرکت از وظايف روابط عمومی است. روابط عمومی مترادف است با حفظ و توسعه خوشنامی و برآيندي است از آنچه شما می گوييد، عمل می كنيد و ديگران درباره شما می گويند. فعاليت های روابط عمومی يك سازمان، اعم از برگزاری سمينار و يا حتی فعاليت‌های مذهبی می بايست در راستای تحقق اقتدار آن سازمان انجام پذيرد. اين دستورالعملی است که روابط عمومی ها بايد در راستای خوشنامی سازمان های خود ترغيب کنند زيرا مردم بر اساس عملکردهای سازمان درباره آن قضاوت می کنند.
روابط عمومی ها بايد روی مقوله آموزش نيروي انسانی سرمايه گذاری کنند چرا که آموزش به يادگيري می انجامد و يادگيري به تغيير رفتار، به اين ترتيب آموزش ابزار هست و يادگيري هدف . امروزه در عصر حاضر اگرچه نگوييم ارتباطات اولين عنصر و اساسی ترين اصل مورد نياز بشر است، اما به جرأت می توان گفت يكي از بنيادي ترين دانش ها و مهمترين عوامل پيشرفت انسان امروزی و شالوده و زيربناي ساير علوم قرن حاضر است.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق متشكل از گروههاي ذيل مي باشد :
-         گروه ارتباطات ، رسانه ها و اينترنت
-         گروه امور فرهنگي و انتشارات
-         گروه نظر سنجي و هماهنگي با مناطق
از وظايف عمده گروه ارتباطات ، رسانه ها و اينترنت مي توان به برقراري ارتباط مستمر با مطبوعات ، صدا و سيما و خبرگزاري هاي رسمي كشور و برنامه ريزي و اجراي مصاحبه هاي راديو تلويزيوني و مطبوعاتي مسئولين به منظور انعكاس فعاليتها و برنامه هاي شركت و همچنين مانيتورينگ رسانه هاي گروهي و بررسي مطالب مطروحه در وسايل ارتباط جمعي و مجامع عمومي در رابطه با فعاليت شركت و انعكاس مطالب به مسئولين شركت و تهيه پاسخهاي لازم به منظور تنوير افكار عمومي اشاره كرد .
گروه امور فرهنگي و انتشارات نيز وظيفه تهيه و تدوين اخبار ، بيانيه ها ، آگهي ها و انتشار فعاليتها و طرحهاي شركت ، گزارش هاي بازديد ، انتشار ويژه نامه هاي خاص ، انتشار بولتن و ماهنامه هاي مكتوب الكترونيكي را بر عهده دارد .
گروه نظر سنجي و هماهنگي با مناطق نيز مسئول برقراري ارتباط بين مردم و مسئولين شركت به طرق مختلف از جمله ملاقاتهاي عمومي ، اخذ درخواستها و شكايات مردمي و انعكاس آن به واحدهاي ذيربط و پيگيري پاسخها ، برگزاري نظرسنجي هاي ميداني و تهيه گزارشات آماري مربوطه ، برگزاري جلسات و پيگيري مصوبات كميته طرح تكريم ارباب رجوع ، مستند سازي و ايجاد بانك اطلاعاتي از سوابق و فعاليت هاي روابط عمومي مي باشد .
 چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است ؟
حساسيت كار در بخش هاي مختلف روابط عمومي ايجاب مي كند كه وي از يك سو آشنايي كامل با اهداف و وظايف ، سياست ها ، برنامه ها و اقدامات و مشكلات سازمان متبوعه داشته و از سوي ديگر جريانات و تحولات جامعه را به طور مستمر مورد رصد قرار داده و شناخت كافي از مخاطبين و خواسته ها و علايق مخاطبين خود داشته باشد و همچنين داشتن ويژگي‌هاي مهارتي و جسماني  مانند قدرت نويسندگي، داشتن آگاهي هاي روز، استعداد مديريت، علاقمندي، انگيزه، كارگروهي، هوش و زيركي، دانش و استعداد ، گوش دادن موثر ، شاداب و سرزنده بودن، آراستگي ظاهر ، حسن نيت، خلاقيت و نوآوري، امانت داري، بيان خوب و ... ضروري است.
شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد :
 سختي و پيچيدگي :
 قوانين و مقررات انجام كار
مباحث ايمني و بهداشت
مباحث فرهنگي و اجتماعي ( جاذبه و انگيزه هاي شغلي)
سختي و پيچيدگي : همانگونه كه اشاره شد ، يكي از وظايف عمده روابط عمومي ها شناخت افكار عمومي و نفوذ در آن براي جلب رضايت عمومي از فعاليت هاي سازمان است كه در اين راستا انجام نظرسنجي هاي ميداني يكي از منابع عمده و اساسي براي تحقق چنين شناختي است . بديهي است تنظيم پرسشنامه ها به گونه اي كه بتواند در پايان كار ، به خوبي از عهده شناخت نظر و افكار عمومي بر آيد از پيچيدگي يكي از وظايف عمده كار در روابط عمومي ها سخن مي گويد . اين در حاليست که داشتن روحيه شاد و سرزندگي و بيان نيكو و صبر و تحمل در ارتباطات حضوري را نيز مي توان از سختي هاي كار در اين حوزه ناميد چرا كه كارشناس روابط عمومي يك انسان است و ممكن است همواره و در همه احوالات از چنين روحيه برخوردار نباشد .
قوانين و مقررات انجام كار : با توجه به مسئوليت فرهنگ سازي و آموزشهاي همگاني در روابط عمومي ها ، فعاليت موثر آنها ، آگاهي مردم از قوانين و مقررات و دستورالعمل هاي اجرايي سازمانها را بالا برده و انجام امور را تسهيل مي نمايد .ضمن آنكه عدم تسلط روابط عمومي ها از آئين نامه ها و دستورالعمل ها و لذا انتقال ناقص و يا توأم با خطا و لغزش ، برخورد سوئي را در نحوه تعامل مردم با سازمان مربوطه موجب خواهد گرديد .
 مباحث ايمني و بهداشت : تحمل فشار رواني ناشي از گوش دادن به انتقادها و برخورد منطقي با موقعيت هاي پر استرس با حفظ خونسردي ، نگهداري احساسات ، كنترل خشم و اجتناب از رفتار پرخاشگرانه از جمله مواردي است كه كارشناس روابط عمومي
مي بايست به آنها مجهز باشد .بديهي است با توجه به تفاوت آستانه صبر افراد ، ارزيابي رواني آنان در قالب معاينات دوره اي روانشناسانه ضروري خواهد بود .
  مباحث فرهنگي و اجتماعي ( جاذبه و انگيزه هاي شغلي) از آنجا كه در بحث هاي مديريتي ، يكي از عوامل تشكيل دهنده محيط كار ،‌عوامل انساني است ، و در آن عوامل انساني از دو بعد 1- شخصيت و رفتار ، 2- نگرش و رفتار . مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد ، لذا در بعد نگرش و رفتار گفته مي شود ، چون نگرش ، رفتار را تحت تأثير قرار مي دهد ، بنابر اين مورد نگرش كاركنان مي بايست مورد توجه قرار گيرد . از جمله موارد قابل توجه در اين خصوص ، رضايتمندي شغلي است . كارمند راضي بازده خوبي خواهد داشت و يكي از مهمترين عوامل آن به رسميت شناخته شدن جايگاه اجتماعي كارشناس روابط عمومي است تا به اين ترتيب از داشتن چنين جايگاه شغلي احساس منزلت و اعتبار كرده و بتواند در جهت توسعه و ارزش افزايي بيشتر تلاش كند .
 شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد ؟
همه ما آگاهيم كه روابط عمومي ها در احياي اميد در جامعه، نقشي اساسي دارند و نحوه انعكاس و بيان مطالب از سوي آنان،
مي تواند در اين همه زمينه ها بسيار موثر باشد. حال به نقش و توسعه روابط عمومي در كشور مالزي مي پردازيم :
تاريخ شروع فعاليت های روابط عمومی در مالزی خيلي متفاوت از ديگر کشورهای در حال توسعه همچون ايران نيست. با اينحال برای فهم بهتر ماهيت و چگونگی فعاليت های روابط عمومی در مالزی، بايد نگاهی به تاريخچه  آن هر چند به طور کلی و مختصر انداخت.رشته روابط عمومی امروزه در بسياري از دانشگاه های دولتی و خصوصی و نيز کالج های داخلی و خارجی اين کشور در سطح ديپلم کاربردی، ليسانس و فوق ليسانس ارائه می شود. در سطح دکتری نيز تنها دانشگاه علوم مالزی (USM) اقدام به پذيرش دانشجو در ايرن رشته کرده است. با اينحال، ساير دانشگاه ها نيز از آن دسته از دانشجوياني که در رشته های مرتبط همچون ارتباطات بخواهند تز دکتری خود را در حوزه روابط عمومی دنبال کند، حمايت می کنند.
يكي ديگر از ابتکارات صورت گرفته در حوزه آموزش روابط عمومی در دانشگاه های مالزی، ارائه رشته “مديريت روابط عمومی” (MBA) است که در آن دانشجويان علاوه بر فراگيري مهارت های روابط عمومی، مهارت های مديريتي همچون مديريت استراتژيك، مديريت دانش، مديريت منابع انسانی، اقتصاد و حسابداری و …. را نيز فرا می گيرند. که اين امر با توجه به تعريفي که از روابط عمومی به عنوان “يك کارکرد ارتباطی مديريتي” می شود، قابل توجه است. همانطور که می بينيم، در بسياري از ادارات، سازمان ها و … مديران روابط عمومی يا فارغ التحصيل رشته های ارتباطات و روابط عمومی هستند، که در اين صورت فاقد دانش مديريتي هستند، و يا فارغ التحصيل رشته های مديريتي، که در اين صورت از ضعف مهارت های روابط عمومی رنج می برند. اين رشته، مديريت روابط عمومی، تركيب خوبی از مديريت و روابط عمومی بدست می دهد که هم اکنون تنها در  دانشگاه  ما در مالزی ارائه می شود. به جرات می توان گفت که روابط عمومی ها نقشی بی بديل، ممتاز و منحصر بفرد در تاريخ توسعه سياسي، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اين کشور، بويژه پس از دوران استقلال تا زمان حاضر داشته اند. در واقع اگر به صورت کلی بخواهيم به اين موضوع بپردازيم، نقش عمده روابط عمومی در دوره های مختلف توسعه ای اين کشور تاکنون بيشتر نقش آموزش، آگاه سازی، فرهنگ سازی و فراهم ساختن بستر فرهنگی و اجتماعی توسعه بوده است .
 تاريخچه مشاغل با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است ؟
 روابط عمومي در جهان :
اصطلاح روابط عمومي به مفهوم كنوني ، نخستين بار در سال 1897 در سالنامه يك موسسه راه آهن امريكا مطرح شد و فعاليت آن به شكل كنوني از زماني آغاز شد كه موسسه هاي اقتصادي و دولت ها ، افكار عمومي را در سرنوشت خود موثر دانسته و دريافتند كه فقط از طريق روابط عمومي است كه مي توان اذهان عمومي را مجذوب كرد و فعاليت خود را رونق بخشيد . در سال 1906 اولين شركت خصوصي كه خدمات روابط عمومي را به مشتريان خود ارائه مي كرد ، توسط فردي بنام " اي وي لدبترلي"‌ فارغ التحصيل دانشگاه پرينستون و خبرنگار اقتصادي در شهر نيويورك تأسيس شد . وي كه بعد ها به پدر روابط عمومي معروف شد ، براي اولين بار تفكرات و ديدگاههاي خودش را در قالب بيانيه اصول مطرح كرد .هنوز هم بعد از گذشت يك قرن ، همه موارد آن منطقي و صحيح به نظر ميرسد . به طور كلي تاريخ روابط عمومي در جهان ، سه مرحله عمده را پشت سر نهاده است :
الف) مرحله اول – عامليت مطبوعاتي :
اين مرحله در سالهاي آخر قرن 18 و مبتني بر اندیشه " گول زدن مردم " شكوفا شد . در آن دوره تكيه عوامل مطبوعاتي ، بيشتر بر تبليغات پر سروصدا متكي بود . در اين مرحله مسائل كوچك پر اهميت و خبر هاي بد پنهان و واقعيت وارونه جلوه داده مي شد .
ب) مرحله دوم – عناصر تبليغاتي :
هنگامي كه مهارتهاي عملي عوامل مطبوعاتي با شكست مواجه شد ، مرحله دوم در اوايل قرن بيستم آغاز شد . مجله هاي پر تيتراژ و ارزان با برجسته ساختن ارتشا و فساد اجتماعي ، اعمال خلاف قانون و غير اخلاقي در صنعت و تجارت را منتشر كردند . در نتيجه مردم خواستار وضع ضوابط و قوانين دولتي جهت حمايت و حفاظت از خويش شدند. به تدريج بر اثر تلاشهاي افرادي مانند " اي وي لدبترلي"‌ شركت ها به اهميت ايجاد اعتبار عمومي خويش پي بردند و رويكرد اطلاع رساني به مردم را پيش گرفتند .
ج) مرحله سوم – مشاوره در باب روابط عمومي :
شروع مرحله سوم را مي توان به سال 1923 نسبت داد . يعني سالي كه " ادوارد برنيز " كتابي تحت عنوان " متبلور ساختن افكار عمومي "‌نوشت و در آن روابط عمومي را از عنصر تبليغاتي و مطبوعاتي متمايز ساخت . در مرحله سوم روابط عمومي ها قادر به انتقال اطلاعات بدست آمده از افراد و گروههاي مهم به مديريت شركت هستند . اين اطلاعات به عنوان منبع و مدخل در هنگام تعيين خط مشي ، توسط مديريت به كار مي آيند و سپس روابط عمومي با بكاربردن مهارتهاي مطبوعاتي به انتقال خط مشي مديريت به عموم مردم خواهد پرداخت .به عبارت ديگر در مرحله سوم ، روابط عمومي جريان دوطرفه ارتباطي بين شركت و مخاطبان آن را ميسر مي سازد و لذا نقش اطلاع رساني و اطلاع يابي را عهده دار مي شود .
قديمي ترين انجمن روابط عمومي جهان ، انجمن روابط عمومي امريكا است كه در سال 1948 تشكيل شد ، يكسال بعد يعني در سال 1949 انجمن جهاني روابط عمومي كشور ها تشكيل شد كه شاخه اي تخصصي در شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد است . پس از آن اين انجمن هر سه سال يكبار با حضور همه گروههاي عضو ( از جمله ايران ) تشكيل مي شود .
روابط عمومي در ايران :
روابط عمومي در ايران ، نخستين بار در سال 1330 در شركت نفت ايجاد شد و مرحوم دكتر حميد نطقي استاد دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي پايه گذار آن به شمار مي رود . پس از آن به فاصله 20 سال ، روابط عمومي ها در سازمانهاي مختلف شكل گرفتند . در سال 1345 انجمن روابط عمومي ايران بوجود آمد . و در آن سال وزارتخانه ها ، نام واحد تبليغات و انتشارات خود را به روابط عمومي برگرداندند . در سال 1346 چهارمين كنگره انجمن بين المللي روابط عمومي جهان در تهران برگزار شد . در سال 1363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سميناري را با شركت روابط عمومي ها در تهران برگزار كرد كه در واقع زير بناي حركت روابط عمومي كشور را براي تجديد حيات آن پي ريزي كرد .
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد ؟
مهارت ارتباطی يا روابط عمومی، مهارت و توانايي هايي است که شخص در مشاغلی همچون روابط عمومی يا مدير هماهنگی مراکز ارتباطی به کار می گيرد و معمولاً در وجود افراد شکل می گيرد و بسياري از آنها ذاتی و غير اکتسابی است، گر چه بارور شدن آنها نياز به تمرين و تجربه دارد. در مهارت های ارتباطی، حس های درونی اشخاص، قدرت کلامی و نفوذ دید می تواند راهگشای مشاغلی باشد که فرد دارای مهارت بتواند از عهده آنان برآيد.  
روابط عمومی اسمی است بسيار گويا، آنقدر گويا که برای توضيح آن دچار عبارت توضيح واضحات می شويم ولی بايد بدانيم که مطلب آنقدر هم ساده نيست که بخواهيم بگوييم که کسی که در ارتباط برقرار کردن با ديگران توانمند است پس مهارت روابط عمومی دارد. نخير اينطور نیست. روابط عمومی شکل های متعدد و متفاوتی پيدا نموده است يك نوع آن ارتباط کلامی و ديداري با افراد در مکانی ثابت است که افراد به فرد مراجعه می کنند و در واقع اين همان نوع كليشه‌اي ای و سنتی آن است. نوع ديگر آن بسترسازی برای ارسال مطالب، ارائه نظرات، انتقادات و پيشهادات به صورت عملياتي است که افراد رغبت پيدا کنند مطالب خودشان را به گوش فلان مسئول يا فرد برسانند. در اين نوع رفتار، احساس اين که مطالب پيگيري می شوند و قابليت اجرا پيدا می کنند بسيار مهم و حياتي است. نوع ديگر، رفت و آمدهای فيزيكي و پيگيريهاي مستمری است که فرد با اعتقاد به اطلاع رسانی به موقع و اطلاع يافتن از مسائل موجود يك سازمان يا يك مجموعه انجام می دهد و در ايجاد ارتباط های درون سازمانی يا خارج از سازمان تلاش می کند . اين کار علاوه بر کسب اطلاعات از سرچشمه آن، احساس اعتماد افراد را نيز برمی انگيزد و بسيار اثربخش و حياتي
 است.
در روابط عمومی صراحت همراه با ادب و صداقت هر چند تلخ و گزنده، وقت شناسی و اهميت به افکار و عقايد ديگران، تحليل آماری نظرات و توجه به ميانگين نظرات و اطلاع رسانی عادلانه و بدون تبعيض از اصول حرفه ای کار است.
روابط عمومی مناسب کار را به حدی از کمال می رساند که نبض تپنده يك سازمان و پل واقعی ارتباطی مديران با کارکنان داخل سازمان و مجموعه سازمان با نهادهای خارج از سازمان می شود.
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد؟
ب) کارشناس اطلاع رسانی
ج) کارشناس تبليغات خارجی
د) کارشناس ارتباطات
هـ) مسئول برگزاری مراسم و تشريفات
و همچنين وزارتخانه ها، نهادهای دولتی و خصوصی، بانک ها و موسسات مالی، شرکت های دولتی و خصوصی، تعاونی ها و
کارگاه های بزرگ، کارخانه ها و مراکز توليدي عمده بخش هايي هستند که مشاغل مرتبط با روابط عمومی را پوشش می دهند.
خصوصيات هر يك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را نام ببريد ؟
كارشناس اطلاع رساني : ارتباط و همكاري مستمر با رسانه‌هاي جمعي اعم از ؛ (صدا و سيما، خبرگزاريها، روزنامه‌هاي كثيرالانتشار و نشريات تخصصي كشاورزي و دامپروري، سايت‌هاي خبري و...) به منظور انعكاس دستاوردها، توانمنديها و برنامه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي، مديريت و برنامه‌ريزي براي توسعه ارتباطات الكترونيكي از طريق پايگاه اطلاع‌رساني (سايت) و بهنگام كردن رويدادهاي بخش كشاورزي، پاسخگويي به كليه انتقادات مطروحه در رسانه‌هاي جمعي ( صدا و سيما، مطبوعات و نشريات تخصصي و خبرگزاريها و سايت‌ها ) و ...
كارشناس تبليغات خارجي :برنامه‌ريزي، سازماندهي، بسيج امکانات و منابع، هدايت،  نظارت و کنترل بر امور مرتبط به ارتباط با مخاطبان  داخلي و خارجي دانشگاه ، مديريت و نظارت بر فرآيند انجام اقدامات لازم بمنظور برقراري ارتباط با دانشگاهها، مؤسسات و مراکز دولتي و غيردولتي داخل و خارج کشور ، برنامه‌ريزي و مديريت  اقدامات لازم به منظور آشنا نمودن مخاطبان داخلي و خارجي دانشگاه  با رسالت، اهداف، برنامه‌ها و فعاليتهاي دانشگاه ، برنامه‌ريزي و مديريت مراسم و جشنهاي عمومي دانشگاه و ....
كارشناس ارتباطات : سياستگذاري‌، برنامه‌ريزي‌ و كاربرد شيوه‌ها و برنامه‌هاي‌ مناسب‌ براي‌ انعكاس‌ اهداف‌، سياستها،فعاليت‌ها، برنامه‌ها و مواضع‌ سازمان‌ به‌ مخاطبان‌، رسانه‌ها و جامعه‌، گردآوري‌، جمع‌بندي‌ و تحليل‌ نظرها و ديدگاههاي‌ مردم‌، نخبگان‌ و رسانه‌ها در زمينه‌ فعاليتهاي‌سازمان‌ و ارائه‌ آن‌ به‌ مديريت‌، تلاش‌ براي‌ تقويت‌ هرچه‌ بيشتر روحيه‌ تفاهم‌ بين‌ كاركنان‌ و مديران‌ و هميت‌ سازماني‌ و زمينه‌سازي‌براي‌ برقراري‌ ارتباطات‌ بين‌ آنان‌، اعلان‌ مواضع‌ سازمان‌،  عضويت‌ و شركت‌ در جلسه‌هاي‌ مهم‌ سازمان‌ به‌ منظور آگاهي‌ از سياستها، خطمشي‌ها، برنامه‌ها وروند فعاليتها و نيز آگاهي‌ از نتايج‌ ساير نشستها و گردهمايي‌ها و جلسه‌ها، تدوين‌ "تقويم‌ جامع‌ ارتباطات‌ سازماني‌" در قالب‌ ملاقاتها و بازديدهاي‌ مسئولان‌ سازمان‌ با شخصيتهاي‌ حقيقي‌ و حقوقي‌، كاركنان‌ و اقشار مختلف‌ مردم‌ با هدف‌ تداوم‌ و گسترش‌ اصولي‌ وتلطيف‌ روابط و تنظيم‌ افكار عمومي‌.
مسئول برگزاری مراسم و تشريفات: مطالعه و آگاهی از اهداف، سياست های کلی قوانين و مقررات حاکم بر فعاليتهاي سازمان اتخاذ اقدامات هماهنگ با آن؛
-      تحليل و تشريح ارزش ها، ويژگي‌ها، ديدگاه ها، سياست ها و برنامه ريزيهاي مديريت روابط عمومی و تبيين آنها برای افراد زير مجموعه؛
-        تدوين و اجرای طرح های تبليغاتي جهت شناسايي سازمان؛
-        اجرای برنامه های تبليغاتي و انتشاراتی مربوط به کنفرانس ها، سمينارها، ديدارهاي رسمی؛
-        مديريت تابلوهای اطلاع رسانی و تبليغاتي سازمان؛
-        برگزاری سمينارها، گردهمايي های تخصصی و عمومی سازمان؛
-        مديريت نمايشگاه های (سالانه، دائمي و...) در داخل و خارج سازمان؛
-        مديريت سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم
-        تدوين «تقويم مناسبتها و مراسم»؛
-        مديريت تشريفات و استقبال از مسئولان، ميهمانان داخلی و خارجی سازمان؛
-        برگزاری مراسم های افتتاحيه پروژه های عمرانی سازمان؛
-        نظارت بر واحد سمعی و بصری؛
-        تهيه و تنظيم گزارش دوره ای و موردی جهت ارائه به سرپرست بلافاصله؛
-        انجام ساير فعاليتهاي مرتبط در چارچوب وظايف محوله و يا ارجاعی از طرف مقام مافوق در چارچوب وظايف روابط عمومی.
چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست ؟
رايانه ، چاپگر ، اسكنر ، دوربين عكاسي ، دوربين فيلمبرداري ، دستگاه فتوكپي ، فاكس ، خط اينترنت ، دستگاه ضبط صدا و پجش صدا ، پخش و رايت CD و DVD ، امكان ارسال پيامك بصورت انبوه.
 به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود ؟
يك مدير روابط عمومي كار آفرين كسي است كه موقعيت ها را به خوبي مي شناسد و قادر است از شرايط محيطي خود در جهت ايجاد سرمايه مادي و معنوي و كسب پشتيباني لازم ، بهره گيرد .او همچنين به نوآوري هاي تازه ، تنوع و ابتكار اعتقاد راسخ دارد. هميشه بدنبال فعاليتهايي در حوزه روابط عمومي است كه تا كنون كسي به آنها توجه نداشته است . او مسئوليت گرد آوري تمامي منابع مورد نياز براي شروع كار را بر عهده مي گيرد و سعي مي كند از اين منابع ، جهت ساختن مخازن انديشه هاي خلاق و بهره گيري از اين خلاقيت منظم در فعاليت هاي كارآفريني استفاده نمايد .كارآفريني در روابط عمومي مي تواند زمينه هاي اشتغال ، پيشرفت و سازماندهي كليه امور روابط عمومي را به همراه داشته باشد و باعث ايفاي بهتر نقش حلقه مفقوده ارتباطي ميان روابط عمومي و جامعه گردد .
 
برخي عوامل پرورش كارآفريني در روابط عمومي را مي توان موارد ذيل برشمرد :
انتخاب اهدافي كه به نظر مهم مي آيد و مي توان به بهترين شكل اجرا كرد ، تمركز بر روي اهداف مثبت ، اجتناب از عقايد منفي ، درس گرفتن از شكست ها و اشتباهات گذشته و مطالعه مجدد اهداف ، شناخت نقاط ضعف و قوت خود و خصوصيات خود به طور واقع بينانه ، استفاده مناسب از وقت ، شناختن اولويت ها ،‌انجام كار بر طبق برنامه و بطور منظم و با سرعت مناسب ، گذاشتن زماني براي تفكر خلاق ، فراگيري شيوه هاي كارآفريني ، همكاري با كارآفرينان و تجربه اندوزي از آنان .
به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد ؟
آشنا به مهارت های همچون امور مشتريان CRM، امور بازاريابي و تبليغات ، امور فرهنگی و هنری ،امور اطلاع رسانی و اطلاع يابي، امور IT و انفورماتيك و همچنين امور فروش شرکت ، مهارت نويسندگي و تهيه و تدوين اخبار ، بيانيه ها ، آگهي ها ، نحوه تهيه گزارش فعاليت ها و اقدامات موسسه ، انتشار ويژه نامه ها ،‌بولتن ها ، ماهنامه هاي مكتوب و الكترونيكي ، مهارت در تهيه پرسشنامه ها و انجام نظرسنجي هاي ميداني و تهيه گزارشات آماري مربوطه ، مهارت در بكارگيري قوه تفكر خلاق در ايجاد نوآوري ها و ابتكارات جديد ، مهارت در بكارگيري قوه تفكر منطقي و انتقادي در شناسايي نقاط ضعف و قوت ادعاها ، مهارت شناخت رسانه هاي جمعي و نحوه ارتباط موثر با آنها .
 
با احترام:
ارائه دهنده پروژه كاربيني : سيد نصرا... سيد جعفري
نويسنده : سيد نصراله سيد جعفري

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.