یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



كاربيني{بازديد از فرهنگسراي رازي}

razi22 copy

آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟

بله. مدرسه محيطي علمي، آموزشي و فرهنگي است كه هدفش بالا بردن سطح علمي و فرهنگي دانش آموزان وشناساندن فرهنگ اصيل ايراني اسلامي به آنان است. از اين رو معلمان و كاركنان مدارس بايد از طريق مطالعه و دانش افزايي، به روز بودن و اطلاع از تحولات فرهنگي اجتماعي جامعه خود و ديگر جوامع، ساماندهي و برنامه ريزي امورفرهنگي از جمله اجراي مسابقات هنري ، ادبي ، مذهبي ، كتابخواني و ... به اين هدف دست يابند.

مشخصات محیط کار مورد بازدید :
فرهنگسرای رازی با مساحت 42 هکتار به عنوان ستاد مدیریت فرهنگی هنری منطقه 11 شهرداری تهران در نظر گرفته شده است. این فرهنگسرا در سال 84 با نام فرهنگسرای ورزش و در سال 85 به عنوان مرکز فرهنگی هنری نوجوانان شهر تهران در راستای اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به فعالیت¬های فرهنگی و هنری پرداخت و هم اکنون با عنوان فرهنگسرای رازی به شهروندان تهران خدمات فرهنگی هنری ارائه می¬نماید. بخش های فرهنگسرا به شرح زیر می باشد :
ساختمان اداری ، ساختمان آموزش ، مهد و پیش دبستاني ، کتابخانه رازی ، نگارخانه رازی ، بازارچه صنایع دستی ، برج های فرهنگی ، امکانات ورزشی ، امکانات تفریحی ، پردیس سینمایی ، رستوران ها ، دریاچه رازی ، مرکز دائمی نمایشگاه ها ، گلخانه ، پایگاه گیاه پزشکی ، مساجد فرهنگسراها ، خانه سفال ، پارکینگ ها
fr313 copy

نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :

فرهنگسرای رازی واقع در میدان قزوین، خیابان قزوين ، جنب شهرداري منطقه 11

فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
برخی از فعالیت های فرهنگسرای رازی عبارتند از: اجرای جشن‌ها، مراسم و جشنواره‌های بزرگی مانند برآستان جانان، سیمرغ ، پنج‌شنبه بازارهنر و... ، حمایت و مشارکت برای ارتقای فعالیت‌های کانون‌های مردمی مانند کانون بانوان، جوانان ، ماهی‌گیری، نجوم، مهارت‌های زندگی، ادبی، شهریاران جوان و...، برگزاری همایش،سمينار و جلسات حوزه سبک زندگی ایرانی و اسلامی ، برگزاری منظم باشگاه‌های فیلم، تئاتر و ادبی ، اجرای مسابقات فرهنگی ، ورزشی و...

رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
با توجه به اهمیت روزافزون فرهنگ و مراكز فرهنگی درجامعه كنونی این رشته با هدف تربیت و پرورش مدیران فرهنگی جهت ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی، هدایت مؤسسه‌های فرهنگی، نظارت بر امور فرهنگی و تحقیق در خصوص مسایل فرهنگی ایجاد شده است.

نوع سازمان چیست؟
دولتی
تاریخچه تاسیس :
این فرهنگسرا در سال 84 با نام فرهنگسرای ورزش و در سال 85 به عنوان مرکز فرهنگی هنری نوجوانان شهر تهران در راستای اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به فعالیت¬های فرهنگی و هنری پرداخت و هم اکنون با عنوان فرهنگسرای رازی به شهروندان تهران خدمات فرهنگی هنری ارائه می¬نماید.

مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
سازماندهی و برنامه‌ریزی کیفی وکمی فعالیت‌ها و خدمات متنوع فرهنگی ، تفریحی ، هنری ، ورزشی و...، هدایت و نظارت بر امور فرهنگی.

رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
اين رشته نقش ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی، هدایت و نظارت بر امور فرهنگی و تحقیق در خصوص مسایل فرهنگی را در اين سازمان ايفا مي كند.

چه توانمندیهای شخصی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
برخورداري از حس ابتكار و خلاقيت جهت ايده پردازي و نوآوري فرهنگي ، علاقه به مطالعه و تحقيق و اطلاع از تغيير و تحولات فرهنگي روز دنيا ، داراي مهارت برنامه ريزي و نظارت و تصميم گيري.

شرایط شغل های مرتبط بارشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :
1.سختی و پیچیدگی : به روز بودن و اطلاع از تغيير و تحولات فرهنگي و اچتماعي روز دنيا ، مطالعات كافي در زمينه هاي فرهنگي ،هنري ، ادبي ، مذهبي و ...
2.قوانین و مقررات انجام کار : مقيد بودن به ارزش هاي اخلاقي، انساني و اسلامي، رعايت انضباط اداري
3.مباحث ایمنی و بهداشت : بسته به سازمان و نوع فعاليت ، رعايت استانداردهاي لازم در مكان مربوطه و وسايل مورد استفاده در آن مكان ، جهت حفظ ايمني ضروري است.
4.مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی) : حفظ اصالت فرهنگي ، تبادل فرهنگي در جهت توسعه فرهنگي و جلوگيري از تهاجم فرهنگي.

شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
شغل هاي مرتبط با رشته مديريت امور فرهنگي جهت همكاري با نهادها و سازمان هاي فرهنگي در ساير كشورها ، برگزاري سمينارها و مراسم بين المللي ، مديريت امور فرهنگي ايرانيان مقيم خارج از كشور، مديريت گردشگري و مراكز فرهنگي و تفريحي وهمچنين مديريت موزه ها ، كتابخانه ها و... جايگاه مهمي دارد.

تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟
اين رشته در سازمانها، دستگاهها، دانشگاهها و .... در دو يا سه سال اخير به وجود آمده است و با قدمتی نه چندان طولانی سعي دارد دانشجویان را با حوزه مدیریت فرهنگي و برنامه ريزي امور فرهنگی آشنا سازد.

مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید :
مدیریت واحدهای فرهنگی (فرهنگسراها ، كتابخانه ها، موزه ها ، ميراث فرهنگي و...) ، کارشناس برنامه ریزی امور فرهنگی (برگزاري نمايشگاه ها ، همايش ها ، سمينارها ، جشن ها و مراسم فرهنگي ، هنري، ملي ، مذهبي و... ) ، کارشناس نظارت و ارزشیابی فعالیتهای فرهنگی ( تولید ادبی و هنری ، روابط عمومی ، تبلیغات ، مطبوعات و ساير رسانه ها و...)، كارشناس گردشگري

خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید :
مدیریت واحدهای فرهنگی : ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی، هدایت و نظارت بر امور فرهنگی ، تصميم گيري، برقراري ارتباط با ساير نهادها وسازمانهاي فرهنگي و...
کارشناس برنامه ریزی امور فرهنگی : برنامه ريزي ، هدایت و نظارت بر امور فرهنگی و...
کارشناس نظارت و ارزشیابی فعالیتهای فرهنگی : مطالعه و تحقيق درمسايل فرهنگي ، جمع آوري و ثبت و تحليل اطلاعات لازم جهت ارزيابي و سنجش ، كنترل و نظارت برعملكرد فعاليتهاي فرهنگي و...
كارشناس گردشگري : مطالعه در فرهنگ ملل مختلف ، برگزاري تورهاي گردشگري، اطلاع رساني و راهنماي تور و ....

چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
رايانه ، اينترنت ، نرم افزارهاي آموزشي ، سنجشي و تخصصي ، كتاب ها ، روزنامه ها و مجلات و ...

به نظر شما حوزه کارآفرینی وایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ايجاد میشود؟
از طريق تامین و تربیت نیروی انسانی متخصص برای سازمان ها و نهاد های فرهنگی کشور، تقویت روح تفکر و شکوفا شدن استعداد های نهفته جامعه از طریق تربیت مدیران و برنامه ریزان امور فرهنگی و تقويت روح خلاقيت و ايده پردازي فرهنگي درآنها ، تعامل با نهادها و موسسات فرهنگي ملل مختلف و تبادل فرهنگي با آنها

به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
- سرپرستی و نظارت و هماهنگی فعالیت های فرهنگی تبلیغاتی در مراکز علمی در سطح جامعه از قبیل کوشش در شناساندن فرهنگ و تمدن ايراني اسلامی با استفاده از امکانات برگزاری سمینارها، نمایشگاه ها، سخنرانی ها ، جشنواره ها و غیره...
- کسب مهارت در بکارگیری وسائل سمعی و بعصری در جهت ارتقاء سطح اثربخشی مفید تبلیغاتی رسانه های ارتباط جمعی.
- فراهم آوردن امکانات لازم جهت برقراری و توسعه ارتباطات فرهنگی با داخل و خارج از کشور به منظور ارتقاء سطح آگاهی فرهنگي جامعه.

آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود داريد؟
بله (در صورت جاافتادن هرچه بيشتر اين رشته در جامعه و بدست آوردن درك و شناخت دقيق ازآن و فراهم بودن امكانات و شرايط لازم.)


نويسنده : شهناز ساعت ساز

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.