دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



درس کاربینی (بازدید از پژوهشگاه)

                                                             بسمه تعالي

                            مركز آموزش علمي - كاربردي فرهنگ و هنر 13                                    
                                          معاونت فرهنگي و دانشجويي  

       دفتر ارتباط با صنعت و كارآفريني(هماورد مهارتي)

00
آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است ؟نوع ارتباط آن را بيان فرمائيد؟
    • اینجانب شاغل نیستم ولی بعد از اتمام تحصیل تمایل دارم در زمینه ای فعالیت کنم که مرتبط با رشته تحصیلی من باشد.
    • مشخصات محيط كار مورد بازديد:  محيط كار مورد بازديد پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي بود كه در ابتداي ورود كتابخانه اي سمت راست كه مركز اصلي كتابخانه پژوهشگاه بود قرار داشت و سمت چپ سالن اجتماعات پژوهشگاه بود(سالن حکمت) كه ما ساعاتي را در خدمت مديريت محترم پژوهشگاه بوديم(آقای دکتر معین زاده) و(معاونت محترم آقای دکتر جنیدی) بعد از استفاده از صحبتهاي ايشان و پذيرايي از كتابخانه بزرگ مجموعه ديدن كرديم.

    • فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست؟ فعاليت اصلي اين مركز پژوهش در زمينه علوم انساني و مطالعات فرهنگي و توليد كاربرد علوم انساني و بررسي انديشه هاي پژوهشگر و ثبت انديشه آنان در مجلات علمي پژوهشي .از دیگر فعالیت های این پژوهشگاه پرتال جامع علوم انسانی است.

    • رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين شركت دارد؟ از رشته مديريت امور فرهنگي در اين پژوهشگاه بنا به فرموده جناب آقاي معين زاده مدير محترم پژوهشي پژوهشگاه به عنوان كارشناسان پژوهش استفاده ميگردد.یا به صورت کمک تحقیق در زمینه مطالعات فرهنگی تهیه منابع کند.

 نام و سازمان و يا شركت بازديد شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

نوع سازمان چيست؟          دولتي*            عمومي          خصوصي  

    • تاريخچه تاسيس:
      تاريخچه تاسيس اين پژوهشگاه به دوران بعد انقلاب برميگردد كه اين پژوهشگاه از تركيب چند موسسه كه قبل از انقلاب در زمينه علوم انساني فعاليت ميكردند ، و بعد تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 1358 تشكيل و تا كنون به فعاليت خود ادامه ميدهد.
    • مراحل انجام كار در اين موسسه چگونه است؟ ابتدا طرح تحقیق یا پژوهش داده میشود.سپس طرح به شورا میرود اگر طرح تصویب شد داورانی انتخاب میشوند که نقاط ضعف و ایرادات پژوهش را اصلاح کنند و در آخر تبدیل به کتاب یا مقاله شده و به سطح جامعه ارائه میگردد.

    • رشته تحصيلي شما در اين محيط چه نقشي دارد؟ به فرموده دكتر معين زاده مدير محترم پژوهش ،پژوهشگاه از رشته هاي امور فرهنگي كه رشته مورد تحصيل ما ميباشد فقط جهت كارشناس پژوهش استفاده ميگردد یا کمک تحقیق در زمینه مطالعات فرهنگی میتوان استفاده کرد.

    • چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است؟
      رشته تحصیلی ما مدیریت امور فرهنگی میباشد.پس در ابتدا یک فرد باید از لحاظ فکری بتواند کارهای مدیریت را سروسامان بدهد.مثلا بتواند هنر کار کردن با یا به وسیله دیگران را داشته باشد.بتواند از منابع مالی و انسانی که در یک سازمان است استفاده لازم را ببرد و در آخر کار را به صورت فردی و گروهی هماهنگ نماید.
    • شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زيرتوضيح دهيد :

  1. سختي و پيچيدگي

  2. قوانين و مقررات انجام كار

  3. مباحث ايمني و بهداشت

  4. مباحث فرهنگي و اجتماعي(جاذبه و انگيزه هاي شغلي)

  5. سختي و پيچيدگي كار در اين شغل بيشتر به هماهنگي و تعين چشم انداز هاي كوتاه مدت و بلند مدت و بررسي مداوم فعاليت ها و همسو بودن آن با هدف سازمان و نظارت بر چگونگي پيشبرد كارها ميباشد

  6. از باب قوانين و مقررات كار بايد در نظر داشت كه هر سازمان قوانين و مقرراتي را تعين كرده كه انجام و پيروي از آن در ابتدا كار و پيشبرد كار همه پرسنل را راحت ميكند

  7. در سازمانها بايد به مسائل ايمني و بهداشت اهميت فراوان داد تا پرسنل دور از هر گونه دغدغه فكري از اين باب به رسيدن به اهداف سازمان فكر كنند

  8. اگر يك مدير بتواند در كار نيروهاي زير مجموعه را تا حدي آزاد بگذارد كه بتوانند در كار و اهداف سازمان به دور از هر گونه ترس و واهمه اعمال نظر كنند هم كار برايشان جذاب تر و انگيزه بيشتري دارند و هم به بهتر شدن اهداف سازمان كمك ميكنند
  9. شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي در خارج از كشور چه جايگاهي دارد؟
    در خارج از کشور باتوجه به اینکه موسسات خصوصی بیشتری است و از توانمندی های مالی بیشتری برخوردار هستند حتما شغلهای مرتبط با مدیریت از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.
  10. تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است؟ از زماني كه نياز به كسب درامد به وجود آمده پس مديريت بر چگونگي پيشبرد كار و هدف دار بودن آن نيز بوده است و با علم روز دستخوش پيشرفت وتغییرو تحول گرديده است.

  11. مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد؟ برنامه ريزي فرهنگي – کسب وکار.

  12. خصوصيات هر يك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد؟
    شغلهای مرتبط مانند برنامه ریزی فرهنگی یا کسب و کار و امور فرهنگی همه ریشه در مسایل فرهنگی جامعه دارند.و اینکه هر شخص در هر شغل باید توانمندی لازم را در جهت کار در هر نهاد یا سازمانی دارا باشد.
  13. چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست؟ مديريت امور فرهنگي نياز به تجهيزات فيزيكي در جايگاهي دارد كه شغل مشخص شده باشد وگر نه كاري بيشتر انديشه اي و قابليت ها و توانمنديهاي هاي يك مدير است در مديريت .فردی که به عنوان مدیر بتواند اندیشه های خود را اعمال کند.

  14. به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد ميشود؟ قطعا با تدبر و برآورد هدف و انگيزه اي كه ناشي از شناخت كامل رشته مورد تحصيل و كاريست كه ميخواهيم شروع كنيم.

  15. به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد؟ قطعا در كار مديريت مراكز و سازمانهاي فرهنگي توانمنديهاي قابل ملاحظه اي كسب خواهيم كرد و دانش و تجربه بيشتري خواهيم آموخت.

  16. آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد؟ بله .ابتدا به دلیل پیشرفت در زمینه درسی و دوم پیدا کردن شغل مناسب با این رشته اقدام به تحصیل در این رشته را داشته ایم.
نويسنده : فرشته شکاری

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.