شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



فرهنگسرای رازی مونا طالبی

باسمه تعالی
مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی(هماورد مهارتی)
.........................................................................................................
 
   مشخصات محیط کار مورد بازدید :

فرهنگسراي رازي به عنوان ستاد مديريت هنري منطقه 11 شهرداري تهران در نظر گرفته شده است. اين فرهنگسرا در سال 84 با نام فرهنگسراي ورزش و در سال 85 به عنوان مركز فرهنگي هنري نوجوانان شهر تهران در راستاي هداف سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به فعاليتهاي فرهنگي و هنري پرداخت و هم اكنون با عنوان فرهنگسراي رازي به شهروندان منطقه مربوطه خدمات فرهنگي هنري ارائه مي نمايد. اين فرهنگسرا شامل واحدهاي آموزش، واحد اداري، روابط مومي، كتابخانه، نگارخانه، بازارچه سنتي و برج هاي فرهنگي، درياچه،‌ زمين هاي چمن، خانه سفال، مهدكودك و شهربازي مي باشد.

مشخصات ساختمان آموزش بازديد شده :
واحد آموزش داراي اتاق هايي شامل كلاسهاي آموزشي، واحد ثبت نام، سالن اجتماعات بود.
مشخصات كتابخانه بازديد شده :
شامل دو سالن مطالعه مجزا خواهران و برادران مي باشد. سالن خواهران گنجايش حدود 200 نفر و سالن برادران گنجايش حدود 130 نفر را دارد، داراي حدود 3000 جلد كتاب براي سنين مختلف و همچنين كتابهاي تست هاي آموزشي و ...


   نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :

فرهنگسراي رازي (واقع در ميدان قزوين، خيابان قزوين، جنب شهرداري منطقه 11)

........................................................

   فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟

فعاليت فرهنگسراي رازي شامل برگزاري كلاسهاي آموزشي از جمله: زبان - كامپيوتر - نقاشي- خطاطي - معرق - قرآن - عكاسي - فيلمبرداري - ماهيگيري - ورزشي - كلاسهاي مهارت هاي اجتماعي ( كلاسهاي قبل از ازدواج، بعد از ازدواج، فرزندپروري، كاهش استرس، مشاوره هاي فردي و گروهي) و همچنين برنامه هايي همچون اجراي جشن ها- مراس و جشنواره هاي بزرگي مانند سيمرغ، برآسان جانان، سمينار و جلساتي با موضوع سبك زندگي ايراني - اجراي مسابقات فرهنگي - فعاليت نگارخانه فرهنگسرا شامل برگزاري نمايشگاه ها (نقاشي، معرق، طراحي، ...) و فعاليت واحد فرهنگي اين فرهنگسرا بستگي به فصول دارد؛ هر فصلي يكسري فعاليتهاي فرهنگي برگزار مي شود.

........................................................

   رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟

تهيه و اجراي برنامه هاي فرهنگي، هنري، سمعي و بصري - اردوهاي فرهنگي توسعه كتابخانه -  ايجاد نمايشگاه محصولات فرهنگي - نظارت بر جشن اجراي برنامه هاي لازم در زمينه بهره برداري هاي آموزشي، فرهنگي با همكاري واحدهاي ذیربط - درج مطالب علمي، بهداشتي و فرهنگي به صورت پوستر و بروشور و سايت مربوطه - تهيه و ارائه گزارش هاي فعاليتهاي انجام شده در فرهنگسرا به مسئول مربوطه - پييشنهاد برنامه هاي فرهنگي كوتاه مدت، ميان مدت، بلند مدت - نظارت بر توليد محصولات و رويدادها و فعاليت هاي فرهنگي فرهنگسرا با توجه به دستورالعمل هاي موجود.

.........................................................


نوع سازمان چیست؟                 دولتی       عمومی       خصوصی

تاریخچه تاسیس :

این فرهنگسرا در سال 84 با نام فرهنگسرای ورزش و در سال 85 به عنوان مرکز فرهنگی هنری نوجوانان شهر تهران در راستای اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به فعالیت­های فرهنگی و  هنری پرداخت و هم اکنون با عنوان فرهنگسرای رازی به شهروندان عزیز تهران خدمات فرهنگی هنری ارائه می­نماید.

...........................................................

مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟

واحد آموزش بازديد شده : تبليغات كلاس ها، ثبت نام از افراد علاقمند به شركت در كلاسهاي آموزشي اين فرهنگسرا : از طريق دريافت مدارك، دريافت شهريه كه به صورت دستي انجام مي شود (مبلغ شهريه توسط مدير منطقه مربوطه تعيين مي شود، ايشان مبلغ شهريه را با توجه به موقعيت جغرافيايي منطقه مشخص مي كند)- بكارگيري مدرس/ مربي : فصل به فصل تبليغاتي صورت مي گيرد، پس از درخواست رزومه و مدرك تحصيلي، مدارك تحصيلي توسط مسئول آموزش در سامانة خودش جمع كرده و براي مركز آموزش مي فرستد و پس از گذشتن از فيلترهاي مربوطه و انجام آزمون (براساس مهارتي كه شخص ارائه مي دهد) به صورت تئوري و عملي، مصاحبه؛ در خصورت تاييد، نام ايشان در سامانه سينا اعلام مي شود و فرهنگسرا مي تواند از او به عنوان مربي يا مدرست استفاده كند.
كتابخانه رازي بازديد شده : ثبت نام : كارت ملي و پرداخت شهريه (شهريه به دو صورت عادي و ويژه مي باشد)


رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد ؟

تهيه و اجراي برنامه هاي فرهنگي، هنري، سمعي و بصري - اردوهاي فرهنگي توسعه كتابخانه -  ايجاد نمايشگاه محصولات فرهنگي - نظارت بر جسن اجراي برنامه هاي لازم در زمينه بهره برداري هاي آموزشي، فرهنگي با همكاري واحدهاي ذيربط - درج مطالب علمي، بهداشتي و فرهنگي به صورت پوستر و بروشور و سايت مربوطه - تهيه و ارائه گزارش هاي فعاليتهاي انجام شده در فرهنگسرا به مسئول مربوطه - پييشنهاد برنامه هاي فرهنگي كوتاه مدت، ميان مدت، بلند مدت - نظارت بر توليد محصولات و رويدادها و فعاليت هاي فرهنگي فرهنگسرا با توجه به دستورالعمل هاي موجود.

.......................................................

چه توانمندیهای شخصی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟

برخورداري از معلومات همه جانبه و وسيع، شور و شوق و تمايل زياد به دانستن همه چيز و كوشش در آموختن هر چه بيشتر، توانايي در انجام امور محوله، استعداد خاص در برقراري ارتباط با گروه ها و افراد مختلف (روابط عمومي بالا)، داشتن استعداد و ذوق هنري در زمينه هاي مختلف، برخورداري از ظرافت فكري و حس ابتكار و خلاقيت، آشنايي با اصطلاحات خاص مسائل فرهنگي و هنري، داراي استعداد خاص روانشناسي خصوصا در زمينه هنري و فرهنگي، آشنايي به زبانهاي مختلف (زبان رايج دنيا)، آشنا به آداب و رسوم و فرهنگ ديگر ملل جهان، دارا بودن قدرت مشاوره در امور مربوطه، مقتصد بودن و توجه به بودجه و اعتباري كه در اختيار ايشان گذاشته مي شود، برخورداري از صفت خويشتن داري و تسلط بر اعصاب و رعايت اصول و مبادي ادب و تربيت، آشنايي با نقاط ديدني و فرهنگي كشور، داشتن سعه صدر و همدلي و صداقت و دقت و مسئوليت پذيري.

........................................................

شرایط شغل های مرتبط بارشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :

1.سختی و پیچیدگی : اطلاعات يك كارشناس فرهنگي بايد به روز باشد و در جريان وقايع فرهنگي اقتصادي اجتماعي كشور خود و دنيا قرار داشته باشد، در زمينه هاي هنري و ادبي و مذهبي آشنايي كافي داشته باشد، اهم سختي كار يك كارشناس در صبور بودن وي مي باشد چون بازده و نتيجة كاري اين رشته شغلي زمان بر مي باشد و اينكه با سلايق و علايق مختلفي برخورد دارد.

2.قوانین و مقررات انجام کار : رعايت ساعات اداري محل انجام كار، پايبندي به ارزشهاي اخلاقي و انضباط اداري، حسن رفتار با همكار و ارباب رجوع، كارشناس امو رفهنگي بايد فردي متعهد و مؤمن باشد با ظاهري آراسته و مطابق با عرف جامعه.

3.مباحث ایمنی و بهداشت :بستگي دارد به نوع فعاليت، مكان و شرايطي كه كار فرهنگي انجام ميشود. به طور كلي بايد از لوازم و وسايل و .... استاندارد و مناسب آن كار استفاده شود.

4.مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی) :يكي از نكات مربوط به جاذبه شغلي هنگامي ديده مي شود كه كارشناس امور فرهنگي ماحصل كار و فعاليت خودش را مي بيند كه مورد توجه بسياري افراد قرار مي گيرد. در مورد مباحث فرهنگي، مهمترين مورد اينكه كارشناس اين رشته بايد مقيد به رعايت مسائل اسلامي، اخلاقي و انساني باشد.



شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟

مديريت مراكز تفريحي و فرهنگي - مديريت گردشگري - مديريت ميراث فرهنگي - مديريت روابط عمومي - راهنماي تورهاي گردشگري - مديريت امور فرهنگي ايرانيان خارج از كشور - مديريت موزه.

..........................................................

تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟

اين رشته، يك رشته تازه و نوپا است. در سازمانها، دستگاهها، دانشگاهها و .... در دو يا سه سال اخير به وجود آمده است. در بعضي از سازمانها و دستگاههاي اجرائي (غيرپزشكي) كشورمان، واحدي تحت عنوان "معاونت فرهنگي" همزمان با تأسيس آن سازمان و دستگاه ايجاد شده؛ و از رشته هاي مديريت دولتي، صنعتي و .... استفاده مي شده. اما در سازمانها و دانشگاههاي علوم پزشكي، در يك يا دو سال اخير واحد معاونت فرهنگي ايجاد شده كه خوشبختانه رشته مديريت امور فرهنگي هم در آن سازمانها استفاده مي شود و كاربرد دارد.

...........................................................


مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید :

مديريت واحدهاي فرهنگي، كارشناس برنامه ريزي امور فرهنگي، كارشناس روابط عمومي بين الملل، كارشناس نظارت و ارزشيابي فعاليتهاي فرهنگي، كارشناس تحقيقات فرهنگي، كارشناس تطبيق فرهنگي، كارشناس گردشگري، كارشناس مسائل فرهنگي جامعه.

.............................................................


خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید :

كارشناس گردشگري: توانايي در امور محوله از جمله برگزاري تورهاي گردشگري، اطلاع رساني و راهنماي تور و .... ، مديريت امور فرهنگي : داشتن مهارت در تجزيه و تحليل مسائل، حل مسائل، تصميم گيري، ارتباط برقرار كردن و درك متقابل و .... ، كارشناس روابط عمومي بين الملل : تهيه و تدوين اخبار، انجام فعاليتهاي هنري، برگزاري نمايشگاهها و همايش ها، تهيه بانك اطلاعات امور بين الملل، ارتباط مستمر با رسانه ها و .... ، كارشناس نظارت و ارزشيابي فعاليتهاي فرهنگي : جمع آوري و ثبت و تحليل اطلاعات لازم جهت ارزيابي و سنجش، كنترل و نظارت بر عملكرد و فعاليتهاي فرهنگي و ....

چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟

رايانه - اينترنت - اسكنر - ويدئو پروژكتور - چاپگر رنگي و سياه و سفيد - نمابر - تلفن - دستگاه كپي - دوربين عكاسي - دستگا ضبط صدا - لوح هاي فشرده.

..............................................................


به نظر شما حوزه کارآفرینی وایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه انجام میشود؟

چند نمونه از شغل هاي جديد در اين رشته را نام مي برم :
گردشگري فرهنگي Cultural Tourism : گردشگري است كه به جذابيتهاي فرهنگي خاص توجه مي كند.
و مربي امور فرهنگي كودكان و نوجوانان


............................................................


به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟

پس از گذراندن دروس، يك كارشناس فرهنگي بايد بتواند چه از طريق سخنراني و چه از نظر نويسندگي ارتباط برقرار كند، مسائل فرهنگي را تجزيه و تحليل كند، برنامه ها و فعاليتهاي فرهنگي را برنامه ريزي كند، توانايي تحقيق در مورد موضوعات فرهنگي و مذهبي و ... را در ايران و ديگر كشورها داشته باشد، ابتكار و خلاقيت در تهيه و برگزاري برنامه هاي فرهنگي داشته باشد، همكاري مشاركتي در برنامه هاي فرهنگي داشته باشد، بايد مهارت فني و اداركي و انساني داشته باشد، بايت بتواند سرپرستي و نظارت فعاليتهاي فرهنگي را داشته باشد، بتواند امكانات لازم جهت برقراري و توسعه ارتباطات فرهنگي با خارج از كشور جهت معرفي فرهنگ اسلامي را داشته باشد.

............................................................


آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟

خير. هنوز درك كاملي از اين رشته پيدا نكرده ام. انشاالله در آينده نزديك به آن خواهم رسيد.

نويسنده : مونا طالبی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.