شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



طاهره فرجي آزاد - كاربيني

به نام خدا
نام و نام خانوادگي : طاهره فرجي آزاد
رشته : كارداني خبرنگاري
درس : كاربيني مهارتي

DSC09819

DSC09830


1 آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بيان فرماييد ؟ خير – اما مي توان در بخش هنري مورد استفاده قرار بگيرد.
2 مشخصات محيط كار مورد بازديد ؟
اداره چند رسانه اي كه يكي از ادارات كل زير مجموعه معاونت خبر خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران «ايرنا» است كه داراي واحدهاي مختلفي مانند: سرويس عكس – بخش صوتي و تصويري – ايرنا فيلم – استوديوي مجازي – بخش صدا– اتاق تدوين – اتاق صدا – گروه صدابرداري – گروه گزارش و رصد فيلمهاي خارجي
3 نام سازمان يا شركت بازديد شده ؟
خبرگزاري جمهوري اسلامي «ايرنا»
4 فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست ؟
ارائه لحظه به لحظه اخبار و گزارشهاي خبري ايران و جهان از طريق شبكه پيام نگار و شبكه جهاني اينترنت انتشار نشريه تخصصي در زمينه هاي مختلف سياسي ، فرهنگي ، اجتماعي اقتصادي و ارائه خدمات مربوط به اسناد و ميكروفيلم انجام داده است.
5 رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين سازمان دارد ؟ وظيفه ذاتي ايرنا اطلاع رساني است و شاغلين در اين سازمان نيز بايد با اصول و مهارت هاي خبرنويسي و اطلاع رساني آشنا باشند.
6 نوع سازمان چيست ؟ دولتي
7 تاريخچه تاسيس ايرنا ؟
در سال 1342 همزان با تاسيس وزارت اطلاعات ، خبرگزاري به نام خبرگزاري پارس به اين وزارتخانه ملحق و به صورت 24 ساعته فعاليت خود را آغاز كرد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1360 نام سازمان خبرگزاري پارس به خبرگزاري پارس به خبرگزاري جمهوري اسلامي تغيير يافت.

8 مراحل انجام كار در اين موسسه چگونه است ؟
اخبار و گزارشها توسط رابطين خبري و خبرنگاران شهرستان ها تهيه و پس از ارسال به منطقه آن را به طور مستقيم براي روي خروجي هاي سازمان قرار مي دهند كه اين اقدام به منظور سرعت بخشيدن به ارسال خبرها صورت گرفته است.
گروه اخبار خارجي مشتمل بر سه بخش شنود صوتي و تصويري ، ترجمه اخبار خارجي و شبكه اطلاع رساني جهاني (اينترنت) به صورت 24 ساعته ، 23 فرستنده راديوئي و 13 فرستند ماهواره اي را بر روي نوارهاي ويدئويي و صوتي مغناطيسي ضبط مي كند.
فرستنده هاي راديويي روزانه در 85 نوبت شنود مي شود و اين برنامه ها علاوه بر زبان فارسي به زبان هاي انگليسي ، عربي و فارسي ترجمه مي شود. همچنين اخبار خبرگزاري هاي مهم جهان و شبكه جهاني اينترنت نيز در اين گروه مورد بررسي قرار
مي گيرد و خبرهاي مهم از آنها استخراج مي شود.
9 رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد ؟
هرگونه محيط خبري قابليت اشتغال دانشجو يا فارغ التحصيل رشته خبرنگاري را دارد.
10 چه توانمنديهايي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است ؟
الف – خبرنگار بايد تفاوت «خبر» و «رويداد» را بداند و از سير تحول يك «رويداد» به «خبر» آگاه باشد. اگر از خبرنگاري بپرسند « خبرچيست؟» او بايد از جايگاه يك صاحب نظر و يك كارشناس خبر اظهار نظر كند . نه اينكه كلمات حفظ شده اي را بازگويد با اين گمان كه خبر را تعريف كرده است. خبرنگاري كه خبر را نمي شناسد ، چگونه مي تواند به صحت و جامعيت آن پي ببرد؟ شناخت خبر مستلزم شناخت اوضاع سياسي جهان و جامعه است.
ب – بيان مناسب ، داشتن سلامت اندام گفتاري و صداي مناسب و لحن خبري و غيرمصنوعي از ديگر ويژگيهاي خبرنگار است. تنفس درست ، جنس صدا و استفاده درست از صدا و انتخاب لحن مناسب براي بيان ، از مهارت هاي خبرنگاران آموزش ديده است. برخي از خبرنگاران صداي خبري مستقلي دارند كه مخاطبان به آن صدا و شيوه بيان علاقه مند هستند. خبرنگار براي دستيابي به بيان نافذ خبري بايد جدي باشد و تلاش كند .
11 شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد ذيل توضيح دهيد ؟
توانمندي هاي جسمي و روحي و تحمل سختي و فشار از يكسو همچنين كسب مهارت هاي تخصصي از جمله زبان خارجي از سوي ديگر مي تواند فرد را به سمت شغل خبرنگاري سوق مي دهد.
ساير توانايي ها شامل : داشتن ذوق و استعداد نويسندگي – كنجكاوي ، تيزبيني و نكته سنجي – صبر و حوصله زياد – عشق به كار خبرنگاري – داشتن توانايي هاي ارتباطي – مومن به رعايت اصول اخلاقي و داشتن تقوا
12 شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد ؟ در تمام دنيا شغل خبرنگاري از مشاغل حساس و پرتحرك است اما در برخي مناطق دنيا اين شغل ، خطرات خاص خود را دارد. خبرنگاري در خاورميانه ، آفريقا و برخي از كشورهاي شرق آسيا از جمله خطرناك ترين مشاغل محسوب مي شود.
13 تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است ؟
علوم ارتباطات در ايران داراي شاخه هاي محدودي همچون روزنامه نگاري ، روابط عمومي ، تحقيق در ارتباط جمعي و خبر بوده و جايگاه ساير شاخه هاي مطالعاتي و نيز شناخت رسانه هاي مدرن در علوم خالي مانده است . دانشگاه هاي آزاد تبريز ، علامه طباطبايي و تهران و برخي از ديگر از دانشگاههاي آزاد پس از گذشت يك دهه از تاسيس رشته علوم ارتباطات اجتماعي و تبليغ و با بهره گيري از تجربه هاي نوين دانشگاههاي خارج از كشور ، اقدام به يك نوآوري نمود و رشته فرهنگ و ارتباطات را در ايران بنيان نهاد. به اين ترتيب علم ارتباطات در حوزه مطالعات فرهنگي مورد توجه قرار گرفته است تا از دستاوردها و تكنيك هاي ارتباطات در سياست ها ، برنامه ها و اقدام هاي فرهنگي و ملي و بين المللي استفاده شود.
14 مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد ؟
رشته هاي مرتبط : روزنامه نگاري ورزشي – روزنامه نگاري چاپي – روزنامه نگاري راديو تلويزيوني
شاخه ارتباطات : ارتباط غيركلامي – ارتباط كلامي – روابط عمومي – ترجمه – ارتباطات محيط زيست – نگارش فني
15 خصوصيات هر يك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد ؟
مطالعات ارتباطات يكي از شاخه هاي جوان علوم اجتماعي معاصر به شمار مي آيد كه در ايران نيز بسيار جديد است. اين مطالعات پس از جنگ جهاني دوم رو به رشد نهاد و از ساير رشته هاي علمي همچون جامعه شناسي ، روانشناسي ، علوم سياسي و حتي مهندسي كمك گرفت.
16 چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست؟ ضبط ديجيتالي – قلم و كاغذ
18 به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود ؟
فرهنگسازي در موضوع كارآفريني از ديگر وظايف مهم رسانه ها در بحث تحقق جهاد اقتصادي است و در اين بحث ، ما قبل از هر چيز ، نيازمند فرهنگسازي اين مقوله در جامعه هستيم . رسانه ها بايد در اين زمينه موج ايجاد كرده است و در راستاي تبيين مبحث كارآفريني در رسانه ها ، از رسانه ملي گرفته تا رسانه هاي مكتوب و خبرگزاري ها به طور عميق و ريشه اي عمل نمايند.
19 به نظر شما چه مهارت هايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد ؟
فارغ التحصيل رشته خبرنگاري بايد به صورت عملي اين رشته را همزمان با كار تجربي ادامه دهد.
20 آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد ؟
بله – بطور قطع بدون علاقه وارد اين رشته نمي شدم.
نويسنده : طاهره فرجی آزاد

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.