دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



مراجعه به شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ

باسمه تعالی
مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی ( هماورد مهارتی)
·آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید ؟  بله
مشخصات محیط کار مورد بازدید :
· در کنار درب ورودی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، ساختمان حراست و کنار آن پارکینگ و روبروی پارکینگ  ساختمان  مدیریت آن مجموعه و پشت ساختمان مدیریت دستگاهها و تجهیزات پست زمینی و هوایی، دستگاههای بهره برداری دیسپاچینگ و ساختمان کنترل برق که وظایف انتقال برق را بر عهده دارند قرار دارد و پایین تر از ساختمان مدیریت ، ساختمان روابط عمومی و سالن همایش های آن شرکت ، که سالن مذکور تقریباً گنجایش 150 الی 200 نفررا دارد،  واقع شده است .
نام سازمان و یا شرکت بازدید شده چیست:
· شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با برخورداری  از جایگاه استراتژیک در بخش توزیع صنعت برق کشور، ماموریت اصلی خود را تامین و عرصه برق مطمئن، پایدار و اقتصادی در سطح مشتریان خود، در محدود جغرافیای تهران بزرگ و همپای، پایش و نگهداری و توسعه شبکه مدیریت بار و مصرف و ارائه خدمات پس از فروش به مشترکین قرار داده است. این شرکت مصمم است با تکیه بر مدیریت کارآمد، منابع انسانی متخصص، استفاده بهینه از ظرفیت های بخش خصوصی جهت کاهش تصدی گری، بهره مندی از فناوری های نوین و انجام تحقیقات کاربردی، تمامی تلاش خود را جهت دسترسی به اهداف و ارتقاء سطح رضایت مندی ذینفعان معطوف نماید.
نوع سازمان چیست:
·        دولتی
_ تاریخچه تاسیس: در سال 1279 هجری شمسی یک موتور برق 12 اسبی 110 ولت از خارج از کشور خریداری و در "بالا خیابان مشهد"نصب شد تا برای روشنایی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) مورد استفاده قرار گیرد. اما اولین مجوز تاسیس یک کارخانه برق در کشور به یک بازرگان ایرانی به نام حاج حسین آقا امین الضرب داده شد.حاج امین الضرب اقدام به تاسیس اولین کارخانه برق عمومی در تهران کرد. تهران تا سال 1283 ه.ش فاقد برق بود. از این زمان به بعد چند خیابان عمده تهران دارای برق شدند.
در این هنگام شهرداری تهران مسوولیت تهیه، نصب، تعمیر و نگهداری تاسیسات مربوط به روشنایی معابر را برعهده داشت و به این منظور درشهرداری تهران واحدی به نام " اداره روشنایی" ایجاد شد.
تااینکه در سال 1315 با تصویب اساسنامه موسسه برق شهرداری تهران ، اداره روشنایی شهرداری به موسسه برق تهران تبدیل شد و به عنوان یک موسسه مستقل زیر نظر شهرداری به انجام وظایف خود پرداخت.
در واقع تا سال 1341 برای مدیریت برق کشور سازمان واحدی وجود نداشت و تصمیمات کلان از طریق وزارت کشورو سازمان برنامه و بودجه به شهرداریها و موسسات خصوص یا دولتی متولی برق در شهرستانها ابلاغ و اعمال می شد. با افزایش تقاضا و خارج شدن تولید و مصرف برق از وضعیت محدود منطقه ای و بخصوص ایجاد نیروگاههای آبی در برنامه سوم عمرانی کشور که از مهرماه 1341 به اجرا گذاشته شد، صنعت برق اهمیت بیشتری یافت و ایجاد سازمان مستقلی برای توسعه این صنعت لازم تشخیص داده شد. به این منظور در دی ماه 1341 سازمان برق ایران تاسیس شد.
توسعه سریع صنعت برق فکر ایجاد وزارتخانه ای برای تامین آب و برق مورد نیاز کشور را ایجاد کرد و بر همین اساس در 22 اسفند 1342 وزارت آب و برق تاسیس شد. درتیر ماه 1343 قانون توسعه موسسات برق غیر دولتی به تصویب مجلسین شورای ملی و سنا ( مجلسین وقت ) رسید. همین طور بر اساس ماده 2 قانون سازمان برق ایران در سال 1346 به وزارت آب و برق اجازه داده شد تا کشور را از نظر تامین برق، بدون الزام به پیروی از تقسیمات کشوری به مناطقی تقسیم و به تدریج نسبت به تاسیس شرکت های برق منطقه ای اقدام کند.
در سال 1348 نیز شرکت توانیر با مسوولیت توسعه تاسیسات تولید، انتقال و عمده فروشی برق تشکیل شد.
در 28 بهمن 1353 با محول کردن برنامه ریزی جامع و هماهنگ کردن فعالیت انرژی در سطح کشور به وزارت آب و برق این وزارت به وزارت نیرو تغییر نام یافت و در همان سال وسال بعد تغییراتی در اساسنامه شرکت توانیر ایجاد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شرایط جدیدی که در صنعت برق از نظر کیفی و کمی ایجاد شد مساله تغییرات در ساختار صنعت برق اهمیت ویژه ای یافت و سرانجام شرکت توانیر در مهرماه سال 1374 به سازمان مدیریت تولید و انتقال نیروی برق ایران( توانیر) تبدیل و وظایف و ماموریتهای معاونت امور برق وزارت نیرو به این سازمان محول و پست مدیر عامل این سازمان به معاونت امور برق داده شد.
بالاخره در جلسه 27/9/81 هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی در ساختار شرکت توانیر تغییراتی ایجاد و اساسنامه آن به نام شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران ( توانیر) به تصویب رسید.
مراحل انجام کار در موسسه چگونه است؟
·بر اساس شرح وظایف تعریف شده ، دستورات توسط مدیریت و معاونین به روسای واحد های مربوطه ابلاغ شده و آنان نسبت به کار محوله اقدام و پس از انجام کار، اقدامات انجام شده را طی یک گزارش به روسای ستادی و از طریق سلسله مراتب به معاونین مدیریت اطلاع رسانی   می نمایند.
رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
·نقش روابط عمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد. روابط عمومی  هدف و چگونگی کلید برنامه ها را ترسیم می کند. روابط عمومی مشاور امین مدیر و کلید کارکنان دستگاه است. پس لازم است که مدیر و کارکنان صددرصد به وی اعتماد داشته باشند. روابط عمومی آئینه زیبایی هاست. یک اتاق شیشه ای است که از هر طرف آن، همه چیز زیبا دیده می شود. روابط عمومی چشم و چراغ یک دستگاه است. روابط عمومی است که باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند. روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی  است که با آن سر و کار دارند. امروزه به نظر می رسد که معیار های قالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی  هاست به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان ها، بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شودو کمتر به مفاهیم و ارتباطاتدوسویه بپردازد.
صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظزفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در اینصورت باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاههای اجرایی باشد.
چه توانمندی های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
·به نظر من اولین ویژگی این است که که کارشناس روابط عمومی آگاهی از جامعه داشته باشد، یعنی باید از همه جهات تحولات عمده جامعه خودش را بواند تعقیب کند. بنابراین هر تغییری در سطح جامعه رخ می دهد، باید کارشناس روابط عمومی اطلاعاتی در مورد آن داشته باشد. کارشناس روابط عمومی بایستی از یکسری ویژگی های ذاتی نیز بهره مند باشد.این ویژگی ها شامل : استعداد مدیریت ، علاقمندی و انگیزه کار گروهی داشتن، استعداد دگرگونی مثبت، فرصت جویی آگاهانه ، کارآفرینی ، بهره هوشی بالا، کنجکاوی، سرزنده بودن، داشتن بیان خوب از امور، ظاهرمناسب، ذوق و شوق، آینده نگری و شخصیت ترغیبی ومتقاعد کننده هستند. حساس و پر مسئولیت ، هوش و زیرکی از خصوصیات فردی است که درروابط عمومی مشغول به کار شوند.
شرایط شغل های مزتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1.   ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی بر خلاف افراد عادی که همواره در جستجوی راهکارهای بی دغدغه و آسان بوده و راههای پیموده شده را می پیمایند، افراد خلاق، پیچیدگی را انتخاب کرده و به دنبال یافتن راه حل آسان و ساده برای آنها هستند. مهمترین وظیفه روابط عمومی ، شناخت افکار عمومی و نفوذ درآن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال می شود. بی تردید این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی صورت می گیرد که می توان آنها را تحت عناوین ارتباطات، امور فرهنگی و نمایشگاهها ، انتشارات ، سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد .
2.تدوین مقررات لازم در حوزه روابط عمومی، کلید رشد روابط عمومی ها است. به خاطر این که مسئولان روابط عمومی بتوانند، وظایف خود را بدون مواجه شدن با مشکلات و بر خورد با قوانین انجام دهند باید با آیین نامه های اجرایی و مقررات دولتی که به خوبی با کار آنها در ارتباط است،  آشنا باشند.
الف) مردم، سازمان ها و مقام های دولتی ، عموماً گفته و نوظته های مسئولان روابط عمومی را درحقیقت نظر سازمان مربوطه می شناسند، در نتیجه هر لغزش و اقدام خلاف قانون آنها را به حساب مدیران موسسه وسازمان می گذارند.
ب ) طبیعت کارهای روابط عمومی طوری است که نتیجه آن در معرض افکار عمومی قرار گرفته و به آگاهی شمار زیادی از مردم می رسد، چنانچه خطا و عمل خلاف قانون از مسئولان روابط عمومی سربزند به سرعت، همگان به صورت زیادی از آن مطلع شده و اعتبار و صلاحیت مدیران آن سازمان را به زیر سوال می برند.
3.سازمان با توجه به شناختی که از وضعیت خود دارد و با آگاهی از خطرات احتمالی ناشی از نوع کار خود، محیط سالم و ایمن را فراهم نموده و با به حداقل رساندن دلایل بروز خطر در محیط کار بر اساس روشهای علمی، گامهایی را برای پیشگیری از حوادث  آسیبهای بالقوه حین کار بردارد.
روشهایی که تاکید آنها بر حفظ سلامت کارکنان است معمولاً به سه دسته زیر تقسیم     می شوند:
الف) روشهای طبی یا طب صنعتی که شامل تدابیر پیشگیری و درمانی است . از جمله اقدامات متداول در این روشها آزمایشات قبل از استخدام ، جمع آوری اطلاعات درزمینه سابق سلامت مزاج کار کنان ،آزمایشات متناوب در زمان استخدام و برنامه های بهداشتی و تربیت جسمی را می توان نام برد .
ب :  روشهای روانشناسی : که تأکید آنها بیشتر بر مشاوره و راهنمایی کارکنان، مخصوصاً کارکنان معتاد و التیام بخشیدن به ناراحتی کارکنان است که به بیماری های خفیف عصبی-  رو انی مبتلا هستند .
ج : روشهای کنترل محیط که روابط مشاغل یا محیط کار ، و ضایعات مربوطه به تعامل بین این دو و تأثیر میزان مکانیزه کردن ، خودکار کردن عملیات را در زمینه مسائل بهداشت و ایمنی مورد توجه قرار میدهد.
ایمنی کارکنان از راه دور در دهه اخیر که کوچک کردن سازمانها و استخدام کارکنان بطور موقت و کار از راه دور بیشتر از گذشته انجام می شود و کارکنان از راه دور معمولاً در محل سکونت خود کار می کنند، در زمینه مسائل ایمنی این سوال پیش می آید که حوادث ناشی از کار این افراد در منزل ، چگونه جبران می شود. یا اینکه اگر شخص ثالثی در منزلی که محل شخص شاغل است آسیب ببیند یا اصولاً محل سکونت دچار آتش سوزی شود، خسارتهایی از این قبیل چگونه جبران می شود.
بهداشت و درمان محیط کار
حفظ سلامت کارکنان به دو اقدام اساسی دیگر نیازمند است: اول اقدامات پیشگیری که رعایت اصول بهداشتی را شامل می شود.و دوم خدمات درمانی ، در مقدمه این بحث به بعضی از نکات متدولوژیکی اشاره شد. البته ناگفته نماند که اگر بطور کلی در مملکت بهداشت در سطح مطلوبی نباشد، هر قدر موسسات مختلف بطور انتزاعی در این زمنیه تلاش کنند نتیجه کار محسوس وموثر نخواهد بود. بنابراین مسئله تامین شرایط بهداشتی در محل کار و جامعه بطور مستمرو تصاعدی بر پیشگیری از بیماری تاثیر دارند.
اغلب مدیران وسرپرستان و حتی اشخاص عادی به اقدامات لازم بهداشتی آشنایی دارند و این مسئله در کتب مختلف بطور مفصل مطرح شده است. بنابراین از توضیح بیشتر دراین زمینه خودداری می کنیم و به بعضی اقدامات اداری و سازمانی امور بهداشتی و درمانی می پردازم.
معاینات پزشکی
ازجمله اقدامات لازم برای حفظ سلامت کارکنان ،انجام معاینات و تشکیل مدارک پزشکی منظم برای هریک از کارکنان در طول عمر خدمتی است. معایناتی که معمولاً انجام و نتایج آنها در مدارک پزشکی ثبت      می شود عبارتنداز:
a)                     معاینه داوطلبین در بدو ورود به خدمت که برای تعیین وضع عمومی فیزیکی و تطبیق آن با شرایط احراز مشاغل و تشکیل پرونده بهداری انجام می شود.
b)                     معاینه نوبه ای که بطور منظم و معمولاً سالیانه از همه کارکنان انجام می شود و تغییرات ظرایط جسمی و فیزیولوژی را مشخص می کند.
c)                     معاینه کارکنان بعداز غیبت طولانی به ویژه در شرایطی که غیبت به علت بیماری های جسمی یا روحی باشد.
d)                     معاینه های متناوب که معمولاً از کارکنانی به عمل می آید کهدرمعرض آلودگی ها و خطرات بیشتر هستند، مانند کارگران معادن که در محیط های سربسته کار میکنندو در معرض گازهای مختلف یا در معرض صداهای شدید قرار دارند، یاکارکنان آزمایشگاهها یا قسمتهای رادیولوژی بیمارستانها که در معرض تشعشعات خطرناک قرار می گیرند.
4- فعالیت های فرهنگی و اجتماعی واحد روابط عمومی سازمان به شرح زیر است:
مشارکت در برگزاری سمینارو گرهمایی های تخصصی و عمومی سازمان
·        پوشش تبلیغی ساختمان ها و فضایهای عمومی سازمان در گرامیداشت ایام و مناسبت های ویژه
·        تدوین و اجرای طرح جامع تبلیغات برای فضاسازی فرهنگی _تبلیغی در ساختمان ها و محوطه ها
·        اجرای نمایشگاه  ها در خارج و داخل سازمان
·        اعلام برنامه کنفرانس ها و سمینارها
·        شرکت در نمایشگاه های مزتبط و ارائه فعالیت ها
·        حضور در سمینارهای مرتبط و اطلاع رسانی
·        برگزاري آيين ها و  مراسم ملي مذهبي
شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد؟
فعاليت روابط عمومي بين المللي در وراي مرزها ، حتي از چارچوب شناخته شده "ديپلماسي عمومي" فراتر مي رود و با به كارگيري تكنيك هاي اين رشته، در راه استحكام قدرت سياسي حكومت ها ، گام بر مي دارد .
تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است ؟
از ابتداي تاريخ بشر تا كنون همواره افراد هوشمندي بوده اند ،‌كه اين شناخت را در جهت ارتقاي خود با ديگران به كار گرفته اند و نوعي روابط عمومي و تبليغات را در كارهايشان اعمال كرده اند . در تمامي دوره هاي دموكراسي از جمله از جمهوري روم گرفته تا نظام كنوني ،‌رساله ها ،‌ مقاله ها ، سخنراني ها و ديگر قالب هاي خطابه قصد سلطه به افكار عمومي به كار گرفته شده اند .
اصطلاح روابط عمومي به مفهوم كنوني نخستين بار در سال 1897 در سالنامه يك موسسه راه آهن آمريكا مطرح شد و فعاليت آن به شكل كنوني از زمان آغاز شد كه موسسه هاي اقتصادي و دولتها افكار عمومي را در سرنوشت خود موثر دانسته و دريافتتند كه فقط از طريق روابط عمومي است كه مي توان به اذهان عمومي را مجذوب كرده و به فعاليت خود رونق بخشند . در سال 1964 ميلادي فاينانشنال تايمز از (روابط عمومي) به عنوان صنعتي بزرگ نام برد . هم اكنون روابط عمومي به ويژه در رشته هاي مانند علوم اجتماعي و مديريت مقام والايي كسب نموده و به عنوان يكي از شعب تخصصي علوم اجتماعي در دانشگاه ها تدريس مي شود .
با نگاهي اجمالي به تاريخ روابط عمومي مي توان گفت :
آغاز روابط عمومي به شكل سيستماتيك در سالهاي 1900 به بعد شكل گرفت .
(ليوي لي ) خبرنگار اقتصادي مطبوعات آمريكا نخستين كسي بود كه دفتر روابط عمومي راه به شيوه نوين امروزي در شهر نيويورك در سال 1906 تأسيس كرد و از همين رو به پدر روابط عمومي در سراسر جهان معروف است و اصول تكنيكي را كه امروزه كارشناسان روابط عمومي به كار مي برند ابداع نموده و اعتماد داشت تبليغ و انتشار مطالب درباره شخص يا سازمان در صورتي كه با عمل و تأييد پشتيباني نشود بي فايده خواهد بود .
روابط عمومي به مفهوم يك حرفه ، در قرن بيستم در آمريكا به وجود آمد با عنوان دفتر تبليغات يا دفتر مطبوعات ناميده شد . پس از انقلاب صنعتي و پيشرفت صنعت و تكنولوژي ، منجر به ايجاد دفاتر روابط عمومي به خاطر نياز به آگاه سازي و ايجاد برقراري ارتباط شد.
با آغاز قرن بيستم ، فعاليت ها و راهبردهايي براي پيشبرد امور اتخاذ شد . از تغييرات اجتماعي گرفته تا سرگرمي كه به عنوان بخشي از مفهوم جامع روابط عمومي به حساب مي آيد .
در جنگ جهاني اول با وارد شدن آمريكا به جنگ ،‌متخصصان روابط عمومي فعاليت هاي گسترده اي را شروع كردند ، به طوري كه روزنامه نگاران نيويورك تايمز،‌ اين جنگ را نخستين جنگ (آژانس هاي مطبوعاتي) لقب داد. بعد از جنگ جهاني اول رونق اقتصادي و تجاري در آمريكا موجب توسعه پژوهشت بازار و راهبردهاي پيچيده تري براي آموزش مصرف كنندگان در تميز كالاها شد .
(لي و برينز) و ديگران در اين دوران روابط عمومي را رسماً به عنوان يك شغل مطرح كردند و خود را رسماً مشاوران روابط عمومي خواندند . در سال 1929 به لحاظ ركود اقتصادي ، بازار بورس شكست خورد، پيامدهاي آن انگيزه هاي مورد نياز روابط عمومي را براي اين كه از آوازه گري و انتشارات صرف فراتر رود و يك ارتباط متقابل راستين ميان كسب و كار و مخاطب برقرار كند، پديد آورد . روزولت رئيس جمهوري اسبق آمريكا در برنامه هاي خود به يك روابط عمومي ، علوم ارتباطات و رسانه اي قوي نياز داشت . بويژه اين كه دولت نيز به اين نتيجه رسيده بود ، كه براي تقويت سياست خود بايد از روش هاي روابط عمومي و مشاغل زيربط بهره برداري كند .
روابط عمومي ، در زمينه سياسي نيز روز به روز به صورت ابزار مهمي درآمد و به نامزدهاي انتخاباتي در آمريكا كمك كرد . (راچه) مدرس روابط عمومي آمريكا بر آن شد كه روابط عمومي در پاسخ به مسائل پيچيده گسترش يافته و به صورت يك حرفه درآيد . در جهان مملو از پيام هاي گوناگون و درهم  تنيده ، به كسي نياز است كه اين پيام ها را تفسير و طبقه بندي كند و روابط ميان گروهايي باشد كه زبان ارزش هاي مختلفي دارند و سرانجام تعامل عملكرد روابط عمومي عنصري ناميده شد كه گذار به سوي (سرمايه داري رفاه) در قرن بيستم را ياري كند .
در چنين اوضاع ، روابط عمومي در مقام يك « وظيفه مديريت» پديدار شد ، وظيفه اي كه به نحوي بي ديل صلاحيت آن را دارد ، كه ميان مخاطبان گوناگون جامعه پيشرفته ما از حق اظهار نظر برخوردار شده اند .
و روابط عمومي درايران قبل از اواسط دهه ي چهل ،‌ دو واقعه موجب اشتهار و رسميت يافتن رابط عموي شد . ابتدا سازمان امور اداري و استخدامي كشور روابط عمومي را در طرح ها و برنامه هاي تشكيلاتي خود براي سازمان هاي دولتي منظور و ملحوظ نمود و ديگر تأسيس دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي و گشايش رشته روابط عمومي بود كه اين دو رخداد موجب رسميت يافتن دفاتر و واحدهاي روابط عمومي در تشكيلات اداري سازمان هاي مختلف كشور و اشتهار و عموميت اين عنوان شد و امور جاري روابط عمومي ها ، با تهيه و تدارك ابزار فني و هنري جديد، جدي تر دنبال گرديد و طولي نكشيد كه كارايي ها و نفس وجودي آنها در همه جا به عنوان يك ضرورت احساس شد .
نخستين همايش روابط عمومي در 30 آذر ماه 1343 در آبادان و دومين همايش در 13 مهر 1344 در كرمانشاه برگزار شد . پس از تشكيل واحدهاي روابط عمومي در ايران ، نياز به آموزش مسئولان روابط عمومي و كارمندان اين واحدها احساس شد. نخستين بار تشكيل كلاس هاي كوتاه مدت آموزش روابط عمومي در وزارت اطلاعات و جهانگردي سابق شكل گرفت و پاره اي از وزارتخانه ها مثل ، امور خارجه آموزش آن را به كارمندان و وابستگان خود در اكثر كشورهاي خارج رأساً با تشكيل دوره هاي كوتاه مدت شكل دادند .
در سال 1345 مطالعاتي درباره تشكيل دانشكده روابط عمومي صورت گرفت و در سال 1346 منجر به تشكيل  موسسه عالي مطبوعات و روابط عمومي شد . پس از انقلاب اسلامي در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي در رشته كارشناسي علوم اجتماعي با گرايش علوم ارتباطات به جاي رشته روابط عمومي پديد آمد .
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد؟
مديريت توسعه منابع انساني ، برنامه ريزي ،‌تجهيز و آموزش نيروي انساني ، خبرنگاري ، مددكاري اجتماعي
خصوصيات هر يك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد ؟
در هر صورت كار ، جنبه فيزيولوژيك (طبيعي) آن است . انسان به هنگام كار ، داراي فعاليت هاي موثر بر فيزيولوژي (طبيعت) بدن است . همچنين ويژگي هاي فيزيكي(مادي) انسان ، چون :‌قد و قامت ، اعضاي بدن ، سيستم ماهيچه ها ، دستگاه تنفسي و عصبي انسان و .... از شرايط فيزيكي محيط كار( نور،‌رنگ ها ، رطوبت ، تهويه و سرو صدا ) تأثير مي پذيرد مسئله سوم ، جنبه روان شناختي كار است انسان ،‌ رواني و اخلاقي هم دارد . بنابراين ، در شرايط كار، داراي كنش و واكنش هاي رواني با افراد و خصوصيات فقط يك موجود مادي نيست ، بلكه شغلي و ... از جمله مسائلي شغلي و روزمرگي محيط پيرامون خود نيز هست . مسائلي چون  استعداد ، انگيزه ،‌ميزان خود آگاهي ، رضايت شغلي او را مشروط مي سازند و يا اتفاقاتي هستند كه بر اخلاق و شخصيت فرد ، تأثير مي گذارند ، به طوري كه استعدادهاي فرد ،‌ انتخاب شغلي ، عقايد ، انگيزه كه براي يك نفر در محيط كار رخ مي دهد . بر گرايش ها ،  ديدگاه هاي فكري و اخلاقي ، درجات خودآگاهي ، رضايت ها و به طور كلي بر شخصيت او اثر مي گذارد .
از سوي ديگر ،  واكنش هاي فكري انسان نسبت به فعاليت هاي كاري اش ، امكان ارتقاء‌و يا تنزل موقعيت هاي كاري او را فراهم مي آورند و بر رفتار او در طول زمان كار و يا در خارج از محيط كار نيز تأثير مي گذارند . مثلاً ديدگاه يك نفر نسبت به خانواده ، روابط اجتماعي ، هنجار پذيري يا هنجارگريزي ،‌انتخاب سرگرمي ها روزانه و محتواي آنها و ... همگي ممكن است متأثر از نوع كار و وضعيت محيطي باشد كه او در آن ،‌ مشغول به كار است .
مديريت توسعه منابع انساني :‌ مديريت منابع انساني شامل انجام فعاليت هايي است كه داراي مباني ، مفاهيم ،‌فرآيندها و ابزارهاي متفاوتي هستند تا حدي كه در سازمان هاي بزرگ براي برخي از آنها واحدهاي مستقلي تشكيل مي دهند . با وجود تفاوت ماهيتي بين اين فعاليت ها ،  بيشتر آنها داراي ارتباط از جهت عمليات و اطلاعات هستند . نوزده فعاليت مشخص از مديريت منابع انساني عبارتند از :
تجزيه و تحليل مشاغل ، طراحي شغل ، طبقه بندي مشاغل، ارزشيابي مشاغل ، برنامه ريزي نيروي انساني،‌ كارمند يابي ، انتخاب ، انتصاب ، اجتماعي كردن ، آموزش كاركنان ، ارزيابي عملكرد ، بهداشت و ايمني ،‌ بيمه و بازنشستگي ، رفاه ، انگيزش ، مشاركت و روابط كاركنان ، حقوق و دستمزد ، پاداش ، جابه جايي ، انضباط
مددكار اجتماعي : مددكار اجتماعي بايد از لحاظ خصوصيات جسماني و تواناييهاي ذهني سالم ، و توانايي پذيرش مسئوليت را داشته باشد . همدردي و علاقه در كمك به ديگران،‌ حوصله كافي،‌ سخت كوشي ، برونگرا بودن ، و همكاري با ديگران از ديگر خصوصيات مددكاران است . مددكاران بايد تأثير متقابل ميان شخصيت و محيط را درك كنند و مهارت و بصيرت لازم در رفع مسائل اجتماعي ، اقتصادي ، عاطفي را دارا باشند .
برنامه ريزي : بيشتر برنامه هاي بر اساس ديدگاه عقلايي ، داراي شكل آرمان ها و اهداف و.. طرح ها و اقدامات ، منابع مورد نياز هستند . در اين مدل ها ابتدا آرمان ها و اهداف سازمان ها تبيين شده ، سپس طرح ها و اقدامات لازم تعيين و در نهايت منابع مورد نياز براي انجام پروژه برآورد مي گردند .
ويژگي هاي برنامه ريزي
برنامه ريزي يك فرآيند ذهني آگاهانه با خصوصيات زير است : 
تشخيص يك نياز يا انعكاس يك انگيزه
جمع آوري اطلاعات
مرتبط ساختن اطلاعات و عقايد
تعريف اهداف
تأمين مقدمات
پيش بيني شرايط آينده
ساخت زنجيزه هاي متفاوتي از اقدامات مبتني بر تصميمات متوالي
رتبه بندي و انتخاب گزينه ها
تعريف سياست ها
تعريف معيارهاي ابزار ارزيابي برنامه
خبرنگاري :‌ در اين شغل داشتن روحيه اي شاد براي برخورد با هر صحنه هاي اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي و .... مي باشد كه توانايي رو برو شدن با آن را داشته باشيم .
يك خبرنگار بايد از هوش و دقت و سرعت عمل بالا و كنجكاو بودن و نترس بودن و ساير خصوصيات بهره مند باشد . قبول مسئوليت و توانايي و استعداد و مهارت كار در شرايط دشوار و وجدان كاري داشتن و ...
لازمه ي ورود به شغل خبرنگاري به عنوان يك توصيه آن است كه اگر علاقه به اين رشته نباشد انتخاب اين شغل بي فايده است و ضمناً صبور بودن براي اين شغل خيلي مهم است .
چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست ؟
دوربين عكاسي
دوربين فيلمبرداري
چاپگر
اسكنر
دستگاه كپي
فاكس
دستگاه ضبط و پخش صدا
امكان ارسال پيامك به صورت انبوه
دستگاه پخش چند رسانه اي
به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود؟‌
با توجه به نقش و اهميت كارآفريني و سابقه درخشان كارآفرينان در توسعه بسياري از كشورها و با توجه به مشكلات اقتصادي زيادي كه كشور ما با آن مواجه بوده و دست ياري از هر سويي مي طلبد . ترويج اشاعه مفهوم كارآفريني ، بسترسازي براي فرهنگ حامي كارآفريني و مهم تر از همه تربيت افراد ( به ويژه تحصيلكردگان ) كارآفرين سازماني براي تمامي جوامع به خصوص براي جوامع در حال توسعه اي مانند ايران از اهميت و ضرورت حياتي برخوردار است .
به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذارندن دورس رشته به دست خواهيد آورد؟
برنامه ريزي تحقيق
برقراري ارتباط دو سويه بين مخاطب و سازمان
گفتگو با مخاطب براي رسيدن به تفاهم و هم فهمي
آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد ؟                                    
بله كسي كه روابط عمومي را به عنوان يك شغل انتخاب مي كند و مسئوليت انجام وظايفي را در اين حرفه مي پذيرد ، بايد به عنوان يك حرفه به آن نگاه كند و سعي كند مهارت ها و تخصص هاي آن را فرا گيرد و آينده شغلي و پيشرفت اجتماعي خود را براساس آن برنامه ريزي كند .
بايد استعداد ، آمادگي ، ظرافت ، تناسب و توانايي فردي ، علاقه ، انديشه و يا انديشه خلاق ،‌ انگيزه    پيشرفت ، شهامت و شجاعت داشته باشد ،‌ همچنين قدرت تجزيه و تحليل مسائل محيط كار اصول و فلسفه سازمان را به خوبي بشناسد . IMG ۲۰۱۳۱۲۲۵ ۱۶۰۷۲۰
نويسنده : فرشید پناهنده کافی فر

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.