دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



گروه خودروسازی سایپا

                                                                    مریم شاهسوار
                                                              جججججج
آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن رابیان فرمائید؟
بله ، اینجانب در قسمت دفتر امور بازرگانی سازمان مهندسی وعمران شهر تهران مشغول به کار بوده و با ارباب رجوع و دیگر کارمندان سازمان که به دفتر امور بازرگانی مراجعه می نمایند در ارتباط می باشم .
مشخصات محیط کار مورد بازدید:
محل مورد بازدید سه سالن مربوط به خط تولید شرکت خودروسازی سایپا بود . محیط کارخانه از فضای سبز کافی برخوردار بوده تمامی وسایل رفاهی کارگران و کارمندان در آن وجود داشت و سطح ایمنی کار نیز با نصب تابلو به همه کارگران و مراجعه کنندگان تذکر داده شده بود و محیط صمیمانه و تخصصی در رشته مورد نظر بود.
نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:

شرکت خودروسازی سایپا
فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
1- شرکت مذکور با در اختیار داشتن بیش از 90 شرکت خودروساز ، قطعه ساز، تحقیقاتی به صورت تابعه و وابسته مستقیم و غیر مستقیم به یک گروه خودروسازی بزرگ با تولید انواع مختلف خودرو های سواری و تجاری می باشد
2- پذیرش و خدمات رسانی به خریدداران و تامین رضایت ایشان
رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
این رشته تحصیلی در این شرکت توانسته در چهاربخش اصلی فعالیت کند:
گروه افکارسنجی و هماهنگی با مشتریان
گروه تشریفات و خدمات پس از فروش
گروه فرهنگی و انتشارات
گروه ارتباطات ، رسانه ها و اینترنت
نوع سازمان چیست ؟ تاریخچه تاسیس: سهامی دولتی
1346 در زمینی با مساحت 240 هزار مترمربع و زیربنای 20 هزار متر مربع با سرمایه 160 میلیون ریال به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تأسیس گیدید . در 15 اسفند سال 1345 ثبت و در سال 47 به بهره برداری رسید .
مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
1-نقش فنی برای نگهداری ، راهبری
2- پذیرش و خدمات رسانی به خریداران و تامین رضایت ایشان )حفظ ارتباط و ایجاد رابطه تنگاتنگ و همیشگی با مشتریان و یا مدعوین آنهاست و این رابطه تنگاتنگ و همیشگی است بنابراین باید بخش روابط عمومی را تقویت کرده و باید متذکر شد که وجه منفی یک شرکت در افکار عمومی بزرگترین ضربه است و از طرفی وجه مثبت بزرگترین پشتیوانه برای یک شرکت است .
3- حفظ ارتباط و هماهنگی با بخش های بالادست صنعت
چه توانمندی های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
خلاق و آشنا به حوزه ارتباطات و رسانه ها – آشنا به مباحث هنر و تاثیر آن در بخش روابط عمومی – نوآوری در امر اطلاع رسانی برای جذب حداکثری مشتریان و رضایت آنان و آشنا به اصول انتشارات
شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را ازلحاظ موارد زیر توضیح دهید ؟
به جهت اینکه روابط عمومی با عموم مردم و ذهن آنان مرتبط است به طبع از سختی و پیچیدگی خاصی برخوردار است لذا می بایست در ابتدا اصول ارتباطات با مخاطبین را دانست ، سپس با علم به موضوع فعالیت آن شرکت مطبوع برنامه ریزی و اجرائیات کار روابط عمومی صورت گیرد.
یکی از موثرترین بخش های یک سازمان حوزه روابط عمومی آن است ، بی شک سازمانی که روابط عمومی آن متخصص، آشنا به کار و کارآمد نباشد ، در آینده نه چندان دور ، مشتریان خود را در بازار از دست داده و وضعیت بحرانی در آن سازمان تا حد انحلال آن سازمان پیش خواهد رفت
قوانین و مقررات کار روابط عمومی ؛ هوشمندی در نوع ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی ، تامین نیازهای مشتریان و اطلاع یابی از وضعیت بازار هدف خود و اطلاع رسانی سریع و مناسب و صحیح به مسئولان
شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
رشته تحصیلی روابط عمومی ، عمدتا در کشورهای خارجی با عناوین ذیل یاد می شود و موثرترین جایگاه سازمانی در بحث های ؛
-          امور مشتریان CRM
-          امور بازاریابی و تبلیغات
-          امور اطلاع رسانی و اطلاع یابی
-          امور IT و انفورماتیک
-          امور فروش
-          امور هنری
تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
نخستين روابط عمومي در ايران به طور رسـمي در مرداد ماه سال 1332 شمسي در شركت سابق نفت ايران آغاز به كار كرد واولين گردانندگان آن دكتر نطقي استاد علوم ارتباطات و شاعر ونويسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند كه بعدا استاد ابوالفضل مرعشي نيز به اين جمع پيوست .
اصطلاح روابـط عمومي به مفهوم كنوني نخستين بـار در سال1897 در سالنامه يـك مؤسسه راه آهن آمريكا مطرح شد و فعاليت آن بـه شكل كنوني اززماني آغاز شد كه مؤسسه هاي اقتصادي ودولتها افكارعمومي رادرسرنوشـت خود مؤثردانسته ودريافتند كه فقط ازطريق روابط عمومي است كه مي توان اذهان عمومي را مجذوب كرده و به فعاليت خود رونق بخشند.در سال 1964 ميلادي فاينانشنال تايمز از(روابـط عمومي) به عنوان صنعتي بـزرگ نام بـرد .
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
-          امور مشتریان CRM
-          امور بازاریابی و تبلیغات
-          امور اطلاع رسانی و اطلاع یابی
-          امور فروش
-          امور فرهنگی و هنری
-          امور IT و انفورماتیک
خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
ويژگي‌هاي‌ خاص‌ و اكتسابي‌ (اصلي‌)
ويژگي‌هاي‌ خاص‌ و اكتسابي‌ كارشناس‌ روابط عمومي‌ شامل‌: مهارتهاي‌ علمي‌، احساس‌ مسئوليت‌اخلاقي‌، داشتن‌ آگاهيهاي‌ روز (جامعه‌ آگاهي‌)، سازمان‌ آگاهي‌، قدرت‌ نويسندگي‌، آشنايي‌ با علوم‌اجتماعي‌ از جمله‌ كليات‌ مديريت‌، روانشناسي‌ و علوم‌ سياسي‌، نوآوري‌ و خلاقيت‌، آشنايي‌ باروزنامه‌نگاري‌ و ايمان‌ به‌ حقانيت‌ افكار عمومي‌ يا مخاطب‌ هستند كه‌ در زير بطور مختصر به‌ هر يك‌اشاره‌ مي‌شود:
مهارت‌هاي‌ علمي‌ ـ منظور از مهارتهاي‌ علمي‌، آموختن‌ علوم‌ دانشگاهي‌ در زمينه‌ روابط عمومي‌ است‌;به‌ عبارت‌ ديگر كارشناس‌ روابط عمومي‌ فردي‌ است‌ كه‌ داراي‌ تحصيلات‌ كارشناسي‌ در روابط عمومي‌است‌. همچنين‌ به‌ افرادي‌ كه‌ داراي‌ درجه‌ ليسانس‌ در رشته‌هاي‌ وابسته‌ همچون‌ ارتباطات‌،روزنامه‌نگاري‌، پژوهشگري‌ در رسانه‌ها، تبليغات‌، كارگرداني‌، سينما، گرافيك‌، طراحي‌ و ... باشند نيزمي‌توان‌ كارشناس‌ روابط عمومي‌ اطلاق‌ كرد به‌ شرطي‌ كه‌ دوره‌ آموزشي‌ روابط عمومي‌ را در ابتداي‌ كارببينند و با اصول‌ كار در روابط عمومي‌ آشنا شوند.
احساس‌ مسئوليت‌ اخلاقي‌ ـ حساسيت‌هاي‌ كار در روابط عمومي‌ به‌ خاطر اهميت‌ كاركردها وپيامدهاي‌ آن‌ در حوزه‌ زندگي‌ عمومي‌ و شخصي‌ انسانها، ايجاب‌ مي‌كند كارشناسان‌ روابط عمومي‌ ازنظر اخلاق‌ سرآمد و عامل‌ به‌ اصول‌ اخلاقي‌ حرفه‌ روابط عمومي‌ باشند. از جمله‌ خصوصيات‌ اخلاقي‌لازم‌ مي‌توان‌ به‌ موارد زير اشاره‌ كرد:
راستي‌ و درستي‌، امانت‌، شهامت‌ و شجاعت‌، صبر و شكيبايي‌ در شنيدن‌ و گوش‌ دادن‌،تحمل‌ در برابر شكست‌ها و ناكاميها، مردمداري‌، علاقمندي‌ بكار، تواضع‌ و فروتني‌،خوش‌ برخوردي‌ و اجتماعي‌ بودن‌.
چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
نیروی انسانی متخصص- رسانه ها ی کثیرالانتشار- رسانه های دیجیتال ( رایانه ؛ اینترنت ، فکس و ...) ، ملزومات اداری
واز همه مهمتر مقبولیت اجرای کار روابط عمومی ازر نظر مدیرعامل و سیاست های آن سازمان
به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود ؟
هر فردی که به کار روابط عمومی آشنا باشد به طور قطع یقین می تواند یک کارآفرین نیز باشد چون تنها شغلی است که برای مطلع بودن این شغل می بایست آشنا به حوزه هنر – خبرنگاری – تبلیغات – رسانه ها – انفورماتیک و فروش باشد و از همه مهمتر خصوصیات مدیریتی داشته باشد . از این رو هر یک از این توانمندی ها برای فرد می تواند نطفه های یک فعالیت کارآفرین را به جا بگذارد .
به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن درس رشته به دست خواهید آورد؟
آشنا به مهارت های همچون امور مشتریان CRM، امور بازاریابی و تبلیغات ، امور فرهنگی و هنری ،امور اطلاع رسانی و اطلاع یابی، امور IT و انفورماتیک و همچنین امور فروش شرکت ، مدیریت روابط عمومی الکترونیکی ، اصول و فنون تشریفات ، مهارت های ارتباطی ، تدوین و برگزاری کمپین های تبلیغاتی و اطلاع رسانی ، اصول و فنون گویندگی
آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق بارشته تحصیلی خود دارید؟
بله
نويسنده : مریم شاهسوار

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.