جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



کاربینی

•    آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟
بلی – امور اداری که ارتباط مستقیم با روابط عمومی دارد
•     مشخصات محیط کار مورد بازدید:                                                                         
شرکت توزیع نیروی برق تهران واقع در انتهای کارگر شمالی
•    نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:
شرکت توزیع نیروی برق تهران
•    فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
برق رسانی به بخش وسیعی از تهران

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

•    رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
رشته تحصیلی روابط عمومی نقش محوری در شرکت مذکور داشته ، چون میتواند در راستای تنویر افکار عمومی و روش صحیح و بهینه استفاده از برق به مردم کمک کند، علاوه بر اینکه مردم با سختی های موجود در این اداره آشنا می شوند، روابط عمومی از ارکان اصلی هر سازمان می باشد و رسالت معرفی سازمان مطبوع، فعالیت های مربوطه، ارائه خدمات ارتباطی بین مردم و سازمان و تعامل با سازمان های دیگر به عهده این قسمت می باشد.
 نوع سازمان چیست؟          دولتی                   
•    تاریخچه تاسیس:
از دیرباز وظیفه توزیع نیروی برق در کشور تا سطح 63 کیلو ولت به عهده شرکتهای برق منطقه ای بوده و به تدریج مسوولیت ولتاژهای بالاتر هم به آن افزوده شد و پس از چندی وظیفه تولیدو انتقال نیز به این شرکتها محول گردید . که البته به مرور زمان مشکلاتی در عمل بروز نمود که برای مقابله با آنها در ستاد صنعت برق مطالعاتی صورت گرفت و با توجه به قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر واگذاری کارهای خدماتی به بخش خصوصی فکر ایجاد شرکتهای مستقل و غیر دولتی که مسوولیت توزیع نیروی برق را عهده دار گردد ریشه گرفت و پس از فراهم کردن مقدمات کار و اخذ مجوزات لازم ، شرکتهای توزیع نیروی برق ایجاد گردید.
ایجاد شرکتهای توزیع برق از اولین تجربه های اصلاح ساختار در بخش خدمات عمومی در کشور به شمار می رود که توانسته است راهگشای سایر بخشهای مشابه در این زمینه باشد و علیرغم وجود مشکلات و مسائل فراوان ، این شرکتها راه خود را به سوی تکامل پیموده و امروزه همپای بخشهای تولید و انتقال هویتی مستقل یافته است .
دراین چند سال بخش توزیع "از معضلی فراموش شده " به "موضوعی مطرح و اندیشه برانگیز" تبدیل شده و با بکار گرفتن امکانات و توانمندیهای موجود کشور و توسعه این امکانات به پیکار ناکامی ها و غفلت های گذشته پرداخته و در مدت زمان کوتاه راهی دراز پیموده است تا آنجا که برای شتاب گرفتن بیشتر این حرکت نیاز به بهره گیری از توانمندیهای عملی و تخصصی فرامرزی کاملا محسوس شده است .
حسب قانون استقلال شرکتهای توزیع در استانها ، مصوب مجلس شورای اسلامی و به تبع آن تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرای آن توسط هیئت دولت شرکتهای توزیع نیروی برق استان تهران تبدیل به :
1- شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
2- شرکت توزیع نیروی برق نواحی ( جنوب و شرق ) استان تهران
3- شرکت توزیع نیروی برق غرب استان تهران
که از تاریخ 1/7/86 تشکیل و از تاریخ 15/8/86 رسما کلیه اختیارات ، تاسیسات ، داراییها و ... برق منطقه ای تهران به شرکت های مذکور منتقل گردید .
•    مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
بر اساس شرح وظایف تعریف شده و کارهای محوله انجام می گردد

•    رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
رشته روابط عمومی، نقش بسیار برجسته دارد چون شرکت مذکور ارتباط مستقیم با ارباب رجوع ، اعم از دولتی و خصوصی دارد . بررسی این موضوع که نظر وافکار مخاطبین در خصوص عملکرد شرکت و نیز برخورد مناسب عوامل با مشترکین و مصرف کنندگان و همچنین پیامهای ایمنی و مصرف بهینه برق و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و ... بسیار مهم میباشد.


•    چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
تجربه فعالیت در حوزه مذکور
قدرت فن بیان و تعامل برقراری ارتباط با حوزه های مختلف
نیروی جوانی و سلامت روانی و توانمندی در اطلاع رسانی به مردم

•    شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1-    سختی و پیچیدگی
2-    قوانین و مقررات انجام کار
3-    مباحث ایمنی و بهداشت
4-    مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)
الف) به عنوان مثال شرکت توزیع برق تهران علاوه بر سختی و پیچیدگی (تخصصی بودن آن شغل) به روابط عمومی نیاز دارد که تمام پیچیدگی های آن سازمان را شناخته و نسبت به راهکار و معرفی آن به جامعه اقدام نماید
ب) قوانین و مقررات انجام کار که توسط وزارت کار تدوین شده میبایست توسط روابط عمومی اطلاع رسانی گردد
ج) ایمنی و بهداشت محیط کار (HSE) میبایست با هماهنگی روابط عمومی و اداره آموزش به پرسنل آموزش داده و اطلاع رسانی شود.
د) در بحث فرهنگی و اجتماعی میبایست روابط عمومی نسبت به پرپائی نمایشگاههای تخصصی ،برگزاری جشنهای مختلف،تهیه کلیپ های تصویری در خصوص فعالیت سازمان مربوطه اقدام نماید.

•    شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
روابط عمومی یکی از زیر شاخه های علوم اجتماعی و انسانی می باشد که در خارج از کشور خصوصاّ در اروپا و امریکا از اولویت بسیار بالائی برخوردار است به جهت اینکه با افکار و تغییر رفتار مردم و جامعه ارتباط مستقیم دارد .

•    تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
تاریخ روزنامه نگاری در ایران از زمانی شروع می شود که وقایع نگاران دربار قدیم کشور نشریاتی به شکل یک اطلاعیه کوتاه تهیه می کردند و در دسترس علاقمندان می گذاشتند.
ابن نشریات منحصرا ً متضمن اخبار مربوط به دربار و خصوصا ً شخص شاه بود .
نخستین روزنامه ی ایران به سبک و شکل کنونی در سال سوم سلطنت ناصرالدین شاه یعنی سال 1190 هجری قمری در(195 سال پیش)زیر نظر میرزا تقی خان امیرنظام منتشر گردید. این نشریه به نام روزنامه ی «وقایع اتفاقیه» مشهور بود و به طورهفتگی منتشر می شد .
در سال 1277 ه. ق. که میرزا ابوالحسن خان نقاش باشی غفاری ملقب به صنیع الدوله برانتشارات دولتی و طبع رزنامه نگاری نظارت داشت روزنامه « علیه دولت ایران » که نشریه ای مصور بود منشتر شد و بعد از چندی نام آن به روزنامه ی دولتی تغییر پبدا کرد . انتشار این روزنامه تا سال 1324 هجری قمری تحت عنوان ایران «اقامه» داشت و بعد ازمدتی وقفه مجددا در سال 1429 هجری قمریی به نام « روزنامه ی رسمی دولت ایران » منتشر گردید.
تاریخچه روزنامه نگاری در جهان
روزنامه ها را اکنون در همه جا می توانیدپیداکنید دردورترین نقاط جهان در خیابان ها شهرهای بزرگ در کوچه های باریک در هواپیما در هتل ها و رستوران ها و کشتی ها و در ایستگاههای قطار و...
آنها لوله شده دست به دست می شوند و گاه حکم پوشش را دارند که به کار شب های سرد خیابان ها می خورند.
رسانه ای که قرار بود دنیا را تغییر دهد نخستین پرتو خود را در یکی از روزهای سال 1605 در استراسبورگ که یک جمهوری آزاد در قرن شانزدهم بود آشکار ساخت.
یوهان کارولس (Johann carolus) نمی دانست روزنامه چنین کارکردی خواهد یافت او روزنامه رلیشن (relation) را به چاپ رساند رلیشن یک واژه لاتین است که از reatio به معنی گزارش دادن مشتق می شود و او به همین دلیل این نام را برای روزنامه اش برگزیده بود او چند فرمان رسانه های مدرن را جاری ساخت نخست آنکه رلیشن نخستین روزنامه موضوعی بود و طیفی از موضوع ها را پوشش می داد و بنابر این جهانی بود، دوم آنکه متمرکز بر عامه مردم بود که مسئولیت و رسالت آگاهی دادن به جامعه را داشت.

•    مشاغل مرتبط وهمگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
خبرنگاری،روزنامه نگاری،گزارشگری،خبرنویسی،امور اداری و .......


•    خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
یک گزارشگر یا خبرنگار یا .... بدون داشتن علم و آگاهی از ارتباطات جمعی و فردی نه تنها نمیتواند فردی موفق در حیطه کاری خود باشد بلکه باعث تاثیر منفی در مخاطب خواهد شد.

•    چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
وسایل ارتباط جمعی وفردی،رسانه های نوین ارتباطی و نیز ماشین آلات اداری

•    به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
تعامل صحیح با مدیر مافوق و ارائه طرحهای اجتماعی ، فرهنگی ،اقتصادی و .... که منجر به تولید محتوای رسانه ای قابل عرضه در سطوح رسانه های مختلف اجتماع گردد.

•    به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
فن بیان ،سخنوری،قدرت انتقال و دریافت پیام و تعامل صحیح با اشخاص و اجتماع
•    آیا علاقه به ایجاد کار وحرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بلی، زیرا رشته تحصیلی روابط عمومی جایگاه لازم را در بین سازمان های دولتی و بخش خصوصی دارد.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
نمونه چارت سازمانی شرکت برق

ccccccccccccccccccccccccccccccc

تصویر سالن اجتماعات
             
نويسنده : حسن اساسی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.