پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



گزارش بازدید کاربینی از وزارت جهاد کشاورزی

    b15bb210-0748-4de9-bc84-ce37a97cac93
آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟
خیر
     مشخصات محیط کار مورد بازدید:

وزارت جهاد کشاورزی از نظر موقعیت جغرافیایی واقع در تهران- تقاطع ولی عصر- طالقانی، جنب سینما فیلم
تلفن:2-64582501       پست الکترونیک:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید 

     نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:
سازمان جهاد کشاورزی
 فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
بررسي و شناخت امكانات و استعداد‌هاي بالقوه و بالفعل منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي(زراعت،باغباني، آب و خاك، دام، طيور و آبزيان و توسعه روستاييو عشايري و منابع طبيعي) و تشويق به سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي كشاورزي، دامي، توليد نهاله‌ها، صنايع تبديلي، تكميلي و فراوري و همچنين اجراي مقررات و دستورالعمل‌هاي مربوط به صدور انواع مجوزهاي فعاليت در اين زمينه‌ها ماموريت اصلي سازمان جهاد كشاورزي استان مي‌باشد.سازمان فوق سطح استاني وزارت جهاد كشاورزي مي‌باشد كه داراي معاونت‌هاي توليدات گياهي، توليدات دامي، معاونت برنامه‌ريزي و اموراقتصادي و توسعه مديريت و منابع انساني و همچنين اداراتي در كليه شهرستان‌هاي استان است.
رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
مراکز آموزشی وزارت جهاد کشاورزی در دراستای اهداف آموزشی خود در بخش کشاورزی و به‌منظور انجام وظایف و مأموریت‌ها در افزایش تولید و امنیت غذائی با استفاده از انتقال دانش و مهارت و فن‌آوری نوین به کاربران و راهبران این بخش گام‌هائی مثبت و توأم با موفقیت‌های چشم‌گیر برداشته‌اند فلذا ضرورت دارد با استفاده از روش‌های نوین اطلاع‌رسانی در امر روابط عمومی گام‌های بلندتری را بردارند.این‌که جای یک روابط عمومی فعال و کارآمد در مراکز آموزشی جهت تحقق اهداف یاد شده خالی است شکی نیست، و از سوی دیگر در عصر اطلاعات و ارتباطات همه افراد جامعه در یک دهکده جهانی در معرض انواع امواج سهمگین اطلاعات قرار گرفته‌اند به‌طوری‌که وجود این همه اطلاعات در جای خود تهدیدی است برای بقای سازمان‌ها که بایستی با یک برنامه‌ریزی صحیح و تغییر نوع نگرش به‌جایگاه خوداین تهدیدها را تبدیل به‌فرصتی مناسب در راستای پیشرفت نمایند.
روش‌هائی را به ‌منظور مشخص کردن نقش، جایگاه و وظایف و مأموریت‌های مربوط به ‌روابط‌ عمومی‌های مراکز آموزشی با زبان ساده و کاربردی بیان و در نهایت تکنیک‌های لازم برای انجام وظایف محوله مطابق با اهداف و رسالت‌های وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شود.اغلب ما واژه‌ها و عبارت‌هائی هم‌چون مجلات الکترونیکی، وبلاگ‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی و سایت‌های اطلاع‌رسانی، تلفن‌های گویا، اینترنت، ایمیل، و در یک کلام انفجار اطلاعات در عصر دیجیتال را بارها و بارها شنیده یا به‌صورت کاربردی با آنها زندگی کرده‌‌ایم، همه این موارد نشان از اهمیت اطلاعات و ارتباطات دارد.سازمان‌های امروزی به‌منظور مطالعه و شناخت مداوم محیط خارج و داخل سازمان می‌باشند؛ چراکه نقش‌ سازمان‌های امروزی در مقایسه با گذشته با توجه به شرایط موجود بسیار پیچیده شده‌ است؛ که بخش عمده‌ای از آن نقش‌ها به‌روابط عمومی‌های سازمان‌ها مربوط می‌گردد و این نشان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ روابط عمومی در سازمان می‌باشد و به‌همین دلیل به‌عنوان یک اصل اساسی در مدیریت پذیرفته شده است.افراد، مؤسسات به‌منظور نیل به مقاصد خود نیازمند ایجاد ارتباط، درک متقابل و رشد و توسعه، تفاهم با یکدیگر و با مخاطبین و با عموم مردم می‌باشند.


حال این سئوال مطرح است که روابط عمومی موفق و کارآمد چه ویژگی‌هائی دارد؟
روابط عمومی موفق، روابط عمومی است که با صراحت، صداقت، رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای خود و با حفظ منافع سازمان و حق و حقوق مخاطبین و با کمترین خطا و پرهیز از هرگونه حاشیه‌پردازی و بدون فریب افکار عمومی در چهارچوب موازین اجتماعی و اخلاقی و با احترام به دیدگاه‌ها و نقد و انتقادات از جانب مخاطبین، سازمان خود را معرفی و انجام وظیفه نماید و به‌عنوان یک مشاور کارآمد با احاطه بر وظایف محوله سازمان و با اطلاع‌یابی از مسائل پیرامون خود و تولید اطلاعات مورد نیاز برای ارائه خدمات مشاوره به بالاترین مقام اجرائی سازمان خود گام بردارد.هم‌چنین با مطالعه در درون سازمان و اولویت دادن به خواسته‌های به‌حق کارکنان سازمان و انعکاس به‌موقع اخبار و اطلاعات به مدیر مربوطه، پیوسته در جهت رضایت و تکریم کارکنان گام‌های اساسی بردارد و با ایجاد ارتباط متقابل با رسانه‌های گروهی سعی و تلاش خود را در انعکاس فعالیت‌های سازمانی خود به‌کار گیرد تا از این طریق بر سطوح مختلف اقشار جامعه اثرگذار باشد، در این صورت است که با برنامه‌ریزی صحیح، آمادگی کامل به‌منظور مقابله با بحران‌های احتمالی را از خود نشان خواهد داد.بنابراین یک روابط عمومی موفق و کارآمد بایست شاخص‌های مربوط به بهتر بودن و بهتر شدن را در نوع ارتباط خود با مخاطب ایجاد و حفظ نماید.
   پس در سازمان هر جایگاه اداری و سازمانی بر مبنای یک‌سری اهداف تعریف شده و مشخص و با شرح وظایف معین در یک ساختار سازمانی منظم به‌منظور محول نمودن آن وظایف به‌یک شخص با شرایط لازم برای هر رشته و رسته اداری تعریف گردیده است و بدون شک این موارد با مطالعه کارشناسان و صاحب‌نظران و با دقت فراوان صورت گرفته و نقش مهمی در موفقیت یک سازمان دارد.متأسفانه اگر یک مطالعه درست در این زمینه انجام گیرد شاید اغلب متوجه این موضوع شویم که اکثر پست‌های سازمانی نه بر مبنای تخصص و کارآئی افراد بلکه با شاخص‌هائی غیر از آن به اشخاص محول گردیده و در این میان روابط عمومی بیشتر در معرض این‌گونه بی‌مهری‌ها قرار گرفته است.البته این موضوع نسبی است و بستگی به نوع نگرش مدیران و میزان آشنائی و اهمیت دادن آنها به جانگاه روابط به‌ویژه نقش فعال روابط عمومی در هر سازمان دارد.به‌هر حال نوع نگرش مدیران به‌این بخش و آشنائی بیشتر آنها با وظایف و مأموریت‌های روابط عمومی نقش مهمی در جایگاه‌ آن خواهد داشت سخن از مأموریت‌های یک روابط عمومی کارآمد شد لازم است ابتدا وظایفی که اینبخش می‌تواند انجام دهد به ‌شرح زیر اشاره کنم:
    
سنجش افکار عمومی، انتشارات و تولید اطلاعات و ارتباطات و اطلاع‌رسانی، امور فرهنگی و نمایشگاه‌ها، تحقیق و پژوهش، تبلاغات، برنامه‌ریزی و به‌طور کلی اطلاع‌یابی با استفاده از روش‌های مختلف و متفاوت هستند که مطالعه بیشتر در این مورد را بر عهده خوانندگان گذاشته و اجمالاً به برخی از موارد آن اشاره می‌گردد.شناخت افکار عمومی از وظایف بسیار مهم یک روابط عمومی کارآمد می‌باشد و این شناخت امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر این‌که با توسعه ارتباطات خود از طریق برنامه‌ریزی صحیح و انعکاس فعالیت‌ها و با جمع‌آوری مجموعه اطلاعات موجود از کانال‌های مختلف، اطلاع‌یابی و سرانجام تولید اطلاعات نماید این کانال‌ها از دیدگاه کارکنان و مردم گرفته تا انواع رسانه‌های گروهی که می‌توان به اطلاعات لازم دسترسی پیدا کرد را شامل می‌شود و سازمانی که می‌خواهد این شناخت را از مخاطبین خود گردآوری و تحلیل نماید بایستی با ایجاد نمایشگاه‌ها، توسعه مسائل فرهنگی و ارائه فعالیت‌های سازمانی و تنویر افکار عمومی از طریق سنجش افکار مخاطبین خود و با زمینه‌سازی درست، ارتباط خود را با درون و برون سازمان حفظ نموده و دائم اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد در این صورت استکه روابط عمومی یک نقش راهبردی و مشاور خوب برای مدیران موفق را پیدا می‌کند و تفاوت روابط عمومی به‌عنوان بازوی توانمند مدیر در امر مدیریت سازمان، معنا و مفهوم واقعی خود را نشان می‌دهد.البته در کنار این نقش که روابط عمومی مشاور مدیر می‌باشد، بایستی به‌منظور تحقق این هدف ارتباطات مردمی، ارتباط با رسانه‌ها، امور نمایشگاه‌ها، انتشار گزارش عملکردها و بولتن‌های خبری نیز در اولویت امورات قرار گرفته و به‌نحو احسن این وظایف به‌خوبی انجام پذیرد.


نتیجه‌گیری

یقیناً مدیران ارشد در مراکز آموزش به جایگاه مهم و ارزشمند روابط عمومی در عصر کنونی واقف هستند و مطمئناً روابط عمومی را زبان گویا و پویای سازمان، مشاور و بازوی توانمند مدیریت خود دانسته، به‌همین دلیل باید به آن بیشترین بهاء داده شود.جریان خون سازمانی در جهت حفظ و بقای آن در رگ‌های سالم تشکیلاتی به‌نام روابط عمومی گردش موفقی خواهد داشت.به‌کارگیری افراد توانمند، خلاق و مبتکر و آشنا به اصول و فنون علمی روابط عمومی در مراکز آموزش، اعتقاد و پشتیبانی مسئولین مراکز از این جایگاه، تضمین کننده موفقیت مدیریت کلان سازمان و در نهایت بالندگی سازمانی را به ارمغان خواهد آورد.به امید آن روز.

نوع سازمان:
                دولتی x                              عمومی                    خصوصی

تاریخچه تاسیس:
   اولين فعاليتهاي دولتي در زمينه دامپروري در سال 1279 با تأسيس مدرسه فلاحت مظفري شروع ودر سال 1314 در اداره كل فلاحت، فعاليتهاي محدود ترويجي، عليرغم كمبود متخصصين در رشته‌هاي دامپروري و دامپزشكي، با استفاده از مروجين فارغ‌التحصيل خارج از كشور و مستشاران خارجي شروع گرديد.در همين سال در روستاي حيدرآباد كرج، ايستگاه دامپروري حيدرآباد با وارد كردن تعدادي گاو، گوسفند و طيور از نژادهاي اصلاح شده تأسيس گرديد و ترويج نژادهاي خارجي اصلاح شده در كشورآغازشد و اين فعاليتها تا سال 1320 و تشكيل وزارت كشاورزي استمرار پيدا كرد.
  
در سال 1314و با تصويب قانون تفتيش صحي حيوانات موضوع بهداشت دام كه از اهميت بالايي برخوردار بود تا حد ممكن سامان يافت و در سال 1329 وزارت كشاورزي اقدام به تاسيس بنگاه دامپروري كشورو اداره كل دامپزشكي نمودكه عمده فعاليتهاي بنگاه دامپروري كشور عبارت بود از واردات انواع نژادهاي مختلف حيواني، واردات تجهيزات و ماشين آلات جوجه‌كشي، ترويج اصول دامپروري و ايجاد واحدهاي دامداري صنعتي.واداره كل دامپزشكي نيز مسئوليت پيشگيري، كنترل، درمان دام و انجام امور بهداشتي دام را به عهده داشت.
   
پس از كودتاي 28 مرداد 1332 و به واسطه اجراي اصل 4 ترومن در سيستم كشاورزي و توسعه روستايي، كه دامپروري نيز جزئي از آن بود تغييرات زيادي بوجود آمد و تشكيلات كشاورزي ايران با ورود مروجين كشاورزي خارجي و تحت تأثير پيشرفتهاي كشورهاي اروپايي و آمريكايي و كم توجهي به ساختار اجتماعي، اقتصادي و ‌فرهنگي، مناطق روستايي كه اصلي‌ترين توليدكنندگان فرآورده‌هاي دامي كشور بودند، تشكيلات دامپروري با الگوي رايج در كشورهاي اروپايي و آمريكايي سازماندهي گرديد.
  
اين روند تا سال 1340 ادامه داشت تا اينكه در جلسه مورخ 26/7/1340 طبق تصويب‌نامه هيئت دولت وقت و بنا به پيشنهاد وزارت كشاورزي بنگاه دامپروري كشور به سازمان دامپروري كشور تغييرنام يافت ودر مورخ 24/3/1350 باتصويب قانون دامپزشكي كشور زيربخش دامپروري به نحو شايسته اي در محافل قانونگذاري مطرح گرديده و تا حد ممكن اين بخش خصوصاً در بخش بهداشت سامان يافت.
  
از اواخر دهه چهل و اوايل دهه پنجاه به دليل افزايش سريع قيمت نفت، درآمد ايران از محل صادرات نفت افزايش يافت كه در اين سالها شركتهاي دولتي مختلفي نظير صندوق عمران مراتع، شركت سهامي كشت و صنعت و دامپروري مغان، شركت سهامي كشت و صنعت سفيدرود، شركت سهامي عمران جيرفت، شركت سهامي گوشت فارس، شركت سهامي پرورش و توليد گوشت بوقلمون، شركت سهامي مجتمع صنعتي گوشت لرستان و شركت سهامي گوشت كشور تحت عناوين به ظاهر حمايتي واردات و توزيع دام، نهاده و فرآورده‌هاي دامي را شروع كردند كه در عمل فعاليت اين بنگاه‌هاي اقتصادي وابسته به دولت باعث ركود فعاليتهاي توليدي داخل و يا حداقل عدم رشد اين بخش در روستاها شدند.
  
بنگاه‌هاي ايجاد شده از نظر تشكيلات مستقل از سازمان دامپروري كشور بوده و اين استقلال كاري در هر يك از اين بنگاه‌ها برنامه ريزي مناسب در زمينه دامپروري را با مشكل مواجه مي ساخت.
  
در سال 1358 و پس از وقوع انقلاب اسلامي در ايران نهاد انقلابي جهاد سازندگي بنا به فرمان بنيانگذار انقلاب اسلامي وبا هدف سازندگي روستاهاي كشور ايجاد گرديد كه آن نهاد در بخش دامپروري اقدام به ايجاد كميته دام،طيور و آبزيان كرده و با اعزام مروجين و متخصصين به روستاهاي كشور بار ديگر فعاليتهاي دامپروري را در روستا‌ها رونق بخشيد و به موازات فعاليت اين كميته تشكيلات سازمان دامپروري كشور نيز در وزارت كشاورزي به فعاليت خود ادامه مي داد.در سال 1369و تصويب قانون تفكيك وظايف وزارتخانه‌هاي كشاورزي وجهاد سازندگي از سوي مجلس شوراي اسلامي كليه امور مربوط به حفظ، احياء، گسترش و بهره‌برداري از منابع طبيعي(جنگل، مرتع، شيلات و آبخيزداري)، كليه امور دام و طيور و عمران روستايي، بهسازي، صنايع روستائي و آبرساني و برقرساني روستاها بر عهده جهاد سازندگي قرار گرفته و بر اساس تبصره 1 ماده واحده مذكور، موسسات و شركت‌هاي تابعه و وابسته نيز بر اساس تفكيك وظايف فوق وابسته و تابع وزارتخانه‌هاي مزبور شدند.بدين ترتيب سازمان‌هاي دامپروري و دامپزشكي در زير مجموعه وزارت جهاد سازندگي قرار گرفت و سازمان دامپروري كماكان در كنار تشكيلات مشابه خود در وزارت جهادسازندگي كه از كميته دام، طيور و آبزيان به معاونت امور دام تغيير يافته بود ادامه داد.
  
شورايعالي اداري در بيست‌ونهمين اجلاس مورخ 10/4/1371، بنا به پيشنهاد سازمان امور اداري و استخدامي كشو و به منظور ايجاد حداكثر تجانس و رعايت پيوستگي وظايف و محدود كردن تشكيلات و همچنين تقويت حوزه ستادي و بدنه اجرايي وزارت جهاد سازندگي و فراهم‌ساختن موجبات استفاده بهينه از امكانات ومنابع موجود درزمينه توسعه فعاليت‌هاي دامپروري تصويب نمود كه سازمان دامپروري كشورمنحل و كليه وظايف، اختيارات، اعتبارات، تجهيزات، نيروي انساني و دارايي‌ها و تعهدات آن به تناسب به حوزه مركزي (ستاد وزارتخانه) و واحدهاي خارج از مركز وزارت جهاد سازندگي منتقل ‌شود و با اين مصوبه رسماً تشكيلات سازمان دامپروري كشور منحل و معاونت امور دام در وزارت جهاد سازندگي امور مرتبط با دامپروري را به عهده گرفتو اين معاونت هم اكنون نيز تحت عنوان معاونت امورتوليدات دامي ازجمله معاونت‌هاي تخصصي وزارت جهاد كشاورزي بشمار مي رود كه همراه با سازمان دامپزشكي كشوربعنوان متولي بهداشت دام كار سياستگذاري و برنامه ريزي دامپروري كشور را به عهده دارند.
مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
   هيات وزيران در جلسه مورخ ٢/٤/١٣٨١ بنا به پيشنهاد شماره ٩٠٤١/٨٩_ ١٣٨٩٩/١٠٥ مورخ٧/٩/١٣٨٠سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و به استناد ماده (٢) قانون تشكيل وزارتجهاد كشاورزي – مصوب ١٣٧٩_ شرح وظايف تفضيلي وزارت جهاد كشاورزي را به شرح زيرتصويب نمود:


الف) سياست گذاري، برنامه ريزي و نظارت:
- تعيين سياست‌ها و راهبردهاي مربوط به بخش كشاورزي، توسعه وعمران روستاها و مناطق عشايري و همچنين تنظيم و اجراي برنامه‌هاي توسعه كشاورزي درچارچوب سياست‌هاي توسعه پايدار.
  1. - انجام بررسي‌ها و اقدامات لازم به منظور برنامه ريزي توليد وتامين نياز كشور به محصولات و فرآورده‌هاي كشاورزي و دامي و توسعه صادرات با رعايتمزيت‌هاي نسبي در چارچوب سياست‌هاي بازرگاني كشور.
  2. - تهيه تدوين اجرا و به هنگام سازي نظام‌هاي اطلاع رساني كشاورزيو روستايي و استقرار نظام‌هاي آماري.
  3. - تهيه استانداردها و ضوابط و برنامه ريزي لازم در زمينه تاسيساتو زيرمساخت‌هاي مورد نياز توليد و توليد كنندگان بخش كشاورزي.
  4. - نظارت و ارزشيابي عملكرد و فعاليت‌هاي موسسات و شركت‌هايوابسته به وزارتخانه و ايجاد هماهنگي‌هاي برنامه اي و عملياتي لازم.
  5. - نظارت و ارزشيابي برنامه‌ها، طرح‌ها، فعاليتها و اقدامات درحيطه وظايف وزارت جهاد كشاورزي به منظور سنجش ميزان كارايي و اثر بخشي آن‌ها.
ب) امور پژوهش، آموزش و ترويج:
   1) انجام پژوهش‌هاي كاربردي و توسعه اي در زمينه‌هاي زير:
  • آب و خاك، اصلاح بذر و نهال، اصلاح نژاد، پرورش دام وآبزيان، جنگل و مرتع و آبخيزداري آفات و بيماريهاي گياهي و راه‌هاي مبارزه با آن.

  • بهره برداري از فنون پيشرفت بيوتكنولوژي و مهندسي ژنتيك در بخشكشاورزي، تدوين شيوه‌هاي مناسب و استفاده از فناوري‌هاي نوين توسعه كشاورزي و داميمتناسب با شرايط اقليمي و جغرافيايي كشور.

  • افزايش بهره بروري، كاهش ضايعات و بهبود كيفي توليد محصولات وفرآورده‌هاي بخش كشاورزي.

  • بيماري‌ها، مايه‌ها، سرم‌ها و مواد بيولوژيك لازم برايپيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي دامي آبزيان و مشترك انسان و دام و تهيه و توليدآنها در كشور.

  • بررسي و مطالعه جامع حوزه‌هاي آبخيز كشور به منظور تهيه طرح‌هاي آبخيز داري و جلوگيري از فرسايش خاك و تهيه برنامه جامع استفاده از اراضيكشاورزي و منابع طبيعي و بهره برداري بهينه از اين اراضي.

  • برنامه ريزي و انجام اقدامات لازم به منطور جلوگيري از تغيير وتبديل كاربردي اراضي كشاورزي و جنگل.

  • حفظ، احياء گسترش، حمايت و بهره برداري صحيح از جنگل‌ها ومراتع طبيعي و دست كاشت كشور و فراهم نمودن زمينه اجراي طرح‌هاي بزرگ جنگل كاري،جنگل داري، مرتع داري، ايجاد پارك‌هاي جنگلي و تفريگاه‌هاي طبيعي در چارچوب هدف‌هاو سياست‌هاي توسعه پايدار و اعمال نظارت‌هاي لازم.

  • برنامه ريزي و اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و تثبيت شن‌هاي روانوبياباني زدايي.

  • تشخيص و تفكيك حريم قانوني اراضي ملي از مستثنيات اشخاص حقيقيو حقوقي و واگذاري منابع ملي به نام دولت جمهوري اسلامي ايران و اجراي مقررات مربوطبه مديريت و واگذاري اراضي ملي و دولتي در چارچوب قوانين و مقررات موجود.

  • توسعه مكانيزاسيون با توجه به ويژگيهاي اقليمي و فرهنگي مناطقمختلف وارائه خدمات حمايتي و فني مورد نياز.

  • يكپارچه سازي اراضي، احداث راه‌هاي بين مزارع، تجهيز و نوسازيمزارع و باغ‌ها به منظور استفاده موثر از منابع و نهادهاي كشاورزي و ارتقاي بهرهوري در فرآيند توليد با تاكيد بر بهبود بهره وري از آب.

  • برنامه ريزي و انجام اقدامات لازم در زمينه حفظ و اصلاح خاك وفراهم آوردن موجبات بهره برداري مطلوب از آن.

  • فراهم آوردن موجبات لازم به منظور افزايش اثر بخشي و بازدهيآبياري در مزارع و باغ‌ها.

  • برنامه ريزي براي انتقال آب شبكه‌هاي ٣و٤ و انهار سنتس و قنوات، توزيع و مصرف آب كشاورزي و انجام اقدامات لازم به منظور احداث، و نگهداريتاسيسات مربوط در چارچوب قوانين موجود.

  • انجام وظايف ناشي از اجراي قانون توزيع عادلانه آب – مصرف١٣٦١_ و اصلاحات بعدي آن.

  • برنامه ريزي و انجام مطالعات لازم به منظور طراحي و اجراي طرح‌هاي كوچك توسعه منابع آب پس از كسب مجوز لازم از مقررات نيرو.

  • برنامه ريزي و اقدامات لازم در جهت احداث، نگهداري و بهرهبرداري از بنادر شيلاتي و تاسيسات زيربنايي با رعايت وظايف ساير وزارتخانه‌ها.

  • برنامه‌ريزي، اتخاذ تدابير و پيش بيني ساز و كارهاي لازم بهمنظور توسعه و عمران روستاها با هماهنگي ساير دستگاه‌ها.

  • برنامه ريزي و ساماندهي كوچ و اسكان عشاير در چهارچوب طرح‌هايجامع ناحيه اي.

  • توسعه و حمايت صنايع كوچك تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي وصنايع روستايي در چارچوب سياستهاي صنعتي كشور.

  • برنامه ريزي و اتخاذ تابير لازم به منظور افزايش بهره وري ازعوامل و منابع توليد كشاورزي و دستيابي به الگوهاي كشت متناسب با منابع آب دردسترس، ظرفيت‌هاي توليد و شرايط اقليمي مناطق مختلف كشور.

  • تامين بهداشت دام و فرآورده‌هاي مربوط به آن و مبارزه بابيماريهاي دامي و مشترك انسان و دام، قرنطينه دام و كنترل بهداشتي كشتارگاه‌ها ونظارت بهداشتي بر مراتع، آبشخورها، محل نگهداري دام، كارخانه‌هاي توليد خوراك دامو ساير تاسيسات و مراكز تهيه، نگهداري و عرضه فرآورده‌هاي خام دامي.

  • نظارت و كنترل بر توليد، واردات و مصرف مايه‌ها و ساير موادبيولوژيكي مورد مصرف دامي.

  • برنامه ريزي و انجام اقدامات لازم به منظور ايجاد و گسترش شبكه‌هاي پيش آگاهي و مراقبت، پيشگيري، قرنطينه گياهي و تشخيص و مبارزه با آفات وبيماريهاي عمومي، همگاني و ساير آفات و بيماري‌هاي گياهي و نظارت بر ورود، توليدتوزيع و مصرف سموم مورد نياز بخش كشاورزي با رعايت شاخص‌هاي زيست محيطي كشور.

  • برنامه ريزي و تهيه و اجراي طرح‌هاي مربوط به حفظ منابع دام،طيور و اصلاح نژاد و بهبود تغذيه دام.

  • توسعه كمي و كيفي توليدات دامي و تدوين واجراي نظام دامداريكشور و ساماندهي كشتارگاه‌ها.

  • برنامه ريزي و اتخاذ تدابير لازم در جهت حفظ احياء توسعه وبهره برداري مناسب از منابع آبزي آب‌هاي تحت حاكميت و صلاحيت دولت جمهوري اسلاميايران و توسعه آبزي پروري در كشور.

  • حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي و استفاده ازتسهيلات اعتباري بانك كشاورزي و ساير منابع بانكي و تشكيل صندوق‌هاي حمايت از توسعهبخش كشاورزي و صنايع تبديلي و روستايي با مشاركت توليد كنندگان و فراهم آوردنتسهيلات لازم براي تامين اعتبارات مورد نياز توليد كنندگان بخش كشاورزي.

  • اجراي سياست‌ها و روش‌هاي حمايتي و بيمه اي به منظور حمايت ازتوليد كنندگان، توليدات و تاسيسات بخش كشاورزي و پرداخت خسارت به توليد كنندگانخسارت ديده براساس سياست‌هاي اتخاذ شده.

  • برنامه ريزي و اتخاذ سياست‌هاي حمايتي و تشويقي به منظور توسعهو ارتقاي فناوري ماشين آلات و اداوات بخش كشاورزي در چارچوب سياستهاي مصوب.

  • فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم براي تامين و توزيع نهاده‌هايكشاورزي و دامي، دارو، سرم و ساير مواد بيولوژيك از طريق بخش غير دولتي و در صورتلزوم توسعه وزارتخانه و اعمال نظارت‌هاي لازم در اين زمينه.

  • انجام اقدامات لازم به منظور ايجاد تشكل‌هاي غير دولتي موردنياز بخش كشاورزي و ارائه خدمات و حمايت‌هاي مالي و فني به آنها و اعمال نظارت‌هايلازم.

  • پيشنهاد برنامه‌هاي تنظيم بازار محصولات كشاورزي و فرآورده‌هايدامي و نيز قيمت تضميني به منظور حمايت از توليد كنندگان بخش كشاورزي به هياتوزيران و خريد بموقع محصولات كشاورزي.

  • فراهم آوردن تسهيلات و امكانات و انجام هماهنگي‌ها و پيگيري‌هاي لازم براي توسعه صادرات محصولات و فرآورده‌هاي بخش كشاورزي و صنايع روستايي درچارچوب سياست‌ها و برنامه‌هاي بازرگاني كشور.

  • اجراي ساير وظايفي كه به موجب قوانين و مقررات بر عهدهوزارتخانه قرار دارد.
٢) حفاظت جمع آوري، ارزيابي، احيا و توسعه ذخاير توارث ژنتيكي، تنوع زيستي گياهي و ژرم پلاسم گياهان زراعي، باغي، زينتي، دارويي، مرتعي،جنگلي و دام و آبزيان و ميكروارگانيزم‌ها و حشرات مفيد و زيان آور كشاورزي درچارچوب وطايف محول شده.
3) مطالعه و تحقيق به منظور توسعه كشاورزي و ارتقاي جايگاه آن دراقتصاد ملي و توسعه روستايي و عشايري.
4) برنامه ريزي و اجراي آموزش‌هاي علمي – كاربردي و فني – حرفه ايشاغلان بخش كشاورزي و صنايع روستايي در چهارچوب سياست‌هاي مصوب و همچنين آموزش روش‌ها و فنون نوين كشاورزي و دامداري به توليد كنندگان مربوط.
5) مطالعه، طراحي و بهينه سازي الگوها و نظام‌هاي توليد و بهرهبرداري در بخش كشاورزي و ارزيابي و اصلاح مستمر آنها.
6) برنامه ريزي و ارائه نتايج پژوهش‌هاي انجام شده به كاركنان،توليد كنندگان و بهره برداران بخش كشاورزي و نيز شناخت مسائل و مشكلات آنها و اقدامدر جهت رفع آن از طريق اجراي برنامه‌هاي ترويجي.
ج) امور منابع طبيعي و آبخيزداري:
د) امور زيربنايي كشاورزي و توسعه روستايي:
ذ) امور كشاورزي، دام وآبزيان:
ز) امور حمايتي:

چه توانمندی‌های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما منصور است؟
  
روابط عمومی و بخصوص روابط عمومی نوین براساس کاربرد، شامل تخصص‌های گوناگونی است. براساس همین گوناگونی، شاغلین و فعالان حوزه روابط عمومی نیازمند دارابودن توانمندی‌های علمی و عملی خاصی می باشند و افرادی که در ادارات، موئسسات و واحدهای روابط عمومی فعال هستند براساس شرح وظایف و جایگاهشان (شغلشان) از توانمندی‌هایی باید برخوردار باشند. به عنوان مثال فعالان بخش خبر می‌بایست علاوه بر تسلط به اصول خبرنگاری، توانایی فیزیکی حضور در محل ماموریت جهت پوشش و جذب اخبار را داشته باشند. بطور کلی باتوجه به مفهوم و کاربرد دانش، علم و عمل روابط عمومی، افراد فعال در این حوزه، از توانمندی‌هایی همچون برخورداری از توان برقراری ارتباط مناسب و هدفمند، بیان مناسب (تسلط به بیان)، ظاهر و پوشش مناسب و متناسب با نوع و نحوه‌ی فعالیت، باید برخوردار باشند.

شرایط شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید.
الف) سختی و پیچیدگی: با توجه به نیاز به اقناع جامعه هدف، و با توجه به تنوع شخصیتی، فرهنگی، رفتاری و مخاطبان، فعالیت‌های روابط عمومی از پیچیدگی خاصی برخوردار است. پژوهش، برنامه‌ریزی، اقدام، دریافت بازخوردهای مخاطبان، و سپس برنامه‌ریزی براساس بازخوردهای دریافتی و اقدام و در نهایت جلب نظر و جذب مخاطبان، شرح کلی وظایف روابط عمومی است که نیازمند استفاده و بکارگیری صحیح مجموعه‌ای از ابزارها، راهکارها و اقدامات می‌باشد.
   یکی از منفی‌ترین نوع نگاه به رسالت و کار روابط عمومی نگاه تبلیغی و وظیفه تبلیغاتی این فن است که متاسفانه به آن نیز دامن زده می‌شود در این گفتار سعی خواهیم کرد تا مرز بین روابط عمومی و تبلیغات را به طور مشخص‌تر بیان کنیم.روابط عمومی گاهی با تبلیغ و آگهی‌های تجارتی اشتباه می‌شود.این قبیل فعالیت‌ها ممكن است اجزای روابط عمومی را تشكیل دهند ولی اجزایی نیستند كه حاصل جمع آنها مساوی با روابط‌عمومی باشد.بین این امور و فعالیت‌های روابط عمومی تفاوت فاحش وجود دارد.
  
كسی كه به كار روابط عمومی می‌پردازد، هدفش تنها شهره ساختن این و آن نیست بلكه هدف او كشف امور مورد علاقه جامعه و ایجاد هماهنگی و اعتماد بین سازمان و جامعه بر مبنای تامین منافع و علاقه‌های طرفین می‌باشد.
ب) قوانین و مقررات انجام کار:(وظایف و کارکرد روابط عمومی‌ها)
با توجه به اینکه رشته‌‌ روابط عمومی و در مجموع فعالیت‌های روابط عمومی‌ها از جایگاه واقعی و عملیاتی خود، در ایران، بسیار فاصله دارد و بیشتر جنبه نمادین دارد و نه عملی ، از قوانین و چهارچوب‌های خاصی نیز برخوردار نمی باشد. عدم تعریف قوانین خاص در این زمینه از معضلات فعالان این رشته می باشد.در این رشته صرفاً قوانین کلی حاکم بر شرایط کار حکم‌فرماست و نسبت به این رشته قوانین خاصی تدوین نشده است.
  
وظايف و كاركردهاي متعددي را براي روابط عمومي تعريف كرده اند كه مهمترين آنها، ممكن است سه چيز باشد:1- اطلاع رساني          2- اقناع و ترغيب                3- توسعه مشاركت
  
البته دو وظيفه فرعي نيز براي روابط عمومي عبارتند است از: تشريفات و تبليغات كه اين دو ابزار كار روابط عمومي هستند نه وظيفه و هدف و ماهيت آن
ج) مباحث ایمنی و بهداشت
   روش‌هایی که تاکید آنها بر حفظ سلامت کارکنان است معمولا به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:
الف:روش‌های طبی یا طب صنعتی:که شامل تدابیر پیشگیری و درمانی است.از جمله اقدامات متداول در این روش‌ها، آزمایشات قبل از استخدام، جمع‌آوری اطلاعات در زمینه سابقه سلامت مزاج کارکنان، آزمایشات متناوب در زمان استخدام و برنامه‌های بهداشتی و تربیت جسمی را می‌توان نام برد.
ب:روش‌های روانشناسی:که تاکید آنها بیشتر بر مشاوره و راهنمایی کارکنان، مخصوصا کارکنان معتاد و التیام بخشیدن به ناراحتی کارکنان است که به بیماری‌های خفیف عصبی – روانی مبتلا هستند.
ج:روش‌های کنترل محیط:که روابط مشاغل با محیط کار، و ضایعات مربوطه به تعامل بین این دو و تاثیر میزان مکانیزه کردن، خودکار کردن عملیات را در زمینه مسایل بهداشت و ایمنی مورد توجه قرار می‌دهد.
د) مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه‌های شغلی):
   دانش روابط عمومی بر مبنای دانش و علوم اجتماعی استوار است. عمل و فعالیت روابط عمومی نیز با امور فرهنگی و مسائل اجتماعی بسیار در تعامل می‌باشد. آن دسته از فعالان حوزه روابط عمومی که بصورت علمی فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی می کنند و اقداماتشان بر مبنای دانش و علوم اجتماعی می‌باشد، بسیار موفق‌تر خواهند بود. بر همین اساس فعالیت در حوزه روابط عمومی برای افرادی که به علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی علاقه‌مندند از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است و از نظر فعالیت شغلی بسیار مرتبط با حوزه علوم اجتماعی و فرهنگی است.
   دنياي امروز دنياي ارتباطات است. در هر ثانيه ميليون‌ها واحد اطلاعاتي در سطح جهان رد و بدل مي‌شود.از زماني كه تحولات زندگي بشر سرعت گرفت، نياز به اطلاعات و ارتباطات هر روز افزايش يافت و امروزه داشتن اطلاعات دقيق و به روز از نان شب هم براي مردم مهمتر است و هر كه بيشتر بداند، موفق‌تر است.(دانايي = توانايي)
 شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
  
در بسیاری از کشورها این رشته به عنوان ابزار لاینفک در جهت پیشبرد اهداف و پیشرفت، بخصوص در اقتصاد و صنعت، معرفی و مورد استفاده قرار گرفته است. در کشور آمریکا شرکت‌ها و موسسات فعال در زمینه روابط عمومی، بخصوص در زمینه بین‌المللی، به عنوان یکی از قویترین ابزارهای وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال موسسه Omnicom بزرگترین موسسه روابط عمومی جهان می‌باشد و با بیش از 000/120 نفر کارمند، در سال 2009 بیش از 9 میلیارد دلار سود خالص داشته است.
   پس از آمریکا، کشور انگلیس توانمندترین موسسات روابط عمومی را در خود جای داده است. همچنین در کشورهایی همچون فرانسه، آلمان و چین، براساس نتایج و شواهد، دانش روابط عمومی نه صرفا به عنوان یک علم نظری بلکه به عنوان ابزاری بسیار مفید و لازم، مورد استفاده قرار می‌گیرد و برهمین اساس فعالان این بخش امکان بهره‌مندی و دسترسی به امکانات و درآمدهای بالایی را دارند.

تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
   روابط عمومی در آمریکا توسط آی وی لی بنیان نهاده شد . وی در روزنامه نگاری بسیار متبحر بود و از تخصصش در ایجاد این دانش و علم نوین بسیار بهره برد. در ابتدا از آن برای پیشبرد اهداف مدیران راه‌آهن آمریکا استفاده شد و سپس از این دانش به عنوان ابزاری در جهت جذب نیرو در ارتش آمریکا برای جنگ جهانی اول بهره برد. سپس با توجه به ثمربخش بودن و کارکرد بسیار بالای این علم در نتایج جنگ جهانی اول، بطور بسیار گسترده‌تر و نه فقط در جهت تامین نیروی نظامی، بلکه بکارگیری و استفاده از توان عمومی جهت پشتیبانی از حضور آمریکا در جنگ، در جنگ جهانی دوم نیز استفاده شد. در فاصله بین دو جنگ جهانی، در آلمان، حزب نازی نیز از این دانش بصورت دیگری استفاده برد. پس از پایان جنگ جهانی دوم صاحبنظرانی از انگلیس، فرانسه و بلژیک، به راه‌اندازی مجمع جهانی روابط عمومی پرداختند. و پس از آن، این دانش کاربرد بیشتری یافت و در دو جنبه‌ نظری و عملی، بیشتر مدنظر قرار گرفت. از نظر عملی مشاغلی همچون فعالیت‌های تبلیغاتی، ارتباطی (داخلی و بین‌المللی) از مشاغل مرتبط با این رشته بوده و می‌باشند. از نظر علمی و نظری نیز، در حوزه علوم اجتماعی مورد بحث و گسترش قرار گرفت. پس از آن در اکثر کشورهای اروپا همچون فرانسه و بلژیک و...، روابط عمومی در خدمت پیشرفت کشور قرارگرفت و در حوزه هایی همچون سیاست، روابط عمومی (امور بین‌الملل) و صنعت (تبلیغات و بازیابی) بسیار مورد استفاده قرار گرفت. همزمان با آن، روابط عمومی، از لحاظ علمی و نظری نیز گسترش یافت. پس از آمریکا و اروپا ، چین نیز از مزایای این دانش نوین بهره مند شد. در کشور چین با تغییرات ساختار سیاسی و باز شدن فضای فعالیت های صنعتی و اقتصادی، این رشته بسیار مورد توجه قرار گرفت و مشاغلی همچون مدیریت تبلیغات و بازاریابی، مدیریت اطلاع‌رسانی و مدیریت رسانه‌ها را به خوداختصاص داد.
 مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
-         در زمینه مطبوعات: مدیریت مطبوعات، سردبیری، خبرنگاری
-         در زمینه تبلیغات: مدیریت تبلیغات، مدیریت بازاریابی و بازارسازی، مدیریت ایجاد و پیشبرد برند
-         در زمینه رسانه: مدیریت رسانه، تحلیلگر رسانه‌ها، برنامه‌ریزی
-         در زمینه واحدهای روابط عمومی: همه زمینه‌ها اعم از مدیریت روابط عمومی و . . .

خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
-         مشاغل مرتبط با حوزه خبررسانی-خبرنگاری: در زمره مشاغل سخت هستند. عمدتاً محدود به زمان و مکان خاصی نیستند و خبرنگار باید همیشه آماده اعزام به محل مرتبط با سوژه خبر و پوشش مناسب خبری باشد.
-         حوزه تبلیغات و بازاریابی: مشاغلی جذاب ، نیازمند و مبتنی بر خلاقیت و استفاده بهینه از ابزارهای نوین. در صورت موفقیت، از مشاغلی هستند که درآمدزایی بالایی دارند.
-         امور روابط عمومی: پویا و نیازمند تعامل مناسب با جامعه هدف، در صورت تکیه برپژوهش، نیازسنجی و اقدام مناسب موفق‌تر خواهند بود-مرتبط با امور فرهنگی و اجتماعی جامعه هدف

 چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
    • اتاق کار مناسب
    • تجهیرات ارتباطی مناسب
ü     کامپیوتر با تجهیزات لازم
ü     وسایل سمعی و بصری پیشرفته
ü     رادیو
ü     تلویزیون
ü     روزنامه
ü     مجله

 به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
   گسترش رقابتی شدن فعالیت موسسات و نیازمندی آنان به جلب نظر و جذب مخاطب، موجب نمایانتر شدن و کارآمدتر شدن فعالیت روابط عمومی‌ها خواهد شد. این امر موجب گسترش حوزه فعالیت و در نتیجه ایجاد مشاغل و فعالیت‌های نوین در جهت برقراری ارتباط مطلوب و هدفمند، و در نهایت اقناع و همراهی مخاطبان خواهد بود و موجب پیشبرد اهداف سازمان.

 به نظر شما چه مهارت‌هایی در آینده پس از گذراندن دروس و رشته به دست خواهید آورد؟
   توانایی مدیریت در بخش‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای و امور مرتبط با آن، توانایی برنامه‌ریزی و اجرای امور تبلیغاتی، توانایی فعالیت تخصصی در بخش‌های مختلف روابط عمومی، توانایی انجام مذاکره، سخنرانی، برگزاری نشست و... ، توانایی برقراری ارتباط هدفمند و مطلوب با مخاطبان هدف، توانایی شناخت محتوای رسانه‌ها و تحلیل آنها، توانایی استفاده و بکارگیری ابزارهای هنری برای دستیابی به اهداف سازمان.

 آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟ چه حرفه ای؟
   بله -فعالیت‌های مطبوعاتی، فعالیت‌های تبلیغاتی، فعالیت‌های افکارسنجی، فعالیت‌های پژوهشی در حوزه علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی و ارتباطات، موسسات روابط عمومی
نويسنده : طاهره فخیمی عطاء

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.