سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



کاربینی. بازدید از اداره کل چند رسانه ای ایرنا

   به نام خدا
DSC09836
DSC09832

1. آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟ بله می تواند در بخش صدا و فیلم  مورد استفاده قرار بگیرد.

2. مشخصات محیط کار مورد بازدید:
اداره کل چند رسانه ای یکی از ادارات کل زیر مجموعه معاونت خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی " ایرنا" است که دارای واحد های مختلفی چون
سرویس عکس، بخش صوت و تصویری، ایرنا فیلم، استودیوی مجازی،بخش صدا،اطاق تدوین،اتاق صدا، گروه صدابرداری ، گروه گزارش و رصد فیلمهای خارجی.

3. نام سازمان یا شرکت بازدید شده؟ خبرگزاری جمهوری اسلامی " ایرنا "

4. فعالیت اصلی شرکت بازدیدشده چیست؟
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برای دسترسی اقشار مختلف جامعه به آخرین اخبار و اطلاعات اقداماتی چون ارائه لحظه به لحظه اخبار و گزارشهای خبری ایران و جهان از طریق شبکه رایانه‌ای داخلی پیام‌نگار و شبکه جهانی اینترنت، انتشار نشریات تحقیقی و تخصصی در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ارائه خدمات مربوط به اسناد و میکروفیلم را انجام داده است.
این خبرگزاری هم‌اکنون با دارا بودن ۶۰ دفتر نمایندگی در مراکز استان ها و شهرستان های ایران است و ۳۰ دفتر نمایندگی نیز در کشورهای مختلف جهان به تولید و انتشار فراورده های خبری مبادرت می کند.
4. رشته تحصیلی شما چه نقشی در این سازمان دارد؟
طبیعی است که وظیفه ذاتی ایرنا ، اطلاع رسانی است و شاغالین در این سازمان نیز باید با اصول و مهارت های خبرنویسی و اطلاع رسانی آشنا باشند.
5. نوع سازمان چیست؟ دولتی
6. تاریخچه تاسیس ایرنا؟
در سال 1313 اداره‌اي به نام آژانس پارس در وزارت امور خارجه تشكيل شد تا اخبار كشور را گردآوري و در دسترس مردم و مطبوعات قرار دهد و علاوه بر اين دو نشريه صبح و عصر به زبان‌هاي فارسي و فرانسه براي مسئولان و خبرگزاري‌هاي خارجي و روزنامه‌ها منتشر و ارسال مي‌كرد.
آژانس پارس به ترتيب با خبرگزاري‌هاي فرانسه، رويتر، آسوشيتدپرس و يونايتدپرس و آناتولي قرارداد خبري منعقد كرد و از سال 1332 اخبار خبرگزاري‌ها و راديو تلويزون‌ها و مطبوعات را به زبان‌هاي مختلف ترجمه و منتشر مي‌كرد.
در سال 1342 همزمان با تاسيس وزارت اطلاعات، خبرگزاري به نام خبرگزاري پارس به اين وزارت خانه ملحق و به صورت 24 ساعته فعاليت خود را آغاز كرد.پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1360 نام سازمان خبرگزاري پارس به خبرگزاري جمهوري اسلامي تغيير يافت.
7. مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
اخبار در تهران از طریق خبرنگاران حوزه‌ها، روابط عمومی سازمانها و وزارتخانه‌ها، رابطین خبر، اخبار خبرگزاریهای خارجی و شنود رادیویی و تلویزیونی دریافت و پس از تنظیم بر روی خروجیهای مطبوعات، اقتصادی، ایرنا فارسی، ایرنا انگلیسی، ایرنا عربی ارسال می‌شود و اخبار شهرستان‌ها نیز توسط خبرنگاران و رابطین به دفاتر و سپس به مناطق هشتگانه خبری ارسال می‌شود و توسط سردبیران و دبیران بر روی خروجی‌های ذکر شده قرار می‌گیرد.
گردآوری اخبار و گزارش‌ها در شهرستان‌ها زیر نظر هشت منطقه خبری صورت می‌گیرد و هر منطقه تعدادی از استان‌های کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.
اخبار و گزارش‌ها توسط رابطین خبری و خبرنگاران شهرستان‌ها تهیه و پس از ارسال به منطقه آن را به طور مستقیم بر روی خروجی‌های سازمان قرار می‌دهند که این اقدام به منظور تمرکز زدایی و سرعت بخشیدن به ارسال خبرها صورت گرفته است.
فعالیت اداره کل اخبار خارجی به عهده هشت گروه. اروپا و آمریکا، آفریقا و خاورمیانه. آسیا و اقیانوسیه. شبه قاره هند و آسیای میانه. اخبار انگلیسی، اخبار عربی، اخبار بین‌المللی فارسی و اخبار خارجی است.
گروه اخبار خارجی مشتمل بر سه بخش شنود صوتی و تصویری، ترجمه اخبار خارجی و شبکه اطلاع‌رسانی جهانی (اینترنت) به صورت 24 ساعته، 23 فرستنده رادیوئی و 13 فرستنده ماهواره‌ای را بر روی نوارهای ویدئویی و صوتی مغناطیسی ضبط می‌کند.
فرستنده‌های رادیویی روزانه در 85 نوبت شنود می‌شود و این برنامه‌ها علاوه بر زبان فارسی به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه نیز ترجمه می‌شود. همچنین اخبار خبرگزاری‌های مهم جهان و شبکه جهانی اینترنت نیز در این گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد و خبرهای مهم از آنها استخراج می‌شود.
8 . رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
هرگونه محیط خبری قابلیت اشتغال دانشجو یا فارغ التحصیل رشته خبرنگاری را دارد.
9. چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟
  آشنایی با خبر، گزارش و تحلیل و همچنین تسلط به یک یا دو زبان خارجی
سایر مهارتها
1-خبرنگار باید رسانه‌ای را که در آن کار می‌کند، بشناسد. از ظرفیت و کارایی آن آگاه باشد. ماهیت رسانه و توان خبررسانی آن باید برای او روشن باشد. اگر از خبرنگاری بپرسند خبری را که تهیه کرده‌ای برای چه رسانه‌ای است؟ (رادیو، تلویزیون، یا مطبوعات) باید پاسخ دقیق او منطبق باشد با شناختی که از هر کدام از رسانه‌ها دارد. هر چه شناخت خبرنگار از رسانه‌ای که در آن کار می‌کند بیشتر باشد، دقیق تر عمل خواهد کرد. نگاه بی اعتنا و بیان سرد و مصنوعی برخی از خبرنگاران و در نتیجه گزارش خنثی یا کم اثر آنها ناشی از ضعف شناخت از توان رسانه‌است. امروز خبرنگاران بزرگ «رسانه» را «قدرت» می‌دانند و با این دیدگاه وارد عرصه خبر و خبرنگاری می‌شوند. بنابراین خبرنگار باید رسانه را بشناسد، بعد برای آن کار کند.

2-خبرنگار باید تفاوت «خبر» و «رویداد» را بداند و از سیر تحول یک «رویداد» به «خبر» آگاه باشد. اگر از خبرنگاری بپرسند «خبر چیست؟» او باید از جایگاه یک صاحب نظر و یک کارشناس خبر اظهار نظر کند؛ نه اینکه کلمات حفظ شده‌ای را باز گوید با این گمان که خبر را تعریف کرده‌است. خبرنگاری که خبر را نمی‌شناسد، چگونه می‌تواند به صحت و جامعیت آن پی ببرد؟ شناخت خبر مستلزم شناخت اوضاع سیاسی جهان و جامعه‌است.

3-چهره و لحن گفتار برخی از خبرنگاران در جلوی دوربین نشان از بیگانه بودن آنها با عمق خبری است که در صحنه آن قرار دارند. خبرنگار باید بداند که مخاطب و بیننده خبر تا چه اندازه برای شنیدن و دیدن گزارش خبری او حساس و هوشیار است. هر چه شناخت خبرنگار از خبر بیشتر و از نیازها و حساسیت‌های مخاطب آگاه باشد، در تهیه و تولید و نگارش و بیان خبر دقیق تر عمل می‌کند.

4-خبرنگار باید خبرگزاریهای مختلف جهان بویژه غول‌های خبری جهان را بشناسد. این شناخت به نگاه و فکر او وسعت می‌بخشد. وقتی به راز موفقیت خبرگزاریهای جهان پی برد و دانست که همه چیز در گرو عملکرد درست خبرنگاران آنها بوده‌است، به جایگاه و حساسیت کار خود بیشتر پی می‌برد.

5-مهارت ارتباطی از دیگر ویژگیهای خبرنگار است. ارتباط با همه چیز و همه کس، تقریباً بدون محدودیت. خبرنگار باید بتواند خود را با صحنه تصادف، زلزله، سیل، آتش سوزی، جنگ، جشن‌های ملی و مذهبی، مراسم ویژه، راهپیمایی‌ها و نمونه‌های مرتبط وفق دهد و مرتبط سازد. همچنین بتواند با کودک خردسال، نوجوان، جوان، پیر، کارگر و کارمند، هنرمند، قهرمان، دانشمند، افراد مثبت و منفی ارتباط برقرار کند. او باید بتواند هم با دختر خردسالی که تازه به مدرسه وارد شده گفتگو کند و هم با پیرزن ۹۰ ساله‌ای که در خانه سالمندان دوران سخت زندگی خود را سپری می‌کند، هم کلام شود. خبرنگار این مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را باید بیاموزد در غیر اینصورت مصاحبه‌های مضحکی به دست خواهد داد.

6-آشنایی با نگارش و تنظیم خبر، خبرنگار را در نوشتن متن خبر یا مخابره آن موفق می‌کند. امروزه خبرگزاریها و رسانه‌ها و بخش‌های ممتاز خبری به کلمات و واژه‌ها و عبارت‌های خبری بسیار توجه دارند. بار روانی برخی از کلمات تأثیر ویژه دارند. نگارش درست و بدون غلط و رعایت زبان معیار و ایجاز در جمله بندی مهارتی است که خبرنگار باید با آن آشنا باشد. همراهی و هماهنگی کلمات و تصاویر، نگارش خبر را دقیق تر می‌کند. رعایت سه کلمه برای هر ثانیه تصویر و انتخاب بهترین و مؤثرترین کلمه به تصاویر خبری جذابیت می‌بخشد. تنظیم خبر نیز اولویت بندی مفاهیم خبری براساس اهمیت هر مفهوم است که خبرنگار در این زمینه بخشی از کار را برعهده دارد.

7-بیان مناسب، داشتن سلامت اندام گفتاری و صدای مناسب و لحن خبری و غیرمصنوعی از دیگر ویژگیهای خبرنگار است. تنفس درست، جنس صدا و استفاده درست از صدا و انتخاب لحن مناسب برای بیان، از مهارت‌های خبرنگاران آموزش دیده‌است. برخی از خبرنگاران صدای خبری مستقلی دارند که مخاطبان به آن صدا و شیوه بیان علاقه مند هستند. خبرنگار برای دستیابی به بیان نافذ خبری باید جدی باشد و تلاش کند.

8-چیرگی بر احساسات: خبرنگاران موفق رسانه‌های بزرگ در گزارش‌های خبری تسلیم احساسات خود نمی‌شوند. همدردی و همدلی با مخاطب با احساساتی شدن متفاوت است. فراموش نشود که حضور خبرنگار در صحنه خبر برای عینیت بخشیدن به خبر است؛ نه تحریک احساسات. مردم نیازی به دیدن صحنه‌های احساس خبرنگار ندارند؛ آنچه آنها می‌خواهند دقت، صحت و جامعیت خبر در اسرع وقت است.

9-بداهه گویی، مهارت ممتازگفتاری است که خبرنگار بر اثر مطالعات و تمرین‌های بیانی به آن می‌رسد. گاهی لازم است خبرنگار از متن آماده‌ای که تهیه کرده‌است جدا شود و از خود چیزی بگوید. این لحظات غافلگیر کننده که کم نیستند، مهارت زبانی خبرنگار یا عجز او را آشکار می‌کنند. خبرنگار باید برای اینگونه صحنه‌ها آماده باشد.

10. شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید؟
 توانمندی های جسمی و روحی و تحمل سختی و فشار از یکسو همچنین کسب مهارت های تخصصی از جمله زبان خارجی از سوی دیگر می تواند فرد را به سمت شغل خبرنگاری سوق دهد.
سایر توانایی ها:
داشتن‌ ذوق‌ و استعداد نويسندگي‌         کنجكاوي‌، تيزبيني‌ و نكته‌سنجي‌             داشتن‌ ضريب‌ هوشي‌ بالاتر از متوسط‌ جامعه‌    توانايي‌ جوشش‌ با طبقات‌ مختلف‌ مردم‌   صبر و حوصله‌ زياد           داشتن‌ توانايي‌ جسمي‌ و رواني‌ براي‌ دوندگي‌هاي‌ اضطراري‌
قدرت‌ تفكر سريع‌             عشق‌ به‌ كار خبري‌         مؤمن‌ به‌ رعايت‌ اصول‌ اخلاقي‌ و داشتن‌ تقوا
نداشتن‌ خودبيني‌، غرور و تكبر، انزواجويي‌، ساده‌لوحي‌، تعصب‌ فكري‌، فضل‌ فروشي‌، گزافه‌ گويي‌ و تندخويي‌   داشتن‌ توانايي‌هاي‌ ارتباطي‌            داشتن‌ حافظه‌اي‌ بيش‌ از حد‌ متوسط‌ جامعه.

11. شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
در تمام دنیا شغل خبرنگاری از جمله مشاغل خسااس و پر تحرک است اما در برخی مناطق دنیا از شغل خطرات خاص خود را به همراه دارد.
خبرنگاری در خاورمیانه، آمریکای لاتین، آفریقا و برخی کشورهای شرق آْسیا، از جمله خطرناک ترین مشاغل محسوب می شود.

12. تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟

ريشه اوليه مطبوعات به قرن هفده برمي‌گردد اما در قرن هجده، نوزده و بيست‌ تحولات عظيمي در اين زمينه ايجاد شد كه دامنه‌هاي آن تاكنون هم ادامه دارد.

بطور کلی شغل خبرنگاری در جهان اول توسعه بیشتری داشته است و کشورهای جهان سوم یا به عبارت دیگر کشورهای جنوب، به دلیل سابقه کمتر توسعه یافتگی و دارا بودن حکومت های بسته، رشته خبرنگاری نیز به تبع، توسعه کمتری داشته است.

توسعه ادبیات علمی مرتبط با روزنامه نگاری و خبرنگاری در غرب، نشان دهنده جایگاه و وضعیت این رشته است.

درسال 1838میلادی روزنامه ی بنام اخبار برای نخستین بار در زمان محمدشاه قاجار به نشرات آغاز نمود. مدیر مسئول این روزنامه شخصی بنام محمدصالح شیرازی بود.

در دوره معاصر ایران نیز رشته روزنام نگاری با نام زنده یاد کاظم معتمد نژاد عجین شده است.

علم ارتباطات در ایران دارای شاخه ‌های محدودی هم چون روزنامه نگاری، روابط عمومی، تحقیق در ارتباط جمعی و خبر بوده و جایگاه سایر شاخه‌ های مطالعاتی و نیز شناخت رسانه های مدرن در این علم خالی مانده است. دانشگاه های آزاد تبریز، امام صادق (ع) ، علامه طباطبایی و تهران و برخی دیگر از دانشگاههای آزاد پس از گذشت یک دهه از تاسیس رشته علوم ارتباطات اجتماعی و تبلیغ و با بهره‌ گیری از تجربه ‌های نوین دانشگاه های خارج از کشور، اقدام به یک نوآوری نمود و رشته فرهنگ و ارتباطات را در ایران بنیان نهاد. به این ترتیب، علم ارتباطات در حوزه مطالعات فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است تا از دستاوردها و تکنیک های ارتباطات در سیاست ها، برنامه ها و اقدام های فرهنگی ملی و بین‌المللی استفاده شود. علاوه بر این آشنایی با معارف اسلامی، امکان بهره‌گیری از این دانش را در حوزه‌های دینی فراهم می ‌سازد.

13. مشاغل مرتبط و همگون با ر شته تحصیلی خود را نام ببرید؟

رشته های مرتبط :
الف . شاخه روزنامه‌نگاری

       روزنامه‌نگاری رادیو تلویزیونی     روزنامه‌نگاری رسانه جدید      روزنامه‌نگاری ورزشی          روزنامه‌نگاری چاپی

ب. شاخه مطالعات رسانه (رسانه‌های گروهی)

       روزنامه         مجله            رادیو              تلویزیون        مطالعات تلویزیون            اینترنت


ج. شاخه ارتباطات

       ارتباط غیرکلامی     ارتباط کلامی       ارتباطات بین‌فرهنگی     ارتباطات جهانی       ارتباطات سازمانی     ارتباطات محیط زیست

       ارتباطات میان جانوران   بازاریابی       تبلیغات         تبلیغات سیاسی       ترجمه       روابط عمومی

       طراحی ارتباطات           نظریه ارتباطات            نگارش فنی

14. خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
علوم ارتباطات اجتماعی
مطالعات ارتباطات یکی از شاخه ‌های جوان علوم اجتماعی معاصر به شمار می ‌آید که در ایران نیز بسیار جدید است. این مطالعات پس از جنگ جهانی دوم رو به رشد نهاد و از سایر رشته های علمی هم چون جامعه شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی و حتی مهندسی کمک گرفت. ارتباطات با گسترش رسانه‌ های الکترونیکی به تدریج به صورت رشته آموزشی مستقل در دانشگاه ها راه اندازی شد. توسعه فوق العاده وسایل ارتباط جمعی هم چون شبکه‌ های ارتباطی و ماهواره‌ای، چند رسانه‌ای ‌ها و رسانه ‌های متعامل در دنیای معاصر، تا بدان جا موثر بوده است که نه تنها علم ارتباطات را به عنوان یکی از محورهای اصلی مطالعات دنیای معاصر قرار داده است، بلکه عصر معاصر را عصر ارتباطات و جامعه جدید را جامعه اطلاعاتی نامیده‌اند.
گرایش های رشته علوم ارتباطات اجتماعی :   پژوهش در رسانه     روابط عمومی         روزنامه نگاری

15. چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
ضبط دیجیتالی، قلم و کاغذ

16. به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟

به ‌طور کلی اطلاع‌رسانی، خبردهی، آموزش و فرهنگسازی و اشاعه دیدگاه‌های مختلف، مجموع کارکردهای رسانه‌های جمعی را شامل می‌شود و اساسا رسانه‌ها با توجه به همین وظایف اصلی که بر عهده دارند، باید با تأکید بر ارزش‌های خبری، تمامی ‌اخبار، اطلاعات و رویدادهایی را که در زمینه کارآفرینی اتفاق می‌افتد به خوبی انعکاس بدهند‌.

بنابراین رسانه‌ها در این برهه از زمان و با توجه به تأکیدهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم هماهنگی و همگرایی نهادهای مختلف در تحقق جهاد اقتصادی، با اتکا به همین نقش آموزشی که در مقوله کارآفرینی دارند، در وهله اول باید در شناساندن ابعاد جهاد اقتصادی و مؤلفه‌های کارآفرینی و تاثیرات آن بر رشد اقتصادی و نقش مردم و مسئولان اهتمام جدی داشته باشند. از سوی دیگر رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس نظرات کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی‌ در مقوله کارآفرینی و در قالب تهیه گزارش و ارائه مقالات تحلیلی، برای تحقق جهاد اقتصادی گام بردارند.

فرهنگسازی در موضوع کارآفرینی از دیگر وظایف مهم رسانه‌ها‌ در بحث تحقق جهاد اقتصادی است و در این بحث، ما قبل از هرچیز، نیازمند فرهنگسازی این مقوله در جامعه هستیم. رسانه‌ها باید در این زمینه موج ایجاد کرده و در راستای تبیین مبحث کارآفرینی در رسانه‌ها، از رسانه ملی گرفته تا رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها به طور عمیق و ریشه‌ای عمل نمایند .

17. به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
به نظر می رسد حضور در رسانه ها و انجام کار مرتبط می تواند به تجربه این حوزه بیافزاید.
ضمن آنکه فارغ التحصیل رشته خبرنگاری باید به صورت علمی این رشته را همزمان با کار تجربی ادامه دهد.

18. آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بله، بطور قطع بدون علاقه وارد این رشته نمی شدم.

پایان


نويسنده : طیبه زارع

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.