دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



گزارش کاربینی - بازدید از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

بسمه تعالی
·آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید ؟

بله فعالیت شغلی اینجانب در زمینه روابط عمومی و هماهنگی بین حوزه های مختلف می باشد . از آنجا که منابع درسی این رشته در خصوص روش ها و برنامه ریزی های ارتباط و تعامل بین بخش های مختلف، به خصوص در زمینه علوم انسانی می باشد بسیار می تواند در بالا بردن کارآیی و بهره وری اینجانب در ایفای وظایف شغلی کمک نماید .

·مشخصات محیط کار مورد بازدید .

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در محدوده بزرگراه کردستان . خیابان 64 غربی واقع گردیده که در فضایی مجهز دارای  چهار طبقه اداری که واحدهای مختلف به طور مجزا در طبقات مختلف مشغول به کار هستند که به طور مشخص 11 پژوهشکده در بخش های مختلف این ساختمان مستقر و مشغول به فعالیت می باشند و یکی از مهمترین بخش های آن کتابخانه مرکزی می باشد که از غنی ترین مجموعه ها در زمینه علوم انسانی کشور می باشد .
· نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد .

·فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟

فعالیت اصلی مرکز مورد بازدید ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ) پیگیری و فعالیت درخصوص تحقیقات و پژوهش های موثر در زمینه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می باشد که می خواهد با نظارت دقیق و پیگیری مستمر در اجرا و تدوین طرح های مختلف در این زمینه فعالیت نماید و از طرف دیگر این پژوهشگاه اقدام به پرورش و آموزش نیروی انسانی و محققان و دانشجویان در زمینه های مختلف علوم انسانی می نماید .

· رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟

با توجه به ذات فعالیت این پژوهشگاه در زمینه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ارتباط بسیار گسترده ای بین رشته مدیریت امور فرهنگی و جایگاه آن با انجام امور جاری و وظایف این پژوهشگاه برای پیشبرد و حمایت از پژوهش های فرهنگی دارد .

نوع سازمان چیست؟     دولتی             عمومی         خصوصی

·تاریخچه تاسیس :

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1360 با تصویب هیات دولت، 12 موسسه که هرکدام به گونه ای در رشته های مختلف فعالیت پژوهشی داشتند با هم ادغام و سازمان وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی تحت عنوان (( موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی )) تاسیس و آغاز به کار کرد .

موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی در سال 1369 پس از تغییر سازمان و تشکیلات آن از سوی (( شورای گسترش آموزش عالی )) عنوان پژوهشگاه گرفت و تشکیلات سازمانی آن در خرداد سال 72 به تصویب نهایی سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید .

· مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟

وظیفه کلی این پژوهشگاه در درجه اول تشکیل 11 پژوهشگاه تخصصی در محورهای مختلف می باشد، مانند پژوهشکده اخلاق و تربیت ، پژوهشکده تاریخ ایران و ... .

در ضمن در مرحله ای دیگر این پژوهشگاه اقدام به اجرای دوره های تحصیلات تکمیلی نموده است که 12 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 10 رشته در مقطه دکترا تخصصی دارد . از طرف دیگر رویکرد اصلی در کار تحصیلات تکمیلی این پژوهشگاه حرکت به سمت دوره های تکمیلی پژوهش محور است .
·رشته تحصیلی شما در این محیط کاری چه نقشی دارد ؟

با توجه به چارت سازمانی و مرزبندی دقیق تشکیلاتی بین پژوهشگاه های مختلف نیاز به مدیریت قوی و کارشناسان خبره و مسلط بر حوزه های مختلف فرهنگی است تا بتواند حلقه های اتصال مستحکمی را بین این اجزاء مختلف ایجاد نماید تا رشدی هماهنگ همراه با بهره وری کامل از مجموعه این نهاد عظیم بدست آید .

·چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟

از لحاظ جسمانی اولویت اول توانایی تعقل و حواس سالم مورد نظر می باشد ولی خصوصیات شخصیتی مانند علاقه مندی به کسب دانش نظری، صبوری و علاقه به تلاش مستمر در مطالعه، علاقه به انجام امور پژوهشی مربوطه، توانایی در اجرای تحقیقات و آزمایش های میدانی از اهمیت خاصی برخوردار است .

·شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :

1)    سختی و پیچیدگی : با توجه به فعالیت شدید رسانه ها، سازمان ها و نهاد های فراملی و با برد زیاد در دنیای امروزی
شغل های فعال در این حوزه بسیار سخت و پیچیده می باشد .


2)    قوانین و مقررات انجام کار : مشاغل فعال در حوزه فرهنگ با توجه به اهمیت نقش و وظایفشان تابع قوانین مدون جاری در کشور می باشند که حدود چارچوب و چگونگی فعالیت ها را مشخص نموده است، مانند قانون مطبوعات .

3)    مباحث ایمنی و بهداشت : با توجه به حضور فعالین بخش فرهنگ مانند رسانه ها، خبرنگاران در محیط واقعی وقایع به طور حتم بخشی از فعالیت های فرهنگی می تواند طوئم با حوادث و خطراتی باشد . مثل حضور خبرنگاران در میدان جنگ .

4)    مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی) : از آنجا که مخاطبین این بخش نوع انسان می باشد لذا تعامل و ارتباط با روح وارسته انسان ها بسیار می تواند جذاب تر از تعامل با امور مادی چون فلز، آهن و .... باشد . به عبارت دیگر زمینه فعالیت های فرهنگی ارتباط با شخصیت انسان ها است . مانند یک معلم .




·شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟

جایگاه و ارزش مشاغل فرهنگی در هر جامعه ارتباط مستقیم با اهمیتی که آن جامعه برای مغوله فرهنگ دارد می باشد . به عنوان مثال: جایگاه شاغلین در امور فرهنگ اعم از رسانه های مطبوعاتی، سینما، هنر، تحقیقات علمی و ... در کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر از کشوری عقب مانده و بی سواد می باشد .
·تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟

تاريخچه تاسيس روابط عمومي در ايران

 
شيوه نـوين روابط عمومي در ايـران با ملي شدن صنعت نفت هـمزمان است ، سپـس وزارتخــانه ها و سازمانـهاي زيادي به منظور نشر اخـبار و ارائه عملـكرد انجـام شده و ارتباط مردمـي و تسلط برافكار عمومي و ايجاد ارتباط با رسانه هاي همگاني نياز خود را در اين زمينه احساس كرده و روابط عمومي را به شكل نخستين آن آغاز كردند.
نخستين روابط عمومي در ايران به طور رسـمي در مرداد ماه سال 1332 شمسي در شركت سابق نفت ايران آغاز به كار كرد واولين گردانندگان آن دكتر نطقي استاد علوم ارتباطات و شاعر ونويسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند كه بعدا استاد ابوالفضل مرعشي نيز به اين جمع پيوست .در بسياري از سازمانها و ادارات تا سال 1345 اداراتي به نام تبليغات و انتشارات و يا انتشارات و اطلاعات فعاليت مي كردند كه از اين تاريخ به بعد نام اين ادارات به روابط عمومي تغييركرد.در سـال 1345 مسئولان شركت ملي نفـت ايران ، موسسه مطبـوعاتي كيـهان ، دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردي وقت به فكر تاسيـس يك مركز آموزش عالي براي رشته روابط عمومي افتادند .
· مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟
روابط عمومی خبرنگاری رایزن فرهنگی مشاورین فرهنگی نهاد های تبلیغاتی مبلغین فرهنگ و ...
  · خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟
به طور کلی تمام مشاغل فعال در زمینه فرهنگ به دنبال ارائه ارزش ها و هنجارهای مورد نظر در رشته تخصصی خودشان به مخاطبین می باشند .
·  چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟
دسترسی به انواع امکانات سخت افزاری اعم از تجهیزات و امکانات تکنولوژیک به همراه نیروهای متخصص انسانی و آموزش دیده که همراه خبرگی و کارآمدی انسان هایی فرهیخته، صادق، با تلاش، با سلامت اخلاقی و شایسته باشند .
·به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود ؟
با ایجاد نهاد های فرهنگی در تمام مناطق کشور که دارای تراکم جمعیت انسانی می باشد می توان مخاطبین خاص آن رشته را جذب نمود و افراد کارآمد و فعال را جهت اشتغال در این حوزه ها به کار گرفت .
به طور مثال : ایجاد یک کتابخانه همراه با دوره های نقد کتاب فعال در یک منطقه روستائی .
·به نظر شما چه مهارت هایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟
به نظر اینجانب با گذراندن دوروس مربوط به این رشته می توان با سرفصل کلی مهارت های مورد نیاز جهت ایفای نقش کارآمد در این حوزه آشنا شد و حتما می بایست دانشجویان در کنار گذراندن واحدهای درسی ارائه شده الزاما به تحقیق و مطالعه بیشتر و
عمیق تر در خصوص هریک از سرفصل ها اقدام نمایند تا دانش نظری خود را نسبت به آن افزایش داده و موفق تر شود .
·        آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟
بله . اینجانب با توجه به سابقه قبلی و جاری در زمینه امور فرهنگی و آموزش عالی نسبت به ایجاد کار و حرفه در زمینه های علمی و فرهنگی علاقه مند می باشم .
sh 1

sh 3

نويسنده : محسن شادپور

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.