شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



گزارش کاربینی

باسمه تعالی
5ففففففففففففففففف

عنوان شغل
·       آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟نوع ارتباط آن را بیان کنید.
بله ، در پتروشیمی روابط عمومی به عنوان قسمتی از ارکان این موسسه به حساب می آید.بدین نحو که ارتباط صحیح با مراکز و موسسات خرید مواد شیمیایی و همچنین روابط عمومی کارآمد در بستن قرارداد با این موسسات نقش بسزایی دارد.
·       مشخصات محیط کار مورد بازدید:
در شرکت خودرو سازی سایپا قسمت خط تولید و مونتاژ خودروی پراید را مورد بازدید قرار دادیم.این خط شامل چند سالن بود که در هر سالن یکی از مراحل تولید خودرو صورت می گرفت.سالن اول برای جوشکاری بدنه،سالن دوم رنگ آمیزی خودرو،سالن سوم مونتاژ و کنترل نهایی خودرو
·       نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:
گرو ه کارخانجات سایپا
·       فعالیت اصلی شرکت بازدید شده:
تولید و مونتاژ انواع خودروی پراید همچون پراید نوع 111 ، 132 ، 141 ، ....
·       رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
رشته روابط عمومی نقش بسزایی در این شرکت ایفا می کند چرا که روابط بین کارکنان می تواند در راندمان کاری تاثیر بسزایی داشته باشد.همچنین در زمینه بازاریابی برای فروش و حتی خدمات پس از فروش نیز نقش مهمی دارد.
·       نوع سازمان چیست؟
دولتی
·       تاریخچه تاسیس:
این شرکت در سال 1348 تاسیس شد و دو سال بعد از تاسیس یعنی درسال 1350اولین تولید خود را که خودروی ژیان بود روانه بازار کرد.
·       مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
در گام نخست تولید یک خودرو در این کارخانه مواد وارد سالن بدنه که خود شامل دو خط تولیدی است می‌ شوند.در این بخش قطعات فلزی بدنه خودرو همانند درب، سقف و درب موتور که به کمک قالب‌ها و دستگاه‌های پرس ساخته شده‌اند در این سالن با استفاده از روش جوش کاری به هم متصل می شوند.در ابتدا بعد از پرس ورق روغنی 6mm و جوشکاری شاسی که برای هر مشتری شماره های خاصی که عدد 138 برای همه خریداران ثابت می باشد و جوشکاری کفی جلو و سینی جلو اتاق اتومبیل توسط ربات انجام می پذیرد.
البته کلیه ی قطعات مجاور (بدنه) خودرو به طور نمونه قبل یا بعد از نقطعه جوش در آزمایشگاه‌های مخصوص  c,m,m به کمک وسایل اندازه گیری کنترل و ارزیابی می گردد تا در صورت وجود اشکال آن را برطرف نمایند. برطف نمایند.
دومین سالن تولیدی کارخانه سایپا سالن رنگ نام دارد در این بخش با بکارگیری متخصصین و تجهیزات پیشرفته رنگ آمیزی خودروها  را به صورت دقیق با استفاده از ربات‌هایی انجام می شود. در این سالن بدنه فلزی خودرو پس از تمیز شدن نیاز به یک لایحه محافظ دارد به همین دلیل اتاقک خودرو بر روی پایه‌ی متحرک قرار گرفته و در حوضچه رنگ غوطه ور می‌گردد.سپس بدنه خودرو وارد یک کوره می‌شود تا این لایه محافظ بر روی اتاقک پخته گردد.
در نهایت پس از طی کردن مراحل عایق کاری، سیلرزنی و رنگ آستر ، رنگ زدن نهایی خودرو را آغاز می کنند. استفاده از 16 دستگاه ربات جهت پاشش رنگ و بهره گیری از تجهیزات پیشرفته خطوط  قابلیت رنگ آمیزی 30 بدنه در ساعت را برای این سالن فراهم کرده است.
سالن مونتاژ مرحله نهایی شرکت سایپا نیز شامل دو خط تولیدی است که با انتقال خودرو به بخش نصب ،بعد از نصب باتری خودرو و چراغ‌ها مایعات داخلی ماشین مانند آب رادیاتور ، روغن ترمز و به کمک دستگاه‌های مخصوص تزریق می‌گردد و در نهایت با کنترل نهایی خودرو توسط مهندسین به مرحله نهایی می رسد. در مرحله مونتاژ نهایی هیچ خودرویی بدون بازرسی نهایی و کنترل از کارخانه خارج نخواهد شد.
به نحوی که این شرکت هر ساله با نظارت کافی بر محصولات نمره منفی نواقص تولیدات خود را کاهش می دهد. البته بهره گیری از تکنولوژیهای نوین کنترل کیفیت محصول (شامل تست نور، تست آب و تست جاده) از دیگر قابلیت های سالن مونتاژ به شمار می رود.
این سالن دارای تجهیزات بسیار پیشرفته بمنظور تست و رفع عیب خودرو بوده و از 5 خط کانوایر سینگل اسلت بهره می برد. برخورداری از بخش های تست آب، عیب یابی موتور و تعمیرات سبک و سنگین از دیگر قابلیت های سالن روتوش است. در بخش تجهیزات پشتیبانی این شرکت نیز می توان از خطوط زیربنایی انتقال ولتاژ، پست های برق و گاز، موتورخانه و ایستگاه تصفیه فاضلاب، مخازن سوخت و انبارهای رنگ و مواد شیمیایی نام برد.  در نهایت خودروی تولیدی این شرکت پس از طی کردن مراحل پس از تأیید نهایی داخل محوطه قرار می‌گیرد که در آنجا آب در جهت‌های مختلف با فشار به خودرو پاشیده می گردد تا میزان نفوذ آب مورد بررسی قرار گیرد.زمانی که همه چیز صددرصد صحیح درست باشد  در این مرحله برای خودرو شناسنامه تهیه می کنند و سپس خودرو اجازه دارد کارخانه را ترک کند.بعداز کارخانه کارت ماشین صورت   می گیرد.
·       رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
با توجه به اینکه در رشته روابط عمومی مباحث و دروسی چون روانشناسی و ارتباطات  و..تدریس می شود لذا این رشته در این محیط کاری می تواند باعث بهتر شدن روابط کارکنان و در نتیجه بالا رفتن راندمان کاری شود.
·       چه توانمندی های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
در این رشته شخص باید از  نظر سلامت روان،قدرت بیان و تکلم در سطح بالایی قرار داشته باشد،تا بتواند اثر مثبت در کار خود داشته باشد.
·       شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1.سختی و پیچیدگی
2.قوانین و مقررات انجام کار
3.مباحث ایمنی و بهداشت
4.مباحث فرهنگی و اجتماعی(جاذبه و انگیزه های شغلی)
هر چهار مورد بستگی به نوع کار و محل کار دارد.
·       شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
شامل ترکیبی از فعالیت های برنامه ریزی شده برای فروش یک کالا ارائه خدمات یا یک ایده مرکب از تبلیغات شهرت سازی ، فعالیت های پیش بردی ، بسته بندی ، نمایش در محل فروش نمایشگاه های تجاری و رویدادها
·       تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
روابط عمومی رشته ای است که در همه زمینه ها و مشاغل نقش بسزایی دارد ومی توان گفت از  ابتدای پیدایش مشاغل مختلف در تاریخ بشر روابط عمومی نیز در آن دخیل بوده و لازمه موفقیت در هرکاری بوده است.
·       مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
مشاغلی همچون جهانگردی ، خبرنگاری ،روزنامه نگاری ،آموزش و پرورش و...مشاغل مرتبط با رشته روابط عمومی هستند.
·       خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
دیپلماسی و توانایی فراتر از حد معمول برای نفوذ در دیگران و سرانجام مهارت های مدیریتی ، اعتماد به نفس برای ارتباطات چهره به چهره با افراد و گروه ها،مهارت های ارتباطی همراه با توانایی نویسندگی ، قوه ابتکار و خلاقیت
·       چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
ابزار تبلیغاتی لازم برای شغل مورد نظر از نرم افزاری گرفته تا سخت افزاری و یک برنامه ریزی دقیق و مرتب می تواند ما را در شغل مورد نظر یاری کند.
·       به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدبد در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
در این مرحله خلاقیت نیاز است.در واقع برای کسب منابع مالی و...شامل فعالیت های مرتبط با شکل گیری اولیه کسب و کار است.مالی به خلاقیت ارزیابی و شبکه سازی نیازمند است و هدف کلی ماموریت و جهت کسب و کار در این مرحله مشخص می شود.
·       به نظر شما چه مهارت هایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته بدست خواهید آورد؟
مهارت های بدست آمده عبارت است از بیان شیوا و بلیغ و توانایی سخن گفتن و ارائه مطالب تبلیغاتی در بین عموم مردم ،توانایی جذب مشتری و رضایت ارباب رجوع در محل کار خود بالا بودن و سطح آگاهی وشناخت مردم از محصولات و خدمات شرکت یا موسسه ایی که خود فرد در آن مشغول می باشد.
·       آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بله . در صورت داشتن شرایط مالی و امکان استفاده از تسهیلات بانکی علاقه به ایجاد کار و حرفه دارم.
نويسنده : مهدی زینلی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.