یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



کاربینی روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بازرگانی پتروشیمی

بسمه تعالي

Untitled7

مشخصات كاربين :
نام                   : حسين
نام خانوادگي       : زحمتكش
كدملی2802529676 :            
شماره دانشجويي  : 92138049190581
مقطع تحصيلي    : كارشناسي ناپيوسته
رشته تحصيلي     : روابط عمومي
وضعيت اشتغال   : مرتبط با رشته تحصيلي
شماره تماس82852056 :       
آدرس ایمیل       :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید   

  
عنوان شغل : كارشناس روابط عمومي و امور بین الملل شركت پتروشيمي بازرگاني


زمينه شغلي اينجانب تماما با رشته تحصيلي مرتبط بوده و اين ارتباط سبب ارتقاع در محيط كاري و تحصيلي گرديده است بنحويكه رشته تحصيلي و عنوان شغلي در طول هم ديگر بوده و مكمل يكديگر در جهت بهبود روش هاي سنتي و تلفيق دروس آكادميك با محيط عملي محل اشتغال بنده گرديده است .
مشخصات محيط كار مورد بازديد :

1.1 چارت سازماني شركت مورد بازديد.

Untitled

1.2 نام سازمان يا شركت مورد بازديد :

شركت پتروشيمي بازرگاني (PCC)

فعاليت اصلي شركت بازديد شده :

فعالیت های عمدهاین  شرکتیکی از بزرگترین شرکتهای خاورمیانه میباشد که به امر فروش محصولات تولیدی مجتمعهای پتروشیمی ایران در بازارهای داخلی و خارجی اشتغال داردتلاش جهت گسترش حضور در بازار از طریق ارتقاء کیفیت محصولات و ارائه خدمات بعد از فروش به مشتریان و جلب رضایت آنان از اهداف اصلی این شرکت میباشد.به منظور توسعه فعالیتهای بازاریابی و پاسخگویی به نیازهای مشتریان در بازارهای برون مرزی ، شرکت بازرگانی پتروشیمی به تاسیس شرکت ها و دفاتری در انگلستان ، آلمان ، چین ، سنگاپور ، هند ، دبی و کره جنوبی و ترکیه مبادرت نموده است .شرکت بازرگانی پتروشیمی در راستای انجام وظایف خود در توزیع مواد با راه اندازی سایت فروش از راه دور   اقدامی در جهت تمرکززدائی و کاهش مراجعه حضوری مشتریان به محل شرکت در تهران نموده است . با استفاده از این سایت که از طریق اینترنت قابل دسترس است خریداران میتوانند ضمن دسترسی به اطلاعات مربوط به حواله های دریافتی و صورتحسابهای خود ، آخرین وضعیت مانده حساب خود در شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز آگاهی یابند ، درخواست خرید کالا را به سیستم وارد و حوالهها را روی سایت مشاهدهنمایند 

محصولات شیمیایی - پلیمری - آروماتیک ها - کودها و مشتقات آن ها و مایعات گازی تولیدی مجتمع های پتروشیمی توسط این شرکت در بورس و داخل شرکت به خریداران داخلی و خارجی عرضه می گردد.

نوع سازمان چيست :

شركت نيمه دولتي- خصوصي

تاريخچه سازمان : 

شرکت بازرگانی پتروشیمی بنا بر نیاز صنعت پتروشیمی ایران به یک شرکت مستقل و فعال در زمینه بازرگانی خارجی و داخلی در بیست و سوم تیرماه سال 1369 و با سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاسیس و در سال 1388 در راستای اهداف اصل 44 قانون اساسی کشور با واگذاری بیش از 52 درصد سهام آن به کنسرسیوم شرکت سرمایه گذاری ایران و شرکاء به عنوان یک شرکت خصوصی و شریک تجاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیتهای خود راآغاز نموده است .اهداف اصلی این شرکت در بازار داخلی ، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پائین دستی و در بخش بازرگانی خارجیبهتر و سریعتر به بازار مصرف در اقصی نقاط جهان است.

مراحل انجام كار :


در اين شركت كار در چند مرحله توليد ، كنترل كيفيت توليد ، فروش و ارسال صورت مي پذيرد كه در ذيل به اختصار مواردي در اين باب ارائه مي گردد .
شركت پتروشيمي بازرگاني علاوه بر فروش محصولات ساير پتروشيمي ها خود نيز توسط بعضي از شركت ها و كارخانه هاي اقماري خود اقدام به توليد محصولاتي به شرح ذيل مي نمايد .
محصولات توليد شده :

محصولات اين شركت در دو فاز پليميري و شيمياي به شرح ذيل به متقاضيان ارائه مي گردد كه روند خريد اين محصولات نيز از طرق مختلف از قبيل سازمان بورس و ... ارائه مي گردد .


نحوه كنترل كيفيت انجام فعاليت
كليه فرايند هاي اين شركت به منظور حصول از انجام بهينه كار در مراحل مختلف مورد بازرسي قبل و حين و پس از فرايند ، بازرسان شركت انجام ميپذير . ضمنا در دوره سه ماهه به جهت برخورداري از سيستم تضمين كيفيت ، مميزين شركت بازديد ها و بررسي هاي ادواري خود را در كليه واحد انجچام داده و سوابق ايجاد شده مورد مميزي قرار مي دهند . حاصل مميزي هاي فرايند گزارشات مميزي كه در جلسات بازنگري مديريت ، ميزان تحقق محصول مورد رد يا قبول مديريت قرا خواهد گرفت و اقداات اصلاحي در موارد عدم انطباق صادر خواهد شد .


رشته تحصيلي شما در اين محيط چه نقشي دارد ؟
همانگونه كه در عبارات بالا بيان شد ويترين هر شركتي واحد روابط عمومي آن شركت مي باشد و اين روابط عمومي هر سازمان يا شركتي است كه مي تواند با فعاليت خود سبب معرفي و رشد شركت گردد از همينرو واحد تحت نظر اينجانب نيز به تبع ماموريت هاي تعريف شده بر آن و تكيه بر دانش آكادميك مرتبط مي كوشد تا با برگزاري نمايشگاه ها مختلف تعامل با رسانه هاي گروهي و... سبب ايجاد زمينه هاي رشد و ارتقاع شركت پتروشيمي بازرگاني را فراهم آورد .


چه توانمنديهاي شخصي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است ؟

توصيف توانمدي هاي مهارت هاي مورد انتظار براي احراز شغل مورد نظر :
1-  با توجه به تنوع فعاليت در شركت ، كاركنان در دوره هاي مختلف آموزش هاي مرتبط با كار و وظايف خود را پشت سر گذاشته و به دليل تداوم در انجام كار از مهارت لازم برخوردار شده اند . بخش آموزش شركت بعضا بر اساس آخرين يافته ها و الزامات قانوني نسبت به تكرار آموزش هاي قبلي و برگزاري متد هاي جديد آموزشي اقدام مي نمايد .
2-  دانش و استعداد هاي مورد نياز : كارمندان شركت بايد در زمينه شناخت صنعت نفت و پتروشيمي از اطلاعات لازم برخوردار باشند . همچنين آنها بايد از فرايند شكل گيري و انجام عمليات متنوع در شركت از قبيل ارتباط مستمر با رسانه هاي اعم از مجازي و مكتوب اطلاعات كافي را در اختيار داشته باشند .
3-  ويژگي هاي عمومي :   فعاليت هاي شركت به دليل پيچيدگي و سختي هاي در كار حضور در بازارهاي مختلف و ارتباط گيري با تمامي رسانه ها ويژگي هاي عمومي ويژه اي را مطالبه مي كند .


توصيف شرايط انجام شغل مورد نظر

سختي و پيچيدگي

اين شغل (روابط عمومي) به دليل تنوع در فرايند ها و ظرافت در انجام و تابع بودن آن با شرايط روز و توازن توانايي ايجاد ارتباط از پيچيدگي و سختي قابل ملاحضه اي برخوردار است . در اين فعاليت زمان انجام كار بسيار با اهميت بوده ، لذا يكي از مولفه هاي بهره وري به مدت زمان برگزاري كار بر مي گردد .


نكات مربوط به قوانين و مقررات انجام كار

اين شغل به جهت تنوع و تفاوت در ايجاد ارتباط و ارائه فعاليت هاي شركت در بخش الزامات قانوني با سازمان ها و نهاد هاي مختلفي در ارتباط است .
در بخش ارائه اخبار با رسانه هاي مختلف در ارتباط است
در بخش تبليغات با نمايشگاه ها و سازمان هاي تبليغاتي در ارتباط است
در بخش فرايند هاي صادرات و واردات تابع قوانين گمرك جمهوري اسلامي ايران مي باشد .
در بخش قرار داد ها تابع شرايط مناقصه ها ، قرار داد ها و قوانين مالياتي تابع وزارت دارايي مي باشد
در بخش دعاوي و اختلافات تابع قوانين جزايي و قضايي مي باشد .

و به همين ترتيب در ساير موارد كه به دليل داشتن واحد حقوقي مستقل و خبره و كارشناس ، كليه كار ها از فيلتر هاي قانوني عبور نموده و كنترل هاي لازم به عمل مي آيد .

نكات مربوط به فرهنگي و اجتماعي

اين شغل به جهت پراكندگي در كل ايران و جهان ، الزامي به حضور در يك شهر خاص ندارد و غالبا كاركنان به صورت تخصصي استخدام مي شوند . نياز مداوم و رو به توسعه صنعت پتروشيمي ثبات شغلي را به دنبال داشته و روند توسعه را طي مي كند . لذا كاركنان در برنامه ريزي شغلي به آينده اميدوارند و خانواده هاي خود را نيز براي گرايش به اين شغل تشويق مي كنند . برنامه هاي فرهنگي شركت در مناسبت ها و اعياد موقعيت شادي و نشاط را براي خانواده هاي كاركنان فراهم مي نمايد.

مباحث درآمدي و اقتصادي
دانشمند مديريت آقاي پتر دراكر ، روابط عمومي را بخش روشن اقتصاد ناميده است . به نظر ايشان ظرفيت هاي نهفته در درآمدزايي در اين شغل وجود دارد كه اگر توسط كارشناسان و اهل فن شناسايي و بالفعل گردد در آمد هنگفتي بصورت ملي و فراملي ايجاد خواهد كرد . دانشمندان و كارشناسان اين بخش اعتقاد دارند كه 4 درصد از هزينه هاي شركت را روابط عمومي به خود تخصيص مي دهد . كاركنان در اين بخش به دليل راندمان شركت و نياز روز افزون مشتريان به دريافت خدمات تبليغي و رسانه اي و ... از وضعيت درآمد خوبي برخوردارند و در شركت روند توسعه را طي مي كنند . البته اين در شرايط تحريم روي داده است ه در صورت لغو تحريم ها به مراتب پيشرفت قابل توجه و درآمد ارزي و ريالي بيشتري را براي شركت خواهد داشت .

تحقيق ، توصيف و مقايسه ويژگي هاي شغل مورد نظر در داخل و خارج از كشور

بر اساس اطلاعات و گزارشات موجود تفاوت ويژه و داراي اهميت روابط عمومي در ايران و خارج از كشور علي الخصوص در كشور هاي صاحب تكنولوژي و پيشرفته استفاده از روش هاي مدرن در صنعت فن آوري اطلاعات در اين صنعت مي باشد . كشور ايران از نظر جايگاه روابط عمومي در بين كشور هاي دنيا ، جايگاه 124 را دارا بوده و در منطقه خاور ميانه جايگاه 8 را داراست .

ارائه نظرات و پيشنهادات كاربين در خصوص موقعيت فعلي و آينده شغل مورد نظر و ايجاد حرفه جديد :
اين شغل در صورت بالفعل شدن كليه بخش هاي آن و استفاده از تجهيزات مدرن و دخالت صنعت فن آموري اطلاعات در آن پتانسيل دارد تا درآمدي سرشار و بيشتر از صنعت نفت را براي كشور به همراه آورد . پيشنهاد ما ورود به صحنه هاي جهاني و استفاده از ابزار هاي نوين ارتباطي در جهت ارائه هر چه بيشتر توانايي هاي شركت مي باشد.
پيشنهاد دوم براي شركت هاي مرتبط با موضوع روابط عمومي و Advertising   مي باشد . به نظر اينجانب شركت هاي مذكور نبايد خود را درگير امور عمومي و جاري شركت نمايند . آنها مي بايست خوراك و مواد مورد نياز شركتهاي مورد طرف قرار داد را تامين نمايند تا بتوانند براي محصولات خود از نظر قيمت و كيفيت مزيت رقابتي به وجود بياورند و حاشيه سود حاصل از امور تبليغاتي را در جهت ايجاد بازر هاي جديد از قبيل برگزاري نمايشگاه هاي مختلف در سطح جهاني و... در جهت رشد و تعالي شركت استفاده نمايند .
به نظر مي رسد يك شرگت توليدي مثل شركت پتروشيمي بازرگاني تنها بايد دغدغه توليد را داشته باشد يعني تمام فرايند هاي زنجيره توليد تا فروش و محصولات شركت بايد به صورت يك سيستم در اختيار ايشان قرار گيرد به نحوي كه مشتري نهايي با كيفيت ترين محصول را با بهترين شناخت از نوع آن دريافت نمايد .


شايان ذكر است در جهت تنوير بهتر اذهان تعدادي از تصاوير شركت در نمايشگاه هاي بين المللي را براي ايجاد بازرهاي جديد اقتصادي به شرح ذيل ارائه مي نمايم .

Untitled 9 copy

Untitled 12 copy

Untitled 11 copy

Untitled 10

Untitled1 copy
Untitled3
Untitled4 copy















Untitled5 copy copy
Untitled6













Untitled8
















در انتها از زحمات اساتید ارجمندم جناب اقای دکتر سالارکیا و سرکار خانم میرزایی تشكر و سپاس گذاري  جهت راهنمایی های ارزنده و زحمات بی دریغاش را دارم .




با آرزوی پیروزی و بهروزی
زحمتکش






نويسنده : حسین زحمتکش

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.