دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



گرارش کاربینی+عکس+فرم سوالات


بازدید از چاپخانه


در روز یکشنبه 1/10/92 گروه گرافیک ترم اول  همراه با خانم میرزایی که سرپرستی گروه را به عهده داشتند برای واحد کاربینی ، ازیک چاپخانه بازدید نمودند.

چاپ خانه متعلق به دانشگاه پیام نور واقع در خیابان شهید رجایی بود.

پس از ورود به ساختمان چاپ خانه با راهنمای واحد آشنا شدیم و او دقایقی را صرف معرفی کلیات چاپخانه و تاریخچه چاپ نمود. به عنوان مثال بیان نمودند:

این مجموعه دارای تکنولوژی چاپ سنتی یا قدیمی و چاپ پیشرفته است. این مجموعه اقدام به چاپ سفارشات پیام نور می کند. این سفارشات می تواند کتاب یا پوسترهای تبلیغاتی روی کاغذ 40 تا 350 گرمی باشد. افراد این چاب خانه اطلاعات آکادمی خود را با تجربه به دست آمده از کار آمیخته اند تا کیفیت چاپ را افزایش دهند.

پس از شرح قوانینی که انجام آن برای بازدید کننده گان الزامی است ، از قسمت های مختلف مجموعه بازدید نمودیم.

در ابتدا  ازدستگاه چاپ سنتی موجود در واحد بازدید نمودیم و کار با این دستگاه را راهنما توضیح داد.به وسیله این دستگاه می توانستیم اقدام به چاپ افست که یکی از محبوب ترین چاپ های رایج است کنیم.این دستگاه شبیه یک دوربین بزرگ است که داخل آن از فیلم هایی کمی بزرگتر از فیلم های 135 میلیمتری  مجهز می شود. در جلوی این دوربین فلاشهای بزرگ و پرقدرتی قرار دارد و جلوی لنز دوربین صفحه شیشه ای که در داخل کادر فلزی قرار داشت و تعدادی گیره به آن متصل بود به چشم می خورد.

راهنما ،کار با این دستگاه را این گونه بیان نمود که ابتدا مطالب انتخاب شده را بر روی صفحه شیشه ای در کنار هم به گونه ای که دلخواه سفارش دهنده است صفحه آرایی می کنیم و سپس از آن عکس می گیریم.پس از تولید صفحات مختلف وتهیه نگاتیو ، به تاریک خانه رفته و فیلم ها را به عکس تبدیل می کنیم.

سپس این عکس ها را به فردی ماهر داده تا به گونه ای مناسب در کنار هم منتاژ نماید.

پس از منتاژ به قسمت دیگری رفتیم که در آن دستگاه قید کپی قرار داشت.این دستگاه تصاویر فیلم را به صورت نگاتیو بر روی زیتک چاپ می کند.

از راهنما پرسیدم که زینک چیست؟

و او این گونه توضیح داد زینک صفحه ای است فلزی که روی آن با لایه ای نازک از ژلاتین ( که حساس به نور مادون بنفش است ) پوشیده شده. در قدیم این فلز چون از جنس روی بوده به زینک شهرت یافته اما امروزه از آلومنیوم استفاده می شود.

کار دستگاه قید کپی این گونه است که زینک را داخل دستگاه گذاشته و سپس عکس منتاژ شده را روی آن قرار داده و دستگاه روشن می شود و نور شدیدی تابیده می شود که به علت مضر بودن این نور برای چشم با پرده ای جلوی پخش شدن این نور را می گیریم. این نور از صفحه عکس که که چاپ شده بر طلقی شفاف است عبور کرده و به زینک برخورد می کند که با برخورد این نور تغییرات شیمیایی روی ژلاتین زینک روی می دهد.

سپس زینک با مواد مخصوصی شسته شد. قسمت های نور دیده شسته شده و آلومنیوم 99 درصد نمایان می شود.و قسمت های نور ندیده به عنوان قسمت چاپی استفاده می شود.برای چاپ یک تصویر رنگی باید چهار زینک برای رنگهای مشکی،قرمز ، آبی و زرد تهیه نمود.بنابراين در يك تصوير رنگي ،چهاررنگ بالا بايد از يكديگر تجزيه شوند.اين كار را متصدي دوربين انجام مي دهد.از او يك تصوير رنگي چهار بار عكاسي مي كند و در دوربين خود هربار از يك فيلتر شيشه اي با رنگي متفاوت بهره مي گيرد.همچنين در هر نوبت عكاسي در ترام استفاده مي شود بنابراين هررنگ به صورت الگوي نقطه اي یا ترام نيز مي آيد.

سپس به اطاق دیگری رفتیم که در آنجا به تکنولوژی جدید چاپ آشنا شدیم. این تکنولوژی به CTP شهرت دارد که در آن از کامپیوتر یاری گرفته می شود.

روش کار به این گونه است که سفارش به چاپ خانه آمده و به کمک کامپیوتر عملیاتی روی آن انجام می شود که چهار رنگ به صورت ترام به گونه ای ظریف و میکرونی کنار یکدیگر قرار گیرند که خطای چشم از آنها ترکیب رنگی جدیدی بسازد.

سپس زینک در دستگاه پلیت ستر رفته و اطلاعات با کابلی از کامپیوتر به دستگاها انتقال می یابد و با لیزر زینک حساس به نور آماده می شود.

با راهنما  به قسمت سالن چاپ رفتیم که مراحل استفاده از زینک را از نزدیک مشاهده کنیم. سالن بسیار بزرگ بود که دستگاه های مختلفی در آن قرار داشت.

در ابتدا دستگاه چاپ قدیمی را بازدید کردیم که این دستگاه دارای چهار برج بود. که در هر برج رنگ متفاوتی وجود داشت که زینک های مربوط به هر رنگ در آن قرار می گرفت. کاغذ از ابتدای دستگاه به انتها هدایت می شد و با عبور از هر برجک رنگ متفاوتی به صورت ترام بر روی کاغذ چاپ می شد. در انتها بر روی کاغذ طرحی رنگی مشاهده می شود که اگر با ذره بین به این تصویر نگاه کنیم ترام های رنگی را می توان به صورت مجزا مشاهده کرد.

در قسمت دیگر دستگاه چاپ بسیار پیشرفته ای بود که تنها دارای دو برج بود و به مرکز فرمان دیجیتالی  پیشرفته ای متصل بود و اپراتور کار آزموده ای  هدایت این مرکز فرمان را به عهده داشت.این دستگاه قادر به چاپ بسیار دقیقی و با سرعت بالایی است.

پس از چاپ کاغذ ها به قسمت های دیگر سالن برده شدند که دستگاه های مختلف کارهای متفاوتی روی آنها انجام دهند تا در پایان شاهد کتاب هایی با فرم موجود در بازار باشیم.

از جمله می توان به دستگاه برش یک طرفه ، که در زمان قادر به برش یک سمت با یک زاویه مشخص است نام برد.کاغذ ها به کمک کارگری به زیر تیغه این دستگاه رفته و قسمت های اضافی آنها بریده می شوند .

پس از برش کاغذ ها به دستگاه تا کننده هدایت  شد.این قسمت یکی از مراحل مهم چاپ خانه است که نیاز به فردی دارد که از قبل تعداد و قسمت هایی را که باید تا شوند را طراحی کرده باشد. کاغذ ها بسته به این که می خواهند  به فرم بروشور یا کتاب یا .. در آیند نیاز به تای متفاوت دارند.

اگر کاغذ ها به صورت کتاب تا شده باشند نیاز به چیدمان دقیقی دارند که تمام صفحات پشت سر هم و مرتب قرار گیرند.این کار را ماشین مخصوصی برایمان انجام می دهد.این مشین دارای تعدادی مخذن

 کاغذ است که در هر مخذن یک نوع کاغذ تا شده قرار می گیرد. به عنوان مثال در مخزن اول کاغذ های تا شده ای که شامل صفحات 1،10،30،33 است قرار دارد و در مخزن بعدی کاغذ تا شده که شامل صفحات 5.11.20.22 است قرار می گیرد.سپس ماشین به کمک برنامه ای که از قبل به آن داده شده این کاغذ ها را به ترتیب یکی پس از دیگری قرار می دهد.

پس از چیدمان به کمک قلتک این دسته های چیده شده حرکت می کند که با کمک چسب به یکدیگر متصل شوند.چسب به کار رفته چسب مخصوص صحافی است که به صورت قرص های سفید رنگ جامد هستند و در دمای 170 درجه سانتی گراد مایع می شوند.

بعد از مرحله چسباندن و خشک شدن چسب ها سه سمت دیگر این مجموعه بریده شده تا کاغذها مانند کتاب تنها از سمت چسب خورده به یکدیگر متصل باشند.

آخرین قسمت چسباندن جلد کتاب بود که به علت کمبود زمان و پایان یافتن کار چاپ خانه موفق به مشاهده این قسمت نشدیم.

سپس با گروه و سرپرست گروه از طریق انبار به سمت حیاط چاپ خانه هدایت شدیم.

این بازدید تجربه بسیار خوبی برای ترم یک گرفیک بود که کمک شایانی برای آشنا شدن به مراحل چاپ به تمام دانشجویان نمود.

در پایان باید از سر خانم  میرزایی که مسئولیت رهبری گروه را به عهده گرفتند و در تمام مدت با خوش رویی با ما دانشجویان برخورد می کردند تشکر نمایم.

                                      ......................................................

عنوان شغل :دندانپزشک

  آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ انواع ارتباط آن را بیان فرمائید ؟

از لحاظ زیبا شناسی می توان به گونه ای مرتبط دانست.  

                                                      .............................

مشخصات محیط کار مورد بازید:

انتشارات پیام نور که وابسته به دانشگاه پیام نور می باشد .ساختمان انتشارات متشکل از دفتر مدریت و تعدادی اطاق و نیز سالنی بزرگ که در آن تعدادی دستگاه چاپ بود و نیز انبار کتاب ها و کاغذ ها.   

                                             ..........................................

نام سازمان و یا شرکت بازید شده :

انتشارات پیام نور وابسته به دانشگاه پیام نور.

                                                        .....................

فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟

سفارشات اصلی این سازمان از طرف دانشگاه پیام نور است که بیشتر شامل کتب درسی و بنر های تبلیغاتی می شود اما پس از صحبتی که با یکی از کارگران انتشارات داشتم پی بردم که قبول سفارش از دیگر سازمان ها نیز دارند.

                                                       .........................

رشته تحصیلی شما چه نقشی دراین شرکت دارد ؟

پس از طراحی تصویر یا صفحه آرایی نیاز به چاب آثار خود داریم که آشنایی با فر آیند چاپ ،امکانات و محدودیت های آن ،گرافیست را در خلق آثاری تاثیر گذارتر یاری می دهد.

                                                ....................................

نوع سازمان چیست ؟          دولتی                عمومی                خصوصی

....................................

تاریخچه تاسیس :

انتشارات دانشگاه پیام نور باعنوان مرکز تولید انتشارات دانشگاه آزاد ایران در اسفندماه سال 1353 و باهدف تولید و نشر کتب درسی دانشجویان دانشگاه تاسیس شد . و در اواخر سال 1366 و با تاسیس دانشگاه پیام نور این انتشارات از دانشگاه علامه طباطبایی از سوی  مسئولین ذیربط مطرح شد و مورد پیگیری قرار گرفت و نهایت در سال 1368 با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و آموزش عالی امر انتقال صورت گرفت  و سالیانه بالغ بر شش میلیو ن جلد کتاب در انتشارات دانشگاه پیام نور به چاپ می رسد .


مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟

پس از قبول سفارش افراد خبره کار آزموده ای دخل و تصرفی در سفارشات انجام می دهند که هدف از آن بالا بردن کیفت چاپ است.سپس تهیه مدیا و زینک همراه با ترام و سپس چاپ.در مراحل بعدی اگر لازم باشد مراحل برش، تا، چیدمان ، چسب و جلد انجام می گردد.

                                          ..................................

رشته تحصیلی شما دراین محیط کار چه نقشی دارد ؟

بیشتر قسمت گرافیکی قبل از چاپ که شامل صفحه آرایی، طراحی روی جلد ،پوستر و بنر ، انتخاب رنگ و..را متحمل می شود.  

                                          ......................................

چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصوراست ؟

دررشته گرافیک درقالب یک گرافیست ماهر  برای احراز شغل از نظر شخصیتی می توان برون گرایی و درون گرایی ، ، هیجان ، انعطاف پذیری  و خلاقیت ، تحمل ابهام بالا ، اعتماد به نفس مهارتهای کلامی را متصور شد و از نظر جسمی قدرت  Body Language ( زبان بدن ) ، ژست بدن ، خوب دیدن  ،  را متصور شد .

برای مثال یعنی گرافیست بتواند تعیین کند که در طراحی یک تبلیغ چه رنگ هایی وتصویری انتخاب شود که بیشتر مخاطب را جذب نماید .

                                     .............................................

شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :

1-   سختی و پیچیدگی : چاپ فرآیند پیجیده ای است که نه دانش آکادمیک بلکه نیاز به تجربه بالایی دارد و همچنین هماهنگی بین گرافیست و چاپخانه در تولید یک محصول با کیفیت بسیار مهم است.

2-   قوانین و مقررات انجام کار  : مقررات خود سازمان ، رعایت مقررات از لحاظ شئونات اسلامی ، قانون تامین اجتماعی ، رعایت مقررات ایمنی در حین کار ، مقررات اماکن ..

3-   مباحث ایمنی و بهداشت : آموزش افراد در جهت استفاده ایمن و بی خطر از ماشین ها ،ساعت کاری افراد متناسب با کار آن ها که مانع از خواب آلودگی و خستگی گردد، نظافت حین کار ، استفاده از لباس کار و از دستکش های مخصوص جهت آلوده نشدن دست ، معاینات دوره ای پزشکی..

4-   مباحث فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی ) گرافیست با طراحی های خود به افراد جامعه پیام خود را می رساند که این پیام ها می تواند بر فرهنگ یک جامعه اثر گذار باشند.

                                                 ............................

  شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما درخارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟

در اکثر کشور ها چه صنعتی چه در حال توسعه نیاز به افرادی دارند که تولید کنندگان ،کار آفرینان و خدمات دهندگان به کمک آنان فعالیت های خود را به گوش مردم برسانند ،از جمله این افراد گرافیست ها هستند.

                                     ......................................................

تاریخچه مشاغل و مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟

از زمانی که انسان تصمیم به ارایه یک پیام تصویری گرفت و به زعم خویش از مواد و متریالی که برای هم نوعان او مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد و تا کنون نیز با همه پیشرفت‌ها و تغییراتی که داشته است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه می‌دهد. صدها نگاره در غارشووه در جنوب فرانسه که در سی هزار سال پیش از میلاد مسیح طراحی شده‌اند نگاره‌های غار لاسکو ، (چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح)، نگاره‌های شکارچیان در غار بیمبتکا در هندوستان، (هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح نگاره بومیان آفریقا در غار سیاربرگ آفریقای جنوبی (هزار سال پیش از میلاد مسیح و بسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان به همراه تولد خط به آوند زبان نوشته شده در سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانه‌هایی بارز هستند از تاریخ گرافیک و رشته‌های وابسته به آن

                                            .................................

مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟

طراح صحنه طراح آگهی و تابلوهای تبلیغاتی طراح تیزر و فیلم های تبلیغاتی طراح نشانه و تمبر و اسکناس در بانکها طراح پوستر کار در عکاسی ها  و گالری ها طراح جلد کتب درسی و عمومی در چاپخانه ها کار در تلویزیون

                                           ...................................
 
خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟

طراح صحنه  : دارای مهارتهای بالا در تعامل ، آراستگی ظاهری و بهداشت فردی ، تسلط کامل به کار با رایانه و کلیه نرم افزارها ،  فناوری اطلاعات دارای هوش کسب و کار و ، مذاکره و فن بیان ،

طراح آگهی و تبلیغات : شناخت کامل بازار و شناخت رقبا جهت استفاده از طرحهای کارآمدتر

طراح تیزر و فیلم های تبلیغاتی دارای مهارتهای جسمی و ارتباطی بالا باشد ، مردم را دوست داشته و آنچه که مردم می پسندند بیشتر مد نظر قرار دهد

                                               ...................................

چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟

باتوجه به شغل وسایل مربوط به همان شغل نیاز است ولی اولین و مهمترین وسیله مورد نیاز رایانه انواع نرم افزارهای به روز شده دراکثر مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد .

                                                    ..........................

به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید درشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟

ایجاد یک کسب و کار جدید بدون تبلیغات و معرفی آن به مردم امکان پذیر نیست .پس بسیار مرتبط هستند.

                                                     ...................

به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟

در مهارت های بصری تجربه های خوبی را کسب خواهم کرد. همچنین مهارت در تولید تبلیغ و صفحه آرایی پیدا خواهم کرد.  

                                                .....................

آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟

بلی.در آینده سعی بر آن خواهم داشت که کسب و کاری مرتبط با گرافیک راه اندازی کنم که بتوانم با بکار بردن دانش خود کمکی به میهن خویش نمایم.
نويسنده : سعید ربانی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.