جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومی چیست؟

 روابط عمومی چیست ؟                                                                                                                         

                                                               قسمت اول

نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف ، امروزه درسازمانها و ادارات به

عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است.این ارتباط که ازآن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی ازمهمترین و با ارزش‎ترین عوامل موثر در سرنوشت هرموسسه وگروه محسوب می گردد. 

 نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف ، امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است.این ارتباط که ازآن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی ازمهمترین و با ارزش‎ترین عوامل موثر در سرنوشت هرموسسه وگروه محسوب می گردد.

 Public Relations   در دهه اول قرن بیستم درآمریکا به صورت یک حرفه تخصصی درآمد. در ایران در سال 1345 اولین دفتر روابط عمومی توسط شرکت نفت راه اندازی شد. سپس درسایر سازمانها دفاتری به عنوان مراکز فراهم آوری ، مبادله اطلاعات وبرقراری ارتباطات دوسویه به منظور ایجاد حسن نیت وتفاهم گشوده شد.

ـ دردنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی درارزیابی وتقویت برنامه ها وپیشبرد اهداف سازمانها تلقی می گردند.

ـ امروزه نقش روابط عمومی وحیطه فعالیت آن برهیچکس پوشیده نیست. تمامی فعالان جامعه دربخشهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و . . . جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را درطراحی روشهای معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهند.

ـ روابط عمومی نقشهای گوناگونی را درجایگاههای متفاوت وشرایط متمایز ازیکدیگر ایفا می‎کند. اما دو نقش قابل تفکیک آن درارتباطات درون سازمانی وبرون سازمانی ازمیان سایر نقشها نمایان‎تر و مهمتر است.

ـ روابط عمومی هنرش این است که بتواند امکانات وشرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد وآنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید ودرنهایت ارتباط سازمان را با بیرون ازآن، بدرستی برقرار سازد. که دراین راستا اولین قدم شناخت محیط وسازمان مربوطه است ومنظور از این شناخت ، شناسایی و بررسی نقاط قوت وضعف است .

روابط عمومی در ایران:

 ـ متاسفانه وجود سوء تعابیر و یا عدم آگاهی وشناخت کافی ازوظایف وحیطه عملیاتی ویا عدم شناخت ازتوانمندیهای تخصصی روابط عمومی درابعاد درون سازمانی وبرون سازمانی ازجمله مشکلاتی است ، که باعث شده روابط عمومی درایران با موانع جدی ومتعددی روبرو باشند.

 ـ درمرحله دوم دست اندرکاران روابط عمومی نیز بطور کامل نسبت به مسئولیتهای حرفه ای خود اطلاع واعتقاد لازم را پیدا نکرده اند و یا تخصصهای لازم را ندارند.

 ـ درمرحله سوم گروههای مرتبط با واحدهای روابط عمومی ازجایگاه ومیدان عمل واختیارات روابط عمومی بی خبرند.

 ـ درنظام جمهوری اسلامی اصالت حرکت ها برپایه حمایتهای مردمی استوار است وجلب افکار عمومی بعنوان پایه اصلی هرحرکت محسوب می شود ومتوجه کردن افکار عمومی ، به سمت وسوی برنامه ریزی هرسازمان، کار روابط عمومی است.

قسمت دوم                                                                                                                                     

روابط عمومی بخشی از وظایف و کارکرد مدیریت است که وظیفه دیدبانی و سنجش تمایلات و رفتار مخاطبین برای برقراری روابط دو جانبه و تفاهم بین آن ها و سازمان را بر عهده دارد. این مخاطبین ممکن است سهامداران، دولت، مشتریان و یا رسانه ها باشند. کار روابط عمومی مدیریت و اداره کردن مردمی است که ما همواره با آن ها سرو کار داریم. همچنین متخصصین روابط عمومی همگرایی و همبستگی درون سازمانی را از طریق ایجاد شبکه ارتباطی شفاف بین مدیریت و کارشناسان به وجود می آورند. اولین اقدام عینی در این زمینه گسترش کانال های ارتباطی و ایجاد راه های جدید ارتباط دو سویه برای جریان یافتن اطلاعات و تفاهم است. روابط عمومی به عنوان یک حرفه مستقل اولین بار زمانی به وجود آمد که بسیاری از واحدهای خصوصی و شرکت های دولتی و سایر بنگاه ها و موسسات احساس نیاز به بازار فروش برای کالا و خدمات شان کردند زیرا پندار عمومی و مخاطبین از سازمان ها خیلی برای آن ها مهم است.                      .

نقش متخصصین روابط عمومی زمانی مشخص می شود که در شرایط بحرانی با انتقال به موقع و درست اطلاعات به حفظ شهرت سازمان خود کمک کند.                                                                                                                   .

بر حسب مسوولیت شغلی، روابط عمومی ها برای برقراری روابط بهتر مبادرت به فعالیت های تبلیغاتی و انتشاراتی از طریق چاپ و انتشار خبرنامه، بولتن، مجله و ... برای کارکنان می نمایند.                                                         .

شرایط و تحصیلات روابط عمومی

در حال حاضر دوره های کوتاه مدت آموزش روابط عمومی از چند ماه تا یکسال نیز وجود دارد. ضمن این که برخی از دوره های آموزشی تبلیغات شامل روابط عمومی نیز می شود. بعضی از موسسات آموزشی برای انتخاب افراد شایسته تر در این رشته امتحان ورودی برگزار می کنند. این دوره ها شامل: اصول روابط عمومی و تکنیک های آن، مدیریت روابط عمومی، توسعه سازمانی، نویسندگی، اطلاع رسانی، مدیریت پیشنهادات، تهیه گزارش سالیانه، سخنرانی ها، ملاقات عمومی، ارتباطات دیداری از قبیل» بولتن داخلی، طراحی های کامپیوتری، تحقیقات، بررسی و اجرای طرح ها می شود.

ویژگی های شخصیتی:

۱) مهارت کافی در گویندگی و نویسندگی جهت تبیین واضح و ساده دیدگاه ها و اندیشه ها

۲) برخورداری از شخصیت تاثیرگذار برای تعامل با طیف وسیعی از مردم در درون و برون سازمان

۳) ادب و تواضع دایمی به دلیل ضرورت کار در شرایط پرهیجان استرس آور

۴) توانایی سازماندهی فعالیت های انتشاراتی، امور نمایشگاهی، سخنرانی ها، کنفرانس ها و رویدادها.

۵) اعتماد به نفس و آینده نگری

۶) توانایی درک روانشناسی مخاطبین

۷) توانایی اتخاذ تصمیمات مناسب در شرایط خاص

۸) داشتن قدرت تجزیه و تحلیل برای تفسیر اطلاعات جمع آوری شده

۹) قدرت برنامه ریزی

انتظارات شغلی:

کارگزار روابط عمومی موظف به فعالیت در درون وبرون سازمان می باشد.                                                       .

در درون سازمان مسوولیت برگزاری و اداره جلسات دیدار کارکنان با مدیریت که به منظور آگاه کردن کارکنان از سیاست های سازمان و فعالیت ها و خدمات آن تشکیل می شود بر عهده روابط عمومی است.                                                .

در برون سازمان روابط عمومی ملزم به برقراری ارتباط با دستگاه های دولتی، واحدهای تولیدی و تجاری، رسانه ها و همه کسانی است که فعالیت سازمان مستلزم تشریک مساعی آن هاست.                                                              .

او باید به شکایات مخاطبین رسیدگی کرده و رویدادهایی همچون برگزاری نمایشگاه را مدیریت کند. روابط عمومی همچنین باید مدیریت را از تمایلات و جهت گیری های افکار مطلع سازد.                                                                         .

علاوه بر این روابط عمومی باید متخصصینی را در زمینه های نویسندگی، تحقیق و تهیه مطالب، ارتباط مردمی و پاسخگویی به مراجعین به کار گیرد.                                                                                                 .

یکی از حوزه های مهم کار در این رشته فرهنگ سازی و ایجاد هویت عمومی از طریق تشویق شخصیت های سیاسی، ستاره های سینمایی و هنری، به ارایه جنبه های مناسب ظاهری از قبیل نوع صحبت کردن، لباس پوشیدن و رفتار مناسب می باشد.                                                                                                                                             .

لابی کردن نیز شاخه جدیدی از فعالیت های این حرفه است که مواردی چون فراهم کردن موجبات تصویب یک قانون به نفع گروه مورد علاقه مثل شرکت ها، صنایع، دستگاه های دولتی و ... را شامل می شود. افزایش آگاهی های عمومی و اعمال نفوذ بر سیاست گزاران در زمینه هایی چون محیط ریست، حقوق بشر، فرهنگ و غیره به عنوان یکی از جالب ترین حوزه های فعالیت روابط عمومی از گذشته متداول بوده است.                                                                                     .

چشم انداز شغلی آینده

متخصصین روابط عمومی می توانند در شرکت ها، بخش های عمومی، بنگاه های دولتی، آژانس های مسافرتی، هتل ها، بانک ها و سایر بنگاه های مالی به کار گمارده شوند.                                                                                     

امروزه آن ها حتی می توانند برای افراد به صورت خصوصی کار کنند. شخصیت های سیاسی، مدل ها و ستاره های سینمایی و هنری که می خواهند تصاویر و مصاحبه های شان در نشریات چاپ شود نیازمند افراد و بنگاه هایی هستند که به آن ها کمک کنند تا همواره در منظر افکار عمومی باشند.                                                                                  

IMG11512567

 

نويسنده : معصومه شیخانی

این کاربر 9 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.