شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



چکیده از کارورزی متروی تهران

 

موضوع کار آموزی : عملکرد روابط عمومی شرکت بهروری متروی تهران

 محل کارآموزی : شرکت بهروری روابط عمومی متروی تهران

 نام استاد کار آموزی : جناب آقای رجبعلی سالاریان

 نام و نام خانوادگی دانشجو : فخریه نکونام

 شماره دانشجویی : 91238049290393

 نیمسال : تابستان 92

images01 

آدرس محل کارآموزی : خیابان ولیعصر ( عج ) - زیر پل حافظ – ساختمان مرکزی شرکت متروی تهران

چکیده

روابط عمومی در دهه اول قرن بیستم به صورت یک حرفه تخصصی درآمد. در کشورمان در سال 1345 اولین دفتر روابط عمومی توسط شرکت نفت راه اندازی گردیده است. سپس درسایر سازمانها و ادارات دفاتری مشابه به عنوان مراکز فراهم آوری ، مبادله اطلاعات وبرقراری ارتباطات دوسویه به منظور ایجاد حسن نیت وتفاهم گشوده شد.دردنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی و مهم درارزیابی عملکرد و فعالیت وتقویت برنامه ها وپیشبرد اهداف سازمانها تلقی می گردند.امروزه نقش روابط عمومی وحیطه فعالیت آن برهیچکس و یا اداره یا سازمانی پوشیده نیست.

تمامی فعالان جامعه دربخشهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و . . . جویای روابط عمومی هایی فعال و پویا هستند که آنان را درطراحی روشهای معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهندروابط عمومی مترو بسیار گسترده است و دارای واحدهای مجزایی می باشد به طوری که خود به تنهایی دارای شاخه های متعددی شده است و این واحدها عبارتند از:

          

بخش تبلیغات

بخش تشریفات

بخش رسانه

بخش ارتباطات وبین الملل

 

 

واحد تبلیغات: بخش تبلیغات : همانطور که میدانید و حتما در مکان های مختلف مترو مشاهده کرده اید تبلیغات زیادی در خود مترو وایستگاه ها وجود دارد.

  • چیدمان داخل ایستگاه ها مثل چیدمان صندوق های خیریه –صندوق های صدقه – دستگاه های فروش بلیط –دستگاه ((ATM

خودپردازهای بانکی

  • طراحی وچاپ انواع پوسترها و بنرهای تبلیغی و فرهنگی مثل: قیمت های مصوب بلیط - بنر های خوش آمدگویی ها ی مهمانان داخلی و خارجی – بنر های تبریک و تسلیت در مناسبتها مثل اعیاد و شهادت ها
  • طراحی و چاپ کارت ویزیت ها برای پرسنل – رؤسا- کارشناسان و ..                      
  • برگذاری همایش ها ی فرهنگی مثل پیشگیری از اعتیاد –بهداشت محیط زیست –بهداشت خانواده

 

فهرست :

فصل اول : مقدمه

روابط عمومی مترو بسیار گسترده است و دارای واحدهای مجزایی می باشد به طوری که خود به تنهایی دارای شاخه های متعددی شده است و این واحدها عبارتند از:

بخش تبلیغات

بخش تشریفات

بخش رسانه

بخش ارتباطات وبین الملل

 

 

واحد تبلیغات: بخش تبلیغات : همانطور که میدانید و حتما در مکان های مختلف مترو مشاهده کرده اید تبلیغات زیادی در خود مترو وایستگاه ها وجود دارد.

  • چیدمان داخل ایستگاه ها مثل چیدمان صندوق های خیریه –صندوق های صدقه – دستگاه های فروش بلیط –دستگاه ((ATM

خودپردازهای بانکی

  • طراحی وچاپ انواع پوسترها و بنرهای تبلیغی و فرهنگی مثل: قیمت های مصوب بلیط - بنر های خوش آمدگویی ها ی مهمانان داخلی و خارجی – بنر های تبریک و تسلیت در مناسبتها مثل اعیاد و شهادت ها
  • طراحی و چاپ کارت ویزیت ها برای پرسنل – رؤسا- کارشناسان و ..                      
  • برگذاری همایش ها ی فرهنگی مثل پیشگیری از اعتیاد –بهداشت محیط زیست –بهداشت خانواده -
  • برگزاری نمایشگاه ها مثل نمایشگاه صنعت ریلی – دستاوردهای شهرداری و ..- اطلاع رسانی همایش ها یا سمینارها - تهیه وتوزیع هدایای تبلیغاتی در نمایشگاه ها
  • عکاسی و فیلمبرداری مراسمات به عهده این واحد میباشد وهمچنین طراحی مجوز و پروانه فیلمبرداری و عکاسی ها
  • اتیکت های رومیزی که برای شناسایی کارمندان میباشد
  1. نکته : نکته مهم این است که به دلیل بالا بودن حجم کاری مترو بخشی از کارهای خود را به شرکت های پیمانکاری واگذار میکند مثل شرکت پیمانکاری اشاره طلایی


واحد تشریفات

این واحد خود دارای 3 بخش میباشد:

تشریفات

مراسمات

بازدید

در واقع اجرای برنامه هایی که واحد تبلیغات در نظر گرفته است با واحد تشریفات میباشد

  • اجرا وهماهنگی و برگزاری مراسمات ملی و مذهبی مثل نوروز و چیدن سفره هفت سین ....
  • برگزاری مسابقات وسمینارهای آموزشی و برگزاری مراسمات دعا و زیارت عاشورا و جشن روز زن و ....
  • اجرای همه برنامه های بازدیدی از مترو که بسیار هم زیاد میباشد چون مترو ایران یکی از پر بازدید ترین مترو

های دنیاست از بسیاری از کشور های دنیا بازدید کننده وجود دارد

بازدید کننده ها از قشر دانشجویان - گروه های سیاسی – گروه های علمی میباشند

          تعريف از مترو

متروی تهران به مجموعهٔقطارهای شهریتهران و همچنین «شرکت راه آهن شهری تهران و حومه» گفته می‌شود. تا پایان سال ۱۳۸۸ (مارس ۲۰۱۰ م.) این قطارها در چهار خط اصلی در حال تردد هستند که سه خط آن (۱و۲و۴) در حال توسعه و خط دیگر (۵) نیز در حال بهره برداری است که خطی است فعال بین‌شهری (میان کرج و تهران) و بقیه درون‌شهری هستند. تا پایان سال ۱۳۸۸ مسافت خطوط متروی بهره‌برداری‌شده برابر ۱۰۷ کیلومتر بوده‌است.[۵]

اگرچه طرح‌های اوّلیهٔ متروی تهران در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی ریخته شد،[۶] اما بطور رسمی از سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۹ م.) شروع به کار کرد[۷]. نخستین مسیر فعال، مسیر شماره ۵ مترو بود که بین تهران و کرج مسافر جابه‌جا می‌کرد و در ۱۶ اسفند۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.[۸]

از اواخر سال ۱۳۸۵، با افزایش مسافران و تعداد قطارها، بخشی جهت بهره‌برداری از بدنهٔ اصلی سازمان قطار شهری تهران و حومه جدا شده و با عنوان «شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه» به کار خود ادامه می‌دهد. [۱]در حال حاضر مدیر عامل شرکت مترو تهران مهندس هابیل درویش و مدیرعامل شرکت بهره برداری نیز مهندس علی محمد قلی ها می باشد.

پیشینه برنامه‌ریزی برای احداث قطار شهری در تهران به دوره ناصرالدین شاه قاجار (۱۳۱۳-۱۲۶۴) و قرارداد رویترز بازمی‌گردد، در همین سال‌ها یک خط آهن روزمینی بین دروازه شهرری و میدان باغ شاه، احداث شد.[۶]

اما نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای بنیانگذاری مترو (قطار زیرزمینی) به سال ۱۳۵۰ بازمی‌گردد. مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۵۳ به پایان می‌رسد و عملیات اجرایی به سال ۱۳۵۶ آغاز می‌گردد. طبق برنامه تهیه شده درآنزمان نخستین خط متروی تهران، می‌بایست در سال ۱۳۷۰ آغاز به کار می‌کرد.[۶]

در سال ۱۳۵۶، عملیات اجرایی ساخت مترو در تهران آغاز شد؛ اما پس از انقلاب ۱۳۵۷ و به دلیل آغاز جنگ ایران و عراق از سال ۱۳۵۹ به طور کامل متوقف گردید و این توقف تا سال ۱۳۶۵ ادامه داشت. در سال ۱۳۷۴ قرار دادی برای تامین تجهیزات مترو به امضا رسید.[۶]

نخستین خط متروی تهران در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد که تهران را به کرج متصل می‌کرد. دو سال بعد، نیمه غربی خط دو (حد فاصل ایستگاه صادقیه در میدان صادقیه تا ایستگاه امام خمینی در میدان امام خمینی نیز بهره‌برداری شد. بخشی از خط یک متروی تهران نیز که ایستگاه میرداماد را به ایستگاه علی‌آباد متصل می‌کرد در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسید. این خط بعداً در سال ۱۳۸۱ تا ایستگاه حرم مطهر در بهشت زهرا ادامه یافت. همچنین بخش شرقی خط دو متروی تهران به‌تدریج در سال‌های ۱۳۸۲، ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها، خط دوی مترو از میدان صادقیه تا دانشگاه علم و صنعت امتداد یافت. در سال ۱۳۸۷ بخشی از خط چهار متروی تهران حد فاصل ایستگاه دروازه شمیران تا ایستگاه میدان فردوسی افتتاح گردید. شایان ذکر آن است که در این قسمت از خط ۳ ایستگاه دروازه شمیران، دروازه دولت و میدان فردوسی بهره برداری شد که ۲ ایستگاه نخست ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه با خطوط یک و دو می‌باشند که به این ترتیب تعداد ایستگاه‌های تقاطعی دو طبقه در متروی تهران در این مقطع به ۳ دستگاه افزایش یافت. در بهمن ماه ۱۳۸۷ نیز ایستگاههای باقری و تهرانپارس در امتداد شرقی خط دو به بهره برداری رسید و در اسفند ماه همین سال ایستگاه میدان شهدا در امتداد شرقی خط چهار نیز بهره برداری شد. در بهار سال ۱۳۸۸ نیز ضمن افتتاح فاز اول توسعه شمالی خط یک حد فاصل ایستگاه حقانی تا ایستگاه قلهک، ایستگاه میدان انقلاب در امتداد غربی خط چهار نیز به بهره برداری رسید. تا پایان این سال فاز دوم توسعه شمالی خط یک از ایستگاه قلهک تا ایستگاه قیطریه به بهره برداری رسید. در بهار سال ۱۳۸۹ ایستگاه مترو کلاهدوز واقع در انتهای شرقی خط ۴ مترو به بهره برداری رسید. همچنین تا پایان سال ۱۳۸۹ این موارد در متروی تهران بهره برداری گردید:

  • ایستگاه میان راهی صدر در توسعه شمالی خط یک
  • امتداد توسعه شرقی خط دو از ایستگاه تهرانپارس تا ایستگاه فرهنگسرا
  • ایستگاه میان راهی محمد شهر در خط ۵ (خط متروی تهران-کرج)
  • ایستگاه‌های میان راهی ولی عصر و نبرد در خط ۴
  • امتداد توسعه غربی خط ۴ از ایستگاه میدان انقلاب تا ایستگاه میدان آزادی و گشایش ایستگاه‌های توحید و میدان آزادی

در بهار سال ۱۳۹۰ ایستگاه میان راهی دکتر حبیب اله در بخش غربی خط ۴ و در مرداد ماه همین سال امتداد خط ۱ از ایستگاه حرم مطهر تا کهریزک و همچنین ایستگاه کهریزک به بهره برداری رسید در شهریور ۹۰ ایستگاه شیخ الرئیس از خط ۴ نیز افتتاح گردید. گفتنی است در تاریخ ۱۸ دی ۹۰ نیز ایستگاه پیروزی واقع در خط چهار افتتاح شد. و در اسفند ۹۰ نیز ایستگاه تجریش مورد بهره برداری قرار گرفت که با ساخت آن خط یک متروی تهران کامل گردید.

 

بروشور:تهيه ا نواع بروشورهاي تبليغاتي مترو به ابعاد          A4 اعم از بروشور تبليغاتي در رابطه با انواع (بليت هاي مترو)،دانستني هايي در رابطه بامترو)،(موقعيت هاي ايستگاه ها وزمان حركت قطار هاي مترو)ويكي ديگر از بروشورها در رابطه با(خدمات مشاوره حمل ونقل رل درون شهري)است.
1- بروشور تبليغاتي بليت هاي مترو)كه به اندازه (
A4)كه داراي 3قيمت كه قسمت اول در رابطه با(بليت هاي اعتباري مبلغ دار)وتوضيح درباره بليت هاي سفري)،قسمت دوم بروشور (انواع بليت هاي موجود)وقسمت سوم جلدبروشور كه بااستفاده از آرم مترو واستفاده از تصوير مترو در پايين صفحه با پس زمينه تركيبي به رنگ قرمز .


2
دانستني هاي در رابطه با مترو كه داراي 2قسمت كه يك قسمت شامل جلد بروشور كه با پس زمينه تركيبي از اشكال به رنگ سبز واستفاده از تصوير قطار مترو در وسط صفحه واستفاده از ارم مترو همراه با نوشته و قسمت دوم را با پس زمينه از تركيب رنگ هاي زرد ونارنجي را تركيب كردم و تمام صفحه با توضيحاتي در رابطه با دانستني هاي مترو.


3
موقعيت هاي ايستگاه ها وزمان حركت قطارهاي مترو كه از3قسمت تشكيل رشده ويك صفحه را با استفاده از نقشه ايستگاه هاي مترو و قسمت دوم استفاده از جدول وقسمت 3 نيز با استفاده از جدول و قسمت 3 نيز با استفاده از2جدول كه دركل هدف از اين بروشور معرفي نشاني هاي ايستگا هاي مترو با امكانات موجود در ايستگا ها است.


(خدمات مشاوره حمل ونقل ريلي درون شهري)

كه جلد ان را با استفاده تناليته هاي رنگ سفيد وخاكستري استفاده از اشكال مربع،استاده از رنگ قرمز،وعكسهايي از متروصفحه دوم با استفاده از پس زمينه سفيد وخاكستري استفاده نوشته با موضوعاتي در رابطه با (راه اندازي)،(بهره برداري)،آموزش صفحه بعد نيز با عكس ونوشته در رابطه با پس زمينه يكدست طوسي و استفاده از آرم مترو در بالاي صفحه و استفاده از تصاوير محوطه وعكس زهاي مربوطه در پايين صفحه


تهيه پوسترهاي متفاوت در رابطه با مترو،باموضوعات مختلف در رابطه با داشتن آسمان آبي استفاده از مترو،(اهداي عضو واهداي زندگي)،(تبليغات در رابطه با خود مترو)(پوسترمسابقه عكاسي مترو و مردم) وتعداد زيادي در رابطه با خود موضوع مترو كه فقط با عكس تهيه شده،پوستر(بليت هاي اعتباري)پوستر تبليغاتي در رابطه با هواي پاك كه در اين پوستر با استفاده از نشان دادن اسمان آبي وهواي پاك شهروندان را به استفاده از مترو تشويق مي كند،كه در اين پوستر از شعار هاي تبليغاتي و نوشته هايي كوتاه در رابطه از فوايد استفاده استفاده از مترو و مبارزه با آلودگي وترافيك شهري استفاده شده است
.


(پوستر اهداي عضو وپيوند اعضا بود. كه برا نشان دادن اين موضوع با استفاده از تصاويري برا نشان دادن زندگي دوباره استفاده شده است.( پوستر مترو)

كه در اين پوستر كه به صورت كاملاً تخصصي به تبليغات از مترو اهميت داده است وتبليغات ويژه اي در باره مترو ارايه شده است›كه در اين پوستر با استفاده به جا از تصاوير هدف از تهيه پوستر به خوبي مشخص شده است.وهدف از ايجاد وتوسعه مترو در اين پوستر نشان داده شده است.

پوستر (سومين دوره مسايقه عكاسي مترو ومردم)كه در اين پوستر برا مسابقه عكاسي مترو و مردم تهيه شده كه در آن توضيحاتي در باره نحو شركت و معرفي مسابقه داده شداه است.ودر اخر پوستر هايي در رابطه با خود مترو كه با استفاده از عكسهاي متفاوت از مترو و مكان هاي متفاوت مترو و حومه و استفاده از نوشته هاي متفاوت در طرح هاي متفاوت.پوستربليت هاي اعتباري كه به صورت مفيد و مختصر با استفاده از عكس به شرح انواع بليت هاي اعتباري پرداخته است. (مهر)طراحي مهر برا شركت بهره برداري راه اهن شهري تهران وحومه وروابط عمومي كه برا تهيه اين مهر با استفاده ارم مترو در وسط يك دايره و استفاده از نوشته در بالا و پايين آر م مترو است.از كارهاي انجام شده ديگر تهيه جلد كتاب هاي مترو است كه در طراحي يكي از جلد با استفاده از طراحي مدادي شكل تونل مترو واستفاده از پرچم ايران وارم مترو استفاده شده است.جلد ديگر در پشت و ور جلد از بيشترين رنگ،رنگ آبي، تيره و استفاده از عكس هاي متفاوت و نشان دادن تونل مترو است.يكي ديگر از كارهاي انجام شده طراحي بنر به مناسبت هاي متفاوت مذهبي وملي،شهادت وولادت وروزهاي خاص است.يكي از بنرهاي زانجام شده،بنري با موضوع تفاهم نامه بين دانشگاه صنعتي شريف وشركت بهره برداري مترو بود كه در آن از آرم مترو وارم دانشگاه شريف و استفاده از قطار مترو در زمينه زرد رنگ.طراحي كارت هاي ويزيت پرسنل شركت در نواحي مختلف تهران،كه اين كارت ها به صورت پشت و رو تهيه كه روي كارت استفاده از ارم مترو در سمت زاست كارت وقسمت مياني قرار دارد ودر بالاي كارت استفاده از خود مستطيل شكل زرد رنگ كه در ان متن (شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران وحومه استفاده شده است ودر پ  آيين كارت اطلاعاتي از قبيل نام ونام خانوادگي پرسنل،سمت وي،آدرس ونشاني كامل،تلفن و دور نگار و رايانامه امده است.پشت كارت نيز به همين ترتيب وبا همين خصوصيات به زبان لاتين تهيه و طراحي شده است.در طراحي اين كارت ها از عكس ها پرسنل،نام ونام خانوادگي،سمت مي باشد كه در ان از آرم مترو در بالاي كارت استفاده شده است.تهيه و طراحي تراكت هاي به تعداد زياد با عنوان(مترو يار جوان)كه به منظور هشدارها ونكاتي درباره مترو اطراف به طور كلي تهيه مي شود كه در اين طرح كه در اندازه آ5 تهيه و طراحي مي شد كه عنوان (مترو يار جوان در بالاي صفحه به صورت افقي به رنگ آبي رنگ در سمت راست ودر سمت چپ صفحه استفاده از آرم (مترو. يار جوان) طراحي ودر قسمت مياني عنوان و موضوع مطرح مي شد

عكاسي مترو،تابلوهاي هنري در اين مرحله با استفاده از دوربين عكاسي و تهيه عكس هاي جذاب و ديدني از محوطه هاي مختلف و ايستگاه هاي متفاوت مترو بود كه در هر كدام از ايستگا ه هاي مترو از اتمام تابلو هاي هنري موجود ايستگاه مربوطه عكس گرفته و بعد از عكاسي از تمام تابلوهاي موجود در تمام ايستگاه ها آن ها را در سايت مترو بار گذاري كردم.

شروع كارآموزي از تاريخ1392/5/27 روز یکشنبه بود كه از ساعت 8صبح تا 4 بعد از ظهر بود كه اولين كار طراحي بروشور و پس زمينه وطراحي مكان هايي برا عكس ونوشته بود و جمع اوري اطلاعات و انجام طراحي وكار بر روي عكسهاي مربوط به بروشور بود كه موضوع بروشور (بليط هاي مترو ) بود .

نمونه عکس :


واحد رسانه

مسؤلیت این بخش عبارتند از :

کارشناسی ارتباط خبرنگارها

جمع آوری اخبار روزانه از روز نامه ها

پاسخگویی به نشرییات

نظرسنجی

  • واحد رسانه مسؤلیت جمع آوری اخبار مربوط به مترو از خبرگزاری های مختلف – روزنامه های کثیر الانتشار – سایت های مرتبط – هماهنگی خبرنگارها با سمینارهای داخلی
  • نظر سنجی های دوره ای هر ماه یکبار توسط کارشناس انجام میشود هر ماه یکبار برگه های نظرسنجی با توجه به ضریب جمعییتی ایستگاه های مختلف برگه های بین مسافران پخش میشود و بعد از بررسی میتوانند صعود یا نزول موارد نظر سنجی را مشخص کنند و با ماه های قبل مقایسه میشود

واحد بین الملل:

  • جمع آوری اطلاعات لازم از سایت ها – سمینار های مربوط به حمل ونقل و یا مترو در زمینه پیشرفت و توسعه – بررسی و مطالعه دقیق در این رابطه ودر کل رصد کردن تمام اموری که در تمام انجمن های داخلی وخارجی انجام میشود – رصد مقالات – ارتباط گیری با سایت های خارجی
  • انجام کارهایی مانند ترجمه – هماهنگی سمینارهای خارجی – همراهی کردن با مهمانان خارجی
  • تهیه ویزا – بلیط – هماهنگی با هتل های مربوطه

متروی تهران به مجموعهٔقطارهای شهریتهران و همچنین «شرکت راه آهن شهری تهران و حومه» گفته می‌شود. تا پایان سال ۱۳۸۸ (مارس ۲۰۱۰ م.) این قطارها در چهار خط اصلی در حال تردد هستند که سه خط آن (۱و۲و۴) در حال توسعه و خط دیگر (۵) نیز در حال بهره برداری است که خطی است فعال بین‌شهری (میان کرج و تهران) و بقیه درون‌شهری هستند. تا پایان سال ۱۳۸۸ مسافت خطوط متروی بهره‌برداری‌شده برابر ۱۰۷ کیلومتر بوده‌است.[۵]

اگرچه طرح‌های اوّلیهٔ متروی تهران در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی ریخته شد،[۶] اما بطور رسمی از سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۹ م.) شروع به کار کرد[۷]. نخستین مسیر فعال، مسیر شماره ۵ مترو بود که بین تهران و کرج مسافر جابه‌جا می‌کرد و در ۱۶ اسفند۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.[۸]

از اواخر سال ۱۳۸۵، با افزایش مسافران و تعداد قطارها، بخشی جهت بهره‌برداری از بدنهٔ اصلی سازمان قطار شهری تهران و حومه جدا شده و با عنوان «شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه» به کار خود ادامه می‌دهد. [۱]در حال حاضر مدیر عامل شرکت مترو تهران مهندس هابیل درویش و مدیرعامل شرکت بهره برداری نیز مهندس علی محمد قلی ها می باشد.

پیشینه برنامه‌ریزی برای احداث قطار شهری در تهران به دوره ناصرالدین شاه قاجار (۱۳۱۳-۱۲۶۴) و قرارداد رویترز بازمی‌گردد، در همین سال‌ها یک خط آهن روزمینی بین دروازه شهرری و میدان باغ شاه، احداث شد.[۶]

اما نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای بنیانگذاری مترو (قطار زیرزمینی) به سال ۱۳۵۰ بازمی‌گردد. مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۵۳ به پایان می‌رسد و عملیات اجرایی به سال ۱۳۵۶ آغاز می‌گردد. طبق برنامه تهیه شده درآنزمان نخستین خط متروی تهران، می‌بایست در سال ۱۳۷۰ آغاز به کار می‌کرد.[۶]

در سال ۱۳۵۶، عملیات اجرایی ساخت مترو در تهران آغاز شد؛ اما پس از انقلاب ۱۳۵۷ و به دلیل آغاز جنگ ایران و عراق از سال ۱۳۵۹ به طور کامل متوقف گردید و این توقف تا سال ۱۳۶۵ ادامه داشت. در سال ۱۳۷۴ قرار دادی برای تامین تجهیزات مترو به امضا رسید.[۶]

نخستین خط متروی تهران در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد که تهران را به کرج متصل می‌کرد. دو سال بعد، نیمه غربی خط دو (حد فاصل ایستگاه صادقیه در میدان صادقیه تا ایستگاه امام خمینی در میدان امام خمینی نیز بهره‌برداری شد. بخشی از خط یک متروی تهران نیز که ایستگاه میرداماد را به ایستگاه علی‌آباد متصل می‌کرد در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسید. این خط بعداً در سال ۱۳۸۱ تا ایستگاه حرم مطهر در بهشت زهرا ادامه یافت. همچنین بخش شرقی خط دو متروی تهران به‌تدریج در سال‌های ۱۳۸۲، ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها، خط دوی مترو از میدان صادقیه تا دانشگاه علم و صنعت امتداد یافت. در سال ۱۳۸۷ بخشی از خط چهار متروی تهران حد فاصل ایستگاه دروازه شمیران تا ایستگاه میدان فردوسی افتتاح گردید. شایان ذکر آن است که در این قسمت از خط ۳ ایستگاه دروازه شمیران، دروازه دولت و میدان فردوسی بهره برداری شد که ۲ ایستگاه نخست ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه با خطوط یک و دو می‌باشند که به این ترتیب تعداد ایستگاه‌های تقاطعی دو طبقه در متروی تهران در این مقطع به ۳ دستگاه افزایش یافت. در بهمن ماه ۱۳۸۷ نیز ایستگاههای باقری و تهرانپارس در امتداد شرقی خط دو به بهره برداری رسید و در اسفند ماه همین سال ایستگاه میدان شهدا در امتداد شرقی خط چهار نیز بهره برداری شد. در بهار سال ۱۳۸۸ نیز ضمن افتتاح فاز اول توسعه شمالی خط یک حد فاصل ایستگاه حقانی تا ایستگاه قلهک، ایستگاه میدان انقلاب در امتداد غربی خط چهار نیز به بهره برداری رسید. تا پایان این سال فاز دوم توسعه شمالی خط یک از ایستگاه قلهک تا ایستگاه قیطریه به بهره برداری رسید. در بهار سال ۱۳۸۹ ایستگاه مترو کلاهدوز واقع در انتهای شرقی خط ۴ مترو به بهره برداری رسید. همچنین تا پایان سال ۱۳۸۹ این موارد در متروی تهران بهره برداری گردید:

  • ایستگاه میان راهی صدر در توسعه شمالی خط یک
  • امتداد توسعه شرقی خط دو از ایستگاه تهرانپارس تا ایستگاه فرهنگسرا
  • ایستگاه میان راهی محمد شهر در خط ۵ (خط متروی تهران-کرج)
  • ایستگاه‌های میان راهی ولی عصر و نبرد در خط ۴
  • امتداد توسعه غربی خط ۴ از ایستگاه میدان انقلاب تا ایستگاه میدان آزادی و گشایش ایستگاه‌های توحید و میدان آزادی

در بهار سال ۱۳۹۰ ایستگاه میان راهی دکتر حبیب اله در بخش غربی خط ۴ و در مرداد ماه همین سال امتداد خط ۱ از ایستگاه حرم مطهر تا کهریزک و همچنین ایستگاه کهریزک به بهره برداری رسید در شهریور ۹۰ ایستگاه شیخ الرئیس از خط ۴ نیز افتتاح گردید. گفتنی است در تاریخ ۱۸ دی ۹۰ نیز ایستگاه پیروزی واقع در خط چهار افتتاح شد. و در اسفند ۹۰ نیز ایستگاه تجریش مورد بهره برداری قرار گرفت که با ساخت آن خط یک متروی تهران کامل گردید.

 

بروشور:تهيه ا نواع بروشورهاي تبليغاتي مترو به ابعاد          A4 اعم از بروشور تبليغاتي در رابطه با انواع (بليت هاي مترو)،دانستني هايي در رابطه بامترو)،(موقعيت هاي ايستگاه ها وزمان حركت قطار هاي مترو)ويكي ديگر از بروشورها در رابطه با(خدمات مشاوره حمل ونقل رل درون شهري)است.
1- بروشور تبليغاتي بليت هاي مترو)كه به اندازه (
A4)كه داراي 3قيمت كه قسمت اول در رابطه با(بليت هاي اعتباري مبلغ دار)وتوضيح درباره بليت هاي سفري)،قسمت دوم بروشور (انواع بليت هاي موجود)وقسمت سوم جلدبروشور كه بااستفاده از آرم مترو واستفاده از تصوير مترو در پايين صفحه با پس زمينه تركيبي به رنگ قرمز .


2
دانستني هاي در رابطه با مترو كه داراي 2قسمت كه يك قسمت شامل جلد بروشور كه با پس زمينه تركيبي از اشكال به رنگ سبز واستفاده از تصوير قطار مترو در وسط صفحه واستفاده از ارم مترو همراه با نوشته و قسمت دوم را با پس زمينه از تركيب رنگ هاي زرد ونارنجي را تركيب كردم و تمام صفحه با توضيحاتي در رابطه با دانستني هاي مترو.


3
موقعيت هاي ايستگاه ها وزمان حركت قطارهاي مترو كه از3قسمت تشكيل رشده ويك صفحه را با استفاده از نقشه ايستگاه هاي مترو و قسمت دوم استفاده از جدول وقسمت 3 نيز با استفاده از جدول و قسمت 3 نيز با استفاده از2جدول كه دركل هدف از اين بروشور معرفي نشاني هاي ايستگا هاي مترو با امكانات موجود در ايستگا ها است.


(خدمات مشاوره حمل ونقل ريلي درون شهري)

كه جلد ان را با استفاده تناليته هاي رنگ سفيد وخاكستري استفاده از اشكال مربع،استاده از رنگ قرمز،وعكسهايي از متروصفحه دوم با استفاده از پس زمينه سفيد وخاكستري استفاده نوشته با موضوعاتي در رابطه با (راه اندازي)،(بهره برداري)،آموزش صفحه بعد نيز با عكس ونوشته در رابطه با پس زمينه يكدست طوسي و استفاده از آرم مترو در بالاي صفحه و استفاده از تصاوير محوطه وعكس زهاي مربوطه در پايين صفحه


تهيه پوسترهاي متفاوت در رابطه با مترو،باموضوعات مختلف در رابطه با داشتن آسمان آبي استفاده از مترو،(اهداي عضو واهداي زندگي)،(تبليغات در رابطه با خود مترو)(پوسترمسابقه عكاسي مترو و مردم) وتعداد زيادي در رابطه با خود موضوع مترو كه فقط با عكس تهيه شده،پوستر(بليت هاي اعتباري)پوستر تبليغاتي در رابطه با هواي پاك كه در اين پوستر با استفاده از نشان دادن اسمان آبي وهواي پاك شهروندان را به استفاده از مترو تشويق مي كند،كه در اين پوستر از شعار هاي تبليغاتي و نوشته هايي كوتاه در رابطه از فوايد استفاده استفاده از مترو و مبارزه با آلودگي وترافيك شهري استفاده شده است
.


(پوستر اهداي عضو وپيوند اعضا بود. كه برا نشان دادن اين موضوع با استفاده از تصاويري برا نشان دادن زندگي دوباره استفاده شده است.( پوستر مترو)

كه در اين پوستر كه به صورت كاملاً تخصصي به تبليغات از مترو اهميت داده است وتبليغات ويژه اي در باره مترو ارايه شده است›كه در اين پوستر با استفاده به جا از تصاوير هدف از تهيه پوستر به خوبي مشخص شده است.وهدف از ايجاد وتوسعه مترو در اين پوستر نشان داده شده است.

پوستر (سومين دوره مسايقه عكاسي مترو ومردم)كه در اين پوستر برا مسابقه عكاسي مترو و مردم تهيه شده كه در آن توضيحاتي در باره نحو شركت و معرفي مسابقه داده شداه است.ودر اخر پوستر هايي در رابطه با خود مترو كه با استفاده از عكسهاي متفاوت از مترو و مكان هاي متفاوت مترو و حومه و استفاده از نوشته هاي متفاوت در طرح هاي متفاوت.پوستربليت هاي اعتباري كه به صورت مفيد و مختصر با استفاده از عكس به شرح انواع بليت هاي اعتباري پرداخته است. (مهر)طراحي مهر برا شركت بهره برداري راه اهن شهري تهران وحومه وروابط عمومي كه برا تهيه اين مهر با استفاده ارم مترو در وسط يك دايره و استفاده از نوشته در بالا و پايين آر م مترو است.از كارهاي انجام شده ديگر تهيه جلد كتاب هاي مترو است كه در طراحي يكي از جلد با استفاده از طراحي مدادي شكل تونل مترو واستفاده از پرچم ايران وارم مترو استفاده شده است.جلد ديگر در پشت و ور جلد از بيشترين رنگ،رنگ آبي، تيره و استفاده از عكس هاي متفاوت و نشان دادن تونل مترو است.يكي ديگر از كارهاي انجام شده طراحي بنر به مناسبت هاي متفاوت مذهبي وملي،شهادت وولادت وروزهاي خاص است.يكي از بنرهاي زانجام شده،بنري با موضوع تفاهم نامه بين دانشگاه صنعتي شريف وشركت بهره برداري مترو بود كه در آن از آرم مترو وارم دانشگاه شريف و استفاده از قطار مترو در زمينه زرد رنگ.طراحي كارت هاي ويزيت پرسنل شركت در نواحي مختلف تهران،كه اين كارت ها به صورت پشت و رو تهيه كه روي كارت استفاده از ارم مترو در سمت زاست كارت وقسمت مياني قرار دارد ودر بالاي كارت استفاده از خود مستطيل شكل زرد رنگ كه در ان متن (شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران وحومه استفاده شده است ودر پ  آيين كارت اطلاعاتي از قبيل نام ونام خانوادگي پرسنل،سمت وي،آدرس ونشاني كامل،تلفن و دور نگار و رايانامه امده است.پشت كارت نيز به همين ترتيب وبا همين خصوصيات به زبان لاتين تهيه و طراحي شده است.در طراحي اين كارت ها از عكس ها پرسنل،نام ونام خانوادگي،سمت مي باشد كه در ان از آرم مترو در بالاي كارت استفاده شده است.تهيه و طراحي تراكت هاي به تعداد زياد با عنوان(مترو يار جوان)كه به منظور هشدارها ونكاتي درباره مترو اطراف به طور كلي تهيه مي شود كه در اين طرح كه در اندازه آ5 تهيه و طراحي مي شد كه عنوان (مترو يار جوان در بالاي صفحه به صورت افقي به رنگ آبي رنگ در سمت راست ودر سمت چپ صفحه استفاده از آرم (مترو يار جوان) طراحي ودر قسمت مياني عنوان و موضوع مطرح مي شد.

عكاسي مترو،تابلوهاي هنري در اين مرحله با استفاده از دوربين عكاسي و تهيه عكس هاي جذاب و ديدني از محوطه هاي مختلف و ايستگاه هاي متفاوت مترو بود كه در هر كدام از ايستگا ه هاي مترو از اتمام تابلو هاي هنري موجود ايستگاه مربوطه عكس گرفته و بعد از عكاسي از تمام تابلوهاي موجود در تمام ايستگاه ها آن ها را در سايت مترو بار گذاري كردم.

شروع كارآموزي از تاريخ 27 /5/1392روز یکشنبه بود كه از ساعت 8صبح تا 4 بعد از ظهر بود كه اولين كار طراحي بروشور و پس زمينه وطراحي مكان هايي برای عكس ونوشته بود و جمع اوري اطلاعات و انجام طراحي وكار بر روي عكسهاي مربوط به بروشور بود كه موضوع بروشور (بليط هاي مترو ) بود .

 

نويسنده : فخریه نکونام

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.