یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



بازاریابی در شرکت آریاتوان

بسمه تعالی

98

شرکت بازاریابی و مطالعاتی آریا توان دانشگر

این شرکت از سال 1382 در دو بخش مطالعات بازار و بازاریابی و فروش کالا شروع به فعالیت نمود و گروه بازاریابی و فروش کالا با در نظر گرفتن نیازهای ضروری ، اقدام به مطالعه و شناسایی نیازها و بازار­های هدف در حوزه داخلی تحت عنوان بازارشناسی و نیل به هدف اولیه یعنی بازارسازی راه اندازی شد لذا برای دستیابی به این هدف ضروری بود با شناخت از وضعیت تقاضا و عرضه در کشور مسیر زوال پذیری محصولات را مطمع نظر قرار داده و مسیر فعالیت گروه را مشخص نماید.

نوع فعالیت

در گروه بازاریابی شرکت آرایا توان دانشگر که شرکتی چند منظوره در جهت مطالعات و بازاریابی تنظیم شده است به شرح ذیل می باشد.

$11)     بازاریابی و پروژه یابی در زمینه پروژهای نظر سنجی و تحقیقات بازار

$12)     بازاریابی در زمینه فروش رایانه و لب تاپ

$13)     بازاریابی در زمینه فروش دستگاههای حرارتی و برودتی

اینجانب در قسمت بازاریابی و فروش دستگاههی حرارتی و برودتی وارد شده و طرحی  را ارائه نمودم. که در طول یک ماه بصورت آزمایشی انجام گرفت که به شرح آن می پردازم.

طرح در چند صفحه طی جلسات متعدد نوشته و در زمینه نوع فعالیت نیز اینجانب نیز فعالیت نمودم.

ابتدا یک نفر مدرس برای آموزش استخدام گردید. از جمله ویژگیهای این مدرس دارای مدرک فنی حرفه ای از سازمان فنی و حرفه ای بودند. ایشان در طی سه جلسه سه الی چهار ساعته طرز کار دستگاههای حرارتی و برودتی را شرح دادند. من نیز در این جلسات شرکت نمودم. در جلسه دو نفر خانم که توسط شرکت استخدام شده بودند تا برای پاسخگویی به سوالات و نیازهای مشتریان آماده شوند شرکت داشتند. جلسات آموزشی طی چند روز ادامه یافت تا اینکه فعالیت در زمینه فروش وسایل و دستگاههای حرارتی و برودتی از قبیل پکج ، رادیاتور، اسپلت و لوازم جانبی صورت گرفت.

در این مرحله مدرسین آشنا به دستگاههای فوق با شرح موارد فنی دستگاهها افراد شرکت را هرچه بهتر آشنا می نمودند. تفهیم مطالب هرچند با نبود دستگاهها مشکل به نظر می رسید ولی در کلاسهای بعدی با ارائه بعضی از دستگاهها و نمایش فیلم این مشکل به تدریج کم رنگ تر گردید.

روش فعالیت:

برای دست یابی به پیمانکاران و کسانی که به نوعی خریدار محسوب می شدند نیاز به بانک اطلاعات مطلوب بود. در این راستا شرکت با رایزنی های مختلف توانست با مراکز دولت الکترونیک این ارتباط را برقرار نماید. شرکت با پرداخت دویست و پنجاه هزار تومان به مدت سه ماه موارد درخواستی خود را خریداری نمود. این بانک که ابتدا به ساکن دارای 3000 آدرس و تلفن ساختمانهای در حال ساخت به همراه شماره تماس با ییمانکار بود را در خود داشت. این نرم افزا توسط یک شرکت واسط در دفتر شرکت آریا توان دانشگر نصب گردید. وجود یک خط و اینترنت پر سرعت از لازمه کار با این نرم افزار به شمار می آمد. از طرف شرکت پرشین اطلاعات جدید که شامل تلفن و آدرس پیمانکار و ساختمانهایی که به تازگی در لیست جدید قرار می گرفتند به تعداد روزانه 25 عدد در اختیار شرکت به صورت به روز ارسال می گردید. سپس دو نفر اپراتور مستقر در شرکت با در اختیار گرفتن این آدرس ها به صورت روزانه و مقداری از 3000 آدرس که جمعاً هر نفر 50 شماره تلفن بود با افراد تماس می گرفتند. با شروع فعالیت نواقص یکی پس از دیگری رفع گردید ولی متاسفانه فعالیت خیلی مطلوب پیش نمی رفت. از طرفی نوسان قیمت و عدم ثبات در قیمت فروشدگان را دچار مشکل می نمود. در خصوص تهیه سفارس روال به این صورت بود که با پیمانکار یا خریداری پکج یا رادیات و یا اقلام مورد نیاز این افراد نیاز داشت تماس برقرار می گردید در پاره ای از موارد از پیمانکار دعوت به عمل می آمد. و لیست قیمت به آنها ارسال می گردد. اما مسئله تهیه اقلام مورد نیاز و خرید آنها بود که باید به خریدار تحویل می شد. این مشکل نیز با توجه به این که شرکت دچار مشکل مالی شدید بود رفع نگردید ولی برای اینکه مشکل برطرف شود جلسه ای برگزار گردید. و تصمیم بر آن شد که شرکت واسط بین شرکت های فروشنده کالا و خریداران گردد. برای این منظور افرادی از شرکت برای برقراری ارتباط با شرکت های بزرگی مانند ایران رادیاتور ، بوتان و ایساتیس اعزام شدند این امر نیز به مدت 10 روز به طول انجامید و شرکت توانست به این سه شرکت بزرگ وارد مذاکره شود. و در قبال فروش این اقلام درصد مشخصی به شرکت آریا توان دانگشر تعلق پیدا کرد.

مجدداً فعالیت شروع شد و تماس ها دوباره برقرار گردید ولی همچنان نوسان قیمت و عدم ثبات در لیست قیمت ها شرکت را دچار مشکل می نمود.

وسایل مورد نیاز برای انجام طرح به شرح ذیل می باشد.

$11-    دو خط تلفن

$12-  خرید اشتراک اینترنت

$13-  دو نفر کارشناس فروش

$14-  یک دستگاه رایانه

$15-  خرید بانک اطلاعاتی و شارژ ماهیانه

در پایان به استحضار می رساند در حال حاضر هنوز شرکت در این خصوص به فعالیت ادامه می دهد.

با تجدید احترام حسین شعبان زاده به شماره دانشجویی 91238049290889 مدیریت تبلیغات

 

نويسنده : حسین شعبان زاده گواسرائی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.