یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومی شرکت مخابرات ایران

 

10 copy

روابط عمومی عنوانی است که بنظر می رسد انگونه که باید در جایگاه واقعی خود

عمومی، عنوانی است که به نظر می‌رسد آن‌گونه که باید در جایگاه واقعی خودقرار نگرفته و اهمیت جایگاه آن درک نشده است. 27 اردیبهشت‌ماه از چند سالقبل در تقویم با نام «روز ارتباطات و روابط عمومی» جای گرفته است تا شایدروابط عمومی بتواند جایگاه واقعی خود را به‌دست آورد.
خبرنگار بخشرسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گفت‌وگو با هوشمند سفیدی - دبیرکل سمپوزیم بین‌المللی روابط عمومی - نظر او را درباره‌ی اهدافنامگذاری این روز و وضعیت فعلی روابط عمومی در ایران پرسید.
سفیدی درپاسخ به این‌که نامگذاری «روز روابط عمومی» در کشور به چه صورت بود؟ گفت: نامگذاری یک روز در تقویم به نام روابط عمومی از آرزوهای همه‌ی فعالانروابط عمومی در کشو بود. با توجه به این‌که من با مکانیزم نامگذاری روز درتقویم رسمی کشور آشنا بودم، در سال 84 مکاتباتی را با دبیرخانه‌ی شورایفرهنگ عمومی کشور انجام دادم و در شهریورماه 1384 در دبیرخانه حاضر شدم واز این طرح دفاع کردم تا این‌که در سال 87 رسما در تقویم رسمی کشور گنجاندهشد.

او با اشاره به اهمیت و تأثیرگذاری روابط عمومی ایده‌آلدر کشور، اظهار کرد: ضعیف بودن فرهنگ روابط عمومی در کشور و لزوم تقویت آنو تأثیر نامگذاری چنین روزی در ارتقای کرامت حرفه‌یی کارکنان، از جملهدلایلی بود که در جلسه‌ی شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح کردم. بعد از آنجلسه، دبیرخانه‌ی شورای فرهنگ عمومی کشور با قرار دادن این روز در روزجهانی ارتباطات موافقت کرد؛ اما طی مکاتبه‌ای تأکید کرد که قرار دادن اینروز در تقویم، نیازمند درخواست یک نهاد دولتی است. بنابراین با اداره کلتبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتباتی انجام شد و این تقاضا ازطرف آن وزارتخانه به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شد و عملا روز روابطعمومی جامه تحقق پوشید.
سفیدی با بیان این‌که وضعیت روابط عمومی باگذشت 62 سال از ظهور روابط عمومی مدرن در کشور، یک وضعیت خاص است تصریحکرد: در طول این سال‌ها، روابط عمومی از لحاظ نظری و تئوریک رشد کرده ومیزان تولیدات علمی نسبت به 20 سال گذشته حدود 30 برابر شده است. وجودانجمن‌ها و نشریات گوناگون و افزایش گردهمایی‌های روابط عمومی‌ها گواه اینامر است؛ اما متأسفانه در این سال‌ها شاهد پس‌رفت روابط عمومی ایران درحوزه‌ی عمل هستیم و مدام از کارآیی روابط عمومی‌ها کم می‌شود و نمی‌توانندبه‌طور متوازن رشد کند. در هر دوره، به تبع گرایش دولتی که روی کار است، بهیک بعد روابط عمومی توجه و بقیه‌ی ابعاد آن به بوته‌ی فراموشی سپردهمی‌شود. در حالی که کارکرد روابط عمومی‌ها باید مستقل از گرایش دولت باشد وآن‌ها به فعالیت‌های خود به‌صورت جامع و تخصصی بپردازند.
او با اشارهبه نگاه سیاسی موجود در انتصاب مدیران روابط عمومی‌ها، گفت: مدیران روابطعمومی‌ها با نگاه سیاسی منصوب می‌شوند و آهنگ فعالیت خود را با نگاه دولتهماهنگ می‌کنند. بنابراین شاهد این هستیم که روابط عمومی‌ها از نظر عملی درمرحله‌ی آماتور قرار دارند و عمل به رسالت روابط عمومی‌ها روزبه‌روزکم‌رنگ‌تر می‌شود. همچنین نبود نگاه تخصصی و ثبات در مدیریت موجب شده استکه روابط عمومی‌ها کارآیی مورد نظر خود را از دست بدهند.

سفیدی با بیان این‌که آموزش روابط عمومی در کشور از سال 1346 تا پیروزی انقلاب اسلامی در سطح کارشناسی ادامه داشت اظهار کرد: دراین دوران، 1500 نفر تحصیل‌کرده در این رشته در کشور تربیت شدند؛ اما پس ازانقلاب و با مطرح شدن انقلاب فرهنگی، رشته‌ی روابط عمومی به‌عنوان یکرشته‌ی لوکس و وارداتی مورد بی‌مهری قرار گرفت تا این‌که سال 69 مجددا اینرشته راه‌اندازی شد که خروجی آن در ابتدای سال 74 بود. بنابراین در طی اینچند سال در سازمان‌های اداری نیروی متخصص وجود نداشت و علاوه بر این،رشته‌ی روابط عمومی با کمبود استاد و متون درسی مواجه بوده است.
او درپاسخ به این‌که چرا وضعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روابط عمومی مناسب نیستتوضیح داد: دانشجویان رشته‌ی روابط عمومی فقط می‌توانند تا مقطع کارشناسیدر این رشته تحصیل کنند و برای کارشناسی ارشد و دکتری باید تغییر رشتهبدهند یا به کشورهای همسایه بروند. نیروی انسانی کارشناس پاسخگوی همه‌ینیازهای روابط عمومی نیست و به نیروی انسانی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد ودکتری نیاز داریم تا بتوانند با عمق بیشتری در این زمینه برنامه‌ریزیکنند. نکته‌ی دیگر این است که دروس ارائه‌شده به دانشجویان اکثرا نظریهستند، در حالی که رشته‌ی روابط عمومی، یک رشته‌ی عملی ست.
دبیرکلسمپوزیم بین‌المللی روابط عمومی با بیان این‌که در طول این سال‌ها،آیین‌نامه‌های زیادی برای بهبود وضعیت روابط عمومی توسط دولت‌های مختلفتصویب و ابلاغ شده‌اند یادآوری کرد: آخرین آیین‌نامه متعلق به دولت نهم بودکه چون با جامعه و فعالان حوزه‌ی روابط عمومی به اشتراک گذاشته نشده بود،ایرادها و ضعف‌های زیادی داشت. جامع نبودن و نداشتن ضمانت اجرایی لازم ازجمله ضعف‌های این آیین نامه بود. از نظر من، این آیین‌نامه‌ها باید در قالبقانون ارائه شوند تا نیازهای روابط عمومی‌ها را تأمین کنند و ضمانت اجراییداشته باشند.
او درباره‌ی این‌که چرا برای یک روابط عمومی درسازمان‌های مختلف عناوین مختلف دارد؟ تصریح کرد: آشفتگی در مسأله‌ی عنوانبرای روابط عمومی‌ها همیشه وجود داشته است. از نظر من، مدیریت ارتباطاتبرای روابط عمومی بهترین عنوان است، چراکه وجوه اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابیرا در کنار هم پوشش می‌دهد. سفیدی با اشاره به این‌که هنوز یک ساختارسازمانی ایده‌آل برای روابط عمومی‌ها وجود ندارد بیان کرد: در این زمینهانتظار می‌رود که دولت قدم‌های بلندتری بردارند و ساختار و عنوانی در نظرگرفته شود تا همه بتوانند خود را با آن تطبیق دهند.

دبیرکل سمپوزیم بین‌المللی روابط عمومی درباره‌ی متولیاصلی روابط عمومی‌ها، گفت: متولی روابط عمومی‌ها در ابتدا وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بود، بعد از آن به ریاست جمهوری سپرده شد و دبیرخانه‌ی شورایاطلاع‌رسانی دولت متولی آن شد؛ اما متأسفانه نگاه شورای اطلاع‌رسانی دولتبه روابط عمومی‌ها، دولتی است و روابط عمومی‌های خصوصی یتیم مانده‌اند. مثلا مشخص نیست همین مراسم «روز روابط عمومی» را چه کسی باید برگزار کند.

او با انتقاد از این‌که از تشکل‌های صنفی و موسسات فعالدر این زمینه حمایت نمی‌شود تأکید کرد: در زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی متولی روابط عمومی‌ها بود، بودجه‌ای تحت عنوان «حمایت از فعالیت‌هایغیردولتی روابط عمومی‌ها» وجود داشت که اکنون حذف شده است. در حالی کهنیاز به حمایت دولت از روابط عمومی روشن است مثلا در حال حاضر چند عنوانکتاب در این زمینه وجود دارد که به علت گرانی کاغذ و مشکلات مالی چاپنشده‌اند، همچنین تشکل‌های روابط عمومی نوپا هستند به حمایت دولتی نیازدارند.
سفیدی درباره‌ی چرایی ضعف خدمات روابط عمومی، تصریح کرد: مهم‌ترین علت این موضوع نبود نیروهای تحصیل‌کرده برای اجرای طرح‌های موثراست و روابط عمومی‌ها تخصصی نیستند. بنابراین شاهد انجام کارهای ضعیفهستیم. به‌عنوان مثال، یک بروشور را برای همه‌ی سنین و اقشار مخاطب چاپمی‌کنند در صورتی که نباید به این صورت باشد. وقتی این اتفاق می‌افتدهزینه‌هایی دور ریخته می‌شود و آلودگی اطلاعاتی ایجاد می‌شود. حتی درباره‌یپاسخ‌گویی به مخاطب نیز ضعیف عمل می‌شود و حتی سایت‌ها اکثرا به‌روزنمی‌شوند که دلیل عمده‌ی آن‌ها، نبود ثبات مدیریتی، آموزش مناسب و مستمراست.

دبیرکل سمپوزیم بین‌المللی روابط عمومی با اشاره بهنبود دیدگاه مناسب نسبت به شغل روابط عمومی در جامعه، گفت: به مسوولیتروابط عمومی یک سازمان باید به‌عنوان یک تخصص نگاه شود، به‌عنوان حرفه‌ایکه می‌تواند افکار عمومی را شکل دهد. جایگاه روابط عمومی در جامعه‌ی ماباید به یک جایگاه ارزشمند تبدیل شود.
او بیان کرد: مردم با این حرفهآشنا نیستند و نگاه درستی به آن ندارند. البته این نوع نگاه ناشی از عملکردروابط عمومی‌هاست، چراکه کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند انگیزه وآمادگی لازم را برای پاسخ‌گویی به مخاطبان ندارند. روابط عمومی‌هامدیرمحورند، نه مخاطب‌محور.
این نویسنده و پژوهشگر حوزه‌ی روابط عمومیبا تأکید بر این‌که ضعف نگرش مدیران ارشد به اهمیت و جایگاه روابط عمومی،مانع کارآیی روابط عمومی‌ها در سازمان‌های دولتی می‌شود اظهار کرد: مدیرانارشد سازمان‌ها گمان می‌کنند روابط عمومی فقط باید تابع آن‌ها باشند درحالی که روابط عمومی‌ها باید به مدیران، خط مشی ارتباطی دهند. علت وجود ایندیدگاه در مدیران ارشد، آشنا نشدن آن‌ها با روابط عمومی در طول دورانتحصیل است.
سفیدی با اشاره به این‌که باید به روابط عمومی به دیدسرمایه‌گذاری نگاه شود نه دید هزینه، ادامه داد: این موضوع یکی از مطالباتروابط عمومی‌ها از دولت و سازمان‌هاست که در ازای برنامه‌ای که روابطعمومی‌ها به سازمان متبوع خود می‌دهند به آن‌ها بودجه داده شود. در حالحاضر بودجه‌ی بسیاری از روابط عمومی‌های سازمان‌ها صفر است.
او با بیاناین‌که حاضر نبودن روابط عمومی ایرانی در مجامع بین‌المللی یکی دیگر ازمشکلات روابط عمومی کشور است تأکید کرد: ما در انجمن‌های بین‌المللی،آسیایی و خاورمیانه صاحب کرسی نیستیم و حضور ما در مجامع بین‌المللی روابطعمومی بسیار کم‌رنگ است.

دبیرکل سمپوزیم بین‌المللی روابط عمومی افزود: منشوراخلاقی روابط عمومی ایران تدوین نشده و یکی از آرزوهای روابط عمومی کشور بهتصویب رسیدن چنین منشوری است. در کشوری که مدعی اخلاق است و در کتب اسلامیآموزه‌های زیادی مبنی بر همین موضوع وجود دارد، تدوین چنین منشوری الزامیاست.
سفیدی با بیان این‌که روابط عمومی ایران سازمان نظام صنفی نداردبیان کرد: حدود 100هزار نفر در این رشته فعال‌اند، اما سازمان صنفی برایآن‌ها وجود ندارد که بتواند مسائل صنفی و مربوط به حقوق و دستمزد، برگزاریدوره‌های بازآموزی و صدور پروانه‌های کارآموزی و حرفه‌یی را برای این قشرپیگیری کند، بر لزوم تأسیس سازمان نظام صنفی روابط عمومی تأکید کرد.

او با اشاره به نقش مهم روابط عمومی‌ها در انتخابات،تأکید کرد: متأسفانه به‌دلیل ضعف نگرش به روابط عمومی‌ها، زمانی که یک نفرکاندیدا می‌شود به داشتن مدیر روابط عمومی فکر نمی‌کند و این یعنی کسانی کهمی‌خواهند دولت را به‌دست گیرند با روابط عمومی آشنا نیستند. آن‌ها بهانتخاب مدیر رسانه‌یی یا تبلیغاتی می‌اندیشند تا مدیر روابط عمومی وارتباطات خود.

او ادامه داد: موضوع مهم در انتخابات مشارکت است. روابطعمومی‌ها اگر بتوانند دستاوردهای نظام و اهمیت انتخابات را برایزیرمجموعه‌های خود معرفی و تبین کنند، یک گام به جلو برداشته‌اند. روابطعمومی‌ها باید نقش تبیینی و انعکاسی در انتخابات داشته باشند و با بیاناهمیت انتخابات بتوانند رسالت خود را انجام دهند.
سفیدی با تأکید براین‌که کاندیداها باید نظر خود را درباره‌ی روابط عمومی بیان کنند گفت: گرچه اعضای جامعه‌ی روابط عمومی از لحاظ تعداد جمعیت کم هستند، اما نقشکلیدی و اثرگذاری برعهده دارند. جامعه‌ی ما برای توسعه باید بتواند بامردمی که در حاشیه‌ها هستند ارتباط بگیرد. اگر بخواهیم شکاف بین دولت ومردم کم شود باید روابط عمومی هوشمند داشته باشیم و فاصله‌ی خود را بااستانداردهای جهانی روابط عمومی پر کنیم.
او در پایان تأکید کرد: در «روز روابط عمومی» به رسمیت شناخته شدن، به‌کار گرفته شدن و باور پیدا کردنبه تأثیرگذاری روابط عمومی جزو مطالبات حیاتی جامعه‌ی روابط عمومی است

20 copy

روابط عمومی و لزوم تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ پاسخگویی

در سازمان های دولتی داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگ ترین سرمایه یک سازمان است و حیات یک سازمان به داشتن یکارتباط دو سویه درون و برون سازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز ومفید بستگی دارد و این جاست که لزوم وجود روابط عمومی واقعی در ایستگاههای روابط عمومی نمایان می شود


امروزه در عصرحاضر، ارتباطات اگرچه نگوییم اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشراست، اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عواملپیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است. اینک باحساسیت بجا و درست مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه ویژه روابط عمومی درسازمان ها و وزارتخانه های دولتی و با در نظر گرفتن آنچه بیان شد، شایدبیشتر بتوان به اهمیت علوم ارتباطات و نیز نقش روابط عمومی ها، به عنوانمجری اصلی آن در جوامع، دست یافت.

30 copy

تعریف کاربردی روابط عمومی

 

مدیریتارتباطات یک سازمان با مخاطبان آن بخش از مسئولیتها و وظایف ارتباطی،مدیریت سازمان که از طریق آن مدیران می کوشند برای دستیابی به اهدافسازمانی با محیط خود سازگار و هم صدا شده یا در صورت نیاز در محیط تغییراتمطلوب ایجاد کرده و شرایط محیط را، به شرط مساعد بودن استمرار بخشند. روابطعمومی عبارت است از تلاش ها و اقداماتی آگاهانه، برنامه ریزی شده وسنجیده، جهت استقرار و کسب تفاهم متقابل، بین یک سازمان و گروه های موردنظر آن. روابط عمومی عبارتست از تلاش های آگاهانه و قانونی به منظور تفاهم واستقرار اعتماد و شناخت متقابل یاعموم که براساس تحقیق علمی و عملی صحیحومستمر میسراست. روابط عمومی عبارت است از تلاشهای مستمر و منطبق با روشهای علمی و عملی که مدیریت سازمان های بخش خصوص و دولتی به منظور ایجادتفاهم و پیدایش حس علاقه مندی و تحصیل پشتیبانی گروه هایی که سازمان باآنها سرو کار دارد یا فکر می کند در آینده سرو کار خواهد داشت به عمل میآورد. روابط عمومی در هر سازمان چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویای آن سازمان،سیستم و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان به حساب می آید و سازمان را ازنظریات انتقادات و خواست های مخاطبان آگاه می سازد تا مدیریت سازمان را دراتخاذ تصمیم مناسب برای برآوردن نیازهای مخاطبان یاری رساند و در حقیقتباید مغز تجزیه و تحلیل گر افکار عمومی باشد و بتواند از داده هاپیشنهادهای سازنده و همسو با افکار عمومی ارائه کند. بی شک بی اعتنایی بهروابط عمومی عواقب سوء و زیان باری را برای هر تشکیلات به همراه خواهدداشت. روابط عمومی علاوه بر انتقال و انعکاس اخبار باید از حالت انفعالی بهدور باشد و با فعالیت اثربخش خویش زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی وسیاسی را ارتقاء داده و با پویایی و تحرک خاصی تحلیلگر مسائل مختلف باشد.

جایگاه روابط عمومی در اسلام و قرآن

قرآنکریم در سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه 200شریفه ضمن دعوت امت به برقراریرابطه اجتماعی، داشتن شکیبایی و در پیش گرفتن تقوای الهی را برای رسیدن بهرستگاری و فلاح مورد تأکید قرار داده است. نکته جالب قرآن موضوعی کهامروزه به عنوان اخلاق در روابط عمومی به شکلی بسیار ناقص در مجامع روابطعمومی مطرح است، در این آیه شریفه با زیبایی هر چه تمامتر بیان و اشاره میشود. در خصوص اطلاع رسانی و انتقال آگاهی در یک بررسی موردی در قرآن کریمتنها در جزء های 20الی 25بیش از 567 بار بر انتقال آگاهی اشاره و تأکید شدهاست. لذا علاوه بر آیات نورانی قرآن کریم سیره عملی و نظری پیامبر اعظم (ص) سرتا سر مردم داری، مردم یاری و تکریم ارباب رجوع است. فرامین حکومتیوسیره عملی امام علی (ع) نیز مبین و گواه خوبی بر اهمیت بخشیدن به مباحثروابط عمومی است که در همین موضوع امام علی (ع) در فرمان مشهور خود خطاب بهمالک اشتر درباره اهمیت به افکار عمومی می فرمایند: «تکیه گاه دین، اجتماعمسلمین و نیروی ذخیره برای دشمنان تنها توده مردم (افکار عمومی) هستند.

وظایف اصلی روابط عمومی

وظایف روابط عمومی را اکنون به سه دسته اصلی طبقه بندی می کنند:

1ـ اطلاع رسانی2ـ تبلیغ و ترغیب 3ـ مشارکت جویی، همگرایی و بهینه سازی امور

جایگاه روابط عمومی در میان سازمان ها

دنیایامروز دنیای ارتباطات است. در هر ثانیه میلیون ها واحد اطلاعاتی در سطحجهان رد و بدل می شود. از زمانی که تحولات زندگی بشر سرعت گرفت، نیاز بهاطلاعات و ارتباطات هر روز افزایش یافت.

در سازمانهای دولتی داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار،بزرگ ترین سرمایه یک سازمان است و حیات یک سازمان به داشتن یک ارتباط دوسویه درون و برون سازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفیدبستگی دارد و این جاست که لزوم وجود روابط عمومی واقعی در ایستگاه هایروابط عمومی نمایان می شود. در دنیای امروز که مرزهای ارتباطات شکسته شده وانسان به دنبال کشف راهکارهای مطلوب زیستن و نگرش جامعه مدار است، آموزههای علمی ما را به کنکاش و توجه درباره وضعیت چگونگی تعامل و برخورد کردنرهنمون می سازد. بی شک یک سازمان و یا یک اداره نمی تواند خود را جزیره ایبی ارتباط فرض کند و از تکنولوژی و آورده های آن بی نیاز و با آن بیگانهباشد. روابط عمومی باید بر محور تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداریباشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان موثر باشد و با نواندیشی ونوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و خود را با تحولات و پاسخگوییمرتب به افکار عمومی منطبق و هماهنگ سازد.

مهمترین اصول یک روابط عمومی پیشرو و آرمانی

اصولمهم روابط عمومی را می توان سعی در رسیدن به تفاهم با مخاطب، تأکید براطلاع یابی در کنار اطلاع رسانی، مخاطب گرایی، عمل به اصول اخلاقی، انتخابالگوی ارتباطی دوسویه، تأثیرپذیری از افکار عمومی در کنار تأثیرگذاری بر آن، تأکید بر رسیدن به تفاهم از طریق گفتگو، وجود موازنه بین منبع و مخاطبدر فرایند ارتباط و مشارکت گرایی ذکر کرد . 1- اصل مخاطب مداری 2- اصلمشارکت گرایی 3- اصل اطلاع رسانی و اطلاع یابی 4- اخلاق5- گفتگو6- اصلتفاهم7- اصل موازنه قدرت بین منبع و مخاطب.

نقش های تعریف شده برای روابط عمومی

براساسترکیبی از پژوهش های مربوط به نقش های روابط عمومی چهار نقش اساسی برای آناز سوی کارشناسان و کارورزان روابط عمومی در نظ رگرفته شده است که در ذیلبدان اشاره اجمالی خواهد شد:

تجویزگر متخصص:

تجویزگرمتخصص را فرد صاحب اختیار در امور مسائل و راه حل های روابط عمومی تعریفمی کنند. این کارشناس، مشکل را تشخیص می دهد و راه حل را تجویز می کند ویهمچنین برای برنامه و نتایج آن احساس مسئولیت شدیدی می کند.

کاردان ارتباطی:

ایننقش به ندرت مشکل یا راه حل را تعیین می کند. وی تنها راه حل های تجویزشده دیگر مدیران را اجرا می کند. کاردان معمولاً به دلیل مهارت های ارتباطیاش نظیر نگارش، ویرایش، عکس برداری یا طرح و تولید نشریات استخدام می شود.

تسهیل گر ارتباطی:

درحکم میانجی یا واسطه ارتباطی عمل می کند. این کارورزان میان سازمان و گروههای مختلف مخاطب خود ارتباط بر قرار می کنند و اساساً توجه آنها بر مبادلهارتباطات متمرکز است.

تسهیل گر فراگرد مشکل گشایی:

بیشتراز سه نقش دیگر در تصمیم گیری در سازمان نقش ایفا می کنند، به این علت کهبرای حل مشکلات سازمانی با مدیران در سازمان همکاری می کنند. این کارورز بهعنوان راهنما در فراگرد حل مشکل در روابط عمومی عمل می کند و بخشی ازمدیریت سازمان محسوب می شوند و حکم مشاور را برای مدیریت ارشد سازمان خوددارند.

روابط عمومی مشتری گرا ؛نهادینه سازی فرهنگ پاسخگویی

دراین دوران که ما در آن هستیم دوران مشتری سالاری است. روابط عمومی ها دراین دورا ن باید به دنبال جلب رضایت مشتری باشند، در این راه رضایت مشتریرا باید شناسایی و مدیریت کنند و نیازهای مخاطبان را همگام با کالاهاوخدمات عرضه شده خود کنند. در این بین تبلیغات رنگ و روی بیشتر و جایگاهخاصی را پیدا می کند، البته تبلیغات به معنای بیان جنبه های مثبت کالا یاخدمات ارائه شده، مشتریان ناراضی باید فرا خوانده شوند و از انتقاد آنانبرای تقویت نقاط ضعف سازمان بهره بُرد.

کار روابطعمومی خدمت به مدیریت، اهداف و برنامه های سازمان است و اساس کار آن، کسبمنافع برای مجموعه خود است؛ بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن،بهتر و منطقی تر نگاه کرد و در این صورت است که روابط عمومی می تواند درفراز و نشیب های سازمانی سربلند و سرافراز شود.

دردنیای امروز، اهمیت نقش روابط عمومی بیش از هر زمان دیگر آشکار می شود؛ چراکه روابط عمومی، می تواند پل ارتباطی بین افراد جامعه و سازمان ها باشد. روابط عمومی که مورد تشویق، تایید و حمایت مجموعه خود باشد می تواند اهدافسازمانی را به نحو شایسته دنبال کند و موفقیت هایی را برای مجموعه بهارمغان آورد.

در عصر امروز ارتباطات و اطلاعات،مدیر و یا مسئول روابط عمومی باید دارای ایده، فکر و اندیشه باشد و روابطعمومی که در حد یک کارمند عادی فقط به انجام وظیفه اداری و فعالیت هایروزمره بپردازد و فکر، ایده و خلاقیتی از خود بروز ندهد، نمی تواند موفقباشد.

به هر حال جوامع امروزی اینک در حال گذار بهجامعه اطلاعاتی آینده هستند، جامعه ای که در فناوری های اطلاعات و ارتباطاتتمامی ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. جامعه ما نیزناگزیر از این روند خواهد بود و خواه ناخواه به این سمت و سو کشیده خواهدشد. در همین راستا دولت و مسئولان نظام ضمن آنکه باید دغدغه های رهبری معظمانقلاب را درخصوص روابط عمومی های دستگاه خود جدی تلقی کنند، چاره ای باقینمی ماند که با اندیشیدن و تدابیر لازم، تلاش مضاعف کنند تا با لحاظ کردنتغییرات ضروری، روابط عمومی های سنتی را به سوی روابط عمومی های دیجیتالسوق داده و آماده سازند و این امر مهم محقق نخواهد شد مگر با ایفای نقشمدیران که فناوری جدید را درک می کنند و آگاهی مناسب از آن دارند.

اخبار روابط عمومي /روابط عمومي الکترونيک و جايگاه آن در کشور

روابط عمومي الکترونيک دانش بين رشته اي است که از 10سال گذشته در دنيا مطرح شده است و به استفاده از فناوري هاي ارتباطي والکترونيک در ساختار روابط عمومي ها اطلاق مي شود.  
 
افرادي که دررشته روابط عمومي الکترونيک تحصيل و تحقيق مي کنند، مباحثي از رشته هايمخابرات، ارتباطات راه دور و فناوري اطلاعات به همراه علوم ارتباطاتاجتماعي، تبليغات، روابط عمومي و روزنامه نگاري را آموزش مي بينند .
در دنياي حرفه اي پياده سازي نظام اطلاعاتي در روابط درون سازماني و بين سازماني را نظام روابط عمومي الکترونيک مي نامند.
"
حميدضيائي پرور" محقق و کارشناس روابط عمومي الکترونيک در مورد وضعيت روابطعمومي الکترونيک در کشور گفت: با توجه به وضعیت موجود زیرساخت های فناوریاطلاعات در ایران و کیفیت کارکرد روابط عمومی ها از نظر فعالیت هایالکترونیکي و اینترنتی، می توان گفت در میان همه اشکال روابط عمومی مدرن،کشور در حال حاضر در مرحله روابط عمومی دیجیتال قرار دارد.
وي خاطرنشانکرد: مطالعه 20 پورتال وزارتخانه اي در کشور نشان مي دهد که فناوري هاينوين به طور دقيق در روابط عمومي دستگاه ها و نهادهاي کشور استفاده نميشود.
اين کارشناس روابط عمومي الکترونيک يادآور شد : بخشي از دلايل ضعفدر استفاده از فناوري هاي نوين در روابط عمومي هاي نهادهاي دولتي، بهوضعيت عمومي فناوري هاي نوين مانند پهناي باند پايين، ضريب نفوذ اندک تلفنهمراه در کشور، نبود نسل هاي جديد تلفن همراه و پايين بودن دانش عمومياستفاده از فناوري هاي نوين مربوط مي شود.
وي افزود: از ديگر دلايل ضعفروابط عمومي الکترونيک درکشور مي توان به نبود نيروي انساني کافي درنهادها و آموزش نديدن کارکنان متناسب با رشد فناوري هاي جديد اشاره کرد.
هماکنون ضريب نفوذ اينترنت در کشور 43 درصد و ضريب نفوذ تلفن همراه 75 درصداعلام شده است و اين آمار حاکي از اين واقعيت است که مردم زمينه لازم رابراي دريافت سرويس ها و خدمات الکترونيکي دارند.
اين درحالي است کهبرخي از سازمان ها اين تحول را زودتر از ديگر نهادها درک کرده اند که ازجمله آن ها مي توان به پليس، شهرداري تهران و بانک ملي اشاره کرد.
ايننهادها در جشنواره هاي مختلف مانند" تسما "و "جايزه ارزيابي وب گاه هايدولتي"- که توسط دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني برگزار شد- حائز مقام هاينخست بودند.
باتوسعه روز افزون فناوري در کشور، اين نياز در ميان برخياز سازمان هاي دولتي احساس مي شود تا آن ها نيز به خدمات الکترونيکي رويآورند و دست کم از طريق خدمات اينترنتي و تلفن همراه ارتباط بيشتري را بامشتريان برقرار کنند.
***
روابط عمومي هاي ديجيتال ،آن لاين و سايبر
بارشد فناوري هاي نوين در جهان اشکال ديگر از روابط عمومي ديده مي شود که ازآن جمله مي توان به روابط عمومي ديجيتال، روابط عمومي آنلاين و روابطعمومي سايبري اشاره کرد.
1-
روابط عمومي ديجيتال
در روابط عموميديجيتال، محتوا همچنان همان محتواي روابط عمومي سنتي است اما در نوع جديدروابط عمومي قابليت جست و جو براي مخاطب ايجاد مي شود.
2-
روابط عمومی آنلاین
ضيائيپرور محقق و کارشناس روابط عمومي الکترونيک در اين مورد گفت: در روابطعمومي آنلاين خدمات به صورت شبانه روزی در اختیار مخاطب و مشتری قرار میگیرد.
وي درخصوص ويژگي هاي اين نوع روابط عمومي گفت: اين نوع روابطعمومي برای رسانه های مبتنی بر web اعتبار قائل می شود و در آن خبردهی وخبریابی مبتنی بر فضای وب است ، اخبار روابط عمومی علاوه بر رسانه هایمکتوب و رسانه های صوتی و تصویری، برای رسانه های آنلاین و اینترنتی نیزارسال می شود.
به گفته ضيائي پرور در اين نوع از روابط عمومي امکانبرگزاري همايش هاي خبري آنلاين، انتشار همزمان مصاحبه ها و گفت و گوهایزنده روی اینترنت ، ارسال پاسخ های رسمی برای نشریه های الکترونیکی، سایتها، وبلاگ ها و خبرگزاری ميسر است .
3-
روابط عمومی سایبر
منظور ازروابط عمومی سایبر، فرآیندی است که در آن روابط عمومی به صورت کاملاآنلاین درآمده که ویژگی تعاملی و مشارکت پذیری آن بسیار برجسته و بارز است.
ضيائي پرور درتعريف روابط عمومي سايبر اظهار داشت: مخاطب یا مشتری درروابط عمومی سایبر در جایگاه اول اهمیت ایستاده است و به جای توده هایانبوه به تک تک افراد توجه کامل می شود.
وي افزود: کارکنان روابط عمومیسایبر نه فقط در ساعات اداری، بلکه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ایامهفته (بدون تعطیلی) و در تمام زمان ها و مکان ها به انجام فعالیت میپردازند.
بنابراین در روابط عمومی سایبر، مفهوم کار و ساعت کاری تغییرپیدا می کند وحضور در چنین نهاد یا سازماني به منزله یک شغل تمام وقت محسوبمی شود.
ارايه خدمات آنلاین بدون نیاز به حضور مشتری یا مخاطب، بخشدیگری از فعالیت های روابط عمومی سایبر است که آن را تا حد زیادی به فرآیندتجارت الکترونیک (E-Commerce) نزدیک می کند.

*** بخش خصوصي پيشگام در استفاده از روابط عمومي الکترونيک
کارشناسانو محققان رشته روابط عمومي الکترونيک براين باورند که بخش خصوصي در زمينهاستفاده از فناوري هاي نوين در روابط عمومي جلوتر از بخش هاي دولتي است.
ضيائيپرور در اين مورد گفت: يکي از دلايل جلوبودن بخش خصوصي در استفاده ازفناوري هاي نوين اين است که آن ها با مشکلات بروکراتيکي که در بدنه اغلبدستگاه هاي دولتي وجود دارد، مواجه نيستند و از سوي ديگر اين نوع سازمان هاو شرکت ها سرعت تحولات کنوني را درک کرده اند.
اين کارشناس روابطعمومي الکترونيک افزود: همچنين سازمان هاي خصوصي نياز به مشتري مداري وارتباط مستمر با مشتري را درک کردند و در اين نوع سازمان ها تراکنشالکترونيکي ، پرداخت الکترونيکي و مديريت ارتباط با مشتري رونق بيشتريدارد.
وي گفت: براي مثال يک کارواش و يا يک فروشگاه لباس مردانه نسبتبه يک شرکت دولتي با مشتريان خود ارتباط بيشتري برقرار مي کنند و مشتري رابراي مراجعه دوباره به فروشگاه مورد نظر ترغيب مي کند اما اين امر در موردشرکت هاي دولتي صدق نمي کند .
ضيائي پرور اظهار داشت: در ميان نهادهايدولتي سازمان هاي مالي مانند مخابرات و بانک ها داراي جنبه مشتري مداري قويتري نسبت به موسسات و نهادهاي خدمات محور هستند.
وي گفت: نياز به مشتري مداري و مديريت ارتباط با مشتري در ميان نهادهاي دولتي خدمات محور هر روز بيشتر احساس مي شود.
ذکراين نکته نيز ضروري است که هم اکنون در کشور رشته روابط عمومي الکترونيکدر دانشگاه ها وجود ندارد و با وجود ورود فناوري هاي نوين به کشور هنوزدانشگاه ها ، رشته روابط عمومي الکترونيک را ايجاد نکرده اند.
ضيائيپرور در اين مورد يادآور شد : با وجود نياز شديد به رشته روابط عموميالکترونيک در کشور هنوز هيچ دانشگاهي به ايجاد رشته روابط عمومي الکترونيکاقدام نکرده است.
وي خاطرنشان کرد : کشور سالانه دست کم به 500 متخصصدر رشته روابط عمومي الکترونيک و اي.پي. آر نياز دارد که متاسفانه اينمتخصصان به جامعه وارد نمي شوند

حركت جوامع به سمت "روابط ‌عمومي همراه "

مدير روابط‌ عمومي شركت سهامي مخابرات ايران با بياناينكه شاخصه ‌هاي تلفن ‌همراه، جوامع را به سادگي به سمت «روابط ‌عموميهمراه» مي‌برد، گفت: تعداد مشتركان تلفن ‌همراه جهان به عدد 4 ميلياردنزديك شده است.به گزارش خبرگزاري فارس، داوود زارعيان در مقاله خود باعنوان «روابط ‌عمومي همراه» كه در ششمين همايش روابط ‌عمومي الكترونيكقرائت كرد، با ارائه آماري در خصوص استفاده از تكنولوژي‌هاي تلفن همراه دردنيا اظهار داشت: در بهار سال 1390 تعداد مشتركان تلفن ‌همراه در دنيا بهمرز 4 ميليارد نفر رسيد؛ سرعت واگذاري سيم‌كارت در جهان به حدي است كه تاسال ميلادي 2015 تعداد تلفن‌هاي همراه، از كل جمعيت جهان بيشتر مي‌شود.

وي افزود: برخي شركت‌ها نسل چهارم و پنجم تلفن ‌همراهرا آزمايش كرده‌اند و سرعت ديتا يا اينترنت در اين نسل بالاي 60 مگابيت برثانيه است.

* ارسال 200 هزار پيامك در هر ثانيه در جهان

زارعيان ادامه داد: در همين حال آژانس مخابرات سازمانملل اعلام كرد ارسال پيامك در 3 سال گذشته، 3 برابر شده است و تقريباً 200هزار پيامك در هر ثانيه در جهان ارسال مي‌شود؛ در سال 2008 ميلادي يكتريليون و 800 ميليارد پيامك توسط مردم ملل مختلف ارسال شد؛ اين تعدادپيامك در سال 2010 به حدود 7 تريليون رسيد.

* ارسال يك ميليارد و 600 ميليون پيامك در نوروز 90

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اپراتورهاي تلفن‌همراه بابت ارسال پيامك توسط كاربران در هر ثانيه 14 هزار دلار و در هردقيقه 812 هزار دلار درآمد كسب مي‌كنند، گفت: در نوروز سال 1390 مردم ايرانيك ميليارد و 600 ميليون پيامك ارسال كردند؛ اين پيامك‌ها عموماً تبريكسال نو بوده‌اند و اگر سازمان‌ها تعطيل نبود، اين تعداد به 5/2 ميلياردمي‌رسيد.

* ارسال 400 ميليارد MMS در سال 2010

وي تصريح كرد: هرچند MMS هنوز فراگير نشده است، امّاارسال بيش از 400 ميليارد MMS در سال 2010، نشان از توسعه‌ سريع اين خدمتدر جهان دارد. تعداد افرادي كه از اينترنتِ همراه استفاده مي‌كنند بين 450تا 600 ميليون مشترك برآورد شده است؛ تلفن ‌همراه، حتي زماني كه يك وسيله‌ارتباطي متصل به شبكه‌ مخابراتي نيست، كاربردهاي فراواني پيدا كرده استنظير راديو، دوربين عكاسي، دوربين فيلمبرداري، ضبط صوت، مترجم، دفترچهتلفن، لپ‌تاپ، ماشين حساب، Gis، GPS، بلوتوث و ابزاري كه قابليت قابل نصبانواع نرم‌افزارهاي صوتي و تصويري و ... را داراست.

* تلفن‌ همراه؛ يك رسانه قوي در اختيار روابط ‌عمومي‌ها

زارعيان با بيان اينكه تلفن‌ همراه امروز يك رسانه قويدر اختيار روابط ‌عمومي‌هاست و كافيست روابط‌ عمومي بداند چگونه از اينابزار ارتباطي استفاده كند، تلفن‌همراه را يك رسانه دانست و گفت: همراه؛همراهِ هميشگي مخاطبان و روابط‌عمومي‌هاست و فرستنده و گيرنده هر زماناراده كنند مي‌توانند اين وسيله ارتباطي را در جهت اهداف خود مورد استفادهقرار دهند.

استاد پيشگام روابط ‌عمومي الكترونيك در سال 90 گفت: شعار اصلي مايكروسافت «يك كامپيوتر بر روي هر ميز و در هر خانه» بود كه درآغاز تا حدودي تخيلي محسوب مي‌شد ولي با رويكرد نظام فراگير كامپيوتري، اينشعار تبديل به «يك كامپيوتر در هر جيب» شده است. مأموريت اوليه شركتمايكروسافت ديگر پاسخگوي «فضاي ارتباطي» كنوني نيست، بنابراين مايكروسافتمأموريت اصلي خود را به تقويت فضاي ارتباطي تغيير داد. اين رويكرد جديدتوسعه‌ نرم‌افزارهاي فراگير در هر زمان و مكان و بـا هر وسيله‌اي است.

زارعيان ادامه داد: اگر بـه اين شعار و تحولات بعديتوجه كنيم، مي‌توان گفت زمينه‌ساز «دولت تلفن‌همراه» يا «روابط‌عموميهمراه» شركت مايكروسافت بوده است.

* شاخص‌هاي تلفن ‌همراه جوامع را به سمت "روابط ‌عمومي همراه " مي‌برد

مدير روابط‌ عمومي شركت سهامي مخابرات ايران با بيانشاخص‌هاي تلفن ‌همراه كه جوامع را به سادگي به سمت «روابط‌عمومي همراه» مي‌برد، خاطرنشان كرد: تعداد مشتركان تلفن ‌همراه به عدد 4 ميليارد نزديكشده است. تا پايان سال 2011 همه مردمان بــالاي پنج ســال مي‌توانند يك يادو سيم‌كارت داشته باشند؛ سرويس‌هاي ارزش‌افزوده تلفن‌همراه از 35 خدمتفراتر رفته است، اين سرويس‌ها همه 4 مقوله مالي، اداري، اطلاعاتي و تفريح وسرگرمي را پوشش مي‌دهند.

وي افزود: نرم‌افزارهاي توليد شده تلفن‌همراه، كاربردخدمات را ساده‌تر كرده است؛ اخيراً شركت نوكيا گوشي‌هايي توليد كرده است كهبه صورت كلامي به كاربر سرويس مي‌دهد. به عنوان مثال، مشترك تلفن ‌همراهمي‌تواند به «گوشي» خود بگويد: برو به سايت؛ يا بگويد، برو به سامانهپرداخت بانكي؛ پوشش تلفن‌همراه فراگير شده است به نحوي كه در همه شهرها،روستاها و جاده‌ها قابل استفاده است.

زارعيان تصريح كرد: هزينه دريافت بسياري از اطلاعاتبراي مشتركان صفر است لذا هر مشترك به عنوان گيرنده‌ اطلاعات هر روز تمايلخود را به دريافت اطلاعات جديد نشان مي‌دهد.

وي در ادامه با بيان اينكه اين ويژگي‌ها و تحولات آتي «روابط‌عمومي تلفن ‌همراه» هم يك بازتعريف از روابط‌عمومي و هم يك ابزارارتباطي در خدمت روابط‌عمومي است، گفت: بازتعريف از روابط‌عمومي از آن جهتاستكه تلفن‌ همراه امكان ارتباط با تك‌تك مشتريان و مخاطبان را فراهم كردهاست يعني فرستنده مي‌تواند نياز تك‌تك مــخاطبان را شناسايي و براي آنانپيام مناسب ارســال كند.

* حرکت روابط عمومي‌ها به سمت فردگرا شدن

زارعيان افزود: روابط‌عمـومــي «جمع‌گرا»ي گذشتهمي‌تواند به روابط‌عمومي فردگرا تبديل شود. اين اتفاق يك ايده جديد نيست،بلكه يك واقعيت است كه امروز در بسياري از روابط‌عمومي‌ها اجرا شده است؛روابط‌ عمومي بايد جامعه‌ هدف را بشناسد، پيام را طراحي و به سادگي برايمخاطب ارسال كند. در اين شرايط، بازخوردها آني و تفكيك شده است؛ ارزيابي همساده و قابل فهم است و مي‌توان در همان لحظه با تغيير، اصلاح و توقف پيام،مخاطب را از اهميت بازخوردش آگاه كرد‌ بنابراين فردي شدن روابط ‌عمومي،نوعي انطباق با تغييرات فرهنگي جديد محسوب مي‌شود.

استاد پيشگام روابط‌عمومي الكترونيك در سال جاري، تلفن‌همراه را يك «رسانه» در اختيار روابط‌عمومي عنوان كرد و اظهار داشت: روابط‌عمومي‌ها مي‌توانند پيام‌هاي خود را از طريق اين رسانه به شيوه‌هايمختلف به مخاطبان برسانند؛ روابط ‌عمومي‌هاي امروزي صاحب رسانه شده‌اند ودر هـر زمان مي‌توانند اخبار خود را منتشر كنند.

وي خدمات ارتباطات موبايل- روابط‌عمومي تلفن‌همراه رابه اين صورت تقسيم‌بندي كرد؛ خدمات چند‌رسانه‌اي شامل دريافت فايل‌هايصوتي، تصويري و نوشتاري، خدمات افكارسنجي شامل افكارسنجي در خصوص مسائلسازماني، سياسي و اقتصادي، خدمات رسانه‌اي شامل ارسال اخبار و گزارش‌ها بهمخاطبان، خدمات تبليغاتي شركت‌هاي توليدي، سازمان‌هاي دولتي و خصوصي وافراد مختلف سياسي و ورزشي، انواع سرگرمي‌ها شامل مسابقات، بازي‌ها واطلاع‌رساني با تكنيك‌هاي سرگرم كننده، اطلاع‌رساني شامل همه نوع اعلام‌هامثل اعلام‌هاي دولتي، اعلام‌هاي چسبيده به جغرافيا از طريق سيستم GPS و GIS كه امكان تعامل موبايلي جغرافيايي را فراهم مي‌سازد.

* ارسال پيام‌هاي مكرر و كم‌محتوا؛ آسيب روابط‌ عمومي تلفن‌ همراه

زارعيان با اشاره به اينكه علي‌رغم همه‌ كاربردهاي ذكرشده كه مي‌تواند تحولي جدي در روابط‌عمومي‌ها باشد، روابط‌عمومي تلفن‌همراهدر معرض آسيب‌هايي هم هست كه در مسير كار مي‌تواند آن را تبديل به يك عنصر «ضد ارتباطي» كند و نوعي بي‌اعتمادي را در ميان مخاطبان خود به وجود آورد،گفت: چنانچه مخاطبان اين رسانه احساس كنند تلفن ‌همراه به جاي پاسخگويي بهنيازهاي آنان به «صنعت مزاحمت» تبديل شده است، مي‌تواند اطلاع‌رسانيروابط‌عمومي‌ها را بي‌اثر كند؛ ارسال پيام‌هاي مكرر و كم‌محتوا، پيام‌هايتبليغاتي فردي و تبليغ افرادي خاص، بي‌توجهي به زمان مناسب ارسال پيام،سطحي‌نگري، دروغ، ارسال پيام‌هاي متعدد با پيام‌هاي واحد – در حال حاضر درايران نمونه‌هاي فراواني وجود دارد – تبليغ كالاهاي بي‌مصرف، نمونه‌هايي ازاين مزاحمت‌ها به شمار مي‌روند.

وي تصريح كرد: امّا در مقابل، توجه به نياز كاربر،راست‌گويي و برخورد علمي با اين رسانه، راهبردهايي است كه مي‌تواند روابط‌عمومي را هم به عنوان يك عنصر خلاق و هم به عنوان يك رابط بين دولت و مردمو يا شركت‌هاي خصوصي معرفي كند.

 

اخبار روابط عمومي /پست "روابط عمومي " در چنبره افراد غير‌متخصص

موفقيت "روابط عمومي‌ها " منوط به درك صحيح مديران وتصميم‌سازان درون سازمان و سپردن سكان روابط عمومي‌ها به افرادي متخصص،توانمند و مسلط به حوزه كاري روابط عمومي‌ و رسانه‌هاست تا با برقراريارتباطي صحيح و حرفه‌اي با رسانه‌ها، مردم و سازمان مربوطه، از عهده وظايفخطيري كه بر دوش آنهاست برآيند. به گزارش خبرنگار جامعه فارس، بدون ترديداهميت كار اطلاع‌رساني و انعكاس اقدامات، فعاليت‌ها و كاركردهاي سازمان‌ها ونهادهاي مختلف از اهميت خود فعاليت‌هاي صورت گرفته، كمتر نيست چرا كه درصورت انجام حجم وسيع و گسترد‌ه‌اي از اقدامات رنگارنگ، اگر از طريق سيستميمنسجم و كارآمد، اقدامات صورت گرفته انعكاس مناسبي نيابد، دستيابي به اهدافو چشم‌انداز‌هاي سازماني ترسيم شده ميسر نخواهد بود. در اين ميان يكي ازبخش‌هايي كه در هر نهاد و سازماني به عنوان پيشاني سازمان مربوطه به ايفاينقش اطلاع‌رساني و برقراري تعامل با مجموعه‌هاي برون‌سازماني مي‌پردازند، "روابط عمومي‌ها " هستند؛ در واقع مي‌توان گفت يكي از كاركردهاي اصلي روابطعمومي‌ها، اطلاع‌رساني و انعكاس همه‌جانبه اقدامات صورت گرفته و برقراريارتباط مستمر و سازنده با رسانه‌ها و مردم است. ارتباطي كه مديران روابطعمومي‌ها با اصحاب رسانه و خبرنگاران برقرار مي‌كنند و نوع اين ارتباط،قطعا نقش به‌سزايي در موفقيت يا عدم موفقيت سازمان در رسيدن به اهداف وچشم‌اندازهاي ترسيم شده دارد چرا كه رسانه‌ها با ظرفيت گسترده‌اي كه در بينتوده‌هاي مردمي دارند همچنين به واسطه نقشي كه به‌عنوان پل ارتباطي بينمردم و سازمان‌ها دارند، مي‌توانند عامل مهمي در برقراري ارتباطي دو‌سويهبين توده‌هاي مردمي و سازمان داشته باشند و از سويي چهره‌اي موجه مطابقواقع يا غير‌واقعي از سازمان‌ها ارائه كنند. اما آنچه در رابطه با كاركردروابط عمومي‌ها اهميت دارد، سطح شناخت مديران روابط عمومي از "رسانه‌ها " است چرا كه تعامل با رسانه‌ها نيازمند داشتن شناخت صحيح و كافي ازرسانه‌هاست و مديراني كه تخصص و سواد رسانه‌اي لازم در اين حوزه را نداشتهباشند، نمي‌توانند تعامل و ارتباط مناسبي با رسانه‌ها برقرار كنند و البتهبه اين واسطه، ضربات غير‌قابل جبراني نيز بر پيكره سازمان مربوطه خود واردمي‌كنند چرا كه در صورت عملكرد موفق سازمان در حوزه كاري خود و عدم انعكاسمناسب فعاليت‌هاي صورت گرفته به خاطر ضعف واحدهاي روابط عمومي و ارتباطضعيف با رسانه‌ها، تصويري مشوش و حتي غير‌واقعي از سازمان مربوطه در نزدرسانه‌ها و به تبع آن افكار عمومي ترسيم خواهد شد. لذا حضور افرادي متخصص ومديراني مسلط به حوزه كاري روابط عمومي و آشنا به مباني ارتباطات و رسانهدر روابط عمومي‌ها مي‌تواند امتيازي بسيار مهم براي سازمان باشد و به تحققاهداف سازماني ترسيم شده نيز كمك شاياني داشته باشد. از سوي ديگر، آگاهي ازمطالبات، خواست و سليقه "مردم " براي مديران سازمان‌ها نيز بسيارتعيين‌كننده و حياتي است چرا كه بدون در نظر گرفتن مطالبات مردمي نمي‌توانخط‌مشي صحيحي براي سازمان مربوطه ترسيم كرد و در اين ميان نيز نقش اساسي بهعهده روابط عمومي‌ها به عنوان واسط بين مردم و سازمان مربوطه است. در واقعهنر روابط عمومي‌ها، درك و شناخت صحيح از خواسته‌هاي مردمي و دريافتبازخوردهاي عملكرد سازمان است تا با جمع‌آوري، دسته‌بندي و آناليز ايناخبار و اطلاعات، نقش مشاوري توانمند و مسلط را براي مديران و سياست‌گذارانسازمان ايفا كنند؛ سازمان‌هايي كه از طريق روابط عمومي‌هاي خود نتواننداطلاعات به‌روز، دسته‌بندي شده و صحيحي از نيازها و مطالبات مردمي در حوزهكاري خود داشته باشند، نمي‌توانند اميدي به موفقيت خود در طي مسير صحيحبراي تحقق اهداف ترسيم شده داشته باشند. نكته ديگري كه در رابطه با روابط‌عمومي‌ها و جايگاه آن در سازمان‌ها قابل بررسي و تأمل است، نوع نگاهمديران سازمان‌ها به روابط عمومي‌هاست؛ چرا كه در صورت عدم اعتقاد مديرانسازمان به اهميت و جايگاه تعيين‌كننده روابط عمومي‌ها، نمي‌توان اميدچنداني به كاركرد مطلوب روابط عمومي‌ها داشت. اگر مديري درك صحيحي از روابطعمومي و جايگاه خطير آن در سازمان نداشته باشد، توان چنداني نيز برايگزينش و انتخاب فردي توانمند و مسلط به حوزه كاري روابط عمومي به خرجنخواهد داد و اين امر در نهايت منجر به اشغال پست روابط عمومي توسط فرديغير‌متخصص و ناآشنا به حوزه كاري روابط عمومي مي‌شود و چنين روابط عمومينه‌تنها از پس وظايف محوله برنخواهد آمد بلكه براي جبران ضعف‌ها وكاستي‌هاي خود، متوسل به شيوه‌‌هاي غير‌حرفه‌اي و احيانا غير‌اخلاقي نيزمي‌شود. از سوي ديگر مسئولان چنين روابط عمومي‌هايي به‌صورت مطلق، تسليماوامر و نواهي مديران ارشد سازمان خود خواهند بود و هيچ نقشي در تعيين خطمشي‌ها و سياست‌گذاري‌هاي سازمان نخواهند داشت. معمولا چنين روابطعمومي‌هايي صرفا به تريبوني براي تبليغات به نفع سازمان مطبوع خود و احياناتوليد اخباري جهت‌دار براي پوشاندن ضعف‌ها و كاستي‌هاي سازمان مربوطه مبدلمي‌شوند و هيچ تعامل سازنده‌اي نيز با اصحاب رسانه و خبرنگاران نخواهندداشت. در مجموع مي‌توان گفت، موفقيت روابط عمومي‌ها منوط به درك صحيحمديران و تصميم‌سازان درون سازمان و سپردن سكان روابط عمومي‌ها به افراديمتخصص، توانمند و مسلط به حوزه كاري روابط عمومي‌ و رسانه‌ها است تا بابرقراري ارتباطي چندجانبه، صحيح و حرفه‌اي با رسانه‌ها، مردم و سازمانمربوطه، از عهده وظايف خطيري كه بر دوش آنهاست برآيند.

لزوم عمومی شدن روابط عمومی ها!

به مناسبت روز روابط عمومی لازم دانستم تا ضمن تبریک وتهنیت این روز ارزشمند به همه فعالان روابط عمومی سازمانها، با رویکردیکاربردی به این موضوع، به طرح مسائلی بپردازم که اگر چه مزه تلخ دارند، اماقابلیت شفابخشی نقدها، تحمل منطقی آنها را آسان نموده و انگیزه منتقدین رامضاعف می سازد!

اگر چه در روز روابط عمومی شایسته تر این است که ما بامثبت اندیشی، فضای حاکم بر روابط عمومی ها را تطهیر کرده و با سیاست تلطیفسازی، تکلیف سازمانی آنها را به آنها گوشزد کنیم، اما ملاحظه واقعیتهایموجود ما را به پردازش های نقادانه بیشتر ترغیب می کند!

مقدمتاً تاکید می کنم که یکی از گسترده ترین الزاماتتمامی سازمانهای اجتماعی، برخورداری از ارتباطات درون سازمانی و برونسازمانی است که در این رابطه، ارتباطات برون سازمانی از مختصات و ویژگیهایاستثنائی برخوردار بوده و در اصل روابط عمومی ها مولود چنین ضرورت هایانکارناپذیری هستند!

تردید نباید کرد که مصادره روابط عمومی ها توسط مدیران،ظلم مضاعفی به سازمانهای تحت مدیریت آنهاست که در درازمدت منجر به کاهشعملکرد سیستم باز و تمایل آن در تبدیل به سیستمی نیمه باز می گردد.

چرا که روابط عمومی ها در راستای ایجاد و گسترشارتباطات دوسویه فراسازمانی با جامعه و مخاطبان بیرونی یک مجموعه، طراحیشده اند و خصوصی کردن و یکسویه کردن آنها، در اصل عقیم سازی و محرومیت اززایش های اجتماعی و کاهش نقش آفرینی های خاص آنها در افزایش ارتباطات مردمیو طبعاً کاهش حضور و مشارکت اصولی جامعه در برنامه های کلان سازمانی است.

یکی از بیماریهای امروز غالب روابط عمومی ها، کاهشارتباطات عمومی با جامعه و افزایش سرویس دهی های اختصاصی به مدیران مافوقبه قیمت انقطاع مشارکت همگانی است.

بیماری دیگری که روابط عمومی ها را می آزارد، اُفتراستی آزمایی از گزارشات، ارزیابی ها و نظرسنجی های سفارشی و یا فرمایشیاست که متاسفانه سوگیرانه تهیه می شوند و موجب شبهه رضایتمندی در مدیر میشود!

بیماری سوم روابط عمومی ها، کاهش تحرک در حوزه بازتابها و بازخوردهای عملکرد سازمان و مدیران آن و ترجیحاً مدیر اول سازمان استکه گاهی به نابینائی و کم بینائی مدیریت سازمان می انجامد!

بیماری بعدی روابط عمومی ها، عدم ارتباط با فرهیختگان وصاحب نظران جامعه در ارتباط با ماموریت های سازمانی آنها و محروم ساختنمدیر از این مشاوره های رایگان است!

بیماری پنجم روابط عمومی ها، کاهش مطالعه تخصصی و فقدانمقایسه عملیاتی بین سازمان متبوعه و سایر سازمان های دارای وضعیت مشابه ونداشتن چشم انداز مناسب است!

بیماری ششم روابط عمومی ها، جدی نگرفتن ماموریت خود وتشریفاتی دانستن آن و بعبارتی میل به گریز و الحاق به سایر ماموریت هایسازمانی است!

بیماری بعدی روابط عمومی ها، فقدان خلاقیت لازم درابداع روشها و بعهده گرفتن ابتکار عمل ها در مواجهه با مشکلات سازمانی ومشخصاً نبود نگاه مشرفانه به سایر ماموریت های مدیریتی در سازمان متبوعهاست!

یکی دیگر از بیماریهای روابط عمومی ها، توهم موفقیتمطلق و انکار بیماری های خود و یا غفلت از بیماریهایی است که توسطکارشناسان مورد شناسائی واقع شده اند!

بیماری نهم روابط عمومی ها، طراحی ضمیمه ای آن در حوزهاختیارات و تصمیمات مافوق و بسنده کردن به عملکردی در حد دفتر مدیر است کهاین عمل زدگی با روح ذهنیتی روابط عمومی در منافات است!

دهمین بیماری روابط عمومی ها، میل به هماهنگ شدن بامافوق در مقابل قدرت هماهنگ کردن آنها با اختیارات ذاتی سازمان و نیزضرورتهای زمانی و مکانی ماموریتهاست!

بیماری یازدهم روابط عمومی ها، بیماری روزمرگی ویکنواختی فعالیتها و کاهش انگیزه های کاری و عادت به تکرار و کاهش مسئولیتپذیری ها و دلخوش بودن به تشکرهای موردی مافوق و مدیرنوازی هاست!

بیماری دوازدهم روابط عمومی ها، بیماری فقدان راه حلدهی ها در قبال طرح مشکلات و ارائه انتقادات و انجام نیم بند وظایف ذاتی ودر اصل اکتفاء به نقش رابط غیرذیروح است که با یک وسیله ارتباطی والکترونیکی هم می توان این وظیفه را پوشش داد!

بیماری سیزدهم روابط عمومی ها، کثرت ساختارگرائی ومحتواگریزی است که متاسفانه حس منزلت جوئی در نظام سلسله مراتبی سازمانها،آنها را رفرمیسم بارآورده و فعالیتهای آنها را تا حدود زیادی فرمالیته کردهاست!

بیماری چهاردهم روابط عمومی ها، عدم استفاده واقعی وبهینه از ظرفیت بالای رسانه های مجازی و غیر مجازی در راستای گسترشارتباطات برون سازمانی و نیز توسعه اطلاعات سازمانی پیرامون خود است!

پانزدهمین بیماری روابط عمومی ها، نقش آفرینی های منفیدر آتش اختلافات بین سازمانها و پرهیز از انجام تحقیقات روشنگرانه از دلایلاختلافها و بعبارتی جوگیرشدن در هیاهوی جوسازی های مدیران رقیب است!

شانزدهمین بیماری روابط عمومی ها، عدم استفاده مطلوب ازظرفیت اطلاع رسانی و روشنگری کارشناسان سازمان در باره مسائلی است کهاطلاع افکار عمومی را می طلبد!

بیماری هفدهم روابط عمومی ها، عدم اطلاع و فقدانبروزرسانی مسائل و خبرهای سازمانی در سیستم کاری خود است که عمدتاً ریشه درکاهش ارتباطات درون سازمانی و فقدان سیستم مناسب اطلاع رسانی دارد!

هجدهمین بیماری روابط عمومی ها، میل به تداخل کاری دروظایف سایر بخشهای سازمانی و نیز میل به گریزانی از انجام وظایف خود است کهدر این رابطه سختی کار فکری و ناهماهنگی های سازمانی را می توان علت اینناکامی ها تلقی نمود!

البته اگر چه باز هم می توان به عناوین و مباحث اینسیاهه افزود، ولی بخاطر پرهیز از اطاله کلام و کمک به جمع بندی ذهنیمخاطبان، فعلاً به ذکر همین مقدار اکتفا ء می گردد!

بهرحال نمی توان به استحاله تشکیلاتی روابط عمومی ها بیاعتناء بود و سخنی به اعتراض یا انتقاد نگفت، چرا که ما روابط عمومی ها راتجلی حق حکومتی مردم دانسته و هر گونه سترونی و نازایی را در اصل به مفهومعینی حذف مردم از صحنه سازمانی و کاهش نرخ حضور مردمی محسوب می کنیم.

احیای کیفی روابط عمومی ها، بازگرداندن افکار عمومی جهتمشارکت همگانی در مدیریت جامعه است و ما نباید در این روز گرامی از اینمسئولیت خطیر و قابلیت ضمیر غفلت ورزیده و تنها به خوش و بش ها و تبریکگوئی های متداول و کسالت آور بسنده کنیم!

یادمان نرود که روابط عمومی برای اطلاعیه نویسی، بیانیهنویسی، پارچه نویسی و هماهنگ کردن خبرنگاران برای مصاحبه با مدیران ومواردی از این دست نیست، بلکه روابط عمومی یکی از کانون های تاثیرگذاری،سیاست گذاری، تصمیم گیری، مشارکت جویی، مشاوره خواهی و در اصل اتاق فکردائمی یک تشکیلات با محوریت مردم و فرهیختگان جامعه برای تقویت مدیریتمحسوب شده، تا جائیکه می توان روابط عمومی را مدیر مردمی یک سازمان دانست!

امیدوارم که چنین مناسبت پر قدر و قیمتی، به مقدمه وانگیزه ای برای توسعه آشنائی اعضای روابط عمومی به وظایف روابط عمومی مبدلشده و بعبارتی زمینه ساز ایجاد فرصتی برای عمومی شدن روابط عمومی ها گردد.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه-27/2/90
 

 

اخبار روابط عمومي /روابط عمومي،آيينه ي تمام نمايي كه نمايه اي بيش نيست

بيش از نيم قرن از تاسيس 'روابط عمومي' در كشورمان ميگذرد،اما اين حرفه كه آميزه اي از'فن'،'علم'و 'هنر' است، همچنان جايگاه خودرا در سازمان پيدا نكرده است. اولين روابط عمومي درايران سال 1322در وزارتنفت تاسيس شد و پدرعلم روابط عمومي در ايران زنده ياد 'حميد نطقي ' است،اما از آن زمان تاكنون جايگاه و ساختار واقعي روابط عمومي در سازماننهادينه نشده است. تعبير با مسماي' آئينه ي تمام نما از سازمان 'از روابطعمومي درحالي است كه آنچه تحت عنوان روابط عمومي در بسياري از سازمانهاديده مي شود،در عمل تنها نمايه اي كم فروغ از جايگاه روابط عمومي هاست. اگرچه بعد از توصيه رهبرمعظم انقلاب به دولت نهم در باره اطلاع رساني،توجهاتي به جايگاه روابط عمومي شد، اما بين وضعيت موجود روابط عموميتاجايگاه واقعي اين صنف فاصله فاحشي وجود دارد. داشتن 'اختيار عمل 'و 'بودجه ' دو لازمه كار روابط عمومي است كه كمتر در عمل به آن توجه شده است. اين در حالي است كه رصد آنچه در درون و بيرون سازمان مي گذرد و ايجادموازنه صحيح بين فعاليتها و ايده هاي درون سازماني و انتظارات برون سازمانياز وظايف روابط عمومي است. اينكه روابط عمومي ها توانسته اند آيينه ي تمامنماي سازمان خود باشند، يا عرض اندام روابط عمومي تنها در حيطه ساختاركوچك و خلع سلاح شده از وظيفه معطوف به ميز كوچكي در گوشه اي از يك قسمتسازمان باقي مانده، مقوله اي نيازمند بررسي است. روابط عمومي صرفنظر ازهنربودن، يك علم است،'علم مردمداري'با چاشني 'هنر تعامل و نيز داناييبرگرفته از تجربه ودانش مديريتي آزموده شده در پيچ و خم اداري'. روابطعمومي يك كار علمي ، فكري و فرهنگي است و لازمه تحقق اهداف روابط عمومي درسازمان نيز نيازمند بكارگيري نيروي انساني آزموده و مجهز به علم و اين فناست. بااين حال اينك جايگاه روابط عمومي،عرصه اي ناپايدار و سليقه محور و 'سياست زده ' است و سليقه محوري و ناپايداري مديريتي در روابط عمومي ازمهمترين آفات اين حرفه و در نتيجه زيان ديدن سازمان هاست. 'ثقل بودن'، نقشروابط عمومي در سازمان يك ضرورت است،زيرا بررسي ها نشان مي دهد هرگاهسازمانها از جايگاه روابط عمومي خوب بهره گرفته اند، درعرصه خدمات رسانينيز موفق بوده اند و اين مبين همان نقش آيينه تمام نماي روابط عموميدرسازمان است. ازآنجا كه لازمه خوب حركت كردن ، خوب ديدن است،از همين روروابط عمومي به عنوان نقش 'ديده بان' سازمان بايد با 'ديدي جامع ' همه يكاستي ها ر ا براي حركت پويا و كامل سازمان خود در مسير تحقق اهداف برطرفكند. ضرورت وجود روابط عمومي در ساختار سازمان، شناخت نيازهاي مردمي ومشتريان ، پاسخگويي به افكار عمومي، شناساندن خدمات سازمان به مردم، تعاملرسانه اي و توسعه اطلاع رساني و تقويت تعاملات بين بخشي و اجتماعي است. بهگفته كارشناسان،روابط عمومي يعني مديريت ارتباط بين مخاطب و سازمان و ايجادارتباط دو سويه بين سازمان و مخاطب و اين ارتباط با بازگشت و بازخورد ازمخاطب به منبع يا سازمان همراه است. همراه كردن كاركنان، جلب مشاركت واعتماد آنان براي پيشرفت مادي و معنوي سازمان از جمله وظايف و كاركردهاياساسي روابط عمومي محسوب مي شود. همچنين تقويت روابط ارزشگراي درون سازمانيبراي تقويت روابط عاطفي مديران و كاركنان، فرهنگ سازي و نهادينه كردن بهرهمندي مردم از خدمات سازمان از ديگر كاركردهاي روابط عمومي است. توجه ويژهبه جايگاه روابط عمومي به عنوان نهادي كه مي تواند به صورت نظام مند،برنامه ريزي شده و سنجيده در جهت ايجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مديرانبا كاركنان اقدام كند، نيز بسيار حائز اهميت است،چيزي كه كمتر مورد توجهقرار گرفته است. روابط عمومي مدون و برنامه ريزي شده يكي از ابزارهاي قويمديريت افكار است و روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط مديران وكاركنان، مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران به افكار جمعي كاركناندارند. بدون شك روابط عمومي با فرايندي هوشمند وكارآمد به عنوان 'چشم بصير' و گوش 'تيزبين ' سازمان نقش بسزايي در برقراري و تسهيل ارتباط دو سويه بينمديران سازمان و كاركنان دارد،بطوري كه امروزه كمتر سازماني را مي توانيافت كه خود را بي نياز از روابط عمومي بداند و در عين حال موفقيت هايچشمگيري را در زمينه هاي مورد نظر و تحقق اهداف از پيش تعيين شده به دستآورده باشد. روابط عمومي ،تنظيم كننده مديريت ارتباط بين سازمان و كاركناناست و به نوعي وظيفه خطير اطلاع رساني و پاسخگويي و اعلام مواضع آن سازمانرا در سطح جامعه و افكار عمومي برعهده دارد. اگر مديران سازماني مي خواهندهنر مردمداري خود را تحقق بخشند،لازمه آن به كارگيري مديران روابط عموميكاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند براي برقراري ارتباط با مخاطباناست،درحالي كه در برخي مواقع روابط عمومي بستري براي جذب سفارشي افراد ولوبا هيچ شناختي از اين جايگاه محسوب مي شود. در سايه ارتباط نزديك روابطعمومي با رسانه ها و نظارت بر انتقال درست و دقيق اطلاعات از طريق آنها بهعموم ،مي توان از انتقال پيامهاي نادرست پيشگيري كرد و درعين حال در كمترينزمان ممكن،نوع افكار عمومي درقبال مسايل سازمان را رصد كرد. ايجاد فضاينشاط، تفاهم در سازمان با ابتكار عمل و ايجاد فرصت هم انديشي و اجرايفعاليت هاي فرهنگي و ورزشي باعث تقويت واستمرا ارتباط مجموعه كاركنانسازمان با مديران و مسوولان سازمان خواهد شد. كاركرد حرفه اي روابط عموميدر شفاف سازي مسايل سازمان، تقويت حس تفاهم و جلب اعتماد بين مجموعه، زمينهرسيدگي به مسائل و مشكلات آنان را توسط مسئولان سازمان در فضاي همدلي ودرك مقابل فراهم مي كند. توجه به ضرورت ارتباطات درون سازماني و برونسازماني،تكريم ارباب رجوع و تعامل رسانه اي و روان سازي فرايند خدمت رسانيبه مردم بايد سرلوحه كار روابط عمومي ها باشد. 27ارديبهشت، روز' ارتباطات وروابط عمومي' بر هنرمندان و سختكوشان عرصه روابط عمومي اين بازوان توانايرسانه ها مبار كباد.

اخبار روابط عمومي/نگاهي به جايگاه روابط عمومي در ادارات و نحوه تعامل آنها با رسانه ها

 

اطلاع رساني، ارتباطات د و سويه يا تعاملي، سنجش و جلبافكار عمومي، قايل شدن جايگاه ويژه براي مردم و خواسته ها و نظرات آنان،ارتباط سازنده با رسانه هاي ارتباط جمعي، قدرت پاسخگويي، شفاف سازي و تنويرافكار عمومي، ارتقا آگاهي مخاطبان از مهمترين وظايف روابط عمومي ها است. به گزارش ايرنا، اكثر قريب به اتفاق كارشناسان، روابط عمومي را پل ارتباطيمي دانند كه به عنوان يك واسطه اثرگذار، درون و بيرون يك سازمان را به هممرتبط مي سازد و در واقع سعي مي كند در قالب يك تلاش برنامه ريزي شده وهوشمندانه، سازمان و مخاطبان را در يك كنش و واكنش متقابل به يك نقطهتعاملي، تفاهمي و مشاركتي نزديك سازد. از يك سو، روابط عمومي نهادي وابستهبه سازمان به شمار مي رود كه اهداف و برنامه هاي خاصي دارد و در محدودهسازماني عمل مي كند و از سوي ديگر، روابط عمومي جزيي از نظام سياسي محسوبمي شود كه از طريق جلب اعتماد مردم، برقراري ارتباط دو سويه، تشخيص و جلبافكار عمومي مي تواند در جهت توسعه اي همه جانبه و پايدار گام بردارد. اگرروابط عمومي را عبارت از ' تلاش و اقدامي آگاهانه، برنامه ريزي شده وسنجيده براي استقرار و كسب تفاهم متقابل بين يك سازمان و گروههاي مورد نظرسازمان ' بدانيم، اين نكته آشكار مي شود كه روابط عمومي قوي، با برنامه وچشم انداز روشن و واقع بينانه خود، مي تواند به راحتي فراگرد توسعه را آساننمايد. اطلاع رساني، انتشار اطلاعات، ارتباطات دو سويه يا تعاملي، سنجش وجلب افكار عمومي، كسب تفاهم متقابل، قايل شدن جايگاه ويژه براي مردم وخواسته ها و نظرات آنان،ارتباط سازنده با رسانه هاي ارتباط جمعي، قدرتپاسخگويي، شفاف سازي و تنوير افكار عمومي، ارتقا آگاهي مخاطبان و رفعنيازهاي ارتباطي آنان، داشتن قدرت تسهيل، تسريع و تصريح بخش در سطح سازمان وبيرون از سازمان، و توجه به روابط بين دولتها، ملتها و فرهنگها، از جملهوظايف روابط عمومي ها محسوب مي شود كه آنجام درست و دقيق آنها، فرهنگ توسعهرا ايجاد مي كند. در عصر كنوني كه شاهد گسترش استفاده از تكنولوژيها وفناوريهاي نوين ارتباطي هستيم، جايگاه روابط عمومي به جايگاهي حساس، مهم،پرمسووليت و تعيين كننده ارتقا يافته است. اين نهاد مهم در راه رسيدن بهجايگاهي مطلوب در انجام وظايف خود، با دشواريها و چالشهاي متعدد درونسازماني و برون سازماني مواجه است. كوروش محرابي، مدير روابط عمومي ادارهكل تبليغات اسلامي استان كرمانشاه در رابطه با وظايف و چالشهاي پيش رويروابط عموميها با بيان اين مطلب كه روابط عمومي، تلفيقي از علم و هنر استكه در جهت تسهيل ارتباط ميان سازمان، مخاطبين و بالعكس فعاليت مي كند ميگويد: روابط عمومي داراي دو وظيفه اصلي درون سازماني و برون سازماني است. وي دادن اطلاعات درست از فضاي خارج از سازمان به مديران و كاركنان و بهبودشرايط ارتباطي آنها را از وظايف درون سازماني و نيز ارتباط با مخاطب و دادناطلاعات مورد نياز به شهروندان با استفاده از رسانه هاي ارتباط جمعي،مطبوعات و نشريات را از وظايف برون سازماني روابط عموميها عنوان كرد. محرابي در رابطه با تعامل ميان روابط عموميها و رسانه ها معتقد است: هنوزتعريف درست و مناسبي از وظايف روابط عمومي و رسانه ها وجود ندارد، از يك سوبرخي نشريات فقط به دنبال بار مادي خبر هستند و تنها در صورتي كه خبر،مزاياي مالي براي آنها داشته باشد به انعكاس آن مي پردازند و برخي از روابطعموميها نيز نشريات را موظف به انعكاس تمامي اخبار سازمان خود به صورتدلخواه مي دانند كه اين عدم شفاف سازي وظايف دو گروه، موجب تاثير منفي برفضاي ارتباطي شده است. كامران سعادت مدير مسوول نشريه محلي باختر در رابطهبا ارتباط روابط عمومي و رسانه مي گويد: امروزه در حوزه ارتباطات، روابطعمومي يك ضرورت است و هر چه دامنه فعاليت آن گسترده تر باشد اطلاع رسانيسريع تر، منطقي تر و اصولي تر صورت مي گيرد. وي معتقد است هم اكنون روابطعمومي از حالات تجملي و اتاقهايي بدون كاربرد، خارج شده و به حوزه اي فعالبا كاركردهاي بالا و اثرگذار تبديل شده است. سعادت با تاكيد بر لزوم اهميتدادن روابط عموميها به مطبوعات و نشريات در امر اطلاع رساني، براين باوراست كه بايد مسوولان و فعالان حوزه روابط عمومي، افرادي آشنا به عرصه خبر واطلاع رساني باشند تا مشكلات و چالشهاي پيشرو كم شود. سيد جعفر اماميانمدير روابط عمومي و امور بين الملل استانداري كرمانشاه، روابط عمومي را پلارتباطي مردم و نهادها مي داند و مي گويد: هر تشكل، نهاد و سازماني بخواهددر جامعه حركتي انجام دهد بايد بتواند با مخاطبانش ارتباط موثري برقرار كندو روابط عمومي با استفاده از وسايل ارتباط جمعي، اين ارتباط را برقرار ميكند و حركت رو به جلو و روند توسعه استان ، نشان از ارتباط خوب و سازندهميان مردم و مسوولين دارد و در اين ميان روابط عموميها با اطلاع رساني درستاز طريق رسانه ها، نقش مهمي در شكل گيري اين ارتباط درخور و در نتيجهتوسعه استان بازي مي كنند. در مورد شرح وظايف و بايدها و نبايدهاي حوزهكاري روابط عمومي و تاكيد برفعاليتهاي سازنده درون سازماني و برون سازماني،ميان بيشتر فعالان اين حوزه اشتراك نظر وجود دارد، در حالي كه در خصوصچالشهاي موجود تفاوت نظرها نمايان مي شود. پارسا پور مدير روابط عموميآموزش و پرورش استان كرمانشاه، مشكل اصلي روابط عمومي ها بويژه روابط عموميآموزش و پرورش استان را، نه رسانه ها بلكه مشكلات درون سازماني مي داند. وي مي گويد: روابط عمومي در بدنه آموزش و پرورش به صورتي مناسب، جايگاه خودرا پيدا نكرده و هم سطح ساير بخشها رشدي قابل قبول نداشته است. پارسا پورمي افزايد: بخش روابط عمومي، داراي كاركردي سياسي نيست كه با تغييرمديران،كاركنان اين بخش تغيير كنند، اما اين امر به راحتي اتفاق مي افتد و اين درحالي است كه يك مسوول روابط عمومي موفق بايد سالها كار كند تا بدنه ومشكلات را بشناسد. محرابي از ديگر مسوولان روابط عمومي است كه به چالشهايدرون سازماني نيز اعتقاد دارد و مي گويد: روابط عموميها معمولا بودجهمستقيم سالانه ندارند و نبود استقلال كاري و مالي، تا حدي به عملكرد آنهالطمه وارد مي سازد. درمقابل انتقاد برخي از روابط عموميها ازعملكرد رسانهها و نشريات، غلامرضا نوري اعلا مديرمسوول هفته نامه نقد حال از برخوردتبعيض آميز، گزينشي و دوگانه روابط عموميهاي سطح استان با نشريات محلي گلهمند است. نوري اعلا روابط عمومي را چشم و گوش هر سازمان مي داند كه بايدهمه چيز را ببيند، بشنود و بگويد، اما با اشاره به اين مطلب كه در استانكرمانشاه، روابط عموميها گزينشي مي بينند، گزينشي مي شنوند و در نتيجهگزينشي مي گويند معتقد است كه اين امر موجب مي شود كه آنها نتوانند كار ووظيفه خود را به صورت كامل انجام دهند. در خصوص بحث نگاه مادي نشريات بهانعكاس اخبار كه مورد انتقاد بسياري از روابط عموميها است، در حالي كهكامران سعادت اين مسئله را بشدت رد مي كند، نوري اعلا وجود اين ديد را ميپذيرد و مي گويد: از نشريات محلي حمايت چنداني نمي شوند و اين در حالي استكه چاپ نشريات، هزينه بالايي دارد، قيمت فروش نشريه نيز كافي نبوده و جبرانكننده هزينه هاي انتشار نيست و اين امر نشريات را به سمت ديدي مالي به پيشمي برد. نوري اعلا همچنين تعامل مديران استاني با خبرنگاران نشريات محليرا نيز مناسب شان جامعه و رسالت اطلاع رساني نمي داند وعدم اعتقاد برخيمديران به پاسخگويي به رسانه ها بويژه نشريات محلي، را يكي از مشكلات تعاملرسانه و روابط عمومي عنوان مي كند. اين مهم را نبايد از نظر دور داشت كهدر هرعرصه اي در كنار عوامل و خصلتهاي نيكو، سازنده و مثبت، چالشها، آسيبهاو مشكلات متعددي نيز به چشم مي خورند و پيشرفت و ارتقا تنها با رفع چالشهاو تقويت نكات مثبت امكان پذير است، مسلما امروز عدم تعريف جايگاه مهمروابط عمومي و رسانه ها، ديوار كشيدن ميان مسوولان و رسانه ها از سوي برخياز روابط عموميها و نيز داشتن ديدي مادي به روابط عمومي از سوي نشريات بدونتوجه به رسالت اطلاع رساني از مهم ترين آسيبهاي اين دو حوزه و مانعي درتعامل آنهاست. روابط عموميها وظايفي بيش از هماهنگ كننده نشستهاي خبري وارسال فكس بر عهده داشته و شكستن حصار ميان رسانه ها و مديران و ايجاد حساعتماد ميان آنها و در نتيجه اطلاع رساني صحيح، مهم ترين وظيفه مديرانروابط عمومي است كه با به كارگيري افراد توانمند و آشنا به امور رسانه، ويا افرادي با تحصيلات مرتبط مي توانند به بهبود اين شرايط كمك كنند.

اخبار روابط عمومي/روابط عمومي‌ها چگونه آرمان‌هاي سازماني را محقق مي‌كنند؟

روابط عمومي، هنر هشتمي است كه مي‌تواند با فوتكوزه‌گري خود سازمان‌هاي خصوصي و دولتي را از چالش‌هاي در مواقع بحرانيتجات داده و زمينه را براي تحقق اهداف تسهيل كند. به گزارش خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رسانه‌ها به عنوان ركن چهارم دموكراسي،ابزاري براي اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي امور در دست اقدام دولت‌ها به شمارمي‌روند كه در جهت‌گيري اذهان عمومي در شكل‌گيري يك پديده مي‌توانند بسيارتأثيرگذار باشند. موج شكل‌گيري و ايجاد رسانه‌هاي سازماني نيز با عنوان "روابط عمومي" از اوايل اولين دهه قرن بيستم در جوامع غربي به پرچم‌داريآمريكا به تلاطم درآمد و نظريه‌هاي اوليه‌اي در ارتباط با رسانه‌هاي درونسازماني ابراز شد كه توجه بسياري از كشورهاي اروپايي را نيز به خود جلبكرد. نخستين شركت روابط عمومي در آمريكا توسط Lvyledbetter Lee،فارغ‌التحصيل دانشگاه پرينستون و خبرنگار روزنامه (Newyork Word) كه بعدهاپدر روابط عمومي در آمريكا خوانده شد، در شهر نيويورك تاسيس شد. لي براياينكه بتواند در ابتداي راه‌اندازي واحد روابط عمومي،ضرورت چنين واحدي رادر درون سازمان‌ها عنوان كند،اعلاميه‌اي به نام اعلاميه اصول منتشر كرد كهدر آن آمده بود: "اين، يك دفتر مطبوعاتي سري نيست، همه كارهاي ما به طورآشكار انجام مي‌شود. هدف ما اين است كه خبر و اطلاعات را در اختيار مردمقرار دهيم. اينجا يك آژانس آگهي تجارتي نيست. اخبار و اطلاعاتي كه ما ارايهمي‌دهيم دقيق و صحيح است. به خبرنگاراني كه در جست‌وجوي مطالب خبري وگزارش‌هاي تحقيقي و تفسيري هستند، با كمال ميل و اشتياق كمك خواهيم كرد." اين جرقه‌اي كه رفته رفته با هيزم اشتياق ساير سازمان‌ها در اقصي نقاط جهانبه آتشي تبديل مي‌شد، پس از تأسيس اين دفتر و معرفي خدمات روابط‌ عمومي،به تدريج به عنوان يك حرفه شناخته شد و نخستين دوره آموزشي روابط عمومي تحتهمين عنوان در سال 1923 ميلادي در دانشگاه نيويورك تشكيل شد. هرچند باتمام جذابيت‌ها و ضرورت‌هاي روابط عمومي در راستاي فعاليت‌هاي سازماني،نخستين سمينارهاي روابط عمومي در ايران در 30 آذرماه 1343 و هم‌چنين 13مهرماه 1344 به ترتيب در آبادان و كرمانشاه از سوي شركت نفت برگزار شد امادر حال حاضر كمتر جايي را اعم از بخش‌هاي خصوصي و دولتي مي‌توان نام برد كهداراي چنين واحد تخصصي نباشند. جالب است كه دامنه گسترش حوزه روابطعمومي‌ها در دول غربي بر خلاف كشور ما از بخش‌هاي خصوصي بوده است در حاليكهدر ايران شركت ملي نفت ايران براي اولين بار و پيش از هر ارگان ديگري،دفتر روابط عمومي خودش را تأسيس كرد. روابط عمومي‌ها كه علاوه بر نقشرسانه‌يي خود به عنوان بستري براي ارتباط افراد عام با سازمان‌ها نيز ايفاينقش مي‌كنند بايد آئينه‌اي تمام نمايي كه به دور از هرگونه آلايندگي وتصاوير موج‌گونه هستند، ايفاي نقش كنند تا هم بتوانند در تعامل با رسانه‌هامنابع خبري موثقي به حساب آيند و هم به عنوان پلي واسط مردم را بهسازمان‌ها پيوند دهند و در ارتباطي دوسويه طرفين اين قضيه را از اهداف وخواسته‌هاي يكديگر آگاه سازند. سازمان‌ها در راستاي برنامه و تصميمات خودبايد روابط‌ عمومي‌ها را به عنوان اهرمي براي تسهيل اجراي امور خود به حسابآورند و با ورود آن‌ها به حوزه تصميم‌سازي بتوانند براي چاره‌انديشي درزمينه ‌چالش‌ها و مشکلات احتمالي آتي نيز از ابتدا برنامه‌ريزي کرده و درخلال اين برنامه‌ريزي تا حد امکان نسبت به پيشگيري از مشکلات اقدام کنند. توسعه و پيشرفت مباحث مخابراتي و به ويژه حوزه فن‌آوري اطلاعات در سال‌هاياخير زمينه رونق اين حرفه را بيش از پيش كرده تا جاييكه امر تعامل بارسانه‌ها و مردم در پاره‌اي از موارد با يكديگر تلفيق شده و تمامي آن‌ها بربستر وب عرضه مي‌شود و اين موضوع مي‌تواند براي فعالان بخش‌هاي خصوصي بهعنوان انري مثبت تلقي شود زيرا روان‌سازي دسترسي به منابع اطلاعاتي ودستيابي به فرصت‌هاي تازه براي انتخاب مناسب‌تر كالاها و خدمات بخشي را بهدنبال داشته است. تنها چالشي كه در حال حاضر مي‌تواند موقعيت روابطعمومي‌ها را با خطر مواجه كند، نبود يك راهبرد مدون براي اين بخش است و بههمين دليل به جاي آنکه هميشه در موضع فعالانه و داراي قدرت ابتکار عملباشيم، بيش‌تر مواقع در موضع انفعال قرار مي‌گيريم، در حالي كه هميشه نيزاز اين موضوع دم مي‌زنيم كه مجموعه‌اي مي‌تواند در مسير موفقيت قرار گيردکه ارتباطات و رسانه را در بطن خود داشته باشد و به معناي واقعي کلمه يکمجموعه ارتباطي و رسانه‌اي باشد. به گفته كارشناسان زماني مي‌توانيم روابطعمومي‌ها را يک مقوله کاملاً تخصصي تلقي كنيم كه در نگاه مديران، مسوولانروابط عمومي به عنوان متخصصاني داراي جايگاه شايسته تلقي شوند و در عوضمديران روابط عمومي هم بايد با ابتكار عمل خود سازمان‌ها را در شرايطبحراني با اتخاذ راهبردهايي ويژه، به دور از بحران‌ها نگاه دارند و درارتباطات مردمي هم با فن بياني قوي آرامشي برون سازماني را پديد آورند. فعالان روابط عمومي بايد با احاطه‌ي كامل به مطالب، ضعف‌ها را به درستيبيان كنند زيرا اگر درصدد اصلاح ضعف‌ها اقدامي انجام نشود، ممكن است باقرار گرفتن در اذهان عمومي موجب بروز چالش‌هايي باور نكردني شوند. يكي ازويژگي‌هايي كه روابط عمومي‌ها را در ديد اصحاب رسانه برجسته نشان مي‌دهد،اطلاع‌رساني دقيق، شفاف و با سرعت است و اين خصلت جز با اطلاع فعالان روابطعمومي از حيطه گسترده فعاليت‌هايشان محقق نخواهد شد زيرا اطلاع رسانيآن‌ها تنها محدود به داخل كشور نمي‌شود و كشورهاي ديگر نيز از اطلاعات آنهابهره‌برداري مي‌كنند. در كل بايد گفت يك ديدگاه كلي مهارت‌هاي ضروري خاصبراي كار در دنياي روابط عمومي وجود دارد كه شامل سطح بسيار بالايمهارت‌هاي ارتباطي، نوشتاري و كلامي است و يك شخص روابط عمومي بايد برايانجام هم‌زمان چند كار و مديريت زمان بسيار ماهر باشد و به منظور درك بهترنحوه كار رسانه‌ها و سازمان‌هاي تبليغاتي ممكن است سابقه رسانه‌يي و آموزشنيز داشته باشد و مهارت‌هاي برنامه‌ريزي نيز در روابط عمومي بسيار مهم است. تحرك و پويايي جامعه در گرو اتخاذ افرادي متخصص در سمت مدير روابط عموميخواهد بود زيرا نقشي محوري را در سازمان‌ها در راستاي تحقق اهداف و ارتباطيصحيح با افراد جامعه ايفا مي‌كند.

اخبار روابط عمومي / روابط عمومی و بازاریابی اخلاق

اکونیوز:حتما با من موافق هستید که روابط عمومی ، حرفهای مبتنی بر اخلاق است . به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)چراکه اگر اخلاق نباشد توان و انگیزه لازم و کافی برای ادامه کار و بقا برایاین حرفه وجود ندارد . از این رو روابط عمومی بایستی علی الدوام در پیبازاریابی اخلاق و تعمیم آن در سطح سازمان و جامعه باشد . اما بازاریابیاخلاق آیا به این سادگیها امکان پذیر است ؟ طبیعی است که خیر . برایبازاریابی اخلاق باید اهل آن را در اختیار داشت . وگرنه : نه هر آن کو ورقیخواند ، معانی دانست . دیده بینا میخواهد و گوش شنوا . بازار یابی اخلاق ،مقوله بسیار مهمی است که متاسفانه استراتژی مشخص و مدون و سازمان یافته ایبرای آن در سازمانها وجود ندارد . هر چند که بعضی ها عادت کرده اند که باکلمات بازی کنند و اسم خیلی طرحها و چیزها را ربط میدهند به اخلاق و منشوراخلاقی و اخلاق حرفه ای و اینگونه موارد . ، اما حقیقت آن است که برایبازاریابی اخلاق اقدام موثری نمیشود و در خم یک کوچه مانده ایم . مگر نهاین است که دین مبین اسلام به تعبیری دین مبتنی بر اخلاقیات است و اخلاقمدار میباشد؟ ممکن است که سوال شود ، سرسلسله اخلاقیات و کلید و رمز آنچیست ؟ در پاسخ عرض میکنیم که : خوش اخلاقی . آیا در حرفه روابط عمومی ازافراد خوش اخلاق بهره میبریم ؟ چند درصد افراد شاغل در روابط عمومی ها منش وشخصیت اخلاقی شایسته ای دارند و خوش اخلاق هستند ؟ چند در صد کارکنانروابط عمومی ها دوره های آموزشی برای ارتقاء اخلاقیات خویش دیده اند ؟بگذریم . امام حسن مجتبی علیه السلام میفرمایند : ان احسن الحسن الخلقالحسن .یعنی بهترین خوبیها ، همانا خوش اخلاقی است . از قدیم گفته اند کهکاسب خوش اخلاق شریک جیب مردم است . خدا قسمت همه علاقه مندان کند سفر حجتمتع را. بالای سر مرقد مطهر پیامبر گرامی اسلام (ص) روی یک تابلو ، جملهزیبایی نوشته شده است که : نبی عظیم خلقه ،الخلق الذی عظمه الرحمان فی سیدالکتب . یعنی : ( اینجا مدفن) پیامبری است که خلق و خو و شخصیت او بسیارباعظمت و بزرگوارانه است . همان خلق و خو و شخصیتی که خداوند متعال آنرا درسرور و سید کتابهای آسمانی ( قرآن ) مورد تمجید قرار داده و آنرا باعظمتمعرفی کرده است . که در قرآن کریم میفرماید : و انک لعلی خلق عظیم (سورهقلم آیه چهار ). در ضرب المثلهای شیرین فارسی داریم که : زبان خوش ( بهعنوان یک ابزار مهم و اساسی ابراز اخلاق خوش ) مار را از سوراخ بیرون میکشد . مولوی شیرین زبان میگوید : ما برای وصل کردن آمدیم . و برای وصل کردن وگره زدن دلها باید خوش اخلاق بود . به عبارت ساده ، به قول بعضی ها ، آدمبد اخلاق دو ریال هم نمی ارزد . و جالب است بدانید که اهل جهنم انسانهاییترشرو و بد اخلاق هستند . خوش اخلاقی چه بسا باعث میشود که مخالف به موافقتبدیل شود . خوش اخلاقی عمر را زیاد میکند ، هزینه ها را کاهش میدهد ،فاصله ها را کم میکند . خوش اخلاقی ، دید و نگرش انسان را بهتر و متعادلتر وعقلایی تر مینماید . خوش اخلاقی فهم و درک بهتری از موضوعات به آدم میدهد . خوش اخلاقی تضادها و تعارضات سازمانی و فردی را کاهش میدهد ، از نفاق و تکروی میکاهد و منافع جمعی را توسعه و ارتقاء میبخشد . خوش اخلاقی دین ودنیا و آخرت آدمی را بهتر نموده ، و جامعه را جامعه ای صبور و پر ظرفیتمیسازد . خوش اخلاقی فروش را بیشتر میکند ، ارباب رجوع را راضی تر مینماید ومشتریان دائمی برای ما فراهم مینماید . خوش اخلاقی سبب میشود که همکاراندر فضایی صمیمی و دوستانه و خیر خواهانه با هم کار کنند . خوش اخلاقی موجبگذشت و فداکاری میشود . روابط عمومی که خوش اخلاق است ، میتواند افکارعمومی را بهتر هدایت و مدیریت کند . روابط عمومی خوش اخلاق حاشیه امنیتسازمان را وسعت بخشیده و دلها و افکار رسانه ها را بیشتر با خود همراهمینماید .روابط عمومی خوش اخلاق به مدیریت عالیه سازمان قوت قلب بیشتریمیبخشد . روابط عمومی خوش اخلاق ، سینه ای فراخ دارد وتحمل آن بالاست ودیرتر از کوره بدر میرود و کمتر در گیر میشود . روابط عمومی خوش اخلاق فقطبه بازی برد – برد میاندیشد . بیایید خوش اخلاق باشیم و خوش اخلاقی راگسترش و آموزش دهیم . ممنون . به نوشته حسن خسروی

 

مقالات روابط عمومی / نقش روابط عمومی در مهندسی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی

هوشمند سفیدیعلی رغمگذشت بیش از یک قرن از پیدایش و سیر مراحل تکاملی، هنوز هم یا ظرفیت هایروابط عمومی ناشناخته نامانده و یا به شکل صحیحی از آن استفاده نشده است.دراین میان، به نظر می رسد، بیشترین موارد استفاده از دانش و مهارتهایارتباطی روابط عمومی در سطح خرد بوده و کارآیی و ظرفیت های آن در سطح کلانمورد غفلت واقع شده است.بر این اساس و بنا به نظر اعضای شورای سیاستگذاریسمپوزیوم بین المللی روابط عمومی، مقرر شد تا موضوع ششمین دوره، به بررسینقش روابط عمومی در مهندسی فرهنگی، مهندسی اجتماعی و مهندسی اقتصادی اختصاصیابد، سه مفهومی که تقریباً نو، پرمعنی و معطوف به ایجاد تغییر برای بهبودوضعیت های مختلف در سطوح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند و سطوح کلانی کهدامنه آنها می تواند از یک سازمان تا یک جامعه متفاوت باشد.بنابراین دردوره ششم سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی، از کارکرد ها و توانایی روابطعمومی در سطوح کلان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سخن خواهیم گفت و می کوشیمتا نحوه کاربرد آن را در مهندسی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی،تبیین و تعمق قرار دهیم.بر اساس مطالعات بعمل آمده "مهندسی" را "برقراریارتباط و تعامل میان مولفه های یک سیستم با هدف ایجاد رفتار مطلوب" تعریفمی کنند و ارکان آن، شامل سیستم، نگاه جامع، برنامه ریزی و عمل و سازماندهیاست.بنابراین، هدف مهندسی فرهنگی را می توان ایجاد رفتار مطلوب فرهنگیدانست. از طرف دیگر مهندسی اجتماعی به معنی ایجاد تغییر مطلوب در عناصراجتماعی با استفاده از مهارت جلب اعتماد افراد است که در درون خود، مفهومیچون مهندسی ارزش را یدک می کشد، یعنی تلاش سازمان یافته ای که با هدف بررسیو تحلیل تمام فعالیت های یک طرح انجام می شود که در نهایت می توان نتیجهگرفت که مهندسی اجتماعی، تلاش برای حل معضلات اجتماعی در طول زمان با نقد وبررسی و ارائه راه حل های عملی است. و اما مهندسی اقتصادی، توجه به ایجاد وتغییر و بهبود رفتارهای اقتصادی بر اساس متقضیات زمانی است.با توجه بهتوضیح سه مفهوم مهندسی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، این پرسش اساسی در مقابلمتخصصان روابط عمومی قرار می گیرد که روابط عمومی چگونه می تواند به اینسه مفهوم وسیع و کلان کمک کند؟ما بر این باوریم که مفاهیم مذکور از مسائلاساسی کشور ما و اکثر ممالک بوده و چنانچه در سمپوزیوم بین المللی روابطعمومی، تلاش علمی ما اثربخش باشد، از بخش عمده ای از ناشناخته های هنر هشتمرونمایی خواهد شد.

مقالات روابط عمومی / چرا خبرنگاران با روابط عمومی ها کنار نمی آیند؟

در عصر کنونی که بر مبنای ارتباطات بنا گذاشته شده است دیگر دیوار کشیدنمیان مسوولان و مدیران با اصحاب رسانه که رکن چهارم دموکراسی به شمار میروند بی معنا و حتی پوچ است.برای همین در کشورهای توسعه یافته که نحوهتعامل میان رسانه ها و مدیران یا هر بخش دیگر که باید به جامعه پاسخگو باشدتعریف شده و شفاف است مشکل جدی در روند پرسشگری و پاسخگویی یا وجود ندارد واگر هم هست بسیار نادر می باشد.

اما در کشورهای در حال توسعه ارتباط گیری خبرنگاران و روزنامه نگاران باطرف مقابل با چالش های بسیاری مواجه است.که در این نوشتار به برخی از چالشها اشاره و راهکارهایی برای حل آنها پیشنهاد می شود

1-       چالش پیش رو میان خبرنگاران و مدیران روابط عمومی و مسوولانعدم تعریف جایگاه مهم روابط عمومی است.روابط عمومی ها افرادی هستند که بعضانقش ارسال کننده فکس،خبر صرف و یا هماهنگ کننده نشست های خبری را بر عهدهدارند.جایگاهی که برای روابط عمومی ها دیده شده فقط سازمانی است و بایددستورات رئیس خود را بی کم و کاست به مرحله اجرا برساند.بنابراین شاهدمدیران روابط عمومی هستیم که تحصیلات یا تجربه مرتبط با کار روابط عمومی راندارند

2-      دومین چالش در سازمان ها نبود واحد روابط عمومی است.یعنی سازمانهایی هستند که اصلا نیازی به داشتن مدیر روابط عمومی یا واحد روابط عمومیاحساس نمی کنند.زیرا بر خلاف جریان آب شنا می کنند و مدیر خود را فردی کاملو مسلط بر همه امور می بیند که روابط عمومی ندارد

3-      سومین چالشی که اصحاب رسانه با روابط عمومی ها دارند این است کهروابط عمومی ها بهترین عملکرد خود در سازمان را محصور کردن مدیر در حلقهسکوت می دانند.برخی از روابط عمومی ها برای اینکه دچار هیچ جالش خبری ورسانه ای نشوند بهترین راه را در بست راه بر روی رسانه ها و محدود کردنمدیر برای انجام مصاحبه یا درز خبر می دانند.برای همین شاهد افزایش شایعه وبرخی اخبار در قالب شنیده ها یا مقام آگاه هستیم.این امر در نهایت به ضررسازمان تمام می شود زیرا باید هزینه و زمان مضاعفی انجام دهد تا اخبارشنیده و مقام آگاه که شاید نادرست باشد را اصلاح کند.

 


40

مقالات روابط عمومی / معماری ارتباطی با برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی

يك استاد دانشگاه در حال صحبت براي عده اي از دانشجويان  براي تفهيم يكموضوع، مثالي به كار برد كه دانشجويان هيچ وقت آن را فراموش نخواهند كرد: همانطور كه روبروي اين گروه از دانشجويان ممتاز نشسته بود گفت: \"بسيارخوب، ديگر وقت امتحان است!\"

سپس يك كوزه سنگي دهان گشاد را از زير ميزش بيرون آورد و آن را روي ميزگذاشت. پس از آن حدود دوازده عدد قلوه سنگ كه هر كدام به  اندازه ي يك مشتبود را يك به يك و با دقت درون كوزه چيد.

وقتي كوزه پر شد و ديگر هيچ سنگي در آن جا نمي گرفت از دانشجويان پرسيد: \"آيا كوزه پر است؟“همه با هم گفتند: بله

او گفت: \"واقعاً؟“سپس يك سطل شن از زير ميزش بيرون آورد. مقداري از شنها را روي سنگ هاي داخل كوزه ريخت و كوزه را تكان داد تا دانه هاي شن خودرا در فضاي خالي بين سنگ ها جاي دهند. بار ديگر پرسيد: \"آيا كوزه پراست؟“اين بار كلاس از او جلوتر بود، يكي از دانشجويان پاسخ داد:  \"احتمالانه\"او گفت: \"خوب است\"و سپس يك سطل ماسه از زير ميز بيرون آورد و ماسهها را داخل كوزه ريختماسه ها در فضاي خالي بين سنگ ها و دانه هاي شن جايگرفتند.

}        او بار ديگر گفت: \"خوب است\"در اين موقع يك پارچ آب از زيرميز بيرون آورد و شروع به ريختن آب در داخل كوزه كرد تا وقتي كه كوزه لب بهلب پر شد. سپس رو به كلاس كرد و پرسيد :\"چه كسي مي تواند بگويد نكته ايناين مثال در چه بود؟\"يكي از دانشجويان مشتاق دستش را بلند كرد و گفت: اينمثال مي خواهد به ما بگويد كه برنامه زماني ما هر چقدر هم كه فشرده باشد،اگر واقعا سخت تلاش كنيم هميشه مي توانيم كارهاي بيشتري در آن بگنجانيم. استاد پاسخ داد: ‍\"نه! نكته اين نيست، حقيقتي كه اين مثال به ما          مي آموزد اين است كه : اگر سنگ هاي بزرگ را اول نگذاريد، هيچ وقت    فرصتپرداختن به آن ها را نخواهيد يافت.سنگ هاي بزرگ زندگي شما كدام هاهستند؟فرزندتان، محبوبتان، تحصيلتان، روياهايتان، انگيزه هاي با ارزش،آموختن به ديگران، انجام كارهايي كه به آن عشق مي ورزيد، زماني برايخودتان، سلامتي تان و ...\"اگر خود را با كارهاي كوچك (شن و ماسه) مشغولكنيد، زندگي خود را با امور کماهميتیپرخواهید کرد که موجب می شود :هيچ گاهوقت كافي و مفيد براي كارهاي بزرگ و مهم (سنگ هاي بزرگ) نداشته باشید



اخبار روابط عمومی / روابط عمومي‌ها و رسانه‌ها دو جزء لاينفک يکديگرند

امروزه يكي از مهمترين و حساس‌ترين وظايف روابطعمومي‌ها در بعد درون سازماني و برون سازماني برقراري ارتباطي صحيح وانديشمندانه برپايه عقل و خرد با رسانه‌هاي جمعي است. به گزارش سرويس نگاهيبه وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌در وبلاگي به نشاني http://zoka.blogfa.com/ آمده است: امروزه نقش رسانه‌ها در شكل ‌دهي وهدايت افكار عمومي و جريان‌سازي رويدادهاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ... بر هيچ‌كس پوشيده نيست، شايد قبلا محوري‌ترين نقشي كه براي رسانه‌ها متصوربود، صرفاً اطلاع‌رساني از رويدادهاي عيني و واقعي بود. اما در حال حاضررسانه‌ها به عنوان يك ابزار و امكان اطلاع‌رساني كم كم جاي خود را به يكابزار هدايتگر جريانات سياسي – اجتماعي داده‌اند. بخش ارتباط با رسانه‌هادر هر روابط عمومي از بخش‌هاي مهم و ضروري است كه بدون آن روابط عمومي ازوظيفه اصلي خود دور خواهد ماند. رسانه‌ها يك امكان بالقوه و ابزاري برايروابط عمومي‌ها به شمار مي‌روند. در وزارتخانه‌ها و سازمانهاي بزرگ، اينبخش به صورت واحد يا گروهي از افراد با شرح وظايف مشخص مشغول به كار هستند،اما در ادارات و سازمان‌هاي كوچك تمام كار ارتباط با رسانه‌ها گاه بر دوشيك نفر است كه او ملزم به پيگيري اخبار رسانه‌هاست و تهيه خبر و ارسال آنبراي رسانه‌هاي مربوطه را انجام مي‌دهد. بدون ترديد روابط عمومي‌ها ورسانه‌هاي جمعي به عنوان دو كانون مهم از نظام ارتباطي و اطلاع‌رساني نقشتعيين كننده‌اي در افزايش آگاهي‌هاي عمومي جامعه و فرهنگ‌سازي و تنويرافكار عمومي، برعهده دارند. امروزه يكي از مهمترين و حساس‌ترين وظايف روابطعمومي‌ها در بعد درون سازماني و برون سازماني برقراري ارتباطي صحيح وانديشمندانه برپايه عقل و خرد با رسانه‌هاي جمعي است. روابط عمومي‌ها نيزضعف‌هايي در ارتباط با رسانه‌ها دارند که شايد بتوان كمبود نيروي انسانيمتخصص و آشنا براي برقراري ارتباط موثر حرفه‌اي با رسانه‌ها و نداشتن بانكاطلاعاتي و بهه هنگام را از جمله مهمترين ضعف‌ها و كاستي‌هاي يك روابطعمومي در برقراري ارتباط با رسانه‌ها عنوان كرد. بسياري از واحدهاي روابطعمومي از داشتن كارشناسان و كارورزان داراي تخصص علم ارتباطات وروزنامه‌نگاري و مهارت‌هاي خبرنويسي و گزارش نويسي براي رسانه‌ها محرومهستند كه اين نقيصه موجب مي‌شود جداي از عدم توانايي روابط عمومي درسرويس‌دهي خبري و اطلاعاتي به رسانه‌ها و مخاطبان، فعاليت‌هاي سازمانقابليت انعكاس و انتقال را در جامعه و نزد افكار عمومي نيابند و مهمتريناصل كاري روابط عمومي كه اطلاع‌رساني و آگاهي‌دهي است به فراموشي سپردهشود. تلاش برخي از روابط عمومي‌ها براي برجسته‌كردن نقاط قوت و سرپوشگذاشتن بر كاستي‌هاي سازمان متبوع خود در ارتباط با رسانه‌ها از ديگرمواردي است كه قابل تأمل است؛ اين رويه نه تنها نظام اطلاع‌رساني دقيق وصحيح را با مشكل مواجه مي‌كند بلكه موجب بي‌اعتمادي نسبت به روابط عمومي وفعاليت‌هاي سازمان نزد رسانه‌ها و افكار عمومي را پديد مي‌آورد به گونه‌ايكه حتي فعاليت‌هاي شاخص آن سازمان نيز با ديده شك و ترديد نگاه مي‌شود. نبود اعتماد و اطمينان لازم از سوي برخي از دست‌اندركاران روابط عمومي نسبتبه نمايندگان رسانه‌هاي جمعي از ديگر كاستي‌هايي است كه در فرايند برقراريارتباط با رسانه‌ها قابل ذكر است. بسياري از دست‌اندركاران روابط عمومي،خبرنگاران را نامحرم اطلاعات و داده‌هاي يك سازمان مي‌دانند و همواره سعيدارند برخي اخبار و اطلاعات در دسترس آنان قرار نگيرند در حالي كه يكارتباط مناسب بر پايه عقل و خرد، احترام و اعتماد متقابل مي‌تواند يكنماينده خبري را امين و رازدار يك روابط عمومي و سازمان كند. روابطعمومي‌ها بايد براي رساندن پيام‌هاي سازماني خود به عموم مردم اقدام كنند ودر اين راستا براي رسيدن به اين هدف نيازمند همكاري سالم با رسانه‌هاهستند. از جهتي ديگر رسانه‌ها نيز مهمترين مخاطبانشان را اقشار مختلف مردمتشكيل مي‌دهند. مخاطباني كه نيازمند اطلاعات و اخبار جديد هستند. بنابرايناطلاع‌رساني صحيح و كامل با هدف افزايش آگاهي‌هاي عمومي افراد جامعه ازطريق همكاري مطلوب و مؤثر رسانه‌ها با روابط عمومي‌ها امكان‌پذير مي‌شود.

مقالات روابط عمومی / اصول و کلیات خبر نویسی در روابط عمومی

روابط عمومی ها با برخورداری از دانش تخصصی و پایبندیبه اصول حرفه ای و اخلاقی ضمن شناخت مسئولیتها و جایگاه خویش ، نیازها ومنافع متقابلی را با مطبوعات (رسانه ها) مطمح نظر قرار داده و با استفادهاز راهکارهای مناسب ارتباطی و پرهیز از انتظارات نامعقول و غیر منطقی سعیدر ارائه اطلاعات و اخبار شفاف و درست از سازمان به منظور فراهم سازی شرایطتوسعه یافتگی و رشد یکدیگردارند.

روابط عمومی بدلیل بهره گیری و استفاده از هنرهایی چوننویسندگی ،موسیقی ، طراحی ، خطاطی ، نقاشی و ... همواره به عنوان یک فن ،هنر و دانش تخصصی شناخته شده است . هنر نویسندگی در این میان از بیشترینکاربرد و کارایی در روابط عمومی برخوردار است و دائماً در تهیه گزارش ، خبر، مقاله ، بیانیه ، آگهی ، مصاحبه ، سخنرانی ، تنظیم بروشور ، کاتالوگ و ... مورد استفاده قرار می گیرد .

نویسندگی در بیانی ساده عبارت است از بیان افکار واحساسات در قالب الفاظ و کلمات درست و دلنشین بطوریکه خواننده بتواند بدونزحمت و به سهولت آنرا درک نموده و مقصود نویسنده را بخوبی بفهمد.

بنیان روابط عمومی بر ارتباطات استوار است و ارتباط بارسانه از جمله محوری ترین حوزه های تخصصی روابط عمومی بشمار می رود . نگارشو نویسندگی پیش نیاز برقراری ارتباط هم سنگ و موثر و متقابل بین رسانه ها وروابط عمومی ها تلقی می گردد . رسانه ها مناسبترین فرصتها را برای ارتباطبین روابط عمومی با افکار عمومی فراهم می سازند هر چند که روابط عمومی هاباید از سایر امکانات برای انتقال اطلاعات ، اخبار و برنامه ها برایارتباطات میان فردی و گروهی نیز بهره ببرند اما اثر گذاری و کارایی رسانههای جمعی و بخصوص مطبوعات بیشتر از سایر تکنیکها و وسایل ارتباط جمعی است .

بررسی رابطه بین روابط عمومی ها و رسانه ها

یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی ها بخصوص در بخش هایدولتی ، تولید و تنظیم خبر و تلاش در راستای بکار گیری از راهکارهای مهمارتباطی جهت انتشار به موقع و موثر آن در رسانه هاست . رسانه های جمعیماهیتاً بدلیل برخورداری از ویژگیهای خاص خود از قبیل : سرعت انتشار اخبار ،نظم در انتشار ، گستردگی حوزه انتشار ، تداوم انتشار ، فراوانی حوزهمخاطبان ، در دسترس بودن و همچنین پائین بودن هزینه ها ، همواره مفیدترین ،سریعترین و با صرفه ترین ابزار برای ارتباط روابط عمومی در تبادل عملکردسازمان و دریافت بازخوردها و آگاهی از داوریها و ارزیابیهای خوانندگان بهشمار می روند .بطور کلی دودیدگاه مهم در خصوص رابطه بین روابط عمومی ها ورسانه ها می توان از یکدیگر تفکیک و متمایز کرد که هر کدام بر کارکردها وبنیانهای نظری خاصی استوارند .

در دیدگاه اول روابط عمومی ها ارتباطات خاص و تعریف شدهای که مبتنی بر ترجیح منافع و مصالح سازمان است را با رسانه ها از جملهرسانه های نوشتاری ( مطبوعات) ورسانه ای شنیداری و دیداری (رادیو وتلویزیون) برقرار می کنند . دراین رویکرد هریک ازطرفین (روابط عمومی ورسانه ها) بدنبال تأمین خواسته ها و نیازهایی هستند که درپاره ای اوقات بایکدیگر متفاوت و حتی متضاد و مغایرند . براساس این دیدگاه هدف روابط عمومیها عبارت است ازحفظ منافع سازمان درجهت کارآمد نشان دادن سازمان ،تبلیغدستاوردها ،تشریح موفقیت ها ،حفظ وتثبیت وضعیت موجود ونهایتاً مشروع وموجهجلوه دادن اقدامات و عملکرد های سازمان .

بالطبع بر اساس این رویکرد ، اخبار و گزارشهای تنظیمشده از سوی روابط عمومی ها نیز مبتنی بر ارائه اطلاعات با صبغه تبلیغی ،آوازه گری ، عدم اشاره به ضعفها و نارسایی ها ، تحریم خبری مطبوعات در حوزهانتشار اخبار انتقادی و تلاش در جهت هر چه بیشتر معرفی کردن و تبلیغسازمان است . بطوریکه بر اساس این دیدگاه شاید پنهانکاری و جلوگیری ازدستیابی رسانه ها به اطلاعات و اخبار واقعی سازمان و امتناع از شکل گیری جوانتقاد علیه سازمان متبوع مورد توجه قرار می گیرد. عمدتاً روابط عمومی هایپیرو این رویکرد از ارائه اخبار و اطلاعات به مطبوعات بی میل بوده و یا درصورت انتشار و انعکاس اخبار سعی بر آن دارند تا عملکرد و اقدامات سازمانخویش را از نظر خوانندگان مهم و حساس جلوه دهند و بیشتر بر وجه تبلیغی آنتکیه نمایند.

مقالات روابط عمومی /اثرات روزنامه نگاری الکترونیک بر روابط عمومی ها

  انقلاب تکنولوژیکی در حوزه فناوری اطلاعات تاثیر خودرا در تمامی جنبه های زندگی از مرزهای سیاست، اقتصاد و تکنولوژی گرفته تاحوزه فرهنگ و علوم و حتی سبک زندگی و روابط اجتماعی گذاشته است. شبکه ونظام شبکه ای اطلاع رسانی تاثیر شگرفی در حیات اجتماعی بشر گذاشته است، بهطوری که فناوری او را تغییر ماهیت داده و از گونه ای سخت افزاری به حالتینرم افزاری سوق داده است

انقلاب تکنولوژیکی در حوزه فناوری اطلاعات تاثیر خود رادر تمامی جنبه های زندگی از مرزهای سیاست، اقتصاد و تکنولوژی گرفته تاحوزه فرهنگ و علوم و حتی سبک زندگی و روابط اجتماعی گذاشته است. شبکه ونظام شبکه ای اطلاع رسانی تاثیر شگرفی در حیات اجتماعی بشر گذاشته است، بهطوری که فناوری او را تغییر ماهیت داده و از گونه ای سخت افزاری به حالتینرم افزاری سوق داده است.

پیش در آمد

هدف از این مقاله شناسایی جنبه های مثبت و منفی آثارروزنامه نگاری الکترونیک بر روزنامه های چاپی در ایران است.این بررسی ازطریق پیمایش نظرات روزنامه نگاران فعال در روزنامه های پرشمار ایران انجامشده است.

به منظور اجرای این پژوهش دو گروه نمونه انتخاب شده کهنمونه اول شامل مدیران مسوول و سردبیران روزنامه ها و نموم دوم شاملروزنامه نگاران شاغل به کار در روزنامه های الکترونیک صبح و عصر کشور شاملروزنامه های ایران، تهران تایمز، خانه ملت، همشهری، کیهان، اطلاعات، ایراننیوز، انتخاب، جهان اقتصاد و رسالت می باشد. روش نمونه گیری این پژوهش بهروش خوشه ای اجرا شده است.

یافته های حاصل از تحقیق نشان می دهد که روزنامه هایالکترونیک در ایران از تمامی قابلیت های اینترنت در کار خود بهره نمی برند. بسیاری از روزنامه نگاران اعتقاد دارند که روزنامه های الکترونیکی برروزنامه های چاپی دارای تاثیر بوده اند گرچه به اعتقاد آنان شمارگانروزنامه های چاپی را تغییری نداده اند.

همچنین انتشار روزنامه های الکترونیکی به ایجادارتباطات دو سویه مخاطب با نویسندگان منجر شده است و در افزایش درآمدروزنامه ها نیز موثر بوده است. این در حالی است که عدم وجود شرایط زیرساختیمناسب مخابراتی، مشکلاتی برای توسعه روزنامه های الکترونیکی در ایران بهوجود آورده است.

انقلاب تکنولوژیکی در حوزه فناوری اطلاعات تاثیر خود رادر تمامی جنبه های زندگی از مرزهای سیاست، اقتصاد و تکنولوژی گرفته تاحوزه فرهنگ و علوم و حتی سبک زندگی و روابط اجتماعی گذاشته است. شبکه ونظام شبکه ای اطلاع رسانی تاثیر شگرفی در حیات اجتماعی بشر گذاشته است، بهطوری که فناوری او را تغییر ماهیت داده و از گونه ای سخت افزاری به حالتینرم افزاری سوق داده است.

اینترنت که متون اصلی این شبکه ارتباطاتی است، موضوعمناسبی برای کنکاش و بررسی در چگونگی تغییر روابط انسانی جوامعی است کهکاربران فراوانی از آن سود می برند. اینترنت در همان حال که جامعه ودانشگاه را پیوندی دوباره می بخشد و باعث ترویج و نشر دانش در بین همگان میگردد. از دیگر سو نیز باعث انزوای مردم می شود و جوامع و افراد آنها را ازدرون رسانه های «مک لوهانه» که دوران توده های جمعی و وسیع بود به عصراطلاعات و دوران گروه هایی با علایق ویژه کاربران محصور در دنیای شخصی خویشدر پشت کامپیوترهای خود می برد.

معانی نوینی برگرفته از دنیای اطلاعات هر روز وارد حوزهزبانی می گردد و اصطلاحاتی نظیر «سایبراپسیس» \"cyberspaces\"، «نظام شبکهای» \"Network system\"، «فراشبکه ای» و «شهروند شبکه ای» و روزنامه نگاریالکترونی \"Journalism online\"و ... هر روز در ادبیات رشته ارتباطاتافزوده می شود. و تغییرات فراوانی را در بخش های مختلف ایجاد می کند. درواقع می توان گفت: بزرگراه های اطلاعاتی \"In formation Highwar\"بسترهایلازم را برای انتقال سریع پیام ها ایجاد کرده اند.

این بزرگراه های اطلاعاتی به وسایل ارتباطاتی، اطلاعاتیو تکنولوژی هایی اطلاق می شوند که توسط آنها هر نوع پیام از جمله اخبار،برنامه های رادیویی، تلویزیونی، ویدئو و فیلم، صفحات متن و ... در آن واحدبین فرستنده و گیرنده منتقل می شوند. شیوه های ارتباطی و اطلاعاتی کشورهایصنعتی در نیمه اول قرن بیستم عموما اختصاصی و متعلق به یک نوع وسیلهارتباطی بودند و کمتر با هم ارتباط داشتند. در چند سال اخیر روش های پخش ودریافت اطلاعات تغییرکرده است و ترکیب جدیدی را به وجود آورده است بطوری کهخطوط عمودی و مجزای اطلاعات به شبکه های موازی و پیچیده ارتباطی تبدیل شدهاند، شرکت های تلفن، تلگراف و مخابرات تبدیل به کمپانی های عظیم حمل و نقلاطلاعات شده اند.

تلفن، کامپیوتر، تلویزیون و ماهواره شبکه های اطلاعاتیرا به وجود آورده اند و در دنیای اطلاعات امروز خط تلفن نه تنها برایمکالمه دور و نزدیک بلکه وسیله انتقال اطلاعات، داده ها و تصاویر شده اند.

بزرگراه های اطلاعاتی امروز حاصل تحقیقات و سرمایهگذاری در سه جوزه کامپیوتر، ماهواره و صنایع فضایی و هوایی بوده است کهامروز تاثیرات گوناگونی در حوزه های اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی جوامعایجاد کرده است. یکی از مهم ترین تغییرات تکنولوژی های نوین ارتباطیدگرگونی در ماهیت ارتباطات انسانی و تغییر در نحوه انتشار و دریافت اخبار وپیام ها است و بر این اساس پیدایش مفاهیم جدیدی تحت عنوان روزنامه نگاریالکترونی در روابط عمومی الکترونی و تجارت الکترونی و ... و توجه به آنهاضروری به نظر می رسد؛ چراکه کارکرد اصل و نقش رسانه های سنتی را نیز تغییرداده است که در بخش های بعدی این مقاله به برخی از مهم ترین تاثیراتتکنولوژی های ارتباطی در حوزه روابط عمومی، روزنامه نگاری خواهیم پرداخت. دگرگونی درکارکردهای اصلی روابط عمومی ها نظیر آموزش و اطلاع رسانی ازبارزترین تغییرات تکنولوژی های نوین ارتباطی است. البته سایر نقش های روابطعمومی نظیر تبلیغات و نظرسنجی ها به گسترش ابزارهای نوین ارتباطی ماننداینترنت کاملا دگرگون شده است که در انتهای مقاله مذکور به برخی از مهمترین معایب و مزایای تبلیغات اینترنتی و چگونگی انجام آن خواهیم پرداخت.

مقالات روابط عمومی / وظایف روابط عمومی در موفقیت بحران

«ناپلئون بناپارت» می‏گوید: «حکومت را می‏توان با زور و سرنیزه به دست آورد، اما برای حفظ آن ناچار باید به افکار عمومی تأکید کرد
اینجمله معروف «ناپلئون» اهمیت فوق‏العاده افکار عمومی را می‏رساند که درواقع افکار عمومی از لشکر و حشم قدرتمندتر و نگهدارنده قدرت و حکومت است. در جهانی که ما آن را با نام دنیای ارتباطات می‏شناسیم و قدرت وسایل ارتباطجمعی حرف اول را می‏زند، بدون شک این افکار عمومی است که قدرت را بهرسانه‏ها اعطا کرده است. رسانه‏ها امروز ضمن ارتباط با افکار عمومی و نفوذبر آن قدرت بلامنازعه عصر حاضر را به دست آورده‏اند. در دنیای امروز به جزرسانه‏ها و در زیرمجموعه ارتباطات »روابط عمومی« قرار دارد.
روابط عمومیبخشی از سازمانهاست که ارتباط مستقیم با افکار عمومی دارد و در واقع هدفاساسی و ماهیت وجودی روابط عمومی ایجاد، حفظ و تداوم تفاهم با افکار عمومیاست. پس لازم است برای نزدیک شدن به این هدف روابط عمومی پاسخگوی سئوالات وابهامات حاصل شده از سوی افکار عمومی باشد و در راستای تنویر افکار عمومیتلاش کند از این طریق روابط عمومی نیز می‏تواند راهبر و راهنمای افکارعمومی باشد.
با چنین مقدماتی و اشاره به اینکه قدرت افکار عمومیفوق‏العاده است همچنانکه می‏دانید جریانات و رفتارهای خاصی در جامعه افکارعمومی را وادار می‏کند تا در مقابل موضوعات سازمانها، ایدئولوژی‏ها و... جهت بگیرد گاهی تغییر جهت افکار عمومی بحران ایجاد می‏کند. این بحرانمی‏تواند از بروز یک شایعه تا تهاجم علنی و برخورد فیزیکی در جامعه خود رانشان بدهد.
«
اگر افکار عمومی بتواند یک رئیس جمهور را از کار برکنار کنددر آن صورت می‏تواند در هر برنامه ارتباط کاری، اغتشاش و درهم‏ریختگی بهوجود آورد هر چند که حسن نیت داشته باشد
بسیاری از این شایعات وابهامات و هیجانات که افکار عمومی را به دنبال خود می‏کشاند زاییده حوادث وعدم برنامه‏ریزی هستند و در بیشتر مواقع روابط عمومی‏ها مسئولیت پیدامی‏کنند که از ارتباط خود با افکار عمومی برای تغییر افکار آنان بهرهگیرند. پس اگر اتفاقی افتاد روابط عمومی چه باید انجام دهد. بعضی می‏گویندروابط عمومی از متن و بطن رویدادها برخاسته است، پس این توانایی را دارد کهبه سهولت با رویدادها ارتباط برقرار کند. برقراری ارتباط با رویدادها وافکار عمومی کار را آسان‏تر می‏کند. پس نباید به حوادث بی‏توجهی کرد. بی‏توجهی به حادثه یعنی بروز بحران و شناسایی حوادث بحران‏زا و اولویت‏بندیآنها از مهمترین امور است.
شناسایی بحران‏ها، اولویت‏بندی بحرانها وتدوین چرخه حیات حوادث )تولد، رشد، بلوغ و نزول( از مرحله تهیه بالقوه تامرحله بحران‏زا از جمله امور اساسی روابط عمومی است. به طور کلی رویدادهایغیرمترقبه به دو گروه عمده تقسیم می‏شوند:
الف - رویدادهایی که بیشتر عوامل اجتماعی سبب ایجاد آن می‏شود، چون جنگ، تصادف و...
ب - رویدادهای طبیعی که حاصل موقعیت طبیعی هستند، چون زلزله، سیل، خشکسالی، فوران آتشفشان و...
باخلاصه‏ای کوتاه و با اعتقاد به این که درست به همان ترتیب و اندازه‏ای کهبحران می‏تواند پیش‏بینی شود برای مقابله با آن نیز می‏توان برنامه‏ریزیکرد. باید یادآور شد که کار اصلی روابط عمومی پیشگیری است، نه درمان. روابطعمومی برای تعیین تکلیف وظایف و تنظیم درست و به روابط عمومی مدیریت امورستاد بحران موقع آنچه باید انجام شود می‏تواند سه مرحله را برای بحران مشخصکند:
الف - مرحله قبل از بحران
ب - مرحله حین بحران
ج - مرحله بعد از بحران

الف - مرحله قبل از بحران
اولین گام در مدیریت بحران، شناسایی خطرات است. یکی از راههای شناسایی بحران شناسایی حوادث بحران‏زا و اولویت‏بندی آنهاست.

شناسایی اولویت‏بندی برنامه‏ریزی
پاسخگویی به پیام‏های کذب، آنچهتحریف شده است، آنچه در ابهام است و بسیاری از موضوعات بحران‏زا، کار روابطعمومی است و اما متأسفانه بسیاری از کارکنان و واحدهای روابط عمومی تنشمی‏آفرینند. در مواقع بروز تنش و تشنج بر سرعت و هیجان آن می‏افزایند، زیراهرگز نمی‏دانند بررسی و رفع مشکلات بحرانی از کجای روابط عمومی واقع شدهاست و چه باید بکنند.
ستاد بحران که پاسخگوی شایعات، ابهامات و هیجاناتاست، زیرمجموعه مدیریت امور و رویدادها است. به طور کلی بحران‏های عینی وذهنی به چند شکل عمده بروز می‏کند: حوادث غیرمترقبه، هیجانات، شایعات و... که مجموعه‏ای از انتقادات، شکایات، ابهامات، تحریفات را دربرمی‏گیرد.
حوادثغیرمترقبه به طور کلی عنوان شد، اما درباره شایعه باید گفت که وسیلهانتقال شایعه کلام )شفاهی( است. کارکرد عمده شایعه نیز این است که شایعهسخن‏چینی و پیشگویی جای هر خلاء اطلاعاتی را پر می‏کنند.



مقالات روابط عمومی / روابط عمومی و نقش فرهنگ سازی تغییر در سازمان

سید شهاب سید محسنیماهیت برنامه ها و فعالیت های روابط عمومی در یک سازمان باید براساس تغییر واصلاح روش ها و تصمیم ها با تأکید بر محوریت رضایت و خدمت رسانی بیشتر بهمخاطبان یک سازمان تبیین و ترسیم شود. لذا یک روابط عمومی کارآمد در سازمانباید به عنوان یک عامل تغییر عمل کرده و با ارائه ایده ها و مشاوره هاهمواره سازمان را در راستای نوآوری، پویایی و خلاقیت در برنامه ها ومأموریت هایش سوق دهد و به معنی واقعی بتواند با ابداع روش ها و شیوه هاینوین مدیریتی ارتباطی صحیح و علمی بین سازمان و مخاطبان شان برقرار و حاکمنماید که در نهایت آن به پیشرفت و تعالی روزافزون سازمان و رضایتمندی پیشاز پیش مخاطبان بینجامد. بنابراین روابط عمومی در بحث مدیریت تغییر به جهتآنکه خود یک وظیفه مدیریتی را عهده دار است می تواند بیشترین و موثرتریننقش را در تغییر و تحول مثبت در سازمان عهده دار شود، تغییری که در پی آنتحول و پویایی و پیشرفت و توسعه سازمان ملاک و در آن مخاطبان عام و خاصسازمان از مرتبه و جایگاه و منزلت بیشتری برخوردار می شوند. مهمترین نقشروابط عمومی در مدیریت تغییر در سازمان باید بسترسازی و ایجاد فرهنگ پذیرشتغییر از سوی مدیران، کارشناسان و کارکنان و مخاطبان بیرونی باشد، به واقعبا مجموعه عملیات ارتباطی و اطلاع رسانی و تبلیغاتی روابط عمومی برای هرگروه از مخاطب زمینه فکری و عملی پذیرش و قبول تغییر را در مخاطبان درون وبرون سازمانی ایجاد نماید و مقاومت ها و تنش ها را در فرایند تغییردرسازمان به حداقل رساند. اقناع سازی، ایجاد تفاهم، همراهی و همدلی که ازاهداف عالیه روابط عمومی در ارتباط با مخاطبان یک سازمان است زمینه پذیرش وقبول را با شرط مثبت و تحول خواه آن فراهم و روابط عمومی در مدیریت تغییرنقش آفرین و سربلند بیرون خواهد آمد.

اخبار روابط عمومی / ۱۰ پیش بینی در مورد رسانه‌ها در سال ۲۰۱۱

سال ۲۰۱۰ سالی بود که موبایل در عرصه رسانه، نمودچشم‌گیری پیدا کرد. آی‌پد شرکت اپل یکی از عواملی بود که به این مسئله دامنزد، طوری که بسیاری از رسانه‌ها از جمله واشگتن پست و CNN یک سیستمرسانه‌ای اجتماعی را به کمک اپلیکیشن‌های موبایل راه انداختند.

در سال ۲۰۱۱ هم به احتمال فروان شاهد رشد این مسئلهخواهیم بود و محصولات رسانه‌ای را خواهمین دید که منحصرا ویژه موبایل وآیپد ساخته شده‌اند. اما اگر بخواهیم از منظر وسیع‌تری به رسانه‌های در سال۲۰۱۱بنگریم، باید بگوییم که رسانه‌های به سمت یک وب اجتماعی بازحرکتخواهند کرد.

شاید خواندن ۱۰ پیشبینی زیر بتواند نمایی از روزنامه‌نگاری و رسانه در سال آینده به شما بدهد:

۱- رسانه‌های درز دهنده اسناد و روزنامه‌نگاری: در سال۲۰۱۰، ویکی‌لیکس را با نشت‌های اسناد محرمانه‌اش دیدیم. این سازمان بعد هرنشت خبری با بررسی میزان تأثیر اخبار منتشر شده، خود را تکامل می‌داد ومطرح‌تر می‌کرد. در سال ۲۰۱۱ بی‌شک چندین دولت جولیان آسانگ را بهبهانه‌های مختلف تحت تعقیب قرار خواهند داد. اما حتی اگر ویکی‌لیکس کاملاخفه شود، ما شاهد طلوع پدیده «درز» یا «نشت» در روزنامه‌نگاری خواهیم بود. ما رسانه‌هایی را شاهد خواهمیم بود که از مدل ویکی‌لیکس تقلید و پیرویکنند.

حتی حالا هم سایت‌هایی مثل Openleaks، Brusselsleaksو Tradeleaksرا داریم که هر یک می‌کوشند کاری شبیه ویکی‌لیکس بکنند. ما حتیسایت‌های درزدهنده خبر اختصاصی را خواهیم دید که به صورت اختصاصی روی یکحوزه خبری تمرکز خواهند کرد.

در چنین فضایی، رقابتی بین رسانه‌های درزدهنده، ایجادخواهد شد و طبیعتا هر رسانه‌ای که بتواند بیشتر خبر درز بدهد، اخبارش اهمیتبیشتر داشته باشند و بتواند با رسانه‌های دیگر تعامل کند، برنده میدانخواهد بود.



آرشیو نظرات

مقالات روابط عمومی / نقش روابط عمومی در خبرهای فوری و بسیار مهم

بی شک هر سازمانی با بحران یا اخباری مواجه می شود کهتصمیم های فوری و حساس در زمینه اطلاع رسانی در باب بحران یا آن خبر، بسیارتعیین کننده است. امروز خبرنگار یکی از خبرگزاری ها از حادثه ای که در یکیاز شهرستان ها اتفاق افتاده بود مرا مطلع کرد و آخرین آمار مربوط به آنحادثه را می خواست. بعد از تماس با مدیرکل آن استان و دریافت آخرین خبرمربوط به آمار خبر، ناخواسته وارد مسابقه ای شدم که تجربیات این مسابقه راعرض می کنم. به علت اینکه در اثنای  تنظیم خبر، یکی از خبرگزاری ها خبر راکار کرد، انتشار صحیح خبر به شکلی که ما تنظیم کرده بودیم برایم اهمیتزیادی پیدا کرد. بعد از تنظیم خبر و انتشار آن روی وب سایت سازمان و ارسالاس ام اس انتشار این خبر به خبرنگاران، شروع کردم به چک کردن خبرگزاری هاکه تا چه حد، خبر روابط عمومی را پوشش می دهند. بیش از ۵۰ درصد خبرگزاری هاخبر را بلافاصله استفاده کردند. هر چند رسم امانت داری و استناد به منبعخبر، چیزی نیست که انتظار رعایت آن را داشته باشیم.
اما چند تجربه کوتاه:

تیتر متفاوت بزنید. چنانچه یک خبرگزاری پیش از شما خبر را منتشر کرد، شما از همان تیتر استفاده نکنید.
به واقعیت های خبر اضافه کنید. در تنظیم خبر واقعیت های پیشین را در خبر درج کنید.
جریاناطلاع رسانی را به دست بگیرید. با مسئولان سازمانتان صحبت کنید و آخریناطلاعات را شما منتشر کنید و اطلاع بدهید که خبرهای تکمیلی را به زودیمنتشر می کنید.
در تنظیم خبر دقت کنید که آمار صحیح و درست درج شوند. آمار لید و بدنه با هم مغایرت نداشته باشند. جمع اعداد را کنترل کنید.
باز خوانی خبر.قبل از انتشار خبر، خبر را به فرد دیگری بدهید تا از لحاظ نگارشی خبر اشکالی نداشته باشد.
استرسنداشته باشید، چون در تنظیم خبر دچار مشکل می شوید، با خونسردی و رعایتهمه ارزش ها و عناصر خبری، خبرتان را تنظیم و منتشر کنید.
حتما خبر رابا عکس کار کنید. برای خبر خیلی سریع در فتوشاپ یک طرح ساده طراحی کنید ودر گوشه ای از آن نام سایت سازمانتان را درج کنید. چون در دقایق اولیه،خبرگزاری ها عکسی در اختیار ندارند، پس سعی کنید به این ترتیب عکس خبر خودرا در سایت های دیگر منتشر کنید و سایت خود را تبلیغ کنید.
با منبع خبر، خبر را چک کنید. برای مسوولی که به نقل از وی خبر را تنظیم کرده اید، خبر را بخوانید و تأییدیه آن را بگیرید.
اسام اس موثرترین روش اطلاع رسانی. و در پایان به سرعت خبرنگاران را با اسام اس و ایمیل از آخرین خبرهای منتشر شده روی وب سایتتان مطلع کنید.

مقالات روابط عمومی / هم زبانی انسانی در جامعه مجازی

مهدی بوترابی مدیر گروه سایت های پرشین بلاگ/ تغییر جامعه انسانی همواره بهتحول نگاه و جهان بینی انسان از خویش و هستی و در نتیجه به تحولات حوزه "اطلاعات و ارتباطات" متکی بوده است. بشر در زندگی خویش، از گذشته تا حال،همواره از سویی به دستاوردی علمی خویش تکیه کرده و از سویی در جریان ارتباطبا طبیعت و تاریخ و جامعه قرار داشته و آن را ارتقاء بخشیده و در عالیترین درجه ارتباطات یعنی ارتباطات انسانی، توانسته در ساختن خویش ازمحصولات این تعامل استفاده کند

توسعه ابزار و غلبه انسان

در نخستین سالهای هزاره سوم میلادی قرار داریم. تغییرات سریع و گسترده وعمیق حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( فاوا ) بر  تمامی عرصه های زندگیفردی و اجتماعی بشر به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذارده است و شاهد وهمراه محور شدن انسان و روابط انسانی در بسیار از روندهای موثر فناوری هاینوین هستیم به عنوان محصول تعاملات اجتماعی هستیم.

انسان امروز تا حد زیادی توسعه شکلی و کمی فناوری اطلاعات و ارتباطاترا  موکول به توسعه و تعمیق روابط انسانی کرده است که این خود موجب امیدمضاعف برای عبور از شرایط ابزار محورانه عصر پیشین است.

   انسان به یاری آگاهی از فناوری ابزارها و رسانه ها و محیط های تعاملاجتماعی به نوعی وارستگی و استقلال از ابزار دست یافته است و مطمئن است کهفناوری های نوین به وظیفه خود مشغولند و نیازهای فعلی و آینده وی رابرآورده می سازند و این اوست که باید از فراغتی که به دست آورده برایاندیشیدن و  پیگیری خواسته های خویش که در تعاملات انسانی خلق می شوند،بهره برد. انسان عادی عصر جدید، به بالاترین سطح تعاملات انسانی خویش امکاندسترسی و آنچه روزگاری با عنوان عمومی سواد، در اختیار نژاد و طبقه و کشورخاصی قرار می گرفت، در اختیار دارد و فهم خویش را از خود و جهان بسط میدهد. انسان به مدد انقلاب اطلاعات و  ارتباطات به چنین موقعیتی رسیده و ازمسیر تقویت و تعمیق و توسعه ارتباطات انسانی به غنای بیشتر دانش و فرهنگخویش کمک می کند.  در واقع، روند سرسام آور افزایش حجم اطلاعات و ارتباطات،به نوعی عقلانیت ناشی از فهم و درک انسانی، فراتر از اندیشه های ابزاریپیشینین، پیوند خورده است. دیگر رسانه های تحول یافته ی هزاره پیشین تاثیرییکسویه بر فرد و جامعه ندارند و نقش تعاملی خویش را مبنای بهره بردن انساناز انسان و حال از گذشته قرار داده اند. رسانه ها به وظیفه اصلی خود کهارتباط انسان با انسان در شکل فردی و جمعی است باز گشته اند.

مقالات روابط عمومی / تئوري روابط عمومي ناب

دكتر احمد يحيايي ايله اي / به اعتقاد بسياري از صاحبنظران مهمترين تقسيم بندي از ارتباطات اجتماعي تقسيم ارتباطات اجتماعي به: الف: ارتباطات انساني و ب: ارتباطات رسانه اي است.

در واقع ارتباطاتي كه بطور مستقيم بين انسانها برقرارمي شود ارتباطات انساني و ارتباطاتي كه بواسطه كانال يا وسيله ای بينانسانها برقرار مي شود ارتباطات رسانه اي ناميده مي شود. نوعي از ارتباطاتكه در 100 سال اخير در زندگي بشر گسترش يافته است و متاسفانه شرايطي طوريادامه مي يابد كه توسعه ارتباطات رسانه اي منجر به تخريب و تحريف ارتباطاتانساني شده است. به اين معنا كه ارتباطات رسانه اي به جاي اينكه نقش تكميلكننده ارتباطات انساني را داشته باشد نقش جايگزيني را ايفا مي كند.

حال با چنين فضايي و با اين تعريف كه هدف و نتيجه واقعيو نهايي روابط عمومي، ايجاد، حفظ و تداوم تفاهم است اين مفهوم استنباط ميشودكه ارتباطات رسانه اي توانايي دستيابي به تفاهم را در ذات خود ندارد. بهمعنايي ديگر هدف غايي ارتباطات رسانه اي اقناع است اما هدف نهايي ارتباطاتانساني تفاهم است. لذا با اين نسبتي كه از جهت نتيجه نهايي بين ارتباطاتانساني و روابط عمومي برقرار است جاي دارد كه مهمترين شيوه روابط عمومي راارتباطات انساني بدانيم.

ارتباطات سنتی يا ارتباطات انسانى، شفاهى و چهره ‌به‌چهره عليرغم ظاهر ساده و ابتدایی می‌تواند کارکردهای پیچیده و متنوعی داشتهباشد. این نوع ارتباطات گرچه به دلیل گسترده و پیچیده شدن جوامع انسانیجايگاه گذشته خود را از دست داده‌ است، اما هنوز هم از نفوذ و اعتباروالايي برخوردار است، زیرا به طبیعت انسانی و نیازهای عاطفی و معنوی اونزدیک‌ترند. همچنين است كه ارتباطات رسانه اي نیز هر جا براساس زیرساخت‌هایارتباطات انساني شکل گرفته‌ باشد، موفق‌تر و کارآمدتر عمل كرده است. (فرقاني، 1387)

ارتباطات انسانی از طریق گفتگو  به تولید و توسعهاعتماد می انجامد و ارتباطات رسانه ای از طریق اطلاع رسانی و آگاه سازی،مشارکت عمومی را برای مجموعه اقدامات سازمانها و دولتها سازماندهی می کند. با این تفسیر می توان گفت که: كار توليد و بازتوليد فرهنگ عمومي در جامعهتوسط رسانه ها و توليد و بازتوليد فرهنگ بومي در سازمان ها توسط روابطعمومي ها انجام مي شود.

اما توسعه بي حد و حصر تکنولوژیهای ارتباطات، به طورجدی ارتباطات انسانی را محدود کرده است. ارتباطات انسانی در عصر ارتباطات ،تخریب و تحریف شده است و ارتباطات مجازی جایگزین بلامنازع ارتباطات انسانی (ارتباطات ناب) شده است و در پی توسعه این نوع ارتباطات، انسان مجازی نیزشکل گرفته و جای خالی انسان ناب نیز احساس می شود

سازمانها نیز با بهره گیری از رسانه های فرا مدرن بهتوسعه ارتباطات الکترونیکی (مجازی) در سطح درون سازمانی با کارکنان و درسطح برون سازمانی با مشتریان می پردازند لذا اين تصور تقويت مي شود كهروابط عمومی مجازی نیز جایگزین روابط عمومی ناب (ارتباطات انساني) خواهد شد .

این فرصت و امکان برای انسان بوجود آمده است که بواسطه وبوسیله تکنولوژیهای موجود در سریع ترین زمان ممکن با همنوعان خود ارتباطبرقرار کند اطلاعات بدهد و اطلاعات دریافت کند امّا کمرنگ شدن گفتگو وارتباط چهره به چهره بین انسانها منتهی به کمرنگ شدن احساس انسان بودنخواهد شد . احساس عمیق و انسانی کمرنگ خواهد شد اعتماد بین انسانها کاهشخواهد یافت و اعتبار انسان بعنوان عضو برجسته حیات اجتماعی از رونق خواهدافتاد .

در سازمانها افراد با ساعت کار می کنند از طریقاتوماسیون با یکدیگر گفتگو می کنند و دیگر نمی‌توانند همدیگر را دوست داشتهباشند زیرا همدیگر را نمی بینند و از همه مهمتر اینکه با هم گفتگو نمیکنند .

روابط عمومی ناب بایستی در صدد توسعه گفتگوهای رودرروبین مدیران و مدیران، مدیران و کارکنان، کارکنان و کارکنان و بین کارکنان ومشتریان باشد. جلسات گفتگو ، جلسات پرسش و پاسخ، سفرها و تفریحات جمعی وبرنامه هایی از این قبیل می توانند ارتباطات چهره به چهره و بالطبع شناخت واعتماد را توسعه دهد و حس نوعدوستی اعضای سازمان نسبت به یکدیگر را تقویتکند .

"روابط عمومی ناب" روابط عمومی متکی به ارتباطات چهرهبه چهره است و نبایستی توسعه تکنولوژی منجر به فراموش شدن آن شود زیرا دیگرمفهوم روابط عمومی در سازمانها بی معنا می شود . از این روی است که اصلمهمی با عنوان "روابط عمومي؛ فرا ارتباطات" يعني روابط عمومی فراتر ازارتباطات است زیرا  دوستي فراتر از برقراري و حفظ ارتباط است مطرح مي شود.

لذا دوستی با کارکنان و مشتریان موضوعی مهمتر و فراتراز ارتباطات رسانه ای و حتی ارتباطات انسانی ( که فقط جهت رفع منافع ومصالح انجام می شود) است و این مسئولیت در سازمانها بعهده روابط عمومیهاست.

برقراری ارتباط کامل بعنوان هدف غایی انسانها درتعاملات اجتماعی و انسانی است. اما همواره این امکان با مشکلات و ابهاماتفراوانی روبرو می شود و انواع گوناگون ارتباطات اجتماعی (رسانه ای وانسانی) در راه رسیدن به این هدف یعنی ارتباط کامل همواره ناکام مانده‌اند.

بررسي عملكرد روابط عمومي در سازمانها نشان مي دهد كهروابط عمومی‌ها به محض تشکیل تحت تاثیر کارکردهای دیگر خود یعنی ارتباطاترسانه‌ای و تبلیغات و اطلاع رسانی محض قرار گرفته و همواره از هدف اصلی خود ( ارتباط موثر) که تنها از راه ارتباط چهره به چهره امکان پذیر است دور میشوند.

روابط عمومی بایستی نقش دوست کارکنان و مشتریان راداشته باشد و بتواند به آنان نزدیک شود و مشکلات آنان را لمس کند و با آنانهمدلی کند و فراتر از یک ارتباط صوری برای رفع مشکلات و ابهامات آناناقدام کند

  1. فرقاني، محمد مهدي (1387) نگاهی به نقش ارتباطات سنتی در دنیای مدرن امروز، مجله خيمه، ش 46، آبان.

اخلاق حرفه ای در روابط عمومی؛ ضرورت ایفای نقش تعاملی روابط عمومی در سازمان

اشاره:همواره انسان در تعامل با دیگران به سر می برد. موفقیت انسان، جامعه وسازمان در گرو الگوهای جدید ارتباطی است که به کار می گیرد، الگوهایی کهبنابر خصلت ذاتی انسان که او را اجتماعی بار آورده پدیدار می شود. ارتباطاتصحیح و روابط سنجیده و مبتنی بر آداب و اصول انسانی متضمن ارتقای جایگاهانسان ها و گروه های اجتماعی است.

قرن هاست که متون کهن بر ضرورت دوری از صفات پلید و غیر اخلاقی و رویآوردن به سمت خیر و صلاح اشاره دارند. امروزه اهتمام داشتن به رعایت اصولاخلاقی کمرنگ که نشده است بلکه بر ضرورت تبعیت کردن از آداب و موازیناخلاقی در ارتباطات و مراودات اجتماعی تاکید می شود و هر حرفه و پیشه ایبرای خود معیارها و ضوابط اخلاقی را لازم الاجرا می داند که در اصل رعایتحقوق ذینفعان مشترکند.

این مقاله می کوشد رعایت اصول اخلاقی مبتنی بر ارزش های انسانی وسازمانی را در خصوص حرفه روابط عمومی از جنبه  ایفای نقش تعاملی آن درسازمان مورد بررسی قرار دهد.

 

روابط عمومی

روابط عمومی (( public Relations  حرفه ای است مبتنی بر دانش و دارایهویت حقوقی و جمعی و در تعامل با مخاطبان و ذینفعان سازمان که به سهم خودبر یکسری قوانین و آداب حرفه ای بنا شده است.

روابط عمومی بازوی توانمند مدیریت در سازمان است و اصالتا یکی از وظایفمدیران، روابط عمومی است. مدیرانی که به منظور محقق کردن فرآیندها، هدایتتشکیلات سازمانی را برای رسیدن به هدف مطلوب دنبال می کنند.

یک سازمان فرآیند محور که منتظر حصول نتیجه است و متشکل از عده زیادیافراد مرتبط، نیازمند بازخورد سنجی و بهره گیری از یکسری مکانیزم های مناسباست. تفکر عقلایی و منطقی در سازمان در جست و جوی این مهم نیازمند بهرهمندی از مدیریت  روابط عمومی کارا و خلاق است تا حصول نتیجه را در تعامل باکارفرما، صاحبان سرمایه و مشتریان و کارکنان  و در یک کلام افکار عمومیبرقرار سازد.

 

اخلاق حرفه ای

هر سازمانی برای پویایی و بقای خود نیازمند تدوین و به کارگیریاستانداردهای اخلاق حرفه ای است که بر اساس آن مدیران، کارکنان و سایرعوامل انسانی با پایبندی بدان، ارزش های مشترک حرفه ای را پدید می آورند تاذینفعان سازمان از آن بهره مند شوند.

اخلاق حرفه ای ( ( Professional Ethic شاخه ای از دانش اخلاق است که بامطالعه روابط شغلی و تبیین مسئولیت های اخلاقی در صورت صحت اجرا متضمناتخاذ تصمیمات استراتژیک و تامین کننده منافع تمامی ذینفعان سازمان است.

با نگاهی به جامعه جهانی شاهد آن هستیم که پزشکان، وکلای دادگستری،مهندسان، حسابرسان، روسای جمهور و نمایندگان پارلمان ها برای پذیرفتنمسئولیت به ادای سوگند         می پردازند تا با پایبندی به اخلاق و ارزشهای مورد پذیرش برای صیانت از حقوق تبیین شده اهتمام ورزند.

هر سازمانی که به دنبال کسب موفقیت و نیل به مقاصد اساسی یا همان آرمانهای پیش روی خود به عنوان برنامه آینده سازمان است مجهز شدن به اصول اخلاقحرفه ای از ضروریات کاری اش محسوب می شود. ضرورتی که مشترک اعتقادی و بینادیانی است و از مطالبات روشن و صریح جوامع انسانی به شمار می رود

اخبار روابط عمومی /نقش روابط عمومي در پاسخگويي به افكار عمومي

پاسخگويي به افكار عمومي، از طريق خودباوري در مديرانروابط عمومي و مديران عالي، استقلال عمل، شايسته سالاري، گسترش فضايرقابتي، اصلاح رويه‌ها و قوانين امکان‌پذير است. به گزارش سرويس نگاهي بهوبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌در وبلاگي به نشاني http://pr-so.blogfa.com آمده است: چنانچه افکار عمومي را نيروي پنهان وآشکاري تصور کنيم که ممکن است به صورت بالقوه و بالفعل هويدا باشند. ايننيرو از ترکيب احساسات، انديشه‌ها و برداشت‌هاي شخصي مردم به وجود مي‌آيدکه ممکن است در اثر ظهور و پيدايش يک مساله يا بروز يک رخداد و توجه به آنهمراه با دريافت اطلاعات و اخبار بحث، نقد و تبادل نظر درباره يک موضوعايجاد شده و اخذ تصميم و اظهارنظر به صورت موافق، مخالف و بي‌تفاوت دربارهآن صورت مي‌پذيرد. از آنجايي که امروزه تکنولوژي‌هاي نوين ارتباطي، وسايلجمعي، رهبران فکري و گروه‌هاي مرجع و بالاخره نهاد روابط عمومي در داخلسازمان هاي رسمي – غيررسمي نقش بسياري در ايجاد، شکل دهي و هدايت افکارعمومي دارند و بسياري از اين طريق توليد مقبوليت و مشروعيت براي کارگزاراناجتماعي – سياسي مي‌كنند، برخورداري از دانش و شم روابط عمومي و مشارکتدادن اصحاب روابط عمومي بسيار مي‌تواند در اقناع و رضايت مخاطبان موثرباشد. اين امر به ويژه در زماني که بحران‌هاي اجتماعي – سازماني پديدارمي‌شوند از حساسيت و اهميت بيشتري برخوردار مي‌شوند. در اين حالت لازم استضمن توجه به اصول حرفه اي و اخلاقي روابط عمومي، انرژي مضاعف و به دور ازروزمرگي و با رعايت اصل بي طرفي، صداقت، اعتدال و نوآوري امکان تعامل وگفتمان را با لايه هاي مختلف اجتماعي – سازماني فراهم آورند و با توجه بهتفاهم و خواست جمعي در جهت باز توليد و تقويت احساس تعلق، هويت و همبستگيدرون و برون سازماني کوشيد و از اين طريق روابط عمومي در سازمان را، بهعنوان يک مرجع بي طرف و مورد وثوق و اعتماد در سازمان که هم‌زمان به خواستجمعي کليه کنشگران در سطوح مختلف بهاء مي‌دهند، شناساند. بديهي است رسيدنبه اين ظرفيت و منزلت براي روابط عمومي از طريق خودباوري مديران روابطعمومي و مديران عالي، استقلال عمل، شايسته سالاري، گسترش فضاي رقابتي،اصلاح رويه‌ها و قوانين و ارتقاي تشکيلاتي جايگاه روابط عمومي، سازمانها،تقويت دوره‌هاي کارآموزي و پايان نامه‌هاي تحصيلي در آموزش عالي در بلندمدت امکان پذير است.

الفبای حضور روابط‌عمومی‌ها در اینترنت

روابط عمومی - علی شمیرانی

مدیر روابط‌عمومی جنرال‌موتورز می‌گوید:«اینترنت به‌زودی مهمترین و اصلی‌ترین ابزار کاری ما خواهد شد».

دلیل این اظهارنظر گزارش نتایج یک تحقیق از این شرکت و شرکت‌هایی چونفورد، نیسان و USA&Bell Atlantic است که اعلام می‌کند اینترنت به اینشرکتها کمک کرده تا بروشورهاو کاتالوگ‌های کمتری چاپ کنند و آنها را قادرساخته این تصاویر را از حالت رایج سنتی به صورت دیجیتال تبدیل کرده و دروب‌سایت خود قرار دهند.   

این روابط‌عمومی‌ها هم‌اکنون قادر شده‌اند به درخواست‌های غیرممکنرسانه‌ها پاسخ داده و در زمان کوتاه با بهای ارزان نیاز آنها را تامینکنند.

کاهش هزینه‌ها
 
نتایج این تحقیق همچنین نشان داد سایت‌ها هزینهبالای روابط‌عمومی‌ها در زمینه ارسال اطلاعات محصولات جدید، بیوگرافی‌هایاختصاصی، اطلاعات‌خبری، بروشورها و یافتن اطلاعاتی همچون نام‌ها وشماره‌های تماس مقامات و متن سخنرانی‌ها را کاهش داده است. ضمن آنکه حالااین اطلاعات از هر نقطه دنیا قابل دریافت است.
کمپانی Bell Atlantic هزینه‌های چاپ بروشورهای خود را به علت تهیه نسخه دیجیتال آنها 50درصد در سال گذشته کاهش داده است.
سازندگانخودرو شاید بیشتر سود را در استفاده از سایت‌ها و روابط‌عمومی‌های آنلاینبرده‌اند. آنها به طور میانگین حدود 150 صفحه، عکس و بروشور برای بیش از 2هزار روزنامه‌نگار ارسال می‌کنند که هر کدام 200 دلار هزینه در بردارد.(30هزار دلار)
بنابراین جای تعجب نیست که شرکت جنرال‌موتورز بابت عرضهتصاویر شورولت‌های جدید خود از طریق اینترنت هزینه قابل ملاحظه‌ای را کاهشداد.
اما سایر شرکت‌ها همچون فورد، نیسان، تجربه‌های مشابهی در کسب سوداز طریق سایت‌های خود دارند. آنها با قراردادن تصاویر و اطلاعات محصولاتجدید خود در سایت‌هایشان به طور میانگین 25 دلار بابت درخواست هر رسانه جهتدریافت اطلاعات صرفه‌جویی کردند.

مديريت راهبردي و روابط عمومي:

مديريت راهبردي عبارت است از فرايندي كه از طريق آنسازمان ها ، محيط هاي داخلي و خارجي خود را شناسايي كرده و درصدد شناختعميق آنها بر مي آيند . علاوه بر آن مسير راهبردي خود را پايه گذاري كرده ودست به خلق استراتژي هايي مي زنند تا با به كارگيري آنها به اهداف تعيينشده سازمان برسند .

همچنين مديريت راهبردي ، علم و هنر تدوين ، اجرا وارزيابي تصميم هاي چندگانه اي است كه سازمان را به هدف هاي بلندمدت خود ميرساند . بنابراين نقش و جايگاه مديريت در روابط عمومي به مثابه اعمالمديريت در مديريت است بدين معنا كه از يك طرف موضوع برنامه ريزي مديريت درروابط عمومي مدنظر قرار مي گيرد و از طرف ديگر خود در روابط عمومي و فعاليتهاي آن به عنوان يك وظيفه مديريتي مطرح است . پس مديريت راهبردي در روابطعمومي داراي سه مرحله است :

  1. تدوين استراتژي
  2. اجراي استراتژي
  3. ارزيابي استراتژي

در مرحله تدوين استراتژي براي روابط عمومي لازم است به عوامل زير توجه شود :

الف) شناخت ، تحليل و ارزيابي نقاط قوت روابط عمومي

ب) شناخت ، تحليل و ارزيابي نقاط ضعف روابط عمومي

ج) شناخت ، تحليل و ارزيابي فرصت هاي مهيا شده براي روابط عمومي

د) شناخت ، تحليل و ارزيابي تهديدات خارجي موجود براي روابط عمومي

دومين مرحله در اين رويكرد اجرا است . بنابراين اجراياستراتژي ها ايجاب مي كند كه روابط عمومي سازمان ، هدف هاي سالانه را درنظر بگيرد ، سياست ها را تعيين كند ، در كاركنان نسبت به فعاليت هاي خودانگيزه ايجاد مي كند و منابع را به گونه اي تخصيص دهد كه استراتژي هايتعيين شده روابط عمومي به اجرا در آيد . اغلب اجراي استراتژي ها را درمرحله عملي مديريت راهبردي مي نامند .

مرحله سوم مديريت استراتژيك ، ارزيابي است . مديرانبايد بدانند تصميمات آنها چه زماني كارساز واقع نمي شود . همه استراتژي هادر آينده دستخوش تغييرات مي شوند ، زيرا عوامل درون و برون سازماني به صورتدايم در حال تغيير هستند ، لذا براي ارزيابي استراتژي ها سه فعاليت عمدهبه شرح زير انجام مي شود :

  1. بررسي عوامل درون و برون سازماني كه پايه و اساس استراتژي هاي كنوني قرار گرفته اند .
  2. محاسبه عملكردها
  3. اقدامات اصلاحي

بنابراين ، تصميم گيري و امكان چاره انديشي منطقي بهخصوص در مواقع بحراني و مسايل جدي ، همواره به عنوان يكي از مهارت هاي برترمديران شمرده مي شود . از اين رو مديراني كه بهترين و عملي ترين تصميم هارا در زمان مناسب مي گيرند و نتيجه مطلوبي از آن به دست مي آورند ، بهعنوان افرادي موفق شناخته شده و بهتر خواهند توانست نتايج مثبت خود راآشكار نمايند .

[ دوشنبه پانزدهم آذر 1389 ] [ 2:8 ] [ احمد مظفري ]

آرشیو نظرات

مدیریت تغییر، پیش ‌شرط روابط‌عمومی مطلوب

روابط عمومی - حسین امامی

بروز تغییر واقعیتی است که روابط عمومی‌ها با آن روبه‌رو هستند. توجه به «مدیریت تغییر» موجب شده تا روابط‌عمومی‌ها امروزه موقعیت بهتری نسبت بهگذشته در سازمان‌ها داشته باشند. مدیریت تغییر(ChangeManagement) از سرعتبخشیدن به نحوه انجام کارها سخن نمی‌گوید، بلکه هدف، تغییر نگرش در نحوهانجام کارهاست.

پیوسته از سوی محیط‌های برون سازمانی و درون سازمانی، شوکهایی برروابط‌عمومی‌ها وارد می‌شود که اغلب ناشی از رشد فناوری‌ها یا عملکرد خودسازمانهاست. از این رو روابط‌عمومی‌ها در جریان و مسیر رودخانه‌ای قرارگرفتند که آنها را به سمت دریایی بزرگ می‌کشاند. اگر خود را با جریان آبرودخانه همسو کردند و توانستند تغییر را در سازمان ایجاد کنند، موفقندوگرنه خلاف جریان آب شنا کردن بی‌فایده است.

حال این تغییر را از کجا شروع کنیم؟ اگر به روشهای اجرایی خود در امورجاری روابط‌عمومی به دیده تردید بنگریم که «آیا این کاملترین و بهترین روشاست که به کار برده‌ام یا راه‌های بهتری هم وجود دارد؟» این «تردید»، نقطهشروع در مدیریت تغییر در روابط‌عمومی‌هاست.

شاید به کارگیری فناوری در امور جاری روابط‌عمومی را بتوان شروع مناسبیبرای مدیریت تغییر دانست. اما برای به وجود آوردن این تغییر باید فرایندیطی کرد. فرایند تغییر در روابط‌عمومی‌ها از جایی آغاز و طی برنامه‌ای منظم ومنسجم، در جایی پایان می‌پذیرد، یعنی کاملاً سیستمی و منطبق بر فرآینداست. این همان شرط رسیدن به یک روابط‌عمومی ایده‌آل و مطلوب است. وقتی تفکرتغییر برای روابط‌عمومی یک سازمان پدید آمد شاهد افزایش کارآیی و اثربخشیپیامها خواهیم بود.

تكنيك هاي روابط عمومی کاربردی

یکی از مباحث جدی که همواره در بین کارگزاران روابط عمومی مطرح شده این است که:

الف: متخصصان دانشگاهی روابط عمومی می گویند: چرا روابط عمومی ها به زمینه های علمی روابط عمومی توجه نمی کنند؟

ب: مدیران و کارکنان روابط عمومی می گویند: چرا مباحث علمی در انجام کارها مفید به نظر نمی رسند؟

واقعیت این است که این یک چالش در جوامع در حال گذر (گذار از کار سلیقهای و کمی به کار علمی و کیفی) در تمامی عرصه ها طبیعی است. اما روابط عمومیها بخشی از علم را می خواهند که دقیقا و سریعا به خواسته و نیازهای کاریآنان پاسخ دهد. در زیر با برخی از مهمترین وجوه علمی و کاربردی یا یهمفهومی به عناصر روابط عمومی کاربردی اشاره خواهد شد.

لذا در ابتدا حوزه های اصلی این مقاله که وجوه علمی و کاربردی را بطور همزمان داراست معرفی می شود:

  1. افکارسنجی
  2. تحلیل محتوا
  3. نگارش اداری
  4. تبلیغات
  5. تشریفات
  6. خبرنویسی
  7. اطلاع رسانی الکترونیک
  8. مدیریت بحران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نويسنده : محسن خالقی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.