سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

 



آتلیه طراحی نشان

کاربینی : آتلیه طراحی نشان

دانشجو : پیمان راشدی

رشته : کارشناسی مدیریت تبلیغات

6586

این پروژه در رابطه با فعالیتها و خدمات آتلیه طراحی نشان و همچنین اهداف و راهبردهای تبلیغاتی و ارایه راهکار برای پیشرفت در آینده شرکت میباشد.همچنین نگاه مختصری به برخی از مفاهیمی که در تبلیغات چاپی و نکاتی کلیدی در مورد این رشته که به صورت صنعتی عظیم در دنیا است را بیان میکند.

این شرکت تبلیغاتی از سال 1385 فعالیت خود را در زمینه طراحی گرافیک آغاز کرد و سپس در شاخه های مختلف تبلیغات شروع به کسب تجربه و مهارت نمود و تاکنون توانسته است با ارایه مشاوره ، برنامه ریزیدر
زمینه های مختلف تبلیغاتی به بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی خدمات ارزشمندی ارایه نماید و رضایت کامل آنان را تامین کند و روز به روز به کیفیت خدمات خود بیفزاید .

این شرکت در بخشی کوچکی از صنعت بزرگ تبلیغات فعالیت هایی را ارائه می دهد که عبارتند از :

1-طراحی انواع لوگو و لوگو تایپ

2- طراحی و چاپ انواع کاتالوگ ، بروشور ، پوستر ، جلد کتاب ، آگهی تبلیغاتی و تابلوی تبلیغاتی

3-   صفحه آرایی و چاپ انواع مجلات و روزنامه

4- طراحی و چاپ انواع بسته بندی

5- طراحی و چاپ لیبل محصولات

6- عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

7-ارائه انواع خدمات چاپی افست ، دیجیتال ، فلکسو ، سیلک ، تامپو

8- طراحی وب سایت

9- تولید و چاپ انواعCD و DVD دیجیتال و استمپری

10- تولید و چاپ انواع ساک دستی ، کیسه و نایلونهای پلاستیکی تبلیغاتی

11- ارائه ی مشاوره در زمینه ی تبلیغات

برای شرح هرکدام از فعالیتیهای که دراین حوزه کاری انجام میشود تعریف مختصری ارائه میدهم.

تبلیغات تجاری

برای تبلیغات تجاری صدها تعریف كوتاه و بلند از طرف افراد و متخصصین بیان شده است. شاید بتوان ادعا كرد كه به تعداد افراد متخصص و اساتید تبلیغات برای این موضوع هم تعریف و شرح عنوان گردیده است .تبلیغاتتجاری در واقع فرآیندی است هوشمندانه كه به وسیله آن تجار و صاحبان صنایع برای ترغیب مردم و متقاعد كردن‌مصرف‌ كنندگان به خرید كالا یا خدمت به كار میبرند .

طراحی لوگو

شناسنامه و مهمترین فاکتور تبلیغاتی در هرشرکت داشتن لوگوی مناسب و زیبا می باشد . لازم به ذکر است که تنها زیبایی لوگو نمی تواند در ماندگاری و اذهان مهم باشد، ماندگاری و متفاوت بودن یک لوگو بسته به اندیشه و سناریوی مناسب با شرکتها و فعالیت آنها می باشد.استفاده از رنگهای مناسب، در نظر گرفتن اینکه لوگوی طراحی شده مناسب برای استفاده در مهر، کلیپهای تصویری ، پوسترها و کاتالوگ ها باشد از دیگر فاکتورهایست که باید برای خلق و ایجاد یک لوگو در نظر گرفت.

اوراق اداری
به مجموعه سربرگ ، کارت ویزیت و پاکت نامه گفته می شود . در کنار آنها ، مواردی همچون کاغـذ یادداشت ، فلش کارت ، کارت های اعتباری و پرسنلی ، لیبل وسایـل و... می توانند جایگاه داشته باشند .

سربرگ : برگه ای است که به طور معمول در قطعA4 (7/29×21سانتیمتر) ارائه می شود و برای انجام امور نامه نگاری ادارات و مؤسسات یا اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد . مواردی که امکان حضور در سربرگ را دارند ، عبارتند از : نشانه و عنوان ، نشانی ، عناوینی مانند «تاریخ ، شماره ، پیوست» که با توجه به فابل های آماده برای نامه نگاری های اداری ، برروی سربرگ چاپ نمی شوند وتنها فضای لازم برای چاپ آنها توسط چاپگرهای رومیزی در سربرگ پیش بینی می شود . همچنین عناصر بصری تزئینی دیگر. به طور معمول محل قرارگیری آرم و عنوان در بالای سربـرگ پیش بینی می شود ، این مورد به ویژه در سربرگ های ادارات دولتی به عنوان یک اصل رعـایت می شود . اگرچه در سایر موارد طراح می تواند با توجه به روحیه ومحدوده ی فعالیت سفارش دهنده ، مکان مناسب برای قرار گرفتن آرم و عنوان را تعیین کند .

كارت ويزيت، سربرگ، پاكت

يكي از اولين چيزهايي كه هر حرفه لازم دارم كارت ويزيت است بعد سربرگ و پاكتي كه به آن همخوان باشد. بهتر است همه اينها همزمان طراحي شوند. چون شما مي خواهيد آنها در يك مجموعه باشند. اگر شما ابتدا كارت ويزيت را طراحي كنيد و طرح سربرگ را به ماهي ديگر موكول كنيد خود را دچار مخمصه كرده اي. چون نوع طراحي سربرگ با وقفه به وجود آمده نمي تواند سفارش دهنده را محسور كند. حتي اگر شما استطاعت آنرا نداريد كه همه را با هم چاپ كنيد حداقل همه آنها را همزمان طراحي كنيد.

بخاطر بسپاريد، پاكت و سرنامه مي بايست لي آوت پايه يكساني نظير كارت ويزيت تان داشته باشد. اين تمهيداتي حرفه اي با انتخاب ظاهر يكساني است. اگر امروز شما كارت ويزيتي به شخص بدهيد و هفته آينده نامه اي براي او ارسال كنيد. شما تصوير كارت ويزيت خود را تقويت و ماندگار كرده ايد. هنگاميكه سرنامه اي در يك پاكت توأم با كارتي ارسال مي شود اين سه موضوع وحدت پذير از سطح حرفه و خدمات شما را مي رساند. براي خلق تجسم يا حضوري وجدت پذير، بعضي اوقات تغييراتي جزئي در لي آوت، بر روي يكي از آثار مي تواند با شكلي متفاوت منطبق با آنها باشد به عبارت ديگر كارت ويزيت را طراحي نكنيد و از آن پرينت نگيريد تا زماني كه مطمئن شده ايد كه با آرايش پايه يكساني با آثار هم خانواده كار خواهد شد.

 

کاتالوگ ها
کاتالوگ نوعی از تبلیغات در عرصه تولید، تجارت و خدمات می باشد که می تواند در برقرار کردن ارتباط مستقیم و چگونگی انتقال مفاهیم و تبادل اطلاعات به مخاطب، نقش به سزایی داشته باشد.
کاتالوگ ها غا لبا به دو صورت معرفی می شوند:
1- یا وسیله ای برای معرفی یک محصول از چندین محصول تولید شده می باشند. (تک محصولی)
2- یا وظیفه معرفی چندین محصول جدید با عملکردهای مختلف را بر عهده دارد. (چند محصولی)آنچه باید در یک کاتالوگ خوب منظور شود.
۱-خلاصه ای از معرفی نام و عملکرد کارخانه تولیدی و شناسا ندن فعالیت ها در شروع مباحث کاتالوگ.
2-معرفی امتیازات و رتبه های تولید (استاندارد –ایزوهای موجود و... )
3-معرفی هر چه بیشتر در خصوص جدیدترین و بهترین ساخته ها و خدمات.
4-دادن اطلاعات و راهنمایی صحیح به پیام گیرها به جهت مشخصات فنی –خدمات ارایه شده –قابلیت های خاص و وجه تمایز آن نسبت به تولیدات متشابه، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود می با شد.
5-وجود تصاویر و متون نوشتاری درکاتالوگ میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می کند و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق به زمان انتخاب و تصمیم خود سرعت می بخشد.
6-کاتالوگ دید مقایسه ای به وجود می آورد. بدین صورت که پیام گیر و یا مخاطبین از بین چند محصول معرفی شده به جهت مدل –کیفیت –کاربری –استحکام و از همه مهم تر هزینه برنامه ریزی شده جهت خرید و غیره، بتواند یکی را که با شرایط او سازگار است انتخاب و خریداری کند
7-با درج آ درس، تلفن و آدرس اینترنتی، بتوان شناخت بیشتر را برای مخاطب فراهم کند.از ویژگی های کاتالوگ می توان به موارد زیر اشاره کرد
1-قابل حمل بودن و مطالعه آن در زمان فرا غت.
2-خلاصه گویی و پرهیز از هر نوع افراط در توضیح بیشتر موارد درج شده در کا تا لو گ.
3-ارتباط برقرار کردن بدون واسطه یا پیام گیر.
4-ترکیب تصویر با متن در جهت شناخت بیشتر مخاطب.
5-به جهت فرصت منا سب برای مطالعه د اشتن، انتخاب دقیق و سنجیده را برای مخاطب مهیا می کند.
6-کاتالوگ ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوستر و تراکت فراتر و سنجیده تر عمل می کند.

طرح جلد کتاب

جلد پوششی است که برای تبلیغ و محافظت از محصول فرهنگی تجاری تولید می شود.

طرح جلد می تواند برای نشریه یا کتاب و یا حتی بروشوروکاتالوگ طراحی شود.ولی در این بخش از بحث، منظور از طرح جلد ، جلد کتاب است. جلد کتاب دارای سه بخش اصلی است: روی جلد، عطف وپشت جلد که امکان دارد بخش های لب برگردان، رول باند و قاب جلد* نیز به آن اضافه شود. البته قاب جلد بیشتر برای کتب نفیس (مانند دیوان اشعار)و یا مجموعه های چند جلدی که الزامی است با یکدیگر ارائه شوند،تهیه می گردد. پر اهمیت ترین بخش در طراحی جلد به طور مشخص روی جلد است. در این بخش عنوان کتاب ، عنوان نویسنده یا نویسندگان و مترجم ویا مترجمان و بطور معمول تصویر تزئینی ـ مفهومی آورده می شود. عنوان کتاب معمولاً در نیمه بالای روی جلد قید می شود.

ویترین کتابفروشی ـ ها)کتاب های زیر را نپوشانند. عنوان نویسنده بسته به اهمیت عنوان کتاب ،شهرت نویسنده و جنبه ها و اصول زیبا شناسی ،نزدیک عنوان کتاب (پایین یا بالای آن)و یا در پائین کتاب و با فاصله از عنوان کتاب آورده می شود. اندازه ی قلم نوشتار در طرح روی جلد تابع قانون مشخصی نیست اما آنچه بدیهی است اندازه عنوان کتاب با اختلاف قابل توجهی از دیگر نوشته ها بزرگ تر و یا بصورتی مناسب دارای دید لازم باشد. (استفاده از رنگ های ویژه ، محل قرار گیری و...)درعطف کتاب ، با توجه به فضای در اختیار (تعداد صفحات و به پیروی از آن پهنای عطف) عنوان کتاب، نام نویسنده و عنوان و نشانه قید می شود. در قسمت پشت جلد نیز آرم و عنوان ناشر ،قیمت کتاب ، توضیحات احتمالی درباره کتاب ،مؤلف و ... قید می شود . (پشت جلد در عین حال ممکن است فاقد یک یا تمامی عوامل ذکر شده باشد ) معمولا بنگاهای انتشاراتی بزرگ و مطرح برای جلد کتاب خاص خویش یک یونیفورم* مشخص تعیین و سپس بر اساس آن هر کتاب را طراحی می کنند. ابعاد کتاب (رقعی،خشتی ،رحلی و...) را سفارش دهنده مشخص می کند ، (اگر چه مسلما ناشر بر اساس موضوع و مخاطب و البته مسائل فنّی و اقتصادی این ابعاد را تعیین می کند ) همچنین میزان پهنای کتاب (عطف)و تعیین این اندازه بر اساس تعداد صفحات انجام می گیرد : برای هر 100 صفحه، در صورتی که کاغذ کتاب 70 گرمی ایرانی باشد ، حدود 6 میلی متر و در صورتی که کاغذ تحریر 70 گرمی خارجی باشد، حدود 5/4 میلی متر در اختیار خواهیم داشت. طراحی جلداز جمله گونه های گرافیک است که بدلیل بستر کار (زمینه های فرهنگی ) و مدت زمان درگیری بالای محصول و مخاطب ، امکان بروز خلاقیت های گرافیکی و توقع کشف و دریافت این خلاقیت ها از سوی مخاطب ،موجود است      

لیبل ها
یکی ازرایج ترین ساختارها ی گرافیکی است که برای معرفی و چگونگی تولید و مصرف محصول، با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند. به نوعی می توان گفت شناسنامه کالای تولید شده می باشد.
در این نوع اثر گرافیکی ارتباط، ارتباط فرد با فرد نیست، بلکه لی بل ها واسطه ای هستند میان تولید کننده و مخاطب جهت معرفی و توضیح در رابطه با چگونگی ساخت و تسهیل در شناخت صحیح محصول خریداری شده و شرکت تولید کننده کالا. خریدار با مطالعه و بررسی موارد درج شده بر روی محصول، می توان نوع محصول، امتیازات (استاندارد. و ایزوهای موجود و...) و مجوز بهره برداری و در صورت مواد غذایی بودن، مجوز بهداشت و پروانه های بهداری و غیره را بررسی نموده و کالای انتخاب شده خود را با ده ها محصول مشابه دیگر، تمیز داده و انتخابی شایسته مبنی بر معیارهای استاندارد و در خور بهداشت شخصی خود، داشته باشد. اکثر مواقع برای شما این اتفاق پیش آمده که برای خرید کالای مورد نظرتان وارد فروشگاهی می شوید از نوع بسته بندی های متفاوت که بگذریم، سابقه تولید، ایده آل بودن معیارهای ساخت متناسب با استانداردهای موجود و بعضی از سلیقه های شخصی برای شما بسیار حائز ااهمیت هستند. به همین دلیل محصولات متشابه را یک به یک بر می دارید و روی برچسب های هر کدام را مطالعه می کنید تا از ربین چند محصول تولید شده از چند کارخانه، یک انتخاب یا بالاترین حد استاندارد را داشته باشید. اما در اینجا وظیفه گرافیک چیست؟یک هنرمند گرافیست با ایجاد و خلق یک اگرافیکی، عمل هدایت و جذب و انتخاب نگاه خریدار از بین چند کالای مشابه به کالای مورد نظر را انجام می دهد.
وظیفه یک هنرمند گرافیست همانا، شناخت دقیق و مطالعه شده روانشناسی هر و چگونگی به کارگیری آن درجهت جذب مخاطبین، با استفاده از ساختارهای بصری در رابطه با آن کالای تولید شده می باشد. آنچه باعث جذب و دقت نظر شما از بین ده ها محصول مشترک تولید شده در کارخانه های متفاوت شده است، همان موارد زیبا شناختی فطری انسان ها است، که توانسته با روحیات و ساختارهای ذهنی شما ارتباط صحیح و سنجیده برقرار کند. یک هنرمند گرافیست زیبایی ها را می شناسد آنها را مطالعه می کند و براساس موارد استاندارد آنها را خلق می کند و به آنها زیبایی می بخشد. حال درذیل به شناخت انواع «لی بل» می پردازیم «لیبل» ها معمولا ابعاد مشخص و استانداردی ندارند، و بر اساس ابعاد و نیاز کالای تولید شده طراحی و ساخته می شود. «لی بل» ها به سه شکل در تولیدات کاربری دارند، یکی به صورت آویز دوم به صورت چسبان و سوم لی بل هایی که جهت بسته بندی و چگونگی حفظ و نگهداری کالا می باشد.لیبل های بسته بندی
در بیشتر مواقع برای مراکزی استفاده می شود که بتوانند موارد تولید شده را ذخیره و یا به مدت طولانی انبار کنند این گونه «لی بل» ها جنبه چگونگی حمل و نقل و چگونگی طبقه بندی محصولات براساس نیاز عرضه کننده را دارا می باشد. موارد نوشتاری و تصویری «لی بل» های بسته بندی اغلب بر روی کارتن ها چاپ می شود ولی در مواقعی هم به صورت بر چسب هایی بر روی کارتن چسبانده می شود تا در هزینه چاپ صرفه جویی شود. و «لی بل» ها براساس تنوع محصول تولید شده متفاوت هستند. مواردی که باید حتما بر روی «لی بل» های بسته بندی ثبت و درج شود عبارت است از:
نام شرکت –معرفی شرکت –نام و نوع محصول –امتیازهای مربوط به مرکز تولیدمجوزهای مربوط به استاندارد بودن محصولات –تاریخ های تولید و زما ن مفید مصرف –نوع مرغوبیت محصول (درجه یک الی سه جهت طبقه بندی تولید) تعداد کالای قرار گرفته در کارتن –شماره ثبت شرکت تولید کننده- علایم راهنما جهت چگونگی حمل و محل قرار گیری کالا درانبار به مدت طولانی و در نهایت بارکد شناسایی و آدرس و تلفن و درج سایت اینترنتی جهت آشنایی بیشتر با محصول تولید شده توسط کارخانه تولید کننده، می باشد. با علایم راهنما آشنا هستید و آنها را در زندگی روزمره خود به کرات مشاهده کرده اید، با چند نمونه آن آشنا می شوید.
-1 بدور از نو و رطوبت و آب
-2 دمای مناسب جهت قرار گرفتن در انبار
-3مقدار قرار دادن کبر روی کارتن اول
-4کالا شکستنی می باشد.
این علایم به شخص کمک می کند تا بدون باز کردن جعبه بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به جا بجا یی کارتن ها و شناخت نوع محصول و تعداد آن و الویت بندی درمرغوبیت کالا، اقدام کند.ترا کت ها
نوعی تبلیغات تکثیری است با عمری کوتاه، جهت بیان خبر و یا آگاهی دادن یک موضوع در " مدت زمان معلوم " با بیانی مستقیم و بدون واسطه، جهت معرفی و ترغیب مخاطب برای استفاده از خدمات و اقلام مورد نظر، به صورتی که خبر و آگهی درج شده بر روی تراکت، نوید از یک تحول، خبر مهم و یا یک جهش در فعالیت را دارا باشد. تراکت ها غالبا با بیان تصویری و نوشتاری و بصورت چهار رنگ و فاقد پیوست می باشند. برای اندازه آن، ابعاد استاندارد mm210× mm145 و mm 210 × mm 295 در نظر گرفته شده است. یک گالری، موسسه تجاری، فرهنگی و یا غیره، پس از انجام فعالیت های روزمره و همیشگی، برای تغییر و تحول در روند عملکرد خود، اقدام به چاپ و تکثیر تراکت می نماید تا اعلام کند که شیوه عملکرد و فعالیت آن واحد در یک مدت زمان معلوم تغییر نموده است. بصورت مثال: خبر از افتتاحیه موسسه جدید با گرایش به حرفه جدید و یا خبر از حراج های فصلی در یک مدت زمان خاص و معلوم، یک رویداد و یا فرا خوان شرکت در میتینگ، مسابقه، و جشنواره های هنری و یا هر رویداد دیگری که احتیاج به معرفی و آگاهی از جهش فکری و روند کاری داشته باشد.ویژگی های تراکت:
از ویژگی های تراکت می توان به موارد زیر اشاره کرد.
-1تراکت ارزانترین شکل تبلیغات است.
-2به راحتی با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند.
-3بدلیل توزیع مستقیم آن، طیف گسترده ای از افراد جامعه می توانند از آن استفاده کنند.
-4قابل حمل بوده و میتوان آن را در فرمت های مناسب مطا لعه و بررسی کرد.
-5ابعاد استاندارد کاغذ آن طور انتخاب شده است که در چاپ و تکثیر اصراف نمی شود.چگونگی ایجاد یک ارتباط صحیح:
یک تراکت خوب موارد زیر را دارا می باشد.
-1یقینا بداند چه چیزی را می خواهد به مخاطبین خود انتقال دهد.
-2کاملا مطالب درج شده را به صورت واضح و روشن مطرح کند.
-3بتواند مخاطب خود را ترغیب و تشویق به موضوعات تراکت کند.
-4ارتباط صحیح و پیوستگی و هماهنگی بین تصاویر و متن برقرار باشد.
-5اولین نگاه مخاطب به تراکت، او را وادار به پیگیری و جهت پذیری انتخاب او در خبر تراکت کند.موارد برخورد نوشتاری در تراکت:
فواصل نوشتاری مندرج در تراکت ها، بصورت صفحه آرایی تعریف شده در این ابعاد (در صفحه آرایی مطالعه شود) می باشد. غالبا در صفحه روی تراکت عناوینی مانند:
نام مرکز و یا واحد مورد نظر و معرفی فعالیت های او –امتیازات (اولین تولید کننده، تنها موسسه، و یا دارای استاندارد و ایزوهای رایج و غیره) شرایط مرتبط با اعلام تراکت (از تاریخ تا تاریخ، به مناسبت روز، به مناسبت افتتاح نمایشگاه و یک گا لری و غیره) زمان –آدرس –تلفن –فکس –ایمیل، درج می شود. و در قسمت پشت صفحه توضیحات در رابطه با موارد ثبت تراکت است.

صفحه‏آرايى

خواننده در ارتباط مكتوب با مطبوعات، ابتدا شكل ظاهر را مى‏بيند. از اين‏رو هنر صفحه‏آرايى از نظر بيان و قالب، با توجه به ويژگيهاى محتوايى، هويت و اهداف هرمقوله چاپى، خود را هماهنگ مى‏كند. يعنى تنوع محتوايى و اهداف ارتباطى، با توجه به فرهنگ مخاطبان در ارتباط مكتوب، موجب شده است كه هنر صفحه‏آرايى ميدان عمل ارائه وسيعى در جامعه امروز پيدا كند. و خود را با سليقه تنوع ‏طلب مخاطبان مطبوعات هماهنگ سازد. و خوشبختانه همين امر موجب گسترش بيان «هنر صفحه‏آرايى» در زمينه‏هاى مختلف گرديده است. امّا هميشه اصل ساخت و ايجاد هارمونى/ Harmony يا همخوانى ميان اجزاى تشكيل‏دهنده در صفحه‏آرايى مقوله‏هاى چاپى، مطرح بوده و همواره در طول زمان با توجه به تحولات فنى و بيانى، مورد توجه هنرمندان در زمينه گرافيك بوده است.
فرهنگ بيانى هنر صفحه‏آرايى در مسيرى پويا در حال تحول و شكل‏گيرى است. و بيان آن با هر نوآورى در زمينه‏هاى مختلف تكنيكى و محتوايى، تحول پيدا مى‏كند و مثل پديده‏هاى هنرى بصرى ديگر، تحت‏تأثير پويايى و تحول روزافزون در شكل‏گيرى فرهنگ بصرى مخاطبان، هرلحظه متحول مى‏گردد و مرتب به حيطه بيانى تازه در زمينه ارتباط بصرى دست پيدا مى‏كند.بعضى از عناصر و عواملى كه درشكل‏دهى صفحه‏هاى چاپى مطرح هستند عبارت است از:
1-فرم كاغذ چاپى؛
2- تصويرها و طرحها؛
3
-خطوط و نوع حروف؛
4
- رنگ و تركيب‏بندى آن؛
5
- شكل ظاهرى تيترها و كاراكتر/ Characterحروف؛
6
-نحوه همجوارى فضاهاى خالى و پر در صفحه‏هاى چاپى.


در هر شماره روزنامه يا مجله، مطالب، طرحها و تصويرها تغيير مى‏كنند. بنابراين صفحه‏آرا، بر مبناى مواد موجود، با درنظر گرفتن صفحه چاپى مواد بصرى گوناگون را بايد در هر شماره به‏كار گيرد. در نشريه‏هاى معتبر، معمولاً مسؤول هنرى/ Art Director نشريه در حد امكان نحوه توليد و جمع‏آورى تصويرها و طرحها را با برنامه‏ريزى قبلى پيش‏بينى مى‏كند و بر مبناى طرح كلى و سَبكى كه از قبل در فكر دارد، عناصر بصرى داخل صفحه را به‏منظور دستيابى به يك تركيب زيبا و هماهنگ در صفحه‏آرايى فراهم مى‏كند، كه البته در بيشتر نشريه‏هاى خبرى كه كمبود وقت و سرعت در نشر مطرح است، كنترل دقيق تمام صفحه‏ها از نظر جمع‏آورى مواد بصرى مناسب، بسيار دشوار است. در اين موارد، صفحه‏آرا با توجه به امكاناتى كه از لحاظ استفاده از رنگ، تنوع حروف چاپى از نظر نوع و اندازه، انواع خطوط و كادربندى، تضاد حروف چاپى با زمينه دارد، از اين عناصر و عوامل ديگر گرافيكى استفاده مى‏كند تا صفحه بسته‏شده از نظر آرايش، تركيب زيبا و مناسب داشته باشد.

عکاسی صنعتی

یکی از دیگر فاکتورهای زیبایی و کیفیت که برایطراحی کاتالوگباید در نظر گرفت، داشتنعکس های مناسب جهت چاپمیباشد.

چه عکس هایی مناسبچاپهستند؟

درعکاسی صنعتیتنها داشتن دوربینی که مگاپیکسل بالاتری داشته باشد ملاک نیست، یا بهتر است بگوییم از اهمیت کمی برخوردار است، همانطور که میدانید چاپ تصاویری با ابعاد بزرگ هستند که نیاز به عکس هایی دارند که از جزئیات یا مگاپیکسل بیشتری برخوردار باشند.

فاکتورهایی مثل شارپ بودن عکس، داشتن کادری مناسب، نورپردازی عالی میتواند حتی عکسی که با یک دوربین خانگی نیز گرفته شده را مناسب بسازد جهت بکارگیری درطراحی کاتالوگو. . .

پیشنهاد میگردد جهتعکاسی صنعتیاز عکاسانی استفاده گردد که اندکی از دانش چاپ برخوردار باشند، این امر ممکن است در گرفتن عکس زیاد ضرورتی نداشته باشد، اما بی شک این دانش در روتوش عکس ها به هر چه مناسب تر بودن عکس شما جهتچاپکمک خواهد کرد.

طراحي وب سايت
خدمات طراحی وب سایت در آتلیه طراحی نشان با روال ویژه ای اجرا گردیده و به اشخاص و شرکتهای بزرگ و کوچک که به دنبال توان مناسب رقابتی در بازارهای داخلی و جهانی می گردند ارائه میشود. طراحی اختصاصی در آتلیه طراحی نشان به پشتوانه سالها تجربه و استفاده از تیم تخصصی طراحی و توسعه وب، خود شامل گرافیست های حرفه ای، طراحان و برنامه نویسان مسلط به مباحث اطلاع رسانی، سعی در تولید یك وب سایت با ظاهری زیبا و در اجرا فنی و كارآمد برای شما می نماید

مهارت ها و توانایهایی یک گرافیست حرفه ای

ویژگی ها و توانایی هایی وجود دارد که یک طراح می بایست از آنها بهره مند باشد. هیچ تعریف جامع و دقیق کلی از یک طراح گرافیست ایده آل وجود ندارد که یک کارفرما بتواند بر مبنای آن طراح خود را انتخاب کند. طراحان گرافیکی دارای پس زمینه ای مختلف، گروه های نژادی متفاوت و مکان های گوناگون هستند. بنابراین سلایق و سبک های آن ها نیز با یکدیگر فرق می کند. در هر حال، برخی از ویژگی های عمومی آن ها عبارت است از خلاقیت، روشنفکر بودن، داشتن ذهن باز و آزاد برای کاوش و جستجو در میان ایده های بکری که در اطراف وجود دارد. این ویژگی ها و خصایص عمومی به مراتب مهم تر از برخی ویژگی های خاص و ویژه ای است که طراحان از آنها برخوردارند.مهارت طراحی با کامپیوتر

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، ابزارهای طراحی نیز در چند دهه اخیر و با ظهور رایانه در طراحی، تغییرات شگرفی را تجربه کرده اند. مهم نیست کمپانی و یا موسسه طراحی چقدر کوچک یا بزرگ باشد، مسئله ای که وجود دارد این است که امروزه طراحی با مداد و کاغذ دیگر کارایی ندارد.شما حتما به کار با کامپیوتر نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین، وقتی به دنبال یک شغل هستید، فقط اینکه کار کردن با کامپیوتر را بدانید کافی نیست بلکه باید در این زمینه کارشناس باشید و بتوانید با سرعت با یک رایانه کار کنید. این کاملا واضح است که منظور از پیدا کردن مهارت در کار با رایانه، کار با نرم افزارهای طراحی است (Adobe Photoshop, Corel Draw, Freehand, Adobe Illustrator ). علیرغم همه این ها کسب مهارت در زمینه نرم افزتر و سخت افزارهای کامپیوتری از ملزومات کار هر طراح است، چون به این طریق قوه خلاقیت و مهارت طراحی آنها افزایش پیدا می کند

.مهارت در طراحی محصولات چاپی

چاپ رابطه عمیقی با طراحی دارد. تقریبا همه آیتم هایی که به هدف برقراری ارتباط و تبلیغات طراحی می شوند به چاپ می رسند. بنابراین یکی از مهارت هایی که کارفرمایان در طراح جستجو می کنند داشتن درک و دانش در مورد تولید و ساخت چاپ دیجیتالی است. طراحی چاپی نیاز به داشتن دانش در مورد نرم افزار صفحه آرایی، از جمله Adobe و InDesign و یا Quark Express و نیز مفاهیمی مثل تجزیه رنگ، شبکه بندی، master pages و ... دارد.
داشتن اطلاعات در مورد فرایند چاپ نیز یکی از ملزومات کار طراح است. اساسی ترین اطلاعات در مورد چاپ شامل درک و شناسایی فضا و محیط رنگ است. البته دانستن چگونگی عملکرد و بکار اندازی دستگاه چاپ برای شما ضرورتی ندارد.مهارت های ارتباطی

مهارت ارتباطی موثر و کارآمد شامل مجموعه مهارت های سخت و مهارت های نرم می شود و امروزه از ارکان لاینفک هر شغل است. برای مثال طراح گرافیکی باید در طراحی و همچنین صحبت کردن توانایی ایجاد ارتباط موثر و شفاف با مخاطب را داشته باشد. این جنبه از کار طراحی اغلب دست کم گرفته می شود. یک طراح باید توانایی استفاده از کلمات و عباراتی را که مربوط به کار طراحی است و یک کارفرما آن را به عنوان یکی مهارت های اساسی برای استخدام طراح مد نظر دارد داشته باشد.تفکر خلاق
یکی از مهارت های مفید برای یک هنرمند طراح این است که بتواند به پیرامون خود ماورای آنچه که هست فکرکند، و یا به عبارت دیگر خلاقانه فکر کند، یعنی توانایی خلق یک چیز از چیزی که وجود ندارد و به تصویر کشیدن آن در آیتم های مقیاس پذیر. یک طراح گرافیست باید بتواند آنچه را که مردم سعی می کنند با کلمات و آرزوهای خود بیان کنند کشف و آنها را واضح و شفاف به تصویر بکشد. این تصویر در نگاه اول واضح نیست، اما اینجا جایی است که خلاقیت به اوج خود می رسد.


نگاهی به معضلات شرکت تبلیغاتی

با توجه به اینکه این شرکت یک شرکت تبلیغاتی است ، نوسانات بازار و کسادی یا رونق بازار نقش بسزایی برروی کار این شرکت دارد ، همچنین نحوه رضایت مشتریان و از همه مهمتر قیمت و کیفیت کار نقش بسزایی در جذب یا دفع مشتری دارد ، سایر موارد تهیه لوازم اولیه کاغذ ، و ملزومات مورد نیاز هم که پایه های کار شرکت را تشکیل می دهند ، مهم هستند ، یکی از دغدغه های کاری شرکت تحریمات اقتصادی است که بر روی کشور اعمال می شود، زیرا بیشتر مواد مصرفی در صنعت تبلیغات از خارج از کشور وارد می شوند و اینگونه تحریمات که برروی واردات کالا تاثیر گذارند برروی کار شرکت نیز تاثیر می گذارند .

تبلیغات و اجرای آن کار پرهزینه و وقت طلبی است، یکی دیگر از مخاطرات شرکت تامین سرمایه و هزینه های اجرای کار برای مشتریان و تامین نیروی انسانی کافی و مجرب می باشد .

بعضی از مشتری ها هم مشاوران مختلفی را هنگام بستن قرارداد با خود می آورند که به عنوان مشاور فنی پای به عرصه می گذارند اما عملاً در همه کار دخالت می کنند . پنج نفر در مورد یک طرح نظرات مختلف و متفاوت و ضد هم می دهند و واقعاً می خواهند که همه ی آن ها اعمال شود. کارکردن در چنین شرایطی کمی مشکل است و گاه پیش می آید که یک ایده خوب و طرح زیبا با اعمال نظرهای غیر کارشناسی کارفرمایان و مشاوران به یک طرح افتضاح تبدیل میشود .

از مشکلات دیگری که وجود دارد شیوه ی گرفتن مجوزهای لازم برای برخی کارها است . اطمینان حاصل کردن از درستی مجوز تمام مشتریان کار زمان گیر و سختی است وگرفتن مجوز در مواردی که شرکت نیاز به آن دارد چندان سریع و ساده انجام نمی پذیرد .

اصلی ترین مشکل شرکت راضی کردن و متقاعد کردن مشتریان برای پذیرش روش ها و طرح های جدید است . بعضی از مدیران هیچ اعتقادی به روش های جدید ندارند و از نمودارهای جدید و وضع فعلی دنیای تبلیغات اطلاع چندانی ندارند و کارخانه ی خود را به شکلی که در 30 سال پیش اداره می کردند اداره می کنند . شرکت هم نمی تواند منتظر درخواست بماند و باید سعی کند شرکت ها و کارخانه های مختلف را به سمت خود آورده و خدمات خود را به آنها ارائه دهد.

مشکلات و معضلات گرافیک تبلیغاتی و تبلیغات

هنر گرافیک با برخورداری توامان از دو وجه بارز خود می تواند رسالتش را به انجام برساند: ۱ وجه هنری ۲ وجه رسانه ای یک پیام تبلیغاتی که محصول مکالمات، اندیشه ها و ملاحظات متعدد و پیچیده ای است، تنها بر دو بال «هنر» و «رسانه» می تواند جامعه هدف را متوجه خود سازد. علاوه بر دو وجه یاد شده، هنر گرافیک به طور کلی سه گونه مختلف دارد:۱-گرافیک هنری۲-گرافیک تبلیغاتی (طراحی گرافیک)۳-گرافیک خبریکه شامل دو عرصه متفاوت «رسانه های چاپی» و «رسانه های تلویزیونی» است.


گرافیک تبلیغاتی اغلب از سلیقه عمومی تبعیت می کند. اولین حلقه از نشانه های مربوط به سلیقه عمومی را می توان در سلیقه محدود «مدیران» جست وجو کرد.در چانه زنی های حرفه ای، هرگاه که سلیقه گرافیست غلبه می کند، فرصتی فراهم می شود تا او در دل یک کار تبلیغاتی، به سلیقه مخاطبان تلنگری هوشیارانه بزند اما دشواری کار در حیطه تبلیغات برای طراحان گرافیک از آنجا ناشی می شود که مدیران یا سفارش دهندگان اکثرا خود را شاهین ترازوی ذائقه و سلیقه عام می پندارند. با دقت در چنین اموری است که به یک پدیده غیرگرافیکی آگاه می شویم. به این معنا که در گرافیک تبلیغاتی و خبری، معمولا «مواد غیر گرافیکی» خیلی زیادتر از آنچه که به نظر می رسد، در کار موثر واقع می شوند.
می خواهم بگویم تمرکز بر این مواد غیرگرافیکی و تفکیک آنها از گرافیک تبلیغاتی، امری است که محیط تبلیغاتی و گرافیک ما سخت به آن نیازمند است. آگاهی از چنین مرزبندی هایی موجب می شود تا به ظرفیت پذیرش، قدرت بیان و معادل یابی بصری که در ذات هنر گرافیک نهفته و درجات آن را خلاقیت هنرمند تعیین می کند، بیشتر آگاه شویم.مواد غیرگرافیکی شامل کلیه معانی و مفاهیم مجازی، سلیقه ای، ملاحظات حقوقی، عرفی، فرهنگی و گاه اقتصادی است. دسترسی به شرح سفارش برخی ادارات دولتی یا شرکت های صنعتی و غیره، گواه بسیار مستند و واقع بینانه ای از تاثیر «مواد غیرگرافیکی» بر طراحی گرافیک را نشان می دهد.البته و به ناگزیر، دخالت و رعایت «مواد غیرگرافیکی» جزء لاینفک گرافیک تبلیغاتی است. «مواد غیر گرافیکی» نه از اقتضائات هنر گرافیک، که از ضروریات «سفارش» محسوب می شود اما وقتی که تعدد و تنوع و تکثر و تناقض «مواد غیر گرافیکی» سر به جاهایی می کشاند که به یک امر «مانع الجمع» تبدیل می شود، تکلیف آن گرافیک موهومی که می تواند پاسخگوی چنین سفارشاتی باشد، از پیش روشن است.
محدودیت زمان، محدودیت رنگ، کیفیت چاپ و کاغذ، ازجمله قابل فهم ترین موارد غیر ترافیکی هستند که ممکن است هر کدام یا همه موارد فوق بر گرافیک تبلیغاتی مترتب شوند اما «شرح سفارش» به تنهایی افشاکننده طرز فکر یا بهتر بگویم انسجام فکری، ادراک فنی یا حتی علم مدیریتی، فرد یا مجموعه ای از افراد است که باید یک «آرم»، «پوستر» یا «بروشور» را به یک گرافیست سفارش دهد.
اما تا اینجا هنوز کار به «گره» و «دست انداز» دچار نگشته. دشواری از جایی شروع می شود که گرافیست نگون بخت بخواهد به هر ترفندی سفارش مربوطه را تبدیل به طراحی کرده و مثلا در قالب یک «نشانه» یا «پوستر» آماده ساخته و به مشتری یا کارفرما تحویل دهد. سیل بنیان کن انواع توقعات ریز و درشت و نکته سنجی های انحرافی و از سر ناآشنایی با کار، بر مشکلات قبلی افزوده شده و منجر به شکل گیری چیزی می شود که هرچه باشد اما قطعا دیگر «گرافیک» یا «تبلیغ» نیست، یعنی اگر هر اثر گرافیکی تنها یک ماموریت به عهده داشته باشد و آن ماموریت، یک ماموریت ارتباطی باشد، در چنین وضعیتی جریان ارتباط دچار پارازیت های تصویری، مفهومی و لکنت بیان می شود.
اما مشکل به همین جا ختم نمی شود. شکل دیگری از مناسبات حرفه ای نیز رایج است و آن مثلثی ساخته شده از: «مشتری»، « شرکت تبلیغاتی» و «آتلیه طراحی» است. در چنین شکلی، بسیار دیده شده است که میانجیگری میان مشتری و آتلیه طراحی «گرافیست ها» برعهده شرکت تبلیغاتی «بازاریاب ها» است. بازایاب در اغلب موارد به مشتری می گوید: ما به ازای پروژه تبلیغاتی که برایتان اجرا می کنیم، هزینه طراحی گرافیک را حساب نمی کنیم... آنها به سفارش دهنده اعلام می کنند که «طراحی» مجانی است!به این طریق، گرافیک را به صورت یک امر بی اهمیتی که هر آدم خوش سر و زبان و بی تخصص که خود را بازاریاب معرفی می کند، به یک امر بی اهمیت و تحت تسلط نیروی بازاریابی جلوه می دهند.

در پایان

بهترین تبلیغ برای این شرکت تبلیغاتی رضایت مشتریانش می باشد ، ارائه ایده های نو در تبلیغات ، کیفیت مناسب کار ، تحویل به موقع سفارش همگی بهترین تبلیغ برای این شرکت است.

البته تهیه و اجرای تبلیغات مستلزم صرف نیروی فراوان فکری و هزینه های زیاد است و عدم موفقیت آن به معنی تلف شدن بخش قابل توجهی از نیروی انسانی و مالی شرکت خواهد بود . مدیر تبلیغات این شرکت ابتدا اهداف تبلیغاتی شرکت را تهیه و تدوین می کند و بودجه تبلیغاتی آن را برآورده می کند و راهبرد مشخص برای رسیدن به تبلیغ انتخاب می شود .

نويسنده : پیمان راشدی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.