پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



سازمان فرهنگی هنری شهرداری

                                         بسمه تعالی

 0215487652

 

یکی از سازمانهای وابسته به شهرداری تهران است که مدیریت فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی و هنری وابسته به شهرداری را بر عهده دارد.

 توسعه فرهنگی، تعمیق معرفت دینی، تقویت زیبائی طلبی و حقیقت‌جویی انسان‌ها، شادزیستی توأم با روحیه سازنده و کسب مهارتهای زندگی اجتماعی نیازهایی اساسی هستند که این سازمان در پاسخ به آنها موجودیت یافته است.

 سازمان با در اختیار داشتن تعداد زیادی مراکز فرهنگی، فرهنگسرا، خانه فرهنگ‌، نگارخانه‌، وکتابخانه درسطح شهر تهران، جایگاه ممتازی را در میزان اثرگذاری بر فرهنگ شهروندان تهرانی داراست. این‌سازمان ایجاد ارتباطات متقابل و پاسخگویی به مخاطبین را ضامن بقا و توسعه خود‌ می‌داند‌،‌ از این رو در تعامل با مخاطبان به برقراری ارتباطات دو سویه و باز و ارائه خدمات به صورت متنوع و متناسب با نیازگروه‌های مختلف مخاطبین توجه خاصی می‌نماید‌. علاوه براین‌، از طریق توسعه روابط رسمی و غیر رسمی و فعالانه با سایر سازمان‌های‌ فرهنگی و‌ نیز مسئولین فرهنگی کشور تعادل و ثبات لازم را در فعالیت‌های خود کسب می‌کند. ماموریت‌های سازمان در مناطق۲۲گانه وستاد (معاونت‌های فرهنگی وهنری)در قالب فرهنگسراها، ‌کتابخانه‌ها، خانه‌های فرهنگ، ‌نگارخانه‌ها وموزه‌ها و مراکز ویژه فرهنگی هنری دنبال می‌شود

مراکز تابعه هر منطقه متشکل است از:

1. فرهنگسرا: مکانی که در آن، فعالیت‌هاي فرهنگي انجام مي‌شود. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش، تولید محصولات گوناگون فرهنگی و اجتماعی و هم‌چنین فعالیت‌ در زمینه هنرهای مختلف فراهم شده است. برخی از فرهنگسراها، کتابخانه و انتشارات ویژه خود را دارند. در شهر تهران تلاش شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ایجاد شود. فرهنگسراها بجز پوشش منطقه خود، بعضا به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. فرهنگسرای تخصصی نيز به فرهنگسراهايي گفته می‌شود که اقدام به فعالیت در یک حوزه تخصصی در سطح شهر تهران می‌کنند.

2. خانه فرهنگ: در اينجا، از نظر نوع فعاليت‌ها، همان فعاليت‌هاي فرهنگسرا را در اندازه‌اي کوچک‌تر و تعداد و بودجه‌اي به مراتب کمتر اجرا می‌كنند. از آن‌جا که خانه‌هاي فرهنگ در سطح محلات قرار دارند امکان دسترسي شهروندان به آن‌ها سهل‌تر و بيش‌تر است. عمده فعاليت‌هاي فرهنگي خانه‌هاي فرهنگ، به گسترش و ارتقای سطح فرهنگ عمومي منجر مي‌شود.

3.نگارخانه: فضاهاي نگارخانه‌اي به منظور نمايش آثار و توليدات هنري و فرهنگي، به دو صورت مستقل و يا در ساختمان‌هاي فرهنگسراها و ساير مراکز فرهنگي، شكل گرفته است.

4.کتابخانه: كتابخانه‌هاي سازمان با هدف ارايه کتاب به علاقه‌مندان در سطح شهر تهران و ارايه فضاي مناسبي براي مطالعه تأسيس شد. کتابخانه‌ها نيز يا مستقل بوده و يا در ساختمان‌هاي فرهنگسراها و ساير مراکز فرهنگي استقرار دارند و زير نظر آنها فعاليت مي‌کنند. راه‌اندازي کتابخانه‌های تخصصی نابینایان و کودکان از طرح‌های جدید این مجموعه است.

5. خانه‌های فرهنگ مشارکتی: فعاليت‌هاي عمومي اين خانه‌هاي فرهنگ شامل برگزاري دوره‌هاي متنوع آموزشي، برپايي كارگاه‌ها و اجراي مراسم است. خانه‌هاي فرهنگ مشاركتي، به ميزان محدود، سرمايه اوليه و امكاناتي را براي اجراي پروژه‌هاي منطبق با وظايف قانوني و برنامه‌هاي سالانه، از فرهنگسراها دريافت مي‌كنند. توسعه متعادل خانه‌هاي فرهنگ مشاركتي و واگذاري امور فرهنگي به بخش‌هاي مردمي، موجب تمركززدايي و كاهش هزينه‌هاي فعاليت‌هاي زيربنايي فرهنگ و آموزش‌هاي عمومي خواهد شد.

6. پردیس‌های سینمایی: ترکیبی از مراکز فرهنگی ـ تجاری که با عنوان پردیس‌های سینمایی ساخته ‌شده است. در پردیس‌های سینمایی علاوه بر سالن سینما، گالری، محل عرضه محصولات فرهنگی و رستوران، فضاهای تجاری و در بخشی هم فضای ورزشی کودکان پیش‌بینی شده است.

7. اماکن تفریحی و ورزشی: این مجموعه‌ها معمولا نزدیک مکان‌های اجتماعی فرهنگی تأسیس شده و برای رفاه حال شهروندان و خانواده‌هاي‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این امکانات می‌توان به شهربازی‌ها، سالن‌های ورزشی، سینماهای چهار و پنج و شش بعدی و ... اشاره كرد.

8. موسسات وابسته: فعاليت موسسات، زیر نظر سازمان بوده و به ارائه خدمات تخصصی در حوزه‌های گوناگون می‌پردازند.

 
(فرهنگ سرای سرو بعنوان یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی هنری شهر تهران در منطقه6 واقع شده است .)

 

n copy

 

 

چارت سازمان

 

 

gh copy copy copy

نويسنده : مژگان عموزاده

این کاربر 7 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.