جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومي مركز نظارت و ارزيابي صداوسيما

● روابط عمومی سازمان صداوسیما، شرح وظایف و مأموریت‌های آن

321 copy


رسانه ملي به منظور حصول به نظام ارتباطي جامع و پويا، برقراري و تنظيم ارتباطات و مناسبات كارآمد درون و برون سازماني، تدارك بسترهاي لازم براي تسهيل جريان تعامل متقابل اين رسانه با جامعه مخاطبين در سطح داخل و خارج از كشور، از ساختار مناسبي برخوردار است و« روابط‌عمومي سازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي» از جمله عناصر مهم ساختار اين رسانه است.
روابط‌عمومي سازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران علاوه بر تمهيدات و اقدامات گسترده براي فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم تحقق حصول به مأموريت‌هاي فوق الذكر، اهداف مهم : ايجاد همدلي، تقويت و اعتلاي تعلقات و تفاهمات و فرهنگ سازماني و ايجاد محيط الهام بخش در جهت پاسداشت حيثيت مردمي ـ انقلابي متناسب با شأن و ماموريت سازمان صداوسيما و كاركنان اين دانشگاه عمومي در افكار عمومي داخل و خارج از سازمان صداوسيما را نيز دنبال مي‌كند.
مركز نظارت و ارزيابي كه يكي زيرمجموعه‌هاي سازمان صداوسيما مي‌باشد، با تبعيت از اهداف و مأموريت‌هاي سازمان به فعاليت‌ مي‌پردازد. بخش روابط عمومي مركز نيز همين رويه را دنبال مي‌كند و در فعاليت‌هاي خود همسو و همگام با روابط عمومي مركزي سازمان گام برمي‌دارد.
روابط‌عمومي سازمان صداوسيما از پنج حوزه مديريتي ذیل تشكيل و فعال شده است:
1. «ارتباطات»
2. «ارتباطات با مجامع و سازمان‌ها»
3. «اطلاع رساني و انتشارات»
4. «امور فرهنگي، تبليغات و موزه»
5. «هماهنگي واحدهاي روابط‌عمومي» (در معاونت‌ها، شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني و مراكز استانها)
از جمله وظايف مهم روابط‌ عمومي صداوسيما كه در بيش از 60 عنوان اصلي تعريف شده است، مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:
1. برنامه ريزي براي تنوير افكار عمومي و اجراي شيوه‌هاي مناسب براي رشد كمي و كيفي« ارتباطات» درون و برون سازماني از جمله نحوه برقراري ارتباط و آشنايي با مخاطبان سازمان، اطلاع رساني درسطح سازمان از طريق انتشار هفته‌نامه و همچنين تدارك شرايط و فراهم نمودن زمينه تعامل سازمان با مخاطبان و رسانه‌ها.
2. شركت در مجامع، ستادها، شوراهاي مختلف كشوري در سطح جامعه به نمايندگي از سوي سازمان صداوسيما براي تمهيد اقدامات لازم رسانه‌اي و ارتباطات مشترك.
3. تدارك مقدمات ايجاد مردم‌سرا، تشكيل و اداره موزه صداوسيما،‌ برگزاري مراسم و تدارك مسابقات قرآني و عقيدتي با هدف توسعه ارتباطات درون و برون سازماني و جلب مشاركت همكاران، همچنين تنظيم روابط‌ دو جانبه و دو سويه با مخاطبين.
4. ايفاي نقش سخنگويي و نمايندگي و اعلام مواضع سازماني.
5. گردآوري، جمع‌بندي و تحليل نظرها و ديدگاه‌هاي اقشار مختلف مردم، نخبگان، رسانه‌ها، مراكز و دستگاه‌ها از يك سو و كاركنان سازمان صداوسيما (افكار سنجي درون سازماني) با هدف بازيابي فضاي فكري و فرهنگي كاركنان. 
6. گسترش زمينه‌هاي تحليل و پردازش اطلاعات دريافتي از مخاطبان براي ارائه به برنامه‌سازان كه اين امر تسهيلات لازم را براي ارتباط با مخاطبان در سراسر كشور فراهم ساخته است.
* از مهمترین اقدامات و برنامه ریزی های به‌عمل آمده در روابط عمومی سازمان صداوسیما می توان به «فعال ساختن متجاوز از شصت نهاد روابط ‌عمومي در شبكه‌هاي مختلف راديوئي و تلويزيوني، مراكز صداوسيما، معاونت‌ها و حوزه‌هاي مختلف»، «گسترش و تقويت ارتباطات مردمي در اشكال مختلف آن در تهران و مراكز استانها از طريق سيستم ارتباط با مخاطبان 162، راه‌اندازي سايت و شبكه ارتباطي اينترنتي گسترده روابط‌عمومي سازمان به نشاني : Pr. Irib.ir» اشاره کرد.
● ترکیب نیروی انسانی، فعالیت‌ها و اقدامات در بخش های مختلف
همكاران روابط‌عمومي در سطح سازمان، از تحصيلات حداقل كارشناسي در رشته‌هاي مختلف ارتباطات و روابط‌عمومي برخوردارند و طبق الگوي نيروي انساني مصّوب در شرايط حاضر بدليل حجم بالاي وظايف كاري، امكان اجراي برنامه‌هاي آموزشي در عرصه افزايش دانش و توان حرفه‌‌اي همكاران در رشته‌هاي خبر، عكاسي، مديريت روابط‌عمومي، تحليل محتوا و .... با همكاري حوزه‌هاي آموزشي فراهم شده است.
 ساختار تشكيلاتي روابط‌عمومي به رغم عدم تمركز در اجرا، از سياست‌گذاري، هدايت و برنامه‌ريزي متمركز برخوردار است . از اين رو هرچند از بُعد مناسبات و ارتباطات تفاوت‌هايي از حيث كمّي در روابط‌عمومي شبكه‌هاي مختلف راديوئي و تلويزيوني مشاهده مي‌شود. ليكن اين واحدها در اصل از هدايت متمركزي برخوردار بوده و تحت نظارت و هدايت كلي اداره كل روابط‌عمومي سازمان قرار دارند و اين بخش از فعاليت‌هاي روابط‌عمومي در صداوسيما واجد اهميت و حساسيت فوق‌العاده‌اي است و برنامه‌ريزي ستادي اين واحدها در مديريت هماهنگي واحدهاي روابط‌عمومي طراحّي و هدايت مي‌شود.
  فعاليت در بخش ارتباطات مردمي و حوزه ارتباط با سازمان‌ها و مجامع به دليل گستردگي، اهميت و حساس بودن وظايف آنها، فعاليتي دو سويه محسوب مي‌شود. اين اهميت اولاً به خاطر اعتقاد و باور رسانه ملّي به ايجاد ارتباط دو سويه در جامعه و ثانياً‌ بواسطه تاثير گذاربودن نقش رسانه دربرقراري ارتباط متقابل مردم و نهادهاي خدمتگزار است.
به اين ترتيب كاركردهاي رسانه صداوسيما در سراسر كشور، به صورت كاملاً آشكار و درمعرض قضاوت دائمي مخاطبين قرار دارد و توجه رسانه ملي به برقراري ارتباطات دو سويه با مخاطبين براي شناخت نيازها و سلايق مخاطب و باور اين رسانه بر توفيق به شرط جلب رضايت مخاطب، موجب گرديده تا اين حركت همراه با بهره‌گيري از خلاقيت‌ها و ابتكارات در تعميق اين ارتباطات زمينه‌ساز توفيقات رسانه‌اي باشد و تحقق و استمرار اين موقعيت همواره در دستور كار اداره كل روابط ‌عمومي قرار دارد.
از سوي ديگر باور عميق مجموعه مديريتي اين رسانه به نقدهاي سازنده و ايجاد بستر اصلاح مستمر كاركرد رسانه‌اي است و اداره كل روابط‌عمومي مسئولان و برنامه سازان را به صورت يوميه در جريان ديدگاه‌ها و نظرهاي مخاطبين كه از مجاري مختلفي بدست مي‌آيد قرار مي‌دهد و عمدتاً‌ اين نظرات در مسير بهره‌برداري هدايت مي شوند .
● چگونگی عملکرد روابط عمومی در انعکاس انتقادات مخاطبان به مسئولان و برنامه‌سازان
كليه مطالب جرايد و نظرهاي مخاطبان كه از طريق نامه و تلفن، نظرهاي اينترنتي و پيام كوتاه درباره صداوسيما عنوان مي‌شود، درتك‌برگ‌ها و بولتن‌هاي روزانه در اختيار رئيس سازمان، قائم مقام، مسئولان و برنامه‌سازان شبكه‌ها قرار مي‌گيرد . بديهي است مطالب اين بولتن‌ها در مسير بررسي و اطلاع رساني تحليلي در فعاليت‌هاي جاري روابط‌عمومي سازمان هدايت و برگزيده‌اي از اين نظريات عند الزوم به طور منظم در اختيار جلسات شوراهاي سياستگذاري و معاونين سازمان قرار مي‌گيرد.
روابط عمومی مرکز نظارت و ارزیابی
اهداف، وظايف و فعالیت‌ها
فرآيند برنامه‌ريزي با شناخت وضعيت موجود شروع، و با تعيين اهداف و تبيین راهكارهاي دسترسي به آن اهداف ادامه مي‌يابد.
يكي از وظايف خطير روابط عمومي در هر سازمان داشتن شناخت علمي از تشكيلات، عملكرد و اهداف سازمان و آشنايي با نقاط قوت و ضعف آن است .برنامه روابط عمومي مي‌بايست به گونه‌اي تدوين گردد كه اين شناخت، همه‌جانبه و مؤثر به مخاطبان مجموعه منتقل گردد.
روابط عمومي وظيفه دارد چون آينه درخواست و توقع مخاطبان را به مديران سازمان، و عملكرد و نقاط برجسته فعاليتها را به بيرون از سازمان منعكس نمايد  لذا در تعريف اهداف برنامه خود در تابعيت از سياستها و برنامه‌هاي كلان سازمان قرار دارد. برخی از این اهداف و وظایف عبارت اند از:
ـ اجراي سياست‌هاي اطلاع‌رساني
ـ همكاري با روابط عمومی رسانه ملی جهت دریافت و انتقال اطلاعات مورد نیاز
ـ برگزاري جلسات عمومي براي كاركنان همزمان با مناسبت‌هاي مذهبي و ملي
ـ برگزاري مراسم مذهبي، مراسم ترحيم، خريد گل و شيريني و تهيه عكس و امور تفريحي و يا اصطلاحا فوق برنامه از طریق روابط عمومی به صورت يك عامل اجرا كه امور رفاهي تفريحي براي شادماني كاركنان را فراهم مي‌آورد.
براي ايجاد تغيير در اين نگرش و بالا بردن جايگاه رو ابط عمومي به شان يك واحد ستادي و فكري كه وظيفه رصد نمودن افكار درون و بيرون سازمان را با هدف اطلاع رساني و اطلاع يابي دارد ضمن توجه به امور مناسبتهاي مذهبي و ملي در راستاي سياستهاي عمومي سازمان مي بايست سعي در تغيير تدريجي روشها و همسو نمودن اين وظيفه با اهداف كلي روابط عمومي نمود و براي اين منظور موارد ذيل پيشنهاد مي‌گردد.
ـ همزمان نمودن برخي برنامه‌هاي سازماني با مناسبت‌ها
ـ استفاده از ظرفيت اين برنامه‌ها در راستاي اهداف سازماني
ـ حضور فعالتر مديران ارشد در اين برنامه‌ها و ايجاد تناسب سطح برنامه‌ها با سطح تحصيلي و تفكرات غالب در بين كاركنان سازمان
ـ انتخاب برخي مناسبت‌هاي شاخص ملي مذهبي و موضوعي و اجراي برنامه هايي با سطح كيفي مناسب با شأن سازمان و متناسب با منابع مالي و توان اجرايي
بدين ترتيب با تمركز اجرايي در زمان‌هاي خاص به جاي پراكنده‌كاري در كل سال، عمق و كيفيت كارها را بيشتر مي نمائيم. ضمن آنكه شايسته است در يك محيط علمي و پژوهشي روح تفكر و انديشه را بر آيين‌ها و مراسم فرهنگي و مناسبت‌ها تسري دهيم و از سطحي‌نگري عبور نمائيم.
فعاليت‌ها و اقدامات روابط عمومي مركز
ـ ايجاد حسن رابطه بين كاركنان و مسئولان مرکز. 
ـ نظارت بر آنچه که در روابط عمومی مرکز تایپ شده و در اختیار همکاران قرار می گیرد.
ـ دانلود عکس برای مناسبت های مختلف و مناسب کردن آن با فضای مرکز برای استفاده همکاران. 
ـ برگزاری اردوهای تفریحی ـ آموزشی، بازدیدهای آموزشی. 
ـ آماده‌سازی عکس و فیلم های جلسات، اردوها و بازدیدهای صورت گرفته برای استفاده عموم همکاران. 
ـ تهیه اطلاعیه ویژه جلسات، همایش‌ها و ... جهت اطلاع همکاران از جزئیات آنها. 
ـ تهیه اطلاعیه براي اطلاع کارمندان از زمان برگزاری کلاس‌های آموزشی. 
ـ تهیه گزارش از جلسات عمومی مانند تودیع، معارفه مديران به همراه عکس و خلاصه مسائل مطرح شده. 
ـ تهیه گزارش و عکس از بازدید افراد و مدیران خارج از مرکز.
ـ برگزاری مسابقات ویژه مناسبت‌ها (مسابقات ورزشی و حفظ قرآن ویژه ماه مبارک رمضان)، مسابقات کتابخوانی، تحلیل محتوا، نوشتن مقاله در زمینه‌های مختلف مربوط به فعالیت مرکز نظارت و ارزیابی و اهداي جوايز به همكاران برگزيده. 
ـ تهیه بسته‌های آموزشی (حاوی کتابچه و سی دی های مختلف) برای کارکنان در مناسبت‌هاي مختلف.
ـ نصب احادیث و پیام‌های اخلاقی و مطالب خواندنی بر روی بوردهای طبقات مختلف ساختمان. 
در اين زمينه مطالب روزنامه‌ها نيز هر روز توسط يكي از همكاران روابط عمومي خوانده مي‌شود و هر قسمتي كه به نظر مفيد است و يا در زمينه شغلي كاركنان آموزنده مي‌باشد جداسازي شده و بر روي بوردها نصب مي‌شود.(بريده جرايد) (عكس شماره 1، ص30)
ـ اطلاع‌رسانی در زمینه برگزاری مراسم عزاداری مربوط به شهادت ائمه علیهم‌السلام.
ـ معرفی کتاب‌های مختلف و به‌روز جهت افزایش اطلاعات مربوط به شغل کارکنان مرکز بر روی بورد طبقه همکف که در اختیار همه کارکنان قرار گیرد و در صورت نیاز کارمندان کتاب‌ها در اختیارشان قرار گیرد. (عكس‌هاي شماره 2، 3 و 4، ص31 و 32)
ـ ساماندهي امور فرهنگي در راستاي اقامه نماز جماعت. 
از جمله مسائلي كه بخشی از مسئوليت آن به عهده روابط عمومي است امور ستاد توسعه و ترويج فرهنگ اقامه نماز است. از آنجا كه مراسم نماز ظهر از امور فرهنگي محسوب مي گردد، مي‌توان از فضاي آن براي افزايش سطح دانش عمومي، بهبود روابط انساني و تعميم اخلاق نيكو بهره جست. روابط عمومي مي تواند با گسترش تعامل با ائمه جماعت و بهره گيري از نظرات ايشان و همسو نمودن برنامه‌ها و مراسمهاي آييني با اهداف و در اختيار قرار دادن تقويم مناسبتها موجب تقويت حس وابستگي و رضايت كاركنان گردد.
در اين راستا در ايام ماه مبارك رمضان، هنگام نماز ظهر هر روز يك حزب از قرآن كريم خوانده مي‌شد.
ـ برنامه‌ریزی و پذیرایی در اعیاد و مناسبت‌ها. 
ـ نصب بنرها به مناسبت ايام ولادت و شهادت ائمه عليهم‌السلام در سردر ورودي ساختمان.
ـ تهیه گزارشی از اخبار و اطلاعات مهم مرکز نظارت و ارزیابی برای روابط عمومی سازمان، جهت درج در هفته نامه صداوسیما.
در این هفته نامه تمامی واحدها و مراکز زیرمجموعه سازمان صداوسیما گزارشی از اخبار و اطلاعات خود را به روابط عمومی ارسال می‌کنند، و برای اینکه همه واحدها از سایر اخبار سازمان نيز مطلع شوند این هفته نامه در اختیارشان قرار می‌گیرد. (تبادل اطلاعات درون سازمانی).
ـ برگزاري مراسم زيارت عاشورا (دوشنبه‌ها) و پذيرايي از همكاران در اين روز.
ـ تهيه روزنامه‌هاي هر روز و نظم بخشيدن به چيدمان آن براي استفاده همكاران در محيط كتابخانه.
ـ ثبت نام همكاران براي شركت در مجالس و مراسم خاص (شركت اعضاي بسيج در جلسات ساختمان رضوان صداوسيما).
ـ ارسال خبرهاي سازمان و امور مربوط به كاركنان در قالب پيامك.
ـ انجام اقدامات لازم براي چاپ عكس فرزندان كاركنان در مجله صداوسيما كه در زمينه‌هاي درسي و ورزشي نفرات برتر شده‌اند.
ـ ارسال پاسخنامه كاركنان در مسابقات معارفي براي راديو قرآن مثل مسابقه 1446.
ـ تهيه پيام تبريك براي همكاراني كه در آزمون‌هاي دانشگاه‌ها قبول شده‌اند و نصب اسامي آنها بر روي بورد.
ـ آرشيو CDهاي نمايشي و مداحي و قرار دادن آنها در اختيار همكاران.
ـ راه‌اندازي كتابخانه ديجيتالي روابط عمومي با استفاده از برنامه «نمايه» و استفاده از سيستم هاب.
ـ كمك به همكاران در زمان راه‌اندازي كتابخانه ديجيتالي در نحوه استفاده آنها. 
برنامه‌هاي در دست اجرا توسط روابط عمومي مركز نظارت و ارزيابي
ـ دعوت از مشاورين كارآزموده و تعيين وقت براي كارمندان براي مشاوره خصوصي. 
ـ تهيه و امانت دادن سي‌دي‌هاي آموزشي روان‌شناسي خانواده به همكاران.
* از فعاليت‌ها و اقداماتي كه براي روابط عمومي بسيار ايده‌آل است و ضرورت انجام آن حس مي‌شود رسيدگي هرچند سطحي به مشكلات كارمندان در زمينه‌هاي اداري، روانشناسي، اخلاقي و ... مي‌باشد و ارجاع آنها به متخصصان و مسئولين ذيربط، كه اين موضوع در برنامه‌هاي آينده روابط عمومي مركز طراحي شده است. 

DSC ۰۰۵۰-1

DSC ۰۰۴۷-1

نويسنده : زهرا ترسائی جابیک

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.