یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



کاربینی از بخش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی

به نام او که هستی نام از او یافت

 

عنوان درس:

گزارش کاربینی از بخش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)

 

 1.1 copy

 

استاد محترم: سرکار خانم میرزایی

 

دانشجو: صدیقه عرب بنابچی

 

کارشناسی روابط­ عمومی افکارسنجی

 

 

بهار 1392



مقدمه :

   روابط عمومي، نقشي بسيار مؤثردر بهبود وضعيت سازمانها و ايجاد تعامل بين درون سازمانی و برون سازمانيدارد. مسئول روابط عمومي در هر دستگاه و سازمان دولتي و خصوصي، بايستي واجد يك سري خصوصيات و روش­هاي كارآمد در اداره امور و انجام وظائف شغلي باشد تا بتواند مايۀ پيشرفت كاري در ادارات و سازمان­ها گردد. اگربخواهيم روابط عموميدر حد مطلوبي داشته باشیم بايستي به گونه­اي برنامه­ريزي شود كهدر درجۀ اول نسبتبه تثبيت و تقويتجايگاه روابط عمومياقدام گردد. در مراحل بعدي، تدوين ساختارو اساسنامه روابط عمومي، در نظر گرفتن نيروهايكافي براي انجام وظایفمربوطه و مجهز شدن به ابزارهاي نوين ارتباطيمورد توجه قرار گيرد تا بتواند از عهدۀ مسائل گسترده دنياي معاصر برآيد و راهنماي خوبيبراي مجموعه كاري و مخاطبانگردد .

روابط عمومی در عصر حاضر مرکز نقل ارتباطات بیرونی یک دستگاه با سایر گروههای مختلف مردمی، که سازمانها موفقیت خود را مرهون همیاری و همکاری آنها هستند.

اصولاً روابط عمومي تنها واحدي است كه به دليل ماهيت ذاتي و ارتباطي خود، مي­تواند در تدويـن برنامه­هاي راهبردي بلند مدت و كوتاه مدت ارتباطي بين سازمان، محيط داخل و خارج آن پيوند برقرار كند. بنابراين نگاه راهبردي به فعاليتهاي روابط عمومي در سازمان، در تسريع و تسهيل دسترسي سازمان به اهداف آن كمك شاياني مي­كند.

نگاهی به عملکرد روابط عمومی­ها در ایران نشان می­دهد که آنها در انجام وظایف خود چندان موفق نبوده­اند و بسیاری از انتظارات را بدون پاسخ گذارده­اند. اکثر قریب به اتفاق ادارات روابط عمومی از فعالیت و جنب و جوشی کافی برخوردار نبوده و نسبت به رویدادها و تحولات جامعه عکس­العملی نشان نمی­­دهند. این ادارات عمدتاً خود را درگیر مسایل سطحی و روزمره کرده و به همین دلیل از بازده و عملکرد مورد نظر و قابل قبول همراه با ابتکار، خلاقیت و نوآوری که لازمه حیات این حرفه و هنر است دور افتاده­اند.

یکی از مباحث مورد توجه درباره روابط عمومی، جایگاه شفاف و مؤثر آن در تشکیلات سازمان و نقشی است که سازمان در این زمینه، می­تواند ایفا کند.

وجود سوء تعابیر و تعارض­ها و تنش­ها در ارتباط با وظایف و رسالت­های روابط عمومی در درون و برون سازمان، عدم اعتقاد مدیران اجرایی نسبت به روابط عمومی و فعالیتهای آن، غیر متخصص بودن مدیران روابط عمومی از جمله مشکلاتی است که دفاتر روابط عمومی را در عمل با موانع متعددی روبه­رو ساخته است.

روابط عمومی در سازمانها، هنوز جایگاه سازمانی درست خود را نیافته است و انتظاراتی که از آن می­رود، در بسیاری از موارد دور از ذهن و غیر معقول به نظر می­رسد.

روابط عمومي مؤثر يكي از شايستگي­هاي انساني و سازماني است كه به توانايي مديريت در كار كردن با افراد، شناخت آنها و انگيزه دادن به آنها مربوط مي­شود. روابط عمومي يكي از وظايف مديريت نيست بلكه در موفقيت كليه وظايف مديريت نقش مهمي را ايفا مي­كند. نقش­هاي مديريت به مقوله­هاي خاص رفتار مديريت اشاره دارند و مي­توان آنها را تحت عناويني چون روابط ميان افراد، انتقال اطلاعات و تصميم­گيري گروه بندي كرد.

 

تاریخچه دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)

نخستین مؤسسه تربیت معلم كشور برای مدارس ابتدایی تحت عنوان «دارالمعلمین مركزی» در سال 1298 شمسی تاسیس و محل این مؤسسه در تهران، ساختمان وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد بود، بدلیل افزایش مدارس و نیاز به آموزگاران تعلیم دیده در مهر 1307 دارالمعلمین مركزی به دارالمعلمین عالی با اهداف جدید به تصویب شورای عالی معارف وقت رسید. در آذر 1308 قانونی در خصوص اصلاح اساسنامه و كمك به دارالمعلمین عالی و استخدام فارغ­التحصیلان آن به تصویب مجلس شورای ملی رسید و از این تاریخ دارالمعلمین­عالی به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد. به دلیل گسترش رشته­ها در سال 1311 دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل و در سال 1312 نام دارالمعلمین عالی به «دانشسرای عالی» تغییر یافت در سال 1342 هیأت وزیران دانشسرای عالی را منحل و سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی جایگزین آن شد پس از تأسیس وزارت علوم و آموزش­عالی در سال 1346 مجدداٌ سازمان یاد شده تحت عنوان دانشسرای­عالی زیر نظر وزارت قرار گرفت. در سال 1353 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، نام دانشسرای­عالی به دانشگاه تربیت معلم تغییر یافت و ادارة آن به صورت هیأت امنایی درآمد. با تاسیس دانشگاه، توسعه برنامه تربیت دبیر در سطح كشور جزء اهداف آن قرار گرفت و دانشسراهای عالی در شهرهای زاهدان، سنندج و یزد تاسیس گردید و مدرسه­های علوم اراك و كاشان تحت پوشش دانشگاه تربیت معلم قرار گرفتند. در سال­های 1366 و 1368 شعبه­های این دانشگاه در شهرهای سبزوار و تبریز تاسیس شدند و در سال 1369 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی تمام واحدهای وابسته به شعبه­های دانشگاه از آن منفك و مستقل شدند.با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تاريخ 11/11/90 دانشگاه تربيت معلم به دانشگاه خوارزمي تغيير نام يافت.

در حال حاضر اين دانشگاه داراي 5 معاونت، 10 دانشكده، 4 موسسه تحقيقاتي، 4 پژوهشكده، 2 قطب علمي و384 عضو هيات علمي شامل 36 استاد، 58 دانشيار، 259 استاديار، 31 مربي مي باشد. ساختمان مركزي دانشگاه در تهران واقع در خيابان شهيد مفتح مي باشد مساحت زمين آن حدود 2 هكتار است و ساختمان آن بر اساس طرح مهندسي ماركف روسي تبار (ساختمان کتابخانه مرکزي کنوني) ساخته شده است. با افزايش رشته­هاي تحصيلي و گسترش فعاليت­هاي آموزشي، تحقيقاتي و پشتيباني زميني به مساحت تقريبي 227 هكتار در منطقه پرديس كرج به دانشگاه واگذار گرديدكه عمليات احداث ساختمان از سال 1355 آغاز و در حال حاضر ساختمان­هاي: سازمان مركزي، دانشكده علوم پايه، دانشكده علوم رياضي و كامپيوتر، دانشكده علوم تربيتي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشكده تربيت بدني، 24 بلوك خوابگاه دانشجويي، منازل سازماني، تاسيسات، استخر و ... ساخته شده است. به منظور توسعه فعاليت­های آموزشی و پژوهشی و جذب دانشجو در مقاطع تحصيلات تکميلی، هيات امنا در تاريخ 29/8/91 با ايجاد پرديس دانشگاه در تهران موافقت نمود.

از بدو تاسیس دانشگاه تربیت معلم تا کنون، 25 رئیس در اداره آن نقش داشته­اند که اسامی آنها به شرح زیر است:

1ـ جناب آقای میرزا ابوالحسن خان فروغی 2ـ جناب آقای دکتر عیسی صدیق 3ـ جناب آقای دکتر علی­اکبر سیاسی 4ـ جناب آقای خان بابا بیانی 5ـ جناب آقای محمود صناعی 6ـ جناب آقای دکتر اسماعیل فیلسوفی 7ـ جناب آقای دکتر عبدا.. شیبانی 8ـ جناب آقای دکتر علی­اکبر بینا 9ـ جناب آقای دکتر طاهر قاسمی هنری 13ـ جناب آقای مهندس اسماعیل اوینی (2 دوره) 14ـ جناب آقای دکتر محمد حسین بیژنزاده 15ـ جناب آقای حجـت­الاسلام صادق اردستانی 16ـ جناب آقای دکتر ابراهیم اسرافیلیان 17ـ جناب آقای دکتر کریم زارع 18ـ جناب آقای دکتر حسن مهدیان 19ـ جناب آقای حجت الاسلام دکتر علی شیخ الاسلامی 20ـ جناب آقای دکتر علیرضا مدقالچی 21ـ جناب آقای دکتر سیدکاظم اکرمی 22ـ جناب آقای دکتر عباس بهرام 23ـ جناب آقای دکتر محمدعلی برخورداری 24ـ جناب آقای دکتر عبدالجواد طاهری­زاده 25ـ سرکار خانم دکتر حجازی­زاده

دفتر ریاست شامل قسمتهای مختلفی است از جمله:

- هیأت امنا

- هیأت رئیسه

- شورای دانشگاه

- روابط عمومی

- روابط بین الملل

            از آنجا که اطلاع روابط عمومی از وظایف و اختیارات بخش­های مختلف، او را در انجام هرچه بهتر و بیشتر وظایفش یاری می­نماید از اینرو توضیحات مختصری نیز در مورد بخش­های مختلف ریاست خدمتتان ارائه می­نمایم.


رئيس دانشگاه

            از سال 1384 تاکنون سرکار خانم دکتر زهرابیگم حجازی­زاده، عضو هیأت علمی دانشکده علوم جغرافیای دانشگاه خوارزمی ریاست دانشگاه را به عهده دارند.

2.2 copy 

3.3 copy 

4.4 copy copy 

وظايف و اختيارات رييس دانشگاه

  • نظارت بر حسن اجراي امور آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و دانشجويي، اداري و مالي، امور خدمات علمي، كليه ارتباطات داخلي و بين­المللي دانشگاه و هماهنگي واحدهاي مختلف و پاسخگويي به مراجع.
  • تعيين خط مشي اجرايي دانشگاه در قالب سياست­هاي علمي، آموزشي و پژوهشي
  • هدايت فعاليت هاي فرهنگي، آموزشي و پژوهشي، اداري، مالي دانشگاه
  • ارايه گزارش سالانه دانشگاه به هيات امناء
  • نظارت بر حسن اجراي فعاليت هاي جاري دانشگاه و پي گيري اشكالات و تخلفات اجتماعي و ارجاع آن به مقامات ذيصلاحيت
  • مسئوليت امور مالي و اداري دانشگاه در حدود مقررات مصوبه
  • نصب و عزل اعضاي هيات رييسه و رؤساي دانشكده­ها و مؤسسات و واحدهاي وابسته و مديران گروههاي آموزشي
  • اجراي مصوبات و آيين نامه­ها و بخشنامه­هاي صادر شده از سوي وزارت
  • تهيه و پيشنهاد سياست­ها، اهداف و خط و مشي­ها براي طرح در هيات امنا
  • ارايه پيشنهاد تاسيس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها به شوراي دانشگاه
  • ارايه پيشنهاد همكاريهاي علمي با ساير مؤسسات آموزشي با پژوهش داخلي و خارجي به شوراي دانشگاه
  • نظارت بر امور انضباطي دانشگاه (هيات علمي، دانشجويان، كارمندان) در چارچوب ضوابط و مقررات

 

هیات امنای دانشگاه خوارزمی

براساس قوانین تشکیل اساسنامه­های دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی تعدادی از دانشگاه ها از زمان تاسیس دارای هیات امنا خاص خود بوده که ترکیب و وظایف آن متفاوت بوده است. دانشگاه تهران در تیرماه 1342 قانون هیات امناء دانشگاه تهران به تصویب مجلسین رسید که دانشگاه تربیت معلم نیز بطور مشترک با آن کار می­کرد. و در تاریخ 14/ 6 / 74 نیز دانشگاه تربیت معلم بطور جداگانه اولین جلسه خود را انجام داد.

 

اعضاء هیات امناء (حقوقی و حقیقی):

1ـ دکتر کامران دانشجو ـ وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و رییس هیات امناء

2ـ دکتر مهدی ایرانمنش ـ معاون وزیر و رییس مرکز هیات های امناء و هیات های ممیزه

3ـ دکتر عبدالرسول پور عباس ـ رییس کمیسیون دائمی

4ـ دکتر زهرا حجازی­زاده ـ رئیس دانشگاه خوارزمی و دبیر هیات امناء

5ـ مهندس عزیز اکبریان ـ نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی عضو هیات امناء

6ـ دکتر فاطمه آجرلو ـ نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت امناء

7ـ مهندس عیسی فرهادی ـ استاندار البرز و عضو هیات امناء

8 ـ دکتر محمدحسین مجلس آراجهرمی ـ مدیرکل دفتر دانش آموختگان وزارت و عضو هیات امناء

9ـ حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان ـ استاد دانشگاه و عضو هیات امناء

10 ـ دکتر علیرضا مدقالچی ـ استاد دانشگاه و عضو هیات امناء

 

وظایف هیات امناء به شرح ذیل می باشد:

1ـ پیشنهاد انتصاب رییس دانشگاه یا موسسه آموزش عالی یا پژوهشی

2ـ تصویب سازمان امور اداری براساس ضوابطی که از طرف شورای مرکزی دانشگاه­ها تهیه و پیشنهاد می­شود و سپس به تایید وزارت علوم و سازمان امور اداری و استخدامی کشور می­ رسد.

3ـ رسیدگی به تصـویب بودجه براساس خط مشی­هایی که توسط شورای مرکزی دانشـگاه­ها تهیه و پـیشنهاد می­شود و سپس به تایید وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه می­رسد.

4ـ تصویب حسابهای سالانه

5ـ جلب و قبول کمک و هدایای افراد و بخش خصوصی اعم از داخلی یا خارجی به صورت نقدی ـ ساختمانی و یا تجهیزاتی

6ـ تصویب مقررات استخدامی هیات علمی و سایر مستخدمان آنها که تاریخ قانونی استخدام کشوری نیستند و همچنین مقررات استخدامی مربوط به معلمان و اعضای هیات علمی غیرایرانی براساس ضوابطی که از طرف شورای مرکزی دانشگاه های تهیه و به تایید وزارت علوم و سازمان امور اداری و استخدامی کشور می­رسد مقررات مربوط به پایه­ حقوق و حقوق بازنشستگی مستخدمین رسمی هیات علمی به پیشنهاد وزرات علوم و تایید سازمان امور اداری و استخدامی مجلسین قابل اجرا خواهد بود.

7ـ تصویب آیین نامه­های مالی و معاملاتی براساس ضوابطی که از طرف شورای مرکزی دانشگاه­ها تهیه و به تایید وزارت علوم و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه می­رسد.

8ـ تصویب میزان فوق­العاده مخصوص اعضای رسمی هیات علمی براساس ضوابطی که از طرف شورای مرکزی دانشگاه ها تهیه و به تایید وزارت علوم و تصویب شورای حقوق و دستمزد می­رسد .

9ـ تعیین نحوه اداره امور واحدهای تولیدی دانشگاه ها و موسسات آموزش­عالی و موسسات پژوهشی به صورت بازرگانی یا با مشارکت موسسات دیگر براساس ضوابطی که از طرف شورای مرکزی دانشگاه ها و موسسات آموزش­عالی تهیه و به تایید وزارت علوم و سازمان امور اداری و استخدامی می ­رسد.

5.5 copy copy

 

هيأت رئيسه دانشگاه

وظايف و اختيارات هيأت رئيسه دانشگاه

  • فراهم كردن زمينه مردمي اجراي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آيين­ نامه­ها و بخشنامه­هاي صادر شده از سوي وزارت
  • پيشنهاد نمودار تشيكلاتي و اطلاعات اداري لازم براي اداره امور داخلي دانشگاه­ها
  • فراهم كردن زمينه مردمي كردن دانشگاه و كمك به خود كفايي دانشگاه و واحدهايي وابسته
  • ايجاد هماهنگي لازم بين حوزه هاي مختلف معاونت ها
  • پيشنهاد بودجه سالانه دانشگاه به هيات امناء از طريق رييس دانشگاه
  • پيشنهاد توزيع و تخصيص فرصت­هاي مطالعالتي و دوره­هاي كوتاه مدت آموزشي و تحقيقاتي داخل و خارج كه طبق ضوابط به اعضاي آموزش، پژوهش تعلق مي­گيرد از طريق رييس دانشگاه به وزارت.

 

شوراي دانشگاه

شوراي دانشگاه از اعضاي ذيل تشكيل مي­شود:

اعضاي هيأت رئيسه، رؤساي دانشكده­ها، 2 نفر از اعضاي هيأت علمي به انتخاب شوراي مربوط، اعضاي هيأت عملي در مرتبه استاد يا دانشيار به انتخاب رييس دانشگاه .

 

وظايف و اختيارات شوراي دانشگاه بدين شرح است:

  • بررسي و تاييد برنامه­هاي پيشنهادي آموزشي و پژوهشي كوتاه مدت
  • بررسي روش­هاي همكاري با مؤسسات دولتي و غير دولتي و تدوين رابط آن
  • بررسي سالانه امكانات علمي (نيروي انساني و تجهيزات) دانشگاه و تعيين كمبودها و طبقه بندي نيازهاي علمي و اقدام براي تامين آنها
  • برنامه­ريزي پذيرش دانشجو براساس امكانات دانشگاه با توجه به برنامه توسعه كشور
  • بررسي مسائلي كه توسط رييس دانشگاه در دستور كار شورا قرار مي­گيرد
  • بررسي مشكلات آموزشي و پژوهشي دانشگاه و ارايه راه حل­هاي لازم
  • ارزيابي كلي عملكرد دانشگاه

6.6 copy 

 7.7 copy copy

پیشینه روابط عمومی دانشگاه

روابط عمومی دانشگاه از جمله واحدهای تابعه حوزه ریاست بوده و همواره قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران زیر نظر مستقیم رییس انجام وظیفه کرده است. روابط عمومی در ساختار سازمانی دانشگاه ملی ایران (پیش از انقلاب اسلامی) که در سال 1356 به تصویب نهایی هیات امنای وقت دانشگاه رسید با عنوان «دفتر روابط عمومی و تشریفات» معرفی و فعالیت نمود. پس از انـقلاب اسلامی تا سال 1378 با نـام «دفتر ریاست و روابط عمومی» فعالیت داشت.در بهمن ماه 1378 پس از تصویب ساختار سازمانی جدید دانشگاه روابط عمومی از دفتر ریاست منتزع و تاکنون با عنوان « دفتر روابط عمومی» به انجام وظیفه مشغول می باشد.

 

سازمان­های ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی

1-    تمام دانشگاه­های کشور

2-    وزارت علوم و تحقیقات فناوری

3-    وزارت ارشاد اسلامی

4-    سازمان سنجش

5-    مؤسسه­ های تحقیقاتی و پژوهشی

 

 نمودار سازمانی دفتر روابط عمومی و روابط بین­الملل


مشاور مدیرعامل و مدیرکل دفتر روابط عمومی و روابط بین الملل

                        معاون مدیرکل دفتر روابط عمومی و بین الملل

                                        کارشناسان روابط عمومی

                                        کارشناس روابط بین الملل

                                                     مسئول دفتر

 

واحد روابط‏ عمومي و بين الملل

            روابط‏ عمومي به عنوان دانش مردم­داري، از زماني ظهور كرد و رو به رشد نهاد كه مديران سازمانها، در برابر سازمان و الزاما در برابر ذينفعان سازمان احساس مسئوليت كردند و قرار گرفتن اين امور در كنار مديريت سازمان ضرورت زمان تلقي گرديد.

            در اين راستا مهمترين وظيفه واحد روابط‏عمومي و امور بين الملل بررسي افكار عمومي و انعكاس و انتقال آن به مسئولان سازمان است. اين واحد آئينه سازمان و دروازه ورود و خروج بين سازمان و ذينفعان آن است.

8.8 copy copy 


وظایف مدیرکل روابط‏ عمومي و بين الملل دانشگاه خوارزمی:

  • دريافت برنامه ها و دستور كار از مديريت مافوق
  • نظارت بر اجراي صحيح آئين­نامه­ ها، دستورالعمل­ها و مقررات داخلي دانشگاه توسط افراد تحت سرپرستي
  • سازماندهي، ساماندهي، كنترل و نظارت بر برنامه­ ها و تأمين نيروي انساني مورد نياز
  • تلاش در جهت تحصيل منافع سازمان
  • تعبير و تفسير مسائل درون سازماني و برون سازماني و ارائه گزارشهاي لازم
  • ايجاد روحيه بهره وري و تقويت كار تيمي
  • برنامه ريزي و هماهنگي بين واحدهاي ذيربط
  • تشكيل جلسات منظم كاري
  • ايجاد ارتباطات قوي با کارکنان
  • استفاده از بهترين شيوه ها بمنظور كاهش هزينه هاي مصروفه
  • مشاركت در امور مختلف مربوط به برپايي نمايشگاههاي داخلي و خارجي
  • بررسي مسائل انگيزشي پرسنل
  • برنامه­ريزي تبليغاتي
  • برنامه ريزي برگزاري ساليانه جشنها ،مراسم و مناسبتها در دانشگاه
  • ايجاد ارتباط با سازمانها و دانشگاه­ها
  • ایجاد ارتباط منطقي و نزديكي با رسانه هاي خبري

 

جايگاه‌ سازماني‌ روابط عمومي‌

روابط عمومي‌ زماني‌ مي‌تواند نقش‌ راهبردي‌ خود را در سازمان‌ ايفا كند كه‌ در تشكيلات سازمان ‌جايگاه‌ مناسبي‌ داشته ‌باشد.

در بسياري‌ از ساختارهاي‌ سازماني‌، مشاهده‌ مي‌شود كه‌ روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ واحد فرعي‌امور اداري‌ يا امور خدماتي‌ منظور شده‌ است‌ كه‌ در اين‌ صورت‌ روابط عمومي‌ نمي‌تواند جايگاه‌ و نقش‌راهبردي‌ داشته‌ باشد، زيرا طبق شرايط احراز شغل‌ مسئول‌ روابط عمومي‌ حتي‌ از شرايط احراز شغل‌مدير اداري‌ پايين‌تر است‌.

در سازمانهايي‌ كه‌ واحد روابط عمومي‌ در جدول‌ سازماني‌ بلافاصله‌ زير نظر مدير عالي‌ سازمان‌ قراردارد نشان‌ دهنده‌ توجه‌ به‌ روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ عنصر راهبردي‌ است‌. در بسياري‌ از موارد، روابط عمومي‌ عملا نقش‌ راهبردي‌ خود را در سازمان‌ ايفا نمي‌كند. اين‌ مشكل‌ از دو جهت‌ ناشي‌ مي‌شود:

1. عدم‌ اطلاع‌ كافي‌ مديران‌ ارشد از نقش‌ و اهميت‌ روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ عنصر كمك‌ كننده‌ به‌ طرح‌ريزي‌هاي‌ استراتژيك ‌و زمينه‌سازي ‌تصميمات‌، اجرا و ارزيابي ‌عملكرد برنامه‌هاي ‌راهبردي‌ سازمان‌.

2. قرار ندادن‌ افرادي‌ با دانش‌ و بينش‌ و منش‌ لازم‌ در چنين‌ جايگاه‌ سازماني‌ كه‌ بتواند سازمان‌ رادر اعمال‌ مديريت‌ راهبردي‌ ياري‌ كند. در اين‌ صورت‌ است‌ كه‌ روابط عمومي‌ فقط مي‌تواندمراسم‌ و جشن‌ها را ترتيب‌ دهد و پرچم‌به‌دورديوارسازمان‌بزند.توصيه‌ متخصصان‌ اين‌ است‌ كه‌ اگر بخواهيم‌ روابط عمومي‌ نقش‌ راهبردي‌ در سازمان‌ داشته‌ باشد،لازم‌ است‌ ضمن‌ در نظر گرفتن‌ جايگاهي‌ مناسب‌ در ساختار سازماني‌ براي‌ اين‌ واحد و شرايط احرازشغلي‌ متناسب‌ با مديران‌ ارشد سازمان‌، آنان‌ را در طرح‌ريزي‌هاي‌ راهبردي ‌سازمان ‌مستقيماً دخالت ‌دهيم‌.

توصيه‌ عمده‌ ديگري‌ كه‌ از لحاظ سازماندهي‌ شده‌ است‌، اين‌ كه‌ بهتر است‌ تمام‌ خدمات‌ تخصصي ‌مورد نياز واحد روابط عمومي‌ در داخل‌ يك‌ واحد سازماني‌ قرار گيرد و مسئوليت‌ اصلي‌ همه‌ اين‌اقدامات‌ به‌ عهده‌ مدير روابط عمومي‌ باشد. طبيعي‌ است‌ كه‌ تشكيلات‌ سازماني‌ واحد روابط عموي‌ درسازمانهاي‌ بزرگ‌ با سازمانهاي‌ متوسط و كوچك‌ متفاوت‌خواهدبود.

 

ويژگي‏هاي كارشناس روابط‏ عمومي

كارشناس روابط‏ عمومي، كارشناسي است كه مهارت‏هاي لازم را در زمينه روابط‏ عمومي آموخته باشد. اين مهارت‏ها در اصل همان مهارت‏ها و آموزش‏هايي است كه فرد براي فعاليت‏ در روابط‏ عمومي در دانشگاه آموخته است.

علاوه بر تحصيلات و آموزش‏هاي لازم، فردي كه در روابط‏ عمومي استخدام مي‏شود بايد بتواند سه وظيفه مهم توليد اطلاعات و انعكاس به مخاطبان، تصويرسازي مثبت از سازمان و معرفي خدمات يا كالاهاي سازمان را انجام دهد.

حال اين سوال پيش مي‏آيد كه اين مهارت‏هاي لازم چه مهارت‏هايي هستند و همچنين چه خصوصيات و ويژگي‏هاي كارشناس روابط‏ عمومي بايد داشته باشد تا بتواند در انجام وظايفش موفق باشد.

 

ویژگی­های مهارتی کارشناس روابط­ عمومی

كارشناس روابط‏عمومي براي توفيق در وظايف خود و ايفاي نقش موثر در روابط‏ عمومي، بايستي ويژگي‏هاي مختلفي را داشته باشد. اين ويژگي‏ها به دو دسته ويژگي‏هاي خاص و اكتسابي (اصلي) و ويژگي‏هاي عمومي و ذاتي (فرعي) قابل تقسيم است.

 

الف: ویژگی های خاص و اکتسابی (اصلی)

ویژگی­های خاص و اکتسابی کارشناس روابط عمومی شامل: مهارتهای علمی، احساس مسئولیت اخلاقی، دانستن آگاهی­های روز سازمان آگاهی، قدرت نویسندگی آشنایی با علوم اجتماعی از جمله کلیات مدیریت ، روان­شناسی و علوم سیاسی، نوآوری و خلاقیت، آشنایی با روزنامه نگاری و ایمان به حقانیت افکار عمومی یا مخاطب.

 

ب: ویژگی­های عمومی و ذاتی (فرعی)

ویژگی­های عمومی و ذاتی کارشناس روابط عمومی عبارت است از:

داشتن استعداد مدیریت، استعداد دگرگونی مثبت و مثبت­ اندیشی، فرصت­جویی آگاهانه، کارآفرینی، بهره هوش بالا، کنجکاوری ، سرزنده و پویا بودن ، شوخ طبعی و بذله گویی، داشتن بیان خوب از امور، ظاهر مناسب، ذوق وشوق (استعداد طبیعی) آینده­ نگری و شخصیت ترغیبی و متقاعد کننده (توانایی ایجاد رابطه صمیمی).

کارشناس راوبط عمومی در صورتی می­تواند با موفقیت فعالیتهای خود را به پایان برساند که به طور کلی در نخستین قدم در برنامه­ریزی فعالیت­های خود سه رکن عمده و اصلی را در نظر بگیرد:

1ـ هستی شناسی است یعنی شناخت موضوع موجود خود و روابط عمومی سازمان متبوعه.

2ـ هدف شناسی است یعنی شناخت اهداف و کمال طلبی مطلوبهایی که در فرایند توسعه کارهای خود به دنبال آنها هستیم.

3ـ امکان شناسی است یعنی شناخت امکانات لازم برای جدا شدن از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب و ایده­آل.

كارشناس روابط‏عمومي يا بايستي خلاق باشد و يا نوآور و نياز به نوآوري در روابط‏ عمومي بيش از ساير مشاغل و حرفه‏ ها وجود دارد. چرا كه مردم پيام‏هاي جديد و قالب‏هاي جديد را بهتر از پيام‏ها و قالب‏هاي كليشه‏اي جذب مي‏كنند. براي اين منظور، داشتن اطلاعات لازم درباره جامعه، سازمان و تكنيك‏هاي روابط‏عمومي، ذهن خلاق، داشتن مطالعات مستمر درباره روابط‏ عمومي، پشتكار شايان توجه و آگاهي از سازمان و روابط‏عمومي و سعي در يافتن راه حل براي آنها، ضروري است.

آشنايي با علوم اجتماعي: آشنايي با علوم اجتماعي نظير مديريت، روانشناسي، علوم سياسي، آمار و كارشناس روابط‏ عمومي را قادر مي‏سازد در روابط خود با مردم و يا مددرساني به مديريت سازمان از قابليت‏هاي بيشتري بهره‏مند شود.

آشنايي با روزنامه‏ نگاري: آشنايي با روزنامه‏ نگاري براي توفيق كارشناس روابط‏ عمومي از اهميت ويژه‏اي برخوردار است. اين ويژگي‏ او را در كار خبرسازي و ايجاد ارتباط مطلوب با رسانه‏ ها كه از وظايف اساسي روابط‏ عمومي است،‌ توانمند مي‏سازد.

قدرت نويسندگي: كارشناس روابط‏ عمومي براي توفيق بيشتر در امور، نيازمند توان نويسندگي شايان توجهي است؛ چرا كه نوشتن، بخش عمده‏اي از وقت كارشناس روابط‏ عمومي را به خود اختصاص مي‏دهد. تهيه و تنظيم متون مختلف نظير: متون مصاحبه، سخنراني، مقاله، گزارش‏، تصويرنامه، آگهي، اطلاعيه، خبر، شرح عكس و. توسط كارشناس روابط‏عمومي، اهميت اين ويژگي را روشن‏تر مي‏سازد.

كارشناس روابط ‏عمومي را بايد هنرمندي دانست كه از هنرهاي هفتگانه شامل: شعر، موسيقي، تاتر، نقاشي، مجسمه‏ سازي و نويسندگي نهايت استفاده را براي اقناع مخاطب مي‏كند و در اين بين نويسندگي از برجستگي بسياري برخوردار است. البته توانايي نويسندگي صرف داشتن قلم مناسب نيست بلكه آشنايي با اصول علمي نگارش و گزارش مي‏باشد.

گوش دادن موثر و همدلي: كارشناس روابط‏ عمومي براي رسيدن به تفاهم با ديگران بايستي از دو توانمندي مهم«گوش دادن موثر» و «ايجاد همدلي» بهره‏مند باشد تا از اين طريق، ضمن فراهم آوردن زمينه آگاهي از ديدگاه‏هاي مخاطب يا ارباب رجوع، وارد دنياي او شود و سازمان را از نگاه او بنگرد. اين باعث يك تعريف جديد از روابط‏ عمومي مي‏گردد. در اين تعريف، روابط‏ عمومي وسيله تفسير سازمان از نگاه مردم است و جريان اطلاع رساني از درون سازمان به بيرون‌، بطور عمده، جاي خود را به جريان اطلاع‏رساني از بيرون به درون سازمان مي‏دهد.

ايمان به حقانيت مخاطب: اين ويژگي بسيار حساس و مهم ، باعث مي‏شود كه احترام به مردم و عقايد آنان، كارشناس را وامدار سازد و او را از انحرافات رفتاري در حرفه خود درخصوص مخاطبان دور سازد. همچنين او را در وضع پاسخگويي قرار مي‏دهد تا همواره پاسخگوي انتظارات افكارعمومي باشد.

يك كارشناس روابط‏عمومي بايد بتواند عوامل مورد نياز براي پذيرش توسط مخاطب را در خود پرورش دهد. اخلاق پسنديده، انگيزه قوي، مثبت‏ انديشي و خوش‏بيني و پويايي، در اين زمينه تاثير شگرفي دارد.

            بطور كلي، در يك فراگرد ارتباطي، همسويي با مخاطبان، صداقت، حاضر جوابي، خلوص و وضع ظاهري مناسب ارتباطگر، نقش بسيار مهمي را در موثر بودن جريان ارتباط ايفا مي‏كند. مجموعه اين ويژگي‏ها، كارشناس روابط‏عمومي را از جايگاه بسيار والايي برخوردار مي‏سازد، به گونه‏اي كه مي‏توان او را مغز متفكر روابط‏عمومي نام برد.

            بنابراين تربيت كارشناس روابط‏عمومي از طريق انتخاب افرادي كه ويژگي‏هاي ذاتي را داشته باشند و در دانشگاه و محيط‏كار ويژگي‏هاي اصلي را ياد بگيرند، مي‏تواند ضامن كارامدي روابط‏عمومي در يك كشور باشد.

 

شرح وظایف روابط عمومی دانشگاه خوارزمی به شرح ذیل می باشد:

مهمترين وظيفه روابط‏عمومي شناخت افكار عمومي و نفوذ در آن براي جلب رضايت افكارعمومي نسبت به سازمان است كه هم در درون سازمان و هم در بيرون از سازمان دنبال مي‏شود.

بي‏ترديد اين وظيفه در قالب مجموعه‏اي از فعاليت‏هاي ارتباطي صورت مي‏گيرد كه مي‏توان آنها را تحت عناوين ارتباطات، امورفرهنگي و نمايشگاه‏ها، انتشارات، سنجش افكار و پژوهش و برنامه ‏ريزي دسته‏بندي كرد.

با توجه به دسته بندي كه در وظايف روابط‏ عمومي داخلي انجام شده وظايف عملكرد روابط‏عمومي در داخل و خارج از دانشگاه بصورت زير مي‏باشد:

  1. ارتباطات

اگر ارتباط را به معناي وسيع كلمه در نظر بگيريم،‌ عبارتست از كارفردي و جمعي مبادله حقايق و عقايد در درون هر سيستم اجتماعي مشخص. ويژگي‏هاي اصلي ارتباط را مي‏توان به ترتيب زير تعريف كرد:

-         اطلاع رساني : گردآوري، ذخيره، پرورش و انتشار اخبار، حقايق و عقايد لازم براي رسيدن به دركي آگاهانه از وضعيت فرد، جامعه و شرايط ملي و بين‏المللي و اتخاذ تصميمات مناسب براساس آن.

-         اجتماعي كردن : فراهم آوردن يك پشتوانه همگاني علمي و فكري براي عموم مردم در جهت همبستگي و آگاهي اجتماعي، تا به اين ترتيب افراد بتوانند با استفاده از آن به طور فعال در زندگي عمومي مشاركت داشته باشند.

9.9 copy

-         انگيزش : پيشبرد هدفهاي كوتاه مدت و بلندمدت اجتماعي هر دو و نيز آرزوهاي فردي؛ به منظور تحريك فعاليت‏هاي فردي و جمعي در جهت اهداف عمومي.

-         گفت وگو: ارائه اطلاعات موجود به منظور روشن شدن مسائل عمومي و آسان كردن توافق همگاني و نيز تقويت توجه عمومي به مسائل محلي ، ملي و بين‏المللي.

-         آموزش و پرورش : ‌انتقال دانش براي تكامل معنوي بيشتر، منش‏سازي و كسب مهارت‏ها در طي سال‏هاي زندگي.

-         پيشرفت‏ فرهنگي: انتشار كارهاي فرهنگي و هنري، ‌حفظ ميراث فرهنگي و گسترش افق‏هاي فردي از طريق بيدار كردن قوه ابتكار و تحريك آفرينش ونيازهاي زيبايي شناختي.

-         تفريحات : اشاعه و ترويح نمايش، ادبيات، ورزش و نظاير اينها براي سرگرمي و تفريح فردي و جمعي.

-         انسجام‏دهي : قراردادن پيام‏هاي گوناگون در دسترس افراد، گروه‏ها و ملت‏ها براي كمك به شناخت و درك ديدگاه‏ها و آرزوهاي مشترك يكديگر.

-         سياستگذاري،‌ برنامه‏ ريزي و كاربرد شيوه‏ ها و برنامه‏ هاي مناسب براي انعكاس اهداف، سياست‏ها،‌ فعاليت‏ها،‌ برنامه‏ ها و مواضع سازمان به مخاطبان، رسانه ‏ها و جامعه.

 10.10 copy

-         گردآوري، جمع‏بندي و تحليل نظرها و ديدگاه‏هاي مردم، نخبگان و رسانه‏ ها در زمينه فعاليت‏هاي سازمان و ارائه آن به مديريت.

-         تلاش براي تقويت هرچه بيشتر روحيه تفاهم بين كاركنان و مديران و هميت سازماني و زمينه‏ سازي براي برقراري ارتباطات بين آنان.

-         تدارك تمهيدات و اقدامات لازم براي راهنمايي ارباب رجوع و تسهيل دسترسي به مراكز و مسئولان سازمان.

-         برنامه ريزي و اطلاع‏ رساني به مردم درباره عملكرد سازمان به انگيزه تنوير افكار عمومي.

-         تدوين برنامه ‏سالانه مصاحبه‏ هاي مسئولان سازمان با مطبوعات، متناسب با اولويت‏هاي سازماني و نياز افكار عمومي.

-         تهيه و تنظيم اطلاعات پايه ‏اي از سازمان براي ارائه به مراجعان و ميهمانان سازمان به زبان‏هاي مخلتف.

-         ايجاد ارتباط احسن با مطبوعات،‌ راديو، تلويزيون وخبرگزاري‏ها و بهره‏برداري بهينه از آنها براي اطلاع‏رساني به مردم

2- انتشارات

-         تدوين كتب، جزوه‏ها و تهيه مواد انتشاراتي به منظور معرفي سازمان

-         گردآوري و نشر اطلاعات و اخبار و گزارش‏هاي مربوط به سياست‏ها، فعاليت‏ها، ‌طرح‏ها و برنامه‏ ها؛ با شيوه‏ ها و قالب‏هاي موثر و مناسب

-         تدوين و انتشار خلاصه عملكرد سالانه سازمان براي ارائه به مديريت

-         انتشار خبرنامه داخلي

3.سازماندهي دريافت پيشنهادها

طراحي و اجراي نظام گردآوري پيشنهادهاي كاركنان به منظور ترغيب كاركنان به مشاركت هر چه موثرتر در بهبود جريان امور سازمان مي باشد.

همچنين به طور حضوري يا مكاتبه‏اي پيشنهادات و انتقادات را از كليه امور و واحدها دريافت و مورد بررسي قرار مي‏دهند و به اين طريق پيام‏ها و پيشنهادات به اطلاع رياست مي‏رسد.

4.راهنمايي ارباب رجوع

يكي از كارهايي كه روابط‏ عمومي انجام مي‏دهد، پاسخگويي به نياز مراجعين است.

5.سنجش افكارعمومي

سنجش افكار عمومي از مهمترين وظايف روابط‏ عمومي داخلي و خارجي است به گونه‏اي كه امروزه اساس تصميم‏ گيري‏هاي درون سازماني بر نتايج افكار عمومي استوار است.

موضوعاتي از قبيل ميزان رضايت يا عدم رضايت كاركنان از خدمات رفاهي سازمان، نحوه نگرش كاركنان نسبت به مسئولان، سنجش ميزان همبستگي اهداف كاركنان با اهداف سازمان و مانند آن اگر بخوبي روشن شوند مي‏توانند اطلاعات مفيدي را براي حركت روان چرخ سازمان در درون، در اختيار مديريت قرار دهند.

-         تهيه گزارش‏هاي تحليلي ادواري (ماهانه / فصلي/ سالانه) از افكار عمومي داخل و خارج از سازمان براي ارائه به مديريت .

-         نقد و بررسي بازتاب فعاليت‏هاي در نظر اقشار مردم بويژه نخبگان، رسانه‏ ها و دستگاه‏ها از يكسو و مديران و كاركنان از سوي ديگر و ارائه گزارش آن به مديريت.

-         سنجش افكارعمومي درون سازماني به منظور بازاريابي مسائل و ارائه راه‏كارهاي مناسب به مديريت.

-         مشاركت در غم و شادي كاركنان

روابط‏عمومي در داخل سازمان بايد سعي كند تا به نحو ممكن حضور خود را به هريك از كاركنان نشان دهد. افزون بر موارد استثنايي كه روابط‏ عمومي مي‏تواند براساس ماهيت خاص خود به كاركنان كمك كند، ارسال پيام‏هاي تبريك و تسليت در مواقع مقتضي، مي‏تواند نمونه‏ هايي از مشاركت روابط‏ عمومي در غم و شادي كاركنان باشد. اين كارها خود موجب ايجاد و يا تقويت حس همكاري كاركنان با روابط‏ عمومي است.

در صورت درگذشت بستگان و نزديكان كاركنان ، واحد روابط‏ عمومي ضمن درج آگهي، اطلاعيه يا پيام تسليت، هماهنگي و اقدامات لازم براي شركت كاركنان در مراسم ترحيم را فراهم مي‏سازد. همچنين در صورت موفقيت كاركنان يا فرزندان آنان در زمينه‏ هاي علمي، فرهنگي، ورزشي و... به روش­هاي مختلف اين موفقيت‏ها را به آنان تبريك مي‏گويد.

6- اطلاع رساني به مسئولان

وظيفه اطلاع رساني در روابط‏ عمومي صرف انعكاس عملكرد و برنامه ‏هاي سازمان به مردم نيست. در بعد اطلاع رساني تهيه اطلاعات موردنياز مسئولان نيز جايگاه ويژه ‏اي دارد. از امور معمول در روابط‏عمومي در اين بعد تهيه بريده جرايد، چاپ خبرنامه داخلي است.

روابط‏ عمومي به منظور آگاهي از مطالبي كه در مورد سازمان در نشريات منعكس مي‏شود، به مطالعه و بررسي روزنامه‏ ها و نشريات مختلف مي‏پردازد. در صورت چاپ، انتشار يا انعكاس مطلبي در مورد عملكرد يا كار، موارد به رياست اطلاع داده مي‏شود و در صورتي كه نياز به جوابگويي باشد، با اطلاع و صلاحديد رياست اقدامات لازم بعمل مي‏آيد. همچنين در صورتي كه كاركنان پيشنهاد يا انتقاد و نظري در مورد كار و عملكرد واحدهاي مختلف داشته باشند پس از اعلام به روابط‏ عمومي، روابط‏ عمومي موضوع را به اطلاع رياست مي‏رساند.

7- اطلاع رساني به كاركنان‌

اطلاع رساني به كاركنان نيز به نوبه خود كم اهميت‏تر از اطلاع رساني به مسئولان نيست. از شيوه‏ هاي مهم در اطلاع‏ رساني به كاركنان مي‏توان راه‏ اندازي قفسه‏ هاي اطلاعاتي، راه‏ اندازي ويترين‏ ها، برنامه‏ هاي بازديد كاركنان از پروژه‏ ها، ‌شاخص‏ سازمان و برنامه بازديد تفريحي را نام برد .

روابط‏ عمومي با نصب اعلاميه‏ ها، اطلاعيه‏ ها، خبرها و پيام‏ها در تابلو اعلانات كاركنان را در جريان امور قرار مي‏دهد.

8- برگزاري جلسات عمومي

روابط‏ عمومي، مجري و برگزاري نشست‏هاي عمومي با حضور مسئولين و كاركنان است. اين جلسات به پيشنهاد و صلاحديد مديريت برگزار مي‏شود. همچنين جلسه پرسش و پاسخ نيز بطور خاص برگزار مي‏شود.

9- برگزاري مراسم

روابط ‏عمومي مجري برگزاري مراسم تجليل و بزرگداشت روززن، روز كارمند و كارگر، دانش‏آموزان ممتاز (فرزندان پرسنل) و ديگر مناسبت­هاي ملي و مذهبي است. لازم به توضيح است كه در مراسم بزرگداشت روز زن به زنان كارمند، تجليل از دانش‏آموزان ممتاز پرسنل،‌ بزرگداشت كارگر و كارمند به كارگر وكارمند نمونه هدايايي تقديم مي‏گردد. ميزان هزينه و نوع اين هدايا با صلاحديد مديريت سازمان مشخص مي‏شود. دعوت براي شركت در مراسم با ارسال دعوتنامه و همچنين نصب اطلاعيه انجام مي‏شود. همچنين مراسم ايام ويژه ملي و مذهبي نيز با همكاري روابط‏عمومي انجام مي‏پذيرد. هر چند واحد روابط‏عمومي در شرايط موجود، اجراي اين مراسم را وظيفه خود نمي‏داند.

            اهداء كتاب در اعياد و مناسبت‏ها به پرسنل و گذاشتن مسابقات مختلف مثل كتاب خواني و حفظ و فرائت قرآن و غيره روابط‏عمومي با پرسنل ارتباط برقرار مي‏كند.

10- همكاري و هماهنگي در برگزاري و شركت در كنفرانس‏ها، همايش‏ها نمايشگاه‏ها و جشنواره‏ها

            واحد روابط‏ عمومي ضمن اطلاع­رساني به واحدها و افراد مختلف، نسبت به برگزاري كنفرانس‏ها و همايش‏ها، كار ارتباطات و مكاتبات لازم در اين زمينه، ارسال مقالات ارائه شده توسط افراد مختلف و هماهنگي و اقدامات لازم براي حضور اين افراد در اين همايش‏ها را انجام مي‏دهد.

-         مشاركت در برگزاري سمينارها و گردهمايي‏هاي تخصصي و عمومي سازمان.

-         پوشش تبليغي ساختمان‏ها و فضاهاي عمومي سازمان در گراميداشت ايام و مناسبت‏هاي ويژه.

-         تدوين واجراي طرح جامع تبليغات براي فضاسازي فرهنگي ـ تبليغي در ساختمان‏ها و محوطه‏ ها.

-         تهيه، تدوين و اجراي تقويم مراسم داخل سازمان.

-         تولید و سفارش ساخت

- توليد و سفارش ساخت آگهي‏ هاي تلويزيوني و فيلم‏هاي موردنياز براي تبليغ عملكرد و مستندسازي سازمان

درصورت برگزاري جشنواره، همايش، كنفرانس، نمايشگاه و... كه در حيطه كار و كاركنان باشد، روابط‏عمومي با نصب اطلاعيه در تابلو اعلانات و همچنين دادن اطلاع به واحدهاي مربوطه و كليه پرسنل، همكاري و هماهنگي لازم را در تهيه بروشور و راهنماهاي خاص، تايپ و تهيه مقاله، كتاب يا جزوه و ارسال مدارك مربوطه بعمل مي‏آورد.

پس از شركت افراد در چنين برنامه ‏هايي، روابط‏ عمومي وظيفه دريافت پيشنهادات و نظرات آنان و اطلاع به مديريت مركز را برعهده دارد. البته لازم به يادآوري است درصورتي كه شركت در اين مجامع و نمايشگاه‏ها نيازمند صرف هزينه و بودجه خاصي باشد، با اطلاع و صلاحديد مديريت تامين مي‏شود.

11- پژوهش و برنامه‏ريزي

-         تهيه گزارش‏هاي عملكرد دوره‏اي از فعاليت‏هاي روابط‏ عمومي

-         نوآوري، خلاقيت و طراحي فعاليت‏هاي جديد در قلمرو وظايف روابط‏ عمومي

-         نظارت و ارزيابي فعاليت‏ها و اعمال نتايج حاصل در برنامه‏ ها و فعاليت‏هاي آتي

-         طراحي و برنامه‏ ريزي براي ارتقاء كليه اموري كه به رشد كمي و كيفي ارتباط و همدلي بين سازمان و مديران و كاركنان و دستگاه‏ها با يكديگر بيانجامد.

-         واحد روابط ‏عمومي قبل از شروع هر سال، برنامه‏ هاي سالانه خود را در حيطه وظايفي كه برعهده دارد پيش‏بيني و برنامه ‏ريزي مي‏كند و با همكاري و مشاوره واحد مالي، هزينه و بودجه سالانه را تنظيم مي‏كند و به اطلاع مديريت مي‏رساند. پيشنهادها و نظرات خاص خود را در تصويب اين بودجه نيز ارائه مي‏دهد.

12- ارتباط با رسانه‏ها

واحد روابط‏ عمومي با صلاحديد و مشورت مديريت، مسئوليت پاسخگويي و آگاهي از مطالبي كه در رسانه ‏هاي مختلف در مورد سازمان و فعاليت‏هاي آن عنوان مي‏شود را دارد.

13- شناخت مخاطبين

روابط‏ عمومي با شناخت و آگاهي از مخاطبين، آنها را دسته‏بندي كرده است. ولي از نظر ايجاد ارتباطات خاص با هر گروه، آشنايي با نظرات و عقايد آنها در مورد روابط‏عمومي اصولا آگاهي دادن نسبت به فعاليتها و خدمات خاص به هر گروه از مخاطبين ، كار خاصي در حال حاضر انجام نشده است.

14- پيگيري ويژه براي رفع مشكلات كاركنان

يكي از اقداماتي كه روابط‏عمومي مي‏تواند براي كمك به كاركنان انجام دهد، ‌انجام پيگيري ويژه براي رفع بعضي از مشكلات ويژه و اضطراري كاركنان است. اين اقدام براي جلب رضايت عمومي كاركنان و ايجاد حسن ارتباط درون سازماني، بسيار موثر است.

15. امكانات رفاهي و آموزشي براي پرسنل

از امكانات رفاهي كه روابط‏ عمومي براي افراد دانشگاه محيا كرده است: اهداي ارزاق،‌ استفاده از ورزشگاه‏ها، رفتن به كلاس‏هاي آموزشي كه براي كارشناسان الزامي است و از طريق مسئوليت هر واحد اقدام به تشكيل آن مي‏شود و در صورت شركت نكردن هم حذف حقوق و جريمه نقدي در پيش دارد.

اولويت در برخورداري كاركنان روابط‏ عمومي از تسهيلات ويژه به سبب حساسيت و محدوديت‏هاي زماني كاري.

تسهيلاتي مانند امكان اهداء كتاب و نشريات به منظور ارتباط با سازمان‏هاي ديگر .

در هفته 2 الي 3 ساعت استفاده از امكانات ورزشي براي همه همكاران وجود دارد در اكثر رشته‏ ها : فوتبال، بسكتبال، شنا، كوهنوردي، بدمینتون، هندبال‌، پينگ پونگ و ... .

حتي فرزندان پرسنل نيز از اين امكانات ورزشي استفاده مي‏كنند و در تابستان نيز اردوهاي تابستاني براي فرزندان پرسنل در نظر گرفته مي‏شود.

كار هماهنگي مسافرتهاي پرسنل نيز از جمله وظايف روابط‏ عمومي است.

كميته‏اي در روابط‏عمومي وجود دارد كه سيستم پيشنهادات است و در اين سيستم به پيشنهادات و انتقادات پرسنل رسيدگي مي‏كند. قابل توجه است كه اين سيستم رايانه‏اي مي‏باشد.

 

فعالیتهای روزانه (جاری) در روابط عمومی دانشگاه خوارزمی:

  • پذیرایی از ارباب رجوع یا بازدید کنند
  • تهیه بولتن، بررسی جراید
  • تهیه متن سخنرانی
  • ترتیب دادن مصاحبه مطبوعاتی
  • کمک مشورتی به مدیران
  • فراهم آوردن ترتیبات مخصوص برای افتتاح پروژه
  • برگزاری جشن
  • پیام تبریک و تسلیت به کارکنان
  • افکار سنجی
  • تهیه و توزیع نشریات و روزنامه
  • اجرای طرح تکریم ارباب رجوع
  • بررسی صندوق پیشنهادها، انتقادها و صندوق صوتی
  • تهیه خبر، جوابیه ، تکذیب و اصلاحیه به مطبوعات
  • برگزاری جلسه معارفه و تودیع
  • برگزاری مجالس اتفاقی و پیش بینی نشده
  • راه­اندازی و اجرای برنامه ویدئو کلوپ برای همکاران
  • اهداء هدایا برای مزدوجین نوزادان
  • عیادت از کارمندان بیمار
  • تنظیم و انتشار اطلاعیه ها
  • تهیه عکس ، فیلم، اسلاید از برنامه های سازمان

 

ابزار و لوازم مورد استفاده در روابط عمومی دانشگاه

رایانه، اسکنر، پرینتر لیزری، پرینتر رنگی، دوربین، پروژکتور و غیره

11.11 copy

12.12 copy 

شرح وظایف دفتر روابط بین­ الملل دانشگاه

1- فراهم نمودن شرایط لازم برای توسعه روابط و همکاریهای متقابل با سازمانها وارگانهای دولتی ذی ربط کشورها وبرنامه­ریزی مبادله هیاتهای رسمی بین دانشگاهها.

2- مطالعه وبررسی اسناد مربوط به اجلاسها،کنفرانسها ورویدادهای بین المللی ومنطقه ای مرتبط با فعالیتهای دانشگاهی.

3- برنامه ریزی، اقـدامــات و هماهنگیهای لازم جهت شرکت در مجامـع وگردهمائی های بین المللی ومنطقه ای وارائه گزارش .

4- شناسائی و برقراری روابط با سازمانهای بیــن المللی تخصصی علمـــی وپژوهشی و فراهم کردن زمینه های لازم جهت برقراری ارتباط ومبادله اطلاعات .

5- تهیه وتدوین برنامه و فعالیت­های برون مرزی کوتاه مدت، میان مدت وبلند مدت در عرصه­ های بین­ المللی.

6- شناسایی طرحهائی که می­توانند موضوع همکاری بین المللی قرار گیرند ومعرفی آنها به واحدهای ذی ربط دانشگاه.

7- انجام اقدامات لازم به منظور تقویت حضور فعال وهمـه جانبــه دانشگاه در سازمانهــای تخصصی بین المللی وفراهم نمودن شرایط لازم برای ارتباط وتبدیــل پایگاههای دانشگــاه بـه پـایگاههای بین المللی.

8- برنامه ریزی وانجام امور تشریفاتی لازم برای حضور هیاتهای رسمی دانشگاه در برنامه­ ها و نشستهای بین المللی(اعم از دو یا چند جانبه) ونیز برای استقبال وپذیرایی از هیاتهای رسمی سایر کشورها وارگانهای تخصصصی بین المللی مدعو دانشگاه.

9- جلب همکاری ایرانیان خارج از کشور وبرنامه ریزی برای مشارکت فعالانه آنان در فعالیتهای دانشگاه.

10- انجام اقدامات لازم برای ایجاد تسهیلات لازم جهت ورود اساتید ودانشجویان برون مرزی.

11- شناسایی فرصتهای آموزشی (کوتاه مدت و بلند مدت)در سطح کشورها وسازمانهــــای تخصصی بین المللی، انجام اقدامات وهماهنگی های لازم برای معرفی مدیران و کارشناسان بخشهای مرتبط دانشگاه جهت استفاده از این فرصتها با هماهنگی مراجع ذی ربط.

12- بررسی ایجاد دفاتر نمایندگی دانشگاه در خارج از کشور در چارچوب قوانین ومقررات مربوط جهت معرفی توانمندیها وپتانسیل های داخل وبرقراری ارتباط متقابل با طرفهای ذی ربط خارجی با همکاری سایر حوزه وارگانهای مربوط.

13- هماهنگی با سایر واحدهای سازمان جهت ارائه خدمات به حوزه های مختلف دانشگاه در ارتباط با فعالیتهای بین المللی.

14- بررسی و برنامه ریزی برای عضویت دانشگاه در مجامع و ارگانهای تخصصی بین المللی انجام اقدامات وپیگیریهای لازم جهت تامین وتخصیص اعتبارات مورد نیاز،هماهنگی برای پرداخت بموقع حق عضویتها از سوی بخشهای مرتبط دانشگاه ،نظارت بر عضویت دانشگاه و واحدهای تابعه در مجامع مزبور.

15- فراهم نمودن شرایط لازم برای معرفی توانمندیهای دانشگاه در سطح بین المللی وایجاد ارتباط میان اساتید و دانشجویان این رشته ها با مراکز آموزشی وفنی بین المللی

 13.13 copy copy

 14.14 copy

این بود گزارشی از روابط عمومی دانشگاه خوارزمی امیدوارم مورد توجهتان قرار گرفته باشد.

 

 

 

 

نويسنده : صدیقه عرب بنابچی

این کاربر 9 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.