پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومی مجلس

روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي


 
6

اداره اخبار و رسانه‌هاي گروهي

در اداره اخبار و رسانه‌هاي گروهي ضمن توجه به امر توسعه بسترهای لازم برای ایجاد شبكه‌های اینترانت و اینترنت در مجلس و تحقق مجلس الكترونیك، توسعه خبرگزاری خانه ملت با هدف اطلاع‌رسانی مستمر، دقیق، سریع درخصوص مجلس را در دستور كار خود قرار داده و معتقداند كه این خبرگزاری مطمئن‌ترین مركز انتشار اخبار مجلس است و امروز هركه نیازمند موثق‌ترین اخبار از مجلس است به خانه ملت رجوع می‌كند. همچنین توسعه زیرساخت رسانه‌ای با استفاده از ویدئو كنفرانس و برقراری ارتباطات نمایندگان با موكلین خود برای اولین‌بار، ایجاد استودیوی خبری ویژه مجلس با همكاری صداوسیما، جایگزینی برنامه تلویزیونی مجلس و مردم با برنامه جذاب و پرنشاط خانه ملت، ایجاد جایگاه‌های مصاحبه برای نمایندگان و سخنگوی هیات‌رئیسه و جلسات صحن، ارتقاء رابطه مجلس با رسانه‌ها از طریق ایجاد دفتر كار مستقل برای رسانه ملی در مجلس و پایگاه اینترنتی خبرنگاران و ایجاد دفتر اداره اخبار از جمله نوآوری‌های این بخش است.

 

نمايي از جايگاه خبرنگاران و عكاسان در مجلس شوراي اسلامي

از جمله وظايف اداره اخبار و رسانه‌هاي گروهي مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

  1. انجام امور مربوط برگزاري مصاحبه‌هاي مطبوعاتي رياست مجلس، هيأت‌رئيسه، ‌رؤساي كميسيونها و نمايندگان مجلس.
  2. تهيه عكس و خبر از مراسم مختلف مرتبط با مجلس.
  3. نظارت بر چگونگي انعكاس اخبار و گزارشات و... در رسانه‌هاي جمعي به منظور دسترسي بهتر و آگاهي مردم از فعاليّت‌هاي مجلس.
  4. توليد و ارسال اخبار به رسانه‌ها.
  5. انجام امور مربوط به ارتباط با رسانه‌هاي ارتباط جمعي.
  6. تدبير امور مربوط به حضور خبرنگاران، عكاسان و فيلمبرداران رسانه‌هاي ارتباط‌جمعي در مجلس ‌شوراي ‌اسلامي براي پوشش و انعكاس اخبار.
  7. تهيه بولتن‌هاي خبري تحليلي از مندرجات رسانه‌ها براي اطلاع‌رساني نمايندگان.
  8. اطلاع‌رساني مستقيم از طريق خبرگزاري خانه ملّت.
  9. گردآوري، پردازش و انتشار اخبار و گزارش‌هاي مربوط به فعاليّت مجلس‌شوراي‌اسلامي و معرفي دستاوردهاي آن.

10.پوشش خبري مراسم‌ها و برنامه‌هاي رسمي مربوط به مجلس و سخنراني‌هاي رئيس و اعضاء هيأت‌رئيسه.

11.تهيه گزارش‌هاي موضوعي درباره‌ي موضوعات مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي مطروحه در مجلس.

12.انتقال مشكلات و مطالبات مردم در قالب حرفه‌اي به مسؤلان و نمايندگان مجلس.

13.بررسي رويدادهاي خبري و خارجي مرتبط با وظايف مجلس و عرضه آن به مشتريان خاص و عام.

14.اطلاع‌رساني به مردم درخصوص آثار مثبت تصميمات مجلس درخصوص طرح‌ها و لوايح مطروحه در مجلس.


‌اداره تبليغات و انتشارات

اين اداره از بدو تشكيل مجلس‌شوراي‌اسلامي تا كنون با چاپ بيش از يكصد عنوان كتاب، بروشور، جزوه و آثار ديگر توانسته است در راستاي آشنايي هرچه بيشتر مردم با مجلس، نحوه‌ي قانونگذاري فعاليّتها و وظايف نمايندگان محترم و ... گام بردارد. برخي از كتب چاپ شده ناياب گرديده لذا براي پاسخگويي به عزيزان علاقمند فهرست كتبي كه موجود مي‌باشد به همراه آدرس مجلس، تلفن،‌ صندوق پستي و آدرس سايت مجلس اعلام مي‌گردد. از ديگر فعاليّت‌ها چاپ‌ سربرگ نمايندگان در اندازه‌هاي مختلف مي‌باشد كه به دو صورت معمولي (سياه‌و‌سفيد) و رنگي انجام مي‌شود. مكاتبه از طريق تلفن 33124873 و يا صندوق پستي مجلس (177-11575) صورت مي‌پذيرد.

در آستانه‌ي سال دوم از دوره‌ي هفتم مجلس‌شوراي‌اسلامي به پيشنهاد اداره كل فرهنگي و روابط عمومي در جنب پارلمان، محلي براي ايجاد نمايشگاه دائمي براي وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها‌، مؤسسات و ... در نظر گرفته شد تا هر دستگاه عملكرد فعاليّت خود را در معرض نمايش قرار داده و نمايندگان نيز با نيازها و پيشنهادهاي مختلف آشنا شوند.

 

نمايي از نمايشگاه دائمي

اقدام صورت گرفته براي برگزاري نمايشگاه عبارتند از:

1-همكاري در برگزاري نمايشگاههاي شركت و ايجاد تسهيلات لازم در زمينه تشكيل و برپايي نمايشگاه، امكانات پذيرايي و رفاهي كاركنان و مردم بازديدكننده.

2-  تهيه و ارسال كارت دعوت مراسم افتتاحيه جهت مدعوين.

3-  تهيه بروشورهاي مورد نياز نمايشگاه.

اولين نمايشگاه خانه ملّت در تاريخ 4/2/1384 با عنوان كتابخانه، موزه و مراكز اسناد مجلس‌شوراي‌اسلامي افتتاح شد و مورد استقبال نمايندگان و مراجعين قرار گرفت.

 

نمايي دروني موزه مجلس‌شوراي اسلامي

مدت برگزاري هر نمايشگاه يك هفته مي‌باشد و در هر ماه كاري مجلس حدود سه نمايشگاه داير مي‌گردد. همچنين برگزاري مسابقات فرهنگي بين نمايندگان، كاركنان و خانواده‌هاي ايشان در تمام مراحل به عهده‌ي اين اداره مي‌باشد.

به غير از اقدامات گفته شده از سوي اين اداره وظايفي ديگري كه براي ‌اداره تبليغات و انتشارات تعريف شده‌است عبارتند از:

الف) موارد نگارش،‌ خوشنويسي، اتود و طراحي‌هاي رايانه‌اي.

ب) طراحي و تزئين محل مراسم مختلف.

ج) نصب و الصاق محصولات هنري و تبليغي در محل پارلمان و ساختمان ارداري.

د) طراحي توليد و نظارت در پروژه‌هاي تبليغي.

هـ) همكاري درانجام امور تبليغاتي درخصوص مناسبتهاي عمومي ويژه.

د) پي‌گيري مستمر ونظارت برامور گرافيكي، ليتوگرافي و چاپ.

ز) دعوت از شركت‌هاي تبليغاتي،‌ سازمانها، وزارتخانه‌ها و... جهت همكاري در امور محوله.

در ‌اداره تبليغات و انتشارات تلاش‌هایی برای ایجاد فضای معنوی و الهام بخش در مجلس صورت گرفته است كه از آن جمله می‌توان به نصب فرازهای برجسته از رهنمودهای ائمه معصومین(ع) و رهبر فقید انقلاب(ره) و مقام معظم رهبری در قالب بنرها و استندها، نصب فلكسی‌ها و تابلوهایی با مضامین وحدت‌بخش و مسئولیت‌آفرین در اطراف مجلس، با هدف الهام‌بخشی به مسئولین و مردم، اجرای برنامه‌های مختلف و بدیع فرهنگی، بهره‌گیری از تریبون مجلس برای ارائه پیام‌های مكتوب، برنامه‌ریزی برای پخش فرازهایی از فرمایشات امام و رهبری قبل از شروع جلسات علنی مجلس، گسترش فعالیت‌های قرآنی اشاره كرد.

ایجاد نمایشگاه دائمی كتاب، اختصاص منزل شهید مدرس برای ایجاد پایگاه فرهنگی در شهرضا، ایجاد موزه تاریخ مشروطه در ساختمان مشروطه، طراحی بنای یادبود شهدای گمنام، برنامه‌ریزی برای مسابقه ملی آشنایی با قانون، ایجاد نمایشگاه دائمی كتب تخصصی توسط انتشارات مجلس و كتب‌ حقوقی در كریدور ساختمان كمیسیون‌ها، برگزاری مسابقه تلویزیونی "آیا میدانید" با هدف آشنایی جوانان و نوجوانان با مجلس شورای اسلامی و نصب سوگندنامه نمایندگان در محل مناسب برای یادآوری مستمر مسئولیت سنگین نمایندگی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته ‌اداره تبليغات و انتشارات در جهت توسعه اقدامات فرهنگی مجلس است.

 

طرح هديه ملي مجلس ‌شوراي اسلامي

در ايام و مناسبتهاي مهم و ويژه انتشار تمبر به پيشنهاد و طراحي اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس يكي از اقدامات ماندگار ميباشد، در اين رابطه از آغاز بكار مجلس شوراي اسلامي تا كنون تعداد پنح قطعه تمبر يادبود به شرح (تنها چهار نمونه در زير به نمايش آمده‌است) زير از سوي اداره تبليغات و انتشارات طراحي و توسط پست جمهوري اسلامي ايران منتشر گرديده است:

 

انتشار تمبر در سال 1385بمناسبت برگزاري يكصدمين سال مشروطيت در ايران.

   انتشار تمبر بمناسبت افتتاح پنجمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه در روز مجلس و در سال 1378منتشر گرديد

برگزاري هفتمين نشست مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي براي صلح A.P.A در سالهاي 1385و 1386 در تهران

اداره روابط عمومي و امور اجتماعي

اين اداره نيز زيرمجموعه‌ي اداره كل فرهنگي و روابط عمومي است. كليه ارتباطات برون سازماني،‌ تسريع انتقال اطلاعات ميان نمايندگان با اداره‌ي روابط عمومي، هماهنگي بين واحدهاي روابط عمومي با سازمان اداري و نمايندگان.

طبق آئين‌نامه داخلي مجلس جلسات علني با حضور تماشاچيان تشكيل مي‌شود، ‌مديريت و برنامه‌ريزي اين امر را واحد امور ميهمانان از پذيرش درخواست‌ها تا ثبت، نوبت‌دهي، استقبال، پذيرش مدعوين، حضور در جايگاه، پذيرايي، تهيه‌ي عكس و هديه بروشور آشنايي با مجلس عهده‌دار مي‌باشد.

برخي از وظايف اين اداره را به شرح زير است:

1-   انجام كليه تشريفات سمينارها با هماهنگي واحد برگزاركننده.

2-تهيه مواد و وسايل مورد نياز برگزاري سمينارها و پوشش تبليغاتي لازم.

3-انجام ‌امور مربوط ‌به پوشش‌خبري و انعكاس قطعنامه و اخبار مربوط در جرايد و بخشهاي خبري و توليدي صداوسيما.

4-همكاري با امور بين‌الملل سازمان در برگزاري سمينارهاي خارج از كشور.

5-   همكاري در برگزاري دوره‌هاي آموزشي با واحدهاي مربوطه.

برقراري ارتباط با وزارتخانه‌ها، سازمانها و ساير نهادها،‌ جهت خدمت‌رساني به نمايندگان در زمينه‌هاي هنري،‌ علمي و اجتماعي با توجه به نياز ايشان و نيز انجام امور محوله به اداره‌ي روابط عمومي در نشستها و همايش‌ها از ديگر فعاليّت‌هاي اين اداره مي‌باشد.

يكي ديگر از وظايف اين اداره اين است كه همه روزه با مطالعه‌ي دقيق روزنامه‌ها، مطالب مربوط به مجلس و نمايندگان را جمع‌آوري، تكثير و به صورت بولتني ويژه در اختيار مسؤلين قرار مي‌دهد. همچنين براي نمايندگاني كه مطالبشان در روزنامه‌ها منعكس شده بولتن جداگانه آماده و ارسال مي‌نمايد.

پاسخگويي كارشناسان اداره روابط عمومي به سؤالات قانوني مردم و رفع ابهامات، در موارد خاص و راهنمايي و معرفي به مبادي مربوطه نيز از وظايف اين اداره مي‌باشد.

بوسيله‌ي تلفن گويا پيامها، مشكلات و شكايات مردمي ضبط شده و توسط كارشناس اين واحد دسته‌بندي و در قالب بولتن خاص ‌"‌مردم چه مي‌گويند"، به مبادي مربوطه (هيأت رئيسه و كميسيونهاي تخصّصي) منعكس مي‌گردد.

محدوده فعاليت روابط عمومي

عمده ترين موضوعي كه روابط عمومي با آن سروكار دارد چه در بيرون و چه در داخل سازمان، افكار عمومي مي‌باشد. هرگاه موضوعي در معرض قضاوت عمومي قرار گيرد به همراه خود يك داوري مانند تحسين يا نفرت به دنبال دارد كه مبتني بر قضاوت عمومي است و اين احساسات گرايش‌هايي را توليد مي‌كند كه افكار عمومي نام دارد. وظيفه روابط عمومي به طور كلي تاثيرگذاري و اطلاع‌رساني به افكار عمومي و اصلاح و از بين بردن برداشت‌هاي نادرست نسبت به سازمان مي‌باشد.

حس تفاهم در درون و بيرون سازمان از طريق اطلاع‌رساني و همچنين اطلاع‌يابي از نظرات مخاطبان در داخل و بيرون سازمان صورت مي‌گيرد و بدينوسيله مي‌توانيم در مواقع حساس با اثرگذاري بر افكار عمومي و هدايت آنها به سمت صحيح شاهد رشد و ارتقاي هرچه بيشتر كارايي مجلس شوراي اسلامي باشيم. رئوس برنامه‌ها و فعاليتهاي روابط عمومي به شرح زير مي باشد:

-اتخاذ شيوه‌هاي تازه در تبيين و تدوين مناسبات فرهنگي، اطلاع رساني و تبليغات

-زمينه‌سازي فرهنگي، سازماني، تبليغي و اطلاع‌رساني در راستاي تحقق اهداف سازمان و مديريت

-ابلاغ، انتشار، توسعه و اطلاع‌رساني پيرامون سياست‌هاي سازمان و مديريت در بدنه سازمان و پرسنل

-بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين ارتباطات و بكارگيري نيروهاي متناسب و كارآمد

-نظارت، انجام مطالعات و تحقيقات اجتماعي پيرامون مسائل مختلف اجتماعي، فرهنگي و سازماني و ارائه نتايج آن به سيستم مديريت و سازمان جهت تصميم‌گيري بهينه

-نظارت بر انعكاس مندرجات مطبوعات و استخراج و اطلاع‌رساني مطالب و موضوعات مورد نظر سازمان به سطوح مختلف

-نظارت، برنامه ريزي، هماهنگي و انجام برنامه‌هاي مختلف اطلاع‌رساني از جمله مصاحبه‌هاي مطبوعاتي، كنفرانس‌هاي خبري با حضور مديران و مقامات كشورهاي خارجي

-نظارت بر تهيه، چاپ و انتشار كتاب، جزوه، بوشور و پوستر جهت معرفي طرحهاي در دست اجرا و عقد قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي طبق خط‌مشي سازمان و مديريت

-برنامه‌ريزي، نظارتو اجراي مراسم فرهنگي و هنري به فعاليت‌هاي تاريخي، ملي و مذهبي و انجام هماهنگي‌هاي لازم با دستگاههاي ذيربط ملي و درون سازماني

-نظارت، برنامه‌ريزي و هماهنگي در انجام بازديدهاي هيأت‌هاي خارجي و ميهمانان و تهيه گزارش‌هاي مناسب و اطلاع‌رساني در رسانه‌هاي داخلي و خارجي

-نظارت و برنامه‌ريزي در زمينه آمار و اطلاعات مربوط به مجلس شوراي اسلامي به منظور استفاده و نگهداري در بانك اطلاعات روابط عمومي

-توليد و نظارت بر تهيه فيلم‌هاي تبليغي و اطلاع‌رساني جهت پخش و انعكاس در تلويزيون

-تهيه و تدوين دستورالعمل‌هاي اجرايي در زمينه امور ارتباطي و تبليغي و فرهنگي

-     مستندسازي كليه فعاليت‌هاي مربوط به مراسم و افتتاحيه‌ها

-برنامه‌ريزي و اقدام جهت فرهنگ‌سازي در مورد مسايل مورد نظر سازمان مديريت با بكارگيري كليه شيوه‌ها و ابزارهاي مربوطه در عرصه ارتباطات

-راه‌اندازي سيستم‌هاي‌ مكانيزه جهت دستيابي به آمار و اطلاعات و تجزيه و تحليل و طبقه بندي اطلاعات به دست آمده جهت پشتيباني واحدهاي سمعي، بصري و انتشارات

-برنامه ريزي و انجام برنامه‌هاي مختلف جهت بازديد خبرنگاران و عوامل خبري و اطلاع‌رساني از مجلس شوراي اسلامي و انتشار گزارشهاي مربوطه

وظايف اساسي روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي

1-تحليل و تشريح ارزشها، ويژگي‌ها، ديدگاهها، سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي دستگاه ذيربط از طريق:

-   همكاري با مطبوعات، راديو و تلويزيون

-   فعاليتهاي انتشاراتي و تبليغي

-   مشاركت در برگزاري مجالس، گردهمايي‌ها

2-همكاري و مشاركت در تبليغات عمومي كشور در رابطه با مقولات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي از طريق:

-   شركت در مجامع، ستادها، كميته‌هاي ويژه برگزاري مراسم

-كمك به مراكز و دستگاههاي فرهنگي و تبليغي شكور در چهارچوب فعاليتهاي دستگاه ذيربط

-توجه مسئولان رسانه‌ها و ائمه جمعه و جماعات به منظور دستيابي سريع و صريح به سياست‌ها و خط‌مشي‌هاي دولت و برنامه‌هاي دستگاه ذيربط

3-جمع‌آوري و تمركز اطلاعات و اخبار مربوط به فعاليت‌ها، اقدامات، طرحها و برنامه‌هاي دستگاه مربوطه به منظور تنظيم سياست‌هاي خبري و تبليغاتي از طريق:

-حضور در جلسات مهم دستگاه ذيربط و ارتباط مستقيم و مستمر با مسئولين

-   حضور در گردهمايي‌ها و سفرهاي داخلي و خارجي

-   دريافت گزارش فعاليت‌ها، طرحها و برنامه‌هاي مختلف دستگاه ذيربط

-   جمع‌آوري هرگونه اخبار و اطلاعات موردنياز

-   برقراري ارتباط مستقيم با مردم و رسانه‌هاي خبري

4-  فراهم آوردن زمينه تفاهم متقابل مردم با مسئولين از طريق:

-   برگزاري مصاحبه‌ با وسايل ارتباط جمعي

-   برگزاري ملاقات عمومي

-   برپايي سخنراني ها

-   سفرها، بازديدها و ملاقات‌ها

5-ايجاد حسن رابطه بين كاركنان و مسئولين مربوطه از طريق برقراري جلسات داخلي.

6- تهيه و تدوين اخبار، بيانيه‌ها، اطلاعيه‌ها، آگهي‌ها و پيامهاي دستگاه مربوطه و انعكاس آن در رسانه‌هاي جمعي.

7-بررسي مطالب مطروحه در وسايل ارتباط جمعي و مجامع عمومي در رابطه با فعاليت‌هاي دستگاه مربوطه به منظور اطلاع‌رساني، انعكاس به مسئولين و در صورت لزوم پاسخگويي به آنها.

8-    نظارت بر انجام امور انتشاراتي دستگاه ذيربط.

9-    انجام امور خطاطيو طراحي در زمينه‌هاي تبليغاتي و انتشاراتي.

10-    ايجاد و اداره كتابخانه و آرشيو اطلاعاتي و مطبوعاتي.

11- انجام تبليغات داخلي در حوزه دستگاه مربوطه.

12-     بررسي ديدگاه‌ها و سنجش افكار عمومي در چهارچوب وظايف محوله و ارائه نتايج حاصله به مسئولين دستگاه به منظور اتخاذ روشهاي اجراي مطلوب و تدوين طرحها و برنامه‌ها.

13-     تهيه عكس، اسلايد و فيلم از فعاليتهاي دستگاه مطبوع و ايجاد آرشيو سمعي و بصري.

14-    انتشار عملكرد دستگاه مربوطه.

15-     مشاركت و برنامه‌ريزي جهت برگزاري سمينارها، كنفرانس‌ها و ميهماني‌هاي رسمي.

16-  تحليل محتواي مطبوعات كشور در خصوص فعاليت‌هاي دستگاه ذيربط.

نويسنده : زهرا مرادی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.