جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



کاربینی

                     6 copy copy copy

                                                                                         

کاربین محترم،این گزارش حاصل مشاهدات شما از محیط واقعی کار می باشد که شامل مشاغل متعدد می باشد و شما می بایست آن را با راهنمایی مدرس خود صرفا در زمینه شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود تکمیل نمایید .


الف) مشخصات محیط واقعی کار مورد بازدید

نام و نشانی محیط واقعی کار

مورد بازدید

میدان آزادی خیابان معراج جنب نقشه برداری- سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی

نوع محیط واقعی کار مورد بازدید

دولتی                    عمومی            خصوصی  

تعداد تقریبی کارکنان

16 کارشناس که 8 پرسنل خانم و 8 آقا در بخش های مختلف روابط عمومی

زمینه فعالیت

مسئول وب سایت خبر- رسانه- دبیر تحریریه ماهنامه- مدیر اجرایی ماهنامه- اعضای تحریریه- مسئول تشریفات- مسئول سمعی و بصری- مسئول موزه علوم زمین- مسئول انتشارات- مسئول انبار کتب و نقشه و نشریات سازمان

بخش تحقیق و توسعه R&D

                 دارد                         ندارد

سازمان های ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی

سازمان صنعت و معدن- سازمان گردشگری و جهانگردی- سازمان علوم زمین

 

 توصیف فرایند انجامکار

 1-    تشریح جریان فرآیند کار:

  • سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و اجرای طرح‌های اطلاع‌رسانی و انتشاراتی علوم زمین از قبیل نشریات تخصصی، گزارش‌ها، نقشه ها، کتب و اطلس‌های تخصصی (تالیف، ترجمه) بروشورهای تخصصی
  • گسترش و ایجاد موزه‌های تخصصی علوم زمین درکشور
  • انجام مطالعات سیستماتیک بین رشته‌ای میراث زمین شناختی در کشور با توجه به نقش مکمل هنرارتباطات، مستندسازی در انجام اینگونه مطالعات درکنار علم زمین‌شناسی
  • همكاري با دانشگاهها و موسسات مرتبط با علوم زمين
  • پاسخگويي به مراجعات و تماسهاي مردمي و ارائه راهنمايي
  • پيگيري بهموقعوعدههاي مسوولين، فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل ميان اصحاب رسانه‌ها با مسوولان
  • ايجاد رابطه منسجم وسازنده با پژوهشگران، و علاقمندان
  • برگزاريمصاحبه، برپايي سخنراني وهمايش‌ مطبوعاتي ، بررسي مطالب مندرج در جرايد و تهيه پاسخ
  • شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی زمین‌شناسی و معدن در سراسرکشور

 

2-   ماشین آلات و دستگاه ها وابزارها :

-        دوربین عکاسی

-        چاپگر

-        فیلمبرداری

-        اسکنر

-        دستگاه کپی

-        اینترنت و اینترانت

-        فاکس

-        امکان ارسال پیام

-        دستگاه ضبط و پخش صدا

-        اتوماسیون اداری

-        دستگاه پخش چند رسانه ای

3-   محصولت تولید شده ( کالا یا خدمات ) و نحوه ارائه خدمات پس از تولید و تحویل :

-        ارائه و گسترش اطلاعات با اشکال مختلف از جمله اینترنت

-        شبکه های داخلی

-        اینترانت

-        لوح های فشرده طلاعاتی ( CD )

-        نقشه ها و غیره

 

-        کتب

-        مقالات منتشره

-        بانک اطلاعاتی ذخایر مس ، طلا، پروژه های ژئوفیزیک زمینی

-        اطلس کانی ها

-        کتابنامه افیولیت های ایرانی

-        تهیه گزارش های بلایای طبیعی یا بازدید های معدنی

-        چاپ اولین اطلس زمین شناسی پزشکی ، طراحی

-        اطلس زمین گیاه پزشکی

-        یخچال ها

4-   نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیت ها :

کلیه داده های زمین شناسی و معدن موجود در قالب تقسیمات استانی ، جمع آوری ، ساماندهی و ارائه می گردد .

توصیف توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای احراز شغل مورد نظر

1-   ویژگی های مهارتی :

 

مهارتهای علمی ، احساس مسئولیت اخلاقی ، داشتن آگاهیهای روز ، سازمان آگاهی ، قدرت نویسندگی ، آشنایی با علوم اجتماعی از جمله کلیات مدیریت ، روانشناسی و علوم سیاسی ، نو آوری و خلاقیت ، آشنایی باروزنامه نگاری و ایمان به حقانیت افکار عمومی یا مخاطب هستند .

2-   دانش و استعدادهای مورد نیاز :

اساس كار روابط‌عمومي در سازمان‌ها بنابر ماهيت،‌ مسووليت‌ها و وظايفي كه بر عهده دارند، اطلاع‌يابي و اطلاع‌رساني، پردازش و انتقال اطلاعات به مخاطبان به كمك روش‌ها و شيوه‌هاي مختلف از جمله شيوه‌ها و ابزارهاي نوين است.( کارشناس روابط عمومی ، مسئول وب سایت خبری ، مسوول ارتباطات با رسانه ها ، دبیر تحریریه ماهنامه ، مدیر اجرایی ماهنامه ، اعضای تحریریه ماهنامه ، مسوول تشریفات ، مسوول سمعی بصری ، مسوول موزه علوم زمین ، مسوول انتشارات ، مسوول انبار کتب و نقشه و نشریات سازمان )

3-   ویژگیهای جسمانی :

کارشناس روابط عمومی بایستی از یکسری ویژگی های ذاتی نیز بهره مند باشد . این ویژگی ها شامل : استعداد مدیریت ، علاقمندی و انگیزه کار گروهی داشتن ، استعداد دگرگونی مثبت ، فرصت جویی آگاهانه ، کار آفرینی ، بهره هوشی بالا ، کنجکاوی ، سرزنده بودن ، داشتن بیان خوب از امور ، ظاهر مناسب ، ذوق و شوق ، آینده نگری و شخصیت ترغیبی و متقاعد کننده هستند . حساس و پر مسئولیت ، هوش و زیرکی از خصوصیات فردی است که در روابط عمومی مشغول به کار است .

 

توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل مورد نظر

1-   سختی و پیچیدگی کار :

مهمترین وظیفه روابط عمومی ، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال می شود . بی تردید این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی صورت می گیرد که می توان آنها را تحت عناوین ارتباطات ، امور فرهنگی و نمایشگاهها ، انتشارات ، سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد .

2-   نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار :

" اهميت و ضرورت قوانین و مقررات اطلاع‌يابي و اطلاع‌رساني در جامعة امروز تا آنجاست كه روابط‌عمومي نوين را يك روابط عمومي اطلاع‌مدار مي‌نامند. بر همين اساس روابط‌عمومي در دنياي كنوني سعي دارد با استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطات و اطلاعات به اطلاع‌يابي سريع از مخاطبان و اطلاع‌رساني به آنها بپردازد.

در يك جامعة اطلاعاتي روابط عمومي براي اينكه بتواند كارآمد باشد و همگام با مخاطبان سازمان حركت و نوآوري و فعاليت داشته باشد ملزم به تجهيز شدن به آخرين يافته‌ها و روش‌هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي و به زبان روز مخاطب و افكار عمومي است. به عبارت ديگر در جامعة كنوني، پيچيدگي و تنش‌هاي فزاينده وظايف روابط عمومي منجر به پيچيده‌تر و تخصصي‌شدن نقش‌هاي روابط عمومي شده

 

است. بنابراين لازم است كه روابط عمومي از تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطات و اطلاعات به نحو بهينه استفاده كند.

نظريه‌پردازان معاصر، روابط عمومي‌ را مديريت‌ بين‌ يك‌ سازمان‌ و كساني ‌مي‌دانند كه‌ با آن‌ سروكار دارند. از طرفي‌ در تعريف‌ روابط عمومي‌ مي‌توان‌ گفت‌: روابط عمومي‌مجموعه‌اي‌ از عمليات‌ ارتباطي‌ آگاهانه‌ و مبتني‌ بر تحقيق‌ و برنامه‌ است‌ كه‌ با استفاده‌ از شيوه‌هاي‌ علمي‌و هنري‌ به‌ دنبال‌ اطلاع‌رساني‌ به‌ مردم‌ و اطلاع‌يابي‌ از آنان‌، تجزيه‌ و تحليل‌ گرايش‌هاي‌ مخاطبان‌ و افكارعمومي‌ به‌ منظور جلب‌ نظر، تفاهم‌ و حمايت‌ مستمر از مخاطبان‌ با كاربرد تكنيكها و ابزارهاي‌ ارتباطي‌نوشتاري‌، گفتاري‌، ديداري‌ و شنيداري‌ است‌. دقت‌ در اين‌ تعريف‌ نشان‌ مي‌دهد كه‌ روابط عمومي‌ بيشتر متكي‌ بر مخاطب‌ و ديدگاههاي‌ اوست‌ و اين‌ مخاطب‌ است‌ كه‌ سهم‌ عمده‌اي‌ را در برنامه‌ريزي‌هاي ‌روابط عمومي‌ و تعيين‌ اشكال‌ مرتبط با خود دارد.

3- نکات مربوط به ایمنی و بهداشت :

4-نکات مربوط به فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی )

فعالیت های فرهنگی و اجتماعی واحد روابط عمومی سازمان به شرح زیر است :

● مشاركت‌ در برگزاري‌ سمينارها و گردهمايي‌هاي‌ تخصصي‌ و عمومي‌ سازمان‌

 

● پوشش‌ تبليغي‌ ساختمان‌ها و فضاهاي‌ عمومي‌ سازمان‌ در گراميداشت‌ ايام‌ و مناسبت‌هاي‌ ويژه‌

● تدوين‌ و اجراي‌ طرح‌ جامع‌ تبليغات‌ براي‌ فضاسازي‌ فرهنگي‌ - تبليغي‌ در ساختمان‌ها و محوطه‌ها

● اجراي نمايشگاه‌ها در خارج‌ و داخل‌ سازمان‌

اعلام برنامه‌ كنفرانس‌ها و سمينارها

شركت در نمايشگاه‌هاي مرتبط و ارائه فعاليت‌ها

حضور در سمينارهاي مرتبط و اطلاع‌رساني

برگزاري آيين‌ها و مراسم ملي ـ مذهبي

5- وضعیت در آمدی و مباحث اقتصادی :

روابط عمومی به عنوان یک هنر و فن که جنبه های علمی و عملی آن از اوایل نیمه قرن بیست به تدریج شکل گرفت گر چه بر مبنای نیازها و ضرورت های جامعه صنعتی رو به رشد غرب به پیدایش از آن نیازمند اشتیاق و اندیشه خلاق افرادی برای فعالیت در عرصه افکار عمومی و اجتماعی برای امتناع و ترغیب بوده است .

                                                                                                                                                           

نويسنده : مهناز امیری درام

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.