یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



بیمه ایران سازمانی پویا

بيمه ايران سازماني كارا و پويا در عرصه اقتصادي ايران

bime

رشد و پيشرفت اقتصادي و توسعه انساني يا عقب ماندگي و معضلات اجتماعي و اقتصادي در هر جامعه اي با رابطه اي متقابل و مسبقيم وابسته به كارآيي نظام هاي مديريت و مديران سازمان ها و موسسات موجود آن جامعه دارد.

در برابر جامعه اي سالم و پويا يا سازماني كارا و پويا بي شك بايد به اين نتيجه رسيد كه آن سازمان يا جامعه به وسيله مديريتي كارا و مديران با صلاحيت و شايسته اداره مي‌شود يا بر عكس.به اعتقاد ما يكي از سازمانهاي كارا و پويا در عرصه اقتصادي كشور شركت سهامي بيمه ايران است . اين شركت با پشتوانه هفتاد سال فعاليت مستمر و موثر و با هدف خدمت به مردم و جامعه اسلامي ايران ، بنيان گرفته است و نقش حساسي در رشد و توسعه و شكوفايي اقتصاد كشور محافظت از سرمايه هاي ملي ، ارتقاي رفاه اجتماعي هموطنان عزيز و ايجاد آرامش روحي در افراد جامعه داشته ودارد وبراي ما كاركنان و خدمتگزاران كشور در اين صنعت اداي دين و ايفاي وظيفه در سازماني با اين مختصات ، نعمتي كه از سوي خالق يكتا عنايت شده و آزموني است براي محك زدن به اعمال فردي و همانطور كه همه واقف هستيم سعادت دنيا و آخرت نصيب كساني است كه از اين امتحان الهي سربلند و پيروز بيرون آيند.

يكي از نظام‌ها و فرآيند‌هاي مهم مديريتي شركت سهامي بيمه‌ايران‌، طراحي و اجراي نظام جامع برنامه‌ريزي و بودجه ‌نويسي براي گردش عملياتي بالغ بر 3000 ميليارد ريال است‌.

استقرار اين نظام ناشي از اين موضوع مهم است كه حصول اهداف عاليه شركت درعرصه رقابت كنوني و محيط متغير آن نيازمند يك برنامه‌ريزي منسجم براي فعاليت‌هاي جاري و آتي شركت است. تدوين و اجراي اين نظام مي‌تواند به تحقق اهداف شركت كمك‌هاي موثري راارايه دهدونيز دربرنامه‌ريزي وهماهنگ كردن فعاليت‌هاي زير بخشي شركت و رفع مشكلات احتمالي آينده‌، پيش‌‌ انديشي و چاره‌جويي‌هاي لازم را معمول دارد.

در شركت‌ سهامي بيمه‌ايران اين نظام از سوي مديريت برنامه و بودجه اجرا ميشود و بدين وسيله اهداف‌، راهبردها و برنامه‌هاي مالي و عملياتي شركت تدوين شده و پس از تصويب هيأت محترم مديره‌، هر ساله به اجرا در مي‌آيد.

با عنايت به اينكه مديريت برنامه و بودجه پس از ابلاغ دستور‌العمل تدوين برنامه و بودجه سال 1385 جلسه مشاركتي براي اصلاح برنامه و بودجه سال 1384 و تصويب ونهايي كردن اهداف و برنامه‌هاي سال 1385 كليه مراكز استان‌ها و شعب را تشكيل داده و پس از بررسي عملكرد 9 ماهه و شعب را تشكيل داده و پس از بررسي عملكرد 9 ماهه اول سال جاري‌، بازنگري اساسي را در برنامه‌ها انجام و اقدامات اصلاحي را معمول داشته‌، عملكرد تجمعي حاصله از 9 ماهه سال جاري شركت در بخش حق‌بيمه صادره و خسارت پرداختي رضايت بخش بوده و خوشبختانه بخش عمده‌اي از برنامه‌ها و اهداف مصوب‌، تحقق يافته است.

همانطور كه مستحضر هستيد شركت سهامي بيمه‌ايران رهبر بازار صنعت بيمه بوده و اولين و بزرگترين شركت بيمه در كشور بوده و هست و مزيد اطلاع‌ اينكه در طول سنوات اخير به دليل برنامه‌ريزي صحيح از يك عملكرد مطلوب چه در حوزة ارايه خدمات بيمه‌اي به مردم و جبران خسارت آنها و همچنين در حوزه كسب درآمد بيمه‌اي برخوردار بوده است‌، به طوري كه در طول دورة 84-80 حق بيمه صادره شركت از مبلغ 3426 ميليارد ريال به 9304 ميليارد ريال در سال 83 رسيده است و با توجه به عملكرد واقعي شركت در 9 ماهه اول سال جاري ميزان حق بيمه صادره براي پايان دوره مالي 1384 بالغ بر 12000 ميليارد ريال خواهد شد.

در طي دوره 5 ساله اخير رشته شخص ثالث با حدود 40 درصد، نيز اين سهم را در پرتفوي شركت به خود اختصاص داده است و پس از آن ساير رشته‌ها با فاصله اندكي به ترتيب بدنه‌، آتش‌سوزي‌، درمان‌، عمر‌ و ... قرار دارند.

شبكه نمايندگي شركت نيز در طول چند سال اخير از عملكرد مطلوبي برخوردار بوده است‌، به طوري كه در سال 1384 حق بيمه صادره شركت در اين شبكه رشدي معادل 18 درصد داشته و بالغ بر 7000 ميليارد ريال حق بيمه توسط اين شبكه صادر صادر شده اسب و شركت در راستاي برنامه‌هاي سوم و چهارم توسعه اقتصادي و همچنين تحقق سياست اشتغال‌زايي دولت‌، به اين بخش توجه كامل داشته و سياست‌هاي توسعه كمي و كيفي اين شبكه و همچنين آموزش پيوسته نمايندگان را دنبال كرده است كه خوشبختانه سهم شبكه فروش غير مستقيم از مجموع حق بيمه صادره شركت از 53 درصد در سال 81 به حدود 68 درصد در سال 84 افزايش يافته است.

استقبال آحاد مردم و متوليان ساير حوزه‌هاي اقتصادي كشور اعم از صنعت‌، خدمات و ساير زيربخش‌هاي اقتصادي از شركت سهامي بيمه‌ايران مطلوب بوده و مي‌باشدكه اين ناشي از اعتماد و اطمينان مردم به بزرگترين شركت بيمه در كشور بوده به طوري كه تعداد بيمه‌گذاران شركت از حدود شش ميليون نفر درسال 80 به حدود 12 ميليون نفر در سال 1384 افزايش يافته است و بر همه ما خدمتگزاران اين صنعت در شركت سهامي بيمه‌ايران لازم است اين توجه و اطمينان مردم را ارج نهاده و در ارائه هر چه بهتر خدمات بيمه‌اي به مردم كوتاهي نكنيم‌.

در طي سال‌هاي 84-80 خسارت پرداختي شركت به مردم و بيمه‌گذاران از مبلغ 2390 ميليارد ريال به حدود 5500 ميليارد ريال در سال 83 رسيد و در سال 1384 نيز بالغ بر 6900 ميليارد ريال خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت مي‌گردد كه بيش از 50 درصد خسارت پرداختي در رشته شخص ثالث است و اين ميزان خسارت به تعدادي افزون بر 1200000 از بيمه‌گذاران حقيقي و حقوقي و همچنين ساير آحاد مردم كه به دليل مسووليت ناشي از بيمه‌گذاران شركت سهامي بيمه ايران دچار زيان شده‌اند‌، پرداخت مي‌شود.

اين آمارها كه اشاره شد‌، بخشي از كيفيت عمليات شركت سهامي بيمه ايران در راستاي ارايه خدمات و پوشش‌هاي بيمه‌اي آحاد مردم است اين شركت در ساير بخش‌هاي اقتصادي كشور نيز از جمله سرمايه‌گذاري در بورس‌ و... حضور فعال داشته و با وجود ركود نسبي در اين حوزه عملكرد كاملا مطلوبي داشته است.

در ارتباط با سال 1385 نيز مديريت برنامه و بودجه شركت سهامي بيمه‌ايران با مشاركت مديران و مسوولان كليه واحد‌هاي صف و شبكه فروش شركت و صرف چندين ماه فعاليت كارشناسي‌، برنامه و بودجه عملياتي سال 1385 را تدوين نموده‌ است كه قبل از شروع سال به كليه واحد‌ها ابلاغ خواهد شد.

بر اساس مراحل مورد نظر در تدوين اين برنامه‌، نخست‌، اهداف‌، سياستها‌، راهبردها‌ و خط ‌مشي‌هاي كلان شركت ابلاغ شده و سپس شاخص‌هاي كليدي مالي و بيمه‌اي اقتصادي تدوين و به واحد اعلام شده‌ است كه پس از تشكيل جلسات مشاركتي نهايي گرديده است كه نتايج اين جلسات حاكي از حضور فعال و موثر شركت در بازار صنعت بيمه طي سال 1385 خواهد بود‌. بدين ترتيب با لطف خداوند در 1385 مجموع حق‌بيمه صادرة شركت با رشد مناسبي تا سقف 1600 ميليارد ريال خواهد رسيد و ميزان خسارت پرداختي به بيمه‌گذاران نيز با نسبت خسارت 58 درصد بالغ بر 9400ميلياردريال خواهد بود‌‌.

علي‌ايحال‌ تأكيد مي‌شود كه براي تدوين برنامه و بودجه عملياتي شركت در سال 1385‌، نخست چشم‌اندازي از شرايط عمومي واقتصادي كشور را ترسيم نموده‌ايم و با تحليل اين شرايط و لحاظ كردن وضعيت پيراموني خوداز يك سو و همچنين تحليل SWOT از موقعيت شركت خود از سوي ديگر به اين اقدام دست‌ زده‌ايم‌.

نويسنده : فرزانه شهبازی

این کاربر 12 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.