دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



نقش تبلیغات در رسانه های دیداری شنیداری

نقش تبلیغات در رسانه های دیداری شنیداری

 

نقش تبلیغات در سینما :

تبلیغات در سینماها در اغلب کشورهای جهان ممنوع یا بسیار محدود است ولی در ایران یکی از مهمترین وسایل تبلیغ، سینماست زیرا شبکه تلویزیون هنوز تمام کشور را شامل نمی شود و رادیو هم چنانچه گفته شد محدودیت بسیاری دارد و دیگر وسایل تبلیغ هم به هیچ وجه کفاف احتیاجات تبلیغاتی را نمی دهند زیرا حتی به یک صدم جمعیت هم نمی رسند.

تبلیغ در سینماها که به صورت نمایش اسلاید شروع شد اکنون در مراحل عالی سیر می کند و انواع فیلم های تبلیغاتی در تمام سینماها نمایش داده می شود.

بهای آگهی سینما برحسب دقیقه در هر ماه تعیین می گردد و تابع عواملی نظیر درجه بندی سینما، تعداد صندلی، تعداد سیانس نمایش فیلم تبلیغاتی، نوع تماشاچی، نوع فیلم و شهر محل سینماست.

 

خواص آگهی در سینما:

آگهی در سینما همان خواص سمعی و بصری بودن تلویزیون را دارد با این تفاوت که بیننده آن از طبقه خاصی نیست و تمام مراکز جمعیت را شامل است. با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ سینما در تهران و ۳۰۰ سینما در شهرستانها وجود دارد می توان براحتی نوع تماشاچی را انتخاب کرد و آگهی را فقط در سینماهایی گذاشت که مشتریان احتمالی به آنجا می روند.

 

مزایا و معایب آگهی در رادیو :

خواص آگهی در رادیو: علاوه بر تعداد بسیار زیاد شنونده و شمول تمام نقاط کشور، حتی دهات دورافتاده، رادیو موثرترین وسیله تبلیغ روی بی سوادان است. تهیه آهنگ های مردم پسند همراه با آوازهای تبلیغاتی می تواند باعث جلب توجه مردم شود. همچنین در وسایل نقلیه می تواند روی راننده و سایر سرنشینان یا مسافرین تاثیرگذار باشد.

معایب آگهی رادیو: آگهی در رادیو زودگذر است و پس از پخش چون اثری از آن باقی نمی ماند فقط روی کسانی اثر دارد که در لحظه پخش به آن توجه نمایند. عیب دیگر، مواقع پخش آگهی است که چون در مواقع خاص پخش می گردد اغلب اتفاق می افتد که یا رادیو را خاموش می کنند یا به کارهای دیگر متوجه می شوند.

 

نقش تبلیغات در رادیو :

 بعد از تلویزیون، رادیو مهمترین وسیله تبلیغات در ایران است و می توان گفت تنها وسیله ایست که در تمام نقاط کشور نفوذ دارد و با کلیه طبقات اجتماع تماس برقرار می نماید. با در نظر گرفتن آنکه در اکثر اماکن عمومی طبقات پایین همیشه صدای رادیو شنیده می شود، اگر فرض کنیم که هر دستگاه گیرنده به طور متوسط پنج شنونده داشته باشد، صدای رادیو به گوش بیش از نیمی از مردم ایران می رسد.

سه نوع پخش آگهی از رادیو وجود دارد: اول جملات کوتاه حاوی یک یا دو پیام تبلیغاتی که اسپات نامیده می شود. دوم پخش آگهی های مفصل همراه با موسیقی و آوازهای تبلیغاتی و سوم پخش برنامه های ۱۵، ۳۰ و ۶۰ دقیقه ای متنوع همراه با آگهی بطوریکه در تمام مدت برنامه فقط یک موسسه تبلیغ می کند و برنامه به نام آن موسسه پخش می شود.

در ایران کلیه فرستنده های رادیویی دولتی هستند و به این جهت برنامه تبلیغاتی نوع سوم پخش نمی گردد و آگهی ها یا در ساعات بخصوص تحت عنوان "پیام های تجاری و بازرگانی" پخش می شوند و یا در بین سایر برنامه ها. ولی به هر حال برنامه به نام آن موسسه پخش نمی گردد و به نام آگهی دهنده نیست.

تا سال ۱۳۴۵ فقط برای فرستنده رادیو ایران آگهی قبول می شد و فرستنده های شهرستانها حق پخش آگهی نداشتند ولی اکنون این امکان در کلیه فرستنده ها فراهم شده است

در سال های اخیر، صفحات تمام رنگی کاغذ گلاسه غیر از تبلیغ پشت جلد مجله برای تبلیغات رنگی بعد از جلد و قبل از فهرست مجله هم بکار می روند. این صفحات از نظر تامین درآمد برای مجلات بسیار مهم هستند.

از نظر ساختار تصویری، تفاوت آگهی روزنامه با مجله در دو عامل است. عامل نخست محل استقرار آگهی است. در روزنامه آگهی میان ستون های به هم فشرده و آگهی های ریز و درشت دیگر قرار می گیرد ولی در مجله آگهی غالبا یک یا دو صفحه کامل است و در هر حال این نوع آگهی مجله ای که طراحی آن مورد بحث است از حدود نیم صفحه و ربع صفحه کوچکتر نیست.

عامل دیگر، کوتاه بودن زمان تماس با مخاطب است. روزنامه را در زمان محدودتری می خوانند و پس از یک بار تورق و خواندن مطالب مهم، کنار می گذارند تا روزنامه روز بعد برسد اما مجله هم با حوصله بیشتر خوانده می شود و هم در زمان طولانی تر و هم پس از یک بار تورق و خواندن معمولا برای بار دوم و سوم هم تورق می خورد و قسمت های دیگری از آن خوانده می شود.

در چند سال اخیر که بیشتر روزنامه های ایران از چاپ رنگی بهره مند هستند، تبلیغات در روزنامه ها و مجلات تفاوت چندانی ندارند و در بسیاری از موارد، یک طرح واحد هم در روزنامه و هم در مجله به چاپ می رسد.

آگهی تبلیغاتی چاپ شده در مجلات، به مدت بیشتری به نظر بیننده می رسد و چشم خواننده را با نام، نوع و گاهی رنگ کالا عادت می دهد.قبل از رنگی شدن روزنامه ها، ویژگی عمده آگهی های مجلات، رنگی بودن آنها بود و اکنون این ویژگی فقط در مورد جنس کاغذ و لوکس بودن اکثر آگهی های مجله ای صدق می کند. یعنی غالبا آگهی هایی که در مجلات چاپ می شوند روی کاغذ بهتر و دارای پوششهایی مانند ورنی و مشابه آنها هستند و کیفیت چاپ آنها نیز بهتر است و در نتیجه طرح ها جلوه بیشتری دارند (البته به غیر از مجلات خانوادگی که در ایران اکثرا از کاغذهای کاهی و معمولی استفاده می کنند). استفاده رنگ ها در تصویر باعث شده است که اولا مردم توجه بیشتری به آگهی نمایند و ثانیا بتوانند بهتر تصویر را تفسیر کنند.

رنگ های سبز و آبی و ترکیباتی از آنها، حس سردی را در انسان به وجود می آورند و در آگهی هایی مانند یخچال و کولر می توان از آنها استفاده کرد.

رنگ هایی که در فاصله زرد تا قرمز قرار گرفته اند، گرم هستند. البته چگونگی استقرار رنگ هم مطرح است، به طور مثال اگر سبز را زرد تند احاطه کند، سرد می نماید ولی همین سبز در کنار فیروزه ای جلوه گرم دارد. از لحاظ بصری رنگ های گرم پیش می آیند و رنگ های سرد پس می نشینند.

خوانندگان مجله ترجیح می دهند آگهی ها در اواخر مجله، به صورت پیوسته و کنار یکدیگر بیایند و در لابه لای آنها مطلب مستقل یا ادامه مقاله ای نباشد اما ارباب تبلیغات از تجمع آگهی ها در کنار هم بیزارند و احساس می کنند در این صورت از تبلیغ خود نتیجه ای نمی گیرند. نشریات هم مجبورند آنها را راضی نگه دارند تا از جنبه های اقتصادی مشکلی نداشته باشند. بنابراین در اغلب نشریات، خوانندگان باید به جهش از روی مطالب و موانع خو بگیرند.

 

تبلیغات در مجلات :

آنچه در مورد روزنامه ها در ایران گفته شد در مورد مجلات نیز صادق است باستثنای تنوع خواننده. زیرا اکثر مجلات برای طبقات خاصی از اجتماع منتشر می گردد و طبیعتا در آن طبقه خواننده بیشتری دارد. علاوه بر آن تیراژ برخی از مجلات در ایران بیشتر از روزنامه ها است.

 

خواص آگهی در مجلات:

کاغذ خوب - وقت زیاد برای چاپ و قطع کوچک امکان چاپ بسیار خوب را در مجلات بوجود می آورد به طوری که می توان بهترین نوع چاپ رنگی را در مجلات بکار برد. حسن دیگر مجلات طول مدت مطالعه آنهاست و معمولا یک هفته در منازل در برابر دید باقی می ماند و مطالعه آنها هم در مواقع فراغت و با خیال راحت صورت می گیرد. سومین خاصیت مجلات آن است که می توان برای طبقه مورد نظر اجتماع تبلیغ کرد و مخارج تبلیغ کسانی را که هرگز مشتری احتمالی نمی شوند صرفه جویی نمود. علاوه بر آن که مجلات عمومی هر کدام خواننده خاصی دارند و می توان آگهی را مطابق سلیقه آنان تهیه کرد مجلات صنفی نیز وجود دارند که فقط در طبقه مورد نظر پخش می شوند و اکثریت خوانندگان از آن طبقه اند مانند مجلات پزشکی- بازرگانی- سینمایی و حقوقی. آگهی پشت جلد مجلات ارزشی چندین برابر صفحات داخلی دارد زیرا علاوه بر آنکه در بساط روزنامه فروش ها در برابر دید عابران قرار دارد در منازل و اتاق های انتظار تقریبا ۵۰ درصد مواقع مقابل نظر است و تعداد کسانی که آنرا می بینند چندین برابر بینندگان یک آگهی داخلی است.

برای چاپ اگّهی های بزرگ و گران قیمت بهترین وسیله مجلات می باشند زیرا زیبایی آگهی و مدنظر بودن آن به مدت طولانی تامین می گردد.

 

معایب آگهی در مجلات:

علاوه بر تیراژ کم عیب مجلات معطلی برای درج آگهی است بخصوص برای پشت جلد و صفحات مهم که معمولا برای چندین هفته رزرو شده است.

 

مزايا و معايب آگهي در روزنامه

در اغلب كشورها روزنامه يكي از مهمترين وسايل تبليغ به شمار مي رود، ولي در ايران به علت تيراژ كم، ارزش آگهي در روزنامه به مراتب كمتر از استاندارد بين المللي آن است. آنچه مسلم است اینکه پرفروش ترین روزنامه های ایران حتی به تعداد صد یک مردم منتشر نمی شود. با در نظر گرفتن آنکه خوانندگان دو روزنامه مهم ایران از کلیه طبقات مردم هستند و در تمام کشور پراکنده می باشند تبلیغات در چنین نشریاتی نمی تواند ارزشی چندان داشته باشد. جالب آنکه در شهرستانها ارزش روزنامه های تهران بیش از روزنامه های محلی است.

 

مزاياي آگهي در روزنامه:

فوريت درج آگهي، مهمترين حسن اين وسيله تبليغاتي است و معمولاً مي توان در ظرف 24 ساعت آگهي به هر اندازه را در روزنامه چاپ كرد. حسن ديگر روزنامه، انتخاب روز انتشار است و اگر تبليغ كننده روز مخصوصي را در نظر داشته باشد هميشه در اين وسيله حق انتخاب دارد. انتخاب صفحه حسن ديگر آگهي روزنامه است و مي توان آگهي را در صفحه اي كه مشتريان احتمالي بيشتر مي خوانند، چاپ كرد. چاپ آگهي در صفحه اول روزنامه ها اثرات بسيار زيادتري از ساير صفحات دارد زيرا علاوه بر آنكه خواننده در نظر اول متوجه آن مي شود، كساني هم كه روزنامه نمي خرند در بساط روزنامه فروش ها آن آگهي را مي بينند.

 

معايب آگهي در روزنامه:

بزرگترين عيب آگهي در روزنامه، زودگذر بودن آن است. روزنامه ها اغلب مدت بسيار كوتاهي در معرض ديد باقي مانده و پس از مطالعه كوتاهي دور انداخته مي شوند و به هر حال بيش از 24 ساعت امكان مطالعه مجدد ندارد. مطالعه نيز اغلب با عجله انجام مي گيرد و توجه چنداني به آگهي هاي آن نمي شود. عيب ديگر روزنامه ها، تنوع خواننده است كه فقط قسمتي از آنها مشتريان احتمالي هستند ولي آن با احتساب كليه خوانندگان است. روزنامه ها براي آگهي وسايل تفريح و امور استخدامي بهترين وسيله به شمار مي روند زيرا مردم بر حسب عادت، پاسخ اين گونه احتياجات را در روزنامه ها مي جويند.

 

نويسنده : صدیقه عرب بنابچی

این کاربر 9 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-18 14:18
خوبه ولی کاربینی نمیشه/سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.