یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



تحقیق

شرکت حمل ونقل پتروشیمی (سهامی عام)

معرفی شرکت حمل ونقل پتروشیمی

شرکت حمل ونقل پتروشیمی درسال 1370وهمزمان باتوسعه روزافزون صنایع پتروشیمی ،باهدف ارائه خدمات حمل ونقل جاده ای به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاسیس وازمردادماه سال1371 فعالیت خودرااغازنموده است.این شرکت درراستای پاسخگویی به نیازهای روزافزون صنعت وبه موازات برنامه های توسعه ای وبااتکا به شناخت،تجارب،تخصص ودانش مدیران وکارکنان خودازکلیه مراحل عملیات حمل پس از تولیدمحصول تاصادرات ان الزاما خودرامجهز به تجهیزات ویژه حمل ،ازجمله محمولات خطرناک نموده وگستره فعالیت جغرافیایی خودراازطریق کسب مجوزهای قانونی ازوزارت راه وترابری به مراکزتولید محمولات پتروشیمی وصنایع بالادستی وپایین دستی درسطح کشورتوسعه داد.

ازسال 1380وباتوجه به نیازمجتمع های پتروشیمی به دریافت خدمات یکپارچه ومرتبط بالجستیک دوفرایندترخیص محموله های صادراتی ووارداتی وهمچنین انبارداری باهدف توسعه وپاسخگویی به نیازمشتریان به زنجیره خدمات شرکت اضافه شد.

ازسال 1382 براساس اصل 44 قانون اساسی شرکت واردبازارسرمایه (بورس)گردید.

شرکت حمل ونقل پتروشیمی باتوجه به نیازمشتریان وبه منظورتوسعه خدمات ازطریق مجوزهای صادره ازوزارت راه وترابری اقدام به تاسیس شعبه ونمایندگی درشهرهای بندرامام،بندرعسلویه،بندرعباس،شیراز،اصفهان،اراک،تهران،تبریزونکا نموده است.تعدادپرسنل اینشرکت 250نفر می باشدکه دردفترمرکزی ونمایندگیها مشغول فعالیت می باشند.

 

 

 

 

امورمالی شرکت حمل ونقل پتروشیمی

باتوجه به حجم بالاوگستردگی فعالیت شرکت حمل ونقل پتروشیمی درسطح کشورامورمالی این شرکت درواحدهای ذیل نسبت به ثبت حسابداری وقایع ورویدادها طی روزاقدام میکند:

واحدخزانه

واحدتنخواه گردان

واحدبهای تمام شده

واحدفروش

واحدانبارواموال

واحدبورس

واحدحسابهای فیمابین

واحدحسابداری ترخیص

واحدحقوق ودستمزد

اینجانب باتوجه به محدودیت زمان سعی نموده ام مطالعاتی درواحدهای مختلف داشته ودرحدامکان بتوانم اسنادی رانیز باراهنمایی همکاران ثبت نمایم که ابتداازواحدخزانه اغازمینمایم.

تعریف خزانه دار:

خزانه داربه کسی گفته میشودکه مسئول کنترل حساب بانکی وثبت مبالغ وصول وپرداخت شده وهمچنین صدورچک دریک شرکت می باشد.

فعالیتهای واحدخزانه:

شرکت حمل ونقل پتروشیمی باتوجه به اینکه یک شرکت خدماتی است جهت حضوردربازارنیازبه شرکت درمناقصات برگزارشده شرکتهای پتروشیمی جهت ثبت قراردادرادارد،به همین منظورپس ازدریافت اسنادشرکت درمناقصه ،می بایست ضمانت شرکت درمناقصات نیز تهیه گردد.ضمانت نامه های فوق به صورت ارائه چک بانکی ارائه میگرددکه درموقع ارائه چک بانکی ثبت زیرانجام میگردد:

ضمانت شرکت درمناقصه         **

                                      بانک                             **

پس ازبرگزاری مناقصه واعلام نتایج شرکت برگزارکننده اقدام به استردادضمانت نامه هامی نماید ودرصورت برنده شدن درمناقصه بایستی نسبت به ارائه ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات اقدام شود که ثبتهای زیر دردفاترصورت میگیرد:

بانک                   **

       ضمانت شرکت درمناقصه      **

استردادضمانت نامه شرکت درمناقصه

هزینه مالی (هزینه کارمزدبانکی)              **

سپرده های دریافتنی(سپرده ضمانتنامه بانکی)               **

                         بانک                                               **

بابت 10%وجه نقدسپرده ضمانت نامه بانکی

حسابهای انتظامی مانزددیگران(حسن اجرای تعهدات)     **

                 طرف حسابهای انتظامی مانزددیگران(شرکت000)       **

بابت ارائه ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات

(توضیح اینکه پس ازاتمام قراردادوانجام کلیه تعهدات توسط پیمانکارضمانتنامه ها مستردگردیده وثبتهای فوق بصورت عکس عمل میگردد.)

پس ازشروع به کاروارائه صورتحساب به کارفرما وانجام بررسیها ازطرف ایشان اقدام به واریز وجه به حساب بانکی معرفی شده می نمایدکه درفاترثبت زیر انجام میگیرد:

بانک               **

           بدهکاران تجاری     **

واریزوجه مطالبات توسط کارفرما

درصورت تسویه مطالبات باارائه چک ثبتهای زیرانجام می گیرد.

اسناددریافتنی نزدصندوق               **

                             بدهکاران تجاری           **

بابت دریافت چک ازمشتری

اسناددرجریان وصول                 **

                       اسناددریافتنی نزدصندوق       **

ارائه چک به بانک جهت وصول

بانک               **

         اسناددرجریان وصول       **

وصول چک ارسالی به بانک

باتوجه به این که شرکت حمل ونقل پتروشیمی جهت انجام موضوعات قراردادها باکارفرمایان بامحدودیت تجهیزات مواجه می باشد نسبت به جذب پیمانکاراقدام می نمایدوجهت شروع بکارپیمانکارضمانت نامه اخذمیگرددوثبت زیرانجام می شود:

حسابهای انتظامی دیگران نزدما           **

               طرف حساب انتظامی دیگران نزدما             **

بابت دریافت تضامین ازشرکتها

پس ازشروع بکارودریافت صورت وضعیت ازپیمانکار،صورت وضعیتها به واحدعملیات جهت اخذ تائیدیه ارسال می گرددوپس ازتائید واحدمربوطه به واحدمالی جهت ثبت بهای تمام شده ارسال میگردد،سپس بااتمام تمامی مراحل مبلغ خالص قابل پرداخت به واحدخزانه اعلام تانسبت به صدورچک اقدام گردد:

بستانکاران تجاری                   **

                     بانک                             **

بابت صدورچک وپرداخت به پیمانکار

درمواقعی طلب پیمانکارازطریق تنخواه نمایندگی تسویه میگرددکه ثبت زیرانجام می گیرد:

بستانکاران تجاری       **

                          تنخواه گردان            

صورت مغایرت بانکی

درپایان هرماه وبه جهت رفع مغایرتهای احتمالی بابانک مسئول واحدخزانه نسبت به دریافت گزارش حسابهای مختلف ازبانک مربوطه اقدام وصورت مغایرت تهیه مینمایدونسبت به پیگیری وثبت ارقام بازدفاتر نیزاقدام می کند:

ارقام بازشامل:

1-مبالغی که به حساب بانک واریز شده است ولی تاکنون دردفاترشرکت ثبت نشده است.

2-مبالغی که ازحساب بانک برداشت شده است ولی تاکنون دردفاترشرکت ثبت نشده است (هزینه صدوردسته چک وکارمزدبانکی)

3-چکهایی که توسط شرکت صادرودردفاترثبت شده است ولی تاکنون به بانک جهت برداشت ارائه نشده است.

4-مبالغی که به حساب بانک واریز شده است ولی تاکنون دردفاتربانک ثبت نشده است.

5-مبالغی که دردفاترشرکت ویابانک اشتباهی ثبت گردیده است که نیاز به اصلاحات دارد.

صورت مغایرت بانکی

حساب شماره .....بانک.......شعبه......

تاتاریخ .............

 

مانده طبق دفاترشرکت                 **                

 

مانده طبق دفاتربانک                     (**)

اضافه میگردد:

 

اضافه میگردد:

ارقام بازبستانکاردفاتربانک               **      

 

ارقام بازبدهکاردفاترشرکت             (**)

 

کسرمیگردد:

 

کسرمیگردد:

ارقام بازبدهکاردفاتربانک               (**)                              

 

ارقام بازبستانکاردفاترشرکت               **

مانده واقعی                                   **                                                                          

 

                                                         (**)


تنخواه گردان

تعریف تنخواه دار

تنخواه داردریک مجموعه به کسی گفته میشودکه مقداری وجه نقددراختیارایشان قرارداده شده است تانسبت به پرداخت وجه هزینه های جاری شرکت اقدام نماید.

باتوجه به اینکه شرکت حمل ونقل پتروشیمی دارای نمایندگیهایی درسطح کشورمی باشدلذا جهت تامین نقدینگی نمایندگیهاجهت پوشش هزینه های انجام شده اقدام به انتخاب تنخواه دارنموده است.تنخواه دارجهت تامین نقدینگی ابتدادرخواست خودرابه واحدمالی ارائه می نماید.واحدرسیدگی به تنخواه پس ازبررسی وضعیت حساب تنخواه داروتائید درخواست،مبلغ موردنظررابه واحدخزانه اعلام نموده وخزانه داراقدام به صدورچک دروجه تنخواه دارمی نماید.

تنخواه گردان             **

                   بانک                       **

بابت تامین وجه تنخواه

تنخواه دار نیز پس ازانجام هزینه هااقدام به جمع بندی فاکتورهای هزینه نموده وطی لیست صورت دریافت وپرداخت تنخواه وباشماره مشخص شده آن رابه رئیس نمایندگی جهت تائید و ارسال به امورمالی ارائه می نماید.پس ازبررسی صورت دریافت وپرداخت تنخواه رئیس نمایندگی وتائید آن صورت فوق به واحدتنخواه گردان ارسال میگرددوثبتهای زیردردفاترانجام میگیرد:

هزینه های عملیاتی                           **

هزینه های اداری وتشکیلاتی               **

                             تنخواه گردان                       **

بابت تسویه تنخواه

باتوجه به اینکه این شرکت درارائه خدمات حمل محمولات پتروشیمی فعالیت می نماید وجه تعدادی از بارنامه های حمل محمولات که ازطرف شرکت صادروتوسطرانندگان حمل شده است نیز توسط تنخواه دارنمایندگیها پرداخت میگرددکه پس ازارائه به واحدتنخواه گردان درامورمالی مبالغ پرداختی فوق به صورت زیردردفاترانجام میگیرد:

بهای تمام شده خدمات حمل       **

                                   تنخواه گردان           **

بابت پرداخت وجه بارنامه به رانندگان

درپایان هرماه نیزحساب تنخواه کنترل میشودواگرصورت تنخواه تا آن مقطع به امورمالی ارسال نشده باشدبه تنخواه داراعلام تانسبت به ارسال وتسویه آن اقدام گردد.

 

حقوق دستمزد

 

تعریف: دستمزد تولیدی عبارت از وجوهی است که برای کار انجام شده تولیدی در یک مدت معین پرداخت و یا تعهد می گردد.

بنابراین کمیت و کیفیت نیروی کار و هزینه های مربوط به آن از موضوعاتی است که همواره باید کنترل و بررسی شود تا با پرداخت حقوق و دستمزد مناسب کیفیت نیروی کار حفظ شود.

کنترل حقوق و دستمزد به لحاظ ارتباط و تاثیری است که این هزینه ها با تولید و بهای تمام شده هر واحد محصول دارند کاهش و یا تثبیت بهای تمام شده از یک طرف با تشویق و ترغیب کارگران به تولید بیشترو از طرف دیگر با سرپرستی و کنترل مداوم آنان امکان پذیر است.

همچنین با کنترل هزینه های دستمزد و اطلاع از جزئیات آن امکان افزایش تولید و کاهش زمان استاندارد انجام کار فراهم می گردد.

دستمزد مستقیم:

عبارت از هزینه کار انجام شده ای که مستقیما به جهت ساخت محصول ، پرداخت و یا تعهد شود. به عبارت دیگردستمزد کارگرانی را که مستقیما به ساخت محصول اشتغال دارند دستمزد مستقیم می- گویند.

دستمزد غیر مستقیم:

عبارت است از هزینه نیروی کار انجام شده که مستقیما در ساخت محصول صرف نشده باشد. به عبارت دیگر دستمزد سرکارگران ،سرپرستان و کسانی که به تعمیر و نگهداری ماشین آلات اشتغال دارند و مستقیما تاثیری در تولید ندارند دستمزد غیر مستقیم می گویند.

اطلاعات لازم برای محاسبه حقوق و دستمزد:

برای محاسبه هزینه حقوق و دستمزد باید اطلاعات و عوامل لیست حقوق و دستمزد را شناخت و علاوه بر آن از قوانین و مقررات مربوط(کار و بیمه های اجتماعی مالیات و ...)اطلاعات کافی داشت.برخی اطلاعات مربوط به دستمزد شامل مدت کارکرد ،حقوق پایه ،اضافه کاری نوبت کاری ،مرخصی استحقاقی ،پاداش ،کارآموزی ،اوقات تلف شده،طرحهای تشویقی حق بیمه های اجتماعی ،سهم کارفرما ،بیمه عمر،بیمه حوادث ناشی از کار و هزینه های رفاهی کارگران می باشد.

 

حقوق و دستمزد پایه و فوق العاده ها و نوبت کاری :

حقوق پایه حقوقی است که با رعایت قانون کار (برای کارگران رسمی )و یا به وسیله عقد قراردادی که مغایر قانون کار نباشد(برای کارگران قراردادی)برای انجام یک ساعت کار و یا تولید یک واحد محصول تعیین و به صورت ساعتی ،روزانه ،هفتگی و معمولا ماهانه پرداخت می شود.

ماده 32 : سیستم حقوق و دستمزد کارکنان شرکت از دو بخش حقوق و دستمزد ثابت ( حقوق و دستمزد کارکنان عادی، حقوق و دستمزد مدیران و متخصصین و حقوق و دستمزد متغیر تشکیل

می گردد.

الف حقوق و دستمزد ثابت عبارتست از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل به منظورتعیین حقوق و دستمزد کارکنان شرکت از دو روش استفاده می شود:

 

1- حقوق و دستمزد کارکنان عادی:

حقوق و دستمزد کارکنان عادی بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل که به تایید وزارت کار و امور اجتماعی می رسد تعیین و پرداخت می گردد و حقوق دستمزد مدیران و متخصصین شرکت که بر اساس مجوز وزارت کار و امور اجتماعی مزد آنان از طرح طبقه بندی مشاغل خارج شده ، بر اساس آیین نامه مربوطه قابل پرداخت خواهد بود.

 

2- حقوق و دستمزد مدیران و متخصصین :

به منظور تعیین ثابت مدیران و متخصصین شرکت از روش امتیازی شخص و شغل با درنظر گرفتن ضوابط قانون کار استفاده گردیده است. بر اساس این روش ابتدا خصوصیات فردی، قابل اندازه گیری افراد تحت عنوان عوامل فردی مشخص شده و سپس عوامل شغلی مدیران و متخصصین بر اساس مشاغل مورد تصدی آنان در طرح طبقه بندی مشاغل مشخص می گردد.

1-2- عوامل تشکیل دهنده نظام حقوق مدیران و متخصصین شرکت به شرح زیر

می باشد:

1-1-2- مصوبات شورای عالی کار در مورد حقوق و دستمزد

2-1-2- عوامل فردی

3-1-2 عوامل شغلی مسخص شده در طرح طبقه بندی مشاغل

4-1-2- امتیازات در اختیار هیئت مدیره

 

ب- حقوق و دستمزد متغیر ( پاداش عملکرد بهره وری ):

به منظور ایجاد انگیزه در کارکنان ، افزایش بهره وری و اثربخشی و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات که در نهایت منجر به افزایش درآمد برای شرکت خواهد شد، بر اساس گزارش عملکرد دوره های سه ماهه امور مالی متناسب با نقشی که کارکنان در به ثمر رسانیدن موفقیت آمیز فعالیت های محوله ، ارتقای دانش و اعتبار و همچنین ایجاد درآمد برای شرکت داشته اند می باشد و پرداخت حقوق و دستمزد متغیر بر اساس سود ناويژه و تقسیم بندی مشاغل که به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید بوده و در پایان هر سال مابه التفاوت آن تسویه خواهد شد.بدیهی است مبالغ دریافتی از این طریق جنبه مستمر نخواهد داشت.

ماده 33- افزایش عمومی :

افزایش عمومی حقوق و دستمزد کارکنان تابع مصوبات اعلام شده توسط وزارت کار و امور و اجتماعی و یا سایر مراجع ذیصلاح خواهد بود.

ماده 34 فوق العاده ها :

به کارکنان شرکت علاوه بر حقوق و دستمزد ثابت و متغیر، مبالغی تحت عنوان فوق العاده به شرح ذیل قابل پرداخت می باشد:

‌1- فوق العاده های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی و محل خدمت

2- به کلیه کارکنان دائم و قراردادی شرکت که در مناطق بد آب و هوا و محروم از تسهیلات زندگی و یا در مناطق دور از مرکز ( محلی خارج از محل استخدام اولیه ) به خدمت اشتغال دارند و یا به آن مناطق انتقال می یابند، علاوه بر حقوق و مزایای ثابت ماهانه فوق العاده هایی تحت عنوان فوق العاده بدی آب و هوا ، محرومیت و محل خدمت پرداخت خواهد شد. مبنای محاسبه فوق العاده های فوق بر اساس حقوق و دستمزد مبنای کارکنان طبق آيين نامه و جداول خواهد بود.

ج‌- فوق العاده اضافه کاری:

فوق العاده اضافه کاری در مقابل ساعات کار اضافی خارج از وقت اداری در مواقع ضروری و استثنایی برای انجام وظایف مشخص پرداخت خواهد شد.

1- حداکثر ساعات کار اضافی روزانه 4 ساعت خواهد بود ، مگر در موارد استثنایی که با تصویب مدیرعامل ، اضافه کاری بیش از 4 ساعت مجاز خواهد بود .

 

چگونگی محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد:                                                       چگونگی محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل شرکتها ، یکی از موارد مهم و قابل توجه خصوصا در شرکتهای تولیدی می باشد.برای برقراری هر چه بهتر سیستم حقوق و دستمزد می بایستی سیستم مناسب با توجه به ساختار سازمانی و نیازهای حسابداری صنعتی نسبت به تعیین سیستم اقدام نمود.که از نظر دسته بندی اولیه می توان در روش کلی تقسیم بندی کرد.

 

الف:روش سنتی دستی:

در این روش کلیه اطلاعات پرسنلی ،جمع آوری کارکرد کارکنان،صدور احکام ،محاسبه و پرداخت آن به صورت دستی وبا صرف نیروی انسانی انجام می گیرد که نیازمند صرف زمان زیاد و دقت بالا هست ولی علی الرغم صرف زمان و دقت اشتباهات زیادی از جمله اشتباهات در محاسبات ،اشتباه در پرداخت حقوق کارکنان و غیره صورت می گیرد.لذا در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و دوری کردن از معایب سیستم سنتی دستی معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد مگر شرکتهای کوچک.  

 

ب) روش پیشرفته و مکانیزه:

در این روش کلیه اطلاعات پرسنلی،کارکرد ، مرخصی ،ماموریت،اظافه کاری،صدور       احکام،محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل از طریق سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته صورت می پذیرد که دارای دقت و سرعت و اطمینان بالایی می باشد.

در این پروژه بیشتر استفاده از سیستم و روش های مکانیزه مورد بحث قرار خواهد گرفت که مراحل اجرای آن به شرح زیر است:

استقرار سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب در واحد کارگزینی حسابداری و حقوق و دستمزد با توجه به تنوع سیستم های یکپارچه موجود در بازار در خصوص مسایل اداری مالی می توان با رعایت صرفه و صلاح شرکتها و همچنین سنجش نیازهای واحد های تجاری سیستم مورد نظر را انتخاب و خریداری نمود. بعد از خرید سیستم های یکپارچه اطلاعاتی را بایستی در خصوص تعریف کارکنان و فرمهای ورود اطلاعات،مراکز هزینه،فرمهای گزارش گیری اقدام نمود که نکته بسیار مهم بعد از خرید نرم افزار می باشد.

در سیستم های مکانیزه به دلیل قابلیت تعریف سطح کاربری استغاده کنندگان از نرم افزارهای موجود قابلیت و اعمال کنترلهلی داخلی مناسب به صورت راحت و صحیح امکان پذیر می باشد.

 

جمع آوری و نگهداری اطلاعات شخصی پرسنل:

واحد کارگزینی در شرکتها هنگام استخدام کارکنان و نیروی انسانی اقدام به اخذ مدارک لازم از جمله مدارک زیر می نمایند:

1- فتوکپی شناسنامه

2- عکس

3- اطلاعات و سوابق تامین اجتماعی (در صورتی که سوابق کاری بیمه شده را داشته باشد)

4- سوابق کاری و اخذ گواهی نامه های تایید شده در واحد های تجاری قبلی

5- اخذ گواهی عدم سوء پیشینه

6- اخذ گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

7- اخذ معافیت پزشکی خاص(توضیح اینکه این گزینه برای شرکتهایی که نیازمند دارا بودن سلامتی جسمی و روحی می باشد اخذ می گردد.و همچنین شرکتهایی که از نظر قانون به عنوان مشاغل سخت و سنگین تشخیص داده شده اند معاینات خاصی را انجام می دهند).

2-صدور احکام پرسنلی:

صدور احکام پرسنلی از طریق واحد کارگزینی و با رعایت موارد زیر انجام می گیرد:

1- رعایت قانون کار و امور اچتماعی و بخش نامه های صادره از طریق وزارت کار و امور اجتماعی.

2- رعایت طرح طبقه بندی مشاغل که به تایید اداره کار و امور اچتماعی رسیده باشد.(توضیح اینکه طرح طبقه بندی مشاغل در شرکتهایی که دارای پرسنل بیش از 50 نفر می باشد لازم اجرا می باشد).

3- توجه به سوابق کاری مرتبط و غیر مر تبط

4- توجه به میزان تحصیلات

5- توجه به پست سازمانی و خدماتی که می بایستی فرد در سازمان یا واحد تجاری باید انجام دهد.

6- توجه به آئین نامه های استخدامی و داخلی واحدهای تجاری.

واحدهای کارگزینی بعد از لحاظ کردن مراحل فوق اقدام به صدور احکام پرسنلی می نماید و در طول

سال در صورت تغییر در قوانین موضوعه مرتبط یا ارتقاء کارکنان و شروع هر سال مالی مجددا احکام جدیدی را صادر خواهد کرد و تاریخ اجرای حکم نیز درج خواهد شد. ضمنا لازم به توضیح می باشد که احکام پرسنلی در شرکتهای خصوصی می بایستی به تائید مدیر امور اداری و مدیر عامل رسیده باشد.

 

تعداد نسخه احکام پرسنلی:

معمولا احکام پرسنلی در چهار نسخه صادر می گردد.یک نسخه کارمند ،یک نسخه پرونده کارگزینی کارمند،یک نسخه واحد امور مالی و یک نسخه اداره کار و امور اجتماعی.

 

تنظیم لیست حقوق و دستمزد:

دایره حسابداری معمولا در پایان هر پانزده روز و یا در پایان هر ماه به تهیه لیست حقوق و دستمزد کارکنان برای همان مدت اقدام می نماید.لیست حقوق و دستمزد از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت براساس قانون کار و با توجه به اطلاعات گردآوری شده از دایره کارگزینی ،دایره حضور و غیاب ،دایره ثبت اوقات کار و کارتهای مربوط ، همچنین قراردادهایی که کارفرما با کارگران منعقد نموده تکمیل می گردد.

لیست حقوق و دستمزد دارای قسمتهایی به منظور درج دستمزد کارعادی ،اضافه کاری ،نوبت کاری ،شب کاری ،دستمزد ایام مرخصی ،و تعطیلات رسمی ،فوق العاده ها(حق اولاد ،حق مسکن ،خواربار ،کمکهای غیر نقدی و حق ایاب و ذهاب)،جمع حقوق و مزایا ،کسور مربوط به دستمزد قابل پرداخت و نیز حق بیمه های اجتماعی ،سهم کارفرما و.... می باشد.

 

 

3)جمع آوری کارکرد ماهانه پرسنل شرکتها:

کارگزینی در طول ماه به صورت مرتب نسبت به اعمال کنترلهای لازم برای ورود و خروج پرسنل،مرخصی ها،ماموریتها،غیبت ها و غیره با استفاده از سیستم مکانیزه کارت زنی اقدام می نماید.

در حال حاظر سیستم های کارت زنی دارای قابلیت های قابل اطمینان از جمله ثبت ورود و خروج با استفاده از کارت و اثر انگشت دارا می باشد.

واحد کارگزینی با توجه به مدارک مثبته دریافتی از واحدهای مختلف که به تائید افراد مسئول رسیده است اقدام به کنترل و تنظیم کارکرد ماهانه پرسنل می نماید. از جمله مدارک مثبته برگه های مرخصی استحقاقی ، استعلاجی و بدون حقوق، برگه های ماموریت،مجوزهای اضافه کاری و غیره می باشد بعد از اعمال کنترلهای لازم و تائید کارکرد کارکنان اقدام به تهیه دیسکت کارکرد پرسنل نموده وبه همراه نامه ای آن را بعد از تائید مدیر عامل شرکت جهت پرداخت حقوق به واحد امور مالی ارائه می نماید.

 

4- محاسبه حقوق و دستمزد:

محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل در واحد حسابداری حقوق و دستمزد زیر نظر مدیر امور مالی انجام می پذیرد که می بایستی در این مرحله موارد زیر رعایت شود:

_ وارد کردن احکام پرسنلی به سیستم حقوق و دستمزد(اطلاعات شخصی و حقوقی)

_ تعریف کد و تعیین که مرکز هزینه هر یک از کارکنان(توجه شود که مرکز هزینه دارای اهمیت بالایی در شناسایی هزینه های واحدهای مختلف تولیدی دارائی و عمومی دارد که می تواند صحت محاسبات بهای تمام شده کالاهای ساخته شده را تضمین می نماید).

_ وارد کردن جدول مالیات حقوق و دستمزد _ توضیح اینکه جدول مالیات حقوق و دستمزد در ابتدای هر سال از طریق وزارت دارائی و امور اقتصادی به واحدهای تجاری و غیر تجاری ابلاغ می شود.

توضیح اینکه طبق قانون مالیاتهای مستقیم مالیات قابل پرداخت در هر ماه به صورت تجمعی از ابتدای سال مجددا محاسبه و تعدیل می گردد. ضمنا تنها حق ماموریت در حقوق و دستمزد معاف از مالیات می باشد.

واحد حسابداری حقوق و دستمزد بعد از اعمال و رعایت موارد فوق بر اساس دیسکت دریافتی از واحد کار گزینی اقدام به محاسبه حقوق می نمایند که می بایستی لیست های حقوق و فیش های حقوق را تهیه و به واحدهای مربوطه و پرسنل تحویل نماید.

5- پرداخت حقوق و دستمزد:

جهت پرداخت حقوق و دستمزد روشهای زیر می تواند مورد استفاده قرار گیرد که هر کدام دارای معایب و مزایایی می باشند.

 

1- پرداخت به صورت نقدی :

در این روش یک چک در وجه صندوق دار شرکت صادر می شود و صندوقدار شرکت بر اساس لیست حقوق دریافت شده از واحد حسابداری حقوق و دستمزد اقدام به پرداخت حقوق می نماید.

این روش دارای معایبی از جمله موارد زیر می باشد.

الف: وجود احتمال سرقت پول در هنگام انتقال از بانک به شرکت.

ب: احتمال اشتباه در پرداخت به پرسنل و جابجایی پرداخت.

ج: احتمال کسرس صندوق دار با ارقام بالا.

د: صرف وقت زیاد جهت پرداخت و دریافت پول توسط کارکنان.

2- پرداخت به صورت صدور چک در وجه هر یک از کارکنان:

در این روش برای هر کدام از پرسنل شرکت یک فقره چک صادر می شود که دارای معایب زیرمیباشد:

الف: احتمال اشتباه در پرداخت

ب: صرف وقت طولانی و خسته کننده جهت صدور چک.

ج: صرف وقت طولانی جهت اقدام به امضاهای مجاز چک.

د: محدودیت در دریافت دسته چک از بانکها.

3_ پرداخت از طریق سیستم بانکی:

در این روش واحد حسابداری حقوق و دستمزد اقدام به افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و یا کارت بانک برای هر یک از پرسنل می نماید و در پایان ماه با صدور یک فقره چک به همراه ارائه لیست و دیسکت حاوی اطلاعات حقوقی پرسنل اقدام به پرداخت حقوق کارکنان می نماید که دارای مزیتهای زیرمی باشد:

الف) دارا بودن دقت بالا در پرداخت حقوق

ب) صرف وقت کمتر در امور مالی و کارکنان

ج) استفاده از نیروی کار بانکها جهت پرداخت حقوق

د) حذف احتمال سرقت.

و-ارسال لیست به تامین اجتماعی:

واحد حقوق و دستمزد در امور مالی برای تهیه و ارسال و پرداخت حق بیمه کارکنان به سازمان تامین اجتماعی به مدت یک ماه فرصت دارد. لذا معمولا تا پایان ماه این امر صورت می پذیرد.

 

7- ارسال لیست مالیات به اداره دارایی و امور اقتصادی:

واحد حقوق و دستمزد در امور مالی برای تهیه و ارسال و پرداخت مالیات مکسور از حقوق پرسنل از تاریخ پرداخت حقوق به مدت یک ماه فرصت دارند تا اقدام لازم به عمل آورد.

 

8- صدور سند حسابداری حقوق و دستمزد :

صدور سند حسابداری حقوق و دستمزد در سیستم های یکپارچه به صورت مکانیزه صورت می پذیرد و محاسباتی در پایان هر ماه و یا در تاریخ پرداخت حقوق و دستمزد سند مر بوطه صادرمی گردد.

 

تبصره :

شرکت به منظور جبران بخشی از خدمات انجام شده کارکنان در خارج از ساعات اداری مجاز به پرداخت اضافه کار تشویقی خواهد بود.

1- تاخیر ورود و تعجیل در خروج کارکنان را نمی توان با ساعات اضافی کاری آنان تهاتر نمود.

2- به ازای هر ساعت کار اضافی معادل 40 % مزد علاوه بر مزد ساعات کار عادی به کارکنان پرداخت خواهد شد و نحوه محاسبه آن به شرح زیر می باشد

 

نوبت کاری:

در بسیاری از واحدهای تولیدی به دلایل مختلف کارگران به صورت نوبتی کار می کنند مطابق ماده 55 قانون کار ،کار نوبتی عبارتست از کاری که در طول ماه گردش دارد به نحوی که نوبتهای آن در صبح یا عصر یا شب واقع شود.به کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار میکند اگر نوبت کارش در صبح و عصر واقع شود 10% و چنانچه نوبت کار او در صبح و عصر و شب قرار گیرد 15% و در صورتی که نوبت کار در صبح و شب و یا عصر و شب باشد 22.5% علاوه بر دستمزد عادی به عنوان فوق العاده نوبت کاری پرداخت خواهد شد.

 

 

1-مزد یک ساعت اضافه کار = مزد یک ساعت کار + 40% مزد یک ساعت کار

2- به کارکنانی که روز جمعه در ساعات عادی کار می کنند، علاوه بر حق استفاده از یک روز تعطیلی بلافاصله در هفته آينده ، معادل 40 % علاوه بر مزد ساعت کار عادی از اول همان ساعات اولیه کار به عنوان اضافه مزد روز تعطیل پرداخت خواهد شد.

تعیین درصدهای بیمه تامین اجتماعی بر اساس بخش نامه صادره از طرف سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر تنها حق اولاد از بیمه معاف میباشد.بیمه تامین اجتماعی شامل( 7 درصد سهم کارمند،3 درصد بیمه بیکاری و 20 درصد سهم کارفرما) می باشد. ضمنا لازم به توضیح می باشد در صورت مشمول بودن شرکت به قانون مشاغل سخت و زیان آور (4 درصد بیمه سهم کارفرما) افزایش خواهد یافت.

فرمولهای( مزد روزانه و مزد یک ساعت کار) به شرح زیر می باشد:

                               حقوق ماهانه

1- مزد روزانه = --------------

                                     30              

 

                                                       مزد روزانه

2- مزد یک ساعت کار = -------------------

                                                       8 ساعت

 

_ تعریف فورمولهای اضافه کاری، نوبت کاری بر اساس قوانین کار و امور اجتماعی.

- نرخ اضافه کاری:

140% *220 /(حق جذب + پایه سنوات + حقوق ثابت)

که 220 تعداد ساعات در هر ماه طبق بخش نامه می باشد.

- نرخ نوبت کاری:

33.5% * 30 / (حق جذب + پایه سنوات + حقوق ثابت)

11

توضیح اینکه نرخ( 33.5 درصد) نوبت کاری با توجه به شرایط نوبت کاری طبق قانون کار تغییرمی کند

 

حسابداری حقوق و دستمزد:

حسابداری حقوق و دستمزد اساسا در سه مرحله صورت می گیرد:

 

 

1- تهیه لیست و حقوق و دستمزد :

لیست حقوق و دستمزد معمولا ماهانه تهیه می شود برای انعکاس هزینه حقوق و دستمزد و بدهی های ناشی از آن ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد.

کنترل حقوق و دستمزد (شامل هزینه های جانبی)     *

                                                               مالیات پرداختنی                       *

                                                               بیمه پرداختنی                           *

                                                       حقوق و دستمزد پرداختنی             *

هزینه های مرتبط با حقوق و دستمزد شامل فوق العاده اضافه کاری ، نوبت کاری ، هزینه پاداش کارکنان ، دستمزد ایام مرخصی ، هزینه مزایای پایان خدمت کارکنان ، بیمه های تامین اجتماعی سهم کارفرما و غیره.... هزینه های جانبی حقوق و دستمزد نامیده می شود.چنانچه هزینه های جانبی حقوق و دستمزد قابلیت رهگیری مستقیم با یک واحد محصول مشخص یا یک سفارش معین داشته باشد به عنوان هزینه مستقیم و در غیر این صورت به عنوان هزینه غیر مستقیم طبقه بندی می شود.

 

 

2- تسهیم (تخصیص) حقوق و دستمزد:

پس از تهیه لیست حقوق و دستمزد ، حقوق و دستمزد و هزینه های مرتبط با آن به محصولات ویا سفارشهای مختلف تخصیص و ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد:

 

کالای در جریان ساخت     *

کنترل سربار ساخت       *

هزینه های اداری و فروش *

                               کنترل حقوق و دستمزد     *

3- پرداخت خالص حقوق و دستمزد:

هنگام پرداخت مبلغ خالص حقوق و دستمزد به کارکنان ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد:

حقوق و دستمزد پرداختنی   *

                                           بانک        *

4-پرداخت یا واریز کسورات:

شرکتها مکلفند ظرف مدت یک ماه مالیات و بیمه مکسوره از کارکنان و همچنین بیمه سهم کارفرما را به حساب سازمانهای ذیربط واریز نمایند. هنگام پرداخت ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد.

مالیات پرداختنی     *

بیمه پرداختنی       *

                          بانک                   *

بهای تمام شده

اهمیت حسابداری بهای تمام شده برای چیست؟

در واقع حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت می باشد تا مدیران را در برنامه ریزی، کنترل و نظارت و بررسی نتایج فعالیتها، یاری نماید.

مدیریت با استفاده از حسابداری صنعتی، بهای تمام شده تولیدات را محاسبه می کند و کنترل خود را بر روی هزینه های مواد، دستمزد و سایر هزینه های تولید اعمال می کند.

مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در جهت افزایش تولید یا سایر تصمیم گیریها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند شد

کاربرد حسابداری بهای تمام شده چیست؟

گاهی تصور می شود کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی می باشد هرچند شاید مشهودترین کاربرد آن در این جهت باشد ولی سایر مؤسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده بهره برده و از روشهای حسابداری بهای تمام شده در بانکها، شرکتهای بیمه، عمده فروشیها، شرکتهای حمل و نقل، شرکتهای هواپیمایی، دانشگاهها و بیمارستانها در جهت کارایی بیشتر استفاده می گردد.

بعنوان مثال در شرکتهای حمل و نقل سعی در محاسبه و تعیین هزینه حمل و تعیین بهای تمام شده حمل یک کیلو کالا و یکنفر مسافر را دارند.

باتوجه به اینکه بخشی ازخدمات ارائه شده به مشتریان توسط پیمانکاران شرکت انجام میگیرد،پیمانکاران بارنامه های پرداخت شده را درقالب صورت وضعیت به واحد عملیات حمل شرکت ارائه می نمایندکه واحدمذکورپس ازبررسی وتائید صورت وضعیت فوق ،آن را به امورمالی وواحدثبت بهای تمام شده ارسال می دارد.واحدبهای تمام شده نیز پس ازبررسی وانجام محاسبات وکسرکسورات قانونی طبق قراردادفیمابین (3%مالیات -5%بیمه-10%حسن انجام کار) اقدام به صدورسندمینماید:

بهای تمام شده خدمات حمل         **

                 سایرحسابهای پرداختنی           **

                 (3%مالیات تکلیفی)

                 (5%بیمه مکسوره)

                 (10%حسن انجام کار)

                 بستانکاران تجاری                   **

بابت ثبت صورت وضعیت پیمانکار

درصورت محاسبه مالیات وعوارض برارزش افزوده درصورت وضعیت پیمانکارمبلغ بهای تمام شده پس ازکسرمالیات وعوارض برارزش افزوده ثبت خواهدشد ثبت زیرعمل خواهدشد:

بهای تمام شده خدمات حمل       **

سایرحسابهای دریافتنی               **

(مالیات وعوارض ارزش افزوده)      

                         سایرحسابهای پرداختنی                     **

                          (کسورات قرارداد)

                         بستانکاران تجاری                            **

همچنین اگرهزینه های غیرازهزینه حمل شامل محمولات حمل شده گرددمانند حق بیمه های پرداختی قراردادویاهزینه کمیسون صدوربارنامه و...نیزدربهای تمام شده ثبت خواهدگردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نويسنده : طاهره رضایی آشتیانی

این کاربر 13 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.